Bulgarii: noi amanunte

Primo Tempo – Textron si al sau M 1117 Guardian

Cu ceva timp in urma (prin 2014 parca) bulgarii au cumparat sau au primit cadou (nu mai tin minte si nici nu-i foarte important) 17 transportoare blindate 4×4 (mai mult masini de patrulare decat transportoare) din SUA de la compania Textron.

220px-bulgarian_m1117

M 1117 Guardian bulgaresc

Guardian M 117 nu-i de fapt un transportor blindat ci o masina blindata proiectata pentru fortele de securitate, americanii au folosit-o doar in cadrul politiei militare. Varianta pe care bulgarii o au in dotare este una mai veche – sau in limbajul nostru dambovitean “o masina mai cu experienta”. Pana una alta bulgarii au trimis sase unitati si in Afganistan.

Pana aici totul ok, doar ca presa bulgara a explodat atunci cand guvernul a anuntat parlamentul ca mai doreste sa cumpere inca 30 de autoblindate Textron M 1117. Presa a categorisit intentia ca pura prostie acuzand guvernul de achizitia unor rapciugi de blindate vechi din anii ’80 si cate si mai cate, bulgarii descriind Guardian ca fiind atat de vechi ca ar fi bune numai pentru muzeu. Lucru care, sa fim corecti, nu-i tocmai adevarat.

Conform cotidianului bulgar “Trud”, guvernul ar dori sa cumpere – in total – 238 de M 117 pentru suma de 512 milioane de euro.

Acum nu stiu ce are de gand armata bulgara sa faca cu 238 de blindate 4×4 destinate politiei militare (nu sunt acelasi lucru cu un TAB 4×4 de tip TABC, cert este ca le trebuie. Pe de alta parte Guardian M 1117 nu este un vehicul de la inceputul anilor ’80, asa cum il descrie “Trud”, pentru ca productia a inceput prin 1999, iar in diverse variante se afla in dotarea politiei militare americane si a armatei canadiene, asadar nu-i chiar atat de „chior”, cum il descriu vecinii nostri.

Ramane totusi de explicat ce au de gand sa faca bulgarii cu 238 de vehicule destinate, in principiu, politiei militare.

 

Secondo Tempo – Avioanele (MiG 29)

Presedintele Bulgariei, Rossen Plevneliev (intre timp a picat),  cere mai multa transparenta in achizitia de avioane multirol in valoare de 769 milioane de euro – pentru opt aeronave. Astfel, pe langa indemnul la transparenta, prezidentul lor a mai felicitat si guvernul care, anul viitor, ar oferi pentru MApNul local un procent din PIB de 1,6%.

In privinta aparatelor MiG 29 lucrurile par a se fi pus intr-o oarecare miscare, astfel guvernul a aprobat suma de 7,8 milioane de euro in vederea  reparatiei avioanelor/refacerii resursei de zbor.

De altfel s-ar fi semnat deja un contract cu compania Aviostart pentru zece motoare: patru noi si sase second-hand. Preturile ar fi 3,5 milioane de euro un motor nou si 1,3 milioane de euro un motor second hand.

Pretul total ar fi de 21,8 milioane de euro, cu primul motor sh livrat in aprilie 2017.

 

Tertio Tempo – Bugetul si viitorul avion de superioritate aeriana (nu si multirol)

In 2017 Bulgaria va avea un buget pentru aparare considerat mare, fata de 2016, cresterea va fi de 422 milioane de euro.  118,2 milioane de euro vor fi cheltuiti pentru achizitia de noi avioane, 87,5 milione de euro vor fi alocati pentru noi nave de lupta (nave de patrulare).

In problema avioanelor de lupta, cereri de informatie vor fi trimse catre SUA, Israel si Portugalia– pentru F 16 second-hand, catre Suedia pentru aparate Gripen noi (aici cred ca ziaristul nu stie ce scrie, pentru ca mai spune autorul ca si catre Italia se va trimite un RfI pentru…F 16 second hand, dar Italia nu mai detine cele 34 astfel de avioane  –  imprumutate de la USAF – ci doar Eurofighter sh).

Sofia asteapta un raspuns angajant pana in ianuarie 2017, iar castigatorul va fi desemnat cel mai tarziu in martie 2017. Conform surselor bulgare, vecinii nostri mai sudici nu solicita in mod obligatoriu ca avioanele sa fie multirol, multumindu-se cu avioane capabile doar pe zona aer-aer (aici s-ar incadra Typhoonul italienilor, Trance 1), in ideea  ca astfel avioanele vor fi mai ieftine si se vor putea achizitiona mai multe, militarii mergand pe scenariul in care Suhoi Su 25 va fi operat in paralel cu noile avioane de vanatoare.

GeorgeGMT

 

53 de comentarii:

  1. https://www.reddit.com/r/DestroyedTanks/comments/4gwwgi/daeshoperated_m1117_armored_security_vehicle_with/

    Daesh-operated M1117 Armored Security Vehicle with multiple hull penetrations, destroyed wheels, etc. after attempted armored assault on Kurdish Peshmerga prepared position.

    Quod erat demonstrandum

  2. „cereri de informatie vor fi trimse catre SUA, Israel si Portugalia– pentru F 16 second-hand”

    La toate cele 3 tarile pentru avioane second-hand, sau doar la Israel si Portugalia pt sh si SUA pt avioane noi?

    La 769 milioane euro pentru 8 avioane, aproape ca ar putea cumpara F-16 noi.

    Sa nu uitam ca si Pakistanul a vrut tot 8 avioane, din cate am inteles eu aparate noi Block 52 pentru vreo 700 milioane de dolari, adica 650 milioane de euro. Bine, ei ar avea deja personalul de la sol, pilotii si echipamentele necesare, Bulgaria nu.

    „Pakistan was expected to pay $700 million instead of the original $270 million for the eight F-16 fighter jets”

    Desi… pretul initial de 270 mil $ m-ar duce cu gandul la aparate sh, nu stiu cum de a sarit la 700.

    Daca se baga ca bizonii la Eurofighter sh italienesti, Tranche 1, eu zic ca fac greseala vietii lor… avioanele alea sunt foarte scumpe de operat, la doar 8 bucati vor fi chiar mai scumpe de zburat decat sunt ele acum in Italia, plus ca Tranche 3 e multirol si e mai ieftin de operat, plus ca la aparatele T1 resursa s-a redus la doar 1500 ore din care nu stim cate au „consumat” italienii… E cea mai proasta oferta. Da’ ma rog…

    Asadar se pare ca si pe ei ii preseaza americanii la capitolul marina… foarte bine, noi cu 2 corvete stealth disponibile si ei cu 2-4 vedete rapide mici. Numai sa nu faca live-stream cu rusii in timpul marsului 🙂

    • @sorin2, degeaba te strofoci….pun ramasag…ca Cucumber Air Sforce nu o sa faca si nici nu o sa miste un deget pana in toamna viitoare, poate nici dupa…
      Aia sunt mafioti sadea, cam ca maldavanii di piste Prut….plus ca nu au buget, nu au bani, de abia zic ca fac un RK la motoare si asta dupa nu stiu cate alte nazdravanii ….. …

  3. Nu stiu ce or sa faca bulgarii, dar uite ca noi ne-am impotmolit la achizitia celei de a 2 a escadrille de F 16 . Se pare ca nimeni nu mai are avioane de vanzare la stadiul MLU , asa ca va trebui sa ne reorientam , ori luam avioane mai jos de stadiul MLU si va trece foarte mult timp pana le vom upgrada ( si se pare ca factoru timp a devenit critic pentru ai nostrii ) saui luam avioane mai sus de stadiul MLU si asta ne va costa . Sau mai exista posibilitatea sa rupem pisica in doua si sa cumparam avioane noi noute dar asta ne va costa mai mult si va trece timp pana le vom avea . Naspa situatie .
    In alta ordine de idei ai nostrii politicieni au inceput deja sa faca figuri vis a vis de alocarea celor 2% din pib pentru aparare . Acum cateva zile gospodin Ponta spunea ca nu are rost sa alocam cei 2% ca oricum banii se vor duce catre companii americane si oricum Trump va cadea la pace cu Putin iar noi aruncam cu banii in vant . Asta in contextul cand numai cu doi ani in urma acelasi kkt spunea ca ete imperios necesar sa dam bani pentru aparare avand in vedere situatia geopolitica si obligatiile romaniei fata de Nato . Ne asteapta vremuri interesante dupa alegeri se pare .

  4. Merg pe varianta Saab Gripen

  5. Daca vine EF la Varna… chiar ca noi am ramas codasii zonei.

    Pana acum ne mai consolam ca… bulgarii operau chiar si Mig 23 (pana acum cativa ani…) dar daca achizitioneaza EF (chiar si varianta Aer-Aer)…. o sa zic: BRAVO LOR!

    Dar pana atunci mai e cale lunga!

    • Cu președintele nou ales, nu cred că se mai pune problema de EF.

      • Primele cuvinte după ce a câștigat Radev;
        „…. Sunt un general al NATO, eu sunt primul bulgar, care a absolvit Academia Air din SUA și voi apăra apartenența noastră euro-atlantică chiar mai activ decât este acum.
        … Pentru Rusia – ar trebui să fie clar că suntem membri fideli ai NATO și Uniunii Europene … trebuie să scăpăm de acest sindrom de la un satelit și să aibă o politică care lucrează pentru interesele noastre.”

    • Nu ar avea rost sa te oftici. Crezi ca daca ar cumpara EF, ar avea banii sa le zboare un nr decent de ore si sa le mentina pe toate in stare de zbor? In caz de ceva ce pot sa faca cu opt bucati EF contra 24 F-16.
      Daca ar cumpara Typhoon mi-e ca ajung ca ungurii, sa zboare cate opt ore pe an. F-urile noastre o sa aiba resursa de peste doua ori mai mare ca EF-urile lor.
      Nu o sa fie atat de nebuni sa cumpere de la italieni. Cred ca stiu si ei ce costuri ii asteapta daca fac asta. Se c.c. atat pe ei cu niste amarete de motoare de MiG-uri. De abia au bani pt alea.
      Ar fi ca aia care isi iau Mercedes, il parcheaza in fata cocioabei din table, si il tin acolo pt ca nu au bani de benzina.

      • @rocco fara suparare, problema este pusa gresit,
        care este diferenta de capacitate lupta (senzori, viteza, sarcina utila) intre F 16 MLU si EF tranche 1,
        EF Tranche 1 este la ani lumina de F 16 MLU,

        F 16 MLU la interceptare este parfum,
        pt. parada de 1 decembrie si la conducerea care o avem merge, dar in conflict suntem cu pantalonii jos,

        de ceva zile era o stire legata de introducerea, din nou, a lui Mig 31 in lupta in Siria,
        intrebare intrebatoare: poate intercepta tara noastra Mig 31 daca intra in spatiu aerian al nostru ?

        cand vine razboiu, ce se prefigureaza in viitoru apropiat – costu orei de zbor este irelevant,

        noi suntem pe axa,
        trezirea va veni cu intelegerile ce se prefigureaza intre trump si putin,

        daca va fi iar cu cedari de teritorii fiecare ruman are DREPTU sa ia arma in mana si sa inceapa presedinte, palavrament, guvern, SMG, CSAT si restu,
        inclusiv jenerali in rezerva care au atipit cu capu pe masa si au privit candid cum se duce armata de rapa iar ei aveau certitudinea unei pensii serioase,

  6. TAB 79C, in versiunea renovata este de zeci de mii de ori mai superior decat „conserva” bulgarilor!

    • Eh, nu chiar… M117 atinge 15 tone si are protectie superioara, inclusiv antimina.
      Ultima versiune M1117 este TAP-V (nu aia a bulgarilor, ci a canadienilor):
      http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2

      • @Marius Z,

        Eu vorbeam de versiunea bulgarilor…

        M117 TAO-V la 15 tone… nu mai este amfibiu.
        Si poate si Moreniul sa faca o masina de genul asta…

        TAB 79M – (este versiunea modernizata) este o masina 4×4 foarte buna. nici a noastra nu mai e amfibie, cu noile kit-uri de blindaj
        pacat ca Romania e condusa de mafioti.

        • Care-i versiunea aia modernizata, cu noi kituri de blindaj, fratioare? De curiozitate, ce fumezi?

          • @Sharky

            Nu fumez nimic.
            O gasesti pe site. daca o cauti!

            aici e link:
            http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie

            • Aaahahaa, esti tare domnule, ce mai! In afara de articolul respectiv,mai eggzista undeva varianta aia? In viata reala, vreau sa spun!
              Referitor la articolul respectiv, ai citit comment-ul meu legat de respectiva…”modernizare”?
              Parerea mea, hic…

              • Am vazut acum comentariul tau…. si ti-au scapat niste detalii…

                – kiturile de blindaj testate completeaza anumite lipsuri… cum ar fi podeaua care asigura protectia la 6kg TNT. (e o cantitate fff mare)

                te-ai legat de faptul ca trebuia sa fie inca din fabricatie rezistent la gloante 7,62mm
                gloantele sunt de mai multe feluri. iar calibrul 7,62 perforant, este un glont din categoria gloantelor speciale (de obicei este un material diferit, de duritate mare)

                Din pacate nu se specifica in articol daca este vorba de 7,62x39mm sau 7,62x54mm (cartusul mitralierelor si a armelor cu luneta) tind sa cred ca este vorba de 7,62x54mm acestea fiind cu siguranta perforante.

                inca ceva… caracteristicile blindajul rezista cartusului 7,62 perforant, tras de la distanta minima. nu de la 200-300m

              • 1 GLOANTELE OBISNUITE

                pot fi cu miez de plumb sau cu miez de oţel. Ele se compun din:
                – învelişul bimetalic
                – miezul de oţel sau de plumb
                – cămaşa de plumb (la glonţul cumiez de oţel).

                Învelişul serveşte pentru realizarea formei exterioare a glonţului, asamblării cămăşii şimiezului şi pentru asigurarea angajării sigure în ghinturile ţevii. Se fabrică prin presare la rece,din oţel cu un conţinut redus de carbon, placat cu un strat subţire de tombac.Cămaşa se fabrică din plumb sau aliaj de plumb cu antimoniu şi asigură asamblareacompactă a miezului în înveliş şi dispunerea corectă a centrului masei glonţului, contribuind laatenuarea uzurii ţevii.Miezul poate fi din aliaj de plumb cu antimoniu sau din oţel. Miezul de oţel înlocuieşte o parte din plumbul deficitar, mărind şi capacitatea de perforare a glonţului.

                2. GLOANTE SPECIALE (Glontul perforant)
                după destinaţia lor pot fi: perforante, trasoare, incendiare, de reglaj-incendiare, perforant-incendiare, perforant-incendiar-trasoare şi explozive.

                – Glonţul perforant,
                este destinat pentru neutralizarea ţintelor cu blindaj uşor (maşini blindate, transportoare blindate şi altele) şi a personalului adăpostit după blindaje cu grosimerelativă mică.

                Glonţul se compune din:
                – învelişul bimetalic
                – cămaşa de plumb
                – miezul perforant .
                MIEZUL – este fabricat din OTEL DE SCULE, cu un conţinut bogat de carbon sau din aliaj metalo-ceramic dur. În contact cu blindajul, miezul glonţului perforează blindajul, producând efectul urmărit.

    • Chipp, chiar iti place sa te umpli de „glorie”, vad! Te-ai urcst vreodata in TAB-C , si in M-1117, ca sa poti face o comparatie?
      Parerea mea, hic…

      • @sharky,

        ca sa continui sa ma umplude glorie, DOCUMENTEAZA-TE INAINTE DE A VORBI IRONIC!

        Eu prefer o conserva romaneasca TAB 79 decat o conserva americana.
        Pentru ca e facuta de Romania. iar daca ma urmareai mai demult, ai fi stiut ca sunt PATRIOT nu tradator de tara!

        decat sa dau 1000 000 americanilor pe o conserva mai bine dau 800 000 romanilor tot pe o conserva

  7. Da , dar bulgarii nu stiu … inca .
    Oare vor afla pe propria piele 🙂 ?

  8. Mai acum o ora am postat in coment. De ce a fost sters ?

    • nu este nimic nici in asteptare, nici la SPAM sau gunoi… totul e pe zero.

      • Pai daca tot are 15 tone blindatul asta, nu putem oferta si noi cu SAUR 1/2, ca macar e mai ieftin si da mai bine la pretentiile bulgarilor, fata de american. Macar putem incerca, chiar daca nu e chiar 4×4, dar tot light este si SAUR-ul nostru! Sau poate ceva derivat din 4×4, cine stie….la banii astia merita incercat, sunt totusi 500+ de milioane.

        Incercarea moarte n-are! 🙂

  9. Bulgaria are rolul ei. Nu cred ca sunt chiar asa iubitori de rusi însă Dobrogea le place si lor si in plus au si ei tâmpiți lor care visează la Bulgaria mare,mica etc…

    • @Nova, ”rolul ei” ? Vrei parfum ieftin si sa miroasa cu originalul, mergi in balgaristan….uite iti dau eu un link http://www.parfumurirefan.ro/promotiile-lunii/?gclid=CKbF0LnmrdACFcsW0wodLc4InQ

      Crede-ma ramai socat cat se aseamana cu alea frantuzesti, astia copie la greu….

      Si in rest, poa’sa viseze la Dobruja lor…..sunt o mare de neica nimeni

      • Nenea Victor,faci o confuzie. Bulgaria chiar vrea Dobrogea originală. Si asta, dintotdeauna.

        • Nu te supara, nu ”fac” nici o confuzie, vrea Dobruja ? sa o ia !!!
          Poate ? au macar cu ce ?

          Aia sunt vai de capu’ lor, o turma de tampiti, in afara de turism ( fara sa aiba ei legatura ) si parfumuri copiate, si fie … o autostrada…in rest e gol, industrie ioc. bani asiderea…dar au piata neagra la greu.

          La ei mafiotismul e la putere, si pe mafiot il ”doare” lucruri marunte, cum sa asigure continuarea / perpetuarea puterii.

          Mai degraba imi fac problem de rusi, aia daca vor pot schimba modifica axa ( partial echilibrata ) care o au cu NATO, si nu prin forta bruta, ci prin ”invaluirea flancurilor” adica a tarilor cheie, cu….propaganda, oameni corupti, jocuri de culise s.a.m.d.
          Deci prietene, de rusi…”ma doare” si ma uit cu ingrijorare la Ucraina, pentru ca atat a mai ramas intre noi si ei…

  10. A reaparut postarea dar fara avatarul pe care il am , nu stiu ce s-a intamplat , poate mi-a jucat mie feste netul . Merci Marius .

  11. Ehhheeeeee…..cum era daca mai aveam si noi IAR 93 in dotare, poate si modernizat pe model LanceR si IAR 99 SoimC, cu Elbit? 🙂

    Acum puteam sa ne gandim si noi relaxati si la alta escadrila inafara de obligatoriul multirol! 🙂 Si cata viata mai aveau in ele avioanele alea.

    • PS Cum ar fi sunat acum sa achizitional 12-16 EF/F 15 sau macar un F 18 ceva?!? 🙂 Un avion mai puternic si mai svelt pe marea Neagra…in fata rusilor!

      • Nu se vrea. Au deturnat astia fonduri prin Panama de 10 escadrile si nu ii întreabă nimeni,nimic. Generalii dorm bine, toată lumea e fericită. Rusine gushatilor !!!

    • Cred ca nu esti prea in clar. Se modernizeaza daca e platforma buna deja si, modernizarea pune si mai multi colti in gura ei. De unde Soimul si 21-l. Ce sens avea pe Vultur, cand platforma era inceata, neperformanta si ramenea imediat fara rol (prin LanceR A)?

      • sa mai discut pe aici si pe tehnomil legat de 93 cu ceva timp in urma,
        solutia rapida gasita la noi a fost postcombustia care a marit greutatea si pt. echilibrare s-a adaugat greutatea in varf,
        se putea incerca si motarea unui ventilator – ma refer la perioada de dupa `90 pt. ca inainte nu se putea lua in calcul asa ceva,
        http://www.tehnomil.net/2014/02/02/a-omorat-postcombustia-iar-ul-93/

      • capacitate inarmare:
        MIG 21 = 1.000 kg
        IAR 93 = 2.500 kg

      • E. nici chiar asa. Pal LanceR A a cam fost o solutie de compromis, adica ceea ce au putut sa scoat prin acea modernizare dintr-un interceptor precum MIG 21. Nu se poate compara nicicum cu un avion dedicat 100% pentru CAS.

        Stiu ca IAR 93 avea bube, insa cand ma refeream la modernizare, luam in calcul si o remotorizare ulterioara, nu doar avionica, electronica, arme e.t.c. Sau poate chiar un IAR 93 2.0 sau II. pana una alta, despre morti numai de bine! 🙂

    • @Cezar asa e. Prostie crasa combinata cu lasitatea capilor armatei.
      Care producator este lasat de izbeliste in propria lui tara ? aveai resursa avionului si a oamenilor care munceau in intreprinderea aia.
      Ce combinatii puteai face cu Elbit si cu producatorii de motoare te durea mintea.
      IAR-93 M1 si IAR-99 swift CSAR si ai apoi luai si un supersonic mai ieftin Mirage 2000 sau chiar Gripen sa se fabrice macar partial in tara.
      Avea toata lumea loc de munca si GDP-ul Romaniei era ceva mai marisor acum….

      • La dracu…..daca se chinuiau putin, in colaborare cu Elbit, dupa revolutie, puteau finaliza proiectul lui IAR 95. Sau in colaborare cu SAAB. Dar cine sa faca asta, ca astia nu au vrut nici cand ne-au raugata aia. A se vdea oferta refuzata pentru Gripen construit loco de acum cativa ani!

        Aia e! 🙁

  12. george im cer scuze dar tertio in limba italiana sa scrie terrzo referitor la faptul ca numai sunt f 16 mlu de vanzare nu e asa de grav cumparam noi macar 24

  13. Ne mai radem si noi …. 🙂

  14. Ministrul bulgar al Apararii, pus sub acuzare pentru contractul cu Polonia de reparare a MIG-urilor

    Procurorii bulgari l-au pus sub acuzare pe ministrul Apararii, Nikolai Nenchev, pentru acordul semnat cu Polonia privind repararea avioanelor de lupta MiG-29, anunta Reuters.

    Acuzatia este legata de faptul ca Polonia ar putea sa nu fie capabila sa repare avioanele, ceea ce ar ameninta apararea aeriana a Bulgariei.

    Anul trecut, Sofia a decis sa aleaga Polonia pentru repararea avioanelor sale care dateaza din epoca sovietica, in cadrul eforturilor tarii de a-si reduce dependenta de fata de fostul sau aliat din Razboiul Rece, Rusia.

    Producatorul rus al MiG-urilor a afirmat ca Polonia nu poate repara avioanele deoarece nu are dreptul de a oferi piese de schimb pentru tari terte.

    Contractul avea o valoare de 6,14 milioane euro.

    http://www.hotnews.ro/stiri-international-21431276-ministrul-bulgar-apararii-pus-sub-acuzare-pentru-contractul-polonia-reparare-mig-urilor.htm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *