Camioane si SuperSoimi!

737 de milioane de euro pentru 3.400 de camioane militare și platforme de transport auto multifuncționale

Ministerul Apărării vrea să încheie un acord cadru pentru următorii nouă ani pentru achiziția a 3.385 de platforme de transport auto multifuncționale pe roți – camioane militare și militarizate, trailere și echipamente dedicate transportului de militari și tehnică, se arată într-o scrisoare transmisă spre aprobare în Parlament de către MApN. Contractul cadru are o valoare estimată la circa 737 de milioane de euro fără TVA și va fi încheiat în urma unei proceduri de achiziție.

„În conformitate cu documentele politico-militare de planificare a apărării şi cerinţele cuprinse în Țintele de Capabilităţi asumate de România în Cadrul procesului NATO de planificare a apărării, marile unităţi şi unităţile care fac parte din pachetele de capabilităţi care vor fi puse la dispoziţia NATO, precum şi cele de sprijin şi generare a forţei, trebuie să fie în măsură să desfăşoare acţiuni militare atât în ţară, cât şi în cadrul grupărilor internaţionale de tip Combined Joint Task Force/CJTF”, se arată în scrisoarea transmisă de MApN la Parlament și obținută de HotNews.ro.
Pentru îndeplinirea misiuniIor, acestea trebuie să dispună de capabilităţi operaţionale de sprijin de luptă şi logistice, care să permită creşterea mobilităţii şi reacţiei de răspuns, se mai arată în document.

MApN mai arată că programul „Platforme auto, multifuncționale – pe roți” a fost aprobat de CSAT ca fiind unul prioritar și precizează că necesarul de platforme de transport de la nivelul Armatei este de „13.963 complete, iar abordarea achiziţiei se va realiza etapizat”.

În prima etapă, respectiv pentru perioada 2018 – 2027, este prevăzută achiziţia a 3.385 platforme de transport, valoarea acordurilor-cadru fiind estimată la 737 milioane de euro, fără TVA, valoarea exactă urmând a fi stabilită în urma derulării procedurilor de achiziţie, se arată în documentul transmis de MApN la Parlament.

Autor: Victor Cozmei – HotNews.ro

 

Avioanele IAR-99 vor fi modernizate la standardul „Super Șoim” pentru 124 milioane de euro. Ministerul Apărării a cerut aprobarea Parlamentului

Cele 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor fi modernizate la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol. Modernizarea ar urma să coste circa 124 milioane de euro fără TVA, potrivit unei scrisori de aprobare transmise de MApN. 

„Dotarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului aeronavelor IAR-99”, se arată în scrisoarea transmisă Parlamentului spre aprobare de către ministrul Mihai Fifor și obținută de HotNews.ro.

„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată în documentul MApN.

Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).
Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 de avioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.

Atribuirea contractului pentru modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naţionale în configuraţia IAR-99 Super Şoim se va realiza în urma derulării de Către Ministerul Apărării Naţionale, prin Departamentul pentru armamente, a unei proceduri de achiziţie publică, potrivit documentului.

IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS – close air support) precum și misiuni de recunoaștere.

Victor Cozmei – Hotnews.ro

 

129 de comentarii:

  1. Vesti bune. In următorii noua ani , în medie, armata va primi câte un camion nou pe zi.

  2. Sper sa se mai achizitioneze si de la Roman Brasov, camioane militare, nu numai din import… 🙁

    • Va fi contract-cadru, asadar slabe sperante.

    • Mi se pare aberant sa aloci asemenea sume pe importuri de camioane in loc sa le fabrici in tara! Se vorbeste de un necesar de 13.963 platforme auto multifunctionale necesare … deci suma va depasi 3 milarde de euro !
      De banii astia poti rechizitiona fabrica daca vrei, faci una de la zero, cumperi una – doua licente si le produci in tara. Eventual importi doar unele super specializate pe care nu le poti produce in tara ori nu merita investitia.
      Pe masura ce se vor uza vor trebui inlocuite si vor avea fabrica in tara.

      • Nu s-au alocat banii pentru import de camioane ci pentur ACHIZITIE de camioane. Mai departe, ramane sa vedem cine cum joaca si cu cine se cupleaza. Proiectul permite oricarui producator strain sa-si faca planuri daca vine si deschide o uzina aici sau se asociaza cu un producator local. Rheinmetall deja se anuntase la Moreni si pentur camioane. Poate vin si altii.

        • M-as bucura sa fie asa cum spui, asa ar fi logic, pentru ca vor urma multe comenzi, necesar de piese de schimb, poate noi modele necesare etc.
          Asa cum m-as bucura sa vad ca la finalizarea super-soimilor aceste 21 sa fie coplesite de nr de F 16…

          • Are dreptate Eroul si abia acum putem intelege „obsesia” Rheinmetall pt camioane, comanda este foarte mare.
            Dar aici nu cred ca vorbim doar despre camioane ci despre absolut toate tipurile de mijloace auto, de la 4×4 blindate si neblindate, la camioane simple sau autocamioane militare specializate.

            • Pai ce am zis eu la comentariul meu de mai jos… LICENTE, LICENTE! Asta avem nevoie!

              Daca Roman Brasov, numai la un singur model enumerat de mine mai jos, ar izbuti sa cumpere licenta, cu motor cu tot(sau la un alt motor mai modern) si sa regandeasca modelul respectiv la zi si sa-l ofere spre productie si achizitie, tot ar fi o mica victorie!

              • Pana instruiesti oamenii si incepi sa produci sub licenta la parametrii de calitate ai originalului, s-a dus grosul licitatiei.
                Solutia este sa vina si sa deschida uzine aici producatori consacrati sau sa se asocieze cu producatori.

                • Hai sa fim seriosi, licitatia nici nu a inceput inca! Daca-si pun fundurile la treaba si capatele la contributie… ACUM(munca asidua 🙂 )… macar un singur model, este gata sa inceapa productia si pot participa la licitatie cu el! 🙂

                  • Nu-i vorba de construit o basculanta ci o intreagha familie de vehicule. Armata nu va cumpara la bucata, iar solutia nu este, din pacate Roman, ci producatori externi care sa-si fabrice produsele la noi.
                    Nu poti intra in competitie cu Rheinmetall cu Roman dotate cu motoare MAN.

                    • Ghita Bizonu'

                      da cu MAN?

                    • Mi-am dat si eu seama ca nu este vorba despre o amarata de basculanta… vorbesc despre vehicule militare mai vechi gen “Kenworth C500″ produs in Canada. Poftim ce se scrie despre el, ce calitati dure are:

                      „A militarized version of civilian Kenworth C500 was produced between 1972 and 1988 and used by Canadian army. This truck is nicknamed the Brute. It is a modified version of a standard civilian truck. However it is a tough and exceptionally capable machine. A civilian version was used in constructions and for other heavy-duty applications. It has good mobility and can operate on and off-road. Most of the Kenworth C500 trucks were phased out of the Canadian army service. However some sources report that as of 2009 some of these trucks were still in service.

                      This military trucks are adapted to carry demountable modular units, such as ribbon bridge components, and other. Also it was used for various logistic operations. It can also tow trailers and artillery pieces.

                      A Kenworth C501 is a tractor truck version with long haul range. It was used by Canadian armed forces to transport equipment, such as tanks and helicopters.”

                    • De ce nu RENAULT???Tot porcari falsificate din GERMANIA???Mitul germanului cinstit si corect care in marile dosare de coruptie din romanica e pe primul loc(SIMENS SI EADS)??.IVECO ITALIA…Am ajuns sa am fobie de lucruri germane deoarece tot ce am achizitionat produs de ei sa dovedit un dezastru(exorbitant de scumpe si exorbitant de proaste).

                    • @ka

                      Renault sunt destul de ok, se concentreaza pe motoare de cilindree mica(la modul general vorbind, asta tinand cont de proportiile unui motor de camion), nu sunt cei mai buni d.p.d.v. tehnic, dar francezii la modul general vorbind sunt lacomi!

                      Plus ca stresul pe motoare de cilindree mica, este foarte mare(cand vine vorba de tonaj mare evident), deci nu stiu cat de fiabile sunt in timp… francezii si-au creat obiceiul de a construit „light”, pentru a reduce costurile de productie, operare si intretinere… dar in schimb motoarele sunt destul de „stresate”, ca sa zicem asa…

                  • Cand cumperi licenta, ramai inghetat in timp cu acea licenta atarnata de gat. Vezi IAR-330, IAR-316, Dacia 1300, TAB-urile 71,77 si B-33.
                    Solutia este cea a asocierii cu un mare producator de tehnologie pt a beneficia mereu de noutatile in materie.

                    • Iti mai aduci si tu propria contributie la ea, ca tot omul ce se respecta, domnule…

                      Grecii cum au facut cu “ELBO M1114GR”? Si Spaniolii cu “URO VAMTAC”??

                      De exemplu, pe URO VAMTAC, spaniolii au scos motorul original de 6200 cmc si l-au inlocuit cu un turbo-diesel austriac de la Steyr Mannlicher, mult mai econom si mai fiabil probabil, iar designul exterior similar ca proportii, dar totusi radical diferit fata de original! Grecii au pastrat motorul original si doar cu sublime modificari exterioare…

                      Cand cumperi o licenta de indiferent ce a fi… asta nu inseamna, ca nu poti sa-ti mai bati capul putin, sa-i imbunatatesti pe cat de multe aspecte posibile… 🙂

                    • Stimabile. La teorie nu ne bate nimeni. Practica ne omoara pe noi..
                      Cate modernizari s-su facut la venerabilele ”sisteme” pe care le-am enumerat eu mai sus?
                      Raspunsul corect e.. canci. 🙂
                      (Conform Dex, canci e un adv. Si inseamna nimic). 🙂

                    • Rusii cum au facut cu Buran-ul(Burlanul :P) lor?? Au furat schitele navetei spatiale de la americani, s-au mai gandit ei ce ar mai putea fi imbunatatit la ea, au modificat-o dupa bunul plac si cand a iesit, era ceva mai-mai ca la americani! Functiona de 100 de ori mai bine!

                      Industria Japoneza din ziua de astazi, a venit in marea ei majoritate de la Germani in perioada interbelica si alte elemente dupa razboi de americani, deci nu au inventat-o ei toata si in ziua de astazi sunt cei mai buni de pe glob!

                    • Matale ai simtul realitatii?! Te compari cu rusii si cu japonezii?!

                    • „Stimabile. La teorie nu ne bate nimeni. Practica ne omoara pe noi..
                      Cate modernizari s-su facut la venerabilele ”sisteme” pe care le-am enumerat eu mai sus?
                      Raspunsul corect e.. canci.”

                      Pai si asta, nu este motiv sa ne ambitionam si noi putin? Pai daca spaniolii au putut, grecii au putut, noi chiar nu suntem in stare de absolut nimic?? Pana si tzigoinerii mugiulmani, nespalati si slinosi de turkaletzi, au cumparat licenta de tanc de la sud-coreeni si au modificat-o radical, incat arata a tanc complet diferit! Cu T-155 „Firtina”(:P) au facut exact la fel, licenta K9 Thunder din Coreea de Sud.

                      Da-o-n `colo de treaba! Dar noi chiar o adunatura de lobotomizati mintal suntem?! >.<

                    • Stimabile. Io nu stiu sa pun problema asa ”ideologico-politicianist” ca matale. ”Mobilizarile” patriotarde pe mine ma cam depasesc. Faze genul, sa ne dam toata silinta, sa ne luam angajamentul, ma cam depasesc. Sincer.

                    • #Gog&Magog. Eu cred ca da intradevar suntem lobotomizati si nu putem asimila nici licente nici sa facem vreo dezvoltare proprie.
                      Intr-o lumea normala as de acord cu tine, realitatea insa ma face sa sper la un maxim-maximorum de produse in tara intr-o anumita masura de producatorul lor.

                    • ”Mobilizarile” patriotarde pe mine ma cam depasesc. Faze genul, sa ne dam toata silinta, sa ne luam angajamentul, ma cam depasesc. Sincer.”

                      Pai ne-am luat angajamentul sa modernizam armata, uite ca o modernizam!
                      Daciile alea SuperNova si Solenza, le-am proiectat si construit noi singuri singurei in anii `90, deci uite, unde vrei… se poate!

                      Super camioanele lui Ceasca, care au fost exportate in Australia? Alea ce au fost?

                      I.A.R. 99, 95 si 93? Acelea ce au fost?

                      Designerii aia(intamplator de la Brasov) care au proiectat Dacia Duster Concept si Dacia 1300 restilizata??

                      Deci unde se doreste cu adevarat… SE POATE! 😀

                    • Omule. Nivelul discutiei cu domnia ta ma depaseste complet.
                      Recunosc si ma retrag. 🙂

                    • TAB-urile 71 sunt construite cu motoare de Bucegi, sau mai zimplu spus 2bucati V8 Ford.Varianta urmatoare este cu motoare Saviem din cele cumparate sub licenta pentru camioanele ROMAN (licenta MAN care a venit cu mai multe tipuri de motoare diesel de diferite puteri).
                      Ghiceste ce, am avut fabrica de asamblare camioane Ford, am avut licenta pentru motoarele V8 de la ele, dar era unu cu flex-ul si l-a taiat in jumatate.
                      Dupa ce l-a luat putin la ciocan si pila a ajuns un motor 4 cilindri in linie care a motorizat IMS64, o masina foarte reusita si fiabila.
                      Prin licenta ai baza, teoretica si practica (documentatia de productie si utilajele, linia de asamblare) de la care poti face cercetare sa dezvolti produsul.

                    • @Dorel

                      „Prin licenta ai baza, teoretica si practica (documentatia de productie si utilajele, linia de asamblare) de la care poti face cercetare sa dezvolti produsul.”

                      BINGO! 🙂 Trebuie doar sa ai vointa sa-ti bati capul si treaba merge de la sine!

              • Licente?EX:Dacia 1300 s-a produs in romanica aprox 30 de ani ,motoarele orginale alea cu set borgo mergeau aprox 300000 km,iar alea facute de marea industrie ceausista cu bravii inginerasi locali abia daca trecea de 70000 km…asta doresti si la asta o sa se ajunga…Avem fabrici Renault si Ford pe tritoriul nostru asa ca astia trebuiesc rugati frumos poate ne fac si ceva camioane,ceva 4×4,ceva dube etc etc…Apropo Renault nu construieste doar motoare de mic litraj ci fiind uzina de stat bineinteles produce pentru armata franceza.

                • Vremurile lui Ceasca au apus demult! Va trebui sa ne chinuim sa relansam productia de motoare diesel grele si sa producem la standardele lumii din ziua de astazi! Daca se vrea cu adevarat se poate! 🙂

                  Plus ca se ivesc noi oportunitati de propulsie in materie de camioane, uita-te numai la Elon Musk si camioanele sale electrice!
                  Chiar o tema de analiza, in Romania se mai produc motoare electrice din astea mai mari? 🙂

      • Niste licente la motoare turbo-diesel(Common Rail Diesel la yankei 🙂 ) decente, de camioane, chiar nu ne-ar strica deloc! Cine doreste sa vanda licente, chiar si din anii `80 sau `90, tot ar fi bine! Caterpillar, Detroit Diesel, Paccar, Cummins, Renault, MAN, Scania, IVECO… s.a.m.d.

        • Licente de motoare?! Si unde sa le fabricam? Ce companie din Romania produce astazi motoare diesel grele ca sa poata lua o licenta?! Romanul importa motorul si transmisia, si multe altele, direct de afara, nu mai produce de mult motoare.

        • Motoarele Diesel sunt diesel simplu, turbo-diesel si common rail.
          Principiul este acelasi, insa sunt diferente constructive.
          Printre altele la primele 2 injectoarele sunt mecanice iar la common rail electromagnetice.Un diesel nu are nevoie de curent sa functioneze, odata pornit merge singur.Un common rail foloseste ECU (electronic controler unit sau mai simplu procesor) care daca nu are alimentare (impreuna cu alimentarea injectoarelor electromagnetice) nu functioneaza.

    • Ar mai fi o treaba buna daca Roman Brasov ar mai achizitiona, niscaiva licente la camioane militare ceva mai vechi, cum ar fi „Kenworth C500″(Canada) sau „M939″(USA), „MLVW”(Canada), „Mungo”(Germania), „Western Star 6900XD”(Canada), „M548″(USA) sau daca s-ar relansa fabrica ARO de la Campulung cu licenta achizitionata a „HMMWV(H1)”(Humvee militar), grecii de exemplu au achizitionat licenta la Humvee militar, au modernizat vehiculul si acu` il comercializeaza sub denumirea de „ELBO M1114GR”… Spaniolii au facut exact la fel cu „URO VAMTAC” tot licenta de HMMWV(H1), modificata radical!

      Sau de exemplu daca ARO Campulung ar fi relansata cu productia de HMMWV(H1) si Mungo, variante civile cat si militare si militare usor blindate…

      Sau daca de exemplu proiectantii si inginerii de la Roman Brasov si-ar pune „capetele la contributie” si ne-am proiecta si construi propria varianta a rusescului „MAZ-543″… 🙂

      Unde se vrea cu adevarat si se munceste asiduu, intotdeauna merge treaba! 🙂

      • Chiar si „chestiute” gen „Supacat ATMP” si/sau „John Deere M-Gator” n-ar fi rau deloc pentru fabrici ca Roman Brasov sau ARO Campulung… 😛

      • „Navistar International Saratoga” este tot licenta HMMWV(H1), reproiectata „modernist”… 😛 Chiar si americanii in interiorul SUA, cumpara licente unii de la altii! 😀

        • Adevarat, dar ca sa cumperi o licenta tre sa ai deja uzina, utilaje, oameni specializati, capital etc, noi n-avem nimic.

          • „Adevarat, dar ca sa cumperi o licenta tre sa ai deja uzina, utilaje, oameni specializati”

            Pai Roman Brasov ce naiba e?! Uzina e? E! Utilaje are? Are! Oameni specializati are? Are!

            Si cat despre capital… cat naiba pot sa ceara Canadienii pentru licenta lui “Kenworth C500″ cu motorul original cu tot… e din 1972, da-l dracului… doar nu-i „Oshkosh MTVR” sau „Mack Granite” de exemplu, care sunt ultimele racnete!

            Sau de exemplu „Mack MC3” care este licenta SUA din 1978, produs de australieni prin anii `80… nici acesta nu poate costa zeci de milioane de dolari, ca sa-i cumperi licenta cu motor cu tot…

            Plus ca-s niste amarate de camioane de pe vremuri, nu pocnitori atomice de ultima ora! Da-le-n `colo!

            • Ce are Roman-ul? E privata firma… A lu Neculae.. Ala de il cauta DNA la ok. La ala vrei tu sa dai banutii tai?

              O dai cu motoare mai vechi din 80 . Si cum ai vrea sa le omologhezi acum? Euro 6 este?

              • Nu mai e a lui Neculae, a pierdut-o in instanta. e a unei asociatii parca care nu a facut mai nimic. Asociatia lui Olaru parca

              • Euro 6, este valabil numai in sectorul civil, cel militar este scutit de asemenea norme parca.

              • In orice caz, sa zicem ca vrem sa producem militar la norme de Euro 6… cumperi motor din anii `80 si-ti bati capul cum sa-l aduci la norma de poluare Euro 6… care-i problema?

                Vorba aia… cap ai! Minte ce-ti mai trebuie? 😀

                • 🙂 Este aproape imposibil sa aduci un motor vechi – nu mai vorbim de anii „80 – la standardele unuia nou. Daca ar fi asa usor la ce si-ar mai bate capul toti producatorii de masini – de toate tipurile – sa dezvolte motoare noi?!

                  Romanul nu mai este de mult uzina de camioane ci doar una de asamblare si productie usoara. Acolo se faceau sasiuri, cabine etc, motoarele erau din import ca si o mare parte din electronica, si alte subansamble.

          • Sau M939(USA) la fel, care e din 1982, de pe vremurile lui Reagan si Brejnev… 😀

      • Ghita Bizonu'

        Din cate stiu (f putin) Roman avea o platforma decenta dpv militar. Poate un motor niu , o cutie noua si poate tamsmisa …

        • Pai cam la astea ar fi bataia mare… la motoare fiabile, cutii de viteze performante si transmisii decente! De la europeni nu prea as recomanda sa se cumpere licente, fiindca-s rai si lacomi… io stiu poate decat cu Perkins din Anglia, daca s-ar putea obtine o licenta decenta, la un pret rezonabil, fiindca nu sunt atat de performanti ca, Mercedes Benz, Renault, MAN… s-ar mai putea incerca la IVECO in Italia si Scania in Suedia, dar si acestia sunt destul de bunicei in domeniul motoarelor diesel mari.

          Cel mai bine este sa se vada in SUA, la companii gen Caterpillar, Cummins sau Detroit Diesel(D.D.), Paccar chiar sau alte companii mai mici dispuse sa vanda niscaiva licente decente pentru motor, cutie de viteze si transmisii…

          La Allison(producator axat pe transmisii pentru masini de tonaj mare) nu m-as duce pentru licente de transmisii, sunt printre cei mai buni de pe glob.

          • piată de cargo mondială este o îmbârligătură între diverși producători cu concurență doar la nivel decalrativ.nimeni nu pierde,toți căstigă?îs neamuri toți.

    • Roman are sanse sa prinda ceva doar daca se asociaza cu un producator mare! Cred ca cel mai bine pentru toti ar fi sa lase Nicolaie uzina. Nu este el facut pentru asa ceva…

  3. Superr !! o veste MAI BUNA ca cea de astazi nici ca se putea!! Avem nevoie de o armata puternica si inzestrata!

  4. Ar putea fi o sansa pentru RM + Moreni. Nemtii au tot batut apropouri anul trecut.
    Pentru Roman o asemenea comanda ar fi mana cereasca, dar ma indoiesc sa aiba capacitatea sa mai produca un asemenea numar de camioane. La unul pe zi, s-ar intinde livrarea pe aproape 10 ani. Vedem.

    Legat de soimi, sunt tare curios, pt 21 de aparate vin cam 7 mil de caciula cu tot cu TVA, oare despre ce modernizari vorbim? Oricum, aici e sigur ca vorbim de Avioane Craiova, deci o mare gura de aer pentru ei.

    • Poate-i recompenseaza ca nu pupa contracte la corvete sau la rachete sol-aer.

    • Despre IAR 99 se aude (vorbeste lumea adica) ca aeronavele vor trece printr-un amplu program de reparatii capitale/prelungire resursa si mai apoi toate aeronavele vor beneficia de o modernizare a avionicii astfel incat sa fie apte pentru trecerea pe F 16.
      Atentie, IAR 99 TD n-are nici om legatura cu actuala modernizare, asa ca nu mai intrebati cand va zbura prima data 🙂 .

      • Dar avioanele nu vor trece pe motoarele Honeywell, correct?
        Ma uit la suma si… E mica, rau. Ma asteptam sa le transform in IAR-99 TD

        124 Milioane pentru 21 avioane? Hmm… O medie de 5,9milioane /buc totusi Iar 99 soim au un anumit standard de technologie…. Banuesc ca nu renunta total la ea…

        Intrebarea este daca va fi 1 nivel sau 2 nivele, cum este acum.

        • Nu-i poti pune noul motor fara sa modifici fuzelajul, asa ca nu, vor ramane cum sunt acum.

          • @George…da cine a zis ca nu au reusit sa puna motorul??? daca tu ai vazut ca nu l-au pus inseamna ca ai vazut alt film…..eu cred ca am vazut filmul real…daca intelegi ce vreu sa zic….

            • 🙂 N-am spus ca nu l-au pus, am spus ca odata cu noul motor (care ofera o crestere de putere cu 10% dar la un consum mult mai mic) si cu radarul Vixen aeronava va trebui refacuta, lungita un pic, deriva etc.
              Vorbim aici de TD.

              • 1) 5,9Mil$ per avion sunt destul pentru achiziție motor + modificări structurale necesare remotorizare + avionica pentru misiunea de antrenament
                2) refacerea resursei va include reparații structurale echivalente cu remotorizarea (în funcție de numărul de ore de zbor poate include schimbarea aripilor , a se vedea odiseea A-10C, și a altor componente structurale ) asta înseamna reproiectare a componentelor de înlocuit și recertificare fix ca în cazul alungirii aeronavei, schimbării derivei etc.
                3) INCAS-ul este deținător al proprietății intelectuale referitoare la IAR-99, fu și proces cu Avioane Craiova acu ceva ani pe tema asta, asa ca va fi implicat în orice proiect de modernizare. Dacă deja INCAS a făcut, pe modelul SAUR din fonduri proprii, pași mari cu proiectul IAR-99 TD de ce crezi ca la un proiect cu fonduri de la armata s-ar apuca de la zero cu o alta varianta?
                4) Refacerea resursei motoarelor Viper cred ca ar costa acum mai mult decât motoare noi Honeywell.

                Trageți ce concluzii vreți.

                • iti lipseste un „rh” din alias 🙂

                • pentru ca armata nu cred ca vrea deocamdata ceva echivalent TD ci mai mult un Soim +, sau poate mai apropiat de IAR-109 Swift, sau cum ii zicea?
                  https://www.rumaniamilitary.ro/iar-109-swift-date-tehnice
                  Dara poate ai tu dreptate…

                  • N-am zis ca armata o sa ia TD, cu toate”bells and whistles „, am zis doar ca un proiect de refacere a resursei pentru IAR-99 e la fel de complicat ca unul de remotorizare și poate mai scump. Dacă armata vrea upgrade pentru 99 acu, nu va putea sa facă ca în 96. In 96 toate IAR-99 erau noi nouțe. Primul zbor fusese de-abia cu 11 ani în urma. Acum vorbim de avioane care au de la 20 de ani în sus și dreacu știe cate ore de zbor. Înainte de a face upgrade trebuie refăcuta resursa, trebuie înlocuite o groaza de componente structurale și ghici ce nu poți sa iei planurile vechi și sa te apuci sa faci piese noi, după ele, pentru ca nu mai exista lanțul tehnologic o groaza de întreprinderi nu mai exista sau și-au pierdut din capacitați, deci cam totul trebuie refăcut. De’aia dădeam ca referința odisee schimbării aripilor lui A-10 e cam aceiași problema, producătorul original nu mai exista nici întreprinderile din lanțul tehnologic și chiar dacă USAF are planurile originale cine a câștigat contractul (parca Boeing) trebuie sa refacă proiectul de la zero. Si chiar dacă reușești sa rezolvi cumva cu structura mai e problema motoarelor Viper care trebuie și ele refăcute. Nu știu exact care e situația la Turbomecanica, ultima data auzisem ca fabrica e în conservare după UE îl oprise pe proprietar sa o mute (ca sa facă blocuri în loc), oricum cred ca o sa le ia mult timp pana sa fie în stare sa facă reparații capitale la 24 de motoare Viper.
                    Ce încerc sa spun este ca e mai ieftin acum sa schimbi motorul și să instalezi avionica pentru antrenament (adică fără Radar sau alte fancy stuff) decât sa încerci sa refaci resursa păstrând echipamentele originale. Munca de reproiectare a structuri pentru remotorizare este la aceleași componente structurale ca pentru refacerea structurii, aripa, incastrare aripa fuzelaj și ampenaje și deja a fost făcuta pentru TD.

                    PS Na ca am pierdut si A-ul 😛

                    • Din ce stiu eu nu se are in vedere remotorizarea ci doar reparatii capitale si up-gradarea avionicii. In privinta motoarelor poate mai au in rezerva de la IAR 93, s-or mai fi pastrat cateva cu putine ore de zbor 🙂 .

                    • 20 de ani nu tii nici un motor in rezerva. Oricum Viper-ul de pe 93 nu e același cu Viper-ul de pe 99. Deci tot ai nevoie de Turbomecanica. Dacă ăștia vorbesc de upgrade la 99 fără sa vorbească de schimbarea motorului sunt ori nebuni ori hoți și vor sa bage banii în buzunar. Știindu-i pe domnii generali sunt probabil amândouă.

    • Roman poate sa produca camioane, daca este lasata. Cu o comanda suficient de mare sa pot face multe.

  5. Dați un exemplu de fabrica de stat de în România care sa meargă bine. Să fabrice produse de calitate , să aibă profit etc. Să fie condusă de cine trebuie, nu de politruci.

  6. Când o să se facă achizitiile de porumb antitanc si fasole reactiva o să aibă o șansă și producatorii romani.

  7. Salut. Astazi ma imbat, dupa asa stiri merita sa cinstim. Incet dar sigur Romania din punct de vedere militar incepe sa conteze in aceasta zona plina de tari sarace si corupte. Ma rog ca Dragnea sa nu dea cu tara de pamant.

  8. Stie cineva daca acest super soim e rezultatu poriectului IAR TD?, adica motor nou, radar aesa, etc, sau ii trag o vopsea si luati de aici super soim

  9. la nebunia aia de cantitate necesară pe camioane trebuie căutat un producător care să facă ceva și pe aici,bunul simț o cere.
    oricum trăiască dealerii,consesionarii si importatorii…toți își freaca deja mâinile.
    când vor începe sæ curgă devize estimative de reparație cu multe zerouri în coadă vor invepe să curgă și para’ndărătrile către șeful de parc până la comandantul de unitate…..IGSU poate preda fără nicio reținere niște know how colegilor din mapn pe subiectul ăsta.

  10. Altul@. E adevarat Ca’ PSD baga multi Bani in armata, dar la fel de adevarat ca nu o fac din placere, cineva acolo sus i-a lovit cu batul la popo, si le-a explicat calea cea dreapta, acelasi lucru liar fi facut si ceilalti daca se aflau la putere, aici nu e vorba de partid ci de o decizie luata in alta camera a geostrategiei romanesti.

    • Ghita Bizonu'

      Te referi cumva la aia care au renuntat la contractul cu Bell ptr Cobre Draculizate , la modernizarea avioanelor IAR 93 , la continuarea progamului de modernizare a tanucurilor la standarul M1 Bizonul?

      • da, ăia care au tras păcatele feseniștilor.

        • Mereu sunt alții vinovați…în cazul tău pdsr-ul a ”tras păcatele” fsn…astăzi psd ”trage păcatele tehnocraților… dăm vina pe alții… e cel mai simplu

          • fsn-pdsr-psd-usl nu a „tras” niciun păcat….au rupt în două economia și alții au scos carbunii încinși după ei,ești în eroare.lăsând deoparte că de fapt contribuabilul a tras de fapt greul.

  11. Uhh… Având în vedere starea armatei germane și evoluțiile recente ale politicii externe ale aceleiași Germanii, cam câtă încredere am putea avea că Rheinmetall sau un alt partener german își va respecta obligațiile contractuale?

    • De respectat si le vor respecta, nu aici este problema.

    • @sapt, pai ce treaba are una cu alta? RM va fabrica camioane(daca vor castiga ei) indiferent de cum arata armata germana ptr ca bani(am ales sa zic asa simplu ptr ca va intelege toata lumea) 🙂

      • Păăăi… Exercițiile NATO din 2014 din Norvegia – celebrul caz în care soldații germani au folosit mături în loc de puști, 95 tancuri din 244 Leopard 2 sunt pregătite de luptă, 7 elicoptere din 67 CH-53 sunt în stare de zbor, Tiger-ul care și-a pierdut rotorul în zbor în Mali, flota de U212A, indisponibilizată total… Adăugăm aici eforturile aproape disperate ale politicienilor germani de a ignora tot ce face Rusia, culminând cu invitarea lor înapoi în G7…
        Sincer, la momentul actual, n-aș avea încredere în nicio firmă germană să-mi livreze măcar un șurub, darămite un camion sau un transportor. Mai ales că, teoretic, noi ne-am pregăti să ne apărăm de o Rusie de care Germania se apropie din ce în ce mai mult.

        Dar na, poate sunt eu prea pesimist. Să vedem cum vor decurge lucrurile.

  12. Nea Ghita eu nu ma refeream la aia sau astia ci vreau sa spun ca indiferent cine e la putere dotarea armatei asa chinuita se va face ca le place sau nu, cu un an in urma nenea generalu sef la stat major a spus clar ca vom lua Patryot, Dragnea siTariceanu su facut scandal, ma cine esti tu sati dai cu parerea noi decidem, iar la urma au aceptat, banuesc Cu nu foarte mare placere, sa mai amintesc si de pana de avion la miez de noapte cand Dragnea a fost convins cu niste mangaeri dupa cap.

    • Decat sa facem presupuneri fara dovezi si ilogige, sa ne amintim mai bine ca in 2014, dupa investirea in functia de Presedinte, Johanis a convocat partidele pentru un pact asupra procentului de 2% din PIB alocat apararii.
      Toate partidede s-au angajat ca, indiferent ce partid va forma guvernul, vor aloca 2% din PIB pentru aparare incepand cu 2017.

  13. IAR99 nu trebuie neglijata capacitatea de atac usor in special platforma pt. arme ghidate. Toata lumea buna isi doreste asa ceva, trebuie sa avem si noi. Nu este vorba doar despe COIN ci si in anumite situatii cand nu se pot folosi avioanele mai rapide cum au patit americanii si francezii.
    \\
    Camioane, evident, de la Brasov cea mai mare parte.

  14. Comisaru' Moldovan

    Mă bucur nespus să știu că IAR-99 va mai zbura mult și bine de acum încolo ❤
    Un avion care putea fi mult mai mult de atât dar i-au fost tăiate aripile. La propriu de multe ori, de aceea nici n-am pus ghilimele.

  15. https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22257484-armata-cumpara-173-camioane-militare-6×6-iveco-pentru-circa-128-milioane-lei.htm

    avand in vedere ce se vrea acuma de ce au mai cumparat 173 de camioane in luna ianuarie ca eu sincer nu inteleg ???

  16. Budiu Valentin

    Cred ca au de gand sa organizeze licitatia cat de curand.Nu de alta, dar vor incepe sa soseasca in tara HIMARS, si deocamdata n-am auzit pe nimeni sa discute pe ce sasiu se vor monta, cred ca pe o platforma blindata, camion care se afla in achizitia asta.

    • „..The Government of Romania has requested the possible sale of fifty-four (54) High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS) Launchers, eighty-one (81) Guided Multiple Launch Rocket Systems (GMLRS) M31A1 Unitary, eighty-one (81) Guided Multiple Launch Rocket Systems (GMLRS) M30A1 Alternative Warhead, fifty-four (54) Army Tactical Missile Systems (ATACMS) M57 Unitary, twenty-four (24) Advanced Field Artillery Tactical Data Systems (AFATDS), fifteen (15) M1151A1 HMMWVs, Utility, Armored, and fifteen (15) M1151A1 HMMWVs, Armor Ready 2-Man.

      Also included with this request are: fifty-four (54) M1084A1P2 HIMARS Resupply Vehicles (RSVs) (5 ton, Medium Tactical Cargo Vehicle with Material Handling Equipment), fifty-four (54) M1095 MTV Cargo Trailer with RSV kit, and ten (10) M1089A1P2 FMTV Wreckers (5 Ton Medium Tactical Vehicle Wrecker with Winch), thirty (30) Low Cost Reduced Range (LCRR) practice rockets, support equipment, communications equipment, sensors, spare and repair parts, test sets, batteries, laptop computers, publications and technical data, facility design, training and training equipment, systems integration support, Quality Assurance Teams and a Technical Assistance Fielding Team, U.S. Government and contractor technical, engineering, and logistics support services, and other related elements of logistics and program support.

      The total estimated program cost is $1.25 billion…”

  17. Licentele isi pot avea rostul intr-o ..cum sa ii spun , etapa de inceput unde o entitate(statul, privata) vrea sa investeasca …are banii, baza materiala ,umana (capitalul de orice fel) , dar nu are un background , cu cercetare ,know how ,etc si vrea sa arda etape
    Sa luam cazul la noi …roman nu are cele enumerate mai sus , decat limitat , statul roman??? Suntem o economie de piata , in care statul intervine prin anumite parghii , ptr a da un curs lucrurilor , nu se implica direct …ar putea-o face indirect prin anumite fonduri de investitii ..dar ramane de vazut daca are capacitatea , organizatorica si serviciile sunt in masura sa controleze imixtiunile politicului si a administratiilor in tema( asa pe deasupra)
    Deci calea cea mai naturala ptr un investitor strain ar fi sa gaseasca un partener local cu care sa se asocieze , asta pe partea cand statul emite anumite cerinte, astfel de joint venturi putand duce la dezvoltari ulterioare
    Ptr producatorii locali( roman ,etc)/o atitudine deschisa colaborarii..ptr a fi participi cu sanse la licitatii si li se poate deschide fin nou drumul
    Licentele , autarhia ..cam niciodata nu au fost beneficioase ..nici ptr producatori cu „bani” , baza materiala si umana de top
    Ai industrie orizontala si dezvoltarea merge uniform ..poti crea „centre de valoare” specializate pe domenii …ce atrag natural
    Salut decizia de a moderniza soimii …poate , fac si dronele pe acolo ..poate vom avea un baby soim vreodata bazat pe ce se va face in viitorul apropiat

  18. Asa la prima vedere , singurul minister care mere „brici” e al MAPN. Achizitii, bani alocati , submarine, avioane, masa bogata si numai bunatati.
    Avind in vedere contextul in care acest guvern se prezinta , mie personal imi este frica ca aceste „good news” , nu sunt decit frisca de pe tort, iar blatul e pur si simplu din carton.
    BANUCU ” $ ” nu prea exista in momentu de fata. Pe datorie bea si petrece tot poporu……avioane si motoru.

    Sa nu ma certati, nu sunt pessimist, dar eu constat o propaganda feroce, rosie-verde-portocalie.
    O zi buna.

  19. Incer sa comentez a doua oara.
    Situl pentru prima data imi blocheza comentariile.

    Asa de la prima vedere , ministerul MAPN , este cel care merge cel mai bine. Bani alocati, pentru toate jucariile frumoase, submarine, corvete, camioane, rachete…transportoare de trupe..etc.
    La cum se prezinta acest govern, nu mai sunt bani la pusculita .Imi este greu sa inteleg de unde vom plati toate acestea. Da sunt frumoase ma bucur pentru ele.
    Dar pina sa le vadem in „ograda” sunt fictive si doar pe hirtie.
    Minciuna si manipularea face parte din actualul guvern.
    Vedem frisca de pe tort, dat blatul este din carton.
    Sper sa nu fiu pessimist, dar in 28 de ani nu am vazut decit cirpeli.
    O zi/seara buna.

  20. Era avioanelor super manevrabile a trecut de ceva vreme. Acum pilotul de multirole are mai multa treaba cu managemantul situational si cu „domesticirea” avionicii din ce in ce mai avansate si complexe. Acum rachetele de bataie mare si informatia venita in timp la pilot sunt mult mai importante. O racheta aim 9x block 2 face treaba pe care o facea manevrabilitatea unui suhoy al anilor 80. E adevarat ca IAR 99 are o geometrie per ansamblu cam din alta epoca, dar daca vor face din cockpit un veritabil simulator „real” de f16 cu avionica la zi va fi un excelent avion scoala pt aviatia romana.

    • A trecut pe naiba. N-aveti decat sa visati la C-130 stealth bomb/missile trucks Gen6 sau alte nazbatii…mai incepuse trendul asta de gandire prin Vietnam cand s-a crezut pentru o perioada ca rachetele sunt totul.

      • Da Razvan…la vremea aia…..erau ceva sa lansezi Sidewinder de la ceva km buni sa vezi Mig21 facand puff de la distantanta cand pana mai ieri trebuia dogfight cu tunuri de bord…crezi ca e totul racheta ghidata….dupa aia incep chaffs si sisteme bruiaj cum facura ciovlecii mai nou pt SU 57….and we’ back to square one ☝️….never mind….lasers next…?

  21. Scuze .
    Am crezut ca pentru prima data umbla cenzura pe aici. Comentariul initial vad ca sa postat.
    Sper ca acest site sa ramina free.

  22. Ma cam doare cand vad opinii de genul, nu suntem in stare de nimic, suntem lobotomozati, etc……vointa si gândirea strategică de perspectiva ne lipseste domnilor!….ce nație suntem domnilor, cum vom rezista , muncind pentru altii in tarile lor sau chiar in tara iar profitul in totalitate sa ajungă tot la altii?!,…. nu avem oare atâtea modele de dezvoltare industrială ?

    Oricare dintre solutii astfel încât sa transferi productia in tara este buna, atât asocierea între stat (utilități, teren etc) capital romanesc (bani locali) si capital străin (know-haw) sau cumpararea unor licente prin asocierea in parteneriat public -privat……altfel vom ajunge cei mai mari producatori de dulceturi, , din cămara bunicii” cu fructe culese initial din RO iar apoi ,,spălate si tratate” in DE pen’cã nu corespund ,,normelor”

    Un bun exemplu de firma privată românească în domeniul militar si nu numai este STIMPEX care a reusit sa faca o ,, haină ” pentru AKM cum aia de la CUGIR nici nu visează. …..sunt sigur ca voi aveti exemple mai bune decat mine!

    Concret , o conditie pt achiziția de camioane militare, platforme, alte vehicule militare poate fi fabricatia IN ȚARA, asa cum a la TBT-uri, fregate si poate si sub-uri……ca daca suntem in stare sa le fabricat pe alea de ce n-am fi in stare sa fabricam camioanele?!

    • Si pe mine ma doare cand…..din 6-7 motoare azi nu nu se mai fac decat 2 si alea mici. Cele 3600 de camioane sunt in principal niste platforme cu motor utilate diferit. Cine stie ce mai pot face(azi se zice capabilitati) Brasovul(stiam bine vreo 4 uzine bune), Resita, Campulung, Craiova si Marsa.

      Macar platformele motoare ar putea fi facute si utilate apoi cu ……

      STIMPEX a facut ceva ! Dar haita care conduce si promoveaza „dezvoltarea” prin politica consumatorista a dat vreo comanda ? Nu ! Face numai importuri care sa plateasca salariile muncitoriilor straini !

      De 1 an de zile tot auzim de linii de fabricatie cu Rheinmetall sau pentru MLi sau pt corvete sau de miliarde de euro care stau sa zboare si sa ne faca inexpugnabili pe pamant, mare si in aer.
      Imi pare rau dar Plesu are dreptate: „Suntem patrioţi, dar n-avem patriotism: adică nu ne preocupă grădinăritul limbii strămoşeşti, viitorul imediat şi concret al ţării, istoria ei, monumentele ei, instituţiile ei. Avem la chefuri romanţioase suspinuri naţionale, dar primul gând când ne amintim de ţărişoară e s-o delapidăm.”(Plesu – Astept sa fiu contrazis)

      Acum si IAR … !

      • Capătu satului

        Ca sa faci motor iti trebuie otelarie sa torni blocul motor

        Presupunând că vrei diesel sistemul de injecție cu tot cu pompa de inalta presiune poate fi livrat doar de furnizor extern : Bosch sau Delphi

        La transmisii pot sa vorbesti cu nemtii de la ZF
        Ei produc pt cei mai multi producatori de camioane cutiile de viteze iar mai recent si la mai multe autoturisme

        Ori otelarii mai avem cateva putine
        Problema este ca dispar oamenii care lucreaza in otelarii
        Iar meseria asta este destul de grea
        Fără oameni nu poti face productie

        Motoru nu este complicat
        Dar trebuie sa ai o viziune si un plan de viitor
        La noi singuru plan este libertate pt hoti
        Si toata lumea tace sau se preface ca asa e normal sa legalizezi hoția
        Nu conteaza cat se fura daca a crescut pensia si salaru

        Linia de montaj iară nu este ceva foarte complicat

        Iti trebuie conducere la fruntea statului
        Ori acolo suntem praf
        Oricine poate schimba orice lege inclusiv codurile penale după cum vrea
        Iar in conditiile astea nici o investitie nu se justifica pt ca poate veni cineva maine sa ti-o fure iar la final hotu primeste un premiu de la stat, ca avem multi care au venit la putere cu scopul declarat de a-si umple buzunarele prin furt

        Camioanele militare nemțești sunt altceva decât cele italiene
        Nu tot ce este ieftin este si de calitate
        Ori suntem prea săraci pt a cumpara produse de proasta calitate – dar trebuie sa inteleaga si conducerea chestia asta
        Dar la conducere nu contează decat cum sa dam libertate cat mai mare hoților si penalilor

  23. Cam mica suma la soimi. Sper ca vor face si ceva modernizari nu doar rk

  24. Recent, intr-un articol pe Adevarul.ro, conducerea Roman Brasov acuza MAPN-ul ca i-a scos ‘golaneste’ de la licitatia pentru ultima comanda de camioane, punand conditia de a fi produs si livrat cateva mii(nu mai retin cate) de camioane in anul precedent. Cu toate ca la licitatia precedent au fost admisi, au castigat si livrat 20+ de camioane. Mai inainte au pierdut in fata IVECO, insa macar au fost admisi la licitatie. Probabil acum se impune un acord de productie in tara cu un producator strain pe model corvete/transportoare, insa daca nu va fi asa, trebuie sa avem ochii cat ceapa pe cei ce pregatesc documentatia de licitatie, sa nu se dea un ‘tun’ de miliarde, cum s-a incercat la licitatia METROREX de acum cativa ani, cand spagarrii de acolo au favorizat o firma spaniola in defavoarea competitorilor, inclusiv ASTRA ARAD.

    Daca se adevereste ce au spus cei de la Roman Brasov, vorbim clar de favorizarae unora prin atribuirea caietului de srcini cu dedicatie! Fix pe modelul in care primariile din tara lanseaza licitatii pentru autobuze!

    PS Presupun ca Super Soim nu va fi IAR TD, insa ce se mai aude de acel demonstrator, cand va zbura el? Stie careva ceva? Sa fie cu noroc si cu premise serioase pentru un viitor avioan romanesc supersonic, nu doar Soim tunat!!! 🙂

  25. Herr Von Renn Weg

    Chiar nu am invatat nimic din dezastrul dizolvarii industriei comuniste, incepand cu 1990? Cate companii straine nu au vrut sa vina sa investeasca in tara asta (companii care aduceau know-how si tehnologie moderna de care in multe cazuri duceam lipsa) si reactia noastra a fost: „Nu ne vindem tara!”… acum ce s-a intamplat cu cea mai buna parte din interprinderile romanesti? Ori nu aveau produse relevante, ori au ramas fara piata de desfacere, ori pur si simplu aveau o administratie incompetenta sau rau-intentionata cu scopuri personale; si asa am ajuns sa avem centre comerciale si rezidentiale in loc de uzine de locomotive sau autobuse!
    Ma doare ficatul cand aud pe cate cineva spunand ca trebuie sa producem noi ca stat, printr-o uzina detinuta si administrata de stat, camioane din anii ’70 ca is mai ieftine… ca numai asa putem fi mandri ca suntem romani, destepti si competenti (romani care de fapt nu au gandit ei de unii singuri nici macar troaca aia din ’70… dar, na… savanti ilustri!)!
    De fapt noi fix de asta ar trebui sa ne ferim! Mai ok ar fi o interprindere cum este Dacia, care sa fie detinuta si de stat intr-o mai mica masura, dar care sa aibe un actionar majoritar de talie mondiala care sa aduca tehnologie noua si know-how… Uzina ar functiona in romania, cu muncitori romani si ar contribui la economie intr-un mod stabil, fara conducere influentabila politic etc
    As putea sa scriu pana maine!

    • Cu putin timp in urma armata a cumparat 23 de camionane de la Roman deci ele au indeplinit standardele NATO, asa ca nici vorba de camioane din ani 70.
      De ce a fost nevoie sa manipuleze ultima licitatie de camioane daca nu erau bune cele de la Roman?.

      Unde este capitalul romanesc care pana la urma inseamna si puterea unui stat, nu degeaba acest capital a avut un rol foarte important in unirea Transilvaniei cu tara. Ce capital mai are si poate Romania sa il foloseasca in Moldova, pe cel german?. Poate ca este ocupat cu promovand altceva…

      Sa incetam sa popularizam propaganda unor „agenturi” (vorba lui nea Nicu) care doresc ca Romania sa nu mai aibe nici o industrie si capital. Nu ne-a ajuns Republica, Tractorul, Aro, etc trebuie neaparat si Roman?.

  26. Budiu Valentin

    Scuze pentru off-topic(oarecum).Nu stiti cand ar trebui sa soseasca in tara prima baterie, sau primele lansatoare HIMARS?Vom avea ocazia sa le vedem anul asta la parada?
    Multumesc foarte mult !

  27. Herr Von Renn Weg

    Nu spuneam sa desfiintam orice interprindere romaneasca, dar nici sa o tinem in perfuzii, doar ca vrem sa aibe capital integral romanesc. Roman s-ar numi tot Roman chiar daca ar primi o mega-comanda si daca ar colabora cu al de Rainmetal…
    Ca sa ne creasca inima in piept, cu toate ca nu am avut nici o influenta asupra lui, ne putem mandri si lauda cu Uipath, de exemplu!
    Cat despre zona Moldovei, mai trebuie sa ai si infrastructura de transport, de utilitati pt cresterea populatiei urbane, etc, ca sa putem sa vorbim de industrie grea cum e constructia de vehicule militare! Ai avea si unde, la Fortus ai putea sa faci si tancuri… dar tuturora le place sa arate zona Moldovei ca un exemplu negativ, dar cand vine vorba de o autostrada, vin ardelenii repede sa ne explice ca trebuie facut intai la ei, ca sa ai continuitate spre occident, si sa nu ne imbulzim pe strazile transilvanene… de parca moldovenii ar avea treaba doar in Austria, ei nu au nevoie de mobilitate intre localitatile lor, nu? Ma ia scarba!

    • fratele meu, adrelenii au fos mai destepti. Care e problema? Ai fost la marsul ala in bucuresti? ai vazut cum si-au batut joc de oameni? cat timp nu ripostati asta meritati! Saracie lucie! Iesiti la mitinguri la demonstratii, filmatii pe corupti, etc..Pana cand nu va treziti in saacie o sa traiti. Nu vorbesc de tine personal, vorbesc de molodoveni! Ia uite-te in Vrancea cine conduce de ani de zile..

      • Fugi bre d’acilea cu de astea….avantaj pur geografic şi atăt.

        • nu chiar, uite ce bine arata clujul, oradea, bistrita,etc..sunt orase care nu au votat niciodata culoarea rosie si se vede..

          • Culoarea rosie e ca un virus care infecteaza si infecteaza..si infecteaza
            Trebuie sa existe doar ca sa existe balanta puterii intr-un stat ..ptr guvernare sunt dezastruosi..peste tot
            Nu de alta , dar cam peste tot pe unde guverneaza preponderent cei mai „de dreapta” se vede nu numai la noi
            Coincidenta???
            Gravitatea e coincidenta???

          • Herr Von Renn Weg

            Locuiesc in Cluj-Napoca, la primarie cel putin l-au votat clujenii pt ca sunt obisnuit cu el, iar la parlamentare psd-ul a pierdut din electorat din cauza UDMR-ului, care in Iasi nu a fost sustinut aproape deloc! Iar cat de bine ii merge Clujului, it’s all smoke and mirrors! este mandria stereotipica si taraneasca ardeleneasca… uita-te cate fonduri europene au atras Iasiul si cate Clujul in ultimii 10 ani; uita-te la situatia imobiliara aberanta; la groapa de gunoi de la Patarat unde sunt frecvent incendii si care are un LAC de levigat care se mai revarsa in Somes… Si in Iasi ai firme ca Endava, la fel ca la Cluj, dar mai ai si firme ca Amazon, care in Cluj nu sunt, nici Uipath nu are birouri in Cluj, dar asta nu opreste Clujul sa se autodeclare „silicon valey de Romania” (cauta pe youtube)! In afara Clujului se aude doar gura mare a Clujenilor si reclamele festivalului Untold, dar in oras incearca tu sa traiesti dintr-un salariu de 1500 lei de la o multinationala mai obscura, cand chiria pt o garsoniera comunista e minim 1000 lei, sau incearca sa cumperi un ap cu doua camere cu 82000 euro (uita-te pe olx); sau ceva mai de baza, du-te la orcare food-festival sa vezi ca jumatate din „anteprize” iti ofera hamburgeri cu preturi cuprinse intre 22 si 30 lei! E bine a naibi in Cluj, nu?
            Daca ne uitam si la atitudinea ta, vedem acelasi lucru! Aroganta si sfidare! Oare iesenii nu au mers la protest in strada asta iarna? Iti reproduc putin din ce s-a strigat: „Tudorel nu esti iesan; mars la Dragnea-n Teleorman!
            Poate macar incepand cu anul acestaar trebui sa fim mai uniti, sa intelegem cum am ajuns aici si sa incercam impreuna sa facem o diferenta, pt ca suntem acelasi neam!

            • Herr Von Renn Weg

              la primarie l-au votat pe Boc, care din intamplare nu e PSD-ist, dar daca era, tot el avea sa fie votat

            • lasa ca sunt alte firme care pltesc extrem de bine..La iBM sunt salarii nete de peste 10.000 ron la Betfair iar. Clujul a avut o dezvoltare exploziva..groapa de la pata rat e consiliuluo judetean. ce multinationala obscura plateste cu 1500 net? :))) Garmin? stai jos prostovane ca esti un fustrat si mincinos. Salariile inginerilor si It istilor sunt f mari, plus a analistilor economici din multinationqle. apartamentele au preturi de 80.000 pentru ca sunt oameni care chiar au banii aia sa ii dea.

      • auzi barny, esti amabil sa-i pupi in c… pe moldoveni putzin? Mai putin pe moldovencele misto ca pt. alea tre’ sa sari cu banul daca vrei asta.

        • nu am atacat moldovenii, ideea e ca sunteti prea pasivi! mai votati si voi de dreapta, nu va lasati calcati in picioare! MI s-a parut extrem de penibila faza cu masrul pentru autostrada si sa va lasati asa calcalti in picioare! Nu e doar avantaj geografic e vorba ca suntem noi mai moi dar treaba stim cine sa o faca.
          @stelian, fara atacuri la persoana..

    • @orion
      Super tare descrierea: „IAR-99, cel mai modern avion militar produs in Romania, va fi modernizat.”

      • Pai asa e ….tu esti Potrivnik undercover….nu este nu se va face….wtf man…nu o fi IAR 93 cel mai modern avion produs in Romania…nu I asa?

        • @Ross
          Sa spui despre 99 ca e modern e o ineptie. Suna altcumva: “IAR-99, ultimul avion militar produs in Romania, va fi modernizat.”?

  28. Pana la urma Euro 6 poate folosi toti combustibili NATO fara sa aibe probleme?. Daca nu licitatia de camioane trebuie impartita in Euro 6 (daca vor) si 5.

    O alta categorie blindate si neblindate. Roman 26.410 DFAEG (6×6) arata superb probabil ca pot sa il bibileasca pe ici pe colo ca sa poata fi folosit si in alte scopuri (transport containere, AA -tunulete 30mm+MANPADS, trupe, macara, cisterna) cand ai nevoie de protectie in anumite zone.
    Posibil si aici sa fie nevoie de diferite nivele de protectie… .
    Poate altele dar daca la +3000 de camioane nu se poate da o parte utila in tara, despre ce mai vorbim…
    \\
    @Herr Von Renn Weg
    Capitalul este importat, vezi ce face Merkel cand nu ii convine ceva. Cel romanesc a trecut in R Moldova: Transgaz si Antibiotice (Dedeman mai vedem)…mai avem ceva care sa conteze?.

    Tinutul in perfuzi al unor companii…. Sa vedem cum fac germanii (si nu este limitata doar la ei dar sunt ex. de cea mai dezvoltata economie din UE):
    -stiiau ei (si alti europeni) ca se falsifica testele de emisii?. Stiau.
    -stiau ca sunt probleme cu HK MG5?. Stiau dar ministrul aparararii o cumpara si promova de zor;
    -stiau ca sunt probleme cu IFV Puma si nu va putea fi folosit la intrega capacitate pana in jurul anului 2029 si nici fibilitatea nu o da fara din casa (ok, este noua)?. Stiau si cu toate acestea au comandat si produs in jur la 200 bucati (am sa pun un link la Permiteti sa raportez);
    -Boxer,  Eurofighter, G36, etc.

    Oare de ce crezi ca au cumparat armele si echipamentele desi stiau ca sunt cu probleme?. Pt. un stat nu isi poate permite sa dea faliment anumite firme caci de ele depinde atat securtatea acelui stat cat si interegi lanturi ori chiar ramuri ecomonice cu efectele devastatoare care s-au vazut in Romania.

    In teorie poate este ok ce spui (nici acolo in toate cazurile), in practica cati lasa firmele fara nici un ajutor? (mai ti minte Macron si fabrica care dorea sa se mute in Polonia – asa face o tara).

    • Herr Von Renn Weg

      @Hannibal bine-nteles ca trebuie sa dam de lucru industriei noastre de aparare, este o strategie de aparare in sine pana la urma… dar crezi ca noi la economia noastra incomparabila cu a Germaniei, la fel si pozitionarea geografica si legaturile economico-politice a ei cu rusnacii, ne-am permite sa avem vase care stau strambe in apa, sau care sunt cat titanicul dar sunt inarmate cu o teava pvc pt cornete de hartie, sau sa construim elicoptere si avioane (putine ca nu avem bani) care sa nu zboare mai tot timpul?
      Eu ma gandeam la colaborari… si eu am expectanta ca grosul camioanelor sa fie fabricate/asamblate intr-o masura cat mai mare la uzina Roman, dar am pretentia sa fie si moderne, rezistente si cat mai relevante armatei… Prin ce metode s-ar realiza asta, sunt de parere ca poate fi trecut cu vederea! si nu calitatea produsului care merge la militari!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *