Bulgarii vor cumpara transportoare blindate Stryker

M1296 Dragoon

Deocamdata cunoastem doar datele generale ale posibilului contract: 183 de unitati (in mai multe varinate) pentru o suma maxima de 1,35 miliarde de euro. Pe siteul DSCA mai scrie ca achiztiia se imparte in felul urmator:

  • 90 de Stryker XM1296 Dragoon. Aceasta varianta de Stryker este cea cu o putere de foc mai mare fata de varianta de baza 1126 (dotata cu o mitraliera de 12,7mm). M1296 dispune turela fara echipaj de la Kongsberg cu tun Mk.44 Bushmaster II calibrul 30mm. Ca nivel de protectie, Strykerul nu este impresionant, in arcul frontal rezista la calibrul 14,5mm, pe laterale la 7,62mm, dar nu trebuie sa fiti mirati, la origine Stryker 8×8 este un simplu transportor de trupe nu o MLI si nici nu face parte din familia de transportoare de trupe 8×8 grele de tip Boxer, VBCI sau Pirahna 5. Din ce stiu eu, varianta Dragon nu dispune de rachete AT, americanii avand un Strykere specializat in lupta AT si dotat cu racheta TOW – M 1134;

Doi membrii in echipaj si 9 infanteristi complet echipati, rezistenta sporita la mine si IED. Ca masa, varianta Dragon se apropie de 21 de tone;

  • 17 vehicule Strykere M1126 in varianta clasica, de transportoare de trupe dotate cu mitraliera de 12,7mm;
  • 33 de unitati in varianta de comanda – M1130;
  • 24 de unitati pentru evacuare medicala – M1133;
  • 10 vehicule NBC;

Plus alte vehicule pentru sustinere, mitraliere, sisteme de comunicatii etc.

Acuma, alegerea bulgarilor este macar ciudata din mai multe puncte de vedere. In primul rand are logica pentru ca Sofia dorea sa cumpere transportoare blindate pe roti moderne de mai multi ani, prima cerere de oferta fiind lansata inca din 2019. Cererea initiala era de 150 de vehicule, suma pusa la bataie – aproximativ 775 milioane de euro. Ofertele au fost destul de previzibile: Boxer, VBCI, Pirahna 5 si Patria XP.

Stryker anti-tanc – M 1134

Una dupa alta, bulgarii au respins pana la urma ofertele primite, suma ajunsese la 1,46 milioane de euro si totul parea oprit. La nivel de zvon, se pare ca a existat si o cerere de oferta serioasa din partea Sofiei catre Bucuresti, respinsa insa de Romania. Zvon, surse, numitele cum credeti de cuviinta, dar de doi ani tot aud aceasta varianta. C-o fi adevarata sau ca n-o fi nu stiu.

Cert este ca Bulgaria va cumpara, se pare, transportoare blindate Strykere (transportoare usoare) 8×8, in locul vechilor BTRuri sovietice. S-ar putea sa aiba logica, transportoatre blindate usoare au avut si tot asta vor, doar ca BTR-urile sovitice erau si amfibii, caracteristica pe care Strykerul nu o are. Adica este si usor, si cu nivel de protectie scazut si neamfibiu si atunci – te intrebi – de ce-l mai cumpara?!

In privinta pretului, iarasi apar semne de intrebare. De ce sa platesti o caruta de bani pentru 183 de TBT-uri, cand in Europa sunt disponibile transportoare blindate 8×8 cu un nivel de protectie net superior?

Daca am face o operatie aritmetica grosiera, am afla ca bulgarii vor plati pentru un Stryker frumoasa suma de 7,38 milioane de euro, in timp ce lituanienii au platit pentru 88 de Boxer 8×8 390 milioane de euro, adica 4,43 milioane de euro per bucata. Nu cred ca se poate compara Boxer cu Stryker, dar in acelasi timp nici comparatie noastra nu este foarte corecta: nu stim care va fi pretul final si nici celelalte lucruri de luat in calcul, cum ar costul turelelor, tunurilor etc.

Dar intrebarea ramane: de ce cumpara bulgarii transportoare blindate 8×8 usoare cand ar putea sa achizitioneze transportoare blindate cu un grad mult mai ridicat de protectie?

In privinta unei comparatii cu noi si Pirahna 5, lucrurile nu sunt chiar usor de facut, dar in linii mari Romania a cumparat 227 de Pirahna 5 in varii configuratii pentru suma de 895 milioane de euro, iar comanda suplimentara de 150 de unitati este evaluata la un maxim de 624 milioane de euro, dar aici discutam despre intentia MApN si nu despre o suma acceptata de ambele parti.

Daca ne referim insa la primele 227 de Pirahna 5, avem un pret per unitate de 3,95 milioane de euro, la nivelul anului 2018, ceea ce reprezenta doar o indicatie de pret.

Oricum discutam despre o mare diferenta intre un vehicul 8×8 de tip Pirahna 5 si un 8×8 de tip Stryker. Care sa fie motivatia pentru care Bulgaria cumpara Strykere, fiind pana acum singura tara europeana membra NATO care a intentioneaza sa achizitioneze TBTul american? Doar Macedonia de Nord a cumparat in 2021 54 de unitati.

Ca o chestie haioasa, daca vreti, Romania are si ea in dotare un batalion de Pirahna 3C, un var destul de apropiat de LAV III canadian din care este derivat Strykerul american.

O alegere ciudata pentru mine, in contra-timp cu restul lumii, dar de aplaudat in contextul in care bulgarii au dat dracului licitatiile, au ales direct si merg mai departe. Cateodata orice decizie este de preferat unei situatii in care nu ai nici o decizie pe masa. Sa vedem partea plina a paharului.

PS Si nu avem nici un motiv sa mai radem de ei, mai ales pe motiv de karma, sa nu ne trezim din ras cu Paladinul pe cap in rol de obuzier auto-propulsat modern. Doamne-freste!

GeorgeGMT

 

48 de comentarii:

  1. nu stiam ca se mai fabrica Stryker noi

  2. Din lista lipsesc cele 9 vehicue de evacuare:
    „nine (9) M1132 Engineer Squad Vehicles (ESV)”
    Ca sa iasa 183 in total…

    Transportoarele astea par sa fie necesarul pt o brigada…

    3
  3. Vehiculele vor fi noi sau SH ?

    În anunțul americanilor undeva jos apare „local assembly”. Oare vor face și ceva asamblare?

    Vor avea lansatoare de rachete AT ?

  4. Pana si bulgarii renunta la licitatii si merg pe contracte directe in achizitiile militare…noi ramenem pe licitatii pe care le anulam in cele mai multe cazuri..
    Sunt curios daca vor merge pe cumparare directa sau ceva ansamblare locala , transfer de tehnologie…

    2
  5. No’, pai de ce nu iau de la noi pirande? Oh wait, nu avem licenta si daca aveam…
    Iara o belengarim diplomatic, iara se resimte in economie, in relatii internationale in etc…

    5
  6. Is bune asa cum le iau, cand incepe un razbel, ai spatele asigurat mai ales conform cu miile fabricate de canadieni, ca Stryker e facut si conceput de divizia canadiana a lui GDELS, ca au nu-stiu-ce standard de protectie mai mic, asta este, Americanii nu-si fac griji pe teme de blindaj deoarece ei puncteaza pe mobility mai mult decat altii.
    Ei chiar trebuie sa le mute rapid prin lume, dar au in spate avioane cargo, baze si logistica judicioasa.

    La noi „coafura” Pirandei va rezista probabil la bubuituri de calibre rusesti, dar capitolul mobilitate nu-i neaparat problema de plarforma GDELS ci de tot ansamblu mapn, care la noi ii varza.

    Sa le uram exercitii cat mai realiste balgarjiilor si sa creasca „pacea si priiietenia” intru NATO

    3
  7. Nu inteleg de ce romanii ar fi refuzat sa vanda PV bulgarilor, cum nu inteleg de ce bulgarii au cumparat Stryker. Mai bine cumparau SAUR 2/3, macar ieseau mai ieftin.

    Cat despre noi, atunci cand se anunta licitatii, intentia este sa mai bifam o ‘inzestrare’ doar pe hartie, in realitate avem alte preocupari. Singurele licitattii corecte si cu intentie reala, sunt cele acolo unde se utilizeaza fonduri europene. Ex: Licitatia pentru elicopterele SMURD. Restul e cancan!

    • Nu stiu de se apuca state serioase sa
      faca achizitii de felul asta fara sa ia in
      consideratie prea mult viata omului.
      Striker e de fapt o vechitura peticita menita sa transporteze in siguranta trupe pe camp de lupta. Cu experienta
      actuala, noile vehicule de lupta sunt cu mult mai sigure.
      Faceam noi Eitan AFV daca Stryker era
      deztul de sigur ?
      Comparati va rog:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Eitan_AFV
      Nici chiar diferenta de bani nu i asa mare. Atunci WTF ?

      9
      • @dov

        Sunt tari ex comuniste care traiesc cu impresia ca daca le iau troacele americanilor castiga puncte pe carnetul de pionier. Din nefericire ei nu inteleg ca americanilor le pasa mai mult de capabilitatile lor operationale decat de servilism. Americanii vor aliati nu slugi din pacate unii prefera sa fie slugi pentru ca asa i-a invatat experienta cu urss care nu vroia aliati ci slugi.

        De acord cu tine. WTF!

        6
    • De unde sa vindem P5 bulgarilor?
      Noi NU producem transportorul.
      Facem doar asamblare.
      De la vopsit mașinăria și pina la construit tot transportorul, e cale enorm de lunga.
      Turela e făcută in RO. De firma israeliană .
      Dar bănuiesc cu multe piese venite din Israel. ( optica, electronică, teava sculei de 30 mm , etc ) .
      Motorul cine îl produce ? Vine și el din străinătate.
      Deci CE sa vindem bulgarilor ?
      Trebuia implicată GD din Elveția, Elbit din Israel , MTU sau Scania ( pentru motoare și transmisie) .

      7
    • Nu cred ca ar putea cumpara nimeni vreun Saur, din simplul motiv ca nu exista. Ca un prototip, ca teste, ca aia aia, nu conteaza, nu a fost si nu poate fi produs in serie, si nici nu il are nimeni in dotare, nici macar tara sa spunem producatoare, nici macar prototipul. Iar armamentul nu prea se cumpara asa, ochiometric, cand te joci cu viata a mii si jde mii de oameni, si cu interesele pana la urma existentiale ale statului. Poate prin Mali, Burkina Faso, dar nu un stat care se respecta ca stat. Armia o pregatesti de razboi, din pacate avem si un potential inamic serios, nu de politie prin mediul rural sau defilari stupide.

      8
      • Salvarea echipajului in legatura cu mine
        depinde de cel putin 2 lucruri:
        1. Greutatea fizica, massa masinii.
        2. Podeaua triunghiala a masinii.
        Saur, poate ca i bun dar prea usurel si
        motorul mic daca ai gand de dezvoltare.
        Acestea sunt motivele care aduc Eitan
        la 30 de tone si Namer la 60 de tone,
        cand Saur e la 18 tone.

        2
        • MaxPro are maximum 14 tone si „sta” foarte bine pe mine si IED-uri, nu stiu cata legatura directa are masa totala a unui APC cu nivelul de protectie oferit impotriva minelor si a IEDurilor care explodeaza sub vehicul.
          Eitan este un 8×8 in ton cu moda ultimilor ani, un vehicul cu un grad ridicat de protectie dar rapid si foarte mobil. Namer are la baza sasiul lui Merkava IV, normal ca-i greu…
          Nu stiu cat de mult a avut de-a face IDF cu minele si IEDurile. In schimb vad ca monteaza pe ambele transportoare sisteme active de protectie.

          3
    • Nu mai luati chestia asta nemestecata. Ca sa vanda romanii, de fapt e GDLS in spate care trebuie sa castige contractul mai intai. Iar daca nu se putea face in Romania, se facea in Elvetia… cum se face pentru ale noastre deocamdata.
      GDLS doar a luat la remorca capacitatea din Romania, care scartaie si nu face prea multe deocamdata.

      13
      • Exactamente maestre, exactamente, numa’ ca la politichienii rumani, ca nu sunt romani oricat ai incerca, se face si se des-face fara cap fara maini orice rahat zis si proiect militar
        Nici offset (sa-l @#$ in gura de offset) si nici baza industriala sa exporti sa cresti industria ( iarasi sa-i @#$ ‘n gura)

        1
    • Bulgarii nu luau Saur, ca nu l a cumparat nimeni….. Au vrut se zice Piranha de la noi dar romanii au spus” Pass”, ca nu suntem in stare sa terminam de fabricat nici comanda data de armata romana. Parerea mea personala ca sunt prosti astia in Guvernul tarii… Ei fac lobby pentru Moldova sa primeasca Piranha 3 din Germania, cand ar fi putut da o comanda de 50 buc Saur pentru moldoveni si altfel era situatia..

      3
  8. Din câte îmi aduc aminte, soldații noștri din Afghanistan au fost super mulțumiți când ne-au donat americanii niște Stryker care îi protejau de mine și dispozitive explozive improvizate, nu ca vechile tab-uri. Alte plusuri? Sunt ușoare și mobile, duc rapid niște băieți din punctul A în B. Acolo unde este lupta, nu le cere nimeni sa angajeze pe parcurs mbt-uri sau mli-uri. Sau poate avem pretenția ca un transportor de trupe sa facă mai mult decât îi spune numele??

    4
  9. de ce avem noi grija bulgarilor ? si nu a noastra, cu trupeti inca in tab-71
    la fel aro, akm, castile olandeze etc – tot zicem ca sunt putini trupeti luptatori, macar astia putinii sa aiba echipament modern
    apoi putem avea si grija bulgarilor

    14
  10. Dupa ce am vazut reportajul reporter cred ca nu e diferenta intre noi si rusi la capitolul antrenament si pregatire : https://www.youtube.com/watch?v=0_YnxJJcC7M&t=34s

    14
  11. …e rumanica pura, cea care le place la meapene.
    Sunt jenerali la pensie care inconjoara cu o aura indestructibila tot ce a fabricat rumanica.
    ( ai uitata de hraparetul „fabricat in romania” Teul-cin’s’cinci)

    1
  12. Curat murdar coane Fănică!! Parol! O dovada pe față de cumparare a bunavointei. Dupa inutilele F16 nou noute(care le vor veni la sf Asteapta dupa ultimele evenimente mondiale, desi prostii le au platit in avans ca pe curve) acum cumpara rapciugile astea. In Astan cica aveau ăia o vorba :”stryker este sublim daca merje pe sosea, nu ploua si… nu trebuie sa lupte! ??”. Tin minte ca le văzui la minunatul „Mars al cavaleriei” din 2013. Vai mama lor, ruginite, obosite si inghesuite aproape ca un jder. Mai ca mi a fost mila de trupetii din ele, unii grasunei bine de tot. Rezervisti, ce poti sa le ceri?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *