Urmașul distrugătoarelor DDG-51 Arleigh Burke începe să prindă formă! Va fi tot un distrugător – DDG – destroyer, guided missile, deși probabil va fi mai mare decât actualele crucișătoare din clasa Ticonderoga.
US Navy urmărește să obțină o navă care să ofere mai multă flexibilitate, o autonomie mai mare, mai mult armament și senzori mai performanți, rachete cu rază lungă de acțiune (inclusiv hipersonice zic ei), arme cu energie dirijată – laser, o rezistență crescută la avarii dar și costuri rezonabile de operare și întreținere.
Aș spune că deplasamentul va fi ceva mai mare decât cel al actualelor distrugătoare și, spre deosebire de navele clasei Zumwalt avem o abordare ceva mai convențională în ceea ce privește planul de forme și suprastructurile. De la Zumwalt preia sistemul de propulsie, Integrated Power System (IPS) și conceptul de distribuție și utilizare a curentului electric produs de motoare.
Multe subsisteme vor fi preluate de la actuala clasă – radarul AN/SPY-6(V)1 și sistemul de conducere a luptei Aegis ceea ce va reduce substanțial riscurile pe care le-ar implica adoptarea unor sisteme complet noi (vezi portavioanele Ford, navele clasei LCS sau chiar cele ale clasei Zumwalt). Pentru a evita apariția unor probleme după ce va începe construcția navelor clasei, toate sistemele noi vor fi testate inițial la țărm.
În ceea ce privește capacitatea de creștere, proiectanții au prevăzut posibilitatea de a crește deplasamentul cu 10%, nava putând fi lungită prin adăugarea unor noi bloc-secții în zona cuplului maestru (cea mai lată zonă a navei), creșterea bilanțului energetic cu 20%, sau a capacității de răcire cu 20 până la 40%, ca să dau câteva exemple.
Capacitatea de rezistență la avarii a fost și ea îmbunătățită, la fel și semnătura acustică, în infraroșu sau radar. Scopul proiectanților este să crească raza de acțiune a noilor distrugătoare cu peste 50% față de DDG-51 Flight III, de la aproximativ 4400 Mm la 20 Nd la peste 6500 Mm la aceeași viteză în timp ce autonomia navelor și prezența în raioanele de luptă va crește cu peste 120%. Coca navei este deja în teste și simulări după cum rezultă din imaginea de mai jos.
Să trecem la senzori, armament și alte chestiuni specifice noii nave.
Coca navei are o provă prelungă, un „V” ascuțit, ce se extinde până spre mijlocul navei. Avem o provă cu bulb care, cel mai probabil, va găzdui sonarul navei. Suprastructura este împărțită în două castele, fiecare cu câte două din antenele fixe ale radarului principal AN/SPY-6(V)1 precum și două radare de control al focului. De asemenea, pe fiecare castel este dispus câte un coș de fum, cel mai probabil nava având două săli ale mașinilor separate, complet autonome.
Dispunerea antenelor fixe ale radarului este similară celei de pe crucișătoarele clasei Ticonderoga și este o măsură de creștere a redundanței în cazul în care unul dintre castele este lovit. Spre deosebire de Ticonderoga și Arleigh Burke, antenele fixe sunt instalate deasupra comenzii, nu sub ea.
Nava păstrează un tun naval (probabil de 127 mm) și lansatorul vertical Mk-41 VLS dar este pregătită să primească și noile tuburi verticale mai mari, destinate noilor rachete de croazieră ce vor intra în viitor în arsenalul US Navy. 32 de celule sunt amplasate în partea din față a navei între turela tunului și comandă. Tot în fața comenzii, pe o mică suprastructură va fi amplasat un laser de 150 kw, cu mențiunea că nava poate fi armată cu încă două lasere de 600 kw. Între cele două castele par să fie amplasate restul lansatoarelor verticale MK-41 VLS, US Navy susținând că numărul de celule va fi menținut la nivelul navelor clasei Arleigh Burke – 96. Ticonderoga are 122 și nu înțeleg de ce nu pun americanii direct 122 de celule și pe DDG(X). Oricum, dacă va fi nevoie, o nouă bloc-secție poate fi inserată în această zonă pentru a putea mări numărul de celule de lansare. O configurație similară a blocurilor cu celule verticale au ales și chinezii pe noul lor crucișător/distrugător Type 055.
Pe cel de-al doilea castel sunt amplasate în fiecare bord două lansatoare cu câte 21 de rachete RAM. Acestea vor putea fi înlocuite în viitor cu cele două arme laser de mare putere (600 kw).
Sistemul centralizat de conducere a luptei este tot Aegis, în ultima sa versiune – Baseline 10 ceea ce permite inclusiv lupta împotriva rachetelor balistice.
Hangarul a fost și el mărit putând probabil acomoda două elicoptere MH-60 R/S și/sau elicoptere fără echipaj tip MQ-8C Fire Scout.
Una peste alta, nava arată interesant dar nu avem certitudinea că aceasta va fi forma sa finală. Până atunci, US Navy va primi în curând prima unitate Flight III a clasei Arleigh Burke – USS Jack H. Lucas (DDG-125), o navă cu capacități tehnico-tactice apropiate de cele ale viitorului distrugător.
Aha …si cu Ticonderoga alea ce or face oare ???
De indata ce reusesc sa aiba suficiente Flight 3 in flota or sa le caseze. US Navy se chinuie de ceva vreme sa scape de ele.
Ni le da noua (României) …drept donație ?…
Era o gluma …nimeni, nici măcar în vise … nu se așteaptă ca Romania să dețină asemenea nave .Nici măcar în formă de donație din partea SUA ! Noi suntem atât de rupți in cur și plini de incompetentă ; încât ,nu suntem finaliza o achiziție pt 4 corvete amărâte….. dar mite sa deținem ticonderoga ….doar nu vrem sa destabilizăm zona marii negre ?
One for the Polish Navy.
Traditions exist …
https://pl.wikipedia.org/wiki/ORP_Ba%C5%82tyk_(1896)
Iar apare careva pe aici cu idei crețe, să ia România AB sau Tico. Nu are cum, nu se poate așa ceva, nu vor da, nu vor fi niciodată bani pentru operarea lor, numai nu.. De ani de zile se explică de ce nu, și tot insistă unii. Masochism!
Cu tot respectul !Ai perfecta dreptate, nu te ambala așa de tare …e abea luni , început de săptămână … Hai sa mai ne destindem puțintel?! E clar pt toată lumea ,că Romania e sortită să rămână în zona țărilor cu dotare de mana 3a ! Avem mai multe șanse să ne pricopsim cu niște bărcuțe cu vâsle …că de chestii complicate ; clar nu sunt bani ….și dacă ar fi ….tot nu s-ar investii ! (Întrebare personală : dc dracu nu desființăm marina militară …și armata cu totul ….și așa nu avem nevoie ….! Mai bine dăm banii ,pe niște cozi de matură ..le vopsim și le folosim pe post de arme ….misiune îndeplinită…și sarcasm la greu )
ar fi o idee sa esueze vreo 2 prin dreptul Histriei, ca sa ocoleasca Montreaux
facute unmanned, cu telecomanda la MK
un fel de Deveselu x 50
Frumoasa barcuta!
Kirov class american? 🙂
Arata mult mai bine decat fierul de calcat rezultat din precedentul DDGX, sper sa aiba si mai mult succes. Daca cu laserele par sa se faca progrese reale, pe partea de railguns pare sa se lase linistea uitarii. Nici de la americani nu prea mai vin stiri, nici de la chinezi, care acum vreo doi sau trei ani chiar montasera unul pe o nava.
Interesant ca puntea de comanda e amplasate mult mai jos fata de Tico (unde era amplasata deasupra antenelor radar, in varful castelului.
Japonezii par mai interesati de railguns
https://asia.nikkei.com/Politics/Japan-set-to-develop-railguns-to-counter-hypersonic-missiles
Multumesc, dar din articol reiese ca japonezii abia s-au hotarat sa inceapa, deci sunt mult in urma. In plus, articolul e destul de slabut, intr-un paragraf ne spune ca railgunurile nu vor fi folosie la interceptari ci vor fi folosite doar ca element de descurajare (desi mi se pare o alegere destul de prosta pentru un factor de disuasiune) si doua paragrafe mai jos aflam ca atunci cand vor fi gata vor intra in arsenal ca si interceptori. Deci nu as paria pe o apropiata dezvoltare practica a acestui gen de arma.
Ei, precedentul DDG(X) arata ca un fier de calcat 🙂 (nu te pot contrazice aci’) pentru ca a prevalat „stealth-ul” in detrimentul functionalitatii, exploatarii eficiente a spatiului si poate, partial, chiar al calitatilor nautice/manevriere (umbla vorba ca ar fi ceva probleme de stabilitate pe mari mai agitate).
La asta noua au mai indulcit-o, dar daca te uiti la partea superioara a cocii o sa vezi ca de la un punct incolo se ingusteaza in loc sa continue sa se lateasca, ca si cum ar incepe un triunghi care nu mai este finalizat. Etrava e si ea atipica, urca normal, apoi o ia inapoi.
US Navy a taiat finantarea programului railgun in propunerea sa de buget, motivele oficiale fiind problemele cu teava, faptul ca in afara de Zumwalt, nici nava din inventarul curent al US Navy nu e capabila sa produca suficient curent electric pentru ele si, in plus, s-ar mai spune ca nici performantele nu ar fi fost la nivelul asteptarilor desi s-au bagat 500 milioane USD in program.
https://www.thedrive.com/the-war-zone/43661/congress-wants-answers-about-the-railgun-it-just-funded-even-though-the-navy-no-longer-wants-it
https://www.military.com/daily-news/2021/07/02/navy-finally-pulls-plug-railgun.html
Recunosc ca i-am prezis un mare viitor acestui… tun, dar poate ca timpul sau nu a sosit inca… 🙂 (probabil m-am uitat prea mult la Expanse 🙂 )
Sau ai ramas cu gandul la cartile lui Jules Verne!
Oricare ar fi, e prea mult SF in capu’ meu, asta-i clar! 🙂
Mare mirare sa se concretizeze ceva! Sunt bagati in cam multe programe, au o gramada de nave de inlocuit si toate costa din ce in ce mai mult. AB flight III mai au de construit vreo 12-13 pana prin 2030,trebuie sa inlocuiasca nimitz class, navele de desant(iar America class si San Antonio sunt scumpe in draci), apoi sub urile nucleare de atac si balistice si niste zeci de fregate de construit. In plus se pare ca actualele AB uri sunt niste nave de succes(si majoritatea destul de recente). Si pana vor deveni fiabile rail gun urile si laserele mai e destula vreme. Iar hipersonicele, ei viseaza cai verzi pe pereti cu termene gen 2023-2024.ultimele teste cu motoarele de start(deci nu sf urile de ramjet uri) au fost esecuri, mai e multa paine de mancat pana la primele hipersonice operationale made in usa.
Americanii nu-s chiar asa de in urma cu hipersonicele, pana iese nava asta cred ca rezolva problemele.
Ca sa folosesc o metafora, initial (cu Zumwalt) au fost foarte singuri pe ei, direct mana pe fundul domnisoarei Tehnologie, si-au luat trei palme peste bot, asa ca au revenit la o abordare mai clasica: flori, bomboane, invitatie la cina si dupa aia mai vad ei…
Cred ca ad trebui mentionat ca Zumwalt este si o sa fie folosit ca si test bed pentru multe tehnologii de acum incolo. O parte din ce o sa fie pe noile ddgx am citit ca o sa fie testat inclusiv pe zumwalt inainte. Plus ca noile DDGX or sa incorpodeze din lectiile invatate cu Zumwalt.
Pana una alta USNavy are alta belea pe cap ce nu tine de banii pentru nave ci mai degraba de sanfiere navale si repair/maintenance docks. Citeam recent ca au o problema masiva cu lipsa de spatiu/capacitate de constructie si intretinere. Iar asta se pare ca ajuns sa ii coste ridicol de mult. Asa ca au inceput sa bage bani multi in extinderi de santiere navale/modernizari de dock-uri si chiar construit altele noi. US Navy vrea din ce am citit inca vreo doua-trei santiere navale de reparatii si intretinere si o crestere a capacitatii de constructie a navelor. Vor cam dublu fata de ce au acum.
Mai adaugam ca vor si sa isi refaca flota de suport logistic si deja se anunta lucruri interesante.
P.S. Fregatele aparent dupa contractul initial or sa fie construite in 2 santiere in acelasi timp. Aparent le vor in flota cat mai repede posibil. Cica asa or sa faca si economie la bani.
Zumwalt in maxim 10 ani vor ajunge sa tina de urat primelor LCS uri retrase anul trecut si in primavara asta. Deoarece sunt doar 3 in curand mentenanta lor(si eventualele upgrade uri) o sa coste atat de mult incat le vor retrage ptr a nu mai arunca dolarii pe geam.
Sper sa nu propuna careva sa luam si Zumwalt retras 🙂
De ce nu? Cu primul, Zumwalt, inlocuim Marasestiul(si asa initial era considerat cruiser) si cu urmatoarele doua altetele. Si destabilizam complet zona MN. Ii fortam pe rusi sa aduca Kirovurile in balta. ????
Dă ce? haluminiu e mai scump ca feru
Induiosatoare e grija ta fata de contribuabilul american 🙂
Chiar nu ma frige grija de contribuabilul american. Asa cum nu il frige nici pe el de cum se cheltuiesc banii din buget. Doar punctam un lucru cunoscut de oricine. Ca baietii de la pentagon, cand un asset incepe sa pape bani multi il trec pe dreapta. Exemple sunt multe : C-5,C-27,B-1,LCS.
Mda, americanii, saracii, ma si bufneste plansul, asa… de mila lor! Cand te gandesti ca e chestie de ani pana cand vor fi ciuca batailor si de la ceainizi si de la cioloveci si de la coreeni si de la samurai si de la toata lumea. Cu atatea programe stupide, fara viitor, fara rost, negandite etc. nici nu e de mirare. Of, bine ca nu suntem noi ca ei, ca unde-am fi ajuns?!
Eu speram sa vad o macara ceva care sa permita incarcarea si reincarcarea rachetelor oriunde se afla nava.
??????????
Mai baga o fisa
https://www.navytimes.com/news/your-navy/2017/08/01/navy-planning-to-bring-back-at-sea-missile-reload-capability/
Macara sa fie dar stealth…
Pai exista dar nu au considerat util sa o mai puna. ocupa 5 celule de la Mk-41.
https://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/2013/10/vertical-launching-systems-and-type-26.html
Aham,
Si Io scriam acu’ ceva timp, mai ales cand ai putine celule, ca ar fi indicat sa poti reincarca pe mare…
Or aici cam greu cu MK41/MK56, Sylver sau cu alte ciupercarii. Pana si CAMM, care in versiunea terestra are si o mini-macara pe camion pentru reincarcare
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/19/HMS_LANCASTER_LEAVES_NORWAY_MOD_45168084.jpg
Pe cand ceva gen Sea-Ram/Sadral si eventual MK29 pentru ESSM merg reincarcate mai usor.
Mai baga tu doua! Aia e macaraua de pe o nava de aprovizionare(cu diverse, inclusiv munitie). O macara proprie i ar folosi doar in cazul in care, ramasa fara rachete, ar dori sa ia de la alta nava de lupta(fregata, distrugator, etc). Dar nu vad logica
Sti sa si citesti sau doar cu poze te ocupi ? :)))
„Cranes were installed on the earliest cruisers in the 1980s to assist with reloading, but it remained time-consuming and perilous.”
Momentan vorbim de o schita preliminara, robi. Mai e mult pana departe. Realimentarea pe mare a celulelor nu-i tocmai simpla, incearca sa bagi o ata intr-un ac care se misca incontinuu. 🙂
Probabil ar trebui ca macaraua să fie stabilizată precum țevile tancurilor.
Editat: Esti offtopic…
E de remarcat planul de forme a carcasei ( coca navei ) oarecum asemănătoare cu fosta navă amiral a flotei imperiale japoneze ( Yamato ) cumva începe să conteze orice amănunt hidrodinamic ( nu doar forța brută a propulsiei ) dacă sunt necesare performante nautice excelente … compartimentarea reprezinta un alt capitol ce contează în supraviețuirea navei în luptă .
Desigur , în prezent se poate proiecta orice , dar intotdeauna există limitări constructive datorita bugetului …
De aia nu vreau niciodata DAMEN sau orice e legat de holenderi .
Da , oamenii ăia clar știu să proiecteze nave bune si să construiască nave excelente , dar nu pot face nave ieftine și bune .
De ce ?
Pai nimeni nu poate face nave ieftine și bune !
E un nonsens , nu trebuie făcute compromisuri ( acceptate , tolerate sau încurajate fapte de acest fel ) care ne vor compromite flota în viitor !
Oricum părerea voastră nu contează , nimic nu schimbă datele problemei .
Hai explica esenta a ceea ce scrii – sa recapitulam tu nu vrei Damen fiindca au oferit un pret cu 50 de milioane peste Naval Group care vrea sa produca nave cu parteneri deci nu in santierul lor. Asta inseamna ca fiecare dintre ei is va trage un profit de macar 5% ca sa acopere cheltuieli si inflatie si riscuri deci e foarte probabil sa faca niste compromisuri la capitolul calitatea navei – compartimentare etc.
Acum – care e mai buna dintre cele 2 corvete sincer e cam foarte greu de aflat din datele oficiale, ca la alea sectrete nu avem acces.
Oricum trebuie sa fim constienti ca o corveta oricat de buna ar fi nu e fregata sau distrugator nici atat cand vine vorba de incasarea de lovituri directe.
Daca e adevarat ca n-au unde sa le surubareasca, ar trebui sa le vindem portul CT – sau imprumut pe 100 de ani – sa vezi atunci dezvoltare in zona.
Si le facem loc si la sub-urile lor – pentru mentenanta, zic.
Atunci sa vezi cum aduc rusii in zona toata floarea … :))))
si ne facem si noi cu juma’ de stea pe US flag.
😀 😀 😀
Dream on, baby.
Hai cu Damen cu curvetele, sa incepem odata sa surubarim la ele.
By the way, aia de la Galati si Braila sau Tulcea, au bani de curent si gaze ? Le-o fi venit factura – compensata ?