Buletin naval… de toamnă (Septembrie 2017)

Praful pare să se fi aşternut pe Marina Militară Română şi programul ei de achiziţii. De la euforia Hotărârii de Guvern promovate de Guvernul Cioloş, prin care se atribuia contractul de construire a patru corvete multifuncţionale către Şantierul Damen Galaţi, până la publicarea proiectului de Hotărâre de Guvern pe site-ul MAPN, privind aceleaşi corvete vedetă, nu pare să se mai fi întâmplat mare lucru. Adicătelea mai nimic. Nada!

Hotărârea iniţială a fost abrogată de guvernul PSD, guvern care a promis foarte multe şi a făcut extrem de puţine, inclusiv pentru electoratul lor dedicat. Nu voi intra într-o discuţie pe subiectul acesta, însă este absolut evident că asistăm la distrugerea ţării de către un infractor condamnat de o instanţă judecătorească care este capabil de orice doar ca să-şi scape propria persoană. Îi doresc numai bine!

Dar să revenim la draga noastră marină. Ultimii ani au consemnat o creştere a tempoului operaţional al Forţelor Navale Române, indiferent că vorbim de cei de la maritim sau de cei de la fluvial, creştere de tempo venită după o lungă perioadă de sub-finanţare cronică a marinei şi nu numai. Am revăzut recent un interviu luat domnului Mîrşu la începutul anului acesta. Astfel, cităm:

„Relaţiile dintre Marina Militară Română şi partenerii internaţionali au fost consolidate prin numeroase activităţi de instruire comune, atât pe mare cât şi în teren, în ţară şi în străinătate, la care au participat militarii Forţelor Navale Române. Viceamiralul MÎRŞU a menţionat participarea fregatei „Regina Maria” la misiuni, ca parte a Grupării Navale Permanente NATO SNMG-2 (Standing NATO Maritime Group -2), participarea dragoarelor maritime „Sublocotenent Alexandru Axente” şi „Locotenent Dimitrie Nicolescu” la exerciţii multinaţionale organizate de Grecia şi Turcia, în Marea Egee şi Marea Mediterană, ca parte a Grupării Navale Permanente NATO de Luptă Împotriva Minelor Marine SNMCMG-2, participarea corvetei „Eustaţiu Sebastian” la Exerciţiul MAVI BALINA-16, organizat de Turcia, participarea militarilor Divizionului 164 Forţe Navale pentru Operaţii Speciale la misiuni în Teatrul de Operaţii Afganistan, participarea, în premieră, a infanteriştilor marini la cel mai amplu exerciţiu de luptă împotriva ameninţărilor terestre şi aeriene, Silver Arrow-16, organizat de NATO în Letonia, precum şi încadrarea unui număr semnificativ de posturi în comandamentele NATO şi UE cu personal din Forţele Navale Române.

Referitor la consolidarea nivelului de interoperabilitate dintre Forţele Navale Române şi forţele navale aliate, conducerea S.M.F.N. a dispus mărirea numărului de zile de instruire pe mare în anul 2016 faţă de anul 2015, având în vedere situaţia de criză din Bazinul Mării Negre şi îngheţarea iniţiativelor militare regionale. „Anul 2016 a fost unul deosebit de tensionat în zona Mării Negre, dacă avem în vedere criza din Turcia şi aspectele de creştere semnificativă a nivelului de dotare şi de înzestrare al Forţelor Navale ale Federaţiei Ruse din Marea Neagră, dar şi conflictele îngheţate din Caucaz şi din vecinătatea estică a ţării noastre, din Transnistria.

În acest context, navele maritime ale noastre s-au aflat pe mare 159 de zile, în cadru multinaţional, şi remarc o creştere de aproximativ 100% faţă de anul 2015, când navele noastre au desfăşurat misiuni pe mare 84 de zile. Am avut alături de noi, pe mare, parteneri din 12 ţări NATO, şi menţionez aici, participarea concomitentă, în premieră, a două grupări navale NATO la cel mai mare exerciţiu multinaţional pe care noi l-am organizat, Sea Shield 2016, la care au participat 1000 de militari români şi 1000 de militari din şapte ţări aliate.

Capacitatea de luptă a structurilor din subordinea Flotilei Fluviale a fost consolidată prin mărirea numărului de exerciţii integrate, tip Joint Force, desfăşurate de navele militare fluviale, infanteriştii marini şi elicopterele Puma Naval în zona Deltei Dunării, precum şi prin participarea militarilor noştri la Exerciţiul multinaţional Sea Breeze 2016, organizat de partenerul strategic american şi de Ucraina, la graniţa de est a României, în zona Odessa.

Procesele de restructurare şi de planificare a înzestrării, derulate în anul 2016, au cuprins numeroase programe, unele fiind încheiate la sfârşitul anului trecut, altele aflându-se în derulare până în anul 2026. După 20 de ani, trei nave noi au intrat în serviciul Forţelor Navale Române, remorcherele multifuncţionale „Vârtosul”, „Voinicul” şi „Vânjosul”. Fondurile alocate pentru procesele de mentenanţă şi de reparaţii la navele din dotare au fost utilizate pentru reparaţii de o complexitate ridicată la opt nave, în vederea creşterii capacităţii de luptă a acestora.

Programele de înzestrare, care urmează a fi iniţiate în perioada următoare, au fost prioritizate pe două etape. Etapa I, se va desfăşura în perioada 2017-2020, şi va cuprinde achiziţia primei corvete multifuncţionale noi; reînfiinţarea Divizionului 508 Rachete Coastă şi dotarea acestuia cu instalaţii mobile de lansare rachete containerizate şi cu o platformă mobilă de comandă şi control; modernizarea fregatelor T22R şi dotarea acestora cu echipamente pentru luptă împotriva ameninţărilor ariene, subacvatice şi de la suprafaţa apei; modernizarea a două nave purtătoare de rachete; re-motorizarea navelor militare fluviale. Etapa a II-a, derulată în perioada 2020-2026, cuprinde intrarea în dotare a următoarelor trei corvete multifuncţionale; modernizarea celei de-a treia nave purtătoare de rachete şi, în limita bugetului pe care Forţele Navale îl vor avea la dispoziţie, iniţierea unui program multianual de înzestrare cu submarine noi.

Acestea sunt declaraţiile domnului Mîrşu, declaraţii acordate la începutul acestui an. Putem remarca faptul că domnul Mîrşu era foarte optimist la începutul anului…

Noi am prezentat pe site parte din licitaţiile de modernizare care au fost iniţiate în cazul dragoarelor maritime, corvetelor dar şi ale monitoarelor şi vedetelor blindate fluviale. Despre stadiul acestor licitaţii nu mai ştim nimic cu excepţia faptului că am aflat, că licitaţia de modernizare a dragoarelor a fost anulată întrucât „Nu a fost depusa nicio oferta sau au fost depuse oferte care, desi pot fi luate in considerare, nu pot fi comparate datorita modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/sau financiare.” Acum aflăm că Şantierul Midia şi-a retras într-un final candidatura. Interesant este că, relativ recent, s-a publicat pe SEAP reluarea licitaţiei cu un termen foarte strâns de depunere a ofertelor, şi anume 26 Octombrie, singura diferenţă majoră fiind preţul, mai mare cu aproximativ o treime, ajungând în marja: minim 13,445,378.15 lei,  maxim 40,336,134.15 lei.

Ce să înţelegem noi de aici? Bugetul alocat a fost prea optimist estimat de cei care au făcut caietul de sarcini? Se prea poate, dar dat fiind cine este la putere astăzi şi cine deţine şantierele care au înaintat oferte nu pot să nu-mi pun unele întrebări… Foarte interesant este că, în niciunul din aceste programe, nu şi-au manifestat interesul nici Damen Galaţi, nici Vard, ci doar şantierele autohtone, cu acţionariat românesc.

Însă, surpriză, puitorul de mine 274, pare să fi fost subiectul unei licitaţii având ca obiect reparaţii urgente în 2016, reparaţii în valoare de aproximativ 5 milioane de lei. Licitaţia a fost câştigată de SN Constanţa. Bănuiala mea este că s-au făcut mai mult decât reparaţii urgente. Detalii aici

Puitorul de mine 274. Sursa: Forţele Navale Române

Îi încurajez pe cei care au poze recente de la Ziua Porţilor Deschise de anul acesta să ne trimită poze cu puitorul de mine 274 pentru a putea face o comparaţie cu nava aşa cum era ea înainte de proiectul de modernizare.

Altfel, licitatia pentru corvete este în continuare în aer, nici anulată, nici atribuită iar licitaţia de modernizare a monitoarelor prin care se atribuise un contract către Dunav Brăila este de fapt şi ea anulată.

Prin urmare, ce se întâmplă? O să răspund tot eu: mai nimic semnificativ, prieteni, mai nimic… Cel puţin nimic pentru anul acesta.

Cu mulţumiri, Radu.

Nicolae Hariuc

P.S. Se poate şi mai rău, nemţii tocmai s-au antrenat anul asta pe Nava Şcoală Mircea… Ce să zic, am urât întotdeauna partea cu matiseli şi noduri marinăreşti, dar în condiţiile de mai jos, aş învăţa cu drag 🙂 :

Image may contain: 2 people, people sitting and outdoor

La bordul navei şcoală Mircea. Sursa: Forţele Navale Române – Facebook

Sursa:

https://www1.agerpres.ro/social/2017/01/26/fortele-navale-anunta-pentru-perioada-urmatoare-achizitia-primei-corvete-multifunctionale-noi-23-34-17

http://www.ziuaconstanta.ro/diverse/stiri-calde/perspective-la-fortele-navale-corveta-noua-reinfiintarea-unui-divizion-modernizare-fregate-a-fost-bilantul-cine-a-participat-621767.html

32 de comentarii:

  1. nu s-a mișcat nimic atata amar de vreme si acum vreti tot in doi ani.apropo suntem in prag de noiembrie…scoateti anul in curs din calcule,e pierdut.
    ps.nu te infierbânta prea repede,urmareste defilarea de 1 Dec….un adevarat catwalk.

    • La FNRo cam cu ce nave plutitoare are acum dar modernizate dtpdv si daca ar mai veni si cele 4 mult visate corvete ar fi ok. Marea problema e la submarine – neaparat 3 bucati sa se cumpere din clasele de productie europeana si aviatie – elicoptere ambarcate, avioane ASW, patrulare si multirol supersonice, drone. Candidatele ar fi : Super Puma, Dauphin, SH-92 Cyclone, P-3 Orion sau ATR-72 MP/ASW, F/A-18 Hornet. Am pus ce ar fi mai ieftin.

      • Fratioare!!!!ce bei?ce fumezi?urla optimismul in tine.astia iau 5 piranha si (cica) o baterie de patriot anul asta+ 30 piranha la anul si tu visezi f-18 hornet si p3orion? Bine ca nu vrei super hornet si p8 poseidon.Schimba tigarile:fumatul dauneaza grav sanatatii.

  2. In link-ul atasat la sectiunea VI Informatii suplimentare se raspunde cu Nu la pct referitor la fondurile comunitare. A fost un singur ofertant SN Constanta

  3. Lasa ca cumpara Daddy elicopter epentru fortele aeriene …http://www.aviatiamagazin.com/headline/romania-va-cumpara-elicoptere-airbus-h215-produse-la-ghimbav/
    F.Navale mai au de asteptat !

    • Acele H215 ar putea fi si pentru fortele navale. Daca se iau 4 corvete port elicopter, ar avea nevoie si de 4 elicoptere de exemplu, iar niste SuperPume navalizate n-ar fi o alegere rea. Alte elicoptere alocate fortelor navale, dar cu baza pe uscat, ar putea fi folosite in patrulari ASW si AsuW. Deci daca s-ar vrea, s-ar putea.

      • ai deja Puma Naval, la care daca pui Makila, tot acolo e.

      • Nu poti sa faci ASW asa cum trebuie fara elicoptere. Iar pentru corvetele sufletului vor avea nevoie de inca 4. Care ar fi bine ca pe langa torpile si balize sa aiba si sonar si posibilitatea de a trage cu rachete AN.

        • Ne trebuie si acoperire aeriana. Nu am vazut pana acum vreo preocupare pentru inarmarea celor 12 F-16 cu rachete aer-nava (nu stiu daca tape 5.2 poate utiliza AGM-84 Harpoon, dar ma gandesc ca ar fi trebuit sa fie o cerinta initiala a RoAF. Oricum aceasta racheta nu a fost achizitionata). Ce sa mai vorbim de P-8 sau Saab Sworfish, nici macar un P-3 sh nu suntem in stare.

          • P8 si P3 au tot trimis americanii la MK. La cate gauri sunt, avioanele de patrulare mi se pare ca vin mai la sfarsitul listei, asa. O lista foarte lunga altminteri…
            Rachete AN pe F16 ar fi intr-adevar o idee grozava, chiar daca la o adica merge si cu bombe chioare. 🙂
            Dar m-as bucura sa ia mai intai niste baterii de coasta, le-au si aprobat anul asta.

        • Pai asta ziceam si eu. Daca chiar se cumpara H215, unul din rolurile in care ar putea fi desemnate ar fi de patrulare maritima cu valente ASW si ASuW (indiferent ca sunt operate de pe aeroporturi sau nave).

          • Noua ne trebuie ceva serios, capabil de lupta, nu cu „valente” de ASW si ASuW. 🙂 Actualele Puma Naval nu sunt ceea ce ne trebuie.
            Etalonul de la care ar trebui sa plecam intr-o eventuala achizitie de H215 pentru Fortele Navale este MH-60 Romeo al US Navy.
            Acest H215 navalizat ar trebui sa faca ceea ce face un Romeo, inclusiv sa ilumineze tinte navale pentru nava de pe care a plecat sau pentru orice alta nava disponibila in zona.

    • cumpara aricioplane…la anu si la multi ani,
      pai 2 la primaria capitalei, 2 la plimbarea vinului pt. marinari, 2 la plimbarea sefului camerei derutatzilor pe la festivaluri prin Ardeal, 2 pt insula Belina si 2 la plimbarea sefului statului si a sotiei acestuia – gata am ajuns la un batalion

      tara merge in jos, incep sa se vada efectele ultimului deceniu de impliniri maretze ale psd, fost pdsr, fsn şi pcr,
      http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-22075601-raport-extrem-dur-comisiei-europene-autoritatile-romane-nu-intentioneaza-actioneze-potrivit-recomandarilor-facute-pentru-tva-split-sugerat-obtinerea-unei-derogari-finantele-spus-informatiile-noastre-n.htm

      daca iesim din UE e clar ca nu vom avea nimik si vom ajunge la nivelul Republicii Moldova sau mai jos,
      a venit patriahu kiril cu binecuvantarea iesirii din UE, pai e prieten bun cu tovarashu putin si prieten si cu patriarhu nostru, altfel nu se intalneau,
      cine se aseamana se aduna,

      alt obosit de la noi urmeaza sa se inteleaga cum ar putea biserica stramosesca sa mai smeneasca ceva dupa obiceiu rusesc, sau daca se poate sa renunte total la restabilirea mitropoliei de dincolo de Prut si binenteles la proprietati,

      numai de s-ar trezi serviciile,
      da acolo sunt multzi care asteapta si ei pensiile,
      au rude prin administratie, politica, justitie,
      nu mai e nici juramantu ce era candva,

      dar cred ca au atipit de tot de la momentul coldea,
      sau le-au infiltrat total tradatorii,

      iubesc tradarea dar urasc pe tradatori

  4. Mirific….dupa farsele aeriene romane, avem epavele plutitoare expeditionare, iar nu in ultimul rand, baza armiei romane(aia de la Roma), muzeul national de istorie armata al fortelor terestre!

    PS Pesedeii sa traiasca bine, asa cum au facut-o si ailalti dinaintea lor, fara exceptie din 1989 incoace!

  5. Marius, avem 3. Hai sa zicem ca daca retragem Marasesti-ul ramane unul disponibil. Daca chiar se achizitioneaza cele 4 corvete, tot ar mai fi nevoie de 3 elicoptere (unul pentru fiecare). Deci necesarul exista. In plus pana la mult asteptata sosire a corvetelor, ar putea fi gazduite pe un aeroport si folosite in patrulare maritima. Numai sa se vrea.

    • Pai cele trei elicoptere ale Fortelor Navale constituie Grupul de Elicoptere (UM 02040) cu baza pe Aerodromul Tuzla la 20 km sud de Constanta.

  6. azi ne a ars singurul remorcher…”hercules”.

  7. Viceamiralul Mirsu spune si el ce poate sa spuna, vorbeste adica despre iesirile pe mare, in rest despre ce ar putea discuta, despre capacitatea de lupta a flotei? Care capacitate, ce nave?

  8. Editat: te rog sa repostezi la Permiteti sa raportez!

  9. Andreea si cu fräulein aia sunt la ora de cusut margele pe poseta sau ce tes acolo?
    Dupa priviri sigur nu discuta de elice, motoare si alte vele.

  10. Fraulein se pricepe la noduri si motoare in mod sigur.

  11. Politicieni idioți au fost întotdeauna. Dotarea ar trebui sa înceapă de la simplu la complicat și nu invers. Tot stand și așteptând nu s a luat mai nimic. Azi, marina trebuia sa stea țeapăn de tot la nave puitoare de mine, purtătoare de rachete și nave logistice și baterii de țărm. Strategia tb sa fie de la țărm către larg iar eventualul inamic sa găsească o apărare stratificata data nu de nave mari care fac diferenta(ce facem noi cu nave oceanice?????) dar care sunt luate la țintă mai repede. Ar trebui sa înlocuim cele 3 fregate cu corvete într un raport de 1 la 3. Cred ca 9 corvete vor fi mult mai de temut decât cele 3 fregate. Banii vor rămâne o mare parte la Galați. În plus tradiția cere vreo 3 submarine(Delfinul, Marsuinul și Rechinul) și nordicii fac așa ceva. Și ar trebui sa cerem sa fie făcute la Galați.

  12. Nicolae, zici undeva mai sus ca-i doresti „numai bine”. de ce?
    Io nu-i doresc bine, eu ii doresc sa crape si sa crape inainte de disparitia naturala, de batranete.

    Scuze de off-topic, nu m-am putut abtine.

  13. Adaptati mai nene un Spartan sa lanseze hidrofoane si torpile antisubmarin si antinava. Un program de dotare cu senzori si lansatoare – ceva asemanator cu programul de modernizare al MIG-ului ar rezolva problema intr-un mod mai putin costisitor; sunt superioare elicopterelor d.p.d.v. al vitezei, viteza e putin mai mica decat a P-8-ului dar viteza minima la care poate fi controlat este si ea semnificativ mai mica (acesta fiind un avantaj), turbopropulsoarele sale fiind mai economice si mai usor de intretinut, alte caracteristici fiind apropiate. Plus ca poate beneficia de asistenta F-16 sau Mig-ului. Zic si eu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *