Operațiunea Aspides este răspunsul (lent) Uniunii Europene la atacurile houthi împotriva traficului naval comercial din Marea Roșie. Ca să punem puțin lucrurile în context, cea mai scurtă rută maritimă comercială dintre Europa și Asia trece prin Marea Mediterană, Canalul Suez, Marea Roșie și Strâmtoarea Bab el Mandeb. Alternativa este ruta maritimă care ocolește Africa pe la Capul Bunei Speranțe (mult mai lungă; înseamnă cel puțin o săptămână de marș în plus) sau cea prin Oceanul Arctic care, pe lângă faptul că nu este disponibilă decât vara și chiar și atunci în condiții speciale, mai trece și prin „curtea din spate” a Federației Ruse.
Atacurile repetate ale houthi împotriva navelor comerciale au determinat o scădere semnificativă a traficului naval prin Canalul Suez, au crescut costurile de transport și asigurare cu un impact direct asupra prețurilor produselor finite și au determinat o serie de probleme logistice în porturile chineze, în Singapore sau în Rotterdam. La asta se adaugă presiunea inflaționistă asupra economiei. Evident, afectat este și Egiptul, care-și vede redusă o sursă semnificativă de venituri provenite din taxele percepute pentru utilizarea canalului precum și țările din Peninsula Arabică.
În principiu, ca să concluzionăm, sunt afectate toate țările implicate în comerțul dintre Europa și Asia, fie că sunt la cele două extremități (UE sau China), fie că sunt pe „traseu” (țările Golfului Persic, India), fie că sunt mari centre logistice (Singapore, Rotterdam). Vorbim deci despre o problemă cu miză foarte mare pentru toate țările implicate.
Mai multe informații concrete, cifre etc pe acest subiect găsiți într-un studiu al United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) ce poate fi accesat online aici.
În cifre seci, conform site-ului oficial, Operațiunea Aspides, lansată (târziu) în 19 februarie 2024, înseamnă:
- Aria de operațiuni: Marea Roșie – zona Golfului Persic, zona de NV a Oceanului Indian;
- Mandat – 1 an (n.a. probabil va fi prelungit);
- Cartierul general – Larissa, Grecia;
- Buget – 8 milioane de Euro (n.a. conform unor declarații oficiale, bugetul asigurat de UE nu include, de exemplu, salariile echipajelor și, cred eu, nici costurile aferente muniției trase);
- Comandantul operațiunii: Comodor Vasileios Gryparis;
- Personal alocat: – Cartierul general din Larissa: 130; la fața locului, ambarcat pe Caio Duilio: 30;
- Forța dislocată în aria de operațiuni: 4 fregate și un avion de supraveghere;
- Comandantul flotilei: Contraamiral Stefano Costantino.
O fi mult, o fi puțin? Oricum ar fi, se pare că este tot ceea ce și-a permis Uniunea Europeană, una dintre marile puteri economice ale lumii, o putere cu interese globale, mai ales în ceea ce privește comerțul mondial. Care comerț, ce să vezi, se desfășoară preponderent pe mările și oceanele lumii…
Nu trebuie să ai 160 IQ-ul ca să-ți dai seama că asemenea interese trebuie sprijinite cu o flotă militară pe măsură. Cât timp Marea Britanie a fost cea mai mare putere industrială a lumii, a construit și menținut o flotă militară semnificativă. SUA, care i-a luat locul, mai ales după cel de-al Doilea Război Mondial, a procedat la fel. China, care ar vrea să preia locul SUA ce să vezi… procedează la fel!
Să revenim puțin la forța navală dislocată de una dintre marile puteri economice ale lumii (Uniunea Europeană însăși are un buget aprobat pe 2024 de peste 300 de miliarde de Euro): 4 fregate și un avion de supraveghere.
Fregatele sunt în marea lor majoritate nave dedicate luptei antiaeriene – F221 Hessen (Germania), D656 Alsace (Franța), D554 Caio Duilio (Italia) și F452 Hydra (Grecia). Nava italiană este clasificată ca distrugător specializat în lupta antiaeriană. Alsace, este una din cele două fregate FREMM special configurate pentru lupta antiaeriană, adeseori denumită și distrugător. Ambele nave au senzori și armament similare, numitorul comun fiind racheta Aster, în cele două configurații ale sale, 15 pentru raza medie de acțiune și 30 pentru raza lungă de acțiune.
Hessen folosește o combinație de senzori europeni și armament american, fie produs sub licență în Germania (RAM, ESSM), fie importat din SUA (Standard). Cel mai „amărât” membru al flotilei europene este fregata grecească, navă ce dispune de 16 celule Mk-48 VLS și 2 sisteme CIWS Phalanx.
Exemplu tipic de unitate europeană, fregata daneză Iver Huitfeldt a fost dislocată în zonă dar, cel puțin inițial, a fost pusă sub conducerea Operațiunii Prosperity Guardian (un efort anglo-american la care europenii nu au vrut să participe pentru că nu au dorit să fie sub comandă americană). În apărarea danezilor trebuie menționat că fregata lor a ajuns în zonă înainte de demararea Operațiunii Aspides. Deh, ca orice decizie europeană, a durat ceva până la implementare. Dacă danezii au o scuză bună, olandezii nu prea… În martie, fregata olandeză de clasă De Zeven Provincien, Tromp, aflată în drum spre zona Pacificului a făcut un pit-stop în Marea Roșie fiind încadrată în Operațiunea… Prosperity Guardian. Se pare că olandezii vor trimite și nava logistică Karel Doorman pentru aprovizionarea navelor din cadrul Operațiunii Aspides și pentru preluarea stafului de comandă de pe Caio Duilio care probabil va merge în Italia la refacerea resursei.
Operațiunea are deja premianții, corigenții și chiar repetenții ei. Premianții sunt, evident, italienii și francezii. Aster a funcționat excelent, reușind chiar să doboare și trei rachete balistice, o performanță în sine având în vedere că, cel puțin teoretic, racheta n-ar trebui să fie în stare de astfel de performanțe. Tunurile Oto Melara Strales de 76mm/62 de calibre și-au dovedit și ele eficiența clamată de pliantele companiei producătoare.
La capitolul corigenți încadrăm fregata daneză și, parțial, fregata germană. Fregata daneză a avut o serie de probleme grave generate de mariajul nereușit (ca să comentez ca la fotbal) dintre radarul APAR de la Thales (Olanda) și sistemul centralizat de conducere a luptei de la Therma (Danemarca) la care se adaugă rateurile muniției aferente tunurilor Oto Melara de 76mm care au explodat prematur, în apropierea navei. Fregata daneză și-a întrerupt până la urmă misiunea și s-a întors în țară, problemele înregistrate în misiune generând o demisie la nivel înalt. Hessen a avut și ea probleme de comunicare între radarul APAR de la Thales și racheta Standard, ambele în versiuni mai vechi. Cu toate acestea, este posibil ca germanii să-și fi rezolvat problemele la fața locului, indiferent dacă au făcut-o sau nu, fregata este încă în misiune în Marea Roșie.
Deschid o scurtă paranteză. În Danemarca își are sediul compania de transport maritim Maersk, una dintre cele mai mari din lume. Marina militară daneză se bazează pe trei fregate de clasă Iver Huitfeldt și pe două nave hibride care pot fi asimilate unei fregate, clasa Absalon. În Germania își are sediul compania de transport maritim Hapag-Lloyd. Flota Germaniei se bazează pe serviciile a trei fregate specializate în lupta antiaeriană de clasă Sachsen complementate de patru fregate multirol de clasă Brandenburg. Cea mai „grea” fregată din lume, clasa Baden-Württemberg (patru unități) nu este capabilă să susțină decât operațiuni de mică intensitate, așa că nu are ce căuta într-o zonă contestată precum cea din Marea Roșie. Mediterranean Shipping Company, un alt gigant al transporturilor maritime, este o companie italiană. Marina militară italiană se bazează pe serviciile a două distrugătoare specializate în lupta antiaeriană, încă două urmând a fi construite pentru a înlocui mai bătrânele Durand de la Penne, opt fregate de clasă Bergamini (FREMM) cu încă două în construcție, trei nave mari de patrulare cu bune capacități de luptă antiaeriană, clasa Thaon di Revel, la care se adaugă încă patru unități aflate în construcție (două vor fi transferate Indoneziei, primul succes la export al clasei). Față de Germania și Danemarca, deja Italia sună mult mai bine…
Grecia, alături de China, deține o treime din capacitatea mondială de transport maritim (tdw). A fost multă vreme pe primul loc dar ascensiunea Chinei este din ce în ce mai rapidă în ultimii ani. Marina greacă se bazează pe patru fregate de clasă Hydra (Meko) și nouă fregate de clasă Elli (Kortenaer), nave mai vechi dar robuste, „oneste” aș spune eu. Ambele clase folosesc racheta RIM-7 Sea Sparrow/RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) pentru apărarea antiaeriană. Fregata F452 Hydra, dislocată în Marea Roșie, a doborât deja două aeronave kamikaze fără pilot, s-au folosit tunurile, fie cel de 127mm, fie unul din cele două CIWS Phalanx.
Repetenții clasei sunt însă belgienii. La începutul lunii aprilie, fregata belgiană Louise Marie (F931) a participat, practic în prezența șefului cel mare – amiralul Michel Hofman, la un exercițiu menit să verifice capacitatea de luptă a navei ce urma să fie trimisă în Marea Roșie. A fost simulat un atac cu drone, nicio surpriză. Însă de aici începe „dicstracția”: o rachetă antiaeriană RIM-7 Sea Sparrow a ratat lansarea și a rămas blocată în tub iar celelalte mijloace de apărare antiaeriană de care dispune fregata – un tun cu tragere rapidă Oto Melara de 76 mm, un sistem CIWS Goalkeeper, mitraliere și, special pentru dislocarea în Marea Roșie, un minigun Dillon M134D, au eșuat la rândul lor. Pe scurt, a fost un fisco total și complet! Oh, ce vuiet, ce chin, ce jale ar fi fost aici pe site dacă se întâmpla așa ceva la noi… Nu e cazul, „fregatele” noastre nu sunt nici măcar la nivelul celor germane de clasă Baden-Württemberg care dispun de două lansatoare cu câte 21 de rachete RAM fiecare.
Operațiunea Aspides a relevat mai multe probleme în cadrul marinelor nord-europene. Paradoxal, sau poate că nu, problemele au apărut fix la statele nord-europene, adică cele mai bogate, cel puțin prin comparație cu cele sud-europene, percepute ca „săracii”/„faliții” Europei (cu campioni la falimente de țară, Spania și Grecia).
O trezire la realitate și, în mod cert, e mai bine că a venit cu ocazia acestei operațiuni decât în cazul unui război în apele nord-europene. Pentru că, dacă n-ar fi Marea Britanie (care are aproape la fel de multe nave din categoria fregată/distrugător precum Norvegia, Germania – care totuși are planuri mari, Olanda și Danemarca la un loc), situația ar fi delicată în zona Mării Baltice, Mării Nordului și a Atlanticului de Nord. Franța, deși are o marină respectabilă, are una dintre cele mai mari zone economice exclusive din lume, la mare distanță de casă, interese în Atlantic și în Mediterana. Pe scurt, este întinsă precum elasticul. Iar US Navy are probabil mai multe nave decât toate marinele militare europene la un loc. Așa, ca să avem un ordin de mărime…
În opinia mea, a cam venit timpul ca europenii să-și susțină interesele de peste mări și țări prin forțe proprii, nu doar să se bazeze pe flotele altora (a se citi SUA). Sau, „put one’s money where one’s mouth is”. Și ar trebui să mai înțelegem și faptul că vorbim de un efort general pentru că singuri devenim irelevanți.
@Dov…vezi? de asta ne trebuie fregate…sa avem cu ce participa cand se joaca lumea dea armata/flota europeana…sau cand sunt misiuni NATO prin Mediterana 😉
Fregate da, dar cu armament pe ele. Apropo, la recentul exercițiu am văzut pe YouTube că tunul era folosit. Trăgea spre tribord, probabil pentru show, că filmarea nu arăta vreo țintă plasată undeva pe mare. Întrebare : au desigilat muniția aia de la italieni sau aveau niște pocnitori pentru efecte artistice și le-au folosit?
Penibilă declarația comandantului despre combaterea țintelor aeriene…
Daca te referi la declaratia comandantului neamt, de ce e penibila?
Iata o parte din declaratia comandantului fregatei Hessen, Volker Kübsch: “Especially in combat situations, we were able to gain valuable, even unique experience not only for ourselves, but also for the entire German Navy and beyond,” he added.
Este exact ce am spus si eu, experienta pe care o dobandesti intr-o astfel de misiune merita chiar si riscul de a incasa o boaba.
Nici 2 luni n-au fost nemtii in stare sa sustina fregata in Marea Rosie dar in august vor sa trimita nava sora, Hamburg.
Sursa: https://www.twz.com/sea/german-frigate-that-fought-off-houthi-drones-heads-home-after-58-days
De notat ca, in acest moment, Operatiunea Aspides este redusa la 2 nave: Hydra si Caio Duilio. Alsace a ajuns deja acasa iar Hessen a plecat si ea spre casa. Marie Louise nu mai vine pentru ca a ratat complet testele si nicio alta contributie nu se arata la orizont pentru moment.
Spania, putere mediteraneeana, mandra posesoare a 5 fregate specializate in lupta antiaeriana (dotate cu Aegis) nu se arata prea interesata sa contribuie.
Ramane de vazut daca houthi s-au mai potolit sau vor intensifica din nou atacurile.
Daca fregatele noastre ar fi fost inarmate corespunzator ar fi fost o experienta de lupta foarte similara cu ceea ce ar putea intalni in caz de bum bum la Marea Neagra. La naiba, daca azi aveam o corveta din alea 4, facea toti banii s-o trimitem acolo.
Problema cu experienta de lupta este ca costa multi bani, mai ales in cazul navelor de lupta si al rachetelor lor. Spania, Norvegia sunt doua tari dotate cu nave specializate pt razboiul anti-aerian dar cu toate acestea se uita la TV.
La fel ca in cazul Patriot. S-a comportat foarte bine, peste asteptari, dar la 6-8 milioane de dolari racheta te cam seaca la buget, iar o nava de lupta scoasa din port costa multi bani, daca mai adaugi si rachetele, nici macar una sub un milion per bucata, explicatia pare de bun simt.
Atunci pentru ce le mai ai/ții? Pentru poze? Te rogi să nu fie nevoie de ele, iar cînd ai nevoie de ele stai să numeri banii? O navă e făcută să iasă pe mare, uns militară să și lupte pe mare. Nu văd ce exerciții/aplicații ar fi mai bune decît o astfel de misiune.
Bre, nu prea inteleg ce vrei sa spui… Care explicatie pare de bun simt?
Armata profesionista, moderna, e scumpa. Astea sunt preturile, vrei cele mai moderne si eficiente sisteme, platesti.
Nicio simulare, niciun exercitiu, chiar si cu munitie de lupta, nu se compara cu lansarea in conditii reale de lupta. Ca patesti ca fregata belgiana… Nu-mi plac presupunerile de genul asta, dar sunt convins ca si belgienii scoteau de la „foarte bine” in sus prin exercitii. Danezii la fel.
Aici nu vorbim de Rwanda, vorbim de unele dintre cele mai bogate tari din lume. Interesate direct in implementarea conceptului de mare libera.
Iarna nu-i ca vara iar viata bate filmul.
Comparatia cu Rwanda este cam nefericita. Tara respectiva are o armata foarte izbutita.
ai grija ca Rwanda e numita Elvetia Africii si nu e nici pe departe un exemplu de saracie sau incompetenta militara. Poate vrei sa spui RD Congo.
😊
Vad ca spaniolii nu au participat…parca aveau fregatele alea cu sistem Aegis pe ele..Alvaro de Bazan. Sau si astea au probleme ? Cred ca ar fi fost o buna oprtunitate sa-si testeze sistemele intr-o lupta reala…Daca astia mai bogati au probleme cu flotele lor ce sa mai vorbim de ai nostrii…Incet , incet incep sa-i dau dreptate lui Trump cand zicea sa se puna banu jos si sa se treaca la inarmare..In afara de francezi . britanici si italieni restul sunt cam flower power pe aici prin Europa..
Da, spaniolii n-au trimis nimic desi au cu ce… As fi curios sa aflu care-o fi motivul.
Pai am sa iti explic sunt de 17 ani in Es si la guvernare e Psoe socialisti ,cred cu asta e deajuns .
In ultimul link postat de mine:
„Spain’s Defence Ministry said the country would not participate in the operation. Madrid has denied reports that it vetoed a decision on diverting the EU’s anti-piracy naval operation ‘Atalanta’, which is headquartered in Spain, to safeguard Red Sea vessels from Houthi attacks.
Spanish Prime Minister Pedro Sánchez has called for the creation of a bespoke European mission to patrol the area and protect European commercial interests.”
Da, dar tot nu rezulta de ce nu vor sa participe. Au cu ce. Un motiv trebuie sa fie acolo, si nu cred ca e vorba de faptul ca primul ministru e pro-palestinian sau ca socialistii sunt la putere. Dar poate vom vedea curand si o nava spaniola in Aspides…
Poate ca urmare a orientării pro-palestiene a primului ministru Pedro Sanchez?
Red Sea: Houthi attacks put pressure on Cairo
https://www.dw.com/en/red-sea-houthi-attacks-put-pressure-on-cairo/a-68088065
Surge in maritime violence boosts demand for private security forces
https://www.ft.com/content/5175a8b4-41cc-4b60-913f-dc6f2f68307d
Russian, Chinese Ships Face Risks Despite Houthi Pact
https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-03-25/russia-china-ships-face-red-sea-risks-despite-houthi-pact-egypt-s-crisis
Red Sea: Why have some EU nations distanced themselves from the US operation against the Houthis?
https://www.euronews.com/my-europe/2024/01/02/red-sea-why-have-some-eu-nations-distanced-themselves-from-the-us-operation-against-the-ho
Daca au atatea scrupule merita sa piarda miliarde ! Daca cineva, houthi, nu ameninta ci chiar trage in nava ta => declaratie de razboi ! Ce scrupule poti sa mai ai ? Pe Gaddafi l-au ras pt muuult mai putin (dar oricum nu atacase SUA, Franta sau Anglia) si Libia e si acum oruina !
Daca nu te simti in stare sa aperi nava cu nava care trece prin Golful Aden, organizeaza convoaie de cca 10 nave ! E mai ieftin decat sa ocolesti toata Africa, pe la Capul Bunei Sperante ca pe vremea lui Vasco da Gama(sec15).
Ceva nu se leaga sau poate din cauza multor ani de subfinantare a marinelor(ca si a armatelor) treaba sta si mai prost decat se vede.
Daca pe strada ta, exista o curte cu poarta permanent deschisa, din care din cand in cand ies niste caini rai, care ataca trecatorii, nu pui un gardian la poarta sa stea permanent de paza, ci trimiti hingherii sa intre peste si sa-i ia. Asta e, trebuie o operatiune de debarcare sub stindard ONU.
Dar, bineinteles, in Consiliul de securitate vor fi pro doar SUA si Anglia. Poate si Franta. Ceilalti doi se vor abtine.
Poate ca si SUA vor zice: ” iar sa se uite africanii urat la noi si sa sara in bratele Rusiei” .
Nimeni in occident nu mai are chef sa puna „boots on the ground”. Ca asta inseamna multe sicrie imbracate in drapel. Dar macar americanii i-au pisat cu rachete la ei acasa ca sa le mai taie din elanul muncitoresc si pare sa fi functionat, numarul atacurilor a scazut. Probabil au inasprit si blocada din jurul Yemenului ca sa nu mai primeasca aia colete din Iran.
Altfel, africanii chiar sar in bratele Rusiei. Niger (daca nu ma-nsel) a cerut trupelor SUA sa plece si aia chiar pleaca.
Stiti voi bancul ala cu tancurile albaneze, da? La fel si la noi in misiunea asta noua internationala aprobata ieri de CSAT? Trimitem 5 soldati. Au dat de dracu’ rebelii Houti!
Noi trimitem ca să învățăm. Cred ca este vorba de ofițeri de stat major.
Acum câteva zile la Digi 24 au zis ca Parlamentul a aprobat trimiterea a 5 mii de militari romani. Am crezut ca ii invadat singur pe Houthi 😀
bagă bancu’ !
9.La Natiunile Unite:
-Cu ce dotare logistica poate participa Albania la fortele de mentinere a pacii?
-Va dam un tanc!
-Nu se poate, doar unul?
-Bine, vi le dam pe amândoua.
😁🤣
De-a rasu-plansu’…
deoarece bangu’ se pupa-pa-gura cu Albanezia-n care se scalda (sac!) FNR*.
asta este realitatea cruda-n care oricare dintre „frecatele-majestati”
ar deveni target-practice, presupunand (fortand logica elementara)
ca inconstienta si iresponsabilitatea (deja relevata p-aici)
le-ar trimite in „teatre-de-operatiuni”.
_______________________________________________________
* ce indignati au fost nationalistii cand ne-a caftit Albania. La trosball.
Surpriza fiind care, mai exact? Dpdv militar UE e doar un tigru de carton, cu navd puține și inutile, gândite mai mult pentru facilitarea importului de migranți decât pentru lupta efectivă. Și nu văd prea cu să-și bage mințile în cap…
De citit și răscitit, materialul cu cele 4 războaie postat recent la PSR. Toți decidenții sunt reactivi, dacă nu e atacata direct tara lor nu se implica căci pierd voturi. Turma de cetățeni UE e pe bunăstare, flowerpower, swingereala nu le arde de houthy și alte prostii. Atât timp cât își permit haleala, țoalele, mașinile și electronicele din Asia chiar și la preț mărit…nu o sa-si pună fundul la bătaie sau sa-si trimită copiii în zone de război. Orice politician își da seama ca astfel de atitudini sunt de terminat cariera. Greta Thunberg și alții pe rețelele sociale au atâta influenta încât EU va sta dezarmanta mult și bine.
Pai e de vazut cat timp isi vor mai permite… Clasa medie e mai degraba la limita saraciei decat la limita bogatiei in lumea occidentala. Si clasa medie e aia pe care se bazeaza bugetele statelor occidentale. Ma rog, e mult mai complexa treaba. Dar da, bine zis, puliticienii sunt mai degraba reactivi decat proactivi.
Pararea mea e ca daca am fi avut acele corvete, era bine sa participe, experienta se obtine in lupta.
Degeaba ai avea nave in rada, daca echipajele nu au experienta si nici nu stii de ce e capabila acea nava – under stress conditions.
De aia US si GB si restul trimit nave, sa capete experienta, sa vada cum se comporta sistemele, sa „inchege” echipajele, etc.
Daca le tii doar de parada, mai bine te lipsesti, pierzi bani cu ele la cheu…
Nu avem, stam acasa.
Ceva offt-opic:
Veste proasta pentru posibila achizitie de Leo, Cehia se pare ca va „produce” Leo 2A8 – asamblarea turelei – linie noua de productie, aprobata. Inca se poarat discutii cu fostul KWM…dar pare un done-deal, mai ales ca vor lua si ei 78 de bucati – parca.
Coada e mare, KWM nu prea face fata, cu numai 4 tancuri produse pe luna… primii sint Ungaria si Qatar-ul… urmeaza restul EU la coada …orizont de timp pentru cehi – 2027-2030 – sa primeasca tancurile comandate.
Deci pina atunci, Abrams ramine baza + eventual K2 – asta daca ne miscam cu talent. Pentru Leo e tirziu …
Sursa:
https://m.defenseromania.ro/republica-ceha-intentioneaza-sa-produca-la-nivel-local-leopard-2_628004.html
militar doar sub cupola nato,lăsați de capul lor europenii-ue devin ridicoli și irelevanti.
occidentul a facut china un jucator de talie mondiala,dupa caderea urss tot ei au pus umarul la crestearea rusiei,in africa zburda china si mai nou rusia,in orient fundamentalismul este la el acasa…multe probleme ajunse in punct critic deodata ce se cer rezolvate.nici nu mai amintesc de circul politic din sua si tensiunea din paciific.
cat priveste românica problema este majoritar de natura autohtona si se poate rezolva cu vointa politica.
dar vointa politica este pentru balamuc,smen si alte combinatii …acum se observa cu ochiul liber prioritatile statului si clasei politic.
ps..si totusi la ei oamenii isi dau demisia,la noi sunt detasati la centru.
Pentru că în articol se vorbește și despre UK, știre:
,,Britain will put the defense industry in war mode – Prime Minister Sunak
The decision comes in the wake of actions by an axis of authoritarian countries – Iran, Russia, North Korea and China – „with values different from ours, increasingly aggressive,” the British prime minister said.
He also confirmed London’s intention to increase defense spending to 2.5% of GDP by 2030.”
https://x.com/nexta_tv/status/1782785417638461562
Sunt de criticat europenii, insa problemele identificate in Marea Rosie pun in perspectiva necesitatea unei extinderi si reforma a European Defense Agency, poate chiar un comisar pentru aparare, pentru coordonarea misiunilor; fara baza legala evident ca fiecare face de capul lui gandindu-se las ca o sa faca altii, de ce sa cheltuim noi; cu documente semnate nu mai e asa
Din câte pricep eu, UE poate oferi bani pentru construcție de infrastructură, pentru creare de industrii și sprijinire dezvoltării industriilor existente, ceea ce nu e puțin. Restul…. depinde de politica internă a fiecări țări.
În esență UE e o asociație de negustori, faza e că băieții ăștia preocupați de negoț, nu s-au pus de acord că nu mai merge treaba ca până acum. Asta e….
La urma urmei și în UE și în NATO, politica internă a fiecărei țări face muzica de ansamblu. Cu cât mai rapid conștientizăm asta, cu atât va fi mai puțin rău (nu mai bine, neapărat…)
Bune erau vedetele torpiloare.
Mici, rapide, eficiente.
La ce-ti mai trebuie ditamai mastodontul cu pista de elicopter cand ai drone foarte fâşneţe ?
Cu cat este mai mare ţinta, cu atat este mai vulnerabila.
Viitorul este al dronelor navale conduse de IA.
Dar ca sa produci sau sa cumperi armament trebuie sa ai alocari bugetare consistente si permanente, nu doar cand o ia razna un bou la Kremlin sau la Beijing. Caci da, un razboi global nu va pleca de la pipernicita Rusie ci de la umflata de China, cu amorsa in Coreea de Nord; si singura piesica serioasa sa ajunga in Romania este … India !
Foarte clar
de ce nu vedeti si partea plina a paharului?
Dupa zeci de ani de leadership american au scos capul din nisip si tarile europene non-nucleare. Cu bune cu rele, prea putin conteaza, important e ca vor castiga exeprienta.
E bine, stiti cum se spune, daca vezi ca ieri procedai gresit, esti sigur pe drumul cel bun.
Next step baza aviatica in zona.
Dar au baza aviatica in zona: Djibouti 😉
Dar te risti sa pierzi avioane 4+++ de la antiaeriana? Caci numai unchiul se incumeta sa-i piseze pe aia impreuna cu UK
Anyway fara 4% din PIB alocare si model de armata, recrutare, respect, promovare si sustinere spre invatare si avansare precum in israel…slabe sanse sa facem multi purici pe aici prin Est de capul nostru.
Anyway, wishful thinking – cu ciolaci, ciuce, maciuce si fiereeeee la inaintare vom avea succesuri multe.
Europenii nu sunt nici saraci si nici inapoiati tehnologic. Flota aviatica a tarilor europene bate relaxat flota aviatica rusa, atat calitativ cat si cantitativ.
Legat de Ro, 4% inseamna 12 mld EUR, o mare gramada de bani. Ia intreaba pe aici cati din cei care citesc se hranesc din buget si o sa vezi cati sustinatori vei mai gasi la idee.
E usor sa dam vina pe politicieni, nu de alta dar chiar sunt incompetenti, dar realitatea cruda este ca banii se toaca de catre bugetari (a nu se intelege pensionari) si diverse finantari fanteziste facute din buget.
Legat de Ro, 4% inseamna 12 mld EUR, o mare gramada de bani.
… asa cum > 6% deficit inseamna aprox 20 mld. O gramada si mai mare.
„bogatia” ue se reflecta-n datoriile cumulate si-n indexul tipografiei din subsolul ECB. „techno”… da, in anii 90. Sigur peste alde putler din 60-70. Inca.
In Ro „clasa” p*litica reprezinta perfect societatea.
Reprezentare valabila pt oricare alta „clasa”.
Razboiul / conflictul a fost si inca este catalizator al progresului*.
Pentru cine inca mai are un consulat in zona firescului si logicii elementare
razboiul este si un turnesol / oglinda.
Asa cum sunt si crizele economice si/sau cele sociale / pandemice.
Actuala tovarasa ue si-a devoalat „putirinta”
cand a trebuit sa se roage de privitorii oblic sa-i dea niste carpe.
Ca n-are acum niste copai fasnete dotate cu tot ceea ce-ar fi necesar si nici macar umerasele de uniforme nu se ridica la pretentiile fireturilor cusute pe maneci n-ar trebui sa mai mire pe cineva.
Candva a fost Doamna Piata Comuna.
Acum este o palida imitatie de comu’ism.
Multilateral dezvoltat… PC, green-church, pomeni…
Un pechinez latos care scheauna in spatele unui paravan pe care este pictat un lup alsacian.