Buletin naval. Vard Tulcea a livrat coca celei de-a doua nave de clasă Jan Mayen

Agenția norvegiană pentru achiziții de tehnică militară (eng. Norwegian Defence Materiel Agency – NDMA) a semnat în 25 iunie 2018 un contract cu Vard pentru construirea a trei nave de patrulare capabile să opereze în apele arctice în valoare de aproximativ 618 milioane USD. Navele clasei Jan Mayen vor înlocui vechile nave de patrulare de clasă Nordkapp din dotarea Gărzii de Coastă și sunt prevăzute cu helipad și hangar pentru a putea opera elicoptere.

nava de patrulare Jan Mayen

Nava de patrulare de clasă Jan Mayen Sursa foto: https://chuckhillscgblog.net/

Coca acestor nave este construită la șantierul Vard din Tulcea iar prima navă a clasei – Jan Mayen a sosit în Norvegia în septembrie 2021 în vederea echipării. Conform planului, Jan Mayen va fi predată Gărzii norvegiene de Coastă în toamna anului 2022.

În 16 februarie 2022, a doua navă a clasei, Bjørnøya a fost remorcată (semn că mașinile vor fi instalate în Norvegia) de la șantierul Vard din Tulcea și, datorită condițiilor meteo favorabile, a ajuns joi, 10 martie 2022, la Vard Langsten în Tomrefjord unde va fi echipată cu toate cele necesare operațiunilor la care urmează să participe. Bjørnøya va fi livrată NDMA în 2023 în timp ce a treia navă, Hopen, va fi livrată în 2024. Cel mai probabil, în acest moment, cei de la Tulcea lucrează la cea de-a treia cocă.

Navele de clasă Jan Mayen au un deplasament de 9800 tone, lungimea de 136,4 m, lățimea de 22 m iar pescajul este de 6,2 m. Viteza este de 22 Nd. Se pare că hangarul poate acomoda două elicoptere NH-90 (clasa medie, 10 to) iar helipadul permite operarea unui elicopter mediu-greu AW-101 (14,6 to).

Navele vor fi operate de un echipaj de 100 de oameni, au o autonomie de opt săptămâni și sunt prevăzute cu spații pentru ambarcarea containerelor pe punte. Foarte interesant pare sistemul de propulsie cu un arbore central și două elice intubate, orientabile (Azipod) instalate spre exterior.

nava de patrulare Jan Mayen

Elementele propulsiei Sursa foto: https://chuckhillscgblog.net/

Momentan nu cunosc informații foarte detaliate despre suita de senzori sau armament. Surse publice menționează faptul că cele trei nave vor fi dotate cu un tun de 57 mm, mitraliere, magazii de mine și torpile pentru elicoptere și este posibil să fie pregătite pentru a putea fi dotate cu racheta navă-navă Naval Strike Missile. Toate acestea vor fi coordonate cu ajutorul unui sistem centralizat de conducere a luptei. Radarul se pare că va fi furnizat de Hensoldt – TRS 3D iar sistemul IFF este MSSR 2000 I iar sonarul de Kongsberg – SS1221.

S-ar părea că cei de la Vard sunt destul de pricepuți la astfel de nave, ei fiind și cei care au proiectat Offshore Patrol Cutters pentru Garda de Coastă americană. Aceste nave sunt denumite în mod curent OPV-uri (Offshore Patrol Vessel) doar că americanii păstrează vechea denumire de cuter despre care puteți citi mai multe aici.

40 de comentarii:

  1. Cat de dureros….facem nave pe banda rulanta pentru altii, iar noi toooot o tinem cu anul marinei, si toooot rupti in coooor de decenii….ei, dar macar s-a vazut clar ca suntem provideri de stabilitate sau securitate sau bla bla regionala, sau zonala, sau ce cuc mai baga ficusul din dulap…

    12
  2. Interesant ca la vizita de acum cativa ani de la Vard, chiar daca italianul nu a vrut sa divulge nimic despre ele, directorul roman nu m-a contrazis cand le-am estimat deplasamentul la 10.000 tdw ci doar a zambit.

    14
  3. Da ale noastre….?!? Ale noastre unde este????
    Se sudeaza supteran…?!!!! pe ascuns…

    Bravo … Santierul mentine oamenii calificati, echipele multidomenii activi… si iese ce se vede… palpabil…
    Frumoase nave… Clar si functionale, ca doar nordicii suntoameni capabili… stiu ce vor…
    Sper sa sudam mai multe … si sa incepem si la ale noaste…?!
    Succes ….

    8
  4. Subteran… m-a furat tastatura la p…

    2
  5. Asta este o veste buna. Tin minte ca au fost niste discutii in care erau exprimate indoieli ca santierul din Tulcea ar putea produce nave militare.

    4
  6. Deștepți foc guvernanții noștri….
    Din 2 producători navali in țară, care produc nave militare in țară, l-au ales pe al 3-lea, cu un asociat local care u a mai facut nici nave civile….
    Prostie, sau…..
    ?

    16
  7. Place ce vad, doar ca… Jesus, cantareste OPV-ul asta cat un distrugator Arleigh Burke!

    1
  8. Asta e o stire?
    Ba, baieti Nb 911 e plecata din februarie, suntem in martie.
    Doriti poze cu 912

    2
    • Adi, eu am accesat comunicatul oficial de presa. Ala e din 11 martie, nu din februarie… 🙂 Pentru mine e o stire ca nu lucrez la ei… (ia sa vad daca sunt acuzat si de asta 🙂 )
      Da, dorim poze cu 912! 🙂 Trimite-mi la ronavyships@gmail.com ca sa nu-l mai stresam pe George.
      P.S. Asta inseamna si ca avem acordul tau ca sa le publicam, da?

      1
  9. Chestile astea iti dau gramul ala de mandrie bine inteleasa. Bravo!

    5
  10. Deci, nu mai pot de draci! Vă rog io nu mai scrieți articole d-astea cu lansări de bastamente, că mai merg pe la Mitropolie și mai iese uneori Chirică din primărie în același timp, și poate ii scap una în freză, fmm de pesede penele udemere aceeași mizerie.

    8
  11. Bravo lor, ca muncesc si scot ceva.

    Hai si corvetele cu Damen, sa le dam drumul o data, nu mai pierdem timpul cu francezii, si le mai luam si „chele”.
    Hai mey-Ciuca, marca banul si semneaza odata cu Damen, ca noi le facem, ce draq tot prelungesti agonia.
    Sa dam drumul la ceva mai rpd, ca iar ne apuca anul 3000 fara nimic … dar cu banii sifonati pe pensii, salarii si pe Delfinul.
    Apropo, la Vard nu s-ar putea face si sub-uri ? Ca parca Ficantieri face U212, sau ceva de genul …
    La CT, sa mai faca 3-4 discoteci si plaje private, a la copos, ana&co, yaht-club-uri, ca altceva nu stiu … si nu pot. Mafia sa traiasca.

    7
  12. Ce poti sa spui? Doua mari companii care construiesc nave miliatre in tara si noi facem ce facem, dam contractul celei de-a treia, ne bagam din nou picioarele in industria locala si ne miram mai apoi ca lucrurile ne merg prost.
    S-o fi saturat si Dumnezeu de nerozia noastra.

    11
  13. Hai sa facem o comparație între salariile din șantierele navale

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *