Agenția norvegiană pentru achiziții de tehnică militară (eng. Norwegian Defence Materiel Agency – NDMA) a semnat în 25 iunie 2018 un contract cu Vard pentru construirea a trei nave de patrulare capabile să opereze în apele arctice în valoare de aproximativ 618 milioane USD. Navele clasei Jan Mayen vor înlocui vechile nave de patrulare de clasă Nordkapp din dotarea Gărzii de Coastă și sunt prevăzute cu helipad și hangar pentru a putea opera elicoptere.
Coca acestor nave este construită la șantierul Vard din Tulcea iar prima navă a clasei – Jan Mayen a sosit în Norvegia în septembrie 2021 în vederea echipării. Conform planului, Jan Mayen va fi predată Gărzii norvegiene de Coastă în toamna anului 2022.
În 16 februarie 2022, a doua navă a clasei, Bjørnøya a fost remorcată (semn că mașinile vor fi instalate în Norvegia) de la șantierul Vard din Tulcea și, datorită condițiilor meteo favorabile, a ajuns joi, 10 martie 2022, la Vard Langsten în Tomrefjord unde va fi echipată cu toate cele necesare operațiunilor la care urmează să participe. Bjørnøya va fi livrată NDMA în 2023 în timp ce a treia navă, Hopen, va fi livrată în 2024. Cel mai probabil, în acest moment, cei de la Tulcea lucrează la cea de-a treia cocă.
Navele de clasă Jan Mayen au un deplasament de 9800 tone, lungimea de 136,4 m, lățimea de 22 m iar pescajul este de 6,2 m. Viteza este de 22 Nd. Se pare că hangarul poate acomoda două elicoptere NH-90 (clasa medie, 10 to) iar helipadul permite operarea unui elicopter mediu-greu AW-101 (14,6 to).
Navele vor fi operate de un echipaj de 100 de oameni, au o autonomie de opt săptămâni și sunt prevăzute cu spații pentru ambarcarea containerelor pe punte. Foarte interesant pare sistemul de propulsie cu un arbore central și două elice intubate, orientabile (Azipod) instalate spre exterior.
Momentan nu cunosc informații foarte detaliate despre suita de senzori sau armament. Surse publice menționează faptul că cele trei nave vor fi dotate cu un tun de 57 mm, mitraliere, magazii de mine și torpile pentru elicoptere și este posibil să fie pregătite pentru a putea fi dotate cu racheta navă-navă Naval Strike Missile. Toate acestea vor fi coordonate cu ajutorul unui sistem centralizat de conducere a luptei. Radarul se pare că va fi furnizat de Hensoldt – TRS 3D iar sistemul IFF este MSSR 2000 I iar sonarul de Kongsberg – SS1221.
S-ar părea că cei de la Vard sunt destul de pricepuți la astfel de nave, ei fiind și cei care au proiectat Offshore Patrol Cutters pentru Garda de Coastă americană. Aceste nave sunt denumite în mod curent OPV-uri (Offshore Patrol Vessel) doar că americanii păstrează vechea denumire de cuter despre care puteți citi mai multe aici.
Cat de dureros….facem nave pe banda rulanta pentru altii, iar noi toooot o tinem cu anul marinei, si toooot rupti in coooor de decenii….ei, dar macar s-a vazut clar ca suntem provideri de stabilitate sau securitate sau bla bla regionala, sau zonala, sau ce cuc mai baga ficusul din dulap…
La PF sunt nave bune
Interesant ca la vizita de acum cativa ani de la Vard, chiar daca italianul nu a vrut sa divulge nimic despre ele, directorul roman nu m-a contrazis cand le-am estimat deplasamentul la 10.000 tdw ci doar a zambit.
Da ale noastre….?!? Ale noastre unde este????
Se sudeaza supteran…?!!!! pe ascuns…
Bravo … Santierul mentine oamenii calificati, echipele multidomenii activi… si iese ce se vede… palpabil…
Frumoase nave… Clar si functionale, ca doar nordicii suntoameni capabili… stiu ce vor…
Sper sa sudam mai multe … si sa incepem si la ale noaste…?!
Succes ….
Cand o sa avem si noi marea noastra arctica.. Poate atunci sa te intrebi, ca ne ar fii folositoare spargatoare de gheața precum acesta..
Îngheață și Dunarea si MN
Subteran… m-a furat tastatura la p…
Asta este o veste buna. Tin minte ca au fost niste discutii in care erau exprimate indoieli ca santierul din Tulcea ar putea produce nave militare.
De mentionat ca au facut aici doar coca navelor, echiparea si armarea se fac in Norvegia. Am citit totusi ca pot face si nave complete aici, daca li se cere. Si, de asemenea, pot face si nave militare, i-a vizitat Eroul mai demult: https://www.rumaniamilitary.ro/in-vizita-la-vard
Ideea este ca se poate. Macar in parte.
Nu cred sa fie probleme sa-ti livreze o nava militara la „cheie” daca asta le ceri. Ok, vor aduce subansamble de afara, dar vor integra totul aici.
As spune ca, in mod cert, avem alternativa la Damen.
Nicule, suntem in stare sa facem totuo la tulcea, dar nu se vrea.
Totul se duce in norvegia pt ca de acolo sa se ia plus valoarea.
Eu am spus de tablourile electrice pt aceste nave. Cum am livrat cu succes Main SwitchBorduri, „je” fiind la FAT (Factory Acceptance Test)
Felicitari! 🙂 Si o spun din tot sufletul, ai toate motivele sa fii mandru de asta!
Se poate face ceva astfel incat sa se vada si pozele la acel articol despre Vard?
Deștepți foc guvernanții noștri….
Din 2 producători navali in țară, care produc nave militare in țară, l-au ales pe al 3-lea, cu un asociat local care u a mai facut nici nave civile….
Prostie, sau…..
?
Eee, au vrut sa aiba si al treilea, nu pricepi tu intentiile lor si sahul 4D jucat de mintile luminate de acolo. Retehnologizat chiar de francezii carora le mor proprii muncitori de foame.
La un moment dat cineva zicea sa le facem o aroganta rusilor si sa le oferim loc pentru reparat micul portavion Kuznetov. Daca tot dau banii pe asa ceva, de ce sa nu ni-i dea noua? Cu limita de ce tehnologii li se ofera. Mai surubarim si inspectam si noi la el.
„La un moment dat cineva zicea sa le facem o aroganta rusilor si sa le oferim loc pentru reparat micul portavion Kuznetov.” – imi suna foarte cunoscut, nu cumva eram eu ala?
Marius B intreba la la 21 noiembrie 2018 la 9:21, apoi raspuns ca teoretic da. Deci ideea a pornit de la altul. 50-50 drepturi de autor.
https://www.rumaniamilitary.ro/portavionul-usor-krylov
De aici imi aminteam! 🙂 100% la Marius drepturile de autor.
Basescu rulz
Sau!
Place ce vad, doar ca… Jesus, cantareste OPV-ul asta cat un distrugator Arleigh Burke!
Si japonezii au niste OPV-uri la fel de mari. Nave oceanice cu autonomie mare si calitati nautice si manevriere excelente, potrivite nevoilor si conditiilor locale. Uita-te putin ce ape are de patrulat OPV-ul norvegian…
Japonia e arhipelag. Au nevoie de nave mari.
Asta e o stire?
Ba, baieti Nb 911 e plecata din februarie, suntem in martie.
Doriti poze cu 912
Adi, eu am accesat comunicatul oficial de presa. Ala e din 11 martie, nu din februarie… 🙂 Pentru mine e o stire ca nu lucrez la ei… (ia sa vad daca sunt acuzat si de asta 🙂 )
Da, dorim poze cu 912! 🙂 Trimite-mi la ronavyships@gmail.com ca sa nu-l mai stresam pe George.
P.S. Asta inseamna si ca avem acordul tau ca sa le publicam, da?
Al meu, al firmei….
Al meu da, al.firmei….
Deocamdata e la nivel de block secții
Pai da-ne niste poze cand e vizibila de afara si ar putea sa o fotografieze oricine. Ca sa nu mai fie nevoie de acordul firmei… Inteleg ca anul asta o terminati si p-asta?
Da, o sa se livreze anul asta coca navei plus unele echipamente(tablourule principale de distributie electrică distribuitoarele electrice, straterele electrice si alte echipamente ce tine de hidraulica hvac etc)
Duoa care in norvegia se definiteavaza(terminat parte de accomodation, incepre teste probe de mal, probe de mare, predare catre armator)
Am ajuns sa scriu ca Ghita Bizonul
🙂
maini murdare, telefon mic, graba sa nu ma vada „sefu”
imi scuz si eu anlafabetismul
Chestile astea iti dau gramul ala de mandrie bine inteleasa. Bravo!
Deci, nu mai pot de draci! Vă rog io nu mai scrieți articole d-astea cu lansări de bastamente, că mai merg pe la Mitropolie și mai iese uneori Chirică din primărie în același timp, și poate ii scap una în freză, fmm de pesede penele udemere aceeași mizerie.
Poți să-i scapi una în freză și fără articole că ăsta. Omul merită cu prisosință.
Bravo lor, ca muncesc si scot ceva.
Hai si corvetele cu Damen, sa le dam drumul o data, nu mai pierdem timpul cu francezii, si le mai luam si „chele”.
Hai mey-Ciuca, marca banul si semneaza odata cu Damen, ca noi le facem, ce draq tot prelungesti agonia.
Sa dam drumul la ceva mai rpd, ca iar ne apuca anul 3000 fara nimic … dar cu banii sifonati pe pensii, salarii si pe Delfinul.
Apropo, la Vard nu s-ar putea face si sub-uri ? Ca parca Ficantieri face U212, sau ceva de genul …
La CT, sa mai faca 3-4 discoteci si plaje private, a la copos, ana&co, yaht-club-uri, ca altceva nu stiu … si nu pot. Mafia sa traiasca.
Nu cred ca poti face suburi , iti trebuie doc uscat , tulcea nu are
in schimb damenul la mangalia are doc uscat
Ce poti sa spui? Doua mari companii care construiesc nave miliatre in tara si noi facem ce facem, dam contractul celei de-a treia, ne bagam din nou picioarele in industria locala si ne miram mai apoi ca lucrurile ne merg prost.
S-o fi saturat si Dumnezeu de nerozia noastra.
Imi pare rau,dar este tradare,nu prostie….conducerea tarii este complet infiltrata,,,,
Hai sa facem o comparație între salariile din șantierele navale