Partea VIII
Type 95 Kurogane 4×4
Initial, productia de Kurogane, era redusa, doar 460 fiind realizate pana in 1940 pentru Armata Imperiala, insa, dupa aceea, productia a crescut masiv, ajungand intr-un final, la aproximativ 5000 de unitati;
-industria japoneza a realizat, inclusiv pentru uz militar (transport, curieri, recunoastere), motociclete cu capacitate cilindrica cuprinsa intre 1000-1500 cc, copii ale celebrelor Harley-Davidson, precum Type 94 si Type 97.
Motocicleta Type 94, ce dispunea de atas detasabil, a aparut in 1934, fiind construita de catre firma Rikuo Nainen Co, avand urmatoarele performante (incluzand atasul): greutate 500 kg; lungime 2,7 m; latime 1,7 m; inaltime 1,2 m; motor pe benzina de 24 CP, racit cu aer, 1196 cc; cutie de viteze in patru trepte -3 inaine/una inapoi; capacitate maxima de transport, 3 oameni (doi pe motocicleta, unul in atas); viteza maxima pe sosea 70 km/h. Unele variante, in numar mic, aveau un sistem de prindere la atas a unei mitraliere, calibrul 7,7 mm.
Motocicleta Type 97, era asemanatoare cu cea Type 94, fiind tot o copie Harley-Davidson, si aceasta dispunand de atas detasabil, aparuta in 1937. Acest model era mai bine adaptat utilizarii militare, avand roti de mari dimensiuni, ce permiteau rularea pe teren accidentat, cu o raza de viraj de doar 83 cm. Rezervorul de benzina avea capacitatea de 5,2 litri, motor racit cu aer de 1274 cc, viteza maxima probabila pe sosea -80-90 km/h. S-a dovedit a fi rezistenta si robusta, si aceasta putand fi dotata cu o mitraliera montata pe atas.
Type 97
O alta motocicleta interesanta era de fapt un triciclu. Numit Sanrinsha, dispunea de trei roti si motoare in doi timpi, fiind de fapt un vehicul civil adoptat, de voie de nevoie, de catre militari (inclusiv de catre Marina Imperiala). Era intalnit in mai multe variante, avand motoare cuprinse intre 350 cc-1000 cc, fiind destinat transportului de marfuri (alimente si munitii), capacitatea maxima de incarcare fiind cuprinsa intre 100-300 kg (posibil si mai mult), cele doua roti din spate fiind actionate prin intermediul unui diferential. Sistemul de franare era simplu, actionand doar pe rotile din spate, printr-o tija actionata mecanic de catre conductor. Americanii au capturat asemenea tricicluri, pe care nu s-au jenat sa le foloseasca.
De asemenea, AIJ a operat in misiuni genistice si de amenajare a fortificatiilor si aeroporturilor, inclusiv pe insule si atoluri, un numar mare de buldozere, tractoare agricole (pe senile sau roti), trailere si remorci (inclusiv destinate tractarii pieselor de artilerie grea), multe dintre acestea fiind capturate de la britanici si americani, ori rechizitionate de la utilizatori civili –firme de constructii si agricultori. Interesant este faptul ca acestea au fost ulterior folosite de catre americani, fiind abandonate de japonezi –usurandu-le mult treaba genistilor, care trebuiau sa refaca pistele de aterizare si infrastructura, deteriorate in urma luptelor, pe insulele cucerite (cei care se ocupau cu logistica, erau cei mai fericiti!). Tractorul de artilerie Kato, era un tractor lent, pe roti si senile, utilizat atat in lucrari genistice, cat si pentru tractarea pieselor de artilerie grea –el fiind de fapt un tractor civil utilizat in agricultura. Rotile erau din cauciuc solid, tractiunea fiind pe rotile din spate duble, avand trei viteze de mers inainte si doua de mers inapoi. Era dificil de operat, schimbarea de directive se facea printr-un angrenaj cu melc, ce actiona rotile din fata. Avea motor pe benzina, tip K3, 4 cilindri, pornirea facandu-se cu ajutorul unui magneto; motor ce se regasea pe ambele tipuri de tractoare. Tractoarele aveau carlige de remorcare dispuse frontal si dorsal.
Tractor de artilerie KATO
Tractor KATO pe roti
Mai foloseau un tractor de 5 tone, fabricat probabil de Isuzu, in 1932, avand motor Diesel, 6 cilindri, de 90 CP, viteza maxima de aproximativ 24 km/h, greutate 5,5 tone, utilizat si acesta la lucrari genistice si tractare piese de artilerie. Apare in evidentele AIJ drept “ Model 92-B”, fiind vechi si depasit, dar dispunea de un troliu dispus in partea spate. Genistii americani il numeau “tractor de 5 tone”.
Model 92-B
Tractorul Komatsu, era realizat de firma cu acelasi nume, avand senile. S-a dovedit a fi robust si reusit, o parte din rulmenti fiind importati din Suedia, ceea ce facea ca acestia sa poata fi usor inlocuiti cu altii similari produsi in SUA (de aceea, a fost utilizat masiv de catre trupele americane, oriunde l-au capturat). Avea motor pe benzina, 4 cilindri, racit cu apa, magnetou si ventilator de racire al motorului (se pare ca erau de provenienta germana, Bosch, aceasta firma avand reprezentanta in Japonia. Foarte probabil au fost facute autohton, sub licenta). Alte surse mentioneaza ca magnetourile erau de fabricatie britanica.
Komatsu
AIJ, folosea si urmatoarele tipuri de buldozere-compactoare, copii autohtone ale celor americane Ford, precum: SKW –acesta fiind un compactor cu role de mici dimensiuni, avand motor in 4 cilindri, pe benzina. Era putin fiabil si lent, genistii americani nu l-au utilizat considerandu-l o pacoste.Se pare ca au folosit piese ale motorului pentru a repara alte tractoare ce foloseau acelasi tip de motor; Hanta, era realizat in Japonia dupa cel American Ford, motorul fiind de provenienta Americana. Era un vehicul reusit, puternic, avand motor pe benzina cu patru cilindri. Rezervorul era situat sub scaunul soferului, avand un rezervor de apa dispus in partea superioara a rotii din fata. Avea doua viteze pentru mers inainte si doua pentru mers inapoi, puterea fiind transmisa puntii spate prin lant. Va urma…
SKW
Blindate japoneze VII
WW
53.3 cm (21″) Torped3.3 cm (21″) Torpedoes
SURSE DATE SI POZE: INTERNET, ENCICLOPEDIA LIBERA.
mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/…/japan-tank.ht… –
google.com/site/…/generali…iii…/generali-importanti-japonezi
www.tanks-encycl… – Statele Unite ale Americii –
weaponsofwwii.com.
armchairgeneral.com
forums.revora.net
javehicles.weebly.com/armored–cars.html –
forum.paradoxplaza.com/…/showthread.ph…
forum.axishistory.com/viewtopic.php?f..
Variante Kurogane:http://blogs.yahoo.co.jp/ktgw314/5896638.html
Interesante articole ! Ar fi bine ca fiecare articol sa contina un link spre precedentul, ar fi mai usor de urmarit un subiect.
Da…buna idee.
hmmm……se poate si ceva,,aviatia japoneza in ww2,,? au avut niste proecte interesante…
apropos,George GMT nu siu de ce,dar cred ca esti fan Victor Suvorov(ca si mine),asa ca un site foarte interesant:
http://razboimondial.blogspot.ro/
Sunt mare al fan WW2 si da, l-am gasit si pe Surov de cateva luni. Am citit tot. Foarte bun, cam subiectiv insa, dar mare parte din info sunt veridice.
In privinta aviatiei japoneze din WW2, este intradevar foarte mult de scris, din pacate timpul si…personalul 🙂 nu ne permit sa abordam mai mult de o tema odata. Iar „personalul” se compune doar din prietenul WW…Am avea nevoie de ceva intariri, dar forta de munca neplatita se gaseste al dracului de greu! 🙂 Si chiar nu inteleg de ce?! 🙂 🙂
O fi interesant, dar prezinta unele probleme…
@seba. Sa sti ca m-am gandit a introduce „pe teava” si alte categorii de tehnica militara din WW I/II, precum avioane si nave de razboi. Am s-o fac cu siguranta, dar, din pacate, timpul nu-mi permite. Cu siguranta insa o voi face, este doar o chestiune de timp!
scuze…cred ca am ,,mancat,, cam multe litere in mesajul de precedent….