Suntem deosebit de mândri şi de încântaţi să vă prezentăm mai jos comunicatul de presă al MAPN:
Nava militară „Lt. cdor. Eugen Stihi” rămâne în patrimoniul M.Ap.N.
Cu privire la procesul derulat în prezent de C.N. Romtehnica S.A. pentru valorificarea navei militare „Lt. cdor. Eugen Stihi”, aflată în serviciul Marinei Militare Române între anii 1920-2004, Biroul de presă al M.Ap.N. face următoarele precizări:
Ministrul apărării naționale, Mihai Fifor, a dispus astăzi, 24 octombrie, Statului Major al Forțelor Navale, Direcției Generale Juridice a M.Ap.N. și C.N. Romtehnica S.A. identificarea unei soluții care să permită păstrarea navei în patrimoniul ministerului, în condițiile permise de lege, în vederea punerii în valoare a potențialului ei istoric.
Până la identificarea și validarea legală a unei astfel de soluții, procedurile derulate de C.N. Romtehnica S.A. sunt sistate.Biroul de presă
Miercuri seara, târziu, canoniera „Eugen Stihi”, o navă despre care eu am scris mai multe articole, a primit o nouă şansă de a fi transformată în navă muzeu, aşa cum merită.
În urma sesizărilor unora dintre voi (le mulţumesc, se ştiu ei), am aflat că se plănuia vânzarea navei la fier vechi în cadrul unei licitaţii organizate de C.N. Romtehnica S.A. Din fericire, nava nu a fost adjudecată la prima licitaţie, desfăşurată în 18 septembrie 2018. Următoarea licitaţie era însă programată în 30 octombrie 2018.
Mulţumită implicării senatorului USR, Nicu Fălcoi – fost pilot militar şi a site-ului Hotnews, ieri s-a reuşit ceea ce îmi părea imposibil cu numai câteva zile în urmă. Încă de când aflasem de scoaterea navei la licitaţie am încercat să găsesc o soluţie şi, mărturisesc, aproape ajunsesem în pană de idei…
Aşa că mobilizarea unui senator şi a unui cunoscut site de ştiri au condus la un rezultat fericit, la care ne place să credem, am avut şi noi o mică contribuţie.
Însă greul de-abia acum începe şi, mai mult ca oricând, avem nevoie de implicarea tuturor pentru ceea ce, mi se pare mie, este un deziderat demn de aniversarea Centenarului.
Aşa că, mulţumirile mele merg astăzi către Senatorul USR Nicu Fălcoi, primul politician de la nivel central care a luat atitudine, Hotnews, ministrului apărării Mihai Fifor, pentru decizia înţeleaptă, MApN-ului, pentru că a reacţionat atât de repede şi, nu în ultimul rând, celor care mi-au semnalat licitaţia, celor care au avut şi vor avea în continuare grijă de navă (se ştiu ei), dar şi celor care m-au ajutat să fac ultimul reportaj cu canoniera. Bine că n-a fost ultimul…
Nicolae Hariuc
Citeşte şi:
Pledoarie pentru salvarea a 94 de ani de istorie – Canoniera Eugen STIHI
File din istoria operaţională a canonierei „Friponne” a.k.a. „Eugen Stihi”
Marina română după Primul Război Mondial: înfiinţarea „diviziunii dragă mine”
Nicolae va multumesc tuturor care ati contribuit la salvarea navei.
Multumim, ne place sa credem ca am avut si noi o contributie. 🙂
Sigur ati avut si voi, pt ca fara articolele voastre lumea ar fi uitat sau n-ar fi stiut despre canoniera.
Totusi nu pot sa nu remarc cat de usor a fost dupa ce un senator a luat atitudine. Sper ca domnul Falcoi sa ramana implicat si pe mai departe pt ca e abia inceputul
Asta ar trebui sa fie rolul politicienilor… 🙂
Ministrul Fifor sustine ca ministerul va pastra nava si ii va valorifica potentialul istoric. Sa speram ca asa va fi.
Multumim pentru ca ne-ati atras atentia asupra acestui subiect! Fara articolele de mai sus eu unul nu cred ca aflam despre asta.
Ce inseamna prostia crasa dintr-un minister, daca nu apela nimeni in spatiul public nu se intampla nimic, haraso, minister al apararii. Anacronici exact ca si mersul la bomba cu spirtoase.
Salutare si ma scuzati ca nu sunt in tema cu subiectul, dar am si o intrebare:
ce radar/container apare in acest clip inaintea radarului TPS-79R: https://youtu.be/sTYGV9zcPk8
Multumesc anticipat!Zi frumoasa sa aveti!
Dupa alura remorcii, pare sa fie un modul de comunicatii prin satelit.
Problema este acum sa gasim fondurile necesare restaurarii navei si mai ramane stufoasa problema a birocratiei. Vedem ce-o iesi, deocamdata a fost gratiata conditionat.
Ma gandesc cat ar fi de ciudata ideea sa se incerce o sponsorizare din partea firmei care va castiga contractul pt corvete? Pentru partea de materiale si utilaje si ceva banuti. In rest, pana nu se va pune la punct in Ro ceea ce inseamna voluntariat, si tehnic/legal, nu o sa se rezolve nimic fie ele nave, masini, monumente, avioane. Noi dam din gura si cam atat.
La asta m-am gandit si eu! 🙂 Sau sa o transforme in nava scoala, n-ar fi prima data cand ar fi folosita ca nava scoala…
Astia au vrut sa o taie. Doar norocul a facut sa nu fie asa. Despre ce vorbim ? Mizerie !
Cred că ar trebui inițiată o subscripție publică. Poate Liga Navală, filiala Mangalia, cei care au încercat inițial transformarea navei în muzeu, să demareze așa ceva.
S-ar putea initia o solicitare de sponsorizari … cei 2% din profit … Am putea multi sa dirijam ceva bani , care oricum zboara la stat…
Poate ar trebui sa avem o discutie cu cei de la Liga Navala Mangalia. 🙂
Felicitări tuturor celor care au meritul de a fi stopat acest curs revoltător al istoriei canonierei! Sunt sigur că suntem mulţi cei interesaţi să ajutăm sub orice formă şi, chiar dacă ministerul nu va găsi fonduri, cum s-a întâmplat şi cu centrul de recuperare pentru veterani iniţiat de către AMVVD.
Un succes relativ, doar o amînare. Din comunicatul ministerului eu înțeleg că au stopat procedurile lînă la „identificarea unei soluții care să permită păstrarea navei în patrimoniul ministerului, în condițiile permise de lege, în vederea punerii în valoare a potențialului ei istoric.” Dacă nu identifică nici o soluție nava ajunge la fier vechi. Și o să aibă și scuze la dispoziție, am încercat dar n-am reușit, legea nu prevede nimic, blana, bla. Sper din tot sufletul sâ mâ înșel.
Solutia exista trebuie doar vointa.
Au trecut deja 13 ani de la intenția de a o transforma în navă muzeu. Pe data de 08.02 2005 custodele filialei Mangalia a Muzeului Marinei, cdor (r) Eugen Bulboacă, printr-un raport către SMFN a solicitat scoaterea navei de pe lista de tăiere si repartizarea acesteia ca nava muzeu plutitor. Direcția Hidrografică Maritimă a trimis Nava șa Mangalia pe propriile motoare. Se realizase și acordul administrației locale,prin HCL, pentru preluarea navei in patrimoniul UAT Mangalia și expunerea acestei în portul turistic. mai trebuia doar dată o Hotărâre de guvern de transfer, fără plată.
Cine guverna in 2005?
A fost guvernul Aliantei D.A. intre decembrie 2004-aprilie 2007, iar ministru era Teodor Athanasiu, pana in 2006
https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Guvernul_Călin_Popescu-Tăriceanu
Pot intelege reactia rapida a MAPN prin prisma faptului ca multi oameni care lucreaza acolo pur si simplu nu aveau habar ca mai exista si nava aceasta incarcata de istorie… cum am mai scris, ducem lipsa de un numar satisfacator de oameni competenti si profesionisti! Ce nu pot sa inteleg pe de alta parte este sufletul criminal a persoanei care a semnat casarea navei! Asta ne arata fata inca si mai urata a societatii noastre, unde penuria de profesionisti paleste la intalnirea unei haimanale precum calaul pus in puterea de decizie asupra soartei canonierei!
Wikipedia în limba poloneză are o pagină dedicată canonierei Frippone/Eugen Stihi și celorlalte din clasa sa:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kanonierki_typu_Friponne