Buletin naval. Marina daneză pariază în continuare pe flexibilitate și modularitate

Conform unei știri publicate pe portalul The Royal Institution of Naval Architects (link aici) aflăm că, în iunie 2023, Agenția daneză pentru achizițiile în domeniul apărării a semnat un acord cu Danske Patruljeskibe – un consorțiu format din Terma, Odense Maritime Technology și PensionDanmark – pentru proiectarea unei noi generații de nave de patrulare pentru forțele navale daneze.

Conceptul ales este unul care ridică modularitatea și flexibilitatea unei platforme navale la noi standarde, marina daneză fiind singura care a reușit până acum să implementeze cu succes un astfel de concept. Astfel, la început au fost navele modulare din clasa Flyvefisken „Standard Flex 300”, construite pentru Marina Regală Daneză în anii 1980, care au folosit o platformă navală standard și sisteme de arme containerizate care au permis reconfigurarea (relativ) rapidă a navelor, de obicei în circa 48 de ore, permițându-le mai multe configurații dedicate, de la misiuni de patrulare/controlul poluării până la misiuni de luptă anti-navă și antiaeriană trecând prin misiuni de luptă împotriva minelor marine sau misiuni specifice puitoarelor de mine.

Conform acestui acord, Danske Patruljeskibe va fi responsabilă pentru proiectare, integrarea sistemelor, construcție și întreținere pentru o perioadă inițială, încă nespecificată. La fel ca navele clasei Flyvefisken, Absalon sau Iver Huitfeldt, noile nave vor utiliza module de misiune interschimbabile care le vor oferi capacități de luptă în toate mediile bazate pe „the Cube”, un concept modular dezvoltat de SH Defence despre care s-a mai vorbit aici pe site. Cubul utilizează module bazate pe amprenta fizică a unui container maritim, care sunt încărcate în cala multimisiune a navei fiind pur și simplu conectate la sistemele de furnizare a utilităților necesare (electricitate, aer condiționat, apă ect). Sau ceea ce vorbitorii de romgleză denumesc „plug and play”. Ca de obicei, o să las imaginile să vorbească:

Conform primelor informații publice (disponibile aici), noile nave vor avea următoarele caracteristici tehnice principale:

Lungimea maximă (LOA – Length overall): cca. 90 m
Lățimea maximă: cca. 18 m
Pescaj preconizat: cca. 5 m
Deplasament maxim: 1100 tone
Echipaj: aprox. 50, cabine pentru 70 de oameni
Viteza estimată: 18 Nd (aprox. 33 km/h)
Autonomie: 21 de zile

Putem remarca raportul lungime/lățime destul de neobișnuit (1/5) care aproape că se apropie de cel specific velierelor din alte vremuri (cunoscute și sub numele de nave „rotunde”) și propulsia care utilizeaza poduri (iertată fie-mi romgleza, am uitat termenul românesc) orientabile renunțând la clasicul arbore port elice, motoarele electrice fiind incapsulate în „pod”-ul orientabil. Etrava are o formă oarecum asemănătoare cu cea a spărgătoarelor de gheață sau a navelor clasificate ca „nave polare”, semn că latitudinile nordice au fost luate în calcul la proiectarea lor. Explicația este și simplă și se numește Groenlanda.

Se remarcă un helipad de mari dimensiuni dar navele nu par să fie prevăzute cu hangar ceea ce ar fi un mare minus, mai ales la latitudini nordice, dar poate că nu l-am văzut eu.

Mai jos avem câteva imagini cu versiunile „de luptă” unde putem remarca configurații dotate cu un radar performant de supraveghere și radar de conducere a focului, sisteme artileristice pentru protecția apropiată a navei (CIWS) Rheinmetall Oerlikon Millennium, tunuri rapide de calibru mic (20 – 30 mm), tun rapid de 76 mm OTO Melara, nu mai puțin de 4 (patru) sisteme de lansare verticală cu câte 8 (opt) celule fiecare (probabil Mk-41 VLS, danezii îl utilizează deja) ca să enumăr doar câteva dintre cele mai evidente. Sistemele de luptă antisubmarin vin în cuburi dedicare. Una peste alta, acest tip de nave va putea acoperi toate mediile de luptă mai ales dacă se optează pentru o rachetă anti-navă integrată pe Mk-41 (LRASM?).

o noua nava daneza de patrulare o noua nava daneza de patrulare o noua nava daneza de patrulare o noua nava daneza de patrulare o noua nava daneza de patrulare

Mai jos avem și imaginea unei versiuni configurate pentru misiuni specifice poliției de frontieră/gărzii de coastă.

o noua nava daneza de patrulare

De obicei, când aud de astfel de „bricege elvețiene” marinizate tind să devin sceptic. În afară de danezi, nimeni n-a mai reușit până acum să implementeze cu succes acest concept al modulelor interschimbabile. Avem chiar și un eșec intens mediatizat – Littoral Combat Ship a US Navy. Britanicii par și ei să se îndrepte în direcția asta, așa că n-aș exclude o cooperare cu danezii pe modelul fregatelor Type 31. Mai ales că la un moment dat se vorbea despre faptul că viitoarele nave de clasă Type 32 vor fi configurate ca nave „mamă” pentru cele mai diverse drone.

Fără a fi neapărat niște nave de primă linie, aceste… nu știu cum să le zic – nave de patrulare, OPV-uri? – par foarte interesante din punct de vedere conceptual și dispun de o putere de foc impresionantă pentru dimensiunile lor. Una peste alta, vor fi un bun secondant pentru fregatele de clasă Iver Huitfeldt și pentru navele… iarăși greu de spus, de clasă Absalon.

Vikingii nu par să-și fi pierdut flerul pentru nave și marinărie.

56 de comentarii:

  1. Buna dimineata.
    Bine scris dar sistemul modular la vase nu e primul.
    Elbit au produs USV in acelasi fel poate nu conform
    unui standard insa modular de 6 ani deja:

    http://elbitsystems.com/product/seagull-usv/

    3
    • Nu te supara Dov, dar Seagull sunt niste „barci de viteza specializate”, nu compari cu o nava de 80m si 1100 de tone, care are pe ea multe sisteme si facilitati , afara de modulele/containere interschimbabile pentru misiuni.

      2
      • N am vorbit de marime, am vorbit de schimbare rapida
        de misiune pe aceeasi platforma si am vrut sa arat
        ca inventia de containerizatie nu i noua.
        Ce Elbit au facut eu cred ca e mai mult, ca vasul
        e UAV, transportabil, relativ ieftin, fara echipaj(cel putin
        nu fizic) si bineinteles multimision.
        Si din toate am luat parte la el?

        5
      • ????Nu stii ca marimea nu conteaza , ci ce
        faci cu ea ??
        Asta i veche, venita chiar de la urmasii lu Adam?

        7
      • Cat mai mare e o nava cu atat e mai vulnerabila.
        Nava daneza nici nu mi pare stealth si nici nu formeaza
        o silueta joasa in conformitate cu constructia vaselor de
        lupta. Seamana mai mult cu purtatoare de elicoptere dar
        nu sunt decis de amanuntele ei.
        In felul asta asi lua orice container ship si in 2 zile l as
        transforma in vas identic fara sa ma joc mult.
        1. Vas de containere de 7000 tone
        2. Viteza unui vas ca asta + – 20kn
        3. 4 + containere prefacute in landing platform, umplute
        cu nisip.
        4. Restul poate sa fie incarcat cu tot felul de containere
        incarcate cu tot felul de aparatura. Nu i mare scofala

        4
    • @Dov Seagull e foarte fain ca design, o platforma foarte interesanta si capabila, cel putin conform fisei tehnice. Altfel, danezii se „joaca” cu asa ceva de prin 1985 – https://en.wikipedia.org/wiki/Flyvefisken-class_patrol_vessel
      Si sunt si singurii carora le-a iesit la nivelul asta, cel putin pana acum.

      3
      • Nave la danezi nu barcute,,,,de zici ca sunt barcile rapide ale iranienilor……..o fi un trend in Orientul Mislociu. Cred ca SUA nu au urmarit trendul de au ramas la portavioane,distrugatoare, sa le spuna cineva si lor..

        2
  2. Salut. Oare ne putem inspira si noi, sau nu e o solutie viabila.

  3. Scuzam romgleza, nu e nici o problema, dar cred ca poti folosi in loc de „pod” „nacela”.

    Interesant conceptul, desi planul de forme pare cam bizar la prima vedere. Probabil latimea mai mare este rezultatul bordului liber foarte inalt (nevoie de stabilitate). Eu le doresc scucces, dar fara a fi rautacios, imaginile alea ma duc cu gandul la Vasa.

    4
  4. Azipod = sistem de propulsie directional. Elicele sistemului formeaza si directia de navigatie, adica
    echea.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Azimuth_thruster

    3
  5. astea sunt salvatoare la care le-a mutat comanda mai spre pupa ca sa incapa VLS-urile si au sudat heliportul deasupra ca sa incapa containere sub el
    imi pare o nava fragila si expusa, vezi hublourile, modularitatea ei nu are nici o treaba cu fiabilitatea
    nave de patrulare, dar in caz de conflict intens sunt de unica folosinta
    viteza pe antisubmarin e insuficienta sau sa se tina de Iver H
    recunosc ca oricat am studiat schitele, ochii tot fugeau pe 4X8 VLS
    consider ca sunt OPV pe timp de pace sau harjoana si multiplicatoare de forta pe conflict adevarat
    la cat sunt de complicate si sofisticate, pretul poate fi foarte impactant emotional

    3
    • Numai acuma mi a cazut fisa si inteleg motivul care
      Danezii vor construi o harabaie bizara ca asta:
      Vasul v a fii construit cu intentia de operatie in zona
      polara, Groenlanda , etc,,
      Asta i si motivul ca inalt sa larg in relatie cu lungimea.

      2
  6. https://www.rid.it/shownews/6086/avvio-della-prima-fase-del-progetto-european-patrol-corvette-con-la-firma-del-contratto-per-la-modular-e-multirole-patrol-corvete

    Doua tipuri de corvete in planul european :
    – lunga durata de patrulare cu corveta multirol. ( Long Range Multipurpose)
    – Corveta de lupta multirol. ( Full Combat Multipurpose)

    Nu ne intereseaza.
    Avem corvete ultramoderne. Nici măcar pe hârtie nu mai sunt.
    Cum știm noi sa pierdem trenuri și oportunități, nu știe nimeni.
    ☹️☹️

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *