Surprinzator sau nu, Janes ne informeaza ca fortele aeriene braziliene ar fi interesate de o achizitie de aparate F 16 la mana a doua. Numarul discutat ar fi 12-24 de unitati, dar nu se precizeaza despre ce tip de aeronave discutam.
Pe surse, Brazilia ar fi discutat cu americanii despre o astfel de optiune, iar Washingtonul ar fi mai mult decat deschis spre o vanzare de F 16. Iar daca vorbim despre o livrare de aparate direct din Statele Unite ar putea fi vorba de Block 40 sau chiar mai sus, greu de presupus, dar nu imposibil, ca brazilienii sa solicite F 16 Block 15/20.
Surprinzatoare stirea, in conditiile in care Brazilia are un contract ferm de achizitie (si coproducere) pentru 40 de aparate Gripen E/F (36 de unitati initial plus inca patru din 2022). In acelasi timp se stia ca cele 40 de Gripen nu sunt suficiente si ca fortele aeriene braziliene au nevoie de o crestere a numarului de aparate achizitionate, aproape spre dublul cifrei initiale.
In acelasi timp, F 16 nu este ceva cu totul nou pentru brazilieni, americanii au tot venit cu oferte de-a lungul timpului. La inceputul anilor 2000 au existat discutii serioase intre brazilieni si americani pentru F 16, iar in 2002 Statele Unite a inaintat o oferta complexa, care includea nu numai avioanele in sine ci si armament de ultima generatie (AMRAAM), dar lucrurile nu s-au materializat.
Necazul celor mai mari sud-americani este ca Gripen E/F are ca tinta inlocuirea avioanelor Mirage III, dar asta nu rezolva problema atat timp cat brazilienii mai au in dotare avioane AMX (vor fi retrase in 2025) si un numar semnificativ de Northrop F-5 EM (peste 40) – aparate dotate cu radarul Grifo_F pentru lupta aer-aer, dar care nici ele nu intineresc.
Ori teritoriul Braziliei este imens (dublu fata de teritoriul Uniunii Europene) iar cu 2-3 escadrile nu rezolvi mare lucru desi Brazilia nu are “dusmani” naturali.
Solutia F 16 la mana a doua nu are legatura cu performata Gripen E/F ci cu costurile aferente, brazilienii si-au facut probabil socoteala ca ar iesi ceva mai ieftin prin cumpararea de avioane folosite cu atat mai mult cu cat nici nu prea are cine sa-i ameninte, ca doar Dumnezeu i-a ferit sa aiba granita cu Rusia.
Daca insa o astfel de afacere va fi incheiata, s-ar putea dovedi o veste extrem de proasta pentru Saab, care nu a reusit sa-si impuna noul Gripen E/F decat in Suedia si Brazilia, in rest aparatul suedez pierzand pe linie in fata F 35A si a Rafale. Compania suedeza are in prezent doar doua posibile sanse sa vanda Gripen si anume catre Thailanda (care opereaza deja Gripen C/D) si Indonezia, dar discutam doar despre sperante, mai ales in cazul Indoneziei.
24 de F 16 uzate nu inseamna nimic pentru americani decat eventual o mica extindere a influentei industrei lor aeronautice, inca un mic client pe o lista mare, dar pentru Saab ar fi un lucru rau, pentru ca 24 de avioane in plus comandate de brazilieni chiar ar conta pentru compania scandinava.
Ramanem in asteptare dar partea nu foarte buna este ca economia braziliana (stalp al BRIC) nu prea exceleaza si necazurile se tin scai de ea, iar pe de alta parte tara este deja puternic implicata in programe de aparare foarte ambitioase si costisitoare: submarine Scorpene construite local, programul de dezvoltare a submarinelor nucleare, Gripen si elicoptere Airbus H 225, fregate clasa Tamandaré, astfel incat orice banunt conteaza.
O decizie in aceasta speta este asteptata pana la sfarsitul acestui an.
PS Eu personal tin pumnii stransi Saabului, o companie cu totul uimitoare si care a reusit sa ofere lumii o serie incredibila de avioane de lupta, s-a descurcat cu bani putini si fara nici un ajutor politic de la guvernul sau, o companie care iti impune un respect sanatos.
Saabul merita sa traiasca, merita sa mearga mai departe, macar si pentru a vedea daca va reusi sa ofere un avion de generatia a V/VIa fara sa aiba la dispozitie muntele de miliarde pe care il au americanii, sau miliardele si piata interna pe care le au europenii.
Deocamadata, in America de Sud sunt trei natiuni care opereaza sau vor opera sigur F 16: Chile cu 46 de aparate (din care 10 unitati C/D Block 50), Venezuela cu aproximativ 20 de F 16A/B (daca si cate or mai zbura) si Argentina cu 24 de F 16 MLU proaspat cumparate din Danemarca. Columbia ar putea si ea sa fie sensibila la ocheadele insistente ale americanilor, avand deja o oferta de la Lockheed Martin pentru 24 F 16 Block 70 (4,2 miliarde de dolari). In prezent columbienii au o flota de 19 aparate israeliene IAI Kfir.
GeorgeGMT
Hmm, dacă la o ofertă care nu poate fi refuzată la preț de efuri, unchiu le propune ca BRICS să rămână fără B, m-aș râde până la sfârșitul anului. Oare i-ar cauza vreun AVC lu’ puchin?
Pakistan le-ar putea lua locul în acronim. Ar suna mult mai bine.
Prima oară am citit de SAAB într-o revistă veche, posibil „Modelism”, în care, dacă îmi amintesc bine, spunea ceva de modul cum gândise aviația suedeză apărarea: celule de două avioane, dispersate în teren, adăpostite în buncăre subterane, capabile să decoleze și să aterizeze de pe șosele. Mi se păruse o imagine interesantă, Suedia, deși țară neutră pe atunci, se pregătea în vederea confruntării cu un adversar mai puternic, evident, URSS și sateliții.
Anii au trecut, Moscova și-a mai tocit ghearele și și-a schimbat doar părul, dar năravul ba, Suedia e acum membră NATO, cu atât mai mult ar fi păcat ca SAAB să devină istorie.
Si tot in Modelism scria despre simplitatea inarmarii si intretinerii avioanelor de catre recruti fara nicio calificare.
Nu au brazilienii dușmani naturali, dar dacă e vorba de vânzare de echipament militar, poate pune fsb-ul conservele în priză și ajung brazilenos la cuțite cu vre-,un vecin mai Că și rușii au de vânzare mig-uri și suhoi-uri gârlă.
Și revoluția română tot din „voința” poporului asuprit a început.
Și dacă vorbim de SAAB, nu cred că vreo 32 de asemenea șoimi suedezi nu ni s-ar potrivi. Ba chiar ar arata bine alaturi de f-uri, dar nu sunt bani, e mai greu cu două tipuri de mentenanță. Parcă suedezele aveau tot motoare americane.
Din moment ce s-a hotarat pt F 35, pt ce sa se mai uite cineva si la Gripen?
radar aesa si meteor?
iese trump, prinde orban viteza
chestia cu f16 poate sa fie tactica de negocieri brasil-saab
Pai si F35 nu are tot AESA? Meteor vine si el in cativa ani, mult inainte sa primim noi primul F35.
deja sa hotarat OFP 6.6 numai plangeti dupa ceva ce nu o sa fie niciodata
Nu confunda merele cu perele. Orban latra ca mai mult nu poate. Si daca ar vrea, nu are cu ce! De 1 an de zile locuiesc in Budapesta. E saracie curata aici, ungurii pot doar visa la Transilvania. Romania 🇷🇴 e de 3 ori mai mare si de 10 ori mai puternica
Mai puternica? Ma indoiesc…..
Posibil ca afacerea sa fie… foarte politica. Brazilia e in BRICS (oare dece?) iar USA probabil ca vrea sa evita vreo baza sovietica pe continent.
Gripen este un avion f bun dar Saab nu are puterea economica (si nici politica) sa-i concureze pe americani
Mi-ar fi placut Gripen si pt noi, s-ar fi potrivit dar in cat timp am fi avut 3 excadrile ? Discutii au mai fost pe RM.
Gripen NG, Visby, CV90.Asa pentru toate armele Romaniei.Visby++ 6-9 bucati. Si A26/Blekinge.Si suedeze vara pe Litoral…Ce-ti doresc eu tie Mamă Romanie…
Brazilia se invecineaza cu pretenashul lui Putin.
Suedeze vara pe litoral nu prea am văzut. Și oricum proastele alea s-au măritat cu arăbeții care i-au invadat, deci umblă învelite acum. Vedeți protestele de la Eurovision, câtă arăbime este în țările scandinave.
Suedeze erau pe litoral in 1979.
Alături de nemțoaice, ne asigurau accesul în discoteci cu plata in valuta.
Printre alte chestii ca produse din shop , etc , etc. 😄
Chestia cu ” proastele” noastre e trasa de par.
Erau studenți arabi la facultățile de medicină din RSR.
Unii cu bani , alții mai săraci.
Aia săraci aduceau o grămadă de chestii occidentale. Gen blugi. Aia cu bani, acces liber la produsele pe valuta din shop.
Ca atare multe fete ” se îndrăgosteau” de ăștia că le asigurau haine, pantofi, cafea , țigări. ( Cite una mai deșteaptă, foarte puține , primea și bijuterii. Aur turcesc de 14 carate)
Alea mai slabe de înger se căsătoreau . Iar soțul palestinian care făcea furori in discotecile românești , devenea mielușel când revenea in Palestina. Că acolo nu exista chefuri cu curve, băutură gârlă,
, etc.
Erau săraci în casa lor. Dar bogați în RSR că oricum erau finanțați ( să studieze) pe banii occidentali sau pe banii românilor. Cu 300 dolari / luna ( atunci ) erai ștab în căminele studențești din Cluj, București, Timișoara. Dar sarac oriunde in occident.
Puține fete știau chestiile astea. Că urmare și duse în Gaza, Cisiordania, au devenit forțat musulmane. Spălare de creier . Domnia și prostia se plătesc. Oricând și oriunde.
E ca in bancul cu Bush,colin powell si blonda cu tate mari.Nimeni nu e atent la bunaciunile cu majuscule,
Eu sincer sper sa nu…Daca se intampla acest lucru o sa fie un sut in fundul indiustriei prprii a Braziliei care este acum partener la Gripen E/F si o sa duca la mai putine comenzi pentru Gripen E/F ceea ce va duce la cumpararea probabila a SAAB de catre unul din gigantii aeronautici si in 20 de ani nu o sa ami fie alternativa la LM.
Embraer ca și Saab nu stau numai în producția (și vînzarea) aeronavelor de luptă multirol. Au destule alte produse militare în portofoliu.
…poa’ ca sunt mai bune de aia, norvegienii cu suedezii s-au duelat in tot felul de „driluri” si tot timpul, tot timpul a iesit MLU -ul castigator vs. Gripen C/D.
Gasiti berechet pe google cine vrea link.
Nu contest deloc SAAB, e o companie uimiitoare, dar nu poa’ sa bata conceptul integrat al unui fighter-jet conceput si construit de adevarate ( mai nulte) corporatii industrializate militare, inclusiv bujetele….
Altfel concepi si produci cand eshti corporatie, si cu bujetele fara numar, e drept ca sunt si „minusurile” care apar ( asta e !)
hai da tu un link ca ce ai iesit in public este altfel dar tu te crezi tot timpul cireasa de pe tort.
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=54219&sid=d53c8d0bdb341ea05fc46dd8727b097c&start=15
Atentie !
Trebuie citit, asta daca stii sa citesti.
….si habarnist esti ( din pacate) si…fara minte ( …), e o discutie, nu-i castigarea premiului cine e mai …prost si fudul.
tocmai ca stiu sa citesc, tubiei de acolo fix ce iti convine si „uiti” ceea ce nu iti convine, faza este ca daca vrei sa fii obiectiv ai sa iei toate declaratiole pilotilor si personalului oarticipant la exercitii cu un dram de sare, fiecare isi lauda scula pe care este antrenat si pe care va lupta in caz de conflict, fiecare militar are mentalitatea ca o sa isi foloseasca cel mai bine avionil si mai ales sistemul din spatele avionilui sau.
Intre F16 C/D si Gripen C/D este o diferenta nesemnificativa, asta la avion propriu-zis. Sistemele tarii respective pot face avionul cu cateva procente mai bun sau mai prost sau foarte prost.
Asta trebuie sa intelegem.
Brazilia se uita dupa F 16 second hand fiindca are nevoie de inlocuitiri pentru AMX si pentru F5 E modernizate cu Elbit, nu are bani sa comande repede si sa fabrice Gripen E in 2 ani.
Daca pot sa achizitioneze la 40 de aparate second cu cateva sute de milioane si-au rezolvat problema stringenta de a avea numerele necesare.
…ba omule, tu ma „corectezi” explicandu-te pe tine de fapt ce fel de om esti, adica tu citesti ce-ti convine, asta daca esti om cu minte, ai POZA acolo unde Gripenu’ este prins in colimatorul MLU-ului, CE MAI VREI ?
o imagine de HUD cu in Gripen care nici macar nu e locked on, m-ai convins, asa iti arat poze cu HUD Rafale si F 22 dar asta nu inseamna ca francezil e mai bun ca americanul.
Gripen first participated in Red Flag 2006 with the Gripen A,’ says Stefan Englund , former Swedish Air Force Flight Engineer on Quora. ‘It was assigned to the red team. Reduced AWACS, reduced ground support. The Gripens connected their link systems and acted themselves as AWACs, got the battlefield awareness necessary and avoided all ground defence, scored 10 kills the first day including a Typhoon. No losses they remained undetected. One Gripen pilot knocked down five F-16 block 50+ during close air combat in Red Flag Alaska. And the Gripens never lost any aerial encounter or failed their mission objectives. It was the only fighter that performed all planed starts, while others were sitting on the ground waiting for the weather to clear up. The evaluation was that Gripen capacity needed to be revaluated.
‘And no disrespect to any other fighters, including Norwegian pilots because they’re just as well trained, but during a combat exercise with the Royal Norwegain Air Force, 3 Swedish Gripens went up against 5 RNAF F-16’s. The Result was 5-0, 5-0, 5-1 after having flown 3 rounds.
Englund continues: ‘During Loyal Arrow in Sweden, 3 F-15C’s from the USAF were intercepted by a Gripen acting as an aggressor. The result was 2 F-15’s shot down and one managed to escape due to better thrust/weight. To the F-15s defence it was on the Gripens back yard.
Former Swedish Air Force Flight Engineer explains how the Saab Gripen can Dogfight and Win Against (Almost) Any Dissimilar Aircraft
‘F-16 has a higher TWR [thrust to weight ratio], but one need to consider drag and wing loading too. The Gripen has much lower drag. And far lower wing loading. It can reach supersonic speeds on dry thrust while carrying a full armament of four AMRAAM’s two Sidewinders and an external fuel tank. Even though the Gripen lacks the TWR of the F-16 it can nearly match it in climb rate thanks to low drag.
‘The Gripen is among the most underestimated fighters flying today, during the Libyan campaign it came in as a tactical resource but very soon was upgraded to a strategic resource. Also here, no mission was cancelled due to technical issues on the Gripen. And no, it is not invincible, just underestimated. The F-15 can stay out of a fight with a Gripen, keep it on distance, BVR if they can see it and avoid the meteors, but it is not a wise strategy to engage.’
https://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=30&t=54219&sid=d53c8d0bdb341ea05fc46dd8727b097c&start=15
Mai taci si mai si asculta, nu esti cocalar cu bemeveu aici…
…nu detzii tu „cheile” cine e destept…
PS: e o discutie, poti sa spui politicos, nu cum spui tu, dai cu tifla ca nu-ti convine.
cred ca tu ai fost nepoliticos cu vecinii maghiari, sa iti amontesc ca i-ai numit „bozgori” ne place nu ne place de 1000+de ani ii avem vecini, orea curand nu ii vad sa se mute, avem istorie comuna cu buna si cu rele, ar trebui sa temperezi acest fel de expresii. Dupa aia discutam si de F 16 vs. Gripen si de ce eu as fi preferat Gripen si nu nu sunt fan boy gratuit, ma uit si peste gard la Ukraina si imi pun problema daca dispersia si modul acela de a opera nu se potriveste mai bine uneintarinde granita.
Without AEL SISTEMAS S.A. (is part of the Elbit Systems group…) the JAS-39E is impossible. Does „o presidente Lula” know about this?
https://www.stiripesurse.ro/foto-in-plin-razboi-al-dronelor-in-ucraina-romania-se-inarmeaza-cu-trei-aeronave-f-16-avioanele-au_3363355.html
Marea lăudăreală tipic …. dâmbovițeană …. 3 (TREI) avioane.
Dacă erau navete săațiale din Star Trek aveați o scuză, dar așa ….
Bă zăpăciților, voi înțelegeți ce înseamnă dotare cu tehnică și personal?
Tu iti dai seama cat de penibil poti fi cu genul asta de comentarii?
Te deranjează purul adevăr?
Păi vecinii din război și-au distrus în 2 ani sute de avioane și noi de ”înarmăm” cu 16 avioane de 30 ani și alea venind câte 3 pe an.
Îți dai seama de comicul situației?
Mai gândește-te odată cine este penibil ……. monser.
După Africa noua zonă de interes a Chinei va fi America, America de Sud. Semne de treabă și prin Europa. A mai văzut cineva miile de reclame din tare Mercedesului și BMW ului la BYD ul chinezesc în timpul campionatului? Oricum Brazilia deja a pierdut războiul cu viitorul hegemon chinez. Se vede acum ce a făcut Nixon cu Kissinger prin susținerea Chinei. Poate era mai bine să nu. Betivanii de ruși nu ar fi avut niciodată economia Chinei de azi.
Susținerea a fost pentru a crea un pol militar și politic în jurul căreia sa graviteze unele state comuniste și sau dictatoriale. Dar au gresit-o după 1991/1992 când trebuiau să vina cu oferte și relații avantajoase și cu/pentru India, Vietnam, Indonezia, Brazilia, Iran, Banglades, Kazahstan, Turkmenistan…presiuni pe Turcia, Egipt, Algeria, Maroc
Perhaps we’re heading for a new time… (google) „În cazul unui atac masiv asupra noastră din toate părțile în același timp, avem o armă a apocalipsei.” — această declarație a fost făcută de președintele comitetului de lucru al concernului IAI (Israel Airspace Industry), Yair Katz.
Acest lucru a fost relatat în seara zilei de sâmbătă, 29 iunie, de site-ul Walla. „Avem arme care vor perturba ecuația pe care încearcă să ni le impună”, a spus șeful sindicatului concernului.”
Înseamnă că au și brazilienii ” deștepții ” lor ! Sa ai industrie de apărare care face un avion de vânătoare performant și să iei avioane la mana a 2 a indiferent de tip , miroase a trădare de țară sau comisioane grase !
Păi nenea Lulă Da Silva , prezidentul de la butoane, e ,,cunoscut” pentru onestitate.Au si ei Curtea lor Supremă care anulează probe când e vorba de mită de milioane.Cam ca la noi.https://www.dw.com/en/brazil-supreme-court-discards-evidence-in-corruption-probe/a-66745267
Eu cred ca e ceva politic, ca sa forteze cumva Saab sa produca mai multe avioane, la costuri mai mici si mai multe – eventual grabit transferul de tech si deschisa inca o fabrica in Brazilia.
Oricum, daca vrei sa dai de lucru propriilor oameni, mergi cu Saab. Altfel exporti bani in afara.
Vom vedea ce dicteaza interesele de acolo, ce face politicul lor.