Brigada 18 infanterie Banat – o forta renascuta

Pornind de la batalionul 32 infanterie Mircea (Scorpionii Galbeni) si de la nucleul unitatilor desfiintate in anii ’90, preluand traditia Corpului 5 Armata disparut in 2000, a aparut in cadrul Diviziei 4 infanterie Gemina o noua entitate – Brigada 18 infanterie Banat. Unitatea a primit drapelul de lupta cu ocazia zilei armatei din 2009 (http://www.rft.forter.ro/2010_1_i/02-act/06.htm).

 actualitatea-parada-militara-timisoara-lugoj-005 Drapelele celor 6 batalioane ale brigazii 18 infanterie Banat

Noua structura, cu 6 batalioane in componenta, a fost prezentata publicului in cadrul intiativei MAPN de “intoarcere spre cetate si traditii”, cu o parte din armamentul din dotare, cu ocazia zilei armatei, in 25 octombrie 2012.

 Brigada_18_Infanterie_8220_BANAT_8221_8211_ecuson_inuta_de_ora_serviciu_sau_ceremonie_sized

Emblema brigazii 18 infanterie (ecuson)

            Iata si structura unitatii:

 

  1. Batalionul 32 infanterie Mircea „Scorpionii galbeni” – a facut initial parte din Brigada 2 infanterie “Rovine”, subordonată Diviziei 1 Infanterie române, divizie avand cartierul general la Craiova. Cu sediul in Timisoara, batalionul 32 este prima unitate activa din noul nucleu, avand experienta unor multiple misiuni internationale in Kosovo, Irak, Afganistan.

 Batalionul_32_Infanterie_8220_MIRCEA_8221

Drapelul batalionului 32 infanterie “Mircea”

Iar traditia acestui batalion este foarte bine inradacinata in luptele primului razboi mondial, dupa cum se exprima si comandantul Batalionului 32 “Mircea”, Lt. Col. Cristian Dan:

Dragi camarazi, trăiesc un moment de o profundă încărcătură emoţională şi aceasta deoarece primul meu gând se îndreaptă spre înaintaşii noştri ale căror tradiţii le ducem mai departe. În anul 1917, în Primul Război Mondial, în jurnalul de operaţii ale regimentului Mircea numărul 32, pe timpul luptelor de la Moara Albă este scris, citez: soldaţii noştri se dezbracă de haine pentru a mânui mai cu înlesnire armele lor. Comandantul batalionului dă ordinele necesare, iese din adăpostul lui şi pleacă în fruntea batalionului direct la lupta la baionetă. Soldaţi şi ofiţeri îmbărbătaţi de exemplul acestuia se reped spre inamicul care, deşi superior la număr, bate în plină retragere din faţa fantomelor albe care înaintau cu hotărâre spre ei crezând că sunt africani, după cum au declarat ulterior prizonierii nemţi. Acest moment a intrat definitiv în istorie sub numele de atacul cămăşilor albe într-un legendar exemplu de jertfă şi eroism. Puterea exemplului personal, profesionalismul şi camaraderia au fost şi vor rămâne elemente fundamentale care definesc această unitate, context în care raportăm azi, aici, în faţa dumneavoastră că Batalionul 2 Manevră Yellow Scorpions este gata pentru misiune.

 ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-8

 AG-9

 Membrii acestui batalion, alaturi de cei ai batalionului 191 infanterie au plecat la sfarsitul lui 2012 in misiune in Afganistan, sub denumirea de Batalionul 1 Manevra „Golden Lions”. Le uram sa se intoarca toti teferi, asa cum au plecat, dar cu multa experienta in ranita:

11_JPG_bat1Manevra goldenLions Emblema batalionului 1 Manevra „Golden Lions

 

  1. Batalionul 191 infanterie Radu Golescu Arad: cu baza in Arad, continuator al traditiei Regimentului 2 Linie,  a primit drapelul de lupta la 12 iunie 1995, la sarbatorirea a 165 de ani de la infiintarea regimentului 2. Din 1998, batalionul 191 participa ca si componenta a  Batalionului Mixt Româno-Ungar de Menținere a Păcii

 9_5_BATALION_191_RaduGolescu_sized

Emblema batalionului 191 “Colonel Radu Golescu”

Cele 2 batalioane de infanterie au inzestrarea clasica: arme usoare, AG-7, AG-9, aruncatorul de 82mm si 120mm, iar ca vehicule, URO-Vamtac (pe perioada misiunilor internationale), ARO, TAB-C79 pentru cercetare si TAB-71 M (modernizat):

 ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-9

TAB-C79 “cercetare”

 s2_ziareromania_ro

TAB-71 M

 ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-15

Uro-Vamtac

 

  1. Batalionului 185 Sprijin Logistic „Mureş” din Lipova, intemeiat in perimetrul bazei Lipova, a primit drapelul de lupta la 20 iunie 2011, prin decret al presedintelui Romaniei. Drapelul se afla in planul indepartat al pozei de mai jos, cu un vultur auriu pe fond violet inchis.

 untitled1

  1. Batalionului 184 Apărare Antiaeriană „Timiş” (steagul violet cu alb in plan apropiat in imaginea de mai sus) a primit drapelul de lupta prin decretul 361/2012 in data de 9 mai 2012 . Batalionul are baza la Giarmata, in zona aeroportului militar si celui international civil care deserveste localitatea Timisoara.

 ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-11

Piesa de rezistenta a batalionului 184 de aparare antiaeriana este tunul de 30 mm Resita A436/ A-436M.

 

  1. Batalionul 26 de vanatori de munte Avram Iancu –  Brad ( steag alb si stema albastra in imaginea de mai jos in partea stanga )

 ziua-armatei-iulius-mall-timisoara-militari-34_steaguri

Unitatea a primit in 19 octombrie 1969 într-un cadru festiv drapelul de luptă iar pe data de 24 octombrie 1969 a primit denumirea de Batalionul 26 Vânători de Munte ,,Avram Iancu”. În baza ordinului Ministrului Apărării Naţionale, nr. AM-06609 din 15.10.1990, denumirea Batalionului 26 Vânători de Munte ,,Avram Iancu” s-a schimbat în Batalionul 26 Vânători de Munte ,,Zarand” dar din 15.12.2006 se revine la denumirea onorifică Batalionul 26 Vânători de Munte ,,Avram Iancu”. Batalionul 26 vanatori de munte este una dintre unitatile de elita ale armatei romane, fiind prima unitate din Armata Romaniei care a efectuat exercitii comune cu armata chineza, atat in zona Brad (Poligonul Găina şi Poligonul Ştiurţ) in 2009 cat si in China in 2010. Unitatea a participat si la alte antrenamente internationale, cu fortele SUA si mai recent la baze din Germania.

 mlvmmountaintroops

MLVM

 TAB-C79VM

TABC-79

Din inventarul vanatorilor de munte, amintim TAB-C79 VM, probabil MLVM si exista zvonuri ca ar fi primit si niste Humvee

 

 untitled

 

  1. Batalionului 183 Artilerie « General Ion Dragalina » Lugoj care   (steag rosu cu negru – « Nihil Obstat » cu vultur galben in imaginea de mai sus), infiintat in 2010 in perimetrul garnizoanei de traditie in domeniu, care a apartinut Brigazii 24 Artilerie Antitanc „Eftimie Murgu” (al carei drapel de lupta a fost primit in 1995), si care ulterior a devenit Baza 10 Instrucție Artilerie și Rachete.

 152mm_D20_DAC

Obuzierul Model1981 152mm

 800px-Batalionul_612_artilerie_antitanc_18

Tunul AT M1975/77-100mm (wiki)

 Baza inzestrarii acestui batalion o constituie obuzierul Model 1981 (D20) de 152mm si tunul antitanc M1975/77 de 100mmtractate decamioanele DAC 665T

 01-eve-04_AA_Batalionului 184 Aparare Antiaeriana_Timis

DAC 665T remorcand piesa AA de 30mm

Din pacate tunul A412 de calibrul 130 mm Model 1982, piesa de artilerie cu cea mai mare raza de actiune din dotarea artileriei romane (33km) a fost retras din uz, 75 de tunuri ramanand in rezerva !

 

  1. Escadrila 712 Giarmata dotata cu elicoptere IAR-330 Puma M, unitate mentionata si in articolul Flota de elicoptere militare a Romaniei”. Aceasta unitate nu este subordonata brigazii Banat ci Fortelor Aeriene, insa am considerat util sa o mentionez ca parte a „dispozitivului”

 IMG_8958

Pumele escadrilei 712 Giarmata

Echipamentele de la parada de 1 Decembrie 2012 la Timisoara – video:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tQZxITlzzW8

 

Au ramas niste semne de intrebare legate de o eventuala activitate a bazei de reparatii elicoptere de la Caransebes … si de premisa ralierii unui al saptelea batalion si anume unul de genisti. Am in vedere Batalionului 53 Geniu Deva, infiintat in 2007 in locul Brigazii 4 Geniu, tinand cont ca si la Timisoara a existat o unitate de genisti – Batalionului 51 Geniu.

 

Nadajduim ca acesta brigada nu doar va spori prin efective si profesionalism ci si printr-o dotare cat mai moderna, care sa puna in valoare atributele de mai sus!

 

Surse:

http://www.tmpress.ro/2012/12/01/parada-cu-elicoptere-masini-de-lupta-si-sute-de-militari-la-timisoara-vezi-foto-si-video/

http://newstimisoara.ro/stiri/parad-militar-de-1-decembrie-la-timi-oara-cu-elicoptere-i-tab-uri-foto

http://www.mapn.ro/fotodb/060406_steaguri

http://www.clujarm.ro/prezentare/structura.htm

http://www.opiniatimisoarei.ro/ziua-armatei-la-mall-cu-parade-militare-si-expozitii-militarii-au-luat-cu-asalt-cel-mai-mare-centru-comercial-din-timisoara/27/10/2012

 

De asemenea tin sa multumesc in mod deosebit reprezentantilor pentru presa, informare si relatii publice ai MAPN!

 

Marius Zgureanu

 

 

 

55 de comentarii:

  1. Ca sa fie cat mai eficienta, fiecare brigada ar trebui sa aiba si un batalion de geniu.
    Aproape toata tehnica de lupta este uzata moral asa ca s-ar impune inlocuirea ei insa nu sunt bani suficienti pentru a realiza acest deziderat.
    Tunul AA de 30mm este eficient in special doar impotriva desantului aerian si aeronavelor care survoleaza la joasa inaltime, la viteze mici.Nu stiu daca se afla in dotarea trupelor lansatoare portabile AA in genul Stinger,eficiente impotriva oricarei aeronave care actioneaza in raza sa de actiune, insa pentru cresterea capacitatii de lupta ar fi mai mult decat binevenite.
    Imi plac sistemele AA rusesti, insa din pacate nu le putem avea.

  2. Escadrila 712 Elicoptere – Giarmata apartine de Fortele Aeriene Romane nu de Fortele Terestre, deci nu face parte din structura Brigazii 18 Infanterie Banat.

    Ai informatii clare in privinta transferului de autoritate? Ar fi o premiera ca Fortele Terestre sa opereze elicoptere in mod direct (din cate stiu eu).

    Batalionul 53 Geniu „Deva” este subordonat direct Diviziei 4 „Gemina”. Deci la nevoie deserveste cele trei brigazi, inclusive Brig.18, complet sau doar la nivel de companie.

    Nu am auzit de Batalionului 51 Geniu sa fie activat in prezent. Ai mai multe informatii (eventual un link)?
    Din cate stiu eu, in momentul de fata fiecare divizie are subordonata un batalion de geniu (96, 3, 53) iar la nivelul Statului Major al Fortelor Terestre se subordoneaza Brigada 10 Geniu „Dunarea de Jos” (batalioane 52,136, 72; 72 fiind mai mult poduri, en. „bridging”).

  3. Pagina oficiala – Brigada 10 Geniu “Dunarea de Jos”
    http://www.bg10ge.forter.ro/index.html

  4. Un mic comentariu… Un articol scris foarte frumos, bine structurat si informativ. Este genul de articol ce ma face sa vizitez mai des acest blog.

    Ar fi foarte interesant daca s-ar putea continua in aceiasi linie si pentru celelalte brigazi si regimente. Mai ales regimentele mixte de artilerie si regimentele mixte de rachete antiaeriene ce se subordoneaza direct celor trei divizii, care au suferit schimbari mari in ultimi ani si despre care nu stiu sa existe surse de informare actuale.

    • Pana sa-ti raspunda Marius la intrebarile puse de tine si multumind pentru aprecieri, iti pot spuna ca la acest articol se lucreaza de la 1 decembrie. Destul de dificil de obtinut informatii, care stim foarte bina ca nu pot fi secrete.

  5. Asta e noul concept de ‘Politie AA’ presupun, tragi cu ele dupa Airbusuri si Boeinguri. Ca alea lovesc orice mai putin avioane de lupta. Altfel de ce dracu sa mai faci un batalion AA la Giarmata daca piesa de rezistenta e un tun de 30mm nemodernizat. Doar ca sa zici ca ai? Mai bine-l lasi sa-l apere ciorile. Si piesele de ‘ne-rezistenta’ care-s, AKMurile soldatilor plus Carpatiul Agentei de la Pasapoarte? Au pus un Uro-Vamtac in fata la Mall sa se ude pitizipoancele si pensionarele de ce scule erecte mai are Armata. In rest AG9, TAB71 si 79 FOREVER. Pastrati pozele astea, ca le postati si peste 10 ani…

    • 30 jumelat se poate include in sistemul „vifor”.alternativa ar fi tragerea cu 57mm conduse prin crt.dar acelea sint demodate,specifice protectiei de raion sau aerodrom.

      exista gepardul.pentru insotire.care nu e rau,a fost scos abia in 2010 de bundeswehr.

      pentru contracararea atacului la sol-mudfighter,daca vrei sa fim asa,mai dati cu nato-am avut zsu 57-2-nu foarte peformant,dar cu upgrade de radar facea treaba.vezi ce si-au luat alde nato atacind banja luka.sau mai crezi povesti cu zero pierderi sau avarieri???

      nu mai vorbesc de zsu 23-4-asta a fost primadona in destule conflicte.uite ca bulgarii le mai au,ca au minte.

  6. Corect Bogdan, escadrila de elicoptere Giarmata apartine Fortelor Aeriene.

    Eu am trecut-o pe lista pentru ca rolul sau, din punctul meu de vedere, este sa sprijine Brigada, nemaiavand si aviatie de lupta pe aeroportul din Timisoara. In sensul acesta am adaugat-o … dar poate candva va fi subordonata… mie mi s-ar parea normal.

    Cat despre batalionul 51 geniu, l-am mentionat ca istorie, dar ar putea fi un embrion pentru asa ceva direct subordonat brigazii si nu diviziei Gemina…. Foarte putine referinte am gasit despre acest batalion pe internet.

    • in septembrie 1988 intram pe poarta reg. 32 (um 1185) in Chisoda ca „pufarin”
      am stat in regiment 4 luni ,perioada de instructie apoi in ianuarie am fost imprastiati cu totii la unitatile de geniu(munca)
      instructia se facea in poligonul din spatele unitatii iar tragerile cu armamentul din dotare in poligonul Chisoda care se afla la 5 km de unitate(acolo executau tragerile toate unitatile din Timisoara)
      langa regiment era o unitate de arilerie UM1008 si un batalion de graniceri

      • Buna ziua, domnule Sorin,
        eu am facut TR in anii 1981-82, la UM 1185. 11 luni de instructie asa cum spuneti in poligonul din spatele unitatii, si trageri in poligonul Chisoda…..
        In anii Dvs….mai era un ofiter cu numele de Tata (Tzatza- cu TZ de la turture)? Mi-a fost locotenent la pluton.
        Mai era un altul la plutonul 2 TR, Cernejenko……
        Ati mai dat de ei?
        Le caut urma si nu gasesc nici o informatie….
        Va multumesc

    • Este dificil de estimat daca batalionele de geniu ar trebui sa fie subordonate brigazilor (daca Brigada 18 ar beneficia de unul, asa ar trebui sa fie si pentru celelalte 8 brigazi de infanterie mecanizate sau de munte). Ar insemna un numar mai mare de btn. de geniu, cea ce inseamna un numar mai mic pentru alte arme. Cum Armata Romana este in primul rand o armata teritoriala, nu ai avea nevoie de prepararea bazelor si liniilor de comunicatie ca in cazul unei armate de expeditie, deci batalioane la nivel de divizie ar trebui sa fie suficiente. In plus, Brigada 10 Geniu este suficienta pentru acoperirea nevoilor externe (Irak, Afganistan, etc.).

      Daca s-ar adauga batalione in plus, de ce nu si un batalion de cercetare (care sa opereze drone mici pentru observatie), de exemplu? Dar cat de mare poate deveni brigada si daca devine pre mare ce rost mai are divizia si regimentele de suport? Mereu va exista o incertitudine cauzata de doctrina, pana la urma.

      Dar sunt complet de acord cu idea ca Fortele Terestre sa opereze in mod direct elicoptere. Poate intr-un viitor mai indepartat. Vanatorii de Munte aeropurtati ar fii mult mai puternici ca forta, de exemplu.

  7. @GSG9

    Stiu ca nu are sa-ti placa raspunsul dar mentii unitatea in viata cu speranta ca vei reusi sa o echipezi corespunzator…cindva. Alternativa ar fi desfiintarea unitatii si economii la bugetul lui dottore. Care dottore are 588 de guri de hranit plus familiile extinse aferente, plus, plus, plus…O unitate desfiintata se reface greu iar gradul actual de instruire- asa cum este el- se va atinge cu noi si mari eforturi financiare. Cred ca esti de acord.

  8. Da Hans, de fapt nu am mentionat in material insa am citit ca a fost un efort sa re-infiinteze anumite unitati, in special prin faptul ca au trebuit sa aduca instructori din alte unitati ale Diviziei 4 Gemina.

    Iar faptul ca am pomenit de batalionul de geniu, care ar fi foarte util nu doar in caz de razboi, dar si in situatii de urgenta, calamitati dar si pentru anumite lucrari de infrastructura, se refera si la aceasta continuitate a cunostiintelor pentru anumit tip de arma.

    Si daca tot vorbim de arme, eu as constitui aici si un batalion de tancuri, deoarece pe toata partea de V a tarii aceasta arma lipseste cu desavarsire (primele tancuri fiind in zona Turda), iar Banatul, ca si zona Satu-Mare sunt plasate la confluenta a 2 granite in zona de campie, din care una in ambele cazuri este cu tara ne-NATO.

  9. @Hans Sunt de acord cu tine, dar cu amendamente. La bugetul preconizat pt dotare pe urmatorii ani, pana se ajunge sa doteze si batalionul ala AA cu ceva modern or sa iasa la pensie toti cei care nu mor inainte sa o apuce. D’aia intrebarea, care poate e retorica si stupida. OK, tii oamenii in stand-by dar pt cat timp, pt 10-20 de ani? O sa ajungem ca aia prin Africa dupa tufisuri cu AKMul care faceau pam pam pam..tatatatam…Parerea mea e ca pt ce tehnica mai avem sunt deja prea multi si de inarmat cum trebuie n-o sa-i mai inarmeze nimeni pe toti vreodata, din motivele arhicunoscute. Sunt unitati care NU AU CU CE sa faca ceea ce ar trebui sa faca. Asta nu inseamna ca militez pt datul lor afara, dar totusi ce se intampla cam sfideaza logica, unitatile alea sunt degeaba, le tii in speranta ca mai vine un Berthelot pe aici?

  10. Gsg9, daca nu vine Berthelot, poate un Rommel sau Jukov… sau ne multumim cu continuatorul lui Norman Schwartzkopf… de fapt avem unul … de-i zice „spaima Balcanilor” – Wesley Clark 🙂

    • jukov-foarte nimerit-la kustrin a trimis batalioanele disciplinare sa alerge peste cimpul de mine,ca genistii nu dovedeau .

      wesley clark-‘spaima balcanilor”-nenea asta a luptat vreo 3 luni in vietnam,pina a fost ranit.dar,pen ca era foarte bun la ‘debate”-asa ii zice frumos la datul cu gura-a trecut din comandament in comandament in urmatorii 33 de ani.

      pe linga „spaima balcanilor” i se mai spune si „mofluzul de la pristina”-unde rusnacii i-au suflat aeroportul de sub nas.deh.in teren e una,la birou e alta…

    • completare la wesley clark.

      in pozitia sa,de cdt suprem al fortelor aliate in europa,omul avea si o importanta componenta politica de implinit.pe care credea ca o stapineste.

      citind biografia lui,plus cartea ce a scris-o,rezulta ca in functiile superioare de comanda a fost avansat de doua ori in ciuda opozitiei sistemului militar-adica politic.clark afirma ca aceasta opozitie s-ar fi datorat faptului ca era inteligent…el stie.

      si vine si ziua de 10 iunie 1999 si milosevic accepta armistitiul cu nato.cum va scrie „the guardian,editia din 3 august 99),campania aeriana a fost considerata”rather innefective”-asta pt specialisti ca gsg9,iar decizia politica s-a datorat larg presiunilor rusiei.

      in aceasi zi,un contingent de 200 militari rusi preiau aeroportul pristina,in kosovo,venind din bosnia-hertegovina.si acum incepe cioraneala-nato vrea sa includa trupele rusesti la ordin,astia refuza si nato accepta un general rus care sa le confirme ordinele.coordonarea ramine la nato,cu unele rezerve.rusii cer zona independenta de actiune,nato nu vrea.

      la ivani le sare tandara,mai ales ca se stia rolul rusiei in incetarea razboiului-si preiau aeroportul sus-pomenit.

      reactia lui clark?ia legatura cu generalul rus si ii solicita sa-si ia oamenii de la aeroport.aci sint variante-ce i-a zis rusul-dar se pare ca l-a bagat .clark a dispus atunci comandantului kfor,un britanic,sa ia 500 de militari,englezi si francezi si sa atace pristina.generalul englez i-a zis ca n-are chef de al treilea razboi mondial pentru a-i satisface lui clark”amour propre”.

      enervat,clark apeleaza la un amiral american pt a bloca pistele aeroportului,asa incit rusii sa nu poata fi livrati.aici e de tot hazul-amiralul il trimite”la gara”!!stia ca rusii pusesera in stare de alarma unele batalioane de parasutisti,gata sa decoleze spre pristina.

      amiralul a solicitat insa ungariei,romaniei si bulgariei sa nu dea autorizatie de survol rusilor.

      acuma ,pt admiratorii lui clark-ce era daca aia ii atacau pe rusi in kosovo si rusii fortau spatiul aerian romanesc???ca nu trimiteau il-76 singure,ci evident cu escorta.cine platea pt capul inflamat al unui general contestat si de ai lui si nebagat in seama nici de aliati?

      de gindit.

      • @Curcudelus „asta pt specialisti ca gsg9”
        Bre iar ma bagi in discutie :)? Bine, am inteles ZEULE, TU esti specialistul 🙂 🙂
        Eu recunosc ca nu sunt specialist, in nici un caz nu ca apevistii facuti la numar pe vremea raposatului, spalati pe creier la sedintele de partid, cu mari realizari la recoltatul porumbului sau sapatul Canalului.
        Dar aici nu discutia nu se invarte relativ la cine e specialist sau nu. Cred ca asta iti scapa. Printre multe altele.

      • @ curcudel…
        vad ca studiati cariera generalilor comandanti…poate sunteti la curent cu cariera sefului SMG de la noi, generalul-locotenent Danila…si poate reusiti sa ne explicati cum a reusit el sa fie avansat asa repede, ca noi astia , mai profani, nu ne-am prins inca… 🙂

  11. ca o completare, Brigada 18 continua traditiile Diviziei 18 Mecanizate care a existat in Timisoara, iar la Batalionul 32 s-a strecurat o informatie eronata…;) check the wiki…:)

    • divizia 18 decebal era la organica armatei 3 de la craiova.regimentul 18 infanterie era cel de la caransebes-fosta um01172,acum disparuta.brigada 18 nu exista.regimentul 32 a avut garnizoana si in ploiesti-are si momument acolo.

  12. ce amalgam…asta e ce a mai ramas din divizia 18 „decebal”,plus alte citeva regimente si divizioane.divizia 18 s-a desfiintat cu acordul ala cu ungaria,la fel si divizia 11 oradea.

    din cele trei regimente ale diviziei-cele mecanizate-a mai ramas batalionul asta,care continua traditia lui 32 mircea.au mai adus batalionul antitanc de la lugoj,antiaeriana usoara de pe cind era regimentul 93 aviatie pe giarmata,batalionul ce a mai ramas din regt 19 arad-i-o fi dat afara din cetate,ca urla gloata…-apoi elicopterele,aduse de la caransebes,fostul regiment ,in locul vinatorilor-zisa apoi ‘escadrila 31″.

    sprijin logistic-au ales ceva din toata suma aia de unitati din lipova-radna,de-o parte si alta a muresului-unele cazarmi is din vremea lui franz josef/

    vinatorii de munte de la brad n-au avut niciodata legatura cu banatul.

    asta e,asta se poate.echipamentul e ala de la revolutie,automatele alea de 30mm au tras dupa baloane -momeli.e de vazut daca la calea ferata dinspre cet,in sudul timisorii,mai e parcul ala rece de tunuri de 76-alea erau in conservare ,foste ale divizioanelor pifanilor.

  13. da e bine ca au casat piesa de altilerie cu cea mai mare bataie.. in curand o sa se considere piesa de altilerie si Kalashul 🙂

  14. Pe vremuri Divizia 18 Mecanizata era una din M.U. din prima parte a clasamentului, iar Regimentul 32 Iepurasi unitate de frunte.

    Nici acum nu se misca prea rau banatenii, desi au pierdut startul (e adevarat, nu din vina lor).

    Dotarea, dupa cum se vede…subtire (desi nu a fost prezentata complet, din fericire :D). Cu tunul AT calibru 100 mm (bine ca nu mai e ala cal 85! :D) si tunul AA cal 30 mm in secolul XXI… Am putea foarte bine sa le spunem kamikaze servantilor, e trist.

    Oamenii in schimb, foarte buni profesionisti, fie ei de la UTA sau de la Poli 😀 .

    VM-ul are totusi ceva in plus fata de infanteristi, iar baietii din Brad (ei „tin” Apusenii practic, sunt ce a mai ramas din Brigada 5) au o dedicatie speciala pentru meserie. E ceva in apa aia pe care o beau probabil :)….
    Unitatile de VM NU au ce cauta in subordinea infanteriei (a mai fost un experiment, cu Bat 17) decat in cazuri particulare. La pace treaca-mearga. La razboi, cand se intampla asta, sunt folositi de obicei in misiuni care ii dezavantajeaza pentru ca multi dintre ofiterii de infanterie considera ca vm-ul sunt doar niste infanteristi cu aer elitist.

    Fiecare brigada de infanterie are in organica o companie de geniu (subunitate deci), batalioanele de geniu (unitati adica) au alte misiuni decat companiile.

  15. vlad>este exact cum spui.specializarea infanteriei este costisitoare-iar utilizarea vm sau parasutistilor ca si infanterie este eronata.una,ca toata partea de instructie de specialitate este inutila,doi,ca misiunile sint complet diferite.experientele sint multiple-operatia”market garden”,brigazile aeropurtate sovietice in ww2,etc.

    la podul de la arnhem parasutistii au primit misiuni similare unei unitatzi de infanterie ,fara sa aiba sprijinul de artilerie corespunzator.pierderile au fost foarte mari-pina ce divizia 43 wessex a putut sprijini cu foc de artilerie.

    cind efectivele erau mai mari,pre 90,brigada de geniu operativ se subordona corpului de armata .pe structura regimentala,in genere,batalioanele(regimentele) de geniu asigurau treceri de riuri,geniu aviatic,etc.si,exact cum spuneti,erau subiect de sprijin ,nu incluse la organica.

    cu aa e ceva ce-mi scapa-poate stiti dvs.normal,derivat din organica unei divizii blindate sau mecanizate terbuia sa existe un regiment aa.aa usoara si rachete,pentru ca doctrina nu admitea ca o unitate sau mare unitate sa execute mars fara acoperite atit aa,cit si cu vinatoare.

    aci intra teri componenete-puncte obligate,de regula aparate din instalatii fixe-gen poduri-itinerariile insa …oare o mai fi ramas ceva din divizia aa din calea lipovei?

    • De ce spuneti ca folosirea „parasutistilor ca si infanterie este eronata” . instructia de baza a parasutistilor pt lupta este cea de INFANTERIE . Atentie de multe ori cand se foloseste denumirea de PARASUTISTI multi ii incadreaza la fortespeciale/comandouri. Nu e bine , pt ca si aici sunt departajari in ww2 diviziile de parasutisti /aeropurtate erau incadrate cu regimente de infanterieaeropurtata (erau transportati in apropierea obictivelor cu planoare ) iar parasutistii (tot iepurasi de camp da erau adusi in preajma obiectivelor cu avioane si debarcati prin parasutare iar de luptat luptau ca orice infanteristsau cu „scecializare” AT si AAA. Cei care nu pot fi folositi ca si infanterist sunt cei din FS acum sau cum erau denumiti in razboiul recela noi „misiuni speciale” sau comandouri. Asta e , sunt ceva deosebiri la Parasutisti.
      Cand am aplicatiile de capturare ,ocupare a aerodromului Deveselu am fost pusi sa atacam ca infanteristii cu strigate de URA de OFITERI parasutisti ,iar la podurile de peste OLT la Stoienesti am mers in mars furtat prin vii si alte culturi pana la capul de pod , am tras cateva gloante si am traversat podul ,iar noi At -istii ne am pus Fagoturile pe pozitii , ce era specializat aici in afara ca am fi sarit undeva la distanta cu parasutele?!
      Ce s-a intamplat la Arnhem, spuneti ca au primit misiune similara cu a unei unitati de infanterie .Pai atunci nu aveau destule avioane si mai aveau si ceva jeepuri inarmate sau pt transport si au fost „fortati ” de conditiile din teren sa aterizeze lamama dracu de obiectiv si automat ca s-au deplasat ca si infanteristi ,cum altfel ? Problema principala a fost ca nu cercetat cum trebuie obiectivu si s-au grabit pt ai face pe plac lu maresalu Monty ce ar deschis astfel intrarea in Germania, dar au avut „surprize,surprize” 2 divizii SS si ceva resturi de parasutisti germanschi fata de ce ziceau ei ca se afla acolo batrani si copii care sa lupte.
      Parasutistii rusi au luptat in Afghanistan Cecenia si Georgia tot ca infanteristi .
      In Falklands parasutistii britanici au luptattot ca infanteristi sau infanterie montana cum se spune la ei si americani. Si mai sunt destule exemple .
      Spetsznaz si SAS au avut misiuni specifice si nu au luptat ca infanteristi.
      Ca parasutist desant poti pune si infanteristi cu putina instructie specifica pt ca in acest caz majoritatea parasutarilor se fac pe mod automat tu doar sari si cordul isi face treaba actioneaza tot procesul de extractie si deschidere a parasutei sau si la comandat chiar daca nu actionezi tu comanda intra mecanismul de siguranta . Sanatate si CER SENIN.

    • @mihai curcudel- Aveti un stil interesant de „tragere de limba”, o spun ca pe un compliment.

      – Inainte de 1989 nu existau brigazi de geniu, existau regimente de geniu (un fel de generalisti) si regimente de pontonieri. Denumirea „geniu operativ” ca referire la regimentele de geniu e incorecta din punctul meu de vedere, desi am auzit-o si eu. In organica diviziilor existau batalioane de geniu (subunitati pionieri etc). Geniul de Aviatie e cu totul alta poveste, au alte misiuni (de exemplu repararea pistelor distruse de aviatia inamica).

      – Diviziile AA erau la Aviatia Militara, se ocupau cu apararea AA a teritoriului. Trupele de Uscat aveau in subordinea Armatelor de Arme Intrunite unitati de rachete AA, iar in cadrul Diviziilor de Tancuri, (nu de blindate, nu se spunea divizie blindata) si Mecanizate exista o unitate AA mixta (rachete AA, tunuri AA, mitraliere AA). Ce a ramas din „divizia aa de pe calea lipovei” probabil ca stiti mai bine, am impresia ca sunteti din zona.

      -Referitor la discutia infanterie/parasutisti/vm, am vrut sa spun ca exista o mare diferenta dintre o unitate de infanterie si una de vm. Mai mult, exista o mare diferenta intre un militar de la vm si un infanterist. E valabil si in cazul parasutistilor vs infanteristi. Nu spun ca cei din vm si parasutistii au doua perechi de c…, ci ca exista cativa factori care ii fac in general luptatori mai buni, iar unitatile respective-mai coezive:

      1. Instructia de specialitate (alpinism la vm, salturile cu parasuta la parasutisti) care caleste luptatorii atat din punct de vedere fizic, cat si psihic
      2. Spiritul de corp
      3. Faptul ca pregatirea pune accent pe lupta in incercuire, traiul in conditii de izolare, manevra pe verticala (la parasutisti), dimensiunea a treia (la vm) etc. Acest lucru implica si folosirea unor TTP-uri specifice fortelor speciale.

      Fireste si vm-istii si parasutistii sunt infanteristi, dar vorbim despre infanterie specializata. Infanterie usoara, nu se compara dotarea unei companii de parasutisti cu una de infanterie. In aparare, chiar si in teren framantat, un batalion de infanterie e preferabil unuia vm sau pst.
      In ofensiva insa, infanteria nu poate face ce face vm-ul (in teren framantat) sau parasutistii (invaluirea pe verticala).Si nici nu e rostul lor sa faca asta.

      In armatele straine exista subunitati de infanterie care au anumite capabilitati ale unei unitati de parasutisti, ma refer la infanteria specializata in asalt aerian, care foloseste elicopterele. Unitatile de genul acesta au inceput insa sa fie desfiintate (si in Franta si in Germania).

      Deci, daca trimiti un batalion de vm la asalt ca la Oarba de Mures, fara sa le pui in valoare specializarea (de exemplu sa intoarca apararea adversa prin manevra, sa se infiltreze in dispozitivul inamic etc), e fix zero.
      Exista si cazuri cand subunitati SAS sau Seals au fost trimise la asalt ca niste iepurasi (am vazut ca a deschis CaporalMusat subiectul) si au inregistrat pierderi semnificative. E o greseala tactica.

      Evident, sunt cazuri in care baioneta, lopatica si strigatele de „ura” sunt singura solutie (datorita lipsei timpului pentru manevra sau altei situatii).

      Acum, ca probabil infanteristii se vor uita urat la mine (am mai avut dicutia asta cu destui dintre ei), sa spun ca infanteria are prin organizare si dotare anumite atuuri (de exemplu TAB-ul sau MLI-ul) care la parasutisti lipsesc, iar la vm sunt prezenta partial (MLVM, TABC79). Daca pe vremuri grupa de infanteristi era legata de TAB-uri ca printr-un cordon ombilical (erau nauci cand nu aveau pe langa ei un TAB/MLI), acum, in urma experientelor din Irak, Afghanistan etc subunitatile au devenit mult mai adaptabile.

      – Despre Arnhem, cred ca avem fiecare cate o parere. Ca amanunt, faptul ca unitatile au marsaluit (Tactical Advance to Battle se spune in cadrul unitatilor aeropurtate britanice) o distanta apreciabila intr-un timp redus, este o capabilitate care ii diferentiaza fata de o unitate de infanterie (la capitolul marsuri nu se compara parasutistii si unitatile de vm cu infanteria).

  16. „campania aeriana a fost considerata”rather innefective”-asta pt specialisti ca gsg9”
    Campania aeriana a fost effective, si-a atins scopul, s-a incheiat razboiul, cu sarbii in pozitia capra.Ce nu reuseste sa inteleaga apevistul asta specialist in de toate, e ca degeaba sarbii au mai lovit niste avioane NATO si au mai pitit niste tancuri si tunuri prin paduri, cand de fapt au pierdut razboiul. NATO le-a tocat infrastructura de la mare altitudine: poduri, centrale electrice,facilitati de epurare si pompare a apei,turnul televiziunii,fabrici(Zastava si altele),cladiri guvernamentale,ambasada Chinei,unitati militare. Cele cateva MiGuri care s-au ridicat au muscat tarana. Asa ca sarbii au avut de ales intre incapatinare cu intoarcerea in epoca de piatra sau capitulare.Dar ce sa priceapa apevistul.Razboiul are multe aspecte iar asta intelege numa 100 soldati, 6 tunurix30mm, 18 T72 camuflate. Si nici pe alea cum trebuie..

    • Si cand ti-o toca cineva infrastructura,cu tine uitandu-te la bombardamente la televizor,dar nu mai ai apa potabila,nu mai ai curent acasa si in spitale,nu mai ai caldura,nu mai ai autostrazi,poduri,cai ferate,fabrici,cladiri guvernamentale, cand s-o instaura haosul,frigul si foametea sa explici tu Curcudele populatiei cum ca respectiva campanie de bombardament a inamicului a fost ‘rather innefective’. Ca tu ti-ai camuflat jumelatele de 30mm si T72iurile prin paduri.

    • Sa nu uitam si de Ambasada Marelui Popor Chinez, lovita, dintr-o greseala foarte regretabila… 🙂 Pe aia nu s-au gandit sarbii s-o ascunda brin boscheti!

  17. George, am o intrebare…

    Citesc pe net ca armata romana detine pe stoc 569 bucati T-55. Trec peste faptul ca am citit- tot pe net- ca gastile lui Basescu au demontat mitralierele de pe aceste tancuri si le-au vindut printre maimute. Plec de la premiza ca toate cele 569 de T-55 sint in stare de functionare. Intrebarea:

    Care este rostul lor? In cazul unui razboi „cu tot poporul”, ar fi o tentativa de asasinat sa trimiti un echipaj de cadeti de la scoala de tanchisti cu un T-55 impotriva unui Oplot sau a unui T-72. Deci, care este rostul stocarii acestor T-55? La ce foloseste? Ce speram de la ele? Cu multumiri pentru osteneala,

    Hans

    • 🙂 Rostul?! Logica?! Pai cum sa-ti explic io fara sa folosesc cuvinte murdare?! Asa-zisul parc rece de tehnica al Armatei, este de facto rece precum mortul in drum spre groapa, adica nu se mai intoarce. Tancurile alea, daca mai sunt toate, nu sunt functionale absolut deloc, parcul rece trebuie si el pornit, gresat, miscat din cand in cand, asa ca…
      De cele mai tin?! Din simple motive birocratice. In mod sigur exista pe undeva un normativ care spune foarte clar: la un numar de „X” tancuri active, armata este obligata sa aiba in rezerva „Y” tancuri. Asa si cu TAB-urile si alte fieratanii care nici impinse la vale nu s-ar urni din loc, asa daca mai roti sau senile.
      In privinta sinuciderii, sunt total de acord cu tine, ironia, vecina in acest caz cu prostia oaraba, este data de faptul ca din cele cinci batalioane de tancuri active, doua au in dotare T-55AM, desi in parcul rece se afla si tancuri TR-85 sau T-72, infinit mai bune decat petrozaurul de T-55…
      De ce le tin pe alea in parcuri si scot la inaintare T-55, pot doar sa banuiesc, oricum sa nu crezi ca birocratia in Armata este diferita de idoata de la ghiseul oricarei institutii a statului.

      PS Daca ar fi sa pariez as merge pe idee ca toate sunt descompletate sau jefuite de hotii de fier vechi, dar este doar o banuiala.

      • Asta n-am inteles-o nici eu vreodata, si chiar vroiam sa intreb aici dar am ratat articolul cu tancuri (am fost ocupat) si nu mai reinviu acum comentariile de acolo.

        Noi aveam 465 de TR-850, am ramas cu 314 sau 315. Unde s-au evaporat 150 din ele, ma prefac ca n-am auzit. La ora actuala, noi avem 5 batalioane de tancuri deci un nr previzibil / calculabil de bucati, sigur mai putine decat cele 315 sau 314 ramase. Totusi, mai folosim T-55. Ca sa citez pe cineva, „care-i faza ?” Adica stocam TR-850 si folosim T-55. O fi mai bun ? O fi mai eficient sa ai doua tipuri de tancuri si sa stochezi pe cel mai bun din ele ? 😉 Oare mai folosim si TR-580 ? Acum cativa ani batalionul din Galati avea 580, acum stiu ca are 85M.

        PS: si ne mai miram ca au planuri pentru 12 F-16 si 12 MiG-21 :)))

  18. Mi-ai redat speranta in armata lui Curcudel. Iti multumesc.

    • Asta este o stire care mi-a luminat ziua. In mod clar Romania este vizata cu aceste declaratii. Parca urmaresc un meci de fotbal in care joaca selectionata Romaniei cu o echipa „mai buna” iar ai nostri sunt amortiti pe teren: dam tot ce putem dar cumva nu ne iese pasenta. Sper sa se trezeasca la realitate si politicienii nostri!

    • Am selectionat citeva opinii la stirea din EvZ. Cred ca veti fi incintati de gindirea conationalilor nostri:

      Atata timp cat nimeni nu te ataca sau invadeaza,nu are rost sa ei in calcul investitii in armament sau uniforme domnule colonel sau na ce slujba in domeniu ai …
      Nato mai bine ar indemna la pace si linieste nu la inarmare…
      Votează
      Răspunde
      Raportează

      1 February, 21:11. radu

      aha , vorbesti de-o caracatitza mare , de unde se poate manca si suge ,evident de la bugetul de stat .Ce venituri aduce armata la bugetul statului ? Slugile occidentului!

  19. @Sorin si George, batalioanele cu T-55 le folosesc probabil ca si „forta de regenerare”, adica in caz de mobilizare generala, sa poti re-aduce la activitate, pe langa cele 300 si ceva de TR-85 si M1 si cateva zeci sau sute de T55AM… iar operarea lor este tocmai pentru pregatirea unor viitori rezervisti pentru T-55… Cel putin asta cred ca a fost pe hartie.

    Pe de alta parte, nu stiu cate T-55 sau TR-85 aflate in conservare s-ar urni la o adica, daca s-ar incerca re-punerea lor pe picioare intr-o saptamana sau doua .

    Efectivul necesar ar fi cam de 54 de tancuri/batalion, ceea ce ne duce la un numar probabil de 270 de tancuri alocate acestor batalioane plus cateva zeci pentru scoala de tancuri… Deci numarul probabil de tancuri active, cel putin pe hartie, este pe la 300.

    Acum, pe total, banuiesc ca efectivul disponibil cu rezerva cu tot este putin sub ceea ce am mentionat in:
    http://www.rumaniamilitary.ro/va-avea-romania-un-nou-tanc-si-daca-da-cum-va-arata

    93 de TR-85M1
    315 de TR-85
    226 de TR-580
    560 de T-55AM/2

    Din ce am auzit, nu s-au casat doar T-55 ci si TR-580 si am mai auzit si de TR-85… insa nu am cum sa confirm sau infirm aceste zvonuri.

  20. Pai un razboi acunghiurile nu mai dureaza atata. Pana pornim junghiurile este gata. Imi spunea cineva ca au inlocuit motorina din rezervoarele suplimentare cu apa ca sa nu sune a gol.

  21. mai degraba 54
    de TR-85 M1

  22. Din cele 54 modernizate nu stiu cate sunt in stare de functionare(apropos…..cu munitia subcalibru israeliana poate penetra max.450mm de la 1000-1500m-proectilul are o bataie maxima de 4000 m-specific acest lucru pt.ca multi confunda bataia max.a loviturii tip sageata cu grosimea blindajului)…..asa ca unii,,BIZONI,,afirma ca acest proectil poate penetra 450mm de la o distanta de 4000m

    • Nici eu nu stiu, dar au inceput sa fie trase pe dreapta. TR-85, clasic sa zicem, desi a avut in spate un contract de mentenenta cu fabrica, nu a fost niciodata inapoi pt revizie generala. Nici macar un singur TR-85 nu si-a revazut „mama” conform contractului si fisei producatorului. Si TR-85 au inceput sa fie trase pe dreapta…lipsa piese de schimb si mai mult nu vreau sa spun, dar situatia este de tipul ca te face sa pui mana pe par…Indolenta crasa nu acopera in intregime ce se intampla la noi.

      • pai astora de la brigada 18 infanterie Banat le cam trebuie un batalion de tancuri si niste APR-122×40, rachete AA si AT. de regimentul de parasutisti de la caransebes ce se mai stie…? si apropos nu vedeti ca la TR-85 dispunerea galetilor cate 6 pe parti este la fel ca la Type-80;-85;-88 chinezesti? care pe care au copiat…postul de meanic-conductor la tancurile chinezesti mentionate este pe stanga excat ca la T-55 si TR-77;-800;-850…

  23. .asa ca unii,,BIZONI,, nu vreau sa jignesc pe nimeni>>>>chiar eu am cazut in capcana asta
    http://www.youtube.com/watch?v=ZQ_69Xp0o7Q&playnext=1&list=PLB6AEBFEE9D752AED&feature=results_main
    sunt multi care cred ca avem un tanc modern(cititi comentariile)

  24. Brigada 18 Cercetare Supraveghere „Banat“, incepand de azi.

  25. I-a facut cercetasi – supraveghetori ca sa nu mai punem intrebari de ce nu au tancuri si armament greu in dotare 😉

  26. Brigada 18 Cercetare Supraveghere ”Decebal” (ex Infanterie ”Banat”) – Timișoara:

    – Batalionul 26 Cercetare Supraveghere Montană (ex Vânători de Munte) „Avram Iancu” – Brad;
    – Batalionul 32 Cercetare Supraveghere (ex Infanterie) „Mircea – Scorpionii Galbeni” – Timișoara;
    – Batalionul 191 Cercetare Supraveghere (ex Infanterie) „Colonel Radu Golescu – Golden Lions” – Arad; împreună cu Batalionul de Infanterie 5/3 „Bercsényi Miklós” din Hódmezővásárhely – este parte a „Romanian-Hungarian Peacekeeping Mixed Battalion” (B.Mx.RO-HU.M.P. – acronim românesc pentru ”Batalionul Mixt Româno-Ungar de Menținerea Păcii”);
    – Batalionul 183 Artilerie Mixtă ”General Ion Dragalina” – Lugoj;
    – Batalionul 184 Senzori și Apărare Antiaeriană „Timiş” – Giarmata;
    – Batalionul 185 Sprijin Logistic „Mureş” – Lipova;

    …posibil și Batalionul 313 Cercetare în Adâncime ”Burebista” – București !!! uitati-vă pe pereți în următorul clip:
    https://www.facebook.com/ObservatorMilitar/videos/2047052005337486/

    ”The Strange Brigade”, cu noul Comandant – Colonel Dan Ionescu – venit de la Batalionul 26 Infanterie ”Neagoe Basarab – Scorpionii Roșii”-Craiova.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *