BSDA 2016 prima impresie, primele stiri

BSDA 2016 Patria AMV

                                                                    Patria AMV

In primul rand  a fost, cred, cea mai buna editie a BSDA din cele la care am fost pana acum si o sa va explic de ce: aici am capatat de doi banuti speranta!

Ei bine expozitia este ok, v-o recomand,  si veti vedea: 2xF 16 C Block 40 americane de la Aviano, cu doi piloti foarte vorbareti si extrem de amabili, unul dintre ei mi-a spus zambind ca sa nu-mi fac grija (pentru engleza mea de balta 🙂 ) pentru ca romana lui este chiar mai jalnica. Foarte amabili baieti si ne tot explicau cum F 16 este un aparat foarte bun si suntem norocosi sa avem asa ceva…

Am mai vazut un C 130J Hercules american, ne-am plimbat prin el si ne-am uitat precum calicul la friptura altuia. Mare cat o zi post, faci o nunta decenta in el 🙂 …

Elicopterele noastre Puma: MEDEVAC-ul, SOCAT-ul si NAVAL-ul, cel din urma dotat cu sistemul de torpile si cu balizele sonar. Foarte interesant. Pacat insa ca ai nostri nu au reusit inca sa cumpere si torpile de lupta pentru ele, deocamdata cel putin, urmeaza. Iulian va reveni mai tarziu cu un articol dedicat despre sistemul de balize-sonar, mult mai performant decat am crezut initial…

Dar noi am ajuns la BSDA (pe cuvant ca n-aveam de gand sa merg) in urma unei invitatii de la Bell Helicopter! Ne-am dus si bine am facut…

bsda 2016 bell helicopter

                                             Simulatorul celor de la Bell Helicopter

In al doilea rand Bell a adus la BSDA nu un elicopter in marime naturala ci un simulator real si am avut acces la el, ajutati de un pilot de teste al companiei. Eu…vai de mine, nu m-am prabusit aproape deloc pentru ca pilotul, amabil,  prelua comanda de cate ori o luam vertiginos spre pamant. Iulian s-a descurcat mult mai bine, iar Nemo nu s-a urcat deloc J . Asta cu simulatorul a fost partea haioasa si credeti-ma ca face toti banii sa te joci intr-un simulator real, al unui elicopter de asalt! Face absolut toti banii…

Dar eu am mers la Bell sperand sa-l cunosc pe Vice-presedintele (pentru vanzari internationale) acestei companii, Richard Harris si am reusit chiar mai mult, fiind recompensati cu o mini-conferinta de presa (numai pentru noi, intr-o sala de conferinte alaturata), conferinta de presa care in mare ar trebui sa ne dea sperante decente (si nu desarte) pentru prezenta in Romania a Bell Helicopter cu elicopterele Bell AH-1 Z (Zulu- Viper) si UH-1Y  (Yankee) Venom – elicopter mediu de transport care imparte cu AH-1Z 80% din componente…

uh 1y venom

                                                                       UH-1y Venom

Acum, Richard Harris este un tip cu totul deosebit si pe langa faptul ca este vice-presedintele Bell, mai este si ofiter in rezerva al USAF, fost pilot de F 16, cu aproape 4000 la activ pe F 16, participant in campaniile din Kosovo si Irak. Omul este demn de luat in seama si a avut rabdarea sa ne raspunda la tot ce l-am intrebat, dar despre planurile Bell in Romania in particular si in Europa in general altadata.

O singura remarca, cand am iesit din sala de conferinte Richard Harris m-a tras de maneca si mi-a aratat un panou cu un F 16 (Lockheed este vis-s-vis de Bell) si mi-a spus zambind ca F 16A block 15 este cel mai bun avion din lume 🙂 , poate si pentru ca domnia sa a zburat acest tip de F 16 si ca am facut o alegere foarte buna…

ah-1 z viper

In mod clar toti americanii de la BSDA stiau ca am cumparat F 16 🙂 . Si toti cred ca este un lucru bun…

Ultima stire ar fi despre Patria AMV, care a venit la expozitie cu un transportor blindat. L-am vazut, mi-a placut foarte mult si am stat de vorba cu finlandezii. Acestia ne-au spus, fara sa se ascunda, ca compania lor a propus MApN un plan de colaborare industriala pentru producerea Patria in Romania. Din sursele noastre confidentiale am aflat ca ar fi vorba de 200 de transportoare 8×8, inca nu stim daca Patria sau altceva.

Si la sfarsit, cei de la Patria ne-au invitat ca miercurea viitoare sa fim prezenti in poligonul Antiaeriana pentru teste reale in teren cu transportorul lor. Si acolo va merge doar Nemotoujurs (Suntem Romania!), va filma, va discuta si vom afla mai multe.

Am vazut si Spartanul 2707, fratilor inca mai miroase a nou!, si nu va pot spune in cuvinte ce senzatie am avut sa merg printr-un avion militar romanesc nou- nout si complet dotat! M-am simtit mai inalt decat de obicei, iar eu sunt inalt oricum! Am discutat foarte mult timp cu unul dintre piloti, un baiat deosebit, fost pilot de MiG 21 si am aflat si lucruri bune si lucruri mai putin bune, dar una peste alta, repet ce am spus la inceput, este prima expozitie ( BSDA sau Expomil) de la care plec cu de doi banuti speranta si este de asemenea primul astfel de eveniment cand o companie americana vine cu ditamai delegatia cu vice-presedintele in frunte.

Poate se misca ceva, poate americanii, finlandezii si altii stiu ceva ce noi nu stim, poate in sfarsit se urnesc achizitiile militare.

La final 🙂 , avem si stirea ( de la Adelin Petrisor) ca anul aceste MApNul spera sa semneze contractul pentru transportoare blindate 8×8 (fostul program TBT 8×8) si mai aflam ca exista sanse ca Moreniul sa fie integratorul final,  existand in acest sens macar o propunere din partea unui partener serios (deocamdata numele  si oferta sunt confinedntiale dar credeti-ma este o oferta mai mult decat decenta).

Si cam asta ar fi…

Iulian, GeorgeGMT – RoMilitary

nemotoujurs -Suntem Romania!

 

NOTA nemotoujours:

Cu sau fara “engleza de balta”(treaba lui GMT daca asa si-o considera),discutiile directe avute la Bell cu un adevarat veteran al aviatiei americane, specialist forte in subiect, au fost absolut mirobolante, chiar si cele economico-financiare, ce sa mai zic de cele tehnice.

Detalii deosebit de interesante va vom comunica zilele urmatoare cand ne va sosi documentatia pe marginea careia am discutat …aprins dar cu rost.

Important este faptul ca se intentioneaza constructia acestor aparate de exceptie in ROMANIA si nu doar dotarea RoArmy cu ele dar si exportul lor!

Eu inca am dubii cu privire la comparatiile facute intre “Zulu” si altele echivalente, cu omisiunea Alligatorului rusesc din subiect! Mi s-ar fi parut deosebit de interesanta,  dar…sa consideram discutia deschisa!

Peste altele, intr-adevar BSDA este mult mai ralaxata si cu sperante clare ca va avea rezultate pozitive chiar si in industria de profil romaneasca.

 

137 de comentarii:

  1. Producerea a 200 transportoare Patria la Moreni si macar a 24 AH 1 Z undeva tot in tara ar fi o veste extraordinara.

  2. Gg RoMilitary!!!

  3. Dintre Patria, Iveco si Mowag, Patria pare alegerea cea mai buna, evident.
    E posibil sa fie totusi o colaborare din care sa iasa un hibrid, TBT cu adaos de la Patria pentru ca vazusem undeva ca se vorbea si de exporturi. Ori asta cred ca inseamna TBT sau o licenta mai completa. Oricum cred ca va fi vorba de mai multe blindate, nu doar 200 (cel putin pe termen ceva mai lung), in plus se vorbea la un moment dat si de variante 4×4 si senilate

    Oricum un produs facut cap coada aici, cu posibilitati de adaptare, modernizare sau modificare locale e neaparat necesar.

    Cat despre Bell, cred ca AH-1 Z ar putea intra intr-un eventual program de dotare cu elicoptere de lupta (nu stiu sa existe la ora asta un astfel de interes), mai ales daca il faci capabil sa lucreze si cu drone (sa controleze drone, sa le foloseasca pentru cercetare sau chiar atac etc).
    UH-1 Y nu prea vad la ce ne-ar folosi, dat fiind ca intra in productie Super Puma aia (nu mai stiu cum ii zice variantei, oricum superioara si lui UH-1 si vechii Pume 330) dar ca si productie si export ar fi o idee foarte buna.
    E un lucru excelent sa ai astfel de producatori aici (chiar si concurenta intre ei) dar e necesar ca industria locala sa aiba o felie mare din productie.

    • Patria e bun si pt ca e compatibil cu ce au aliatii nr. 1,polonezii.Am fi de la Cercul Polar pana la Marea NEagra cu Patria,deci am fi compatibili toti astia care avem ceva de impartit cu rusii.

      • Da, si asta.
        Finlandezii, care nu sunt in NATO, ar putea beneficia ei insisi de transmiterea de licente catre noi si polonezi, in caz de ceva probleme cu rusii. Adica ar putea primi de la noi, daca nu ajutor direct cel putin armament/blindate, piese de schimb etc. ar fi un intreg lant logistic pe linia asta nord-sud, cu baze tehnologice cu capabilitati similare care s-ar completa si sprijini la nevoie.
        Chiar si un hibrid TBT-Patria ar fi foarte OK, dar si o licenta completa Patria ar merge (pentru ca inteleg ca vorbesc inclusiv de posibilitatea de a-l exporta)
        Pentru ca noi am fi mult mai inclinati sa ii ajutam comparativ cu altii

        In plus Patria chiar e un TAB foarte bun, peste Mowag Piranha (cel putin varianta luata de noi, din pacate celelalte mai noi nu sunt amfibii deci nu se califica).
        Iveco ar putea fi la fel de bun dar colaborarea proasta din trecut, cu cei de la Moreni, i-ar cam descalifica. Nu stiu cu ce oferta au venit acum insa, poate si-au schimbat modul de a vedea lucrurile si vin cu o oferta excelenta si de luat in seama mai serios.

        • De asta cred intr-un eventual hibrid romano-fiinlandez construit la Moreni. Pentru ca romanii il vor amfibiu, iar structuta TBT 8×8 dezvoltata de romani seamana mult cu Patria. Posibil ca noi sa venim cu structura aia, cu blindajul si ce mai poate sa faca cei de la Moreni si industria locala de aparare, iar colaboratorii fiinlandezi sa aduca trenul de rulare si alta acareturi, in special ce ne lipseste noua, datorita know-haw-ului superior pe care il au in acest domeniu. Un transportor hibrid-anfibiu, numai bun de trecut in palmaresul celor doi producatori parteneri. Asa se relanseaza si Moreniul, iar Patria mai face un ban cinstit + ca isi pot, la o adica, impartii pietele de export, sa nu se manance intre ei! 🙂 Interesant…

          • Patria e amfibiu, Mowag Piranha IV si V (variantele ulterioare lui III, cel luat de noi in nr de 30 si un pic de bucati) nu sunt amfibii. Iar Patria e peste Piranha III

            De asta zic ca o licenta completa pentru Patria nu ar fi exclusa, dat fiind ca se vorbeste si de posibilitatea de export. Asa si e normal si sanatos dealtfel, sa ai tot lantul de productie aici daca se poate (si la chestii gen TAB-uri cred ca se poate) pentru ca in caz de ceva sursa externa se poate bloca din diverse mtoive (si avem astfel de experiente neplacute in Ww 1 si WW 2).

            E posibil poate si un hibrid TBT-Patria (poate TBT-Iveco sau chiar Mowag), ai nostri vin cu cutia blindata si ceilalti cu motorizarea, transmisia si cine stie ce alte chitibusuri in interior.

          • Care TBT? Doar solutia de protectie la mine dezvoltata de ACTTM poate fi folosita … in rest ne trebuie tot.

            • Pai asta spun si eu, ca avem carcasa si mai putem sa gasim prin tara cat de cat ceva de pus pe el. Ar fi culmea sa cumparam faruri, volan, stop-uri, sistem de franare, cauciucuri, ascune si ceva arme ce le putem monta pe el, alea de la mai facem noi. In rest sa vina colaboratorii sa ne ajute, unde noi suntem varza!

              • PS Asta spunea si Adelin Petrisort in video-ul ala. Ca mai trebuiau dati 10 milioane de euro pe langa aia 500 mii platiti pentru proiectl la cheie cu 2 demonstratoare, lucru care nu s-a facut. Iar acum am cam pierdut trenul, nu mai e timp sa facem singuri asa ceva. De asta se insista pentru aceasta colaborare! Macar sa iasa ceva, ca tot e bine si asa! 🙂

              • Tin sa te dezamagesc, de fapt nu avem nici macar toata carcasa ci doar burta cu acele semi-alveole care unui profan ca mine i-au facut impresia ca disperseaza suflul unei explozii ori asta, parerea mea nu dati cu batul 🙂 , se poate adapta la orice carcasa. Restul erau niste table sudate sa simuleze aerodinamica unui transportor da s-ar putea sa ma insel … poate ne lamureste GMT mai mult.

                • Din contra, tin minte ca am vazut niste poze, ori aici ori pe Resboiu, nu-mi amintesc amu, cu carcasa TBT-ului (sau o carcasa, avea alta culoare) cu cateva urme de lovituri pe lateral.
                  Dupa urmele alea a fost testata la lovituri de AG-7 sau munitie de calibru mai mare (tun de cal 25 mm poate) si parea sa fi rezistat chiar bine. Testul cu explozia minei a fost OK si ala din cate au zis, cutia blindata, cum a fost ea conceputa si construita pare sa fie la nivelul oricarei cutii blindate a unui TAB modern.

                  Tot aici pe site tin minte ca am vazut demult niste poze cu placi de blindaj romanesti (ceva compozit cu aliaj de aluminiu parca), testate la lovituri cal 25 mm cred.
                  Cred ca ce le trebuie Moreniului e doar motor si transmisie, in principal. Electronica, turela etc, nu stiu cum ar sta treaba, daca necesita preluari din import/licente, iar carcasa facuta dupa proiectul ACTTM pare chiar foarte bun din pct de vedere al protectiei.

                  Sigur, nici o licenta completa de Patria sa zicem, nu suna rau deloc, mai ales daca poti sa-i adaptezi chestii locale (solutia de protectie la mine, poate ceva blindaj, desi cred ca ala original e unul foarte OK oricum). Patria chiar e un TAB excelent (si Iveco pare pe acolo, tine aproape, Piranha III e sub ele din pacate, iar Piranha V nu e amfibiu deci nu se califica).

                  • Pune te rog o poza cu urmele alea de AG7 sau 25 pe epava asa zisului TBT, eu n-am vazut … Imi mentin parerea ca au sudat doar niste table ca sa vada comportarea aerodinamica a TBT-ului in cazul unei explozii sub burta, altfel puteau sa testeze si pe un banc static (bine si ala tot aia era …)

                    • Da, mersi Marius, alea sunt pozele cu placile alea de blindaj. Nu-mi amintesc exact unde am vazut pozele cu cutia blindata cu urmele de lovituri pe lateral (ori aici ori pe Resboiu cred).

                      Nu-nteleg nici faza cu comportarea aerodinamica hehe, nu e masina de formula unu sa se preocupe de asa ceva, iar structura laterala nu are treaba cu structura „aerodinamica” de sub burta, cum ii zici tu, aia de tre sa reziste la explozii de mine sau DEI-uri.

                    • parca imi amintesc si eu de niste teste balistice de blindaj la ACTTM, dar probabil nu legat de TBT…

                      Aici e lista studiilor lor mai vechi (2004-2007):
                      http://www.acttm.ro/images/stories/doc/autoevaluare.pdf
                      la pct. 185 sunt platformele de transport
                      la pct. 186 sunt vehicule 4×4
                      la pct. 191 /2006 – studiul de concept TBT 🙂
                      pag.49: Plan de testare evaluare de dezvoltare obuzier autopropulsat cal.155mm – Prototip 🙂
                      pag. 64 / pct. 227 Blindaj suplimentar lateral şi pânza aramidica antischijă pe podeaua MLI-84M. Plan sectorial MAp A2/S/46/26.04.2006

                      in raportul de activitati pe 2012 al ACTTM (ultimul raport existent), figureaza la pag. 22 poze de impact cu o placa de blindaj, puse alaturi chiar de programul TBT 8×8 (in sumarul activitatilor figureaza insa doar teste de protectie la explozie).
                      Iar la pag.28-29 sunt poze cu testarea noii placi de blindaj frontal a podului de asalt pe sasiu TR85
                      http://www.acttm.ro/images/stories/doc/raport_anual_2012.pdf

                    • Eu as zice ca are un pic de treaba, uita-te cum a saltat carcasa aia zisa TBT la explozie, mai uita-te si la alte poze pe net cu tab-uri care au calcat pe mine. Eu nu faceam comparatie cu studiile de aerodinamica de la F1 unde optimizezi totul pentru viteza ci la comportarea carcasei cand se exercita o presiune extrem de mare sub ea. Or fi alveolele alea smechere da nici podeaua in V nu s-a inventat degeaba.

                    • Si citat din fisierul gasit de Marius:

                      „Testarea nivelului de protecţie la mine s-a realizat prin simularea acţiunii
                      exploziei asupra structurii TBT 8X8. Din analiza rezultatelor obţinute prin simularea
                      exploziilor pe diferite confi guraţii ale structurii inferioare a TBT 8×8, precum şi din
                      necesitatea realizării unei structuri care să asigure o deformare cât mai redusă
                      a părţii inferioare a acestuia, a rezultat confi guraţia fi nală a părţii inferioare a
                      TBT 8×8. Soluţia asigură disiparea energiei de deformare prin distribuirea
                      deformaţiilor la nivelul întregii structuri.”

                      uite de aia aveau nevoie de o carcasa intreaga. Acu de la asta si pana la o configuratie finala cu fixarea driveline-ului (motor , transmisie, cutie de viteze, etc.) si ce mai trebuie pe acolo e cale luuunga.

                    • Mi-a intrat unul la moderare da n-am zis mascari in el !?

                    • A fost o poza in care se vad urmele de gloante pe lateralele TBT-ului plus o „pata” neagra ca de explozie (nu prea iti poti da seama daca a fost AG7 sau altceva).

                      APC-urile cu „podeaua in V” au o problema pe terenurile moi si in noroaie, „v”-ul comportandu-se ca un plug se afunda usor in teren ceea ce duce la reducerea mobilitatii sau impotmolire mai rapida si mai profunda.
                      Este buna pt. „terenuri tari” la noi nu prea pt. ca este mult timp teren umed/noroi. Ne trebuie „podea cilindru” sau plata.

  4. ar fi un inceput bun pentru armata romana

  5. RoccoSuasito

    Bai sa nu imi spuneti ca sa adevereste glumita cu Romania putere regionala. Macar acum avem sperante in legatura cu transportorul blindat, iar Bell in Romania ar fi o surpriza de zile mari. Am arata decent cu 24 F-16, 200 transportoare Patria produse in Romania, cu noi elicoptere de transport H215 asamblate la noi si cu cateva elicoptere Viper asamblate/produse in tara.

  6. ptiu ptiu ptiu sa aveti gura nu aurita, ci diamantata! multumim ca ati fost pe acolo si abia asteptam noi informatii 🙂

    multumesc!

  7. Cred ca a fost super, chiar si cu simulatorul, e bine s-asa rau, suntem obisnuiti :))

  8. Nu stiti cumva, TBT-ul respectiv era versiunea noua XP?

  9. Bell au mai luat-o in barba odata aici asa ca eu sunt cam sceptic.
    Patria ar fi super , super ok si ansamblate aici.
    Ceva despre noua arma de asalt ?
    Sa speram ca vor incepe lucrurile sa se miste .

  10. Asteptam acest articol, ca si „pinea calda”.Ascultind radio Romania actualitati, am aflat de acest eveniment, eram extreme de curios.Multumiri GMT.
    PS.Am ascultat si o declarative a ambasadorului USA, in RO, care spunea ceva de „inzestrarea militara” a Romaniei….pe linga chestiile alea cu” parteneriat strategic”..bala..bla…bla.Sincer cred ca , tipii de la Coca-Cola au realizat ca inafara de uniforme , nu prea avem nimic .

  11. Și eu consider că Patria ar fi un transportor bun pentru România,numai de n-ar alege altă porcărie.

    • Sa vedeti cum arata Patria fata de Pirahna IIIC! Mare diferenta…
      Dar in acelasi timp si Iveco Super AV esti si el o optiune foarte serioasa, cu atat mai multr cu cat si italienii au venit cu o oferta industriala de cooperare de stat mata-n coada!

      • Cu italienii astia…… imi amintesc cum ii ameteau pe ai nostri cu furnizarea de motor si cutie pentru TBT cand, de fapt, ei umblau sa gineasca ce solutie antimina experimenteaza Moreniul.
        Cum n-au reusit sa afle, a disparut si oferta pentru motor si transmisie.

        • Nu trebuie incheiata nici un fel de colaborare cu italienii. Sa invete mai intai sa se poarte omeneste.

          • Din toate interactiunile mele cu italienii a rezultat am o singura concluzie: sint alunecosi. Dupa intilnirile cu ei tot timpul imi venea sa verific camera pentru a fi sigur ca nu au luat nimic.

            • asta am observat si eu. au o atitudine tot timpul „ia uite ce bun sunt, cum il fac pe fraierul asta”

              tata ii cunostea si mai bine, mersese la niste contractari pentru niste utilaje de metalizat in vacuum inainte de 89, si mi-a zis ca cu italienii tre sa fii f. atent ca de f… de iti sar fulgii… mai bine sa nu faci afaceri cu ei

            • Ei, stai ca nu e chiar asa… Spartanul este o achizitie buna

      • Iveco Super AV nu e avut in vedere si de Marines ? Daca e asa, cred ca e o scula foarte buna; personal cred ca e greu de ales intre cele doua dar parca as merge pe Iveco, mai ales daca mare parte din productie se va face aici si vom putea integra pe ele diverse jucarii.

      • pareristic si patria si iveco super av ar fi „foarte potrivite” ptr noi
        in afara detaliilor subiective de ce si cum ..care se prezinta cu cea mai buna oferta de colaborare industriala ar trebui sa fie alesul
        …daca super av-ul e ales de „marines”?? e mai important ca polonia are patria?…asta vis a vis de argumentul lui @mihais
        in materie „auto” oricum sunt filoitalian si putin subiectiv
        interesant cum vin producatorii si iti fac si planing de inzestrare mai detaliat daca ai intentii si planuri serioase
        sa speram ca ai nostri se tin „de drum” si „in fapte” si „reinzestrarea” armatei sa reprezinte de fapt un plan de investitii bine gandit si facut
        putem fi in zona nu „putere regionala” in sensul inteles de unii mai la est ci un pilon de stabilitate
        avem potential
        jnteresanti anii ce vor urma pe masura cevor incepe sa se materializeze

    • Da si merge bine cu aliatii, poate il cumpara si americani ca se ca-m uita la el.
      Plus este deja in multe tari si in numar mare.

  12. Ete domne daca si tanti Floarea zice sa face la Moreni nu-i dracu’ asa negru, o sa aiba si oamenii aia de lucru, Romania pastreaza un activ important si strategic si armata se alege cu un produs nou conceptie vest si mentenanta in Romania … sper totusi sa nu se opreasca la 200 bucati. Dar desi stirea asta ne umple de bucurie nu pare a fi bomba zilei … ci discutiile despre AH-1Z … la asta nu m-as fi asteptat dupa ultima experienta pe aceeasi tema. Abia astept articolul ref. discutia cu domnul respectiv de la Bell, in anii 1998 nu eram asa prieteni cu yankeii da acu’ vorbim de altceva.

  13. Vesti bune! Multumim, sper sa se adevereasca.
    Bell nu o mai musca fiindca nu mai este nea Nelu in putere si nu mai are influenta de pe vremea contractului ratat de atunci. Acum Romania si aproape toata clasa politica a realizat ca singurul nostru AS din maneca sunt americanii. Si totodata dacacam juca cruce si nu poker ar fi AS.ul de tromf?. Cel putin in contextul geo-politic actual.
    Transportorul realizat in Romania mi se pare o treaba extraordinara si din moment ce au macar 3 oferte inseamna ce exista interes din afara si deci este posibila o negociere foarte avantajoasa pentru noi. Interesul national trebuie sa primeze, in caz de treaba imputita sa fim capabili sa producem AICI piese de schimb. Si bineinteles sa putem exporta pe timp de pace si nu numai.
    Iata ca in sfarsit dupa ce aproape imi pierdusem speranta, lucrurile incep sa se miste in directia buna. Ca din cauza ca americanii au pus presiuni sau poate (desi sincer imi este greu sa cred) s.au trezit in sfarsit ai nostri… chiar nu mai conteaza.
    Conteaza ca in sfarsit nu o sa mai radem cand auzim cuvinte ca „Romania este furnizor de securitate” sau „Romania, o mica putere regionala” …. cuvinte ce acum cativa ani ma faceau sa zambesc amar…
    Doamne ajuta si da.le mai multa minte celor ce ne conduc pentru a duce Romania acolo unde ii este locul!

    • Bell a „muscat-o” din cauza fostului ministru Daniel Daianu, care numai psd-ist nu era. Au fost ceva presiuni venite atunci de la Paris si Berlin, chipurile ca sa luam un elicopter produs de Airbus. Nu s-a concretizat nimic, ba mai mult, am pierdut si posibilul contract cu americanii.

      • capatu` satului

        imaginea este prezentata deformat,
        la momentul propunerii contractului bell 97 ah 1ro tara nu isi putea platii datoria curenta si se imprumuta la costuri exorbitante,
        trecand peste faptu ca nu gasea resurse pt. platile din angajamentele externe scadente,

        eram jale ca economie atunci cand daianu a refuzat orice contract cu garantie de stat,
        s`au spart in acel moment in capu`ministerului mai multe contracte AVANTAJOASE semnate cu garantia ministerului de finant anterior din guvernu saniutza
        iacubov, sov, multitudine de pdsr isti de treaba si de ominie grijulii cu banu public,

        trebuie sa recunoastem ca si 10 lei pot fi pt. oricine dintre noi o suma mare atunci cand nu ai nici un ban,
        asa ca decizia de a nu lansa contractu bell nu a tinut doar de daianu ci inclusiv de ministrii ulteriori si de guvernu CDR,
        ca daianu a fost mai vocal in public este o chestie,
        hotararea a fost luata de guvern si cred ca si CSAT a acceptat implicit sau explicit chestia asta,

        io zik ca nu este paguba mare contractu asta,
        Ah 1 ro era foarte vulnerabil la manpads este un clip recent cu unu turc doborat de kurzi,
        suntem prea saraci ca sa facem experimente cu rusii langa noi
        noua ne trebuie intai AA serioasa stratificata si ceva dotare la MN unde frecatele sunt mai jaf decat ce am avut in WW2,
        nimeni nu te ataca cu infanteria sau cu tancurile decat dupa ce are suprematie aeriana; daca inamicu are suprematie aeriana ah 1 este inutilizabil

  14. Da, scuze …. cred ca am ramas marcat de vremurile sub talpa lui Iliuta… ☺

    • Ideea este ca am avut candva ocazia sa il iau la intrebari pe Daianu relativ la contractul acela, dar n-am facut-o. El era Daianu, iar eu un neica nimeni. Acum imi pare rau, dar nu se stie niciodata.

  15. Daca luam Patria, sper ca versiunea principala sa fie cea cu auto-tun, nu cea cu mitraliera. Mi se pare o platforma mult prea buna si scumpa ca sa fie folosita doar pe post de „battle taxi”.

  16. Deci sa inteleg ca nici Iulian si nici Nemo nu au nicio poza cu George cum se „prabuseste” cu elicopterul?
    Pai de asta va platim diurna ? 😉

  17. Intotdeauna am crezut ca coana Floarea , cea din sala tronului , este o gospodina ca proportii stadiametrice , dar se pare ca m-am inselat si este un fel de fotomodel ajuns la o varsta venerabila .
    Pentru mine , io , om de rand 🙂 este uluitor ca o femeie care arata ca una oarecare , in particular si total intamplator avand gradul de general , nu este prea rotunjoara , la varsta aia …
    Oare ce calitati mai are , ascunse privirii ?
    Cine pe cine pacaleste si de ce , pe cat timp ?
    Evident , mai am cateva intrebari intrebatoare pe aceasta tema … oare cat la suta este gospodina si cat este jupaneasa in sala tronului ?
    Ca de obicei , eu ma pricep la nimic , de aia si intreb aici , poate ma indruma cineva …
    Nu comentez nimic despre ceea ce am studiat la cursurile obligatorii de comunicare , privind notiuni fara substanta in genul : simpatia , empatia sau antipatia etc .
    Nu am obiceiul sa exprim idei preconcepute dar analizez doar fapte si imagini din surse publice , nu pun botu’ la fapte legendate temeinic , asa cum este la moda sa comentam intocmai in spiritul si limbajul celor care vegheaza permanent la competentele sau erorile noastre si ” se stie ei care este ei „.
    Orice femeie are limitarile ei pur fiziologice , fara a jigni acesta subspecie umana ( antropologic vorbind , fiind complementara cu subspecia umana masculina , ce constitue grosul armatelor in functii operative pe Terra ) dar consider ca ar putea dovedi maximul potentei functiei , in slujba Romaniei .
    Cum anume ?
    Facand ceea ce nu este in puterea noastra , a tuturor purtatorilor de pantaloni si PM / PA de gat , a celor ce nu au in descris cu amanunte conform legii 80/ 1995 sau similare pentru celelalte categorii de colegi , actualizata la zi , ca indatoriri absolut obligatorii in fisa postului , adica ducerea la indeplinire , intocmai si la timp , fara murmur si sovaire a doctrinei militare ce defineste apararea Romaniei , imediat , pe termen mediu sau pe termen lung si nedefinit .
    Spre ca coana Foarea sa ne sprijine in demersul nostru , de a nu mai fi descultii si sarmanii armatelor Europene , traind cu speranta victoriei si murind fara vina , dar cu regretu’n suflet ….
    Nu de alta , da’ chiar ii sta in putere sa faca ceva deosebit pentru Romania , adica ceea ce barbatii anteriori , aflati vremelnic in functia Domniei sale , nu au reusit din diverse motive sau scuze puerile .
    Asta daca are sange’n … … daca nu , suntem condamnati sa asteptam un alt titular in acea functie , iar coana Floarea sa intre in negura istoriei , alaturi de restul impotentilor .
    Astept fapte , nu vorbe !
    Va rog sa ma scuzati pentru virulenta limbajului …

    • domnule , gospodina nu o exclude pe jupaneasa, si nici jupaneasa pe gospodina.
      asta e un paradox caruia ii cad in capcana multi barbati. cam toti ( ne nenorocim 🙂 )

      „Paradoxul – strigătul imposibil pe care îl scoate inefabilul când îl împingi până la paroxism.”
      intrebarea e: oare despre ce fel de paroxism e vorba?

  18. Bell mai are niste jucarii interesante ca de pilda Bell ARH-70 Arapaho, Bell OH-58 Kiowa; ultima ar fi chiar interesanta in rol de cercetare si cu doua Hellfire. Nu e Apache dar are ceva peste PRND-uri.

  19. •Productia elicopterelor H215 la Ghimbav se amana cu doi ani

    Pe de alta parte angajeaza 350 de oameni care sa ii scoleasca, s-a cam spulberat mitul romanesc cu forta de munca inalt calificata care asteapta slujbe

  20. Daca va fi ales PATRIA, aunci Romania va avea un transportor de top pe plan mondial.
    Despre Bell am gasit urmatoarele: partile comune dintre AH-1Z si UH-1Y sunt in procent de 84% !!
    Un avantaj deosebit privind costurile cu mentenanta si logistica.

  21. WOW,

    Voi va dati seama cum ar suna Patria si AH fabricate in Romania + export + un nou tanc romanesc?

    Parca ar venic Craciunul in mai! 🙂 Vise umede, insa mai aproape de dimineata, cand ne trezim. Poate nu e scris sa fie doar un vis….poate!

  22. Ce bine ar fi sa luam niște arme americane si ca offset sa construiască Tesla fabrica de automobile la noi!!! Poate învățam sa facem si noi putin afaceri ca pana acum ungurii si polonezii au luat aproape tot!!! Poate gândiți un articol pe tema asta si le deschideți ochii la Borc si restul!!! Ca de scuze suntem sătui!

    • Nu stiu daca e posibil asa ceva. Tesla e o companie privata si nu are aceleasi legaturi cu statul american precum companiile producatoare de armament (care sunt si ele cel putin teoretic tot private).
      Ar trebui niste intelegeri speciale probabil. Desi ar foarte tare sa faca Tesla o fabrica aici

      • Sunt chiat dependenți de sprijinul guvernului american! Se pare ca americanii au luat in sfârșit in serios avertismentele ecologiștilor! Si cand ei vor, atunci chiar au loc schimbări! Tesla primește o subvenție din partea guvernului american pana cand producția atinge o cadența care sa le asigure rentabilitatea.

    • Ca un mic off-topic, noi ar cam trebui sa ne chinuim cu atragerea/dezvoltarea de companii care lucreaza cu tehnologii gen surse alternative de energie (motoare electrice, hidrogen), robotica etc. Pe partea de soft se zice ca stam bine.

  23. Sunt in căutarea unei locații in Europa centrală! La un moment dat zicea si Borc ceva de ei.

  24. Alexandrovici

    Si la capitolul ce bine de altii mai inteligenti, am citit ca Mozambicul vrea sa cumpere 18 gripen NOI, adica peste 12 si nu second. Asta asa sa ii treaca rasul pe unii care inca mai cred ca suntem cu dotarea peste africani si nu numai. Va consolez eu: nu suntem. Din tot continentul cam vreo 3 tari sunt sub noi. Restul mult peste. A, ca nu stiu sa foloseasca ce au cumparat, este alta poveste.

    • este o tampenie!
      De abia au avut bani ca sa-si refaca rablele de L39 la Aerostar !
      Si mai vor ei multe, dar nu au cu ce!
      Cine a scris, pb a vazut un film SF

      • Alexandrovici

        Da, ai dreptate. Ce e drept gresisem tara. Eroare de de sistem. E mai rau. Botswana, nu Mozambicul. Cica vor sa schimbe f5 cu ceva mai nou. 🙂

        • Nu e deloc mai rau, Botswana are PIB/capita aproape cat Romania si este undeva prin top 5 la bogatie in Africa. Mozambicul e mult, mult dedesubt, fiind una dintre cele mai sarace tari din lume.

  25. ceva firme romanesti si oferta romaneasca prezente ?

  26. Si eu mereu am spus ca cea mai buna colaborare ar fi cea cu Finlanda. Acum ori Patria facut sub licenta, ori un hibird TBT-Patria ar fi perfecte. Ce ma mira sunt baietii de la bell si ideea de dotare cu elicoptere de la ei…nu mergeam pe puma?

  27. Cine are o poza mai in detaliu cu coada machetei , va rog?
    https://www.facebook.com/ForteleAerieneRomane/photos/a.644519395697450.1073742026.153682461447815/644519399030783/?type=3&theater

    Ca-s curios cu privire la fasia orizontala de sus de pe deriva, albastra cu alb, am vazut ca si la astea din Portugalia avem asa ceva (desi deocamdata e doar neagra, simpla, categoric va fi ceva acolo). Inteleg ca s-au inspirat de la americani si va fi simbolul bazei aeriene de unde este escadrila…oare la Campia Turzii va corespunde o fasie albastra cu 7 turnuri albe? 🙂

    • Pai am doar pareri proprii.
      1. S-a trezit si Romarmu ca face MRAP la spartul tirgului, cind toata lumea le poate construi. Daca vroiau sa vina mai devreme pe piata, era timp pina acum. Pentru armata noastra… eu stiu? Daca luam o sa luam citeva si ajungem sa avem o dotare pestrita, ca inainte de WW2.
      2. Productia sigur in Turcia
      3. Nu am vazut ceva despre nivelul de protectie… Poate Nemo stie mai multe.

    • L-am vazut, era in corpul A exact la intrare, pe dreapta. Sincer n-am stiut ca-i facut in cooperare cu ROMARM si (si mai) sincer ma cam indoiesc de acest lucru. E adus direct din Turcia si nu ne trebuie.
      Turcilor le trebuie ca se paruie cu kurzii, noua in Irak ne dau americanii, n-avem noi de ce sa dam banii pe MRAP-uri.

    • Romarm a contribuit cu steguletele desenate pe el .

  28. RoccoSuasito

    Am vazut niste poze pe un alt site cu IAR 99-TD Cockpit Mockup. Este cockpit-ul in marime naturala si poti sa te asezi la mansa; iar fuselajul de pe „bot” este dat la o parte sa se vada in sectiune toate componentele inclusiv radarul. Are si sigla Incas pe el. Nu prea m-am exprimat bine, dar asta e. Si radarul este Vixen 500E.

  29. Bunea Marian

    Patria este nu numai un trasportor super bun dar este o platforma extrem de flexibila….pe varianta stric TBT se poate monta pana la un tun de 30mm…pentru varianta de IFM tun 105 ,mortar,sky is the limit.
    Noi o sa cumparam licenta cum au facut polonezi si croatii..(polonezi au facut peste 1100 de patria pe care le-au dus si in Irak si nu au suferit nici o distrugere..
    Este o platforma excepionala….dezvoltata impreuna cu BAE pentru Europa si in Sua (HAVOC se numeste in parteneriat cu LM)…
    Pana la urma tot americani sunt la mijloc….si asta e bine…pentru ca usor usor isi dau seama ca trebuie sa avem o armata puternica care sa reziste macar cateva zile unui posibil atac rusesc pana ajung trupele din Germania…
    Cred ca suntem pe maini bune…o sa ne forteze sa ne inarmam…sa devenim puterea aia regionala care se spune ca am trebui sa fim…

    https://www.youtube.com/watch?v=TSzCuVtk5CQ

  30. Bunea Marian

    MRAP-uri o sa primim moca de la americani….am citit undeva ca au trimis deja si cateva sute in Egipt….tancuri tot de la ei…dar o sa ne coste ceva.(upgrad-ul) …AA Patriot sau varianta europeana …totul de la ei…DE CE? Simplu in caz de conflict sa avem acelasi armament de baza….
    Sa vedem marina …aici cred ca nu o sa se implice direct pentru ca sa recunoastem ca Marea Neagra orice am face este lac rusesc ….singura varianta solida ar fii sa ne aliem cu Turcia si sa ne cumparam de la ei tot ce tine de marina…inca minim 2 fregate…minim 5 -6 corvete..daca nelasa americanii macar 2 distrgatoare purtatoare de rachete de croaziera si MINIM 2 SUBMARINE…
    Si asa cu turcii alaturi am putea face fata …
    ne trebuie o aparare costiera antinava beton….si asa cu ajutorul americanilor putem deveni ceea ce le trebuie americanilor in caz de razboi cu rusnacii..o nuca tare in care sa-si sparga dintii …app daca observati toti tipa ca trebuiesc aparate tarile baltice Polonia…pentru ca aceasta este directia primului front…dar al doilea ghiceste cineva??

  31. Daca ei sunt amabili si politicosi nu inseamna ca noi trebuie sa ne consideram norocosi ca avem F16 🙂 Parerea mea 🙂 !

  32. noi nu ne-am dus si rau am facut

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *