N-am mai vorbit de ceva timp despre stadiul programelor de înzestrare a Forțelor Navale Române, mai ales că noi informații au apărut recent în spațiul public. Pentru scopul acestui articol am selectat strict programele de achiziții care privesc marina, incluzând aici și pușcașii marini.
Înainte de a ataca problema, cred că merită menționat faptul că, potrivit unui comunicat al FNR (aici), marina a avut în 2024 o execuție bugetară de peste 99% și se bucură de „atenția” ministerului de resort în ceea ce privește înzestrarea cu noi mijloace tehnico-tactice. Astfel, ministrul apărării, Dl. Angel Tîlvăr, evitând expresii de tristă amintire de genul „Anul marinei”, a declarat recent:
Având în vedere provocările curente și viitoare din mediul de securitate regional și faptul că Forțele Navale au o contribuție esențială la consolidarea capacităților de apărare ale României, ca aliat riveran Mării Negre, vom acorda o atenție specială, în anul 2025, programelor de înzestrare destinate acestei categorii de forțe, atât pe componenta maritimă, cât și pe cea fluvială.
În această notă optimistă, să începem!
Programe în curs de executare
Astfel, dintre programele de inzestrare care au contracte și livrari în derulare menționăm:
- Sistem UAS tactic-operativ clasa II;
- Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);
- Vânătorul de mine clasa SANDOWN;
- Vehicule amfibii de asalt pentru Regimentul de Infanterie Marină (RIM) – AAV 7;
- Elicoptere H215M cu capabilități de luptă la suprafață;
- Modernizare nave purtatoare de rachete.
Comentarii:
- Am trecut aici sistemul UAS tactic-operativ clasa II pentru că un sistem urmează să fie alocat marinei. Ministerul Apărării Naționale, prin C.N. Romtehnica S.A., și Compania Elbit Systems Ltd din Israel au semnat în data de 20 decembrie 2022, acordul-cadru de furnizare a produsului „Sistem UAS tactic-operativ clasa II” (sursa aici). Acordul-cadru are o durată de cinci ani și are ca obiect atribuirea de contracte subsecvente de furnizare a maxim șapte sisteme UAS Watchkeeper X în valoare totală de aprox. 1.891 miliarde lei, fără TVA. Elbit Systems a primit prima comandă de achiziție în valoare de aproximativ 180 de milioane de dolari pentru furnizarea a trei sisteme tactice de avioane fără pilot (UAS) Watchkeeper X în 19 iunie 2023 (sursa aici). Primele livrări ar trebui să aibă loc în 2025, dar, din păcate, se pare că sunt întârzieri generate de războiul dintre Israel și Hamas conform unui articol publicat de DeFapt.ro. Articolul citat ar trebui luat cu un mare drob de sare, este pe „surse”, mai ales în lipsa unor declarații oficiale din partea Elbit sau a MApN. Rămâne de văzut!
- În ceea ce privește programul de dotare cu două vânătoare de mine de clasă Sandown, prima navă a fost deja livrată și probabil că și cea de-a doua va sosi în cursul acestui an, am citit la un moment dat că echipajul ar fi deja în Anglia pentru instrucție și preluare. Am urmărit aparițiile primului vânător (M-270 „Slt. Ion Ghiculescu”) în spațiul public cu speranța că voi vedea pe puntea navei sau la exercițiile la care a luat deja parte sistemul SeaFox. Nu l-am văzut, ceea ce nu înseamnă neapărat că el nu a sosit încă, dar nici nu pot să-l consider un semn încurajator. Programul început în 2023 are o valoare estimată de circa 150 de milioane de euro, din care peste 13 milioane de euro au fost acordate constructorului naval Babcock pentru suportul logistic inițial, iar alte 24 de milioane sunt pentru Atlas Electronik UK pentru „sistemele autonome de cercetare și încărcăturile de distrugere aferente sistemului de lupta contra minelor (SeaFox) pentru instalarea sistemului de lupta contra minelor”. Aici pare că sunt întârzieri dar nu cunosc motivele reale.
- O surpriză pentru mine a fost să găsesc programul de modernizare a navelor purtătoare de rachete printre programele începute, aflate deja în curs de implementare. Am tot scris pe acest subiect așa că nu mai insist aici. Se pare că navele vor trece prin reparații capitale, remotorizare cu turbomotoare de origine canadiană și, ulterior, modernizarea sistemelor de detecție și a armamentului ambarcat. Totul va veni pe filieră americană, contractul având ca obiect rachetele anti-navă NSM, radarele și sistemele centralizate de conducere a luptei fiind încheiat direct cu Guvernul SUA. Nu știm când va fi gata de luptă prima navă purtătoare de rachete dar mă aștept ca programul să dureze undeva între 3 și 4 ani.
- Și programul elicopterelor H215M cu capabilități de luptă la suprafață merge înainte, contractul a fost semnat cu IAR Brașov în decembrie 2023 și ne putem aștepta la livrări undeva începând cu 2026. Ambele elicoptere vor fi dotate cu racheta anti-navă Marte ER produsă de MBDA, filiala italiană. Din câte știu, un contract s-ar fi încheiat deja și cu aceștia astfel încât livrarea elicopterelor ar trebui să fie în grafic.
Mențiune specială:
- De aici lipsește ceea ce pare a fi un program de dotare cu șalupe rapide de intervenție a flotilei fluviale. Astfel, coform unui comunicat de presă al FNR (aici), „șalupa rapidă de intervenție Dimitrie Știubei, cu numărul de bordaj 103, a intrat vineri, 17 ianuarie, în serviciul Forțelor Navale Române, ca platformă navală în compunerea Secției 1 a Divizionului 88 Vedete Fluviale Amiral Gheorghe Sandu, din organica Flotilei Fluviale Mihail Kogălniceanu.” Este cea de-a treia ambarcațiune de acest tip. Despre prima puteți citi mai multe informații într-un articol mai vechi publicat mai demult de subsemnatul pe rnhs.info.
Programe în procedură de achiziție
La acestea adăugăm programele care au demarate procedurile de achiziție (licitație lansată):
- Vedeta de intervenție pentru scafandri.
Comentarii:
- În primul rând, trebuie menționat dintru început că a mai fost o licitație cu acest obiect, licitație care a rămas nefinalizată. Cei de la Centrul de scafandri s-au mișcat foarte bine în ultima perioadă poate și datorită faptului că România este țara lider și coordonator în programul PESCO – EU Network of Diving Centers. Mai multe despre acest program aici. Prin urmare, Centrul de scafandri a derulat în ultimii doi – trei ani numeroase investiții în infrastructura necesară acestui centru de instrucție european. Conform celor de la Forbes România, ca cifre, în ultimii doi ani, investițiile Centrului de Scafandri au depășit 117 milioane de lei. Inaugurat în noiembrie 2022, numai noul Laborator Hiperbar – Sistem de scufundări simulate LH-300 reprezintă o investiție de peste 58,8 milioane de lei cu TVA. De cealaltă parte, investiția în bazinul semiolimpic se ridică la aproximativ 33,4 milioane de lei cu TVA, la care se adaugă și cea de peste 24,9 milioane de lei cu TVA pentru un proiect cu centrale termice murale pe gaze naturale.
- Nici navele nu au fost uitate: Grigore Antipa despre care am scris mai demult aici și aici, reabilitarea navei de sprijin Grozavul și a celor două vedete, Venus și Saturn. De asemenea, planurile includ și achiziția unor nave rapide de inserție și extracție a scafandrilor de luptă și a celor EOD și aici se încadrează licitația menționată mai sus. Contractul a fost atribuit către Marine Technologies SRL iar achiziția are ca scop îndeplinirea angajamentelor asumate de România și prevăzute în Planul de implementare a proiectului PESCO European Union Network of Diving Centres (EUNDC) nr. A-805 din 11.02.2021, aprobat de către șeful Statului Major al Forțelor Navale, prin care este prevăzută dotarea cu șalupe rapide de intervenție pentru scafandri special dedicate Cursului de Formare, Pregătire și Antrenare Scafandri. Se vor achiziționa două până la trei ambarcațiuni iar valoarea maximă a contractului este de până la 12.421.350 lei. Mai multe informații aici. Aceste ambarcațiuni vor fi mai mici dar și semnificativ mai rapide decât vedetele maritime de intervenție Venus și Saturn care au un deplasament de 128 tone, o lungime de 38,78 m și o lățime de 5,41 m și viteza maximă de 17 Nd.
Programe ce vor fi lansate în 2025
Și, în final, programele de înzestrare a căror proceduri de achizitie sunt preconizate a fi lansate începând cu 2025, adică programe de înzestrare care parcurg sau au parcurs deja fazele finale de documentare și fundamentare:
- Modernizare fregate T22R;
- Nave de patrulare maritimă.
Comentarii:
Aici intrăm într-o zonă unde nu avem prea multe informații în afara celor care au circulat prin presă. 300.000.000 euro buget pentru cele două nave de patrulare maritimă mi se pare puțin, mai ales în cazul în care visăm la mai mult de o turelă cu tun de 76mm și tunuri rapide de 20 – 30mm. Rămâne de văzut!
În ceea ce privește modernizarea celor două fregate, aici lucrurile sunt și mai neclare, nu știm ce senzori și ce armament intenționează FNR să instaleze pe ele și nu avem nici măcar un buget estimat. Eu de pildă știu că FNR au solicitat soluții de la MBDA UK, racheta Sea Ceptor, un subiect despre care am scris mai demult aici.
Nu inteleg de ce mai baga o gramada de bani in doua nave expirate . Plus ca dupa cate am inteles va dura vreo 3 ani pana se vor moderniza….De banii pe care ii vor baga in doua nave vechi se puteau comanda cel putin doua nave noi…Nu inteleg , cineva sa-mi explice de ce se merge pe varianta asta…
pentru ca exista vointa ? 🙂
@ John Doe. Daca intelegeai erai … amiral!
ia un bilet si stai la rand, sunt suficienti care ar dorii sa afle un raspuns logic si fundamentat
T-22cand vor fi gata modificate, vor plutii cateva luni dupa care vor intra in santier pt reparatii la structura, motoare, sisteme de comunicatii, samd
doua gauri negre pt fondurile destinate marinei
Comisioane personale pentru unii.Nu se merge pe logica și criterii obiective ci exclusiv pe comisioane personale și trafic de influenta.
Locul tuturor fregatelor pe care le avem este la muzeu unde ar fi atracția turiștilor.
Ma întreb oare mai merita modernizate Type22 ? Ca sunt foarte vechi – era o discuție pe aici Acu ceva vreme despre Type 23 înlocuite de britanici cu Type 26 …
Raspunsul scurt este: NU.
Raspunsul lung ar fi cel de mai jos:
Englezii, care si aia si-au batut infiorator joc de Royal Navy au fost fortati de intarzierile programului Type 26 (intarzieri in principal determinate de factorul politic) sa demareze un program de modernizare a Type 23, program denumit LIFEX si care a cuprins reparatii capitale si montarea radarului Artisan si a sistemului de rachete Sea Ceptor. In paralel au mai demarat un proiect de inlocuire a generatoarelor diesel – PGMU (parca) la Type 23, dar foarte putine unitati ale clasei au beneficiat de el.
Realitatea LIFEX si PGMU a aratat de ce nu e bine sa te apuci sa „tragi” de nave a caror durata proiectata de viata a expirat. A costat si a durat mult mai mult decat a fost estimat initial pentru ca navele incepusera sa-si arate varsta si aveau mult mai multe probleme decat fusese anticipat.
Si mai recent, US Navy a incercat un program de prelungire a duratei de viata a crucisatoarelor de clasa Ticonderoga in care, dupa ce au „spart” niste miliarde bune, au realizat ca pur si simplu magnitudinea reparatiilor depasea semnificativ rezultatele asteptate. Pentru acelasi program dar aplicat distrugatoarelor de clasa Arleigh Burke s-au pregatit mai bine in sensul in care au evaluat mai intai ce nave se „pretau” unui asemenea program de prelungire a duratei de viata fara sa fie sparta „banca”.
In cazul specific al T22, navele sunt complet depasite dpdv al conceptiei: nu au fost prevazute din start pentru dotarea cu celule de lansare verticala a rachetelor. Cum astazi, in afara de Mk 49 Guided Missile Launching System (GMLS) si de Mk 29 box launcher (RIM-162D/G), cam tot ce inseamna racheta antiaeriana este lansat vertical, asta inseamna modificari ceva mai ample ale structurii in vederea acomodarii lansatoarelor verticale. Asta daca vrem o nava capabila sa lupte in zona asta… Iar daca nu vrem, mai bine renuntam cu totul.
Lentoarea cu care e lansat programul de modernizare (neinspirat lipit de cel al corvetelor) si durata mare – 3 – 4 ani estimata pentru implementarea lui sunt alte puncte in defavoarea acestui program.
In acest moment, singurul argument care mai poate fi adus in favoarea acestei „modernizari” ar fi pretul desi zvonurile dadeau un cost de peste 1 miliard pentru modernizarea celor doua nave… Comparatia cu programul esuat de 1,2 miliarde (navele) + 400 milioane munitia nu mai sta azi in picioare: am avut inflatie de peste 30% iar cererea a crescut suficient de mult astfel incat preturile sa o ia razna in sus.
Daca eu ar trebui sa aleg (ceea ce nu este cazul), as renunta la fregate si as incerca sa iau bugetul fregatelor si sa-l pun peste bugetul OPV-urilor si as lua 2 corvete (gen Sigma 10514) foarte bine inarmate.
Dar cum nu trebuie sa aleg eu… 🙂
Pai Nicolae, ce zic eu de atatea ori aici ? Poti sa manjesti
o baba cu cate masti vrei, dar tot baba ramane.😂
Ei bine, altii ar spune: Găina bătrână face ciorba bună. 🙂
Spui ca trebuie sa fie topite ? .Da, contin fier bun, fara
multa zgura. Poti sa faci din ele sine bune de cale ferata.
😂😂😂😂
De aia nu ești amiral
Nu ne-am trezit, ne uitam la Ukraina și nu înțelegem nimic.
Singurul program relevant e Watchkeeper.
Și evident SIML. Adică rachete NSM cu baza la sol. Doar ca asta,a fost impus de americani și e program început înainte de război.
Deci ioc gândire strategica.
Despre vânătorul de mine, se continuă tradiția impusa de sovietici, de marina de dragoste. Ca sa nu prezentam pericol pentru cineva din Marea Neagra.
1) Totusi, capacitatea de lupta impotriva minelor este deosebit de importanta, fara aceasta capacitate nu misca nimic… E adevarat ca noua ne lipsesc momentan „dintii”, dar nici fara nave de lupta impotriva minelor nu poti sa stai.
2) Putem sa ne uitam mult si bine la Ucraina daca tragem concluziile gresite… Nu stiu ce au inteles si ce nu au inteles ai nostri, dar am observat ca multa lume a tras concluzii gresite din ce s-a vazut in Ucraina.
Un feedback luat de curând de la persoane din marina nu este prea încurajator. Se considera ca cele doua vânătoare de mine, cele doua opv și cele doua fregate sunt necesare pentru a bifa niște capabilități pentru care ne-am angajat în Nato. Sa spunem o flota de pace. Ca utilitate intr-un război cu Rusia, aceasta ar fi foarte scăzută. Apreciate, ca utile, sunt bateriile de coasta, elicopterele cu capabilități AN și chiar cele trei Tarantul modernizate (aici s-ar fi preferat nave noi).
Ciudat ca de drone, nu prea s-a auzit în cadrul marinei 😞.
Cand au demarat programul au spus ca un sistem merge la marina. Pe asta m-am bazat cand am inclus WatchkeeperX in lista.
Dpmdv, Tarantulele au ca principala vulnerabilitate lipsa unui sistem antiaerian modern. N-am inteles niciodata de ce ai nostri au „neglijat” apararea antiaeriana a navelor dar in schimb au accentuat si s-au temut atat de tare de submarine…
Evident, si astea sunt o amenintare care nu trebuie neglijata, dar pana si in WW2 aviatia a fost amenintarea no. 1 pentru nave, mai ales dupa ce rusii si-au recucerit bazele din apropierea noastra.
In fine…
Da, ai dreptate, de la început un sistem a fost alocat marinei. Probabil nu s-a creat încă structura din marina care sa opereze dronele. Și de aceia cei cu care am vorbit nu știau despre asta
Da, probabil ca asa este. Ca fapt divers, cand au „semnat” pentru NSM, au creat si o structura distincta in cadrul FNR, Divizionul 508 Rachete de Coasta. Pana atunci erau la gramada cu NPR-urile.
Faptul ca s-a semnat pentru drone dar n-au creat inca o structura pentru ele nu e de bun augur… Ma gandeam ca poate le baga la Grupul 256 elicoptere si-l redenumesc pe asta. In fine, vom vedea (daca vom mai avea ce)!
Ti-a zis cumva si despre starea celor 2 Tarantule? Oare chiar asa de multa resursa de viata sa mai aiba aceste nave vechi ca sa merite investitia?
Asta e eterna intrebare, investim in fregate si NPR, dar oare cat ne mai tin?
Eu ce am înțeles, dintr-o discuție mai veche, ar fi ca navele în sine au niște calități nautice excelente. Ca stare actuala, nu știu dacă este relevanta cât timp va fi o reparație capitala și cât se vor schimba turbinele. Cred ca întrebarea este dacă structura navei permite modernizarea/echiparea la nivelul unei nave noi.
Ca sa înțeleg mai bine, mi-a fost dat exemplul puitorului de mine despre care mi s-a spus ca mai plutește cu succes încă 40 de ani dacă ii mai dai 3-4 straturi de vopsea și ii repari motoarele și generatoarele, dar ca echipamente nava nu mai poate fi adaptata astfel incat sa se facă modernizări.
E posibil ca la fel sa se gândească și în ceea ce privește modernizarea fregatelor.
Ca si fregatele, si puitorul si, probabil, si NPR-urile sunt „dead end” dpdv potential de modernizare pe mai departe. Evident, speculez acum.
Similar, asa au zis si americanii despre Flight III, este maximul care se mai poate scoate din Arleigh Burke. Vrei mai mult, trebuie o platforma noua.
Cei de la marina au dreptate in legatura cu tarantule si cu fregatele, categoric !
Cat despre Watchkeeper X am citit cum ca lucrurile ar fi mult mai complicate. Aia cu razboiul si intarzierea nu o crede nimeni evident. Am citit ca britanicii vor sa renunte la aceasta drona iar cum ea este mai mult britanica decat evreiasca lucrurile capata alt sens.
Nu poate fi operata decat pe vreme buna si se stie de multa vreme – foarte desteapta achizitia de la bun inceput…
Or sa fie bune camerele alea sa le dea la Palatul Copiilor, sa aiba pustii cu ce sa surubaiasca la robotei.
Senzorii de pe drona sunt de cel mai inalt nivel tehnologic. Atat radarul cat si sistemul optoelectronic. DIn cate se spunea la inceput drona are si sistem de degivraj deci asta cu vremea rea nu e luata in calcul in serios, mai ales ca pentru vreme rea era chiar radarul. Altele se pare ca ar fi problemele. Poate ca le vom primi pana la urma. Pe mine nu ma incanta sarcina utila si puterea motorului / altitudinea maxima de zbor… (daca o drona de tip FPV o poate vana nu prea e bine)
Adevarat
Discutiile la englezi au aparut dupa ce au inceput sa piarda din drone in conditii de vant la sol. Cate zile pe an poate zbura o drona din asta pe Marea Neagra?
Senzorii aia oricat de buni au nevoie totusi de o platforma.. sa platesti toata magaoaia, infrastructura de suport si pregatirea personalului pentru o bila si un radar e deja scenariu de Kusturica.
Inca o data cu gramezi de prostii ? Nu stii sa
te stapanesti ?
La fel ca avioanele de pasageri. Nici ele nu pot ateriza/decola
pe vreme rea. Elicopterul care s a prabusit in cautarea
pilotului Mig 21 , s a prabusit cauzat de vreme rea.
La fel se pot prabusi toate avioanele, asa ca vb prostii
cu containerul deja. BTW, sa nu te scoli din pat din
motiv ca pe podea poate sa se gaseasca o coaja de
banana la care poti sa aluneci si sa ti rupi gatul.
Fii atent….
Vasele ies din port pe vreme rea ? Pe furtuna ?
Banana remember ?
Drone la marina pentru ce:
In urma observarii unei tinte ciudate la radarul de pe tarm, trimiti o drona sa clarifice natura ei. In masura
detectarii a unei tinte inamice, sau in caz de salvare
marina trimiti vasul adecvat pentru aceasta misiune
specifica. Rezultat, economie de masuri si precizarea
cazului. In afara de asta, este posibil sa trimiti o alta
drona in paralel cu armament de atac, rachete, etc ..
Drona din pricina e Hermes 450 a lui Elbit, drona care
a facut ravagii in Gaza cu Hamas precum si in Liban cu Hizballa. Bine a procedat marina cu aceasta achizitie, garantat . 🙂
„‘Drona din pricina e Hermes 450 a lui Elbit, drona care
a facut ravagii in Gaza cu Hamas precum si in Liban cu Hizballa. Bine a procedat marina cu aceasta achizitie, garantat „Prietene… ce se aplica la voi nu e musai sa fie bun la noi. Voi le folositi „peste gard” in batatura, noi trebuie sa le trimitem la peste 100 km de coasta. Englezii au pierdut multe in Afganistant, nu rupe gura targului, nici pe autonomie,nici pe sarcina utila. Cea „tunata” englezeasca are dispozitive optice mai bune. Din punctul meu de vedere, cost/performante, mai avantajos e bayractar, pacat ca nu am reusir sa le si facem la noi, acum am fi ansablat TB3….
Ce a fost in Afganistan nu s acestea de acum. Aparatul e Hermes 450, dar intestinele sunt altele.
Tu nu ai cu ce sa compari fc n ai vazut nici unu de
aproape. Acest aparat merge cel putin o zi intreaga
in incursie si 100 de km de tarmuri romanesti le plimba de cateva ori inainte de aterizare. Bayraktar
si el e copie a lui si daca a fost produsa mai avansat ,
si Hermes a fost asemenea sau mult mai mult.
Ce ai crezut ? MAPN sunt atat de prosti ? Nu uita ca
UAV urile sunt aproape toate copii indepartate de la
cele israeliene inclusiv acele americane. Turcii si americanii si rusii au cumparat israeliene mult inainte
de dezvoltarea proprie de UAV din clasa aceasta, nu
uita …..
Faptul ca Bayraktar tb2 a avut succes in Ukraina e un rezultat de forta de munca ale turcilor si nu de inovatie. Turcii n au inventat roata si nici apa calda.😋
Hai Gerula, invata ceva
1. A fost produs din 1998, crezi ca i acelasi ?
2. Stie sa mearga 30 de ore in incursiune, crezi ca nu
face plimbarea de cateva ori dealungul plajelor ?
3. Trage Spike, crezi ca nu nimereste ?
4. Sa tragi perdelele in casa sa nu ti vede popoul 😂😂😂
https://en.wikipedia.org/wiki/Elbit_Hermes_450
Bayraktar tb2 , e la fel dar de aici nu poti sa le compari
https://en.wikipedia.org/wiki/Bayraktar_TB2
https://baykartech.com/en/uav/bayraktar-tb2/
Citeste bine ca sa intelegi cat de efectiv a fost pt Britts
The British version of Hermes 450 was the only Hermes to use laser gyroscopes in its inertial navigation system. The UK Ministry of Defence did not take up the option for wing mounted armament. The Hermes 450 is the basis of the British Army’s Watchkeeper WK450, development of which started in July 2005 in conjunction with Thales. In September 2013, the Hermes 450 reached 70,000 flight hours supporting British troops in Afghanistan, the equivalent of 8 years of non-stop flying. The British had flown the Hermes 450 more than any other country in Afghanistan.[46] As of January 2014, British Hermes 450 air vehicles flew over 86,000 hours over Iraq and Afghanistan. Up to nine aircraft operated from Camp Bastion and conducted five flights per day, accumulating a combined 70 hours of surveillance coverage.[47] When the Watchkeeper WK450 entered service in Afghanistan in mid-September 2014 and the ground-based radar coverage at Bastion was switched off, the British Army stopped using the interim leased Hermes 450.[48]
Nu e cu nimic mai tare . Pentru noi a contat doar senzorul optoelectronic, niste imbunatatiri pe electronica si mai ales ca ne au imbarligat ca le facem la noi . Englezii au renuntat la ele ! Si de cumparat nu le mai cumpara nimeni…noi o sa fim ultimii clienti cred . E urata cu spume ” un extictor cu o tambra de gard in loc de aripa” Cah ! Nu are nimic de stealth, de aerodinamica….Perfotmante slabe.. E la capat de drum ….Maximum speed: 176 km/h (109 mph, 95 kn)
Cruise speed: 130 km/h (80 mph, 70 kn)
Stall speed: 78 km/h (48 mph, 42 kn)
Range: 300 km (190 mi, 160 nmi)
Endurance: 17 hours (450LE – 30 hours)
Service ceiling: 5,500 m (18,000 ft)
Rate of climb: 4.6 m/s (900 ft/min)
Max mission radius: 200 km (120 mi; 110 nmi)
In comparatie cu care ?
Ce vrei sa atinga ?
La ce misiuni te astepti de la el ?
La ce pret cost/efectiv te astepti ?
Daca nu stii sa raspunzi la aceste intrebari cum poti sa
vorbesti de calitate ?
Aceste UAV zise drone sunt croite in urma specificatiilor
trasate de client si niciodata invers. In urma acestor specificatii
se intampla precum sa intmplat cu multi clienti ca doresc
mai mult decat s a trasat de la inceput la aparat.
Marina romana a avut X cerinte de la aparat si aceste cerinte
vor fi satisfacute fara indoiala.
You get what you pay for.
Avem si Hermes 900 cu mai multe ore in aer precum si cu
incarcatura mai mare precum si IAI are Eitan care i concurentul
lui dar preturile in acord fireste cresc .
Poti si tu sa intri la ei si sa ti alegi contra cost, poftim
https://www.airframer.com/direct_detail.html?company=119622
Si ? Daca nu ti placea Hermes 450 iti dau pe Heron
asa ca poti sa alegi 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Heron
Daca programele sunt pornite anul acesta, in 3 sau 4 ani v-om avea 2 fregate cu capabilitati reale AA, anti nava si anti sub, 3 NPR cu NSM si poate 1 sau 2 OPV/ corveta light. In acest interval de timp nu exista optiune mai buna pentru asemenea capabilitati. De-asta este aleasa optiunea modernizarii. Nu va mai ganditi doar la bani; timpul este esential.
Și după 10 ani de la finalizarea modernizării, fregatele vor fi casate iar cei care au dispus modernizarea lor, beneficiari ai unor comisioane personale consistente, vor fi ieșit din viata politica, având în cont, probabil milioane de euro.
Va dura intre 3 si 5 ani. Navele au beneficiat deja de anumite modernizari.
Degeaba ne suparam acum, timpul a fost pierdut 35 de ani si banii de echipamanete militare ca si medicale si cai ferate si cate si mai cate sunt in vilele si conturile unora. Acum trebuie sa avem anumite capacitati de lupta pana in orizontul 2030. Degeaba spargi bugetul pe 3 FREMM sa zicem pentru ca in 3-4 ani o sa ai maxim una.
Daca timpul era esential, acum aveam contractele semnate. Au renuntat la programul corvetelor (unde erau incluse si fregatele) in august 2023. Suntem in februarie 2025 si ei nici macar n-au inceput procedurile de atribuire a unui contract…
In conditiile in care au avut nevoie de 4 ani ca sa anuleze o licitatie care era evident ca nu merge in directia cea buna…
In plus esti extrem de optimist, citez: „in 3 sau 4 ani vom avea 2 fregate cu capabilitati reale AA, anti nava si anti sub.” Pleci de la prezumtia ca nu vor aparea „surprize” pe parcursul procesului de modernizare si ca vor avea „capabilitati reale AA”. Acum, ce intelege fiecare prin „capabilitati reale AA” este o chestiune subiectiva (sau nu). Eu de pilda, inteleg cel putin 32 de rachete AA gen Sea Ceptor / VL Mica / VL Mica NG sau o „combinatie” de minim 16 ESSM cu 21 RAM. Asta-i minimul pentru o fregata multirol in opinia mea… 🙂
Discutam peste 5 ani! 🙂
au avut montate 2 x GSW 25 Sea Wolf creca tine 2x Ram
in plus e interesant cum au fost dotate Halifax class cu Mk 48 VLS
Unde ne grabim? Rusii au fost pusi la colt de ucrainieni cu rachete neptun si drone….. Noi tot o sa avem NSM, nave, adevarat nu noi, dar cat de cat echipate in 3-4 ani, elicoptere si suntem in NATO, nu mai spun ca pe aviatie o sa stam bine, o sa fie bine si pe Shorad,V/Shorad…Si niciodata nu o sa bage Romania bani in nave sa se bubuie unu la unu cu rusii,.Hai sa fim seriosi ! De aceea suntem in NATO !
Fie două VLS Mk41 cu 64 ESSM/CAMM, fie minim 16 ESSM/CAMM cu 21 RAM, plus 1-2 tunuri Bofors mk4 40mm, eu asta înțeleg prin ,,capabilități reale AA”
Patru ani pentru achiziția a două (DOUĂ) elicoptere pentru Marina mi se pare o glumă proasta, în condițiile în care această dotare ( să nu-i zic capabilitate ca e termen pompos ministerial) este mai mult decât utilă și necesară. Cum naiba să-ți trebuiască atât timp pentru două? În ritmul asta, Marina va fi cat de cat relevantă ca dotări la MN când cadeții ce termină Academia anul asta, vor ieși la pensie.
Pt ca se fac in franta se doteaza in Romania cu armament italian
Nu. E vorba de MBDA și când zici MBDA (cam la fel fiind la toți facatorii de armament din vest), zici termene de fabricație mari și foarte mari, de parcă zici ca lucrează toți în avantajul lui rasputin.
Sa bagi in socoteala ca in zilele astea in special echipament militar inclusiv elicoptere nu se gasesc pe raft la magazin. Esti nevoit sa astepti la rand.
nu inteleg modernizarea fregatelor si a tarantulelor, mai ales in contextul in care flota rusa a MN e subtire la nave de suprafata.
daca la tarantule chiar nu gasesc nici un motiv, la fregate hai sa zicem ca le face cu capacitati serioasa antisubmarin si se chinuie cu AA-ul si fiind nave mare iese ceva cat de cat capabil sa puna probleme submarinelor rusesti dar altfel…
in mod normal ar trebui sa luam 4 corvete cu armament spre fregate, de la Damen sau Ficantieri, sa se faca aici, cu perspectiva de a adauga inca 2 mai incolo cand scapam de deficit sau noua corveta unde am aderat la program ul PESCO
in rest as baga banii in aviatie si capabilitate rachete anti-nava la aviatie, drone si un regiment de elicoptere dedicat al marinei pentru aparare in zona coastei/antisubmarin/suport al RIM (pe care regiment l-as face brigada) si drone
Stop gap pana se rezolva cu NSM, F-16 poate folosi Penguin MK3 (55+ km raza de actiune) si doar Steregushchiy din flota rusa a MN are ceva Buk-uri mai vechi care ar putea tine avioanele la respect…cat de cat.
deci redus costuri cu Tarantule si Marasesti, inarmat fregatele bine pe anti-nava si antisubmarin si ceva protectie AA ce se poate pentru ele care nu prea pot VLS-uri si corvete noi inarmate bine, facute aici
Nici marinarii romani nu inteleg, nici o grija 😄
Rusii se zbata si ei cu atotstiutul spionaj.
Rusia aplică deja experiența din Ucraina împotriva statelor NATO. Centrul din Germania unde se antrenează ”Regimentul Patriot” al Ucrainei, survolat de drone suspecte https://defenseromania.ro/632380
De acord cu Alex -G
Se merge pe modernizări ca să se câștige timp și bani.
De ce bani ?
Mă aștept ca toate programele de modernizare să nu depășească 1 miliard ,o să avem parte de o reparație capitală și o înlocuire a sistemelor antice fără mari pretenții cel puțin în cazul fregatelor care după anularea licitației pentru corvete rămân singurul mijloc AS .Sonar tractat și în rest un minim AA și AN.