Bulgarii cauta avioane de inchiriat

bulgarii cauta avioane de inchiriat

Si nu este nimic de ras aici, vremurile cand zambeam uitandu-ne la BMW-urile roz ale armatei bulgare au trecut de mult.

Astazi vecinii nostri de la sud de Dunare au o comanda ferma pentru 16 aparate F-16 E/F Block 70 si doua nave de lupta cu germanii de la Lürssen.

Acum, daca au facut bine comandand F-16 noi sau nu este fix problema lor si cel mai probabil ca n-au facut chiar foarte bine (ar fi fost mai logic sa cumpere direct F-35 A), dar vor avea – atunci cand va fi – o escadrila foarte bine dotata dpdv al avionicii si mai ales al radarului de la bordul celor 16 aparate.

Asta cand va fi si de aici incepe de fapt necazul bulgarilor.

Din cauze de pandemie, poate si de razboi, Lockheed Martin si-a cerut scuze si a anuntat ca termenul de livrare al aparatelor catre Bulgaria se prelungeste cu doi ani. Comandate in 2019, primele opt F-16 ar fi trebuit sa ajunga in Bulgaria prin 2023, dar acum abia in 2025 se va intampla minunea, iar asta inseamna ca primele F-16 vor deveni pe deplin operationale undeva spre 2028, poate chiar mai tarziu.

MiG-urile 29 aflate acum in dotare nu mai fac fata aproape de loc si sunt mai aproape de stare de avioane-zombi decat de aparate operationale. Lipsa de piese de schimb si uzura generala a aparatelor nu le mai recomanda intru folosire pana in 2028. Au fost unele discutii cu polonezii, nu se stie ce rezultate au fost, dar Sofia a cerut si informatii despre o posibila inchirire de avioane de lupta de la mai multe state: Israel, Olanda, Franta, Statele Unite, Suedia, Spania si Italia.

Numai pe noi nu ne-au intrebat inca, in rest chiar au depus niscai eforturi.

Raspuns au primit deocamdata din Olanda, Spania si Italia care, ciudat (mai ales in cazul Italiei care cauta cu incapatanare sa mai scape de aparatele Eurofighter Trache 1), au fost negative, cele trei tari au anuntat ca nu se pot incadra in conditiile cerute de bulgari. Care conditii nu le cunoastem inca.

Nu stim ce raspuns au dat americanii si israelienii dar francezii si suedezii au auntat ca ar fi dispusi sa stea de vorba. In cazul Suediei, nimic de mirare, astia stau pe un stoc destul de semnificativ de Gripen C/D, aparate care pot fi inchiriate fara probleme oricui are nevoie.

In cazul Frantei cred ca ar fi vorba de avioane Mirage 2000-5 si nu de Rafale, ca doar saptamana trecuta am scris despre lipsa acuta de avioane Rafale necesare fortelor aeriene franceze, de cand au vandut 24 de aparate la mana a doua catre Grecia, respectiv Croatia.

Cu toate acestea, bulgarii nu vor avea viata usoara si nici ieftina, presupunand ca vor ajunge la un acord pentru inchirierea unui numar de aparate. Vor avea nevoie de pregatirea pilotilor si tehnicienilor, vor avea nevoie de timp si ramane de vazut cat de rentabila ar fi o astfel de inchiriere fata de o cerere catre NATO pentru a proteja spatiul aerian bulgaresc.

Inchirierea de avioane de lupta nu este un lucru foarte des intalnit in lume dar nici ceva cu totul neobisnuit. Italienii au folosit ceva ani aparate F-16 Block 40 inchiriate de la americani.

GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Dupà Scramble, care citeazà purtàtorul de cuvânt al Ministerului Apàràrii bulgar, Dassault ar putea oferi Rafale sau Mirage 2000C si B

    https://www.scramble.nl/military-news/interim-fighters-for-the-bulgarian-air-force?fbclid=IwAR00iMUcI78MQao-iPvZmWBADkHz7LbtQKyyaBX0_S5GtdqG43KjsTJ0X2Q

    3
    • Dacà se opteazà pentru Rafale, le va veni greu sà treacà dupà aia la F-16, fie si versiunea Viper ?

      4
      • Daca cumva accepta/li se ofera Rafale atunci Dassault o sa mareasca cumva productia?

        Dupa cum se vb si la celalalt articol Franta a cam ramas cu o gaura serioasa de Rafale.

        Basca daca cumva hindusii se hotarasc sa exercite optiuni noi ptr Rafale intru inlocuirea Mig-urilor….

      • Acum inteleg ca rafale este avionul tau de suflt dar iarta-ma Domane nu e facut de extraterestri, este totusi un avion generatia 4.5 foarte bun dar nici F 16 V nu este asa de departe nici la interfata om masina nici la sistemel care sunt totusi standard NATO.

        1
  2. Mă îndoiesc că trecerea directă de la Mig la F35 ar fi fost o soluție mai logica. Probabil ca trecerea de pe bicicleta pe Muscle Car. Iar americanilor nu le-ar fi priit ca bulgarii sa le strice imaginea cu un F35 dat de pământ …. bulgarii având ceva experiența în asta – orele de zbor puține fiind principala cauza

    4
  3. Pai poate le facem noi politie aeriana cu F -urle noastre..Cum le vom face la baltici putem sa facem si la bulgari…

    7
    • Ei hai si tu, au si bulgarii mandia lor si mai ales alegeri interne. Cum ar da pentru partidul la guvernare sa aleaga Romania sa le faca politie aeriana. Din pacate in zona asta de lume, impresia conteaza mai mult decat lucrurile practice.

      13
    • Polacii si cehii au inceput militia aeriana pentru slovaci. Sa anunte ai nostri ca brazii ca le facem lor politie aeriana pana le vin viperele. Le mai dam si niste pirande si gata. Ne dau la schimb dulceata de trandafiri si castraveti cornison si rezolvam treaba.

      6
      • Ai nostri vor face politie aeriana la baltici..4 F -uri si personalul aferent…Mai acum cativa ani radeau de noi ca luam F 16 la mana a 2 a..Noi In 2024 vom avea 49 , ei inca asteapta…Pot lua si ei la mana a 2 a sau inchiria de la astia care retrag F 16, pe la belgieni , olandezi..pana le vin ale lor..

        14
  4. Nu le putem închiria noi Mig 21? Asta dacă sunt și israelienii de acord. Pot lipi pe ele câte o emblemă de F16 sau chiar F35…

    13
  5. Decat sa ajungem ca bulgarii, mai bine cu F 16 SH. Se pare si ca noi ne-am descurcat mai bine decat ei la intretinerea MIG-urilor noastre. Cate despre MIG 29, poate ca ar putea sa isi arunce bulgarii un ochi la cele moldovenesti sau cele romanesti retrase, pentru piese de schimb. Cu ajutor polonez si piese de schimb de la aliatii ce le-au retras, cred ca o dau ei la cap pana incep sa apara F 16 de la americani. Pot oricand sa ceara si ajutorul NATO pentru protejarae spatiului aerian, mai cu seama la americanii ce au intarziat cu productia. Eu aici as mai adauga si razboiul din Ucraina la cauzele inatrzaierii.

    8
    • ca bine zici. cand privesc la odiseea bulgarilor, cand privesc in general la odiseea tarilor posesoare de mig-29, parca nu ma mai mir asa de ce RO a retras mig-29. iar mig-21 la standard lancer pare chiar bengosenie pe langa mig-29 din cimitirul avioanelor cu au astia. (PS. nu zic ca mig-29 sniper era si el bengos, comparat cu ce au astia)

      9
    • Prin octombrie parca le promiseseră polonezii doua motoare funcționale ptr mig29 și negocieri ptr repararea a 6 aparate…

  6. Nu avem deloc simțul practicului. Ce ne costa sa mai luam 12 F-16 sh de la olandezi/danezi/belgieni și în prima faza sa le închiriem bulgarilor… cu mentenanță la noi în baze și Aerostar. Și după 2028 mai le zbori vreo 5 ani, mai ales pentru pregatire piloților pentru trecerea la F35. Oricum îți scoți banii investiți și îți mai rămân și avioane care pot fi folosite sau canibalizate..

    22
  7. O corectare.
    Efurile închiriate de italieni au fost pentru a astupa gaura lăsată de retragerea F 101 Starfighter ( erau devenite rable d.t.p.d.v) și întârzierile mari in livrarea Thyphoon.
    Strict folosite pentru apărare AA ( nu aveau capacitate de atac la sol )

    NU au fost block 40.

    4 au fost block 10 ADF și 34 au fost block 15 ADF. ( Air defense fighter)
    Erau din rezerva gărzii naționale americane și depozitate in depozitul ăla din desert.
    Închirierea a fost pe număr total ore zbor.
    45.000 ore cumulat.
    Pregătirea 38 piloți a fost în USA și la cursurile existente și azi.
    Plus 119 personal întreținere școlit tot în USA.

    Primele 5 aparate au aterizat în Italia în 2003.
    Programul a fost mărit la 47.800 ore zbor.
    La sfârșit , in 2012, doar 15 aparate mai zburau.
    Au zburat și în lupta. Deasupra Libiei când era interzis zborul aviației libiene.
    Costul inițial ( preturi 2001) a fost de 777 milioane dolari.
    Cu integrări, măriri de ore de zbor, piese urgente , etc, prețul final a bătut 1 miliard de dolari.
    Dar împărțit pe 10 ani.
    O afacere efectiv.

    PS.
    Actualmente doar Gripen are un surplus de aparate.
    Dificil de găsit în USA ( sau altundeva) F 16 de închiriat după modelul italian. Au trecut prea multi ani , situația acum e diversa de cum era in 2001.

    3
  8. …si de ce sa nu radem in continuare de balgarji ?

    Eu zic ca (cam) intentionat le livreaza (chipurile) din cauza „lipsei cipurilor ” mai tarziu decat trebuie, la ce coruptie e in tara castravetilor si miresmelor apei de trandafiri, mira-m-as sa nu deie vreounul dintre ei date esentiale despre noi-noutele block 70 rusilor si nu numai.
    Sa nu uitam ca Americanii, da?! … cu „A” mare, stiu totul.

    …si de ce atunci sa nu radem?! …banii dati si avioane pas…

    …si de ce sa nu radem, vedem noi cum le vor intretine si cu ce, au aeroport militar cu pista aferenta cum trebuie? …dar piese ?..dar oameni la standard LM…sau stiu eu ce standard ISO ? ..

    …si in rest ce mai au si fac ? Big NEMA.
    Eu rad deja de ei.

    PS: Nave de patrulare Lurssen ce sa faca cu ele, sa sperie pe cine…..

    7
    • Nu-s chiar nave de patrulare ,au AsM si AA (Mica),deci sunt corvete

      3
      • Mai vezi matale inca o data clasa din care face parte.
        Faptul ca au „cocotat”” niste AA si inca ceva asta ce zice, ca ce, ca rezista ingr-un razboi o juma’ de ora in plus ?!

        1
        • La 2300 tone ,sunt exact corvete.Nu au ” cocotat” nimic,vin donate cu 4 rachete anti naval,8 celule pt Mica, torpile, tun standard de 76 mm si plus un Millennium gun pt AA.S-a inceput deja constructia lor,noi nu am semnat nimic. Astea 2 corvete ale lor au o putere de foc mai mare decat toata flota noastra.

          5
          • Ia mai tai-o cu manipularea crasa, ai 2100 tone trase de par cu x 4 (patru) rachete antinava care vor fi Nasams sau Exocet III si x 8 ( opt) anti aer ce vor fi nici balgarji nu stiu inca si inca x 1 tunulet de prins pescarusii care se caca pe vapor….
            …si ce faci cu x 2 extinse patrol boat OPV90 la marea moarta neagra ?..si astea sunt cu masa maxima la limita plus hangar incropit, patrol boat-ul ala din start nu are hangar, l-au facut pentru castravetii cu ceafa groasa special, na speram sa tina pe mare montata panther-ul, ca altceva nu vad sa mai aiba balgarji bani sa cumpere.

            ..dar radarul? Probabil radar di pi coasta, ca nu stiu unde il mai agata pe bietele OPV-uri.

            Obs.: Vezi ca-i tin de-a gata ucrainienii la distanta cu dronele lor ieftine pe rusisti departe de NATO….
            Na bre

            5
            • Toate articolele pe care le gasesc vorbesc de 2300 tone,rachetele anti naval vor fi rbs15.

              1
            • Pai cate rachete moderne antinava si antiaeriene are toata flota noastra? Zero…
              Daca ar veni bulgarii cu alea doua OVP, ar trebui sa tinem flota in port…

              4
              • ..se „vede” cata „cultura” militara ai. Poti lovi cu Marasestiul usor doua OPV-uri, si nu numai OPV-urile, un comandant bun si eficace o face lejer, nu conteaza ca ai arme mai antice ca sa ma exprim asa.
                Cand trece Marasestiul si nu fac misto, se caca balgarji cu tot cu ce au ei.
                …si mai e un aspect OPV-urile, vom vedea cand si cum vor fi armate cu toate cele, plus training la castravetii veseli, asa ca mai fa un dus cu apa rece, …sau mai citeste abitir niscai chestii despre tot ce tine de fortele miltare navale.
                Apropo, americanii in razboiul de independenta nici nu aveau marina militara impotriva armadei britanice, vezi celebrul Oliver Hazard Perry.

  9. Nu înțeleg. Trecerea pe un avion nou e undeva la 3 ani, ca nu e Logan. Deci care e fereastra de timp acoperita? 2027 și 2028? Nu se pupa, având în vedere costurile de trecere. Poate doar dacă le „inchiriaza” cu tot cu oameni.

    3
  10. Logic ar fi sa caute F16 SH.
    Asa ar avea deja formati pilotii pentru viitoarele F16 noi.

    In cazul in care nu gasesc, solutia de avarie ar fi Gripen, parerea mea.

    Daca tot esti hotarit sa treci la F35, ce rost are sa te complici cu Rafale sau Mirage, sau Eurofighter, sau ce se mai gaseste prin UE.

    Dar fiecare face cum stie … si cum poate. Si la noi e o varza totala….
    Noroc ca cei de la aviatie au luat decizia corecta si avem F16, SH dar le putem zbura.
    piloti sa avem acum.

    3
  11. Noi vom primi niște avioane pentru care (încă) nu avem piloți , bulgarii au câțiva piloți pregătiți pentru F16 ( da , știu că nu sunt același block) dar nu au avioane..Nu sesizează nimeni oportunitatea ? Adică , mai ușor sari între două variante de F 16 decât între F16 și Dumnezeu știe ce..

    5
  12. Ok , castraveciorii e prosti pe motiv de sa spunem ,,proasta planificare”, gen aia cu casa si piata, da intrb si eu : noi cum cum suntem fara PATRIOT, HIMARS si bateriile de coasta livrate, da contractul corvetelor, da P5 ,,fabricat” in Ro, da de arma de asalt si TBT amfibiu?!!

    Macar castraveciorii au mimat inzestrarea, ceafa lata de la ei spunea ca la MN sa fie numa yachturi si veliere , turism dom’le ce nave de lupta, si iote, ei deja au contract pt corvete, pare-se ca au si ceva submarine……

    Hai sa ne vedem de noi si dupa sa randem de alti ca e prosti

    4
    • Ce corvete si submarine? Nu au nici un contract semnat. Is doar vorbe goale.

      Diferenta dintre programul nostru de inzestrare a armatei si al bulgarilor, este de la cer la pamant.

      5
  13. Probabil , când s-a decis intrarea Romaniei si Bulgariei in NATO , a existat o înțelegere peste capetele noastre între Us si F.rusa.
    Si noi si ei aveam banii pentru înarmare solidă dar …cam nimic.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *