Boxer/Agilis vs Piranha V?

Ce se mai povesteste despre Boxer CRV… destinat a inlocui M113 australiene: dincolo de protectia deosebita,  foarte mobil, cu performante similare ale senilatelor datorita drivetrain-ului special conceput pentru a ii permite sa urmeze Leopard 2 in teren accidentat. Mai multe in video-ul urmator:

Si pentru comparatie,  Piranha V:

Daca tot se dorea ceva bine protejat si neamfibiu, atunci de ce nu s-a ales Boxer? Din cauza pretului? Sau a faptului ca targul pentru Agilis era deja antamat pentru Rheinmetall, deci s-a ales sa se renunte la batalionul de Boxer pentru un lot extins de Piranha V?

Pretul nu cred sa fie problema, lituanienii cumparand 88 de vehicule Boxer-Vilkas in versiunea MLI/IFV (echipate cu turela Samson MkII, tun automat  MK44- 30 Bushmaster cal. 30mm si lansatoare de rachete antitanc Spike LR) la un pret de 385,6 mil.euro, ceea ce inseamna 4,38 mil. euro/masina. De remarcat ca Boxer a fost ales in detrimentul chiar al … Piranha V, fiind considerat a avea cel mai bun raport calitate-capacitate/pret. In cazul nostru, noi platim 4,7 mil. euro / masina pentru lotul de 227 Piranha V (895 mil. euro), deci pretul este comparabil si ar fi extrem de bizar ca ale noastre sa nu fie configuratie MLI (tun cal.30-35mm, rachete antitanc si protectie maxima).

Si atunci care este explicatia renuntarii la Boxer?

In competitia din Marea Britanie, cele 2 platforme se confrunta din nou, alaturi de VBCI si Patria AMV:

Banuiesc ca britanicii nu vor alege sa cumpere cate un lot de la fiecare dintre concurenti… Deja Rheinmetall par favoriti pentru comanda britanica de 800-900 de transportoare blindate 8×8. Boxer are blindajul de baza la nivel balistic 4 STANAG 4569 (posibil urcand spre nivel maxim 6) iar cel anti-exploziv sub burta fiind IIIb, coca fiind construita din otel sudat peste care este asezat blindaj compozit AMAP. Mai trebuie precizat ca celula echipajului este asezata independent de podeaua vehiculului, adaugand propria protectie la cea de baza.

Comparativ, Piranha V detine niveluri de protectie STANAG4569 4/4a/4b, putand urca la nivel 5.

Sigur in cazul nostru VBCI nu are nici un viitor, dar poate la britanici ar mai avea o sansa. Clipul de mai jos e doar asa, de ciuda ca ATOM-ul nu a putut fi conceput la noi in cadrul programului TBT 8×8:

… tot mai ciuda!

Sa speram ca alegerea Piranha/GDLS a fost una inspirata pentru versiunea neamfibie, desi recent au aparut si variante de transportoare amfibii la 28-30 de tone.

Ciudat cum s-au asezat lucrurile, insa eu inca sper la un Agilis, un Boxer putin mai suplu, al nostru.

 

Marius Zgureanu

134 de comentarii:

  1. pai nu s-a stabilit in unanimitate pe aici ca se merge cu ambele proicte,atat cu nemtii cat si cu gdls?!

  2. S-a stabili coane si tot in unanimitate am cazut cu totii 🙂 (adica dubla unanimitate) de acord ca P5-ul nu-i un transportor de lepadat ba dimpotriva.
    Ce ne macina pe noi, Zgureanu si eu, este de ce s-a ales Pirahna si nu s-a mers pe Boxer, atat timp cat Agilisul va fi, nu-i asa, un TBT altoit pe tehnologia Boxer (speram noi cat mai bine altoit).
    In privinta pretului platit de noi pt P5 – cam 4 milioane de euro, fara TVA – vs pretul platit de lituanieni pe Boxer, cam 4,3 milioane de euro, explicatia este simpla, noi nu cumparam P5 ci il vom si fabrica la noi, pretul include astfel si industrializarea locala, pregatirea oamenilor etc.

    • @GMT
      Probabil alegerea a fost una din considerente ”strategice”, nevoia de comonalitate cu Sua in, caz de ceva serios, dar si nevoia de a impaca si capra germana, adica UE, iar aici nu ma refer la ”frau” M. 🙂

      • Si care e partea comuna cu SUA, ca aia au Stryker, iar USMC va alege intre Iveco Super-AV si Terrex ? Faptul ca e produs de GDLS, de fapt ramura elvetiana, adica Mowag?

        • @marius
          Striker si Piranha nu sunt absolut paralele. Ambele sunt variatii pe aceeasi tema ale GD. Faptul ca marines au ales Terrex, nu schimba situatia. GD ramane un mare furnizor al Sua. As paria, desi nu o fac aproape niciodata, ca UsArmy va trece treptat la o forma de P5 pt a inlocui Striker.

          • sunt niste diferente semnificative intre P3 si Stryker, dar mai apoi si fata de P5.

            • Dar producatorul e acelasi, e american si este mult mai sensibil la doleanțele guvernului Sua decat Rheinmetall.
              Comonalitate cu Sua inseamna si comonalitate cu furnizorii Sua.

              • Pentru Piranha e elvetian, nu american, cei mai „neutri” dintre toti.
                Si e foarte probabil ca o parte din piesele P5, nefiind folosit de SUA, sa fie livrate de terti doar din Elvetia. Motorul la P5 este MTU, diferit de Caterpillar… si ghici cine e furnizorul?

                • Mowag a fost cumparat de GD in 2003. Probabil ca nu il vor ”nationaliza” elvetienii. Apoi P5 se va face si in Ro, iar ”asistenta” GD in caz de ceva, va conta enorm. Nu cred eu ca americanii ne-au propus P5 pt a ne trage o ”teapa” strategica si pt a-si trage un glonț ”elvetian” in propriul picior.

                  • Pirahna V in mod clar nu-i o teapa ci un TBT de toata ispava, eu cel putin n-am nimic sa-i reposez, intrebarea ramane insa si raspunsul s-ar putea sa fie doar unul politic: si capra si varza 🙂 .
                    Acum asteptam cu infrigurare primele cinci unitati sa vedem ce intelege MApNul printr-o dotare cu armament serios.

                    • oare nu este o mutare americana pentru a contrabalansa influenta germana la noi?
                      pentru ca eu unul abia dupa vizita la dc l-am vazut proamerican „convins” pe klaus al nostru.pana atunci imbratisarile erau doar cu nemtii si ue.

                    • …ce intelege MApNul printr-o dotare cu armament serios.

                      …mitraliera de 12,7 mm, spaima rușilor, altceva mai heavy ar putea strica balanța de putere în zonă.

                    • este postata stirea cu regele ferdinand in voiaj la georgieni.
                      nici nu sti ce sa faci..sa te bucuri,sa razi,sa plangi cand te gandesti ca nava aia amiral este o tinta sigura oriunde si oricand.noroc ca navigheaza cu steagul nato arborat.

                  • da, stiu, insa nu bag mana in foc cum ar putea evolua lucrurile.

              • Ca tema de gandire: americanii folosesc sistemul de masura USCS (United States customary system) iar europenii metric. Asta inseamna bataie de cap de la documentatie, productie, SDV-istica, logistica, samd. Poti innebuni logistica cu o mana de repere in inch (suruburi, piulite). Am vazut ce e instare romanul in conditii de scoala putina, stres sau nepasare: putin muschi si baga metricu’ pe inch fara greata; de tinut, Dumnzeu cu mila.
                Pentru noi e mai bine ca firma e americana localizata in elvetia adica foloseste aceleasi unitati de masura ca si noi. De vazut se vede: motorul e MTU nu Cummins, turela e Rheinmetall (in expozitii) nu GDLS, samd. Mai inseamna si ca documentatiile le au ca si noi (ma rog, in germana), productia si SDV-istica asemanatoare cu ale noastre, se poate merge pe industria orizontala locala (daca chiar se vrea), mesterul militar nu se scarpina in cap ca nu are nu stiu ce cheie sau surub. Ma intreb cum o sa se faca intretinerea la camioanele alea de la Patriot si Himars (Oshkosh ?). Sa te tii improvizatii de la „inventivii” nostri.
                Sigur ca asa o sa fie probleme si cu helicopterele Bell (daca o sa fie) numai ca alea nu sunt asa de multe.

      • Alegerea s-a facut pentru ca oricum nu se va cumpara nimic si nu se va produce nimic in Ro,asa ca aia pot sa delireze orice despre achizitii )))

    • pai boxerul aparea in discutia cu un singur jucator la masa care lua totul.
      intre timp a aparut al doilea jucator „garantat usa” si s-au impartit din nou cartile.

      • @psycho
        Probabil s-au ”reimpartit” cartile cand americanii le-au amintit ”strategic” cate EF si Leo2 au trimis nemtii in Ro, la momentul ”incordarii” relatiilor cu Ru. Stiu ca Migurile noastre si-au facut poze cu F22 americane, EF britanice, F18 canadiene. De vreo poza cu vreun EF german nu imi amintesc..

        • Bine punctat, as paria o sticla de vin bun ca alor nostrii bravi decidenti li s-a amintit asta. Pana una alta Germania face Nord Stream 2 ca rusii sa poata sunta total Ucraina si Polonia asa ca degeaba fac scule bune daca la o adica te vand pe cativa metrii cubi de gaze. Contractul cu Rheinmetall a fost antamat pe vremea lui Cilos cand doar firme europene prindeau contracte (Spike facut in Germania, corvete, transportoare, etc.). Ce se intampla acum e in mare parte ce a zis Tedy mai sus, o alta parte dorinta lui Dragnea de a-si cumpara libertatea de la americani si restul mesajul primit de Klaus de la Trump sa „only buy US”.

          • Presa spunea, din cate imi amintesc, ca (si) firmele germane ar fi contribuit, parca, la instruirea ”omuletilor verzi”. Sper sa nu gresesc.

          • ce sa faca dragnea,sa-si cumpere libertatea de la americani cu achizitii militare?
            house of cards dauneaza grav sanatatii?

              • l-au bagat pe gat lui trump la o intalnire asa cum si ponta se poza cu blair si obama parca.asta ca sa vedem cam ce intelege psd-ul din jocurile la nivel inalt.
                cu americanii recunoscuti pentru pragmatismul lor poti negocia multe dar niciodata nu abdica de la chestiunile esentiale cum ar fi justitia,coruptia,libertatile de tot felul,etc.
                cu cat insista pe calapodul asta de negociere cu atat mai mult vor fi ocoliti de americani si vor bate la usi care nu se vor dechide niciodata….eu asta cred.

        • Vorbe de claca (de luat cu sare ca tequila ?):
          Zic unii ca sub obladuirea US am fi trecuti din gestiunea germana in gestiunea british, ca intra binisor MI6 si cam iese BND-ul si ca ar urma un fel de nou plan Marshall pt. Ro. E drept ca si de nemti se spunea ca ar avea un nou plan M (Marshall sau Merkel?) pt. Balcani da’ nu prea l-am vazut sau a fost prea subtil (Grecia?). Oricum, faptul ca teutonii le zambesc cam gales ivanilor nu prea tihneste unor membri NATO, mai ales ca am mai vazut de astea in istorie…
          Si asta ar putea explica pe undeva GDLS vs Rheinmetall.

          • Io as prefera ca aia, oricine ar fi ei, sa ia pe astia de gat altfel geaba toata discutia.

            • Din ’90 cam tot ce sa facut bun a fost facut cu „sula in coaste” varata de „aia” ca daca era dupa capu’ nost’ eram si acum cu „Nu vrem Kent/ Nu vrem valuta/ Vrem Petrica sa ne …” si „IMeGheBe face ordine” si orbecaiam prin „meandrele concretului” tov-uli Ilici.

    • Lobby GD pentru tov. dragnev, ca tot vrea o vizita in US? Plata comisioanelor intr-un cont elvetian sau offshore? Retehnologuzarea UMB in vederea producerii/asamblarii ascod sau abrams pe viitor?

      • Domne daca asa s-a aranjat ciupengaria ca sa se ia 227 Piranha V si restu pana la 600 sau chiar inca 600 Agilis TBT 8×8, 6×6, 4×4 asa sa fie si asa sa se faca, dar pana la 2100 de masini blindate de lupta cat are voie sa aiba Romania prin Tratatul de Dezarmare conventionala in Europa de la Paris din 1990, sa achizitione fabricate in Romania ASCOD-Ajax, LYNX KF-31/-41, PMMC G5, AAV-7A1, si sa se modernizeze ceea ce are acum in dotare ArmRo ca vehicule blindate de lupta : MLI-84, MLVM, TAB-77/-B33/-C79 plus MPAV-urile si MRAP-urile.
        Ca trebuie modernizare si inlocuite si celelate vehicule din ArmRo plus Tancurile….asa sa se faca pt ca bani sunt din belshug dar sunt prost gospodariti si colectatzi in Romania!!!

    • https://www.flux24.ro/exclusiv-bomba-din-contractele-de-lobby-ale-psd-in-sua/

      PSD a platit 100.000$ ca sa primeasca lobby la General Dynamics.
      General Dynamics = Pirahna V

      http://www.hotnews.ro/stiri-esential-22073683-documente-proiectul-lege-mapn-pentru-achizitia-transportoarelor-piranha-5-construite-romania-primul-contract-vizeaza-94-bucati-5-livrare-inca-din-acest.htm

      Eu intrasem pe site sa invat despre detalii tehnice, nu sa ma joc de-a detectivul cu coruptii lui peste. Insa intrebarea de mai sus merita raspunsa. S-a ales Piranha V pentru ca politica.

      Personal o sa raman cu gandul la Agilis produs la Moreni.

      Ramane de vazut ce se intampla dupa iarna protestelor politice.

      • PSD a paltit banii respectivi sa primeasca lobby in SUA, punct. Faptul ca firma respectiva ii are a clienti pe General Dynamics nu este indicativ ca le-au inlesnit astora din PSD intalniri cu cei de la General Dynamics. Asta este o asociere dea dreptul tampita.

    • considerente politice
      alianta cu SUA

  3. Probabil nemtii nu ar fi acceptat sa fabrice si Boxer aici. Dar mai degraba cred ca americanii au facut presiune. Si s-a ajuns la asocierea cu UMB si in felul asta, deocamdata pe hartie, ambele fabrici sunt salvate si vor avea de lucru.

    • Boxerul nu pluteste. Discutia a fost sa producem in cooperare o masina amfibie, AGILIS.

      • Care agilis? Daca dai un search pe site ul rheinmetall sau artec gmbh(asta e adevaratul producator al boxer ului) nu gasesti vreo vorbulita despre aceasta mega colaborare(400 tbt ~ 2 miliarde$).scriu despre comanda lituaniana(88 buc-sa mori de ras),despre modernizarea a 104 leopard2,etc.si ca fapt divers rheinmetall nici macar nu are vreo reprezentanta prin zona.cele mai apropiate sunt la viena si….moskva.si in caz ca e ceva adevarat in toata tarasenia asta,cine suporta costurile de dezvoltare de la zero? Pe francezi i a costat programul vbci 3,5miliarde € in 2012.din care doua miliarde si ceva cele 630 vehicule comandate restul dezv. produsului.iar pretul final a ajuns la 5,5 mil./buc.

        • @nikk
          Foarte interesanta remarca. Oare nemtii asteapta pana se realizeaza ceva concret, nedorind sa ajunga la ”retractari” ale unor declaratii ”hazardate”?
          Daca un P5 ”naked” este amfibiu si are un nivel stanag 4, ce nivel va avea un Agilis amfibiu?

          • Daca dai search pe RMVS parca ii zice primesti rezultate de la hot news,ziare on line dambovita si alte balarii.aia de sunt implicati in afacere(cica) tac malc.cu atat mai ciudat cu cat daca fac pe bune ceva cu moreniul o sa fie pe baza fuchs.asta e produsul lor.boxer e rezultatul colaborarii cu kmv in cadrul artec gmbh(care este si proprietarul produsului).daca doreau sa faca ceva pe baza boxer moreniul era obligat sa faca joint venture cu astia.

            • Fuchs nu e mare branza. L-am vazut in realitate si nu e mare lucru de capul lui. Sper sa nu fie totusi Fuchs. Din poze pare f diferit de un Fuchs. In fine, eu sunt curios ce nivel stanag ar trebui sa aiba. Oricum, interesant ce spui despre lipsa de ”mesaj” a nemților.

              • Agilis n-are nici o treaba cu Fuchs, toata lumea stie ca noul TBT Agilis va avea la baza tehnologia Boxer si va fi TBT principal de lupta nu masina blindata de cercetare…

                • Teoretic,da.practic boxer nu este produsul rheinmetall.ori in aceasta colaborare este implicata doar rheinmetall nu si kmw.apropo,exista vreo pozitie oficiala(nu articole din hotnews si alte balarii) a celor de la rheinmetall apropo de acest joint venture?eu le am trimis un mail acum doua luni in care solicitam pozitia firmei in legatura cu aceasta asociere.inca astept raspunsul.

                  • Exista destule declaratii de presa ale Rheinmetall in aceasta privinta…
                    Pe de alta parte nu inteleg de ce tot sustii ca Boxerul nu-i un produs al Rheinmetall, cand acest grup detine 64% din actiunile companiei care produce Boxer? KMW este si el partener in companie dar nu cred sa aiba vreo problema cu acest posibil export de tehnologie.

                    • Si de ce nu apar aceste declaratii pe site ul rheinmetall? nici la press nici la news?pe 4.10 au anuntat o colaborare cu o firma specializata in sist. drive by wire si pe 18.08 un joint venture cu unii specializati pe wireless si sig. comunicatiilor.asocierea cu moreniul ptr. 400 tbt uri nu merita anuntata.

              • Pana una alta fuchs este produsul rheinmetall.boxer este rezultatul unui joint venture(artech gmbh)format de rheinmetall cu kmw,joint venture care detine toate drepturile asupra produsului rezultat din colaborare.ca dovada boxer este in lista de produse si la kmw si la rheinmetall.

                • Pai daca ambele companii ofera Boxer la ce mai scrii ca acesta nu este un produs Rheinmetall? Fuchs pe de alta parte este o simpla masina blindata de cercetare avansata, cum sa transformi asa ceva in TBT 8×8?!
                  Alta filosofie, imposibil de transformat, e ca si cum ai spune ca luam Mercedesul G-classe si-l transformam in TAB. E absurd…

                  • Sa zicem ca e asa si kmw si a dat acordul.de ce pe site ul lor nu apare vreo postare referitor la aceasta afacere?e vorba de circa si ceva 1,5 miliarde €.nici pe deagel.com sau alte site uri militare nu e vreun articol despre asa ceva.a trecut un an de cand (cica) e infiintat acest joint venture.nici macar moreniul nu se lauda pe site ul propriu cu asta.

                    • Deocamdata s-a format joint-ventureul intre Moreni si Rheinmetall dar nu s-a semnat inca nimic ferm pentru dezvoltarea si mai tarziu achizitia Agilis.
                      Asa cum am scris si noi deocamdata sunt doar vorbe, iar nemtii sunt oameni seriosi cum sa anunte ceva ce nu exista?
                      Asta-i explicatia mea…

                    • In momentul in care infiinteaza un joint venture orice firma serioasa anunta acest lucru.on line si in media.sa inteleg ca oamenii aia s au intalnit la o bere si au hotarat sa se asocieze in caz ca armata comanda niste transportoare? nu imi vine a crede.parerea mea e ca aceasta asociere „s a nascut talent si a murit speranta”.

                • @nikk
                  Fuchs este un transportor din anii 80. Ce legatura mai are cu ce se fabrica acum? E vechi. Daca vom vedea AGILIS in niciun caz nu va avea vreo legatura cu antichitatea aia.

                  • Sa il ia dracu de fuchs.ideea era ca aceasta asociere rheinmetall-moreni exista doar in media din Romania.atat.

                    • Si eu ma uitasem pe site-ul Rheinmetall cand s-a infiintat compania mixta sa vad daca aia pomenesc ceva despre proiect. Poate e din cauza ca nemtii sunt mai pragmatici. Cand o iesi prototipul pe poarta fabricii poate atunci posteaza si ei un anunt pe site-ul lor.
                      Oricum, in momentul de fata, stim doar ca s-a infiintat compania asta mixta, dar nimic despre finantarea proiectului. Poate in 2018 se vor aloca si banii.

                    • Eu cred ca este doar un mare fass.ceva de genul: cumparam acum de la americani dar ne asociem si cu europenii ptr proiecte in viitor.sa impacam si capra si varza.

  4. Sper ca se va merge pe ambele proiecte . Oricum o dai avem nevoie si de un amfibiu neaparat ,

  5. Politica/strategica decizia, acum punem o alta intrebare; cand Agilisul a ajuns public cifra estimata era undeva la 628 de bucati, din care 192 de bucati neamfibii si 161 amfibii, plus 275 vehicule specializate (ambulante, dotate cu aruncatoare de bombe, centre de comanda etc), total 627 de bucati.
    Fifor a anuntat ca cifra totala se pastreaza – 627 fata de 628 initial – dar ca 227 vor fi P5 si restul de 400 vor fi Agilis-Rheinmetall, dar cum P5-urile vor fi integral neamfibii, sa intelegem de aici ca Agilisul va avea doar varianta pe apa?

    • GMT
      Probabil sa fie asa cum zici. Ar avea sens toata situatia asta.

    • de bun simt cam asa ar trebui sa fie.

    • Agilis In mod normal asa ar trebui, in varianta de baza, sa fie amfibiu, mai usurel si capabil sa fie echipat cu diferite kituri chiar si de 5-6t. Cat mai departe de Boxer, care este altceva.

      Cat timp rusi au APC-uri mai usoare si amfibi, care pot fi manevrate pe terenuri “grele” Romania trebuie sa aibe si ea ceva care sa le egaleze/neuralizeze.

      ATGM-ul este obligatoriu tocmai si pt. a suplini un blindaj mai subtire.

    • Sa vedem care din ei, nemtii la UA Moreni sau americanii la UMB, au curajul sa arunce pe piata o propunere de nou tanc romanesc. Automat banii destinati celor 276 de tancuri cerute de Romania in RFI-ul de anul trecut, precum si timpul necesar dezvoltarii unui produs nou, fie el si derivat din TR 125/2000, nu are cum sa nu faca cu ochiul acestor mari producatori de tehnica militara ai lumii.

      E doar o chestie de timp pana ce careva va avea ideea isteata sa se asocieze precum cei de mai sus, si sa propuna macar asamblarea locala a unui tanc pentru RoArmy.

      Voi pe cine pariati? KMW avea ceva initiative in trecut, insa acum pare ca ceilalti i-au luat-o inainte! 🙂

  6. E bine daca da Domnul sa avem doua TBT-uri din care macar unul amfibiu…..dar cred că mai bine era daca la UMB se producea un MBT, ambele proiecte românești ,,altoite” pe tehnologie de ultimă oră americana și germana

  7. pana la urma economic e bine sa implici doi constructori ,strategic la fel…nu-ti pui ouale intr-un singur coș.
    pentru inceput eu zic ca e bine asa rau,sa nu calcam stramb pe parcurs.

    • au fost de mai multe ori si voiau sa produca la Moreni…

    • Cred ca modelul vizat de noi va fi Ejder Yalcin -la dezvoltatea caruia a participat si Romania- si nu cel indicat in articol (Nurol Makina).

    • Nici intr-o mie de ani nu vor prinde turcii vreun contract la noi, motivele sunt multe, chiar Fifor spunea ca 4×4 s-ar putea sa fie dezvoltat la UMB. Daca avem bafta chioara si ambele programe sunt demarate ar fi chiar de rasul curcilor ca tu sa ai in curte Rheinmetall si General Dymanics dar sa produci un 4×4 cu turcii, care turci nici nu ofera un transportor 4×4 ci un fel de MRAP…
      Am vazut fieratania la ultima BDSA, arata bine dar cam atat.

      • Pars 4×4 pare totusi decenta pt Cc (n-am vazut-o in realitate, doar pe net).

      • Daca am cumpara acum ceva de la turci, multi din NATO si UE ar ridica o spranceana.

        Dar daca, din gama Nurol, cu Ejder Yalcin nu vad ce anume am putea sa facem, e prea mare, prea inalt, prea greu si inevitabil mai scump.

        Nurol NMS este mai potrivit pentru misiuni de cercetare si lupta AT, si vad ca pt asa ceva este promovat.

        In mod sigur produsul turcesc nu este la fel de bun ca Mowag Eagle sau AMPV, insa nu asta nu inseamna ca este o rabla irecuperabila, turcii au facut deja o gramada de blindate de genul asta, testate in lupta intr-o gramada de situatii, iar in cea ce priveste componentele critice(motor, transmisie, tren rulare, blindaj), este greu sa greseasca pt ca le-au cumparat de firme serioase in domeniu.

        Daca am incheia un contract similar cu cel pe care Uzbekistanul l-a incheiat cu Nurol, prin care li sa deschis o linie de asamblare care produce atat pt ei cat si pt Turcia, mi s-ar parea o chestie ok.

        Turcii nu sunt conditionati de o cooperare cu Moreni, UMB, Mizil samd.

        La Ciorogarla exista o fabrica de autobuze romano-turceasca, care cu ceva efort ar putea sa produca si blindate 4×4.

        Si nu in ultimul rand, productia NMS in tara ar putea sa insemne mai mult decat asamblarea unor kituri si instalarea de turele telecomandate cu mitraliere cal. 12, 7 mm sisteme Artemis, facute de Digital Bit, UMB, Pro Optica, IOR samd.Ar putea sa insemne producerea motorului in tara, din moment ce Cummins se pare ca are de gand sa inchida toate activitatile din UK(inclusiv producerea de motoare Diesel) si sa le transfere la Craiova, iar Nurol NMS este echipat cu un motor Cummins B series, care ar putea sa fie produs la noi.

  8. Idea e sa produci tehnica standard , arma de asalt, căștile și vestele, tbt-ul eventual armament antitanc etc astfel încât in caz de bubuiala sa nu prea depinzi de alții.
    Eu 4×4 l-aș produce în țară cu componente produse-n tara la fel și camioanele, grupul motopropulsor cat si transmisiile le putem fabrica fara probleme!

  9. Buna ziua.
    Toata epopeea dotarii cu transportoare e in afara oricarei logici militare si economice-financiare. Deoarece :
    1- nu a existat niciodata un concurs international romanesc pentru achizitionarea de transportoare.
    Inclusiv primul lot de Piranha III a fost cumparat prin procedura de urgenta.
    Cu agravantul ca erau niste semifabricate . Turela deschisa si automata a fost montata de ” ai nostri” fiind in stoc ( produs israelian) zeci de bucati cumparate fata cap pentru alte transportortoare inexistente romanesti dar care se presupunea ca vor fi realizate.
    2- si actuala alegere de Piranha V e fara concurs , fara competitie pret/ caracteristici.
    Nu stim nici macar in ce variante vor fi cumparate ( transportor pur , masina de lupta si sprijin cu foc , aruncator bombe , punct comanda , ambulanta , atelier mobil cu macara ).

    Stim de cind RSR producea TAB ca fabrica de la Moreni a fost producatoarea transportoarelor romanesti. Avind si utilajele de indoit , taiat ,gaurit , frezat ,sudat tabla de blindaj a respectivelor.
    Mutind realizarea noilor transportoare la fosta IMGB Bucuresti , e evident ca se va face doar montajul general a subansamblelor importate.

    Personal consider ca epopeea transportoarelor a fost o pura alegere politica neexistand nici un program anterior militar national pentru a sti ce avem nevoie , in ce variante si cantitati . Urmat de o competitie internationala ( cum e peste tot) urmarind raportul pret/calitate/caracteristici si offsetul oferit.
    A crede ca o armata modesta numeric si financiar (in primul rind), ca cea romaneasca, va fi capabila sa mentina in paralel o flota functionanta de TAB 77 , Piranha III si V precum si transportoare de derivatie Boxer , e absolut hilar.

    • avand in vedere cu cat talent ne miscam noi in general eu zic la dracu,sa inceapa treaba odata ca numai avem timp de despicat firul in patru.
      avem nevoie de contractele astea si militar dar si economic.
      pe.uitasem de vechea denumire,imgb…aia care faceau ordine?sper ca au inteles pentru cine faceau ordine si cu ce s-au ales.

        • Evident ca la halul de dotare militara, achizitile de tehnica noua sint necesare ca aerul.
          Dar am scris pentru a nu repeta greseala mioritica cu datoria publica.
          0,00 % PIB in 1990 , 42 % PIB in 2016 ( si calculata conform OUG 64/2007 care e cea mai completa formula pt. datoria reala, efectiva) dar tot fara autostrazi , strazi expres sintem iar acelasi 41 % din populatie nu are apa potabila in casa si canalizare.
          Macar la armata sa nu repetam aceiasi greseala de miliarde aruncate pe geam fara logica.
          Important ca tehnica sa fie EFICIENTA la cel putin 75 % , moderna si nu doar de parada ca sa strigam ” sa vina NATO sa ne apere” la prima besina rusa . 🙂

      • Si eu sper sa inteleaga, mai ales ca i-am vazut in actiune in ianuarie 90…Cum zornaiau lanturile „IMGB face ordine!”…

    • @stefan60
      Asa este si din pacate avem memoria foarte scurta si lectiile din WW 1 si 2 le-am uitat. Armata ar trebui sa aiba o oarecare independenta precum justitia si sa fie izolata de ineptiile si flic-flac-urile clasei politice. Doctrina economico-sociala a clasei politice nu ar trebui sa intre in conflict cu doctrina militara a armatei.

    • UMB nu este pe platforma IMGB, este pe platforma fostei 23 August – actualul Faur…
      Deci mai usor cu abureala.

      https://ro.wikipedia.org/wiki/Uzina_Mecanic%C4%83_Bucure%C8%99ti

  10. Nu vreau sa fiu offtopic dar cam are legatura.
    Noi iar ne bucuram acum ca luam primul Patriot, ca poate vedem Piranha 5 la parada, dar eu tare ma tem ca inainte de Craciun tara o sa fie in haos. O sa fie batalia finala cu „legile justitiei” si pun pariu ca orice ar fi, oricati oameni o sa iasa in strada, de data asta penalii nu mai dau inapoi. Vor trece legile alea inainte de sarbatori cand multa lume e plecata in vacanta si studentii se intorc acasa si inclusiv ei vor pleca prin Brazilia sau in insule exotice si ne vor rade in nas de acolo.

    • parada technica de Întâi e o minciuna ,un univers paralel si o tristete pentru mine ca roman contribuabil.pacat ca armata se complace in situatia asta.
      acolo trebuie sa defileze DOAR militari …adica veterani, vm,parasutisti ,fos ,infanteria marina si partenerii externi de prim rang inclusiv republica moldova .
      nu am chef de ruginituri resapate plus atv-uri,zodiac-uri ,camioane si dube de la m.a.i .
      acolo trebuie sa fie o manifestare solemna care sa impuna respect nu prilej de bancuri.

      • Cat de bine ai punctat psycho in legatura cu parada. Cred ca din cauza lipsei de tehnica se ajunge si la elogierea unei simple dube, autosepeciala sau atv…Iar cand tehnica noua o sa ajunga…tineti-va,,,o sa fie mai rau ca la paradele corei de nord:)

    • Rocco! Tu ce lucrezi in viata de zi cu zi? Pe tine cine te controleaza daca gresesti? Parchetul sau colegii tai? Tu raspunzi daca gresesti, nu? Judecatorii si procurorii raspund? Daca da cate cazuri ai auzit? Sumele la care am fost obligati la CEDO le-au platit judecatorii sau procurorii… sau noi?
      Nu neg ca poti fi ingrijorat … stim toti de ce …dar ai citit proiectele de lege?
      Haosul prezis este doar tipatul din povestea cu drobul cu sare. A venit cineva din inexistenta opozitie cu argumente concrete prin simulari de situatii sa dovedeasca frauda PSD?
      Din pacate se foloseste o singura logica/ argument … daca e de la PSD nu e bun.

      Nu sunt PSD-ist, simpatizam liberalii dar nu mai exista… nu ma mai reprezinta nimeni si ca urmare incerc sa gandesc individual … ceea ce doresc tuturor …

      In rest, retehnologizarea in Romania pt. armament presupune si capital uman bine platit. Sa speram ca vor gasi oameni pt. ce vor sa faca.

      • Daca tu insinuezi ca proiectele de lege ale PSD+ALDE pe justitie sunt ok atunci cred
        te afli cumva intr-o realitate paralela de care noi nu am aflat inca, poate ai descoperit vreun portal magic catre o lume ideala in care toti din PSD nu fura, nu mint si lucreaza zi si noapte pentru bine Patriei. Mie cel putin imi vine sa vars doar cand aud literele astea 3 … nu iti mai raspund indiferent ce zici asa ca nu te obosi.

        • OK. Stii ce este forumul? Nu raspunde.
          Nici mie nu-mi place PSD-ul are prea multi neoameni. Mesajul era altul. Eu vreau sa si gandesc nu doar sa rezist.

          • @Alex_ Priveste putin ce s-a intamplat in urma eliberarilor bazate pe recursul compensatoriu. Nu a trecut decat o saptamana si deja sunt semnalate cazsuri de recidiva (violatori care au violat din nou, hoti care au reinceput sa fure, criminali care au incercat sa ucida). Tie ti se pare ok modul in care s-a tratat problema? Si exact aceeasi oameni vin acum sa modifice Codul Penal. Dumnezeu sa ne apere.

            Si nu e vorba ca ce vine de la PSD e automat rau. Dar de exemplu eu tot nu am inteles de ce trebuie sa fie un prag la abuzul in serviciu, mai ales ca uneori rezultatul abuzului nu poate fi usor cuantificabil. De ce se incearca sa se impinga in derizoriu faptele de coruptie sau care pot favoriza coruptia prin noul Cod Penal, dar in schimb, marim pedepsele pentru „nunti la cort” pe motiv de tulburarea linistii publice (nu ca nu ar merita si astia niste pedepse, dar hai sa vedem care din fapte au un efect nemagtiv mai mare)?

            • Aia nu era directiva UE? Pt nush cate zile cu mai putin de X m patrati, zile in minus la sentinta

            • Avuzukl fara prejudiciu nu este abuz …
              Art. 297

              Abuzul în serviciu

              (1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

              (2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.

              Detalii: https://legeaz.net/noul-cod-penal/art-297

              • @Ghita
                Dupa cum scrie chiar in citatu; postat de tine, abuzul se refera si la vatamarea unor drepturi. Daca spre exemplu un functionar nu asigura (orin indeplinirea defectuaoasa a sarcinilor de serviciu) serviciul de urna mobila pentru votantii care au solicitat acest lucru, este sau nu abuz in serviciu? Spune-mi te rog cum ai cuantifica prejudiciul in acest caz.

                PS intrebarea e mai mult retorica, suntem off-topic, eventual ne mutam la permiteti sa raportez.

            • @Mihai. Recursul compensatoriu este o struto-camila. Un proiect mutilat al Min. Justitiei care a dus si la ABERATII. Nu am răbdare să caut pe internet dar poti citi daca vrei cum era proiectul si cum a fost promulgat cu amendamentele CSM si restul. Aminteste-ti te rog, ca initial (pana la prezența masura) s-a încercat să se rezolve problema prin gratiere/ amnistie ceea ce elimină din start posibilitatea eliberării infractorilor închiși pt infractiuni cu violență si coruptie. Nu s-a acceptat de opoziție și Președinte si altii.
              Aici s-a ajuns ca sa nu fim sancționați de CE. Un compromis care a prins PSD la guvernare. Parerea mea.
              Cu abuzul sunt de acord cu tine. Nu trebuie un prag ci o reglementare clară… care sa nu lase loc de interpretare – principala armă în poliția politică indiferent de ce partid conduce.

              Legat de răspunderea magistraților și forma de verificare a acestora, se rezolva controlul celor care se spune că execută comenzi politice.
              Atât timp cât un magistrat este exonerat- practic de răspundere (lipsa unei legi clare a raspunderii) nu va putea refuza comenzile / presiunile celor care îl pot influenta. Cand va exista riscul sanctionarii pt abuzuri …. se va gandi daca sa execute comenzile si sigur va avea si argumente mai solide/ credibile sa refuze … ceea ce lipseste fără o lege a răspunderii.
              In schimb aceasta masura trebuie să vină împreună cu o altă masura… sporirea numărului magistraților pt. a asigura premisele unui act de justiție de calitate … si nu sporirea numărului polițiștilor și jandarmilor … si puterilor acestora.

              Parerea mea. Scuze pt. Un mare off topic.

              • @Alex_
                Inteligenta nu este punctul tau forte!!!

                Daca un magistrat raspunde pentru greselile sale (inclusiv penal) atunci el poate fi fortat sa execute comenzi politice – daca nu executa ce i se zice de sus atunci este el judecat de alt magistrat (care raspunde la comenzi) si bagat la bulau sau pateste ceva nasol.
                Daca are imunitate totala atunci nu se poate pune presiune de loc pe el (teoretic) deoarece nu poate fi tras la raspundere pentru faptele sale.

                Cam asta este motivul pentru care magistratii peste tot in lume au imunitate totala pentru faptele lor.

                • @LionHeart
                  Te cam grabesti cu judecatile de valoare la persoana.

                  Confunzi imunitata cu imovibilitatea. Nici acum judecatorii nuau imunitate sunt doar inamovibili (cauta in dex daca nu intelegi termenul). Avem multi judecatori si procurori condamnati penal.

                  ,,Imunitate totala” … esti sigur de ce spui? … derapezi extraordinar. Oare voit? Ar fi singurul semn de inteligenta in fraza.

                  In rest, iti doresc sa fii mai inteligent decat toti nu doar LionHeart!

                • Ce vorbesti aici, Inima de Leu – leu, moneda romaneasca! Sa raspunda pentru HOTARARILE LUATE, pentru legaturile sale – sa fie permanent urmarit de catre servicii! Ca are multe beneficii si poate ruina prezentul si viitorul cuiva! De ce sa nu dea socoteala? Nu in fata politrucilor, in fata legilor UE, al caror stat component suntem. Imuabilitatea aplicarii legii este discutabila. Vorbim despre magistrati (judecatori si procurori) si papusile procurorilor, politistii care instrumenteaza cazul.
                  Daca oricare dintre cetateni dau socoteala pentru greseli mai mari sau mai mici, de ce sa nu dea socoteala cineva care hotaraste soarta (viata) cuiva pentru multi ani?

              • @Alex
                De acord cu raspunderea magistratilor (nu stiu sa descriu ce sistem ar trebui sa fie, dar mi se pare logic sa existe un mod de responsabilizare al magistratilor).
                Legat de compensatoriu, nu iti dau dreptate. Strut, camila sau ce o fi, nu trecea prin guvern / parlament daca PSD+ALDE nu voiau. Atunci cand le-a convenit au respins sau au adaugat ce amendamente au vrut, deci e cazul sa isi asume raspunderea. Nu contest intentia, dar vad rezultatul. Forma de gratiere amnistie propusa in iarna prevedea si eliberarea celor condamnati pentru infractiuni cu violenta si a celor pentru coruptie, cel putin intr-o prima faza.
                Nu e vorba ca tot ce vine de la PSD e rau, dar in cazul de fata mai toate institutiile solicitate sa isi dea avizul au dat aviz negativ, si totusi PSD-ul merge inainte. Este asta un mod democratic de a conduce?
                Nu pretind sa iti schimbi parerea in urma acestui dialog, nici eu nu o sa mi-o schimb pe a mea, am doar rugamintea sa verifici mai bine unele informatii. In rest, cum ai zis si tu, suntem off topic rau, scuze tuturor celorlalti cititori, si numai ganduri bune.

                • @ Mihai. ,,Institutiile solicitate” sunt dintre institutiile vizate de schimbare.

                  Opiniiile sunt libere, nu si obligatorii. Oricum, respectul meu pt. nivel!

          • @Alex
            Pai gandeste mai mult si rezista mai putin …

    • Din moment ce eu am declansat aceasta discutie, propun sa incetam sa mai postam despre politica ca am poluat destul sectiunea de comentarii de la articolul asta.
      Ideea mea era ca exista sansa sa intram in haos, si sa se amane iar programele de dotare a armatei. Ca astea ne intereseaza pe noi in principal. Dar nu imi dusesem ideea pana la capat.
      Asa ca hai sa incheiem discutia asta, sa ii ia naiba de politicieni, ce-o fi o fi.

  11. Comparand achizitia noastra de PiranhaV cu Boxerul luat de lituanieni, as rezuma astfel: daca ale noastre vor fi marea majoritate in configuratie IFV similara cu cea de pe Vilkas, atunci contractul e OK. Daca ale noastre vor veni doar cu mitraliera de 12,7 mm, atunci contractul e tzeapa.

  12. Eu unu as vrea sa vad un 4×4 de ala serios facut la noi atat pentru armata cat si pentru civil. Chiar nu se poate un derivat ceva pentru piata civila? Sunt ferm convins ca exista piata la noi ptr asa ceva.

  13. Cred ca optimismul ne caracterizeaza cam pe toti cei de pe aici !
    1. Când aproape s- a batut palma pt Agilis si corvete se schimba Guvernul-Ciolos
    2. Când s-a mai facut iar un pas cade Guvernul Grindeanu
    3. Apoi s-a schimbat ministrul apararii
    Mi-e teama ca acum : ori lobby-ul l-a imbratisat pe daddy si legile lui(normal era sa dispara in Mato Grosso), ori mai cade „ceva” .
    Oricum, UMB nu cred ca mai are cei trebuie si vom face numai montaj de Mari subansamble. Tabla de blindaj macar mai face cineva ? Cu 12,7 si 25(daca au fost specificate de daddy si tradiceanu) nu speriem pe nimeni. Kurganetul are 30, se incearca 40 si se gandeste chiar 57 !!!

    • Tabla de blindaj ?
      Pai acum se folosesc blindaje stratificate si imposibil sa transformi o tabla laminata la cald din seria OL in tabla blindaj. Nici macar prin OUG. 🙂
      Iar o mitraliera in calibru 30 – 40 mm. nu avem unde produce din lipsa de utilaje si otel special. ( ca a fost privatizata fabrica ca si linia de tunuri de la Resita . Vandut rusilor de ” patriotii nationali” )
      Cred ca si cauciucurile speciale , anvelope Runflat militare vor venii din import. Ca italiana Pirelli cu fabrica in RO le face dar in Italia. 🙂

      • „Iar o mitraliera in calibru 30 – 40 mm”
        e linia de la Arsenal Resita, in conservare de aprox. un deceniu, cred…

      • Linia de tevi de tun a fost demontata si dusa in Rusia de proprietarul rus a fabricii. ( si era linie certificata NATO)
        Daca ” conservarea” e ca la T55 „de rezerva in conservare”, nu mai exista nimic functional acolo.

      • Nici stratificatele nu se fac cu OL 37 ! Resita facea oteluri aliate (tunuri, sine, cilindrii de laminor, etc) dar nu stiu ce mai poate.
        Si oamenii calificati sunt o problema !

      • Romania avea doua combinate de oteluri speciale. Unul la Resita si unul la Targoviste. Amandoua au fost vandute rusilor si amandoua au fost falimentate de acestia. Coincidenta este cam mare sa nu te gandesti la niste cozi de topor prin guvern.

  14. Flaviu Amarandei

    Din cate inteleg Romania nu a produs recent tipul acesta de echipamente. Ma intreb care este probabilitatea ca uzinele menționate sa gaseasca intr-un timp relativ scurt angajați specializați.

    • Defineste timp scurt. Daca e 1 an…atunci 0% sanse…Nu-ti vine nimeni pe 1500-2500 RON sa sudeze in argon si sa faca confectii metalice pt blindate pe banii aia.

      Atata timp cat Pincantieri plateste in Italia 1500-2000 EUR un sudor iar santierele Vard din RO (tot ale lor) se plang ca le fug oamenii in Italia sa lucreze pe mai multi bani…dar deh…bugetele se fac in functie de tara…Lucrezi in RO…trebuie sa bugetezi salariu de mizerie, ca deh, asa le-au promis toti politicienii cand au venit in RO = Romania e China, Vietnamul Europei…noroc ca romanasii se descurca bine si peste hotare…

  15. Ajax-ul nu ne-ar fi si noua bun? Sau deocamdata numai englezii il pupa?

  16. Protectia
    Nu inseamna doar blindaj ci se poate realiza si prin alte metode:
    -detectie, precizie si raza de lovire a armamentului. Daca poti lovii inaitea adversarului sansele de suravietuire cresc enorm, de aceea un ATGM este absolut necesar;
    -de a nu depinde de drumuri pavate adica sa ai o greuate foarte mare. In Irak, deoarece Stryker cam depinde de drumuri (poate si fara dar este mai greu in miscari si consuma ca porcul cand terenul este greu) insurgentii au organizat ambuscade, care puteu fi evitate daca ruta nu ar fi fost anticipata
    “Such ambushes could and should have been substantially avoided by operating off road.”;
    -logistica. Un vehicul greu va avea una mai complexa si scumpa, inclusiv uzura mai rapida a unor componente. Tot in Irak, US a avut probleme cand, logistica nu a mai putut face fata (“ajutati” de ceva ghinioane):
    “Wheeled vehicles have proved to be much more of a problem than expected in both Afghanistan and Iraq even when, of necessity, confined to roads or what passes for roads.

    The unbudgeted costs have been huge, in the many tens of millions. Tires have been shredded over comparatively short distances in both countries. Supply trucks have been unable to keep up. Many have been wrecked in accidents.

    The clear lesson here is that tracked vehicles need to be reassessed because it is not much use having a fast moving Tip of the Spear (tanks and Bradleys) if the logistical tail not only cannot keep up but serves as a soft target for guerillas.

    Alte belele datorita greutatii (este bine sa stim dinainte la ce sa ne asteptam):
    „Add-on armor for the Stryker adds approximately 7,000 lbs to the vehicle weight and approximately 12-14 inches to each side. To accommodate the increased weight, the tires were inflated to 90 psi and the Central Tire Inflation System (CTIS) was disengaged. As the vehicles moved from a hard surface to a softer one (in a grove of trees) the vehicle’s tires sank into the soft ground. The winch on the Stryker is not sufficient to recover a Stryker with add-on armor mounted; therefore, some other vehicle recovery asset must be used.

    Another challenge was the problem moving the vehicles down narrow two-lane roads while they had the add-on armor on the Strykers. The vehicles were unable to pass side by side. One driver had to pull off the road to make room for the other vehicle to pass. When he did this, the vehicle would sink into the dirt and require another vehicle to recover it. This made it important for the battalion staff and company-level leaders to ensure that they did detailed mission planning and route selection to reduce the possibility of two vehicles passing. While this does not appear to limit maneuver, it could cause temporary loss of momentum.”
    https://www.globalsecurity.org/military/systems/ground/iav-survivability.htm

    Doua tipuri de APC/IFV-uri
    In Romania este necesar un APC amfibiu si mai usor datorita retelei hidrografice foarte dezvoltate cat si prezentei in sol a umiditatii o perioada destul de lunga (toamna si primavara).
    Un IFV greu este necsar (a se nota ca am sustinut pe senile dar se pare ca nu s-a putut) asa ca bun si 5-ul. Boxer nu.

    Doi producatori
    Desi costurile cu logistica vor creste iarasi cred ca este mai intelept sa fie doi.
    A fost o decizie buna.

    • Nu da exemplul Irak-ului. Noi luptam acasa, asa cum ar trebui sa facem. Insurgentii sunt ai nostrii.

      • Si avem dotare corespunzatoare sa facem insurgenta la noi acasa? 🙂

      • Exemplele din Irak au relevanta deoarece:
        – nu se refera doar la perioada de insurgenta. Probleme cu logistica au fost in timpul operatiunii contra lui Sadam cand anumite forte au operat in “spatele linei frontului” atacand unitatile de logistica. Cand s-a adugat si un accident mai serios au reusit sa incetineasca inaintarea fortelor anti-Sadam caci nu au mai primit combustibil, cauciucuri, consumabile, etc.
        -combustibilul ori cauciucurile se consuma cam la fel atat in caz de insurgenta cat si razboi (acasa sa nu). In Ucraina rusii au trimis FOS care au distrus cai ferate sau poduri, la un moment dat, au reusit sa perturbe destul de serios aprovizionarea ucrainienilor.

        Cand depinzi de drumuri nu doar podurile sunt importante ci si drumul propriu zis. In Siria, US au aflat ca ISIS va muta importante forte si nu aveau disponibile decat autocare asa ca au bombardat drumul si fortele ISIS au ramas blocate neputand ajunge unde si cand trebuia . Rusia poate face aceoasi lucru avand la dispozitie atat aviatia cat si artileria (MLRS) sau FOS. Daca isi alege bine locul unde sa distruga poti avea mari probleme (poti sa ramai blocat).

  17. eu pana nu le vad in tara nu mai cred nimic

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *