Buletin naval. HSwMS Gotland. Mid Life Update

Puţină istorie

Trei unităţi au intrat în flota Majestăţii Sale suedeze în 1996, fiind primele submarine diesel-electrice din lume cu propulsie anaerobă – Air Independent Propulsion (AIP). Au fost botezate HSwMS „Gotland”, „Uppland” şi „Halland”.

Au fost proiectate pentru lupta în Marea Baltică, o mare cu adâncimi medii reduse, aşa cum este şi zona vestică a Mării Negre, în zona României, Ucrainei şi a peninsulei Crimeea. Cârmele pupa în „X” sunt de obicei utilizate în mări cu adâncimi reduse, contribuind totodată şi la o mai bună manevrabilitate faţă de cârmele clasice, dispuse în „T” sau în cruce. Este o soluţie pe care am observat că au început să o adopte mai mulţi constructori navali.

Date tehnice iniţiale (sursa wikipedia):

  • Deplasament: la suprafaţă 1494 tone / în imersiune 1599 tone
  • Lungime: 60,4 m
  • Lăţime: 6,2 m
  • Pescaj: 5,6 m
  • Viteza: la suprafaţă 11 Nd/în imersiune 20 Nd/utilizând AIP 5 Nd
  • Echipaj: 24 – 30
  • Armament:
  • 4 × 533 mm tuburi lanstorpile
  • 2 × 400 mm tuburi lanstorpile
  • 48 × mine navale montate extern
HSwMS Gotland

Schiţa unui submarin de clasă „Gotland” Sursa: wikipedia

Ca şi istorie operaţională, se remarcă momentul când US Navy a închiriat unul dintre submarinele clasei pentru doi ani de „jocuri de război”, între 2005 şi 2007. În această perioadă, US Navy a evaluat extensiv capabilităţile unui SSK cu propulsie AIP.

Chiar dacă submarinul suedez a reuşit să surprindă în mai multe rânduri navele US Navy, personal m-aş abţine de la orice aprecieri peste măsură de elogioase în condiţiile în care doar US Navy şi echipajul suedez au cunoscut regulile jocului şi condiţiile specifice în care se desfăşura angajamentul.

Însă, în condiţii optime şi, în anumite medii de luptă, cum ar fi cel litoral, un SSK poate crea probleme chiar şi unui SSN sau oricărei alte nave de suprafaţă, inclusiv unui portavion.

 

HSwMS Gotland

Cu USS Ronald Reagan pe fundal la „Sea Air Parade” Sursa: wikipedia

Mid Life Update

Revoluţie prin evoluţie? Aceasta pare să fie calea aleasă de Saab în ceea ce priveşte viitorul armei submarine în Suedia.

“The relaunch of Gotland is an important milestone in the evolutionary development of Swedish submarines. After a comprehensive upgrade, integrating the latest generation of important systems such as the Stirling engine, modern sensors and new management functions, Gotland is almost a new submarine, ready to take on missions around the world.”

Asta ne-o spune Gunnar Wieslander, Senior Vice President la Saab.

Având în vedere cele de mai sus, Saab pare să actualizeze clasa „Gotland” exact cu ce trebuie: mai multă autonomie în imersiune, condiţii mai bune pentru echipaj, sisteme de luptă îmbunătăţite sau aşa numitul „photonic mast”. Să trecem peste izul publicitar al clipului şi să-l urmărim.

Relativ recent, Saab a început probele submarinului pe mare iar clipul de mai jos este elocvent în ceea ce priveşte procesul de modernizare şi legătura cu viitorul A26. De altfel, multe din tehnologiile acestuia din urmă sunt sau vor fi implementate pe unităţile clasei „Gotland”, reducând astfel riscurile inerente dezvoltării şi implementării de tehnologii pe un produs nou. Conform celor de la Saab, echipajele formate pe unităţile clasei „Gotland” vor putea face destul de uşor trecerea la noul submarin, A26. Clipul de mai jos ne arată care sunt principalele asemănări dintre cele două clase de nave.

Date tehnice, post MLU (sursa Saab)

  • Lungime: 62 m
  • Lăţime: 6.2 m
  • Deplasament: 1580 tons (la suprafaţă)
  • Echipaj 25

Se poate remarca lungimea mărită a submarinului, prin introducerea unei noi secţiuni în sala maşinilor cu repercusiuni directe asupra autonomiei în imersiune dar şi deplasamentul superior, mai mare cu circa 100 de tone.

Concluzii, foarte pe scurt

Submarinele de clasă „Gotland” rămân, graţie acestei modernizări, cât se poate de actuale, urmând a fi operate în continuare de marina Majestăţii Sale suedeze. Pentru cel puţin 10 ani, mai degrabă 15, aş spune eu. Modernizarea are ca obiect două unităţi, marina suedeză păstrând o opţiune de modernizare a celei de-a treia, neexercitată încă.

Având în vedere vizitele tot mai dese pe care ruşii par să le facă prin zona capitalei suedeze tind să cred că şi cel de-al treilea submarin va fi modernizat, după finalizarea celor două A26. De altfel, marina suedeză a căutat – fără să găsească – un submarin (probabil rusesc) şi prin 2014…

Alături de submarinele de tip „U212/214”, submarinele de tip „Gotland/A26” par, în opinia mea, cele mai bune opţiuni pentru dotarea marinei militare române într-un viitor îndepărtat (sper că nu şi într-o galaxie îndepărtată) cu submarine. Unul dintre minusurile „U212”, respectiv ale „Gotland” rămâne, cel puţin pentru moment, imposibilitatea de a utiliza rachete anti-navă cu lansare prin tuburile lans-torpilă. Încă un punct care practic ne arată importanţa competiţiei pentru echiparea flotei cu rachete anti-navă.

În final, un ordin de mărime:

Pozele zilei/săptămânii © Iulian Sursa pozelor: sovietrussiansubmarines/facebook

Până data viitoare, să ieşim la peşte… zic! 🙂

 

Nicolae Hariuc

 

Surse bibliografice:

https://saabgroup.com/media/news-press/news/2018-10/sea-trials-commence-of-upgraded-gotland-submarine/ 

https://saab.com/submarineevolution

PopularMechanics

http://amp.timeinc.net/thedrive/the-war-zone/21662/swedens-notorious-little-carrier-killing-sub-just-got-some-major-upgrades?source=dam

http://www.thedrive.com/the-war-zone/21662/swedens-notorious-little-carrier-killing-sub-just-got-some-major-upgrades

https://foxtrotalpha.jalopnik.com/sweden-has-a-sub-thats-so-deadly-the-us-navy-hired-it-t-1649695984

31 de comentarii:

  1. Salut. Pai sa vorbim cu suedezi, impartim costurile pentru A26 si ne trezim in batatura cu o jucarie noua, 25 membri echipaj mi se pare putin.

  2. Acu’ ca s-au amanat corvetele cu 3 saptamani, intreb si io – este imperios necesar sa faca curvete, frecate si sujimarine acelasi producator? Ce se intampla daca fiecare face cate o clasa de nave. Damen cu corvete, Ficantieri cu fregate (sper ca jafurile alea luate de Nastase sa rugineasca de tot pana se termina programul corvetelor), Damen cu submarine. Sau cum o fi la timpul ala! Asta in speranta ca se mai rarefiaza numarul de hoti din conducerea tarii.

    • Rarefierea hoților in Ro se poate face in 2 feluri: Tepes style sau zeama de plumb. Din pacate, Ro nu mai are bazinul genetic pentru a putea produce schimbarea din interior. Hotia, tembelismul, imbecilitatea vor deveni norma in tara asta. Cei care vor dreptate, egalitate, justiție vor fi din ce in ce mai puțini. Run Forest Run!

  3. fara suparare, submarinu se cumpara pt crearea unui avantaj semnificativ,
    avantaj semnificativ care trebuie să permita castigarea bataliei pe mare si in final a razboiului,
    submarinu nu se cumpara niciodata pt parada de ziua marine, pt udarea cu vin, pt pozele facute de fanii armatei, sau pt plimbarea nu stiu carui contraamiral, comandor sau alta persoana politica,

    submarinele suedeze nu sunt bune,
    sunt moderne, sunt frumoase, au aip, etc,
    dar nu au fost in stare sa opreasca desele incursiuni ale rusilor in apele teritoriale suedeze,
    plus ca australienii zic ca suburile collins class proiect suedez, nu au fost la nivelul reclamei suedeze,

    noi suntem saraci, daca spunem ca suntem printre cele mai slabe armate din evropa nu gresim foarte mult,
    submarine nu avem, si delfinu care sta la mal a fost lovit de una din fregatele ingleze dezarmate, anu trecut parca,

    fiind saraci si cu conducatorii care ii stim, nu avem aviatie de avertizare timpurie si cu atat mai putin aviatie pt lupta asw,
    2 elicoptere care isi cauta torpilele de mai multi ani, sunt foarte putin la multele submarine ruse,

    asa ca noua ne trebuie cateva submarine care sa creeze un avans semnificativ fata de flota rusa de submarine, npr, corvete, fregate, avioane si ce mai au ei,
    si binenteles aviatie de avertizare timpurie si miljloace aeriene de lupta asw,

    altfel, sa incercam cum ar fi ceva submarine depasite, unii zic ca inclusiv gotland class ar fi cele mai bune din lume, dar astea ar fi in realitate ceva ca avionele f 16 th, sau fregatele ingleze rujinite la pret superior unora noi, cred ca nu are rost,

    submarinu detectabil sau care nu poate lupta (detecta si anihila) mijloacele ruse de lupta nu este arma, este sicriu pt militari,

    finlandezii nu au submarine,
    dar au probabil aliati care ar interveni in secunda doi a unui prezumtiv atac de submarin inamic,

    io cred ca submarine militare sunt necesare,
    la mintea mea 4 bucati sau mai multe,
    la fel cu interceptoare supersonice, avertizare timpurie si avioane asw,

    ca avem platforma continentala cu resurse – trecand pesta faptul ca vor explora si exploata inclusiv firme ruse, iar gazu va ajunge in final, via firme ungare, tot sub control rusesc,
    stiu astia de la conducere mai multe, pedeapsa lui Tepes ar fi prea blanda pt. multi,

    dar avem o istorie plina de fapte grave facute de statu rus fata de populatia romana,
    daca nu vrem ca faptele astea de dragoste frateasca facute de stalin si poporu rus cu aprobarea bisericii lor,
    avem nevoie de submarine,

    smx 31 al DCNS cu invelisu special si forma deosebita ar putea fi, la mintea mea, un proiect de la care se poate pleca spre viitor,
    altfel, putem repeta episodu 1940 cu populatia tarii in genunchi, fara speranta si fara viitor,

    • Tot fara suparare, de unde ai tras tu concluzia ca Gotland n-ar fi bune?
      Au fost bune pentru US Navy sa se joace cu ele.
      Uita-te putin pe harta si vezi cum arata arhipeleagul ala din zona Stockholmului.

      • au fost bune de jucărele in trecut,
        nu stim, daca la scenariu de lupta nu s-a avut in vedere tocmai costu de operare care la gotland este probabil mai mik decat la alte submarine ce ar fi putut fi folosite,

        noi trebuie sa luam submarine pt conflictu din viitor,
        eventual care sa faca fata la kalina class tocmai pt ca suntem prea saraci si nu o sa ne permitem alte submarine decat alea care se cumpara acum,

        cum arata golfu la suedezi este irelevant la multitudinea de mijlocae de lupt asw pe care le au ei,
        pt. ca altfel ar insemna ca suedezii au submarine si mijloace de lupta asw foarte bune dar nu stiu sa le foloseasca,

        • Este primul submarin din lume cu AIP…
          A fost considerat de US Navy suficient de silentios si de performant astfel incat sa se constituie intr-un adversar redutabil pentru ei. Stii, ei fac chestiile astea pe bune, nu ca sa iasa bine la calificative.
          Cum arata golfu’ la suedezi este deosebit de relevant dpdv lupta anti-submarina iar faptul ca nu ti se pare relevant si consideri ca au o multitudine de mijloace de lupta ASW, cand de fapt nu stau prea grozav la capitolul asta, imi sugereaza ca ar trebui sa mai citesti inainte sa vorbesti
          A nu se intelege ca sunt eu vreun guru, dar tu, fara suparare, vorbesti fara sa ai prea mult habar despre ce vorbesti.
          P.S. Tot nu mi-ai spus de unde ai concluzionat ca Gotland nu-s bune…

          • Probabil se refera/ are in minte la varu’ lui Gotland, Collins class, chiar si eu sunt curios why and how nu a functionat cu Australii acele suburi.

            Gotland, imi par excelente pentru ce pot face la noi in MN, adar au o varsta totusi si de aici si problemele, orice greseala sau scapara costa la suburi, trebuie sa stii / faci mentennanta majora la ele la tine in tara altfel le tii de parada ca Delphi la cheu.

            De aia vroia probabil Fifor in Grecia sa vada cum se construiesc, trebuiesc construite la noi, dar nu stiu cat se poate cu industria noastra.

          • @ nicolae
            Primu aip este o realizare inginereasca remarcabila
            Toată stima pt rezultat si munca facuta de ingineri
            Dar aip nu este totu

            australienii au zis ca suburilor collins nu sunt la nivelul reclamei suedeze
            Si daca datele astea au apărut, dar fiind cantitatea redusa de informatii legate de submarine, inseamna ca au fost probleme mari

            Io nu spun ca suedezii impreuna cu olandezii care au avut walrus nu ar putea face un submarin de viitor pe un proiect nou

            Totusi, trebuie sa recunoastem ca walrus a fost detectat de suburile ruse anu trecut prin mediterana

            Iar A 26 nu poate fi chiar asa de avansat pe cat se spune
            Ca ar fi renuntat toți la suburi nemțești, franceze, ruse si ar fi luat a 26

            Io nu stiu totu
            Probabil că de multe ori gresesc
            Totusi, nu cred ca a26 sunt asa de speciale cum e reclama

            • Capatul satului
              1) AIP a schimbat paradigma in cazul submarinelor diesel-electrice (SSK) dandu-le posibilitati pana atunci refuzate.
              Este o schimbare fundamentala a modului in care SSK pot lupta.
              2) In general, se vorbeste mult mai putin despre submarine iar informatiile sunt sarace. Collins, a fost un caz mediatizat, dar daca citesti cu atentie si printre randuri, o sa tragi anumite concluzii. Toti constructorii au avut la un moment dat rateurile lor: TKMS cu U-214, spaniolii cu versiunea lor de Scorpene si tot asa. Pe principiul enuntat de tine, am scos deja din cursa toti constructorii importanti.
              3) Nu poti discuta despre capabilitatile reale ale unui submarin aflat in serviciu. Toate sursele media, mai ales in ziua de azi, trebuie luate cu multa precautie. Nu ai cum sa stii aceste capabilitati, decat daca lucrezi pentru marina respectiva sau pentru constructorul respectiv.
              4) N-am spus ca A26 este cel mai bun submarin din lume. Am spus ca Gotland par sa fie nave bune dupa toate indiciile din presa. Am mai spus ca, din ce ma mai pricep, Gotland/A26, respectiv U-212/214 par sa fie cele mai potrivite pentru noi.
              5) Avem doi constructori in Romania. Din punctul meu de vedere ar trebui sa organizam licitatii doar cu cei doi constructori.
              6) Last, but not least, mie imi place Kilo… 🙂 Ca SSK. Ca SSN, Alfa, Akula, Astute si Seawolf.
              7) Nu tot ce zboara se mananca… 😉

    • @capatu satului – gasirea de submarine straine pe timp de pace prin marile si oceanele lumii e o operatiune care nu se face non-stop de catre Suedia sau Romania – costurile ar fi prea mari.

      se fac niste exercitii din cand in cand si gata.

      cel mai probabil suedezii nici nu ar folosi Gotland la treaba asta, sunt alte mijloace.

      in alta ordine de idei, nu ar fi o problema in zona coastelor.

      suedezii probabil au statii fixe de supraveghere submarina instalate in apropierea zonelor de interes si stiu cine se plimba pe la ei, probabil le fac si poze cand trec pe langa ele, dar nu o sa se apuce sa publice lucrurile astea.

      rusii fac probabil plimbari prin diverse zone sa testeze detectia si procedurile de raspuns si nu stiu daca e cazul sa le dai material.

      daca sari pe ei isi cam dau seama pe unde ai ascuns statiile de ascultare si cum actionezi. Probabil suedezii au decis ca cea mai buna varianta e sa ii observe si sa nu ii deranjeze din plimbari, cu exceptia cazului cand mai esueaza rusii cu submarinul si au nevoie sa-i impinga cineva sau sa le dea curent sa plece acasa…

      • A fost scandal, de fapt doua scandaluri,
        S-a mobilizat flota si armata la momentul respectiv
        Atunci când cineva pe timpul noptii sau al zilei iti apare in apele teritoriale prin largu marii, aia e
        N-ai avut norok
        A fost furtuna, a fost noapte
        Nimeni nu stie nimik, decat cativa de la conducere

        Dar cand potențialul inamic iti apare langa mal si il vad multi localnici si se apuca sa faca poze si sa filmeze
        atunci e groasa rau
        Populatia ajunge sa conștientizeze ca armata si marina nu poate sa asigure, pe timp de pace, supravegherea si controlu apelor tale interne
        Este cum ti-ar zbura aviația militara a nu stiu cui pe deasupra teritoriului sau a unui oras important asa de amorul artei iar tu nu esti in stare sa faci nimik

        Inseamna ca armata ta e praf

        Plus daca vedem ce spun si australienii ne dam seama ca suprematia suburilor suedeze este si un pic de folclor

        Norvegienii care sunt vecini cu suedezii au ales suburi germane

        Avem nevoie de submarine
        Dar trebuie sa alegem bine de tot
        Un proiect de viitor
        Nu sicrie sau fiare ruginite

        Nu ne mai putem bate joc de viata militarilor
        Avem noi exemplele noastre suficiente din trecut
        Astea nu trebuie sa se repete
        Altfel, ar insemna ca militarii au murit degeaba
        Si morti am avut destui

  4. @nicolae,
    Ce autonomie are în imersiune submarinul suedez?

  5. A26 ar fi alegerea ideala pentru noi. SMXu franțujilor ar fi SF și cine știe cât ar fi de scump. Dar vreo 4 bucăți de A26 cred că n-ar fi chiar un capăt de țară. Iar visez cai verzi pe pereți și oftez cu amar.

  6. ma fratilor, am auzit ca submarinele astea fie ele nucleare, cu propulsie independenta sau diesel, li se cunosc pozitia intotdeauna sub mare sau ocean. Adica fie ele rusesti, americane, chinezesti etc, se stiu intre ele unde se afla intotdeauna. este adevarat asta?

  7. Daca as fi inlocul premierului, as pune banul jos pentru cel de-al doilea Gotland+ pe care-l modernizeaza suedezii si as trimite marinarii la pregatire.
    Ei ar avea lovelele sa-l faca si pe al treilea iar noi am intra in programul A26. Gotland-ul+ l-am folosi apoi si ca nava de antrenament pana la sosirea submarinelor A26 pentru ca, in proportie foarte mare, sistemele de lupta sunt aceleasi. Am iesi si mai ieftin asa.

  8. daca prin absurd am lua un submarin SH anul viitor ce am face cu el? Din cate stiu eu echipajul Delfinului a cam iesit la pensie/s-a apucat de altceva, etc
    Ar avea cine sa-l opereze si ca nava scoala?

    Daca e sa luam submarine nu ar trebui sa incepem sa ne trimitem oamenii pe afara sa invete?

    • nu se intampla asa nici in tarile producătoare de submarine nucleare,
      de la data lansarii la apa pana la intrarea efectiv in serviciu (commissioned pe wiki) dureaza 1-2 ani,
      sunt date pe wiki cam la toate clasele de suburi de la data punerii la apa pana la intrarea efectiva in serviciu si scoaterea din serviciu,

      trebuie timp, submarinu trebuie sa se obsnuiasca cu echipaju si echipaju sa vada ce poate submarinu,
      primele teste le face producatoru si apoi preda subu la marina care face la randul ei propriile teste,

      la rusi, la lada class prototipu a fost modificat si rasmodificat si inca nu este operational desi au trecut multi ani de la data punerii la apa,

      submarinu sh este, la mintea mea, o idee forte proasta, ca sa nu am exprim mai nedelicat,
      decat un submarin sh din import mai bine s-ar retehnologiza si s-ar repune in functie delfinu,

    • Pai si la cine sa-i trimiti? 🙂 Asta n-ar insemna sa anticipam putin rezultatul unei licitatii care nici macar nu s-a tinut inca? 🙂
      Singurul motiv pentru care arma submarine inca mai exista in organigrama fortelor navale este ca aia sunt ultimii care inca mai au habar cat de cat cu ce se mananca un submarin si va fi mai simplu cand se va lua ceva.
      Stiu ca s-au trimis oameni din FN in SUA la specializare, or fi trimis si submarinisti… 🙂

  9. Herr Von Renn Weg

    Hai cu Damen la corvete si tot ei cu A26 prin parteneriat! Ar fi cea mai mare bucurie pt mine! Si pe cat se poate, armament american, nu chestii fitoase ca mica… (preferintele mele proprii)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *