C-390 Millennium trimite la pensie C-130 Hercules

Am mai scris despre succesul nesperat al acestui avion militar de transport dar lucrurile continuă să avanseze, din ce în ce mai multe țări privesc spre aparatul brazilian pentru înlocuirea flotei de C-130.

După succesul fulminant din Europa, când Portugalia, Ungaria, Austria, Cehia, Olanda, Slovacia și Suedia au semnat contracte de achiziție cu Embraer, pentru un total de minimum 25 de aparate, alte țări europene și membre NATO se află în discuții pentru a cumpăra C – 390, conform ministrului apărării brazilian, José Múcio.

Astfel, Turcia, Polonia și Finlanda sunt interesate de achiziție. Polonezii au de gând, cel mai probabil, să înlocuiască aparatele C 130 E/H, Finlanda își dorește să dețină avioane de transport militare cu rază medie, țara nordică operând în prezent o flotă redusă formată din 2xC-295M și 6xPC-12 NG.

Turcia în schimb, are o flotă impresionantă, formată din 45 CN-235, 10 Airbus A400M, plus alte șase planificate să fie achiziționate, și o flotă de C-130 compusă din 13E, 6H plus alte 12 C-130J pe care le-a cumpărat la mâna a doua din Regatul Unit.

În cazul Turciei, ar putea fi vorba de înlocuirea unor aparate C 130 vechi sau chiar de creșterea capacității de transport pe distanțe medii, în condițiile în care C-390 este superior C-130, dpdv al tonajului maxim transportat.

Însă lista potențialilor clienți este mult mai lungă, incluzând aici India (cu o posibilă comandă de 80 de unități) plus multe alte țări.

Din câte se pare, C-390 Millennium al celor de la Embraer este un un produs care va avea un succes cu totul nesperat de nimeni, probabil nici de cei mai înfocați susținători ai săi.

 

GeorgeGMT

17 comentarii:

  1. E o „mica” problema.
    Nu cu avionul, ci cu producția. Sunt aproximativ 10 avioane în operare și în 2024 se pare ca au fost produse doar 4.
    În rest numai de bine!

    9
  2. Mai bine cumpara european

    8
    • Daniel Sihastru

      Mai bine. Da in RU nu se produc analoge.

      2
    • A400M european nu prea e pe nisa lui C350, nu e la fel de rapid. Europa nu prea are nimic pe nisa asta.

      2
      • A400m a fost facut sa inlocuiasca transalul si hercule. Poate sa care mai mult si poate sa aterizeze inclusiv pe piste improvizate. Are module pentru orice rol posibil.
        Probabil pretul a fost motivul pentru care se uita la embraer. Dar daca vrei avioane de transport serioase ai doar 2 optiuni a400m si c17. Mai ales ma suprind nordicii cand ei au ceva distanta pana in porturile olandeze si germane.

        4
      • s-au miscat bine polonezii pe nista asta; opereaza o gramada de Embraer si fac intretinere local si intentioneaza sa faca acelasi lucru cu KC-390 Millennium, ba chiar asamblare locala
        https://avitrader.com/2025/03/12/embraer-to-establish-poland-as-a-european-centre-of-excellence/

        n-are rost sa-l comparam cu A-400 Atlas, sunt clase diferite. nu prea e nimic in occident pe clasa asta, poate Super Hercules

        3
        • Invers.
          Pana la c-390, nimeni nu a avut curaj sa dezvolte și sa promoveze un aparat în competiție directa cu Hercules.
          Le uram succes brazilienilor.

          7
          • La mintea mea, înainte de C390 e japonezu C2, japonezu fiind mai mare și mai puternic decât C390,

            După cum se cunoaște A 400 este pe turbopropulsoare la fel cu C130
            A400 este inferior C17 la sarcina utila: C17 duce dublu fata de A400

            La mintea mea, C130 nu este inca de aruncat existând categorii de misiuni pe care le poate încă executa: zbor în condițiii meteo nefavorabile zborului, etc
            Iar razboiu de mâine îți cere sa fi dotat și pt categorii de misiuni în care condițiile meteo îți sunt potrivnice
            Totuși, pt ca banii contează, tb sa ai și aparate grele de transport dotate cu turboreactoare la fel cu C17; C2 și C390

            La mintea mea An70 este la distanță în fața lui A400
            Putere mai mare la motoarele cu elice contrarotative de pe An 70, iar tracțiunea mai mare contează
            Pana va apărea urmașu lui C17, mie imi place An 70

            2
            • Pentru samurai, am mai scris pe aici. C-2 îl face pe brazilian sa para copil de mingi, inclusiv la preț, raportat la performantele sale. In plus, samuraiul e versatil adică tocmai a fost modificat sa poată lansa rachete de croazieră ceea ce îl face unic si deosebit de util in nișa sa, poate fi modificat pentru AEW&C, plus comonalitate cu P-1 adică am împușca mai mulți iepuri daca ne-ar veni ideea sa le luam la pachet.

              4
            • Ar avea An-70 puterea motoarelor mai mare, dar cu ce folos.
              Aceeași capacitate de transport, aceeași rază de acțiune, și totuși A400 are o viteză de croazieră cu 100 km/h mai mare.
              Si A400 are elice contrarotative, dar nu pe același ax. Pe fiecare aripă, elicele se învârt în maniera ca sensul „în jos”, să fie între elice.
              Asta a antrenat o mărire a portanței, o diminuare a dimensiunii derivei și implicit a masei la vid, cu consecințele benefice care decurg.
              În franceză se spune „cercle virtueux” (cerc virtuos), contrariu cercului vicios.

              5
              • Fără supărare, sarcina utilă la An 70 mai mare cu 10 tone conform Wikipedia
                La A 400 sarcina utila max este 37 tone
                La An 70 sarcina utila maxima este de 47 tone

                Anvergura mai mare la An 70 fata de A 400
                Si mai multe pale la elicele de la motoarele An 70: elicea din fata 8 pale și elicea din spate 6 pale
                La A 400 elice cu 8 pale

                Rază mai mare de acțiune la An 70 cu 30 de tone față de A 400
                An 70 duce 30 de tone la 5000 km
                Pe cand A 400 duce 30 de tone pana la 4500 km

                Airbus face avioane civile performante
                Dar Antonov in ultimii 70 de ani a produs cele mai mari avioane militare de transport
                Într-o vreme se spunea ca aripile chinezescului Y20 ar fi fost proiectate de ucrainieni

                2
          • Iar flecaresti. Era Transall din anii 60.

            2
            • @Xv
              Era. Nu se mai produce de vre-o 40 de ani.

              Daca citeai atent, ca n-am scris multe vorbe, intelegeai ca ma refeream la contextul in care Hercules domina piata in categoria lui si nimeni nu s-a incumetat sa intre pe aceasta piata pana la brazilieni. Azi, nu in cartile de istorie.

              Airbus s-a dus cu A-400 mai sus, intre C-130 si C-17 sau mai jos cu C-295, care se bate cu C-27J. Japonezii s-au dus de asemenea mai sus, cu un aparat in aceeasi categorie cu A-400.

              Eu nu vorbesc prostii. Dar fiecare cu experienta lui de viata.

              6
      • Au viteze de croazieră similare (Mach 0,8).
        Dacă vorbești de C-390, deoarece C350 este un Mercedes.

  3. Produsele europene sunt fie o clasa sub C-390 (EADS CASA C-295 sau Alenia C37J) fie o clasa superioara (A400M)
    Aici nivelul comenzilor / livrarilor Airbus pe Q1 2024: https://www.airbus.com/sites/g/files/jlcbta136/files/2024-04/2024-03_MRS_GEN_Ord-Deliv%20by%20country.pdf

    Nisa celor de la LM cu C130 nu a atacat-o nimeni probabil, printre alte motive, tocmai ptr ca de-a lungul timpului s-a creat un parc foarte mare, si va fi greu de scos de pe anumite piete sau din structura logistica a anumitor operatori military

    Exista avanaje si dezavantaje pt diverse mixuri. Ptr noi un avantaj este comonalitatea motoarelor de pe C-130 si Spartan C37J (turbopropulsoare Rolls Royce) pe cand EADS CASA C-295 utilizeaza turboprop de la P&W

    Avionica este alt punct critic (in cazul Alenia C-27J Spartan exista multe comonalitati cu Hercule C-130 fiind integrate de Lockheed Martin Aeronautical Systems)

    Un dezavantaj al C-390 este ca e fabricat in afara NATO, un avantaj sunt motoarele care sunt fabricate de IAE (consortiu inregistrat in Europa). La capacitatile existente in Europa de fabricatie, nu ar fi dificil de delocalizat parte din comenzi catre subcontractanti Europeni, ma greu cu asamblarea final cu toate ca Airbus ar putea gasii unde sa le asambleze dara ar gasi fezabil un astfel de parteneriat.

    4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *