Bulgaria si F 16V Block 70/72

Primul F 16 Block 70 bulgaresc executand zborul inaugural

Ei bine, dupa ceva intarzieri, anul viitor Bulgaria isi va aduce acasa primele opt aparate comandate, conform declaratiilor ministrului bulgar al apararii, Atanas Zapryanov. Primele doua avioane vor sosi la sud de Dunare la sfarsitul lunii martie 2025, urmate de inca un lot in cel de-al doilea trimestru, iar in al treilea trimestru toate opt vor fi in Bulgaria.

Doar ca deocamdata nu prea vor avea ce face cu ele, pregatirea infrastructurii si a personalului fiind ingrijorator de mult  ramase in urma. Baza aeriana Graf Ignatievo, unde vor fi stationate avioanele, nu este inca gata si mai are nevoie de destul de multe lucrari de amenajare/constructie.

Iar realitatea din teren este suficient de grea pentru a face ca zborurile cu F 16 sa nu poata fi operate: “We will get them (se refera la piloti n.r.) , but they can not stay on the ground. Immediately, we must proceed to combat pilot training. If the pilots do not fly for a certain period, we will have to send them back for retraining. Because of this, we are also in a hurry with infrastructure. This is a big challenge,” conform cu ministrul apararii de la Sofia.

De unde reiese ca situatia este destul de albastruie si ingrijoratoare, pentru ca ne aducem aminte de cazul Romaniei cu F 16 si stim cat de mult s-a muncit la infrastructura Bazei Aeriene de la Fetesti, cat de multe lucruri au fost de modernizat si construit. Practic baza a fost innoita cu totul, de la pista de decolare, la sistemul de control al zborului (radare, comunicatii etc), la hangarele care au trebuit construite de la zero.

Si mai stim ca aceste lucruri costa multi bani si foarte mult timp, iar bulgarii au fix aceeasi problema pe care am avut-o si noi: trecerea de la avioane sovietice, relativ simple si usor de intretinut, la avioane americane care au nevoie de o maxima rigurozitate, atat in intretinere cat si in zbor. Nu cred ca ati vazut F 16 romanesti care sa faca “fierul de calcat” sau alte acrobatii, asa cum faceam cu MiG 21 Lancer.

Iar motivul este simplu, mentalitatea unui pilot de F 16 este diferita de a unuia de MiG 21, iar avionul este unul de lupta nu de acrobatie si faci cu el lupta aeriana si pregatire conform graficului. Vremurile romantice al MiG 21 s-au dus de mult si bina ca s-a intamplat asa, n-am pierdut nimic, ba dimpotriva am castigat foarte mult, mai ales dpdv al disciplinei.

Revenind la bulgari, acestia au probleme si cu personalul, pana in ziua de azi au un singur pilot si un singur instructor gata de zbor:”All the pilots who were scheduled have been sent for training (in the US). Some could not make it and came back. Their training is going on. We have already prepared a pilot and an instructor. I hope we will have enough pilots when the first eight aircrafts come,” a declarat ministrul bulgar.

Si este curios ca bulgarii nu sunt pregatiti pentru sosirea F 16E/F Block 70 atat timp cat in contractul initial avioanele trebuiau sa soseasca in 2023, dar Lockheed Martin a amanat cu doi ani livrarile pe motiv de pandemie. Pai daca livrau in 2023, ce faceau atunci vecinii nostri, le tineau sub prelate? Baza aeriana nu aveau, personal nimic, piloti nici macar unul singur si stai si te gandesti ce a fost in capul inaltilor oficiali bulgari? Bulgaria are de gand sa pregateasca 32 de piloti pentru F 16, un numar relativ mare de doi piloti per avion, dar deocamdata surse oficiale sustin ca doar 10 piloti au fost trimisi la pregatire in Statele Unite.

Dupa ce vor avea avioanele va incepe balul adevarat, pentru de cumparat este simplu, de operat este extrem de dificil si este greu de presupus ca avioanele F 16 bulgaresti vor putea sa execute macar misiuni de Politie Aeriana in urmatorii 2-3 ani.

Cum s-a ajuns aici nu stiu, dar pot presupune ca doi au fost factorii care au dus la o astfel de situatie in care avioane comandate inca din 2019 sa nu poate fi operate in 2025 din lipsa de infrastructura si personal. Primul factor este instabilitatea politica, dar una mult mai accentuata decat la Bucuresti, pentru ca la bulgari lupta se da intre pro-rusii presedintelui Rumen Radev, un om care s-a opus cat a putut modernizarii fortelor aeriene bulgare (culmea – este fost pilot de MiG 29) si care a franat orice ajutor dat de Sofia Kievului si politicienii pro-occidentali din fostul guvern condus de Nikolai Denkov. Practic la sud de Dunarea lucrurile basculeaza la 180* odata cu schimbarea guvernului, lucru care in Romania practic nu se intampla sau (in actualul conext) speram sa nu se intample.

De aceasta data nu este nimic de ras, se putea intampla oricui, cu atat mai mult cu cat recentele contracte de inzestrare semnate pentru Fortele Armate Bulgare emana inteligenta si un simt practic de invidiat. Bulgarii au ales bine, au semnat rapid si au mers mai departe dar se vede treaba ca din pacate la sud de Dunare pro-rusisimul este inca suficient de puternic pentru a crea probleme grave.

Dar lucrurile se vor regla incet si Bulgaria va avea in sfarsit o forta aeriana demna de acest nume dupa ce in ultimii ani mai mult s-a facut ca are, operand niste relicve antice de MiG 29.

Dar trebuie sa se grabeasca un pic pentru ca restul de opt aparate sunt programate sa soseasca in tara incepand cu 2027. Bulgarii au comandat in total 10 “C”-uri, simpla comanda si 6 “D”-uri, dubla comanda.

Daca privim insa achizitia facuta de bulgari din perspectiva faptului ca vor avea avioane noi, cu o durata de exploatare de cel putin 30 de ani, putem sa ne intrebam daca au gadit-o corect. Sofia a platit pentru 16 F 16 Block 70/72 aproximativ 2,5 miliarde de dolari cu tot cu un pachet de armament initial.

Avioanele vor deveni operationale undeva dupa 2027-2028 si de atunci le vor avea in dotare pana prin 2060. Slovacii au gandit la fel si sunt in aceeasi oala. De remarcat ca in Europa doar cele doua tari au cumparat F 16E/F Block 70, iar in viitor polonezii se vor alatura si ei clubului dar din postura de modernizare a celor 48 de F 16 C/D Block 52+.

In rest, toata lumea si-a pus banii pentru avioane noi in contul F 35A si este o intrebare daca merita ca in 2025 sa cumperi avioane de generatia 4++. Ceea ce nu stim insa este daca Sofia ar fi avut acces la F 35A tinand cont tocmai de puternica influenta pe care Moscova o are inca in tara vecina.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. vis a vis de f35 să nu pățim și noi un “erdogan” după alegeri….

    9
  2. Nu’i bai,devenim primul client extern pentru SU-57..

    5
  3. Eu ma gindesc ca doar un pilot care a zburat Mig21 si F16 poate sa-si dea cu pararea, daca ar fi de dorit si niste acrobatii cu F16, pentru dog-fight si push-to-edge pentru pilot si avion. Clar sint avioane diferite, primul e interceptor pur, te sui si ii dai gaz sa ajungi aproape de tinta, al doilea e mai multi-purpose.
    Nu compar radare, avionica, motoare, etc…ca nu e ceva de comparat. Fiecare cu rolul lui, la momentul potrivit.
    Si F16 e vechi ca si conceptie, dar modernizarile si norocul l-au facut un avion de succes.
    Oricum, ar trebui si ale noastre sa vina mai repede, sa incepem sa le zburam – parerea mea.

    1
  4. pai colegii tracodaco pot sa isi faca stagiatura pe la fetesti

    eu nu le am cu finetzurile, da in curand 3 tari vecine semiprietenoase vor avea radare aesa, pe cand f16 rumunesti nix

    just saying

    3
    • Pai si pe care F 16 sa pui AESA? Norvegienele mai pot zbura vreo 10-12 ani( asta in conditii normale), deci nu prea ar fi rentabil sa bagi sume mari de bani pt un timp atat de scurt.
      Singura optiune cat de cat viabila ar fi sa puna AESA pe portugheze, dat fiind ca au mai multa „viata”.
      Iar in felul asta sa ai 2-3 escadrile F35, si un moderna de F16.

      1
    • la Patriot nu-i pasă dacă ai aesa sau nu

      2
  5. Sa vedeti cum ajungem ca Erdogan de ni se taie accesul la f35

    2
  6. Cu ce le-or plăti balgarskatata? Cu castraveți cornișon in oțet cu iz împuțit de maica rassia? Uite cum ajunge tehnologia imperialista pe mana cefelor groase neobolșevice si implicit pe la ciainizi, iranieni, coreeni nordiști pupincuriști, klingonieni si alții asemenea.
    Si se mai mira aia prin ukraina când găsesc componente imperialiste sensibile, in idioțenii zburătoare comunistoide care fac mare poc si curma vieți de copii, de femei, de bătrâni.

    4
  7. Din fostul bloc comunist doar noi si polonezi luam F35…aparent suntem aliati de rangul I

    1
  8. Hai lasati frica asta, contractul e semnat si ca presedinte nu are putere peste parlament. In rest sa speram ca georgescu e chiar patriot cum spune el, si nu om al kremlinului 🙃. Orban si postacii lui sunt pro rusi, dar nu-i vezi sa neglijeze armata maghiara cand e vorba de achizitii. Intre timp soldatul roman tot cu kalash si casca pasg din vremea lui reagan..

    3
  9. „Rumen Radev, un om care s-a opus cat a putut modernizarii fortelor aeriene bulgare (culmea – este fost pilot de MiG 29)” nu știu de ce te miră. Tocmai că a fost pilot de MiG se opune modernizării. Pentru mulți apeviști, echipamentele sovietice pe care au lucrat o viață întreagă sînt cele mai bune din lume, minuni ale tehnicii, iar cele capitaliste sînt gunoaie. Așa a fost crescut și nu poate ieși din bula asta, deși, ca pilot, teoretic, ar trebui să fie mult mai deschis la minte.

    3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *