Încet-încet, se limpezesc apele în ceea ce o privește pe Sa’ar 6. Aceasta a fost recent fotografiată în Germania, prima unitate, INS Magen, intrând în teste. O a doua unitate este și ea într-un stadiu avansat, fiind deja pe apă.
Navele sunt construite de ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) în baza unui contract încheiat în mai 2015 și au la bază cunoscuta serie Meko, de data asta fiind vorba despre modelul Meko 100. Construcția efectivă a început în februarie 2018 urmând ca cele patru unități să fie finalizate în perioada 2020 – 2022. Tot în februarie 2018 navele au fost botezate: INS Magen, INS Oz, INS Independence și INS Victory.
Conform surselor citate mai jos, Sa’ar 6 au aproximativ 90 m lungime, o lățime de aproximativ 13 m și un deplasament de circa 1900 – 2000 tone. Dacă ne uităm pe site-ul oficial al celor de la TKMS, Meko 100 au o lungime de 98,5 m, o lățime de 14 m și un deplasament de 2250 tone. Nu văd absolut niciun motiv pentru care navele israeliene să aibă dimensiuni diferite.
Înălțimea totală a navelor, până la mărul catargului, va fi de circa 21 m. Echipajul va avea în jur de 70 de oameni iar helipadul și hangarul vor putea acomoda un elicopter de clasă medie (11 tone), în genul SH-60 Seahawk.
Propulsia este de tip CODAD, israelienii renunțând la turbinele pe gaz, așa cum are Sa’ar 5, recent prezentată pe site aici. Ne putem aștepta la două motoare diesel de 6 MW fiecare (așa cum are Meko 100) care vor învârti doi arbori port-elice. Navele vor dispune și de bow-thruster pentru facilitarea manevrelor în zone portuare și nu numai. Și viteza maximă va scădea prin comparație cu predecesoarea sa, fiind estimată undeva în zona a 25 Nd, raza de acțiune fiind de circa 2500 Mm. Conform celor de la TKMS, Meko 100 poate avea o rază maximă de 4500 Mm@14 Nd, dar e posibil ca israelienii să fi renunțat parțial la rază în favoarea unui armament mai capabil.
Armamentul și senzorii vor fi instalați în Israel. Hai să ne uităm la cele două poze! 🙂
Uitându-ne la poza de deasupra și la cea de dedesubt putem lesne remarca arhitectura navală cu ”trăsături stealth”, dominată de cele două catarge, cel din prova mai mare. Acesta din urmă va găzdui 3 din cele 4 panouri ale radarului IAI Elta ELM-2248 MF-STAR, un radar AESA ce lucrează în bandă S, cu bune caracteristici tehnice și despre care puteți citi mai multe detalii aici. Cel de-al patrulea panou al radarului pare a fi integrat în catargul pupa, mai mic decât cel din prova, situat deasupra hangarului. De altfel, catargul pupa are un soi de crucetă a cărei utilitate îmi scapă pentru moment așa că orice sugestii sunt binevenite.
Nava nu pare să aibă coșuri clasice, așa că este foarte posibil ca evacuarea gazelor să se facă sub, sau în zona liniei de plutire pentru diminuarea semnăturii infraroșu a navei. Cu toate acestea, este posibil să avem o evacuare duală, coșuri clasice de fum cu evacuare la nivelul liniei de plutire.
O imagine destul de neclară cu două nave ale clasei în Kiel, Germania.
Conform informațiilor preliminare, armamentul va consta în:
- 1 x tun Oto Melara 76 mm;
- 2 x Typhoon Weapon Stations, posibil de 30 mm;
- 2 x 8 (posibil) celule verticale pentru 16 rachete antiaeriene de tip Barak-8;
- C-Dome – apărare antiaeriană locală, bazată pe racheta Tamir, posibil 40 de rachete in configurația 4 x 2 x 5;
- 4 x 4 rachete anti-navă, cel mai probabil de tip Gabriel V;
- 2 x 3 TLT de 324 mm.
Dacă locul celor 32 de celule pentru Barak-8 este cel mai probabil în fața comenzii de navigație și în spatele turelei de 76 mm, nu-mi este clar unde vor amplasa israelienii lansatoarele verticale de câte 8 celule/fiecare pentru Tamir. Un posibil candidat este tot spațiul dintre comandă și turelă, dar și zona dintre cele două catarge unde, de altfel, este locul probabil unde vor fi amplasate rachetele anti-navă. Uitându-ma mai bine la poza cu vedere din prova babord, aș zice că există o șansă bună ca celulele verticale pentru Tamir să fie intercalate cu cele pentru Barak, dar e greu de spus. O poză cu vedere de sus ne-ar edifica pe deplin dar mi-e teamă că mai avem de așteptat…
Ca o scurtă concluzie: calitățile nautice și manevriere sunt probabil mai bune decât la predecesoarea sa, Sa’ar 5, armamentul este și el mult mai sofisticat, cel puțin din punct de vedere al apărării antiaeriene fiind gestionate atât ținte aflate la distanțe mari (Barak-8) cât și ținte aflate în zona apropiată a navei (C-Dome). Rămâne de văzut câte rachete anti-navă vor fi până la urmă ambarcate. Foarte probabil, nu cred că vom mai avea Harpoon la bordul acestor nave.
Armamentul este mult peste nivelul normal al unei corvete. De fapt, din acest punct de vedere, suntem în zona unei fregate în toată regula, capabilă să lupte cu succes în toate cele trei medii de luptă. Aș zice că navele clasei sunt croite strict pe cerințele operaționale israeliene.
Nicolae
P.S. Articol actualizat cu informatiile, pozele și filmul postate de Razvan și Marius în comentarii.
גדולה יותר, מתקדמת יותר ועוצמתית יותר. חשיפה ראשונה: הסער 6?
Publiée par Israeli Navy זרוע הים sur Lundi 5 février 2018
Și câteva poze din timpul construcției: bow-thruster, 2 cârme.
Surse:
Israel Navy’s New SA’AR 6 Corvette Begins Initial Sea Trials
Cele doua VLS-uri in fata cosurilor, babord/tribord.
Si proiectul initial
Merci, Razvan! 🙂 N-am avut timp sa fac sapaturi si am preferat sa nu fiu influentat de poze mai vechi, simulari etc
Cea mai apropiata de realitate pare poza ta de la mijloc.
Inca nu-s lamurit pe unde evacueaza gazele de la motor. Spun asta pentru ca daca te uiti pe coca, o sa vezi niste puncte negre. Ambele poze din articol sunt cu nava in mars dar nu se vede mai nimic, dilatarea aerului in zona evacuarii, ce-i drept pozele sunt facute de departe, iar nava pare sa mearga cu viteza mica…
Btw, se pare ca Barak 8 da jos supersonicele (au testat indienii Barak 8 impotriva Brahmos) insa despre Tamir, americanii au dubii ca poate da jos rachete de croaziera… 🙂
Ramane de vazut dupa ce prima nava intra in serviciu care va fi configuratia finala.
Eu am in continuare dubii cu privire la numarul final de Barak 8…dar si al vectorilor Tamir de C-Dome.
E o intreaga bulibaseala aici de cativa ani…
Cred ca la Barak vor fi 32. La Tamir, judecand dupa pozele tale, probabil 16. Dar da, ramane de vazut.
E inversa. Pozitionarea,..
Tamir in fata (cel mai probabil 4 VLS-uri de 2×5…da, cate 10…deci 40 de interceptori/vectori/celule)…desi in poza cu macheta apar cat 4, nu 5 celule, pe coloana.
Barak8 in fata „cosurilor”…2 VLS-uri de 2×4 (deci 16)…desi am mai vazut si eu discutii cu 4 VLS-suri (deci 32)..insa e cam mult, dar totusi vorbim de israelieni, sunt naroji la capitolul asta…
Nu te mai lua dupa poza de la Naval Analyses.
Pun o lada de bere pe Barak-8 in VLS-ul din fata si Tamir pe suprastructura, intre catarge. Logica spune sa pui racheta mai mare si mai grea, dar si mai capabila in VLS-ul aflat mai jos si unde ai mai mult spatiu.
@Razvan – eu am si mai multe nelamuriri ….. intr-un final … la ce e buna nava asta?
e buna la ce le trebuie la israelieni – patrulare si lupta in propria zona economica exclusiva in largul coastelor, in Mediterana.
Poze din docul uscat… nu se vede nimic pe dedesubt 🙂
https://www.militaryimages.net/threads/israeli-defence-forces.6018/page-11
posibil sa fie alea laterale, la pupa
https://static.timesofisrael.com/www/uploads/2018/11/WhatsApp_Image_2018-11-27_at_16.31.41_3-1024×640.jpg
La Sa’ar 5
http://www.mdc.idv.tw/mdc/navy/othernavy/saar5-15.jpg
Super poze! Pare sa aiba bow-thruster in prova, doua carme (par suspendate si compensate, dar nu vad prea bine), clar doi arbori port-elice, posibil si un al treilea pe mijloc, dar din nou nu vad prea bine.
Daca la evacuare te referi, aia ar trebui sa fie spre centrul cocii, in zona motoarelor si a liniei de plutire, nu atat de sus si spre pupa cum par cele din al doilea link.
Gaurile din al doilea link, sus pe coca, in zona helipadului, e posibil sa fie pentru darea paramelor de acostare.
chestia e ca nu vad alte „gauri” semnificative… poate ca o parte evacueaza in sus prin zona mini-VLS-urilor, in fata catargului secundar.
De aia am dat si poza cu Sa’ar 5 cu evacuarile posibile, pentru comparatie.
Primele doua poze din articol, sunt patru „pete” ca de funingine in zona centrala a cocii, cele exterioare mai sus, cele interioare mai aproape de linia de plutire. Ar putea fi alea, la fel de bine cum e posibil sa aiba evacuare duala: cosuri si la linia de plutire.
da, imi par totusi ale naibii de mici, dar poate ca nici n-a apucat sa se acumuleze negreala din cauza ca motoarele nu au fost folosite decat putin timp.
Mai bagam o schita…
https://defense-update.com/wp-content/uploads/2018/08/Israel_Navy_saar6_1021.jpg
Sincer nu vad cum ar fi alea evacuari de gaze suficiente:
https://www.navalnews.com/wp-content/uploads/2019/05/Israel-Navys-first-SAAR-6-corvette-named-INS-Magen_001.jpg
https://twitter.com/CavasShips/status/1164051478694322176/photo/1
https://twitter.com/CavasShips/status/1164051478694322176/photo/2
Inca un set:
https://www.kn-online.de/var/storage/images/kn/nachrichten/wirtschaft/korvette-magen-absolvierte-erste-probefahrt-auf-der-ostsee/741299929-1-ger-DE/Israels-neues-Flaggschiff-auf-Probefahrt_big_teaser_article.jpg
https://twitter.com/DeuGunnersMate/status/1164066746015375361/photo/1
Sunt si la babord si la tribord. Daca te uiti la poze, cand nava e trasa pe dreapta sunt curate, cand e pe apa in mars sunt urme ca de funingine (dieselul scoate funingine de obicei), cel putin pe tribord.
Pe de alta parte, motoarele marine sunt racite cu apa de mare, pe undeva trebuie sa fie si evacuarea sistemului de racire. Posibil in babord…
Cele patru evacuari din tribord pot indica un sistem cu 2 motoare de mars + 2 generatoare diesel.
In postarea DeuGunnersMate ai poze cu o K-130 langa, dispunerea evacuarilor pare similara.
Zic si io… 🙂
Exceptionally low IR signatures through the lack of a funnel, all combustion engines exhausting horizontally on, or below the waterline with active cooling, and a shell cooling system
CODAG la MEKO class : https://www.naval-technology.com/projects/meko/attachment/meko4/ cu sistemul WARP de la Waertsila: https://cdn.wartsila.com/docs/default-source/product-files/gears-propulsors/waterjets/brochure-o-p-waterjets.pdf
Apa este utilizata nu doar la sub-sistemul de racire a motoarelor, ci si la racirea gazelor arse evacuate (se injecteaza apa pe tubulatura de iesire a gazelor)
Incarcata bine configuratia… cu 16 rachete AN, 40 de celule in VLS-ul mediu + VLS-ul pentru Barak8, teleoperabile Typhoon (varianta navala alor noastre OWS-25R de pe MLI-84M, din care mai avem pe stoc peste 60 de bucati si idiotii nostri inca nu le-au gasit o utilizare)… si OtoMelara 76mm.
Asta-i spuneam si lui Razvan, nu va mai luati dupa infograficul de pe Naval Analysis…
Si C-Dome lucreaza in VLS-uri de 8 celule, presupunand ca Tamir va fi in fata, nu stiu cum naiba i-a dat lui 40 cand a inmultit 8 cu 4…
Iron Dome vine in diferite configuratii, in „double stacked 2×5” (adica 4×5), I-Dome (2×5)…am vazut si C-Dome „simple” de tipul 2×2…
Eu inteleg ce zici, am avut si eu senzatia – ca si tine – cu ceva timp in urma, dar pana la urma cred ca asa va fi, cu C-Dome 2×5-uri in fata (nu 2×4) si Barak8 2×4-uri intre catarge.
Uite C-Dome cu 2×5 la DIMDEX 2019:
Da, ai dreptate, mea culpa, ramasesem blocat in 2×4 cand, de fapt, Rafael ne spune ca vin in VLU (Vertical Launch Unit) de 2×5. In acest context este foarte probabil sa ai dreptate (si Naval Analysis o data cu tine 🙂 ) in ceea ce priveste repartizarea rachetelor AA asa ca-mi retrag lada de bere… 🙂
Poza…zisei DIMDEX 2019 (Qatar) dar e IMDEX Asia 2019 (Singapore)
Pe pagina Facebook a Marinei Israeliene (cu mentiunea ca e alfabetul de la dreapta la stanga, deci cifrele din stanga („8” sau „6”) sunt la sfarsit si nu la inceputul numelui:
Si banuiesc ca incercarea de a emula un design similar nu s-ar preta pentru cerintele navale ale zonei noastre, corect?
Eroul Bula s-a specializat pe domeniul asta… 🙂
1) La israelieni, astea-s principalele nave de lupta, „mandria flotei”. La noi in organigrama mai exista si fregatele si, teoretic, ele ar trebui sa preia rolul de aparare AA, ramanand ca cele 4 corvete sa se concentreze pe AS.
2) Conditiile de la ei sunt ceva mai blande decat la noi asa ca isi permit nave cu calitati nautice&manevriere mai slabe. Si pentru acest motiv au o marja mai mare sa „ingramadeasca” lucruri pe ele.
3) Am putea emula un design asemanator de nava multirol dar, in opinia mea, ar trebui sa urcam deplasamentul in zona celor 3500 tone pentru capabilitati similare Saar 6. Adica in loc de 3 fregate + 4 corvete, 6-7 fregate „usoare” in zona 3500 tone, gen La Fayette, Formidable sau Meko sud-african.
Asemenea corvete ne-ar fi bune și noua.
7 ani livrarea de la data contractului. Imi e groaza cand vad marina noastra. Ce draq se intampla cu corvetele noastre ca din ianuarie trebuia curtea de apel sa dea o solutie finala. Mai munceste cineva in tara asta?
Daca se dorea o înzestrare a armatei, parte din programele, mă rog pdf-urile, ar fi avut finalitate. Bine că avem camioane …
Si ce crezi tu ? Camioanele nu sunt necesare?
Editat: Sorry, offtopic!! Mutati discutia la Permiteti sa raportez.
Avem?
Despre Pirande se mai stie ceva? Se mai fabrica macar?
Mutati offtopic-ul la PMR va rog.
Pai noi avem alti posibili adversari la marea Neagra si o altfel de clima + trebuie sa avem capacitatea de a putea naviga in Atlantic conform cu cerintele NATO.
De aici rezulta ca avem nevoie de o nava cu autonomie mai mare si care sa tina marea si sa poata lansa in conditii de furtuna. Cel mai important aspect pe care trebuie sa il luam in seama este si supravietuirea navei in cazul in care incaseaza o racheta antinava si cate compartimente etanse are nava si ce capacitate are echipajul de a se apara la incendii.
Deci este clar o nava mai mare necesara
pe Atlantic il trimitem pe Ferdinand …
….dar cu 5sau 6 din astea ….cred ca stai linistit pe MN…..
https://www.capital.ro/breaking-news-romania-a-decretat-stare-de-urgenta.html
stiu ca e off dar e important
Corvettes type מגן ( MagEn, Defender…) L-92m. W-13.52m. draft-4-4.2m. full displacement-2200t. „… Diesen Korvettentyp zeichnen hohe Geschwindigkeiten aus. Durch ihren Diesel- bzw. Gasantrieb kann diese Typklasse nach Medienangaben eine Höchstgeschwindigkeit von circa 35 Knoten (65 km/h) erreichen. – Quelle: https://www.shz.de/27648502. Main engines gas outlets are located below the waterline: https://www.fxp.co.il/showthread.php?t=19660232 (enhance the image.) Low noise anti-submarine course with electric motors. Shalom from israel !
https://www.edrmagazine.eu/finnish-navy-unveils-first-details-of-its-future-gabriel-v-anti-ship-missile Gabriel-5. Engine- „SOREK-4″(Israel), thrust-367 kgf. Tomahowk: thrust-272/318 kgf (F107) …5.5 m. 1250 kg… Yeah, 200+ km.?? This is like a „Тomahawk”!
It’s amazing…
German naval forum: „Als Anmerkung – die Sa’ar 6 sind keine Derivate der K130. Die K130 sind eine Variante des MEKO 100-Basisdesigns, das später zur MEKO A-100 weiterentwickelt wurde. Die Sa’ar 6 wiederum sind eine Variante des MEKO A-100-Basisdesigns.” Yes, of course. „Helicopter and two drones!”
Sincerely, Oleg Olkha, Tel-Aviv.
What’s the load?…meaning…how many Barak8 cells (16?) and how many C-Dome cells (40?)…
C-Dome- 40, I can say without a doubt!
https://ic.pics.livejournal.com/bmpd/38024980/6867009/6867009_1000.jpg
https://ic.pics.livejournal.com/bmpd/38024980/6867009/6867009_original.jpg (enhance the image)
There appears to be no single answer. It depends on the rocket: Barak-8 or Barak-8EP (150 km) with a booster (2x (2×8) or 2x (2×4) or a combination.
https://twitter.com/D__Mitch/status/1329126151722323971
„The new Sa’ar 6-class corvette of the #IsraeliNavy INS Magen in the Kiel Canal, Nov 17. Destination is Haifa/Israel Shipyard. Photos by Frank Schlünsen.”
16 Barak?
Nici acum nu pot sa-mi dau seama, daca 8 (2×4) sau 16 (2×8).
Uite noua Sa’ar 6 alaturi de un Sa’ar 5 (cu VLS-ul de 8 celule Barak-8 situat in fata puntii de comanda):
https://i.imgur.com/BBjshgO.jpg
Si aceeasi Sa’ar 5 cu VLS 8 celule Barak-8…insa alaturi de Sa’ar 5 dotata cu Barak-1 (loc pentru 4×8):
https://i.imgur.com/MH6LHm3.jpg
Bonus: distrugatorul INS Kolkata, a se observa VLS-urile de Barak-8 prova/pupa:
https://i.imgur.com/FbwI4VN.png
Inclin spre 16 Barak. Asa, ochiometric.
In primele secunde, din cauza marinarilor aliniati langa VLSul de la tribord..parca as zice ca vor fi doar 2 de cate 4.
https://twitter.com/D__Mitch/status/1415578529010434049