CARUL DE LUPTA 10

Merkava Mk.2/Merkava 2 e urmas direct al Merkava 1, un blindat creionat pe baza experientei Liban 1982, tanc care la momentul aparitiei, 1983, a fost considerat de catre experti ca fiind “unul dintre cele mai bine protejate tancuri din lume, daca nu cel mai bine protejat”. Merkava 2 e un Merkava 1 pe steroizi pastrand tunul calibrul 105 mm, si a aparut in 1983, creionarea acestuia, conform unor surse independente, incepand inainte de momentul Liban 1982. Interesant e faptul ca desi Merkava 2 aparuse, israelienii au continuat si productia Merkava 1, productie oprita in 1983.

In mare masura Merkava 2 era similar Merkava 1 insa a venit si cu imbunatatiri si noutati, avand urmatoarele caracteristici: blindat derivat din Merkava 1 care la momentul aparitiei sale a fost considerat cel mai bine protejat tanc din lume. Merkava 2 s-a produs intre august 1983-1989 in 580 de exemplare si 4 variante -2A/2B/2C/2D (variante obtinute prin  modernizarea echipamentelor optice, a transmisiei si prin suplimentarea blindajului). Nu a fost exportat; greutate 60 de tone. Putea ajunge la maxim 63 de tone gata de lupta. La momentul aparitiei era cel mai greu tanc din lume. Abia cand a aparut americanul M-1A1 Abrams in 1986 a “pierdut” intaietatea greutatii; motor diesel Teledyne Continental AVDS 1790-6A, 908 CP/677 kW la 2400 rpm, V12, racit cu aer, injectie directa de combustibil, operational la temperaturi cuprinse intre -62◦/+60◦, greutate 2,20/2,22 tone, consum de combustibil 172,39 L/ora, putere dezvoltata 14-15 CP/tona. In 1983 motorul inca se importa din SUA, despre acesta am vorbit in detaliu in capitolul anterior; transmisie automata hidromecanica proiectata si produsa local de catre compania Ashot Askelon Industries Ltd din orasul Askelon situat pe coasta Mediteranei la 50 km sud de Tel Aviv si 13 km nord de Fasia Gaza. Unele surse independente sustin ca e posibil ca transmisia sa fi fost realizata sub licenta americana, Allison CD-850-6BX, putin probabil sa fie asa.

Ulterior, la varianta Merkava  Mk.2B cutia automata a fost inlocuita cu una de provenienta germana, Renk Rk-304, 4 viteze inainte+1/2 inapoi, hidromecanica, pe care foarte probabil o produce compania Ashot Askelon Industries, subsidiara IMI, sub licenta (cutia de viteze e destinata vehiculelor blindate de pana la 70 de tone greutate si motoare de pana la 1200 CP. Varianta modernizata in 1999, Rk.304S e destinata motoarelor pana la 1400 CP/1050 kW. Are 1,69 m lungime, 94 cm inaltime. Greutate fara ulei de transmisie adaugat, 2,30 tone. Puma, Leopard 2, Sabra/M60 Turcia si Arjunul indian au aceasta transmisie. Indienii o produc sub licenta, Renk 304-I). Blindatul a primit unitate de control electronic cutie de viteze automata, ceea ce a usurat foarte mult treaba conductorului, acesta nemaiocupandu-se de procesul de selectie a treptelor de viteza monitorizand mai eficient directia de deplasare si mediul inconjurator. Mai mult decat atat, datorita noilor sisteme de transmisie s-a redus consumul de combustibil si uzura mecanica. Merkava Mk.4 a primit transmisie mai puternica Renk Rk.325 destinata vehiculelor cu greutate cuprinsa intre 50-70 de tone si motoare care dezvolta 1600 CP/1200 kW, 5 viteze inainte+5 viteze inapoi (transmisia e probabil produsa sub licenta de catre Askelon Industries. Insa astia produc si transmisii de conceptie autohtona. Merkava Mk.3, spre exemplu, are transmisie Ashot Askelon cu 4 viteze inainte+3 inapoi); suspensie revizuita, intarita, rezistenta marita cu peste 25%; viteza maxima pe sosea 46-50-53 kmh; autonomie pe sosea 500 km; echipaj 4, comandant, mecanic-conductor, tragator si incarcator; lungime totala 8,30 m (cu tun); lungime cutie blindata 7,45 m; latime 3,70 m fara panourile blindate de protectie la senile/fusta; inaltime 2,65 m la plafonul turelei; garda la sol 53 cm; la partea spate, in spatele senilelor, are cate un container.

Containerul stang contine un radio-telefon portabil cu acumulator destinat infanteristilor insotitori sau chiar echipajului in caz de urgenta. Containerul drept contine o trusa medicala de urgenta. Da, au invatat din conflictul urban, Liban 1982!  Aceasta optiune a venit in urma experientei Liban 1982 fiind aplicata in cei trei ani de ocupatie a Libanului de Sud. Drept urmare, unele exemplare Merkava 2 si Merkava 3, alte surse cam toate, au fost echipate special si transformate in ambulante blindate indeplinind in caz de nevoie rol MEDEVAC putand lua la bord o echipa medicala de urgenta ducand-o in prima linie.. Nu se cunoaste numarul acestor blindate adaptate insa ele au aparut dupa 1982 fiind si astazi in uzul Corpului Blindat IDF. Interesant e faptul ca echiparea MEDEVAC nu ingradeste capacitatea de lupta (rezerva interna de munitie fiind totusi diminuata), posibilitatea de cautare-salvare-evacuare prin lupta ramane unica in lumea tancurilor si in ziua de astazi. Din putinele date existente, Merkava 2/3 MEDEVAC carora, foarte probabil, li se spune in IDF “Tankbulance/Tancuri ambulanta”, au dotari specifice medicinei de urgenta –doua targi pliabile prinse pe lateralele cutiei blindate sau pe lateralele turelei, echipament portabil de terapie intensiva/defibrilator/aparat de respirat+tub oxigen (inclusiv tuburi de rezerva), monitor functii vitale, instrumentar+medicamente specifice. Aceste blindate au la bord un medic+un sanitar sau doi sanitari, acestia formand echipa medicala de urgenta. Acestia sunt personal militar specializat in rani si traume produse in lupta (Medicina Militara) si sunt pregatiti sa si lupte in caz de nevoie (pregatirea de lupta e apropiata de cea a medicilor si sanitarilor din fortele speciale ale Armatei).

Datorita faptului ca nu e un vehicul neinarmat si nesemnalizat corespunzator (Crucea Rosie), acesta nu e protejat de Conventia de la Geneva insa e cu certitudine muuult mai bine protejat si mai sigur decat o ambulanta clasica sau ambulanta neblindata; rezerva interna de combustibil marita la 1400 L; armament: tun M-68/52 calibre, calibrul 105 mm, ghintuit, stabilizat electrohidraulic in doua axe, extractor de fum, acelasi ca la Merkava 1. Teava tunului a fost prevazuta de catre IMI cu un manson termic demontabil, o termoizolatie care are rolul de a reduce temperatura datorata climei desertice, temperatura care poate duce la deformari in structura tevii in timpul tragerii. Tunul se roteste 360◦ odata cu turela, elevatie cuprinsa intre -5◦/+20◦. Lungime tun 5,55/5,59 m. Greutate tun 1,12/1,28 tone. In serviciul Corpului Blindat Tzahal a fost numit “Sharir”, incarcare manuala –varianta produsa sub licenta de catre IMI, modificata local. Rata de foc e de maxim 10 proiectile/minut. Tunul trage proiectile APFSDS, HEAT, HE-FRAG, fumigene de fabricatie britanica, americana si israeliana, dispunerea acestora fiind similara Merkava 1. Rezerva de proiectile calibrul 105 mm e de 62 de bucati –APFSDS, HE, HE-FRAG, HEAT, fumigene, rachete antitanc ghidate LAHAT. Proiectilele sunt depozitate cate 4 in containere antisoc rezistente la foc –se spune din surse independente ca aceste containere speciale sunt unice in IDF fiind destinate strict blindatelor.

Odata cu Merkava 2 si variantele sale a aparut un nou proiectil produs de catre IMI numit M-111 HETZ-6 APFSDS cu penetrator din tungsten, viteza initiala 1445 ms, greutate 6,30 kg, proiectil capabil sa penetreze blindaj omogen de 150 mm grosime dispus la unghi de 60◦ de la 2000 m distanta. Aceste proiectile au inceput sa fie proiectate in 1978 si in Liban 1982 au fost letale pentru blindatele T-72 siriene; 2 mitraliere FN MAG calibrul 7,62 mm pe turela operate de catre comandant si incarcator, rezerva interna de munitie fiind de 10.000 de proiectile + o M2 calibrul 12,70 mm montata, optional, intr-un suport deasupra tunului operata de catre tunar. Fata de Merkava 1 a primit un mortier Soltam calibrul 60 mm dispus in turela acesta fiind montat in spatele locasului tunului cu tragere prin plafon, lateral dreapta, raza de actiune fiind cuprinsa intre 80-1000 m (mortierul usor deriva din cel destinat fortelor speciale si infanteriei aparut in 1980, Soltam C-03, modernizat astazi. E operat de catre tunar, are 73 cm lungime, 6/7,10 kg greutate, elevatie probabila 80◦-85◦. Poate lansa grenade/bombe fumigene, de iluminare, explozive fiind destinat, in cazul Merkava 2/3/4, luptelor urbane. Nu se cunoaste rezerva interna de proiectile a mortierului, unele surse mentioneaza intre 20-40 de proiectile cu diverse destinatii); suspensie similara Merkava 1 dar revizuita si intarita. Fiecare roata, 6 la numar, dispune de propriul brat fiind amortizata prin intermediul a doua arcuri coaxiale elicoidale asigurand o mai buna evolutie in mediul urban plin de moloz, resturi si alte gunoaie. Senilele+ansamblul caii de rulare au primit protectie mai buna prin posibilitatea atasarii de panouri de blindaj compozit stratificat vechilor panouri din otel marindu-se rezistenta, acestea fiind de conceptie israeliana, caracteristica lor fiind confidentiala si in ziua de astazi din motive evidente (foarte probabil, aceste panouri suplimentare de blindaj se montau doar in caz de bum-bum deoarece cresteau greutatea si consumul de combustibil. In uz curent au fost mentinute vechile panouri din otel blindat).

Merkava Mk 2A

Merkava 2B

Se spune despre aceste panouri ca rezista RPG-7, Maliutka si proiectilelor pana la calibrul 100 mm, cert fiind faptul ca blindajul aditional a aparut in urma experientei Liban 1982 fiind atasat Merkava, foarte probabil, din 1985; urca pante cu inclinatia de maxim 60◦/70◦; tancul trece obstacole verticale de 1 m inaltime; trece santuri cu lungimea de maxim 3 m; trece vaduri adanci de 1,40 m fara schnorkel, 2 m cu schnorkel; echipat cu NBC si sistem automat de stingere a incendiilor; FCS imbunatatit, Matador Mk.2 (unele surse sustin ca sistemul NBC e foarte performant avand capacitatea de a afisa rapid pe monitorul comandantului tipul substantelor chimice nocive din aer si nivelul radiatiei). In premiera, conductorul a primit o camera IR performanta –imaginile erau transmise simultan si pe monitorul comandantului, imbunatatindu-se legatura om-masina, viteza de reactie si luarea de decizii in campul tactic, unele surse mentionand ca aceasta dotare a aparut odata cu Merkava 2B. Camera IR era de fabricatie israeliana si permitea conductorului sa “vada” noaptea la peste 100 m distanta (unele surse mentioneaza 150-200-300 m). Telemetru laser imbunatatit cu cristal Nd-YAG de productie israeliana (Nd-YAG –granat de aluminiu cu itriu dopat cu neodim), instalatie de climatizare mai performanta cu capacitate de recirculare si purificare a aerului din habitaclu/turela. E greu de stabilit performantele acestor sisteme deoarece sunt considerate tehnologii sensibile. La fel de greu e de stabilit ce tip de FCS a avut fiecare model Merkava. Spre exemplu, Merkava 2 a fost modernizat dea lungul carierei operationale la nivel de FCS si protectie avand patru variante cunoscute.

Oricum, se stie ca Matador Mk.2 a aparut la mijlocul anilor *80/sec.XX fiind urmat de FCS Gal la sfarsitul anilor *80. Se stie de FCS Nahal Oz si Baz/Soim, acestea dotand Tiran 5, Magach 6/6B/6M, Magach 7 si Centurion Shot Kal –nu e sigur daca au dotat si variante Merkava, cel mai probabil nu. In 1995 a aparut FCS Knight/Barak Zoher proiectat de catre Elbit Systems, FCS care astazi a ajuns la generatia 3/4 -se stie ca Merkava 3 are FCS Knight Mk.III, computer balistic digital, monitorizare automata a mai multe tinte, alegerea a doua tinte prioritare automat, urmarire automata a pozitiei tintei/tintelor prin vizoarele zi/noapte si furnizare in timp util a solutiei de tragere (din surse independente aflam ca computerul lucreaza direct cu tunul imbunatatind substantial precizia impotriva tintelor mobile. La Merkava IV, foarte probabil, computerul e si mai “bengos” alegand tipul de munitie in functie de caracteristicile tintei. Ei bine, computerul dispune de o arhiva impresionanta despre tot ceea ce misca in armatele lumii, conform unor surse independente, inclusiv Rusia si arabii prieteni sau neprieteni…); a pastrat turela Merkava 1 insa cu imbunatatiri substantiale aduse: toate partile exterioare ale vizoarelor optice, hublourile si gurile de ventilatie au fost acoperite cu plasa de otel, protectie adecvata in lupta urbana/partea frontala, lateralele turelei, lateralele cutiei blindate, partea superioara a cutiei blindate si “fusta” senilelor au primit placi de blindaj suplimentar stratificat. Aceste placi sunt proiectate si realizate in Israel fiind in uz si-n ziua de astazi cu modernizarile de rigoare, acestea fiind realizate, foarte probabil, din otel inalt aliat+ceramica.

Merkava 2C

Merkava 2C deminor

Dispunerea blindajului aditional difera la variantele Merkava 2 – spre exemplu, Merkava 2C are placi de blindaj suplimentar pe turela marind protectia la atacul “de deasupra”, aceste placi aditionale fiind montate pe structura prin intermediul unor cleme metalice la distanta de blindajul turelei (asta in urma experientei Liban 1982 cand tancurile israeliene au avut dea face cu elicopterele de asalt sovietic Mi-24P Hind F si Mi-24D Hind D din dotarea sirienilor –tunul automat Gsh-30-2 calibrul30 mm s-a dovedit a fi devastator impotriva transportoarelor blindate si a infanteriei, iar rachetele ghidate antitanc AT-6 Spiral/9K114 Shturm HEAT si-a dovedit valoarea distrugand cateva Magach 6/7 in ciuda placilor ERA. Sirienii sustin ca in Liban 1982, Hind-urile au executat 93 de misiuni impotriva IDF distrugand 55 de transportoare blindate israeliene. Peste 40 de exemplare au primit sirienii din URSS in perioada 1980-1982. In 2020 mai putin de 20 de exemplare sunt apte de zbor. Eee, israelienilor nu le-a placut nici faptul ca sirienii zburau Aerospatiale SA342 Gazelle echipate cu 4 rachete antitanc ghidate HOT, moderne la acea vreme. Sirienii sustin ca Gazelele franceze au hacuit 30 de tancuri israeliene si 50 de vehicule blindate si neblindate cu pretul a 5 elicoptere)/Merkava 2D, foarte apropiat de Merkava 3/4, are blindaj compozit modular pe cutia blindata si turela similar Merkava 4, blindaj strict secret si-n ziua de astazi despre care se spune ca rezista fara probleme RPG-7 si Maliutka fiind oarecum eficient si impotriva RPG-29 HEAT&Termobaric calibrul 105 mm. Aceste placi sunt produse de compania IAI RAMTA din Beer Seva, cel mai mare oras din desertul Negev, in sudul Israelului (Corpul Blindat s-a confruntat cu RPG-29 pentru prima data in Liban, 2006, militantii Hezbollah avand-o in dotare via Siria. Au si reusit sa distruga 5 Merkava/15 membri a-i echipajelor pierzandu-si viata in Liban 2006 -2 Merkava II+un Merkava III+2 Merkava IV. Din cele doua Merkava IV distruse, unul a fost gaurit de o racheta AT-14 Spriggan iar celalalt de un DEI. Eeee, podeaua Merkava IV in forma de “V” a salvat viata echipajului si a infanteristilor aflati la bord disipand forta exploziei in lateral –un membru a-l echipajului si-a pierdut viata, ceilalti trei membri+trei infanteristi aflati la bord au scapat cu viata. Se stie ca Hezbollah a tras peste 1000 de rachete si proiectile antitanc impotriva blindatelor israeliene insa datorita blindajului aditional, doar aproximativ 45% dintre tancurile si vehiculele blindate luate in tinta au suferit avarii majore datorate RPG-7, RPG-29 Vampir, AT-5 Konkurs, AT-13 Saxhorn si AT-14 Spriggan. IDF a avut confirmarea informatiei anterioare conflictului cu privire la existenta rachetelor antitanc moderne rusesti AT-14 in dotarea Hezbollah via Siria. Mai mult decat atat, au si dat peste un depozit cu rachete AT-14 Spriggan/9M133 Kornet in subsolul unei case din orasul Ghandouriyeh, sudul Libanului, dovedind fara niciun dubiu sursa de provenienta a modernelor rachete rusesti, Siria. Surse israeliene sustin ca in Liban 2006, 50 de tancuri Merkava, predominant Merkava 2/3, au fost lovite de luptatorii Hezbollah, 15 dintre ele au avut blindajul aditional penetrat de rachete antitanc ghidate, alte 6 fiind grav avariate la calea de rulare de DEI -proiectile calibrul 82/120/120/152 mm si bombe de aviatie -si mine antitanc de productie sovietica si siriana. Desi a fost zdruncinat bine de catre Hezbollah, in mare, Corpul Blindat IDF a fost multumit de modul cum s-a comportat nou-noutul Merkava IV/2002, blindat care l-a acea vreme era in numar limitat in dotare. Interesant e faptul ca racheta AT-14 Spriggan/9M133 Kornet, la momentul Liban 2006, era nou-nouta si in armata rusa fiind achizitionata incepand din 1998, asa ca e surprinzator faptul ca sirienii o aveau in dotare –unii experti considera ca rusii au exportat-o rapid din lipsa de fonduri stiut fiind faptul ca la acea vreme Rusia se afla in dificultate financiara. Kornet-ul e foarte potent, penetreaza blindaj omogen de 100 cm grosime aflat in spatele ERA. Sirienii, ca si alti operatori externi, au beneficiat de varianta “simplificata” a Kornet-ului numita Kornet-E, rusii dand licenta de fabricatie iranienilor care o produc din 2012 sub numele de Dehlavieh- a fost vazuta si in Libia); la partea spate a turelei, intre turela si plafonul cutiei blindate, s-a montat o perdea de lanturi prevazute la capat cu bile din otel. O protectie simpla impotriva RPG-7 si nu numai aparuta in urma experientei Liban 1982. La acel moment nu exista asa ceva la niciun blindat, o alta premiera mondiala. O racheta care lovea aceasta perdea pierdea din energie inainte de a lovi blindajul marind sansele de supravietuire ale echipajului; nu e o certitudine la Merkava 2/2C dar foarte probabil a venit cu senile ingrosate prevazute cu patine din cauciuc imbunatatind mobilitatea la viteza mare. Cert e faptul ca Merkava 3 si Merkava 4 au asemenea senile; unele surse sustin ca Merkava 2 C/D s-ar afla si astazi in dotarea Corpului Blindat insa e considerat “depasit” in raport cu noile tancuri rusesti T-80BVM, T-80U-M1 Bars/Leopardul de Zapada, T-90 si T-14 Armata. Cert e faptul ca incepand din 2016, Merkava 2A/B a trecut in rezerva fiind stocat, urmate curand si de Merkava C/D.

Merkava Ofek e transportor blindat greu obtinut prin conversia Merkava 2. A fost dezvaluit in 2015 insa nu e sigur cate Merkava 2 au fost transformate in Ofek prin indepartarea turelei si adaugarea unei suprastructuri blindate care creste volumul spatiului intern. Suprastructura e acoperita cu o cusca din otel pentru protectie la RPG. Ofek are doi membri in echipaj si poate duce maxim 10 infanteristi complet echipati de lupta. Cutia blindata a fost prevazuta cu trape de evacuare de urgenta pe plafon si dispune, foarte probabil, de un dispozitiv de bruiaj care actioneaza impotriva bombelor/DEI detonate prin radio-semnal de la distanta. Ca armament dispune de o mitraliera calibrul 7,62 mm telecomandata pe plafonul suprastructurii blindate operata din interior de catre tragator –dispune de sistemul Overhead Weapon Station/OWS realizat de catre Rafael Advanced Defense Systems (da, exact aia de la care am cumparat OWS-25R pentru MLI-84M). Greutatea e de aproximativ 60 de tone, caracteristicile tehnice fiind similare Merkava 2. Exista si derivate vehicul de comanda (inclusiv pe platforma Merkava 2. Sisteme de comunicatii+antene, inclusiv comunicatii prin satelit), ambulanta, deminor si recuperare/depanare (nu e o certitudine fiindca surse oficiale israeliene sustin ca doar exemplare Merkava 3 si Merkava 4 au fost transformate in numar mic in ARV fiind cunoscute drept Namer ARV, nu si exemplare Merkava 2, precum sustin unele surse independente. Acestea nu au turela ci o macara cu brat telescopic actionata hidraulic capabila sa ridice greutati de pana la 35 de tone, au APU, compresoare, generatoare de curent, acumulatoare, trolii actionate electric, vinciuri, SDV-uri, testere. Echipajul e format din comandant si conductor+8 mecanici care alcatuiesc echipa tehnica. Pentru aparare apropiata dispune de o mitraliera FN MAG calibrul 7,62 mm pe plafonul cutiei blindate operata manual de catre comandant sau echipa tehnica). Implicata in transformarea Merkava in ARV si APC e si compania locala Mobius Protection Systems Ltd. din orasul Modi’in-Maccabim-Re’ut, oras situat in centrul Israelului la aproximativ 35 km sud-est de Tel Aviv si 30 km vest de Ierusalim (compania produce sisteme de detectie si alarmare, sisteme de protectie activa si pasiva, sisteme de navigatie, scaune antisoc si multe alte bunatati. Exporta in toata lumea, peste 26 de tari. Ca fapt divers, toate vehiculele blindate si neblindate de fabricatie israeliana au astazi scaune si sisteme produse de aceasta companie, inclusiv Merkava. Scaunele antisoc si antischija sunt rezistente si la foc. De asemenea, transportoarele grele de trupe Namer au asemenea scaune, foarte probabil IDF are astazi in dotare peste 120 de exemplare).

Namer AFV

  Exista si varianta Merkava 2C LIC/Low Intensity Conflict/Conflict Intensitate Scazuta special adaptata razboiului urban. Aceasta are cate o antena cu lumini tip LED in varf amplasate in cele 4 colturi ale cutiei blindate si o camera video zi/noapte in spatele cutiei blindate pentru usurarea conducerii in marsarier in mediul urban. Camera trimite imagini instant pe monitorul comandantului si cel al conductorului. Standardul LIC a fost aplicat si Merkava 3/4. De asemenea, au fost adaugate gratare metalice la orificiile de evacuare, ventilatie si anumite sisteme electro-optice. Ca urmare a protectiei mult imbunatatite si a sistemelor de detectie, ochire si vizare performante, in perioada 2008-2014, in operatiuni desfasurate in Fasia Gaza, nici un tanc Merkava 2C/D, Merkava 3 si Merkava 4 nu a fost distrus de catre inamic.

Se pare, conform unor surse independente, ca Merkava 2C/D LIC, ca si urmasele sale, poate conlucra cu drona. Se stie ca Israel a fost prima tara din lume care a folosit in lupta drone de recunoastere, IAI Scout si Tadiran Mastiff, Liban 1982. IAI Scout abia intrase in dotarea IDF pe 21 iunie 1981, data la care a luat fiinta prima escadrila UAV din cadrul fortelor aeriene israeliene, insa informatii cu privire la amplasarea SAM in Valea Beka avea AMAN inca din aprilie 1981. La momentul 6 iunie 1982, IAF avea in dotare 20 de UAV-uri IAI Scout. Acestea au avut un rol crucial in anihilarea pozitiilor SAM siriene, IAF identificand din timp aceste amplasamente –fara ca sirienii sa se prinda, strategii IAF au identificat cu mult inainte de atac amplasamentele SAM, radarele de ghidare, bateriile antiaeriene etc. In timpul conflictului, IAF a folosit dronele drept momeala, sirienii expunandu-si radarele la loviturile rachetelor anti-radiatie. IAF a avut pe toata perioada conflictului doua drone in aer ceea ce e absolut remarcabil daca tinem cont ca strategia utilizarii acestora in lupta nu era inca bine structurata –unii experti considera acest fapt ca fiind o premiera mondiala, UAV-uri in aer 24/24 ore. IAF a pierdut o singura drona IAI Scout in cele patru luni de conflict. La acea vreme, in termeni militari, li se mai spunea si Remotely Piloted Vehicle/RPV/Vehicul Pilotat de la Distanta, termen folosit din 1944 pana in 1990 de catre Armata SUA pentru foste avioane de vanatoare sau bombardament transformate in aeronave teleghidate. Odata cu aparitia aeronavelor teleghidate de mici dimensiuni a aparut si termenul “drona”. Iata ce ne spune in acest sens generalul David Ivry, fost pilot de P-51 Mustang, Dassault Ouragan, Dassault Super Mystere, Dassault Mirage 3/5, IAI Nesher, IAI Kfir, cel de-al 9-lea comandant al IAF/octombrie 1977-decembrie 1982:”La acea vreme aveam o singura escadrila de RPV, escadrila insuficienta pentru nevoile noastre operative, acestea avand capacitati limitate pe timp de noapte. Am reusit totusi sa tinem in aer tot timpul doua RPV-uri. RPV-urile israeliene au contribuit din plin la localizarea amplasarii bateriilor SAM siriene. I-am urmarit constant fiindca unele baterii erau mobile, precum SA-6. In ziua atacului stiam, fara indoiala, unde sunt localizate si ce forte au”. 17 din cele 19 baterii SA-6 din Valea Beka au fost distruse in prima zi datorita localizarii precise efectuata de IAI Scout.

Nu exista nicio indoiala, in orice conflict, cine detine informatia stapaneste situatia si, zicem noi, conduce “jocul”! Alo MApN-ule, hai mai repede cu dronele alea! Poate le iei si inarmate pentru linistea sufletului nostru, multam anticipat de grija! Si un AWACS daca se poate ca nu ne suparam nicicum! Alooo, America, vrem si noi un E-2C Hawkeye suflet bun de crestin, thank you!

Va urma.

 

WW

 

 

 

SURSE DATE SI POZE: Wikipedia, Enciclopedia Libera, Internet

militaryfactory.com

modelist-konstruktor.org

www.military-today.com › tanks

www.armyrecognition.com › …

www.army-technology.com › …

aw.my.games

tanks-encyclopedia.com › Isra…

www.militaryfactory.com › isr…

warfarehistorynetwork.com › …

www.tanks.net › tank-history

www.idf.il › minisites › armor…

21stcenturyasianarmsrace.com

israeli-weapons.com

http://www.patton-mania.com › …

https://www.warhistoryonline.com › …

https://www.historynet.com › t…

http://fofanov.armor.kiev.ua › …

https://below-the-turret-ring.blogspot.com › …

israeli-weapons.com

https://amp.en.google-info.org › …

http://www.archives.mod.gov.il › …

idf-armor.blogspot.com

http://www.tankarchives.ca › t…

https://www.jewishvirtuallibrary.org › …

https://elbitsystems.com › Catalog-Tanks_15_Web

http://henryjacksonsociety.org › uploads › 2017/02

https://www.ynetnews.com › a...

https://observer.com › 2006/08

https://www.irsem.fr › documents › document › file

22 de comentarii:

  1. Nu cred a panourile laterale de la nivelul senilelor rezistat la lovitura de RPG 7 sau Malyutka. Cred ca mai degrabă aveau rol de panouri anticumulative. Adica evident erau penetrate de jetul cumulativ al ziselor arme, care însă se disipa pina sa ajungă la cutia blindata a tancului.
    Ce e fascinant cu israelienii astia e cat de flexibili si inovativi s-au dovedit a fi… la noi ca sa se achiziționeze ceva varianta îmbunătățită trebuie sa treacă ani, zeci de ani! Nu mai zic de puținele fabrici de armament care continua sa scoată produse proiectate prin anii ’50-’60 in URSS, fără nicio îmbunătățire sau modificare majora.

    3
  2. WW, ca de obicei un articol foarte bun. O mica corectie; din cate stiu transmisiile Renk au fost produse in Statele Uimite (pentru a beneficia de ajutorul militar) initial de General Dynamics Land Systems, iar mai tarziu de catre L3 Combat Propulsion Systems, care a achizitionat afacerea de la GD. Din cate stiu in momentul de fata aceasta afacere a fost achizitionata direct de catre Renk cu cateva zile in urma, in jur de 2 iulie. Tot ei fabrica sub licenta motorul MTU MT883 care echipeaza versiunile mai noi Merkava.

    4
  3. Mulțumim WW! Lectura de duminică…
    Foarte documentat, multă informație, o plăcere!!

    3
  4. Noi..ne mai gandim.sa vedem..sa calculam..sa luam in considerare..oricum bv lor.au facuy primul pas in aproape toate domeniile.un rxemplu de urmat pt generalii de carton ai romaniei.

    3
  5. Noi!!?? Noi n-avem mentalitatea polonezilor „suntem prea saraci ca sa luam lucruri ieftine!” Noi avem mentalitatea „carpelilor, las’ ca merge si asa, luam vechi, le modernizam daca putem in cativa ani apoi mai vedem!” Polonia isi planifica meticulos, pe zeci de ani, apararea, noi, cel mult, gandim pe maxim 10-20 de ani. Daca gandim! Noi suntem campionii pastrari echilibrului zonal si mari furnizori de securitate, polonezii n-au astfel de „pretentii cu staif” penibile.

    9
  6. Am asteptat acest articol. Multumesc.

  7. Anul 1982 , asediul Beirutului .
    Surse de informatii putine, imagini doar la TVR .
    Avioanele israeliene se lansau in picaj , lansau incarcatura de bombe , care era principalul factor de lovire , dupa care lansau doua PRND , cu un jet de flacari impresionat , dar fara mare efect in cazul cladirilor .
    A trebuit sa apara in 1984 cartea Rachete Dirijate , sub redactia gen.dr.ing. Stefan Ispas ca sa inteleg de ce : rachetele erau de fapt utilizate ca mijloace de contracarare a rachetelor sol-aer autodirijate IR din familia Strela , in lipsa altor mijloace, care de fapt au aparut imediat dupa lectia invatata .
    La fel si cu blindajele reactive .
    Exemplu de gandire rapida , si de ingeniozitate tipic israeliana .Si de lectie invatata.

    Rezultatul : un singur avion israelian a fost doborat, si acela de mitralierele si tunurile usoare AA , pilotul s-a catapultat . Iar prima conditie pentru incetarea focului si permiterea retragerii OEP a fost eliberarea pilotului .
    Exemplu de demnitate si solidaritate nationala .
    Nici nu mai fac comparatia cu realitatea de la noi .

    17
  8. Stimate WW
    Multumesc pt acest frumos articol ( de fapt ca si celelalte 9 ) . Sincer sa fiu, nu credeam ca vei scoate o serie asa impresionanta, atat ca intindere cat si ca volum de informatii. La partea cu dronele, eu am o mica divergenta. Stiam ca primele drone de observare le-a folosit U. S. NAVY in razboiul din Vietnam. Chiar am vazut o foto in urma cu ceva mai multi ani in care niste ” sailori” se cazneau sa scoata o drona din dispozitivul de aterizare al unei nave si care era ceva cam ca o plasa de la o poarta de fotbal. Oricum , problema cu „cine a fost primul” este ceva minor. Si noi am avut prin anii 80 doi tineri care iesisera campioni la un concurs de aeromodele si care explicau entuziasmati cum se pot folosi acestea la diferite lucruri ca pomicultura, supraveghere si nu mai stiu ce. Interviul s-a publicat, dar nu i-a luat nimeni in serios. La vremea aceea se faceau economii crancene.

    1
    • Multumesc pentru apreciere si incurajare! Daca e s-o luam cronologic nici americanii n-au fost primi care au folosit drone. Intaietatea si-o disputa istoricii de multi ani, cei germani considera ca ei au fost primi in 1943 cu bombe ghidate. Americanii aveau si ei, interesant a fost B-17 bomba zburatoare ghidata, dar au fost si altele. Si japonezii aveau ceva spre sfarsitul razboiului. Problema „primului venit” e spinoasa printre istorici, insa majoritatea sunt de acord ca evreii au adus in prim plan militar drona dupa 1982. Si cu efecte vizibile! In Vietnam, din ce stiu, drona nu a avut impact major asupra conflictului fiind utilizata sporadic, insa in Liban 1982 a fost determinanta!

      1
    • Sfulgeru 22 ,
      Daca o sa recitesti colectia revistei Modelism o sa gasesti pagini de popularizare a produselor IPL Targu Mures , cu fotografii si uneori preturi din domeniul modelismului , ante 1989 ( motorase cu ardere interna 0,5-25 cmc , bujii , elice , roti , minideltaplane etc ,) . Si nu se puteau procura legal , Ministerul comertului interior le vedea ca o problema nedorita .
      In razboiul din 1982 , dronele israeliene ajunsesera deja la maturitate

      1
  9. WW, multumim de articol!
    O remarca referitoare la „perdeaua” de bile din spatele turelei:
    „O racheta care lovea aceasta perdea pierdea din energie ”

    fiind rachete cu incarcatura cumulativa, nu energia conteaza ci faptul ca se detona prematur si in plus era alterata directia de deplasare, jetul cumulativ fiind deviat de la directia perpendiculara pe inelul turelei spre exemplu, sau pe alta suprafata.

    Mai e o chestie, editoriala… dar care se repeta in fiecare articol – poate o reformulezi putin ca turela este facuta sa roteasca acel tun 🙂
    „Tunul se roteste 360◦ odata cu turela”

    1
  10. Si cateva mici corectii de „cratima”:
    „un membru a-l echipajului” => „al” exprima posesia
    „a-l” = „a il” , cratima fiind folosita pentru a marca lipsa literei

    idem pentru „15 membri a-i echipajelor”

    Sunt convins ca stii, dar am explicat si pentru altii care citesc si apoi scriu…
    Keep up the good work! 🙂

  11. Stimate Nicusor
    Ai rasucit cutitul in rana. Colectia ” Modelism” am avut-o si eu inca de la debutul ei. Mi- au lipsit numai trei numere ( adica reviste ). Plus ” Stiinta si tehnica”, plus „Sport si tehnica”, plus, plus… Dar la un moment dat am avut o serie de consilii de familie pe tema; „Raportul optim dintre suprafata spatiului locuit si suprafata arhivei” si a trebuit sa iau niste masuri pline de cruzime.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *