Conform celor de la Defense News, programul corvetei europene lansat în cadrul PESCO și la care participă Italia, Franța, Spania și Grecia ia viteză. Anul trecut, Fondul European de Apărare (EDF) a contribuit cu 60 de milioane de euro la dezvoltarea proiectului. Acestor fonduri UE li se adaugă cele 90 de milioane de euro investite de țările participante. Și se pare că anul viitor vor veni fonduri UE în valoare de 200 de milioane de euro care vor fi alocate construcției prototipului. De asemenea, Danemarca și Norvegia s-au alăturat proiectului. Cam toate numele grele din industria de profil europeană (Fincantieri, Navantia, Naval Groupe) sunt deja implicate.
Conform declarației unui oficial al marinei italiene, căpitanul Andrea Quondamatteo din Statul Major al Marinei italiene, „anul viitor, EDF va lansa un „apel” pentru participanți să continue programul, fiind disponibil un grant UE de aproximativ 200 de milioane de euro, care va duce la producerea primului prototip.”
Corveta va avea o lungime de circa 110 de metri și un deplasament de aproximativ 3.300 de tone. Se dorește o platformă modulară ceea ce va permite fiecărei națiuni să-și instaleze proprii senzori și sisteme de armament înlăturând astfel una din problemele atât de des întâlnite în cadrul proiectelor comune europene. De altfel, țările participante au planuri diferite pentru această corvetă: Italia și Spania doresc ca nava lor să aibă capacitatea de a lupta în toate mediile, în timp ce Franța dorește o versiune cu rază lungă de acțiune, probabil mai apropiată de caracteristicile unei nave de patrulare.
„Versiunea italiană este concepută pentru a fi utilizată în Marea Mediterană cu capabilități de luptă antiaeriană, anti-navă și anti-submarin, inclusiv rachete sol-aer și torpile”, a mai spus Quondamatteo.
Prin urmare, versiunea italiană ar putea include un tun de 76mm, un sistem antiaerian bazat pe rachete cu rază scurtă/medie de acțiune secondat de un sistem CIWS artileristic, în timp ce toate versiunile vor putea opera un elicopter de dimensiuni medii și vor avea o cală modulară.
„Până în 2027 sau 2028, aproximativ jumătate din corvetele aflate în serviciu în lume vor fi aproape de sfârșitul vieții lor operaționale, prin urmare cred că acest nou și inovator program naval ar putea găsi o piață în interiorul și în afara UE”, a mai spus Quondamatteo.
Anticipând poate probleme viitoare cu recrutarea, proiectanții încearcă reducerea echipajului cu 30% față de o corvetă similară aflată acum în serviciu și efectuează teste pentru a verifica potențialul unei propulsii complet electrice, probabil ceva de genul Integrated Electric Propulsion.
Italia ar putea comanda până la patru corvete iar Franța și Spania vor comanda câte șase corvete fiecare, cel puțin așa am înțeles eu. Despre Grecia știm că era interesată la un moment dat de achiziția unor corvete Gowind, așa că implicarea lor în proiect pare să aibă sens. Una peste alta, o dată cu intrarea în proiect a Danemarcei și Norvegiei se crează premisele unei comenzi totale de peste 10 unități astfel încât sunt șanse mari ca programul să fie și un succes comercial. Nici exporturile n-ar trebuie să fie excluse.
Acest tip de corvetă pare să fie foarte căutat, mai ales dacă ne uităm la ultimele achiziții făcute de marinele din zona Golfului Persic: corveta Avanti construită de Spania pentru Arabia Saudita, corvetele de clasă Doha construite de Italia pentru Qatar sau Gowind-urile construite de Franța pentru Emiratele Arabe Unite.
Și pentru că suntem în zona proiectelor europene, la sesiunea PESCO din 16 noiembrie 2021 au fost adăugate două noi programe la care participă și România:
- Medium size Semi-Autonomous Surface Vehicle (M-SASV) la care participă Estonia, Franța, Letonia și, bineînțeles, Romania. În cadrul acestui program se urmărește dezvoltarea unei ambarcațiuni de dimensiuni medii semi-autonome, care poate funcționa atât cu echipaj cât și fără echipaj la bord, și care va putea fi dotată cu module specifice fiecărei misiuni în parte: cercetare, luptă antisubmarin sau anti-navă precum și împotriva minelor marine. Când aud de module interschimbabile mă gândesc că n-ar fi stricat să fie și Danemarca implicată, singurii cărora le-a ieșit ceva viabil în acest domeniu – StanFlex.
- Celălalt program adoptat în aceeași dată, Next Generation Small RPAS (NGSR) are în vedere dezvoltarea unei aeronave fără pilot care va opera la nivel tactic: brigadă/divizie. La acest program participă, pe lângă noi, Spania, Germania, Portugalia și Slovenia. Drona va putea fi folosită în medii diferite, inclusiv maritim, atât de armată cât și de alte structuri din sistemul de apărare al țării. Decolarea și aterizarea nu va necesita o pistă iar raza de acțiune va fi de până la 200 km în timp ce autonomia va fi de 5 până la 10 ore. Se urmărește construcția unui sistem cu arhitectură deschisă, capabil să fie echipat cu diverse module specifice ceea ce va maximiza interoperabilitatea și eficiența sistemului.
P.S. Acest articol nu este despre programul românesc de dotare cu corvete. Vă rog să comentați la subiect altfel comentariile vă vor fi șterse.
Păi dacă e modulara, e pe la vreo 3300 de tone, fiecare își pune senzori, arme, frigidere, dorințe, nu prea mai este comună. Sau, seamănă cu SIGMA, care e deja pe piață. Și trage mai mult spre fregata ușoară.
Proiectul suna bine la 3300 t. De proiecte bune de nave nu cred ca duce Europa lipsa.Marea problema nu este atât nava în sine, ci senzorii și armamentul. Eu la asta m-as fi așteptat sa lucreze europenii… sa zicem doua maxim trei arhitecturi de senzori și armament, astfel încât pe planul asta sa mai reducă costurile. De ce nu, sa li se dea dreptul tarilor sa folosească fonduri europene pentru achiziție.
Pe cele trei arhitecturi bine conturate as face licitație cu firme europene.
Asa as vedea eu un proiect european pentru corvete.
Right, which is why Сoncept-Design definitely looks a little dated. Well, 3300 t. was a lot back then for powerful weapon. The tried and tested approaches Fincantieri-design do not work for all markets… Regards.
Nava este o platforma pentru armament. In opinia mea, senzorii si armamentul sunt o chestiune ce tine de suveranitatea fiecarei tari. Nu avem o armata europeana.
Sisteme de armament comune sunt in Europa – Italia, Franta, Anglia – Aster, Italia si Anglia – CAMM. Spania insa prefera sa mearga pe mana americanilor. La senzori aerul european este si el destul de rarefiat, cu cateva mari companii – Leonardo, Thales, BAE etc samd
Dezvoltarea unei nave de fiecare in parte costa mult. Asa, costurile de proiectare se impart, beneficiaza si de sprijin UE si fiecare isi alcatuieste propria arhitectura de senzori si armament in functie de ce vrea fiecare sa faca cu nava, ca nu toti au cerinte similare.
Pana acum, avem 3 mari constructori navali implicati si niciun scandal, nicio discutie pe cine face asta sau astalalta. Asta inseamna ca ceva a mers bine.
Si totusi cum ramane cu elefantul din camera despre care nu avem voie sa vorbim? Nu le-o fi dat prin dibla la ai nostri sa tergiverseze programul de dotare cu nave noi, ca ulterior sa se alature programului european, in caz ca iese ceva bun, mai ieftin…? Totusi, vorbim de acelasi tip de nava… ar fi ciudat sa nu raportam programul si la nevoile noastre! E mult mai on topic decat proiectul european de drone…
Frumoase si interesante corvetele astea. Editat: restul a fost sters pentru ca Offtopic
Nicolae, nu ma pricep dar vreau sa învăț. Ce diferențe ar fi pe parte de senzori și armament între versiunea italiană multirol și cea franțuzească cu rază lungă apropiată de o navă de patrulare? Daca vrei sa detaliezi. Multumesc anticipat:)
Cel mai probabil la varianta OPV se va renunta la sonarul tractat, multumindu-se doar cu sonarul din carena. Posibil si propulsia sa fie alta, mai putin silentioasa dar mai economica. Daca ne uitam la POLA mexicane vedem ca se renunta la apararea AA cu raza lunga sau medie, Sigma-urile mexicane avand doar RIM-uri, nu si ESSM sau SM (sau echivalentele europene). Posibil ca asta sa insemne si un radar pentru tintele aeriene mai redus in capacitati.
Alte modificari ar putea privi compartimentarea navei pentru a facilita croazierele mai lungi.
Conform NavalToday si NavalNews, Reformador are un lansator mk 56 cu 8 rachete ESSM
https://www.navaltoday.com/2019/12/30/mexican-navys-pola-class-arm-reformador-aces-sea-trials/
https://www.navalnews.com/naval-news/2019/12/video-mexican-navy-pola-class-arm-reformador-completes-acceptance-trials/
Mihai, posibil sa ai dreptate. Pe janes.com o dau doar cu RIM: https://www.google.com/amp/s/www.janes.com/amp/mexican-navy-commissions-first-pola-long-range-opv/ZnlJK3dHVU9mZ28xajRJVkc5dVI5VFp1cVMwPQ2
Posibil sa fi cumparat 6 rachete si 2 de antrenament
https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/mexico-evolved-seasparrow-missiles
Francezii, pentru ca au o ZEE enorma, au nevoie de nave de patrulare cu raza lunga de actiune care sa faca prezenta fara a influenta major balanta fortelor regionale de pe unde se plimba. Vezi cum sunt folosite fregatele de clasa La Fayette.
Depinde ce vor francezii de la navele astea. Evolutia tehnologiei a permis simplificarea suitei de senzori necesare fiecarei categorii de armament ambarcat. Iar evolutia armamentului in sine simplificarea suitei de senzori. Majoritatea radarelor performante sunt capabile sa descopere, identifice, clasifice o tinta si sa asigure ghidarea rachetei proprii catre respectiva tinta. Pe vremuri se foloseau radare de control al focului separate, radare de supraveghere separate etc samd La fel, racheta poate fi cu ghidare radar activa sau semi-activa, diferenta fiind ca, teoretic si in principiu, cea cu ghidare radar activa se descurca singura dupa lansarea in timp ce aceea cu ghidare radar semi-activa necesita un radar de control al focului care sa-i corecteze traiectoria. Deci astazi putem face mai mult cu mai putin.
Daca francezii vor un inlocuitor de La Fayette, ne putem astepta la o nava capabila de lupta anti-nava, anti-submarin limitat, mai degraba prin elicopterul ambarcat si capabila sa se apere antiaerian impotriva rachetelor nava-nava inamice si a avioanelor – probabil ceva in genul VShorad – Mistral.
Daca ai chef, mai ales ca e sambata, iti recomand si acest articol: https://www.rumaniamilitary.ro/nave-celebre-episodul-5-crucisatoare-distrugatoare-fregate-corvete-opv-uri-offshore-patrol-vessel-cine-sunt-ele-si-ce-ar-trebui-sa-faca-fiecare
Pentru ce-am putea gasi pe versiunea italiana uita-te la corveta de clasa Doha (cred ca am pus link in articol) cu mentiunea ca mai degraba vorbim de Aster 15, nu 30 sau CAMM – CAMM ER.
Multumesc, o zi bună!
La Fayette vor fi inlocuite de FDI/FTI in marina franceza, care adauga inca vreo 1200 tone la deplasament pentru a urca la 4500 tone. Fregate in toata regula.
Configuratiile de armament posibile:
https://www.rumaniamilitary.ro/fdi
pentru Belharra:
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2020/08/FDI_config.jpg
versiunea franceza:
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2020/08/NG-Amiral-Ronarc2019-French-Navys-1st-FDI-Frigate-3.jpg
Armamentul, integrat cu sistemul de conducere a luptei de tip SETIS:
Rachete ASTER 30 dispuse in 16 pana la 32 celule Sylver A50;
Tun OtoBreda/ OtoMelara Super-Rapid cal 76mm sau 127mm;
Torpile 2×2 MU-90;
8x Rachete antinava
2x tunuri teleoperate cal. 20mm
Hangar pentru elicopter din clasa NH-90 si drona;
Contramasuri antisubmarine Thales
Sistem de razboi electronic Sentinel in arhitectura modulara
Configuratia asta poate ramane in uz 20-30 de ani. Problema mea e ca dupa episoadele Crimeea si Ucraina (cu intermezzourile Armenia-Azerbaijan), personal nu prea pun baza pe inzestrarea de la francezi, germani si israelieni.
Oficial, da, asa umbla vorba. Daca insa te uiti ce putere de foc ai pe FTI, o sa vezi ca sunt la nivel de FREMM. La Fayette sunt mult mai subtiri la puterea de foc, chiar daca loc ar fi. De aici poate si nevoia de a pune ceva sub FTI…
Oricum, ramane de vazut ce vor pune pe corvetele alea pana la urma.
chestia e ca francezii nu au avut corvete, La Fayette fiind la limita superioara a asa ceva.
Iar armamentul instalabil pe Lafayette il vedem in configuratia de export – Formidable…
Vom vedea daca inlocuiesc cu deplasament similar, desi tendinta e in sus…
Pentru patrulare in larg mai e asa ceva la 1200 tone… posibil sa imparta diferit misiunile intre asta si FDI
https://www.defense.gouv.fr/marine/nos-equipements/patrouilleurs-haute-mer
https://fr.wikipedia.org/wiki/Classe_d%27Estienne_d%27Orves
tocmai au comandat 10 noi, care vor avea printre misiuni si acompanierea submarinelor
https://www.ouest-france.fr/mer/une-commande-de-dix-patrouilleurs-pour-la-marine-6883064
unele sunt din astea, mai mult un fel de paza de coasta
https://www.youtube.com/watch?v=G1iK6BDWC18
Stim ca acest articol nu este despre ” programul românesc de dotare cu corvete” pentru ca ” programul românesc de dotare cu corvete” oricum nu exista 🙂
Practic în comun rămâne doar „șasiul” navei ?
Tabla navei în lungime și lățime .
Forma verticala trebuie modificată după cum vrea clientul.
Radar cu 4 fețe fixe și / sau radar în vârf rotitor, radare de navigație și control tir, etc.
Mă întreb și ce propulsie vrea fiecare.
Turbine gaz, diesel, in paralel sau separat, motoare electrice ?
Elice? Una , două sau propulsie cu jet ( apa) ?
Nu e ușor să produci un corp de navă comun care sa accepte toate aceste variante.
Actualmente fregatele FREMM sunt rodul colaborării franco- italiene.
Dar și aici sunt multe diferențe la sistemele montate și diverse.
Francezii au mai puține rachete pe ele, italianii mai multe. Și cele antinava sunt diverse.
Eu personal modularitatea asta nu o prea înțeleg.
Module standard NATO care pot fi adăugate, înlocuite după cum decide utilizatorul ?
E greu că se schimba însăși structura navei și rezistența corpului navei la atacuri.
Eventual se deplasează și
centrul de greutate.
Părerea mea.
„Corveta va avea o lungime de circa 110 de metri și un deplasament de aproximativ 3.300 de tone…
…P.S. Acest articol nu este despre programul românesc de dotare cu corvete. Vă rog să comentați la subiect altfel comentariile vă vor fi șterse.”
Eu, cutzu rau…”d-d-dar…ham-ham-ham…e in natura si fibra fiintei mele sa…nu-i drept”!
https://en.wikipedia.org/wiki/Formidable-class_frigate
IEXACT!
Mda…..niște corvete mai mari, așa….
Pai corveta asta, e aia despre care tot postam eu de zori… cea din prima poza. Ce-i drept, arata bengoasa rau di tat! ?
Vad ca nimeni n-a avut nimic de comentat cu privire la participarea Romaniei la cele doua programe PESCO cu drone…
nu, suntem linistiti si asteptam rezultatele la orizontul anilor… 🙂
La MSASV, practic suntem remorcati de Franta, ca initial erau doar 3 tari in program…
https://www.navalnews.com/naval-news/2021/11/european-defence-agency-launches-new-musv-project/
clasa 250-500 tone, deci un fel de NPR
https://twitter.com/navalnewscom/status/1460891999641427970
la RPAS NGSR imi pare inca nu prea clar definit… iar autonomia este destul de modesta fata de ceea ce intra acum pe piata
https://www.pesco.europa.eu/project/next-generation-small-rpas-ngsr/
Pentru un UAV tactic care e lansat cu mana as zice ca ambitiile legate de autonomie si raza de actiune sunt mari.
UAV tactic lansat cu mana pentru nivel de brigada/divizie ?!
Ceva nu e bishtosh!
Revenind la astea lansate de pe umar 🙂 …
Puma AE are anduranta de 2,5 ore, deci daca ar fi in clasa asta, da, ar fi ceva:
https://www.avinc.com/uas/puma-ae
Astalalt e la limita de sus a ce poate fi lansat cu mana, cu un elastic pe un fel de sina in versiunea VXE:
https://www.rumaniamilitary.ro/stalker-vxe-record-de-durata-a-zborului
si aici in versiunea de baza:
https://www.youtube.com/watch?v=Tqwqnj-oGyo
daca nu luam in considerare asta, care tot cu mainile e lansat 🙂
https://www.rumaniamilitary.ro/airbus-zephyr-record-de-anduranta
Probabil vor sa se apropie de performantele lui AEROSONDE, care la 13 kile e lansat cu catapulta si mai nou poate si vertical
https://en.wikipedia.org/wiki/AAI_Aerosonde
Am zis o prostie… 🙂 Am remarcat cerinta ca drona sa poata fi operata fara a necesita pista de orice fel, ceea ce implica fie… lansarea de pe umar, fie o catapulta.
Probabil ca se urmareste, prin participarea la acest program, inlocuirea Shadow-urilor 600. Caracteristicile par similare.
Mai degraba o varianta este evolutia la Shadow MK2/ Nightwarden sau RQ-7B V2 Block III Shadow, la peste 300kg, (care la nevoie pot duce si bombite)… compatibile prin upgrade cu sistemul existent
https://www.rumaniamilitary.ro/textron-shadow-600-si-nightwarden
Cealalta optiune ar fi mai micile Integrator/ScanEagle, care ar cam trebui sa fie echivalente la ce se incearca sa se dezvolte, pe un termen nedefinit
https://www.rumaniamilitary.ro/australia-cumpara-uav-integrator
https://www.rumaniamilitary.ro/stalker-vxe-record-de-durata-a-zborului
Daca te uiti ce ce vrea de la drona asta ca si km, ore functionare, ar putea fi un Hermes 450 tunat si mai modular….. O sa avem ce pune pe masa dupa semnarea contractului cu israelienii.
cu cati bani contribuim noi la programele europene de atatia ani ca obligatie ca doar cotizam la greu,si cati bani intoarcem inapoi in economia noastra, pt ca programele alea sa fie relevante pt armata romana, da participam ,ne vom dota vreodata cu ce rezulta din acele programe,probabilitatea e aproape 0 si am zis aproape ca sa nu zic 0
In fact, this brings another point from Columbia. https://www.infodefensa.com/texto-diario/mostrar/3128146/damen-promocionara-colombia-capacidades-construccion-modular А worthy choice in the world marketplace, five units…
https://www.pesco.europa.eu/project/next-generation-small-rpas-ngsr/. Hm…
I don’t think you could be any better than that, IMHO. https://aeronautics-sys.com/wp-content/themes/aeronautics/pdf/orbiter_4.pdf
second link pops up URL Phishing
I am okay… I didn’t handle it well. Top How do I edit or delete a post?