Buletin naval de weekend. Despre prietenia franco-americană

Prietenia franco-americană datează din perioada Revoluției americane, francezii punând și ei umărul la nașterea națiunii americane. Evident, prietenia asta se manifestă în toate domeniile, inclusiv în cel al marinei militare.

Fregata franceză Hermione, din clasa Concorde (3 unități), are o istorie foarte interesantă. A fost lansată la apă în 1779, avea până la 32 de tunuri și a fost una din primele nave a căror carenă a fost placată cu foi de cupru. A participat la numeroasele lupte franco-britanice de la sfârșitul secolului al XVIII-lea. Fregata l-a transportat pe marchizul La Fayette în America iar primul ei comandant a fost Louis-René Madelaine Le Vassor, Conte de La Touche-Tréville, personalități marcante ale acelor vremuri.

Francezii au construit o replică a acestei nave iar istoria acestei replici este foarte amuzantă: ca multe nave franceze ale acelor vremuri, ambele nave-soră – Concorde și Courageuse au fost capturate de britanici care, impresionați de calitățile lor, le-au introdus în serviciul Royal Navy și le-au copiat planul de forme. Datorită arhivelor britanice, francezii au avut acces la planurile navei soră și au putut construi replica fregatei Hermione… 🙂 (Apropos, aviz amatorilor de navomodelism, Royal Museums Greenwich deține o colecție impresionantă de planuri, un exemplu aici sau aici).

Replica fregatei a traversat Atlanticul și a vizitat SUA:

Parada de 4 iulie 2015.

US Navy va numi cea de-a patra fregată din clasa Constellation în onoarea marchizului de Lafayette. Aceasta va purta numele USS Lafayette (FFG-65) potrivit unui comunicat de presă preluat de USNI News.

24 de comentarii:

  1. https://www.connexionfrance.com/magazine/fungus-attack-repairs-on-historic-french-ship-need-further-65million/244847

    Mai mult dacat probabil ca apa din santina s a strecurat printre placajul de de lemn la carena inspre tabla de arama care acopera carena posterioara din motive de debarasare de algee marine, barnickles, etc…

    3
  2. Bicentenarul a fost in 1976 si viitoarele festivitati vor fi in 2026.
    Bricul Mircea trebuie neaparat sa fie prezent la New York.
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Bicentenarul_Statelor_Unite_ale_Americii

    3
    • Ursule, poți confirma că premierul 7.03 csolakul a bătut palma cu nea bibi pentru modernizarea monitoarelor noastre fluviale prin instalarea de către voi a unor lansatoare verticale cu Jericho (nenucleare) și Hetz3?🤔
      Cât de multe, că voi le știți înghesui ca pe saar😊

      7
  3. Aici ar trebui Mircea sa povesteasca, probabil știe mai multe.
    Sper sa comenteze.

  4. Câteva cifre cheie
    Un arbore principal de 54 de metri deasupra chilei;
    O carenă de 44 de metri;
    Lungimea totală: 66 de metri;
    Mai mult de 2.000 de stejari selectați din pădurile franceze;
    Un puzzle de peste 400.000 de piese din lemn și metal;
    800 de scripeți;
    3,5 tone de fibră vegetală pentru chituire;
    22 de tunuri XII, trăgând ghiulele de 12 livre pe puntea bateriei și 6 tunuri VI, trăgând ghiulele de 6 livre pe puntea superioară
    2100 m² de vele;
    mai mult de 25 km de parâme;
    Greutatea în sarcină a fregatei este de 1 200 de tone.

    https://fregate-hermione.com

    8
      • Deci in concluzie, vestul e cu mult inaintea estului ! Ce realizari si tehnologii foloseau .Si atunci pe vremuri ca si acum, vestul a avut tehnologii superioare. Nu vom fi niciodata la acelasi nivel, dar vom micsora diferenta asta cat de mult vom putea ! Frumoase nave si spectaculoase ! Ceva de vis !

  5. De fapt au fost și ani în care relațiile dintre cele 2 state ( vezi anii 1830, ) nu au fost tocmai perfecte!
    In timpul președinției Jackson

    1
  6. Până la urmă cine făcea cele mai bune nave pe vremea aia? Ce țară? Deci mă refer la construcție, atât. Nu cum se comporta o navă buna cu un echipaj prost sau invers. Cu cuvintele voastre, care ați mai citit subiectul, că probabil sunteți multi. Nu linkuri, alea le pot găsi singur, cărți la fel. Vreau doar păreri.

    • Nu exista un raspuns la „care i cea mai buna” nici atunci si nici acum.
      Toate depind de caracteristicele
      pentru care a fost construita si
      comportamentul ei pe mare.
      Astea s bune de inteles atunci si acum.

      1
    • O parere. In secolele XVII – XVIII francezii construiau cele mai bune nave. In plus, aveau o abordare stiintifica a constructiei navelor si asta a dat roade.
      Cateva exemple: nava de linie Le Terrible – 92 de tunuri; fregata La Médée – 26 tunuri; nava de linie Le Tonnant – 80 tunuri; fregata Pomone – 40 tunuri; Invincible, Terrible si Téméraire – nave de linie cu 74 tunuri.
      De altfel raspunsul e chiar in articolas, englezii capturau si introduceau in RN navele frantuzesti capturate dupa care le copiau planul de forme si le construiau in serie.
      De mentionat si seria celor 6 fregate initiale americane construite dintr-un stejar mai dur.

      2
    • Eu ii prefer pe locul unu pe americani, cu cele sase fregate si mai ales subclasa celor trei cu cate 44 de tunuri, din care face parte si celebra USS Constitution. Aveau viteza si manevrabilitatea unei fregate, dar si puterea de foc si rezistenta comparabile cu navele de linie de nivel 4. Citeam acum ceva vreme (imi pare rau dar nu mai gasesc sursa) ca dupa primele ciocniri cu Old Ironside (USS Constitution), Amiralitatea britanica a emis instructiuni flotei sa nu mai angajeze fregatele americane decat in conditii de superioritate numerica.
      Francezii construiau nave decente, uneori peste ce faceau englezii, dar aveau probleme cu tunurile, aparent neavand acces la bronz de aceeasi calitate ca si englezii, acesta fiind unul din motivele pentru care nu adoptat caronade pe navele lor.
      In termeni de putere de foc absoluta, cred ca spaniolii au fost campionii vremii, cu Nuestra Señora de la Santísima Trinidad, care cara la un moment dat peste 130 de tunuri.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *