Britanicii isi pun F 35urile la treaba

F35_uk_wpn_conf_nar_725RS19161_14P00664_13

F 35B cu rachete ASRAAM

Au inceput testele pe F 35B pentru integrarea pe acesta a sistemelor de armament pe care britancii au de gand sa le foloseasca pe avioanele lor. Testele au ca tel interoperabilitatea intregii flote a RAF si Royal Navy, astfel aparatele Tornado GR 4, Eurofighter Typhoon si F 35B trebuie sa poata folosi acelasi tip de rachetet si bombe ghidate.

Primele teste, desfasurate la Patuxent River Naval Air Station, au in vedere integrarea pe F 35B a rachetei aer-aer ASRAAM si a bombelor ghidate Paveway IV, iar pana in prezent au avut loc 9 zboruri de test pentru ASRAAM  (MBDA) si Paveway IV (Raytheon). In cadrul acestor teste s-au avut in vedere diferite configuratii ale celor doua arme la bordul F 35B.

Deocamdata se zboara cu rachete si bombe inerte dar la inceputul lui 2015 vor incepe si testele cu trageri/lansari reale ale ASRAAM si Paveway IV, arme care sunt deja operatioanle la bordul avioanelor Tordano GR 4 si ET. Englezii spera ca in 2018 primele 14 F 35B complet operationale sa fie active, totalul de F 35B pentru britanci ridicandu-se la 43 de aparate.

f35b_attack_cnf800RS19163_14P00683_26

F 35B incarcat cu patru Paveway IV si doua ASRAAM

 

Dar ce este ASRAAM?! Probabil ca ati mai auzit de ea, insa destul de rar. Americanii o numesc AIM 132 si este folosita doar de RAF si RAAF – australienii adica.

ASRAAM-ul este o racheta cu raza scurta spre medie, ghidata in IR, construita de catre MBDA pentru uzul britanicilor. Dispune de o raza maxima de aproape 50 km, peste IRIS-T si poate executa viraje la maximum 50g, sub IRIS-T. Avantajul ASRRAM este dat de tehnologia folosita pentru ghidajul rachetei,  un sistem pasiv de recunoastere a imaginii in IR a tintei, fiind astfel putin susceptibila sa fie pacalita de sistemele de protectie ale aeronavei urmarite.

asraam_f35model-300x248

ASRAAM in cala interna a F 35B

ASSRAM-ul poate folosi si senzorii (radar sau IR) avionului, poate fi controlata cu ajutorul “helmet mounted-display” . Integrarea sa pe F 35 este posibila datorita faptului ca ASRRAM are capacitatea Lock On After Launch (LOAL), astfel pote fi lansata din cala interna a F 35 si abia apoi sa prinda urma tintei prin senzorul de bord sau cu ajutorul pilotului.

GeorgeGMT

17 comentarii:

  1. „F 35B incarcat cu patru Paveway IV si doua ASRAAM”

    Poza asta aratà limitele „furtivitàtii” lui F-35. Când are încàrcàtura asta sub aripi, s-a dus cu „stilth”-ul !

    • Asa este, insa nu in toate misiunile ai nevoie de stealth.

    • gogu de la pascani

      @mirceaS: da, numai ca Rafale poate sa-si dea jos tot de pe el si tot nu e stealth. Aici e schema. In Ucraina o mana de „rebeli” (chit ca or fi fost ei trupe regulate ruse dar au fost putini oricum) au trimis la plimbare aviatia ucraineana in vreo 3 saptamani si urat de tot, cu pierderi mari in echipaje si aparate.
      Cred ca daca lasam la o parte razboaiele „coloniale” de „pedepsire” a diversilor salbatici cu AK-ul dupa gat daca nu ai aviatie stealth nu ai nimic.
      Americanii sunt mai tot timpul implicati in biznisul asta si probabil de aia se tin de „stealth” cu dintzii si cu ghearele. Cu alte cuvinte daca duci razboaie „de pedepsire” prin diverse locuri uitate de D-zeu e bun si Rafale si F-18 si Eurofighter, samd.
      Daca ai sanse sa te intalnesti cu militari antrenati si sisteme gen S-300, BUK, TOR, samd. e foarte indicat sa ai avioane stealth chit ca duci cu ele max. 2 bombe pana „fragezesti” putin apararea A-A.

      • Ecuatia nu este sà fii stealth sau nu. Este sà nu fii detectat. Si sunt si alte solutii decât exclusiv tehnologia „stealth”.

        Americanii au avione specializate. F-22 si F-35 sunt numai niste elemente ale flotei lor, cu specializarea respectivà.
        Pentru aviatiile care nu pot sà alinieze alte tipuri decât un F-35, vor fi multe situatii când vor fi cu fundul gol.

      • Americanii au pus mâna pe un sistem S 300, nu cred că acesta mai are vreun secret…

  2. Lock On After Launch – interesanta ideia. Adica il vezi cu radarul dupa nori, ii dai drumul si cind ea trece de nor il tinteste pe inamic. Cum altfel mai poti folosi acesta posibilitate?

  3. Paveway este programat sa fie lansat din cala o data cu implementarea lui Block 3F pe F-35.

  4. Stealth 🙂 Cu cotaile ala acrosate ?? \o gluma

  5. „Daca ai sanse sa te intalnesti cu militari antrenati si sisteme gen S-300, BUK, TOR, ”

    Din pacate F-35 vine cu 10 ani cam tarziu pentru ca intre timp S-300, BUK si TOR-urile fura dotate cu radare ce pot opera pe lungimi de unda marii unde F-35 este la fel de vizibil poate chiar mai vizbil decat Rafale si cu sisteme electro-optice de tintire si ghidare unde F-35 nu are nici o masura de stealth-ificare. In fata unor astfel de radare si sisteme electro-optice, suita de echipamente de lupta electronica , masurile de racire activa, si diversitatea armamentului Rafale sunt mult mai utile decat stealth-ul F-35, care este petru o banda foarte ingusta de lungime de unda radio si deloc in spectrul infrarosu. Si inainte sa-i dai cu lasa ca fac americanii F-35-ul invizilbil si pe lungimi de unda mari, ar trebui sa stii ca e fizic imposibil: pentru ca ceva sa poata fi facut stealth pentru lungimi mari de unda ar trebui sa fie cel putin cat un B-2.

    • Uiti sa mentionezi ca aceste radare care opereaza in banda VHF sunt si printre cele mai usor de bruiat.

      • Iar tu uiti sa mentionezi ca daca te apuci sa bruiezi nu mai esti stealth si daca folosesti alte avioane sa faca bruiaj s-a dus dracu toata premiza initiala a stealth-ului si anume ca nu mai ai nevoie de avioane de sprijin, si ca faci cu doar un avion treaba penru care inainte aveai nevoie de 10.

        • gogu de la pascani

          @arhengel: „stealth”-ul nu-i facut ca sa se duca avionul de capul lui in lupta ci e un raspuns in cursa inarmarilor, un raspuns la indesirea statiilor radar si cresterea performantelor sistemelor de detectie. Bruiajul e facut de avioane de sprijin, se actioneaza cu decoy-uri ca altfel nu s-ar fi finantat sisteme precum MALD, se va actiona in continuare cu drone si arme standoff, samd. Stealth-ul iti da o sansa (destul de zdravana) in plus. Nu e panaceu. Acolo unde pentru un avion conventional e sinucidere, un stealth are o sansa buna de a se intoarce acasa.
          Acum se foloseste un avion in loc de 10 in principal din datorita cresterii enorme a preciziei, nu mai ai nevoie sa faci „carpet-bombing” si sa razi un oras de pe fata pamantului ca sa nimeresti o fabrica de rulmenti sau o centrala electrica ci-i trimiti 2 bombe direct in sectia care te intereseaza.

        • Zau? Tactici si doctrina noua? Poate le spui si astora de la noi: http://www.gao.gov/assets/590/589765.pdf.

  6. hm … cred ca povestea ar fi pana la urma ceva de genu …macar daca tot am bagat un purcoi de bani in program , bine-I sa agatam de el cat duce si sa-l folosim pe cat posibil ca fu’ tare scump si nici nu-I cine stie ce de manevrabilitate …dar zic io ,macar neste containare de gen f-18 + ar fi putut sa agate de dansu , sa simuleze stealtu , de ochii presei speriate si neincrezatoare

    • uiti sa spui ca f 35 inlocuieste harrier
      care era un avion mai mic si mai usor ,nu era stealth,nu avea viteza supersonica ,nu are ce are f 35 pe el si nici nu era asa ieftin la epoca lui
      ca s-a dovedit ulterior a fi un aparat nepretentios???? asta practica o dovedeste vis a vis de platforme nu prea cunoscute ,…dar in principiu era un aparat foarte complex ptr epoca

  7. Radarele de joasa frecventa detecteaza avioanele, inclusiv pe F-35, dar mai detecteaza si altele. Norii, picaturile de ploaie, pasarelele si ce-o mai fi pro-american 🙂
    Problema principala a acestor radare consta in lipsa de precizie in localizarea tintei.
    O alta contramasura in localizarea avioanelor stealth o reprezinta radarele pasive, bistatice sau multistatice. Si aici sunt argumente pro si contra.
    Cine-i interesat, poate gasi detalii aici
    „Passive and Low-Frequency Radar: Theory in Detection of Stealth Aircraft”
    http://www.artillery.net/beta/wp-content/uploads/2011/04/9-Passive-and-Low-Frequency-Radar.pdf

  8. Off topic.

    Un document exceptional (dupà pàrerea mea) despre FAS (Fortele Aeriene Strategice franceze – bombardamentul nuclear cu Rafale). Secvente cu adevaàrat inedite:

    https://www.youtube.com/watch?v=Acxj1DNBqe0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *