Buletin naval. Federația Rusă iese din acordul pentru cerealele ucrainene

Acordul, mediat de ONU și Turcia, a asigurat transportul a peste 30 de milioane de cereale din trei porturi ucrainene, cel mai important fiind Odesa, către lumea largă. Pe 17 iulie 2023 a expirat iar Federația Rusă nu a mai fost de acord să-l prelungească, motivând că cererile sale nu au fost satisfăcute. Rușii solicitaseră reconectarea la SWIFT a unei bănci care activează în domeniul agricol (export de îngrășăminte), redeschiderea unei conducte de amoniac (utilizat în producția de îngrășăminte) și permisiunea navelor rusești de a acosta în porturile internaționale.

Federatia Rusa iese din acordul pentru cerealele ucrainene

Razoni în portul Constanța în 2021. Sursa foto: marinetraffic.com

După retragerea din acord, forțele armate ale Federației Ruse au bombardat portul Odesa vizând în special zona de manipulare și depozitare a cerealelor. Conform ambasadorului ucrainean în Turcia, Vasil Bodnar, citat de HotNews, „Rusia, după ce s-a retras din acord, a declarat că nu garantează securitatea. Şi asta înseamnă că vor trage în porturi, infrastructură şi, eventual, nave. Acesta este riscul.”

Conform Ministerului rus al Apărării, toate navele care călătoresc spre porturile ucrainene de la Marea Neagră vor fi considerate de forțele armate ale Federației Ruse drept potențiale transporturi militare, începând de la miezul nopții, ora Moscovei (04:00 GMT, 20 iulie 2023), ca urmare a încetării acordului privind transportul de cereale pe Marea Neagră. De asemenea, zonele de sud-est și nord-vest ale apelor internaționale ale Mării Negre sunt declarate de ruși ca fiind „nesigure pentru navigație”.

Și, mai adaugă ministerul rus, „țările unor astfel de nave vor fi considerate ca fiind implicate în conflictul ucrainean de partea regimului de la Kiev.” Ceea ce înseamnă că, teoretic, o grămadă de țări renumite pentru serviciile de înregistrare a navelor comerciale (Panama, Liberia, Insulele Marshall, Insulele Bahamas sau Malta, ca să menționez câteva) vor avea probleme cu Federația Rusă…

Cu siguranță, primele care vor crește vor fi prețurile polițelor de asigurare. Ar putea fi urmate de o creștere a prețurilor la cereale, ceea ce n-ar fi neapărat un lucru rău pentru agricultorii români însă nu și pentru consumatorii români. Pentru moment, creșterile sunt modeste dar orice veste proastă dinspre marii producători mondiali ar putea accelera această creștere.

Conform Casei Albe, citate de USNI News, rușii au amplasat mine marine în zonele de interes pentru a complica și mai mult viața ucrainenilor și a celor suficient de curajoși astfel încât să ignore amenințările rusești.

Declarațiile Ministerului rus al apărării deschid calea unor operațiuni de interceptare și control al traficului maritim în zona de nord-vest a Mării Negre. Pentru ruși nu va fi greu să efectueze astfel de operațiuni având în vedere că marina ucraineană nu dispune de nave de luptă iar bateriile de coastă, deși mobile, nu plutesc și, prin urmare, nu pot escorta navele comerciale.

Conform unui expert citat de USNI News, „Ceea ce vedeți este o escaladare în Marea Neagră, iar teama este că, dacă Rusia lovește navele care navighează spre Ucraina, ce ar putea împiedica Ucraina să lovească navele care navighează dinspre Rusia?”, a spus Sal Mercogliano, associate professor la Universitatea Campbell. „Și atunci aveți un război comercial în toată regula între Ucraina și Rusia, care vizează nave în mare parte neutre din țări din lumea a treia, care navighează transportând alimente, combustibil și îngrășăminte.”

Ceea ce ar evidenția nevoia escortării navelor comerciale. Dar, în afară de Turcia, nici România, nici Bulgaria nu dispun de mijloace tehnico-tactice navale credibile și, din ceea ce am văzut până acum (nicio declarație oficială pe acest subiect la momentul redactării acestui articol), nici de „curajul” necesar unei astfel de acțiuni în care oricum pavilionul NATO va funcționa pe post de mijloace tehnico-tactice navale credibile.

Până una alta, Ucraina a anunțat (prin vocea aceluiași ambasador mai sus menționat) că a stabilit un „culoar pentru cereale” prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei. Ucraina și-ar putea proteja transporturile maritime de cereale cu ajutorul bateriilor de coastă și al unor baraje defensive de mine până în apele teritoriale românești. Rămâne însă problema minelor în derivă lansate de ruși. Practic, convoaiele formate din nave comerciale vor trebui să fie permanent însoțite de nave de deminare care să dragheze în continuu culoarul de navigație. Însă cele mai moderne nave de deminare ucrainene se află în Marea Britanie, o potențială soluție fiind ambarcațiunile de deminare fără echipaj la bord, cu limitările de rigoare. Majoritatea pot încăpea într-un container standard de 40 de picioare deci aducerea lor nu depinde de închiderea strâmtorilor.

În ceea ce privește folosirea apelor teritoriale ale României și Bulgariei, probabil și ale Turciei, pentru tranzitul navelor comerciale, soluția este, în opinia mea, simplă și ingenioasă întrucât, din punct de vedere juridic, apele teritoriale sunt asimilate teritoriului național al unui stat cu toate consecințele ce derivă de aici. În aceste condiții, amenințările rușilor cu lovirea navelor comerciale aflate în apele teritoriale românești este cel puțin interesantă… Sau retorică lipsită de conținut, rămâne de văzut.

De departe, cea mai vulnerabilă porțiune a traseului este cea ucraineană și rămâne de văzut dacă transportatorii sunt dispuși să plătească asigurările și să-și asume riscurile potențiale, riscuri care merg până la posibilitatea atacării navelor încărcate cu cereale ucrainene cu rachete navă-navă. Funcționarea acestui culoar ar reduce presiunea și pe logistica portului Constanța, ceea ce n-ar fi chiar un lucru de lepădat…

Soluția aleasă de ucraineni nu este nouă. Un sistem oarecum similar a fost folosit în cel de-al Doilea Război Mondial pentru protecția convoaielor care aprovizionau de pe mare trupele Axei care luptau în URSS sub protecția barajelor de mine și a navelor marinei noastre militare. Câteva detalii în acest articol mai vechi de pe rnhs.info.

Tot în opinia mea, un risc mai mare ar putea fi constituit de submarinele flotei rusești a Mării Negre care au nevoie de doar 15 – 20 m de apă pentru a intra în imersiune. De reținut totuși că linia batimetrică de 50 m este foarte departe de țărm în nord-vest-ul Mării Negre. Submarinele de clasă Kilo ar putea torpila navele comerciale rușii putând ulterior nega atacul dând vina pe minele marine aflate în derivă. Acest pericol poate fi combătut cu ajutorul unor baraje de mine marine însă nu știu dacă ucrainenii mai dispun de resursele necesare. Ce știm cu siguranță este că, cel puțin oficial, nu dispun de mijloace de detecție și luptă antisubmarin (se poate de asemenea rezolva parțial cu ambarcațiuni dedicate fără echipaj, transportabile în containere de 40 de picioare).

Subiectul evoluează rapid și retorica bătăioasă a ambilor beligeranți va atinge curând cele mai înalte cote. Nouă nu ne rămâne decât să așteptăm și să vedem cât de departe sunt dispuse să meargă cele două părți. Prea departe poate însemna un dezastru pentru noi.

103 comentarii:

  1. Pentru noi ar fi mai avantajos sa ne dezvoltam infrastructura si sa-i taxam pe ucrainieni cand isi transporta cerealele pe teritoriul romanesc, nu are rost sa ne batem capul cu siguranta navelor ucrainiene,transportul feroviar/fluvial ar fi avantajos financiar pentru noi si ar fi mai sigur pentru ucrainieni.

    14
  2. Deocamdata, singurul rezultat concret pentru agricultorii nostri este un mini-dezastru. Portul Constanta este asediat de marfurile ucrainene, infrastructura de transport s-a scumpit, iar statul roman n-a facut absolut nimic. In privinta bietilor africani care asteapta graul ucrainean, sa fim realisti,mare parte s-a vandut in Europa la pret si calitate reduse.
    In privinta rusilor sa asteptam prima nava lovita si mai vedem dupa aia…

    26
    • Zilel trecute ai nostrii iar se plangeau ca productia e slaba (ca si anul trecut de altfel), nu de alta dar bune sunt si subventiile.

      4
  3. Nu sunt probleme.
    Ucrainii vin cu nacele in apele teritoriale romanesti.
    – 3 dragoare de mine au curățat și curăță constant fâșia de mare asigurată.
    – 2 corvete românești patrulează in larg. ( prin rotație cu celelalte două )
    – Cel puțin o fregata mioritica e in apele internaționale și asigura o bună apărare AA cu rachetele de la bord.
    – un submarin Scorpene românesc e mereu in mare asigurând paza antisubmarine rusesti.
    – 2 F 16 românești sunt mereu in zbor deasupra Marii Negre. Cu rachete antinava.( alte 3 in alarma de război la sol. Gata să decoleze imediat )
    – flota și aviația turcă sunt in alarma maxima, patrulând și ei , gata oricând să ajute mica dar eroică marina românească.

    Mulțumim Iliescu, Băsescu, Iohannis pentru lungimiranta politica de apărare a țării.

    Hai sictir de nenorociți vânduți.

    93
  4. Probabil rușii scot și ei anul acesta o producție bună de cereale,pe care vor sa le vândă in detrimentul cerealelor din Ucraina!
    Totul tine de factorul economic!

    7
  5. problema nu sta in traseul urmat(mai mult sau mai putin in apele tarilor nato) sau daca le escortam militar noi,bulgarii,turcii sau imperiul romulan.oricum de la sulina pana la cel mai apropiat port ukr(vreo 70nm)sunt pe cont propiu. problema este financiara.odata lansata amenintarea, companiile de asigurari nu vor mai accepta sa asigure navele respective iar cele transportatoare(firme private,in acest moment nu prea mai exista flote nationale ,in afara chinezilor off course) nu isi vor risca nave de zeci de milioane de dolari.am inteles ca si ucrainenii au anuntat ca vor ataca navele comerciale cu destinatia federatia rusa folosind drone navale.adica,in acest moment comertul naval in MN este cam pa-pa.faza naspa e ca daca au facut asta, si au dat singurei la gioale.penca vor ramane cu recolta de anul asta nevanduta.daca anul trecut,emotia invaziei i a facut pe vecini sa ii ajute,anul asta iese galceava mare daca vor sufoca iarasi europa de est cu productia lor.

    15
    • și muscalii nu exporta nimic pe mare….petrol de exemplu? ramane de vazut cine si-a dat la gioale

      6
    • poate daca ucrainieni ne transfera insula serpilor traseul navelor va fi in spatiul nato,spatiu sigur, siguranta oferita si de Romania.

      7
      • Vash the Stampede

        Poate… dar ceva-mi spune, ca foarte multi din jurul lumii, vor stramba din nari, cand vor auzi, ca suprafata teritoriala & maritima a Romaniei se extinde… si mai ales avand in vedere, ca s-au descoperit hidrocarburi in jurul Insulei Serpilor, Ucrainenii, la randul lor vor stramba cel mai tare din nasete…

        Da Doamne sa fie, nu sunt deloc impotriva…!!!

        4
  6. Putin i-a zis lui Erdogan sa nu-si faca iluzii cu privire la Europa si Europa nu a intarziat sa confirme (de altfel, cu puncte valide). Erdogan e impins in bratele Rusiei exact in momentul in care se razgandise si isi dorea o noua apropiere de Occident. Aproba intrarea Suediei in NATO si va vedea apoi ca nu primeste nimic in schimb…

    Ce inseamna pentru noi si traficul prin cele doua stramtori daca Turcia iese din NATO? Ca se pare ca oricum iese, vrea/nu vrea. In cazul asta, singura modalitate de dotare maritima a noastra este prin constructie loco. Si in momentul ala avem mare nevoie ca Bulgaria sa ramana in NATO, indiferent de situatie…

    In umila mea opinie, astea sunt pericolele reale si urgentele… Ca Ucraina tranziteaza prin apele noastre doar pana in momentul ala, apoi trebuie sa-si caute alte solutii. Apoi situatia se agraveaza si pentru ei cu Turcia afara din NATO…

    4
  7. Imi vine greu să cred că rușii vor torpila vapoare cu grâne, iar în apele RO BG TR nu vor intra cu nave de război. Cred că nici măcar în apele ucrainiene nu se mai avântă. Deși au demonstrat deja că sunt în stare de orice ticăloșie, dar înclin să cred că le e frică să meargă chiar până într-acolo…

    Turcii ar fi interesați direct să protejeze comerțul cu cereale, am înțeles că ei cumpără cam 40% din necesar de la ucrainieni. In plus, pentru turci ar fi și o chestiune de prestigiu, Sultanul pare că in ultima vreme s-a decis să-l sfideze pe Putler – oare va cuteza să protejeze militar convoaiele de vapoare cu cereale?

    Cred că rușii joacă de data asta doar la intimidare – ceea ce oricum e suficient de grav.

    14
    • si ce sa faca erdo? sa scufunde vreun sub rusesc care ar ataca navele escortate? sa riste un conflict direct cu rusia? nu prea cred.cum nu cred ca rusii vor torpila ceva.in cel mai rau caz vor folosi varshaviacele sa mineze zona de tranzit ukr.asta,plus declaratia initiala sunt suficiente sa descurajeze orice armator sau firma de asigurari.

      5
    • Bazat pe https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Sea_Fleet afirmatia ta poate sa fie invalidata de atacuri cu submarine rusesti. Au 7 in M.Neagra si cum zicea in articol apoi arata cu degetul spre ucrainieni „care au lasat in deriva o mina marina”

      2
    • „Imi vine greu să cred că rușii vor torpila vapoare cu grâne, iar în apele RO BG TR nu vor intra cu nave de război. Cred că nici măcar în apele ucrainiene nu se mai avântă. Deși au demonstrat deja că sunt în stare de orice ticăloșie, dar înclin să cred că le e frică să meargă chiar până într-acolo…”

      Nici nu este nevoie sa scufunde vapoare. Au distrus la sol 60000 de tone de cereale si infrastructura (plus alte produse agricole). Toata planeta se vaita deja… Probabil ca urmatoarea miscare din partea Rusiei ar fi sa „cumpere” tarile sarace cu propriile-i grane… Putin spusese deja ca si asa, granele tot nu au ajuns la tarile care aveau cea mai mare nevoie… Cred ca va incerca sa obtina maximum de avantaj din asta.

      Sa-ti subestimezi inamicul si sa faci din „wishful thinking” politica majora, e cea mai mare tampenie.

      Pe de alta parte, nu e prima data cand Ucraina incearca atragerea in conflict a unor parteneri… Ramane de vazut cum evolueaza noile „challenge”-uri…

      16
      • cam mirosi a putinist so(se)ta! stai lin! la gigea e plin de tir uri din ukraina. se rezolva treaba! nu plnge!

        17
      • sa vad ce mai fura ruzzia din ukr.anul trecut a luat cu japca tot ce era in berdiansk si mariupol
        acum sa vad ce mai „culege” de acolo , ca de plantat nu au plantat nimic.

        9
    • cam ce armament poseda un P 8 Poseidon al US Navy sau P 3 Orion german sau britanic decolat periodic de pe Baneasa sau Otopeni in ultimii 9 ani, oare indeajuns de mult incat ce au spus rusii sa raman doar la statutul de declaratie pt piata interna in materie de ape teritoriale romanesti,ca sa intelegem si ce au declarat americanii

  8. nu trebuie ignorata turcia in ecuatia asta. ea pare destul de hotarta sa apere singura navele cu grau.

    7
  9. capatu satului

    se vede ce nulitati avem la conducere,
    daca ramaneau corvete comandate in timpul guvernarii Ciolos astazi am fi avut 4 corvete apte sa faca ceva (insotire, paza coridor navigabil etc)

    trecem peste asta cu guvernu Ciolos ca n-avea aprobarea palavramentului cu pensia anticipata la cap, etc
    trecem la faza II aia cu licitatia pt corvete + modenizare fregate foste si viitoare opv,
    daca se semna si se respecta calendaru de la inceputu licitatiei, se semna cu francezi, olandezi sau oricine, în mod normal am fi avut prima corveta in functiune si probabil a II-a in probe si restul pusa chila

    asa avem cuplu regal opv + crucisatoru – distrugator – fregata Marasesti si Delfinu de pe mal, cu 3 buc.IAR 330
    plus ceva nave mici,
    sper ca n-am dezvaluit secretu militar,

    dar la capacitatea intelectuala a atator iluminati din conducere vor intra probabil la insotirea navelor cu cereale navele politiei de frontiera ca atata putem si eventual monitoarele,

    ziua marinei sa vina si buteliile de vin ca asta e esenta,

    restu is detalii pt nepriceputi,

    intre timp primu minister al tarii a declarat ieri ca guvenu nu intra in concediu in luna august ca oricum la ei concediu ii tot anu,
    un concediu pe mai multi ani ca sa poata lucratorii din guvern si din conducerea armatei sa se pregateasca din timp pt pensia anticipata

    16
  10. Daca Sultanul decide sa asigure de unul singur protectia navelor cu grine , nu numai da o lovitura in plan politic intern dar si isi arata muschii in Mare Neagra .
    Curios cite submarine are Turcia in zona.

    5
  11. https://www.aktual24.ro/rachete-rusesti-lovesc-depozitele-de-cereale-din-odesa-inamicul-a-distrus-100-de-tone-de-mazare-si-20-de-tone-de-orz/

    Navele ar fi urmatoarele nu?

    Americanii cica trimiteau 4 sisteme NASAMS in ultimul lot de ajutoare. Imi amintesc de un video unde se vedea pe ecran ca Odessa deja era protejata, parca de un IRIS-T. Ar merge si sisteme Patriot in plus pe logica asta, sa doboare ce nu pot cele de raza medie.

    1
  12. Ceva îmi spune că rușii au început să și-o ia pe coajă și sunt conștienți de asta… Procedează cu Marea Neagră cum procedau cu campania de lovituri cu rachete sub Surovikin, atunci când și-o lua pe în freză

    Știu, nu prea pare că și-o iau, dar la ce resurse mobilizează ar trebui să zburde, ori iată că nu e așa.

    14
    • Vash the Stampede

      Eu sincer, sper din tot sufletul, ca o incaseaza in bot de tot si pierd si tot sudul Rusiei, iar Ucraina se extinde pana la frontiera Kazakhstanului si duca-s-ar pe veci si pururi… sa nu mai auzim de ei vreodata… ??

      8
  13. Helsingør Habitans

    Eu am zis de multe ori în ultimii ani că România este inca infiltrată masiv de sovietici. Se vede la fapte. După invadarea Crimeii, sovieticii aveau nevoie in anii care au urmat de non combat la Marea Neagra și nimeni sa nu le încurce socotelile. Exact asta a facut statul român penetrat și trădător! Dar și cu doua fețe pentru că noi oficial stam cu UE/NATO dar ne curvarasim și cu sovieticii. Daca nu eram penetrați, am fi avut deja corvete și alte nave gen fregate modernizate, și ele ar fi fost făcute la șantierele navale din tara. Adică Damen și Fincantieri. Și cum timpul presa, am fi făcut proiectele la cele trei șantiere, adică doua Damen și unul Fincantieri. Dar așa, Dragnea omul rușilor a anulat contractul și s-au făcut că lansează o licitație. S-a tras de licitație cat s-a putut, ca să ajutăm sovieticii, după care s-a dat un câștigător și iarăși s-a pus la cale o sceneta de prost gust, aia cu negocierea de după. Ceva ce nu vei vedea niciunde in vreme de război. Ai câștigat și nu semnezi, anulezi sau dai la al doilea. Și se tot negociază de ani de zile cu promisiuni ferme că mai un pic se semnează. Asta este vrăjeală pentru prosti. Și uite așa rusul face ce vrea la Marea Neagră pentru că noi abia așteptam să fim vecini cu ei, nu toți dintre noi, dar destui. Într-o țară normala s-ar fi lăsat cu puscarie pentru sabotaj. Dar ce să-i faci, războiul hibrid merge de minune în Romania.

    43
    • Se vede la fapte.”

      „La fapte” se vede dupa nr. de politicieni din puscarii ca nu ne-a infiltrat nimeni. I-am infiltrat noi in palavrament sa fure, si astea sunt rezultatele. Te-a penetrat politicu’. Politicianul roman pe care l-ai trimis acolo.

      Dracnea nu si-a facut vila in Brazilia pe banii rusilor, ci pe banii tai.

      Singurul motiv pentru care s-a renuntat la Damen a fost sa mai traga unii din PSD bani la buzunar dintr-un contract cu NG.

      Asea ca ne-o tragem singuri neiesind la vot, iar ceilalti care ies votand aceiasi talambi an de an, pentru o galeata portocalie sau un kil de zahar.

      22
    • Stai linistit, nu te agita, ca nu e asa. Daca interesele o cereau, se semna contractul in secunda 2. Cam cum au facut cu patriot, himars, F16 sau cum vor face cu abrams urile. G2G si asta la vista baby. Dupa episodul ciolos love damen a venit faza cu pupatul papucilor lui trump de inculpatul dragnea si ordinul pe marina a fost clar. Trageti de timp. Penca americanii au observat ca au in ograda o problema mare in care bagasera o galagie de bani : primele Freedom bune de nimic dar scumpe in draci si la achizitie si in exploatare. Fraierii romanasi fac acum joc de glezne in asteptarea deciziei congresului murican de vanzare a catastrofelor catre tari „prietene”. Pariu ca cel putin 4 daca nu 6(din care vreo doua moka ptr ukrii) vin in MN.

      9
      • ,a urmat spaga de la EADS franta ,cu atat tupeu incat sa anuleze ceva deja hotarat cu americanii ,si si-au luat un pumn in bot ,de nici acu nu stiu ce reactie o sa aiba americanii si ce informatii incat sa nu isi riste libertatea daca dau eads franta contract pt dotarile corvetelor,asa ca degeaba suntem pe tarlaua de protectie a francezilor cum se clameaza pe aici daca e viciata de spaguitori si spagari,francezi si romani

        5
      • Vash the Stampede

        Teoretic vorbind, n-ar fi chiar atat de rau sa vina 6x clasa Freedom, chiar daca va costa niscaiva scarai, sa le „repare” si sa le faca functionale ca oamenii… Romania si-ar rezolva pe termen foarte lung problema de securitate la M. Neagra!!!

        In toata fabula asta, nu-i vad pe Americani donand genul acesta de nave unei tari non-NATO si in plin razboi de anvergura… pentru Ucraineni, exista alte „smecherii” de prin U.K., Danemarca, Suedia, Olanda, etc, mult mai ieftine si de cumparat si de operat, iar daca pierzi vreo cateva, nu-i asa mare bai…

        Si nu in ultimul rand, nu prea-i vad pe Turkleri permitand accesul prin stramtori la nave de anvergura lui Freedom class, nici in ruptul capceanului… din simplul motiv, ca le-ar submina masiv pozitia de „lup de mare” in M. Neagra! Ei oricum si la ora actuala sufera de „sindromul omului bolnav”, iar situatia actuala din M. Neagra, nu face decat sa-i vulnerabilizeze si sa le insufle teama si mai mult… daca ar fi fost pace, poate ii mai „ungeai la suflet” cu una, cu alta… dar la cum sunt lucrurile la ora actuala, greu, tare greu!

        2
    • Lama lui Hanlon ce spune?

  14. Ne-ar fi prins bine poate niscai corvete care sa patruleze prin apele teritoriale pe langa navele de transport… si niscai baterii de coasta …macar asa de imagine pe la ProPatria
    Altfel doar cu politia militara a altora si lasatul pe altii e cam jenant pt. o tara granita a NATO …ca nu prea avem cu ce la o adica …

    6
  15. Ucrainenii incarca vase de 17000 tone pe Dunare.Muscalii au inceput sa pomeneasca de Dunare.

    Cheia nu e intelegerea lor cu cerealele.Turcii,par example nu se panicau prea tare,bajetii probabil comunicau cu rusii pe tema asta.Ci daca muscalii vor risca sa faca la Izmail ce au facut la Odessa.Adica sa strice instalatiile portului.

    Intre altele,din pdv-ul lor,sa nu inchida Odessa a fost o eroare,pana acum.

    Sa vedem daca ucrainenii le raspund in consecinta,blocand porturile rusesti si atacand vase.Asta ar fi teribil de interesant.

    Amu,daca noi si aliatii detectam parciurile lor zburand spre porturile dunarene,care-s la 400m de partea noastra de Dunare,le dam jos,sau ne facem ca ploua?Daca pica vreuna in teritoriul nostru,lucru posibil,pt ca vb de rachete iraniene cu etichete rusesti pe ele,alta distractie.

    Pt ca ar fi o provocare directa a NATO .Daca ne facem ca ploua,ii dam nas lui Ivan si ne faultam singuri comertul dunarean.Daca le dam jos rachetele,atunci devenim ,noi si restul NATO,si mai dihai parte din conflict.Pretexte am avea sa le dam jos,ne pun teritoriul in pericol.

    Asa ca e posibil ca circul asta sa fie escaladare in vederea de-escaladarii.

    16
    • Si pt ca lumea e plina de coincidente,azi 2 proeminenti nationalisti rusi,Pavel Gubarev si Igor Strelkov au fost saltati sub acuzatia de ”extremism”.

      Cata vreme a fost razboi in floare,astia 2 ,mari eroi in 2014 in Novorusia,au criticat in stanga si dreapta.Dar nu impotriva razboiului in sine,ci a modului inept in care era dus.

      Avem pe de o parte o escaladare a conflictului(incalte,dorita de cei 2 la vremea lor),pe de alta avem amutirea alora care sustin razboiul la nivel principial .Adica aia care s-ar opune oricaror negocieri.

      9
    • „Turcii,par example nu se panicau prea tare,bajetii probabil comunicau cu rusii pe tema asta.”

      Pai nu se prea panicau, ca produceau valuta vinzand atat cereale rusesti cat si ucrainiene in Orientul Mijlociu.

      Nu-l vad pe Erdo’ prea fericit acum.

      1
    • Asta e tare ! Le dai jos rachetele care vin spre tine și devi automat parte din conflict?! ?
      Adică, pe înțelesul proștilor, dacă ne apărăm escaladăm conflictul? ?
      Păi să ne întoarcem cu curu si băgăm capul în nisip lângă vreo 2 ha de icoane

      12
    • Sau cate un Allahu Akbar / Benghazi prin tarile direct afectate de pierderea cerealelor. Mai simplu si mai eficace. Sa piarda toata sustinerea din partea „lumii a treia”. Wagner deja e pe butuci, doar asta mai ramane.

      3
    • Bre, ucrainenii n-au cu ce sa blocheze porturile rusesti. Nu poti face asa ceva cu niste USV-uri si cu niste baterii de coasta. Pentru asa ceva ai nevoie de nave. Daca nu ma inseala memoria, inca exista trafic naval intre Constanta si Novorosiisk, ataca ucrainenii nave rusesti care trag la Constanta?
      In ceea ce priveste rachetele rusesti care ar lovi la Izmail. Nu tre’ sa dai cu rachete pentru asa ceva, baietii aia din Spetnaz, cati ar mai fi, pot face o treaba infinit mai precisa si mai eficienta decat niste Kalibr. Daca totusi dau cu rachete, un sistem AA decent ar putea anticipa traiectoria. Dar Kalibr e suficient de precis pentru o astfel de treaba a.i. sa nu fie nevoie de mareata antiaeriana romaneasca sa le dea jos.
      Pentru ca acordul sa continue, rusii au cerut una alta. N-au primit. Reactia lor e normala, si eu as face la fel.
      Interesanta ipoteza cu escaladare pentru dezescaladare, dar in opinia mea nu suntem acolo.
      Vedem.

      12
      • Bro,ai scapat din vedere esentialul.Anume,daca te dai cu bamporul pe Donaris cand la 200m de tine face poc-bum un Shahed.Adica teoretic bubuie in statul vecin,dar nu esti in siguranta la distanta aia.Nu discutam daca ”gresesc” cu un bampor romanesc si isi cer scuze dupa aia,cum au gresit cu consulatul chinez la Odessa.

        Ce trafic ai tu in conditiile astea?Nu e alb cu negru,trag de zona gri.

        Si pt ca din ipotetica a devenit reala treaba,nus ce vb la tembelizor prostii ,ca n-am timp de asa ceva.Io is de ferma opinie ca Patriotii si Hawk-ii nostri,basca ceva AAA ar cam trebui sa greseasca si ei cu estimarile si sa dea jos ce misca spre porturile vecinilor,daca dau cu bis uverturii Geran 2.Ar fi cu multiple beneficii.1-tragem o linie rosie clara,in limba ce o inteleg bulangii astia-Dunarea e a noastra,nu ne lasam santajati de ei. 2-nu pierdem bani. 3-la orice negociere cu ambii jegosi de vecini avem o bulina rosie.Rusii respecta doar forta,sa discutam cand ne respecta e ok.Fata de Ucraina e aceasi chestie,plus ca ”erorile” nostre le salveaza lor porturile.Bonus,daca trag ucrainenii cu AA,poate pica racheta la noi.Daca tragem noi si gresim,cade la ei.Adica nu riscam viata oamenilor nostri.

        11
        • @Mihais N-am pretentia ca sunt infailibil, in mod cert imi scapa lucruri. Dar hai sa-ti prezint un alt punct de vedere.

          1. Vad ca nimeni nu vorbeste despre un lucru cat se poate de evident: precizia atacului rusesc. Sunt 416 km de la Sevastopol la Reni in linie dreapta doar ca, din singura filmare pe care am vizionat-o, draciile vin pe cursul apei, pe deasupra teritoriului ucrainean, pentru ca ala care a filmat era in aval de Reni si se vede destul de clar cum Shahed-ul zboara pe deasupra teritoriului ucrainean. Not bad pentru o drona iraniana cu sistem de ghidare INS/Glonass actualizat de rusi.

          2. In timp ce Odesa a fost atacata cu rachete de croaziera si, daca nu gresesc, drone kamikaze, la Reni si la Izmail s-a dat „decat” cu Shahed. Ar trebui sa ne intrebam de ce…
          Ipoteza de lucru de la care putem pleca este ca, din cauza dimensiunilor reduse si a vitezei mici, este mult mai greu sa „vezi” o astfel de drona kamikaze decat o racheta de croaziera. Sa nu uitam de incursiunile AN-2 in spatiul aerian romanesc, un obiect semnificativ mai mare si la fel de lent care a „scapat” radarelor noastre. Si, aparent, dronele kamikaze prezinta riscuri de ratare a tintei mult mai mici decat o racheta de croaziera/balistica.

          3. Traficul nostru in zona este strans legat de ucraineni. Singurul real amenintat este Galatiul, si in special traficul maritim cu destinatie Galati pen’ca ala fluvial pleca in amonte catre canalul D – MN, nu in aval catre Sulina. Iar in toata aceasta ecuatie, zona Reni e cea mai periculoasa dpdv „erori”. Asa ca ramane sa estimam cat de mari sunt de fapt „pierderile” generate traficului nostru. Ah, ca avem transportatori care cara de la Reni & Ismail catre Constanta in amonte si pe canalul D – MN, asta e alta discutie. Baietii isi fac niste bani buni, cresterile politelor de asigurare n-au decat sa le suporte aia care primesc cerealele ucrainene, cu turcii in frunte. Adica nu companiile noastre de transport…

          4. Bun, deci ne apucam sa dam jos Shahed-uri cu Patriot si Hawk. Pai hai sa ne facem un abonament la americani ca terminam stocul de Patrioate in cateva saptamani daca rusii o tin tot asa. Ca sa nu mai vorbesc de disproportia vadita de valoare dintre tinta (~50000 USD) si mijlocul cu care insisti s-o dai jos (>1000000 USD).
          Dar sa zicem ca punem niste Gepard-uri pe barje, poate se indura americanii sa ne dea niste Centurioane, ce propui mata sa facem? Sa incepem sa dam jos Shahed-uri tragand de pe tarmul nostru asupra unui obiect proprietatea Federatiei Ruse care ataca pe deasupra teritoriului suveran al Ucrainei obiective ucrainene in cadrul unei „operatiuni militare speciale” care seamana teribil a razboi din toate punctele de vedere.
          Adica propui sa ne bagam aiurea in seama in conditiile in care altii cu oua de 5000 de ori mai mari ca ale noastre (a se citi SUA) o evita! Bravo!! 🙂 Excelenta idee! 🙂 Ar putea fi catalogat ca interventie directa in razboi, de capul nostru, fara NATO in spate. Scuze, dar ideea nu mi se pare demna de intelighentia matale… Pen’ca mata nu propui sa le dam jos pe sestache, ci propui o adevarata declaratie de intentie! Adica ceva la genu’, le dam jos cu trasoare ca sa fie clar cine trage si de unde…

          5. Nu mai bine stam noi linistiti si-i asteptam pe rusi s-o gafeze? (a se citi lovirea/caderea unui obiect pe teritoriul nostru) Cand oricum s-ar putea sa ni se bage pumnu’n gat s-o bagam sub pres…

          Eu zic ca rusii s-au concentrat binisor sa n-o gafeze. Ceea ce, in umila mea opinie, ar trebui sa spuna ceva. Nu ma asteptam la rachete, ca alea au mai dat rateuri, ma asteptam la FOS infiltrate. In realitate, Shahed-urile par suficiente.

          Aniuei, „decat” parererile mele…

          5
          • Bro,tot omul are dreptul sa fie prost in viata 🙂

            In linii mari cam asa cred ca vor actiona ai nostrii ca brazii la indicatiile pretioase ale aliatilor.Sa nu-i atingem cu o floare.

            Doar ca iete,turcii le-au dat cu flit.Dupa care au cerut sa vina Patriot din tot restul NATO.O sa zici ca aia sunt mai fiorosi,insa chestiunea ramane.Rusii ne iau de fraierii planetei,cei mai mari push-over.Iar ce fac astia e o provocare nu doar pt noi,e pt intregul NATO.Care NATO poate trai si cu faptul ca bate suflul pana in partea noastra de Dunare,dar hai sa vedem cat se poate trai cu faptul ca aia vor trece la urmatorul nivel.Daca vor trece,nu as fi deloc mirat sa fie ceva atacat pe teritoriul nostru,dar care sa apartina vreunui stat mic,ne-membru NATO.Gen o nava georgiana.

            Ei au tras asupra Ucrainei,dar dintr-o eroare s-a dus in alta parte.

            Daca am da in ei si am cere sa vina olandezii si nemtii cu cu AA-ul lor incoace,conform Art 5,ai sa observi ca subit o vor lasa mai moale.

            Evident,diplomatii nostri se vor vaieta ca din eroare ni s-a parut ca vin peste Galati 10 drone si am actionat in consecinta.Nu am spus sa actionam unilateral,ci tratat situatia cu aliatii pe masura riscului existent si potential.

            Ca protesteaza si condamna Cdt. Suprem,e fisa postului,dar iti dai seama ce fac ei pe protestul sau.

            Trecand peste izolarea Ucrainei,pt care,apropos,ar insemna sa vedem mai multe poduri si cai ferate lovite,in special legaturile cu Polonia,campania asta a lor e posibil sa insemne o escaladare cu mai multe obiective potentiale.Nu toate militare si strict legate de razboiul ucrainean.

            7
            • Bre, sa stii ca este un lucru care mi s-a mai intamplat si mie (sa fiu prost in viata), adeseori chiar… 🙂
              Rusii ne iau de cum chiar suntem, adica de fraierii planetei. Si nu prea imi vine sa-i contrazic ca faptele par sa le dea dreptate. Noroc ca suntem in NATO si ca SUA au interese majore aci’ ca acu’ cred ca eram realmente „incalecati”.
              Momentan sunt curios sa vad pana unde au de gand rusii sa mearga. Par pusi pe distrugerea ucrainenilor dpdv economic.
              In ceea ce priveste atacul celor doua porturi dunarene, in opinia mea, au fost atenti sa nu cada nimic pe partea gresita a Dunarii. Ceea ce ar demonstra ca au o linie rosie si ca aia ar fi teritoriul NATO.
              Sunt insa 100% de acord ca e nevoie de o strategie SUA/NATO la MN. Una cat mai clara.

              3
    • Foarte greu de lovit Izmail este foarte aproape de teritoriul României este băgat ca într-o gaura practic este acoperit de teritoriul romanesc nu vad pe unde ar trece rachetele rusești..nu cred ca risca un incident de felul asta

      3
      • azi noapte la orele 4 au fost lovite porturile izmail si rieni la 200 metri de granita cu romania nato tace iar ministerul apararii spune ca nu e nici un pericol

        3
  16. The Romanian #railway #freight company has announced that it is ready to transport large quantities of #grain from neighboring #Ukraine and believes that it will make a profit from this activity. (1/4)

    The general director, Daniel Apostolache, says that since May there has been an increase in #grain #transport to a level that has not been reached in the last 5 years. (2/4)

    He gave assurances that the company is not in danger of #bankruptcy and even recorded an #operating #profit of 77 million lei (over 15 million €) in the first 6 months of the year. (3/4)

    According to the specialized press, the Romanian #railway #freight company currently has a #market share of 33%, but it has more than half a billion euro in #debt. (4/4)
    ––––––
    https://twitter.com/RRInternational/status/1682477558758092802

    5
    • sunt pe naiba. nici macar trenurile calatori nu sunt in stare sa le tina la program de la caldurile astea pentru ca au sinele vai mama lor.

      11
      • CFR Calatori != CFR Marfă

        5
        • Se pare că era o chestie calculată de ceva vreme. A fost redus deja numărul de garnituri pentru traficul de persoane, pe timp de noapte cel puțin, pentru a face loc celui de marfa. Dar… o să interfereze cu traficul pe calea ferată către mare al românilor. Și da, CFR Calatori != CFR Marfă dar infrastructură pe care circulă CFR Calatori = CFR Marfă.

          1
  17. Facilitatile cerealiere de la Ismail si Chilia par foarte modeste, cel puțin așa cum se vede în imaginile din satelit.

    Iar Dunărea, din păcate, nu este un traseu de transport viabil – mai ales din cauza ineficientei româno/bulgare în a administra decent Dunărea, plus considerente de protecție economică a EU contra grânelor extracomunitare. Am văzut că nici măcar la Sulina nu sunt facilități portuare pentru cereale – iar asta, inainte de orice, ne afectează negativ chiar pe noi. De abia la Brăila sunt ceva silozuri, dar nu pare a fi nici acolo nimic de anvergură.

    Să riște rușii un conflict frontal cu NATO, șansele fiind foarte mari ca mizeriile lor de rachete să explodeze la noi dacă atacă Ismail, Chilia sau Vâlcov?! N-aș crede.

    Imi mențin părerea, că rușii joacă la intimidare. Dar din ce în ce mai disperați – practic, la faza cu cerealele au ostilizat direct trei țări care le erau, cumva, semi-favorabile: Turcia, Egipt, China.

    8
  18. Cristian IONITA

    Sulina dpdv infrastructura este o insula … nu poți ajunge acolo altfel decât pe apa … deci ar fi ilogic sa aibă facilități ptr cereale (sau orice alta marfa).
    Tulcea, Galați și Brăila sunt porturile utile pe acest subiect.

    9
    • Cu toate acestea, vă rog să observați că la Sulina este o mare aglomerație a navelor ce transportă cereale – se pare ca muta cerealele greoi dintr-o navă in alta cu doar cateva instalații vechi, și că timpul de așteptare e îndelungat – așadar, nu ar fi deloc lipsită de logică economică o construire accelerată a facilităților specifice.

      Cred că oriunde sunt oportune asemenea investiții, de la Calafat și până la Sulina dar poate mai ales la Sulina, care iată că a devenit brusc un hub cerealier, dar improvizat și depășit de situație.

      In plus, cum noi clamăm statutul de putere agricolă, ar trebui să-l susținem și prin investiții în tehnologie de stocare și transport. Investițiile de acest gen ne vor fi folositoare și după ce războiul se termină, dar mai ales daca se prelungește.

      5
      • Vash the Stampede

        Nu ar fi mult mai usor sa construim cateva dane in plus la Navodari & Mangalia, adica cum ar fi sa extindem porturile putin si sa mai dezvoltam ce mai putem in Constanta, ca sa marim capacitatea intreaga de transfer cereale…

        4
  19. Cereale românești exportate pe la Sulina? Cred că dacă faceți un calcul simplu, o să vă dați seama că nu are nicio logică. Nu am stat să urmăresc cât a însemnat procentual de cereale românești exportate prin portul Sulina între 2010 și 2022. România nu avea și nu are nevoie stringentă de o infrastructură pentru exportul de cereale acolo (spunea un domn mai devreme, Sulina este o insulă).

    5
    • Acum este nevoie exact la Sulina, pentru grânele ucrainiene. Desigur că se pot face bani cinstiți dintr-o operare profesională a acestei nevoi. Ca să aveți o idee, valoarea acelor cereale e de sute de milioane de dolari/an; să nu fim în stare să profităm de această oportunitate economică e rușinos, în conditiile in care rușii îi pândesc la colț…

      Ulterior, utilajele pot fi mutate oriunde ar fi nevoie de ele, pentru cerealele românești…

      Există utilaje versatile, precum puteți vedea câteva exemple în caz că sunteți curios să accesați link-ul: https://www.e-crane.com/found-in-the-magazine-dci-more-e-cranes-handling-grain-in-south-america/

      4
      • Cred că ați răspuns într-o formă idilică, de ce ar putea fi, dar realitatea este că: 1) În primul rând România nu a avut niciodată intenția să mai dezvolte Sulina după ce au terminat Canalul (una dintre cauzele minore fiind și atitudinea Ucrainei față de circulația fluvială spre Marea Neagră, după 1991); 2) infrastructură critică pentru manipularea cerealelor, versatilă sau nu, nu se pune în funcțiune în câteva luni, iar în cazul României, nici în câțiva ani, că avem metehnele noastre; 3) să spunem că trecem peste toate problemele de infrastructură, cum ajung cerealele ucrainiene la Sulina? prin Marea Neagră, îi lasă rușii ca un gest de bunăvoință sau feroviar/fluvial și pe urmă reîncărcat la Galați sau poate Brăila? Și dacă ai face asta, de ce ai risca să le duci la Sulina, când poți să urci pe Dunăre și pe urmă le cobori pe Canal la Constanța (în deplină siguranță)?

        9
        • Exact, Marea Neagra prezinta acum un factor de risc ridicat, in primul rand pentru ca e mai accesibila inamicului (unde sunt navele noastre cu baterii anti-racheta, d-lor guvernanti? cine v-a pacalit sa amanati atat? pe ce garantii? singurele garantii anti-racheta sunt propriile noastre nave echipate corespunzator. singurele garantii pentru siguranta acelor nave sunt submarinele si aviatia noastra. vedeti cum sunt interconectate intre ele?)…

          3
  20. RuZia pare să fi îndulcit tonul, dacă nu cumva se preface, ca de obicei; acum pretinde că vrea „doar” să controleze navele – mă întreb în ce calitate?! Problema cerealelor se va agrava, mai ales după noua recoltă și ucrainienii caută cu disperare soluții.

    Ce putem face noi?

    Exact ce am spus mai devreme și eu și alți comentatori, anume să dezvoltăm îndârjit infrastructura. Și ieșim și în câștig. Că politic nu avem cu cine iar militar nici cu cine nici cu ce.

    Iar referitor la realitate: puteți verifica faptul că in momentul acesta în portul Sulina se află 8 nave, sunt așteptate să sosească încă 20 iar alte cca 80 staționează pe mare, în dreptul intrării. Și în port cică ar avea numai 5-6 locuri pentru nave mai măricele.

    Ce alegem?!?

    6
    • Ce alegem? Chemam compozitorul W in portul infestat psd-ist Constanta – il lasam sa cante o saptamana, sa deratizeze si pe urma ii punem instrumentele in geamantane – export catre China.
      Si pe urma, de abia, de acord, dezvoltat infrastructura portuara…acolo unde ai cel mai mare bang for the buck. Nu la Sulina.

      3
    • Aglomerarea din rada portului Sulina nu are nicio legatura cu infrastructura portuara din Sulina. Toate navele maritime care intra pe bratul Sulina, pe ceea ce se cheama Dunarea maritima trebuie pilotate. Problema e ca nu sunt suficienti piloti raportat la traficul in crestere prin comparatie cu perioada pre-razboi. Si nici nu gasesti piloti pe toate drumurile asteptand sa fie angajati…
      Sulina a murit in momentul in care a aparut Constanta. Canalul Dunare – Marea Neagra a inchis definitiv problema. Razboiul nu o sa dureze o vesnicie, nu merita sa investesti acolo decat pentru turism.

      18
  21. https://www.opex360.com/2023/07/22/la-russie-cherche-a-dissuader-le-trafic-maritime-en-mer-noire-en-coulant-lex-corvette-ukrainienne-termopil/

    „”Vom examina posibilitatea de a reveni [la acord], dar cu o singură condiție: dacă toate principiile participării Rusiei la acest acord vor fi luate în considerare și implementate fără excepție și în întregime”, a declarat președintele rus Vladimir Putin.
    În special, Moscova cere ca exporturile sale agricole să nu mai fie împiedicate de sancțiuni, ca banca Rosselkhozbank, specializată în agricultură, să fie reconectată la sistemul bancar internațional Swift și ca conducta care leagă orașul rus Togliatti de portul ucrainean Odessa și care este folosită pentru exportul de amoniac [esențial pentru producția de îngrășăminte] să fie repusă în funcțiune.
    În acest context, marina rusă a făcut o demonstrație de forță, efectuând manevre navale cu trageri reale în Marea Neagră.
    „În timpul exercițiului comun, navele și avioanele flotei [din Marea Neagră] au exersat izolarea unei zone închise temporar pentru navigație și au luat, de asemenea, o serie de măsuri pentru a prinde o falsă navă intrusă”, a declarat ministrul rus al Apărării la 21 iulie.
    Zona în cauză era situată între coastele Ucrainei și Crimeei [anexată de Rusia]. În ceea ce privește „nava falsă intrusă”, aceasta era corveta ucraineană de luptă antisubmarin „Ternopil”, capturată în 2014 de marina rusă, deși fusese admisă în serviciul activ cu opt ani mai devreme. Această corvetă a fost ținta unui „SINKEX”, adică a fost folosită ca țintă de corveta Ivanovets [clasa Tarantul-III].
    trivit imaginilor publicate de Ministerul rus al Apărării, corveta Ternopil a fost lovită de rachete anti-navă, descrise ca fiind P-270 Moskits [cod NATO: SS-N-22 „Sunburn”]. Cu o rază de acțiune de până la 160 km [în funcție de versiune], aceste rachete ghidate inerțial și radar [în faza de apropiere] pot zbura cu Mach 3, la 20 de metri deasupra suprafeței apei. Ele pot transporta un focos convențional sau nuclear.”

    5
  22. Rușii au atacat în zori portul Reni. M-am înșelat crezând că nu vor îndrăzni să atace la granița noastră.

    https://www.hotnews.ro/stiri-razboi_ucraina-26416890-video-explozii-granita-romania-atac-drone-asupra-portului-ucrainean-reni-dunare-cativa-kilometri-galati.htm

    Ca și scufundarea demonstrativă a navei ăleia ucrainiene capturate, sunt semnele unei profunde disperări a rușilor.

    4
  23. un articol bun si ancorat in realitate, pacat ca este trolat la greu de habarnisti, simpatizanti „Z” sau idioti utili.
    In opinia mea:
    – acordul pentru cereale era contrar intereselor noastre, noi fiind exportatori de cereale avem interesul unui pret mondial mare, mai ales ca acum a ajuns in hambare noua recolta.
    – ca cei 2 frati slavi isi vor ameninta reciproc transporturile de cereale, va fi bine pentru noi si tarile exportatoare din UE. UE si US au in mana levierul de santaj pentru tarile din Africa/Orient. Pentru cine nu stie realitatea, acum 2 luni pretul graului era de 0.8, pe cand in august 2022 era de 1.2. Se gandeste cineva cati bani au pierdut fermierii romani dupa ce l-au stocat o iarna sa-l dea la 2/3 din pret? Nu au scazut pretul cerealele ucrainiene importate in RO, ci abundenta de cereale rusesti si ucrainiene pe piata mondiala (pretul e dictat de bursa).
    – faptul ca ruta maritima este oprita, va creste importanta nostra, atata economica cat si diplomatica. Am si eu rezerve ca ai nostrii vor sti sa fructifice faptul ca stau pe 15% din exportul mondial de grane, dar macar economic o sa-si traga bani frumosi din taxele portuare.
    – Vorbiti de investitii… alooo…nu face investitii tara care ajuta ci tara care doreste sa fie ajutata! Aveti o logica contraproductiva, cum adica RO sa investeasca in cai ferate si terminale de tranzit? Nu exista business case fara un viitor predictibil, maine astia se pot impaca si noi ramane cu investitiile facute. Daca ucrainienii/ONU/UE/US/UK .. klingonienii vor sa exporte pe la noi, sa puna mana sa investeasca sute de milioane in terminale de tranzit + cai ferate cu ecartament mare. Noi le dam doar locatia si ne putem intelege la taxe, dar investitia sa fie a lor. Nu e treaba nostra (mai ales ca noi beneficiem de pe urma pretului marit la burse) sa le construim ucainienilor terminale.
    Aceeasi problema este si cu gazele, sa investeasca nu sa vina cand e gata si sa spuna ca suntem stat UE si trebuie sa avem coeziune. Ca Germania nu avea coeziune cat importa gaz la 1/2 din pretul celorlalti.
    – visati corvete, fregate si alte vase de protectie. Nu de astea e nevoie ci de dragoare de mine. MN e monitorizata 24/24, e aroape imposibil si oricum foarte riscant ca rusii sa loveasca un vas NATO sau macar unul civil in apele nostre pentru ca stiu ca in 2 h vasul ala va fi batiscaf. Dar in schimb plantarea unor mine pe canalul navigabil este o metoda mult mai simpla si sigura. Le pot aduce cu vase de pescuit, nimeni nu va putea demonstra ale cui sunt minele si cum au ajuns acolo. Torpilarea unui vas nu este nici pe departe atata de simpla pentru ca ramane o urma acustica.
    – rusii se vor limita la distrugerea infrastructurii portuare ucrainiene, nu are logica sa-si expuna navele sau sa riste sa atace vreun vas civil.
    – azi ambasadorii nostrii din Egipt, Tunisia, Algeria si alte tari africane ar trebui sa fie la masa de negociere pe contractele de export si tarifele de tranzit. Si nu pe bani ci pe concesiuni economice. Nu cred ca va dati seama cat de important e graul in o tara africana, fara asa ceva incep revoltele.

    17
    • Eh, fiecare are definitia lui in privinta cuvantului „util”. De exemplu eu cand vad pe aici logica ostila fata de Ukraina pentru niste dispute de mica importanta, numai cat de „util” e asta pt tatuca Putin imi vine in cap. Ce poate sa fie mai util pentru o tara mare inconjurata de tari mici decat dispute de doi lei intre ele. Orice e bun ca sa nu se alieze intre ele, de la „legumele lor fac concurenta legumelor noastre” pana la „dar daca o curs un metru cub mai mult pe partea lor de canal”. Doamne feri sa masoare cineva precis debitele, si Doamne feri sa isi dea seama cineva ca interesul strategic e de a nu avea granita cu maica Rusie

      8
    • Tu ești primul habarnist și simpatizant Z dacă mă iau după opiniile tale

      1
      • Eu zic sa mai citesti, faptul ca nu merg dupa propaganda „ajutam Ucraina” nu inseamna ca sunt proruZ sau ca nu disting realitatea de propaganda (ma referl la a nostra). Inainte de a spune ca ai nostrii sunt incompetenti (o axioma dealtfel) analizeaza daca au vreun interes. Singura diferenta dintre rusi si ucrainieni este ca de rusi ne este si teama, in rest ii iubim cu la fel.

        4
  24. Rușii cică au atacat și Ismail, nu doar Reni.

    Slavă Domnului, Ficusul și Covrigarul „condamnă cu fermitate” – așa DA, i-au speriat groaznic pe vodkiști. ?

    Iar Poliția de Frontieră Română își serbează chiar azi ziua, cu mare fast, la Botoșani: „Serviciul Teritorial al Poliţiei de Frontieră Botoșani organizează luni, 24 Iulie 2023, în Parcul Mihai Eminescu, începând cu ora 10.00, o activitate dedicată copiilor.

    Atracțiile zilei vor fi reprezentate de exercițiile demonstrative ale colegilor noștri canini!”

    Cum nu se poate mai nimerit. Războiul a ajuns, concret, la graniță – iar grănicerii își serbează ziua, cu spectacole pentru copii și circ cu colegii lor, câinii.

    8
    • Eh, cum spun ăștia la tv? 25 km de Galați. Asta înseamnă vreo 200km de București…deci sunt departe ? Nu punem că de fapt a fost la nici 1 km de teritoriul nostru….erau niște bălți, niște smârcuri, niște bețivi rătăciți care filmau….cred că trebuie amendați!

      9
      • Dunărea are la Reni cam 500 de metri lățime, la Ismail și mai puțin, deci atacurile au fost la doar cca 250 de metri distanță de granița noastră.

        Un marinar român comandant de navă, martor ocular, spune că 80% din navele aflate la Reni în momentul atacului erau românești și că la Ismail erau cel puțin 10 altele românești.

        Dar văd că nexam consiliu CSAT, nexam briefing de presă, nexam convocat ambasador rus, nexam nici o reacție viguroasă, în afară de niste comunicate leșinate. Deh… concedii frumoase, vară miștoacă, serbări cu câini…

        8

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *