Ce a pus Elbit pe Super-Tucano

 

Este vorba de configuratia A29 Super Tucano pentru Filipine:

Cu o masa totala maxima de 5,4 tone, Tucano are un plafon de zbor de 10,6km, o viteza maxima de 590km/h si o raza de actiune de lupta de 550km, putand sta in aer aproape 8 ore si 30 de minute cu rezervoare suplimentare ceea ce corespunde la o distanta parcursa de 2855km. Motorul de 1600 CP este un turbopropulsor Pratt & Whitney Canada PT6A-68C.

Structura Super Tucano

Ca si armament, zbarnaitoarea are 2 mitraliere interne cal. 12,7mm, 5 puncte de acrosaj – 2 sub fiecare aripa si unul central, pentru o masa totala acrosata de 1,55 tone. Printre bunataturile acrosate, in afara de rezervoare suplimentare, enumeram:

  • containere cu mitraliere cal.  7,62mm, 12,7mm, 20mm;
  • containere cu rachete nedirijate cal. 70mm;
  • rachete aer-aer AIM-9 Sidewinder, MAA-1A Piranha, Python 3 sau Python 4;
  • rachete dirijate aer-sol AGM-65 Maverick sau Hydra/Cirit;
  • bombe Mk81, Mk82 (si versiunea cu kit Jdam: ), sau bombe de demolare M-117, bombe incendiare, cu fragmentatie (BLG-252), Paveway II, Elbit Lizard si IAI Griffin – ghidate laser.

Un Super Tucano costa intre 9 si 18 milioane $ in functie de echipari iar ora de zbor urca la peste 500$.

Diferenta intre trainerul AT-6 si varianta de atac, ca sa nu creada careva carecumva ca pur si simplu la avionul de antrenament ii atarni armamentul de niste piloni si asta e tot:

Apropos de motor, vajnicul Pratt & Whitney Canada PT6  este utilizat de o gama larga de aeronave si are si derivati folositi de elicopterele Bell si Agusta de clasa mica si medie… motorul a echipat si IAR-825TP Triumf.

IAR-825 TP Triumf

Sa ne reamintim ca Piper PA-48 Enforcer, derivat al P-51 Mustang conceput pentru sprijinul la sol si nu pentru antrenament, era echipat cu un motor turbopropulsor Lycoming YT55-L-9 de 2445CP, atingea o viteza maxima de 555km/h, un plafon de 6km (?), o raza de actiune de lupta de 740km si o sarcina utila de 2,58 tone pe sase puncte de acrosaj.

De retinut ca si altitudinea maxima este importanta, un minim de 6km permitand evitarea sistemelor MANPAD/VSHORAD iar peste 10km permitand si evitarea unor sisteme AA SHORAD.

 

 

Trecand scurt si prin registrul IAR-99, daca tot se vrea modernizat, ce ar mai putea integra, mai ales versiunea Soim, daca Elbit e deja prezent in schema?

In prezent, cei 4 piloni de pe aripi pot lua cate 250 kg fiecare (inclusiv rezervoare cei interiori) in timp ce pilonul central poate lua maxim 400kg. Armamentul este compus, la alegere, din:

  • container cu tun jumelat GSH-23;
  • container rachete nedirijate LPR-57;
  • rachete aer-aer R-60, Python, R-550 Magic;
  • bombe BEM 250/100/50, Mk-82, Opher ghidat IR sau bombe ghidate LASER

unii ar spune ca astea sunt destule…

 Panoplie arme IAR-99

Ce se mai preteaza a fi integrat?

S-80/STAR-80L, Hellfire/Brimstone/Spike, JDAM? Paveway, Maverick?

Si daca mai nou s-a umplut cerul de drone – adaugam si Mistral/Stinger sau chiar AIM-9?  Si poate i-ar trebui un senzor FLIR/IRST integrat in conul de bot in loc de radarul propus de INCAS pentru TD?

Unii spera chiar si la un NSM pe pilonul ventral…

Problema IAR-99 este anduranta si tractiunea reduse datorita motorului Viper gurmand, iar atata timp cat acesta nu este inlocuit, rolul principal ramane cel de avion de antrenament.

Deci in cazul in care lasam deoparte IAR-99, ce optiuni mai avem pentru un rol similar? Cumparam si noi Tucano si „aruncam” YAK-52M ramase in rolul lor pur de antrenament?

Daca tot am deschis discutia, pe cand un nou trainer turbopropulsor pentru Fortele Aeriene Romane? Polonezii au Orlik-ul lor, sarbii au Kovac… noi nu si nu!

Daca noi nu mai putem nimic si nici nu vrem importuri… contactam pe cineva care si stie si poate sau cumparam o licenta?

Stavatti oare mai exista, ca faceau desene distractive?

SM-27 – ar putea fi la fel de bine un UAV

Pana sa inchidem cercul cu segmentul premium – Ares Rutan rescalat si echipat cu un turbofan mult mai economic si Textron Scorpion, turbopropulsorul Aeroprogress T-720 va spune ceva?

 

Si niste drone…

Poate solutia mai simpla e sa lasam avioanele de antrenament sa se ocupe cu antrenamentul iar pentru CAS si vanatoarea de drone sa folosim avioane dedicate (chiar si turboprop) sau chiar alte drone?

An MQ-1 Predator taxis after an MQ-9 Reaper lands at Kandahar Airfield, March 20, 2014. The MQ-1 and MQ-9 are assigned to and operated by the 451st Air Expeditionary Group. (U.S. Air Force photo by Capt. Brian Wagner/Released)

Reaper vs Predator

Iar la categoria UAV de clasa medie, pana sa ne uitam la Hermes 450 si MQ-1C Gray Eagle sau MQ-9 Reaper, sa ne reamintim ca SUA au retras in 2018 peste 200 de MQ-1 Predator si le-au stocat, oferindu-l si la export in versiunea XP, initial fara capacitatea de a purta rachete Hellfire, Griffin sau Stinger (asa cum are versiunea americana) dar cu o autonomie de pana la 35 de ore. Statiile de comanda de la sol au fost cel mai probabil modernizate si refolosite cu sistemele mai moderne, cum ar fi MQ-1C Grey Eagle. MQ-1 a fost si prima drona angajata in lupta aer-aer: in ultimul razboi din Golf, in 2002, a angajat folosind racheta Stinger un MIG-25, pe care insa nu l-a doborat, fiind in schimb doborat de acesta.

 

Marius Zgureanu

 

 

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/subsonex-jsx-2

http://www.rumaniamilitary.ro/avionul-de-antrenament-romanesc-un-proiect-imposibil

http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

http://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova

http://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-ares

http://www.rumaniamilitary.ro/scorpion-versus-ares-posibila-competitie-low-cost-cas

 http://www.rumaniamilitary.ro/alr-piranha-concept-de-avion-multirol-usor-elvetian

https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded

Dilema Avioane Craiova vs solutia pentru Fortele Aeriene Romane! O noua solutie pentru RoAF!

https://www.rumaniamilitary.ro/microfighterul-incas

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259

https://www.rumaniamilitary.ro/supercroaziera-solutie-aplicabila

https://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-saker-s-1-avion-cu-reactie-personal

http://www.rumaniamilitary.ro/conceptul-de-turboreactor-modular-de-antrenament-dart

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca

IAR-109 Swift

https://www.rumaniamilitary.ro/leonardo-aermacchi-m345

https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro

55 de comentarii:

  1. Bai mie inplace tucano ca aeronava e desenata frumos da eu o vad și cu rol de supraveghere și control granițe…

    7
  2. Ar fi bune 16 buc (varianta trainer) in loc de Yak-urile 52, dar alt rol in partea asta de lume nu prea ii vad…e bun pt lupta impotriva unui inamic care nu prea poate riposta…si plimbari de-a lungul granitei cum zicea colegul…

    6
  3. la mintea mea tucano, textron scorpion, etc. sunt din alt timp cu tehnologii depasite,

    aparatu poti sa-l cumperi, asa de amoru artei de a zbura, cand ai controlu total al spatiului aerian, control impotriva tuturor categoriilor de amenintari,

    radarele terestre nu sunt suficiente pt descoperirea si identificarea tuturor amenintarilor,
    nu vorbim de eliminarea amenitarilor ca aia este altceva,

    iti trebuie supraveghere, avertizare timpurie, etc si mijloace care sa iti permita sa-i aperi pe aia cu supraveghere si avertizare timpurie,
    acolo ar fi si interceptarea supersonica prin MN,

    costa dar aia e, daca vrei sa fii suveran si indepedent,
    pt aia ai armata nu pt avansarea la exceptional a generalilor si pensionarea generalilor inainte de vreme pe o pensie mai mare/luna decat era venitu cand era activ,

    iar tucano nu se poate apara nici pe el

    altfel, la armata noastra tucano nu are loc, insemna sa iti bati joc de viata militarilor si de bani,

    astazi, rusii, chinezii si indienii au hipersonice (acuma nu stiu daca pe toata durata zborului sau doar in partea finala a zborului),

    ce face tucano la o racheta hipersonica sau orice racheta aer aer/ aa a inamicului,
    face clabuci,
    asa ca nu are rost,

    sigur prin America de Sud sau Africa unde categoriile de amenintari sunt mai reduse, strategia iti permite sa cumperi tucano ca poate inamicu potential este sub tucano/textron scorpion,

    altfel nu are rost,

    13
  4. Ma distrati…chiar azi vedeam un articol ca directorul de la COMOTI are 32.000 si ceva maruntis pe luna. Pt ca face nimic. Adica 7.800 $ luna. Pt. ca institutul face nimic. Comparabil cu un middle manager sau directoras de pe la PW Canada. Care face printre altele PT-6. Acum ganditi-va cam ce „incentive” ar avea omul ala (ala de la COMOTI nu ala din Canada) sa se apuce de un proiect serios. La care sa existe riscuri, responsabilitati, evaluari, comparatii, samd. Nah…mai bine stam sub radar si ocazional o ardem patriotic…

    15
  5. Astea sunt „exotisme” care isi au locul in conflictele bananiere. Cand ai inamici din liga mare, sunt victime sigure. In aceeasi situatie sunt si uav urile inarmate. Turcoaicele au facut macel in siria, libia si armenia, dar intr un conflict cu un inamic serios, vor pica precum mustele.cand au retras predatorii citeam ca si ar fi dat seama ca intr un conflict serios(rusia, china, iran) erau victime sigure. Mor cand aud si de folosirea soimilor pe post de avion CAS! cu 1400kg sarcina utila(din care jumate musai combustibil suplimentar ptr o combat range cat de cat decenta) risti viata pilotilor de pomana. La ce raza si precizie au atacms urile de pe himars nu mai ai nevoie sa trimiti un avion subsonic sa le dea cu bombe in cap pifanilor inamici.

    12
    • Exact asta e discutie care ar trebui purtata… sa lasi trainer-ul pentru antrenament si sa ai ceva conceput pentru CAS.

      2
      • Repet, eu in momentul asta, ptr CAS vad TBM uri dirijate(precizie<10m) gen ATACMS, LORA, iskander, etc care iti pot lovi cu aceeasi precizie ca un avion dedicat dotat cu munitie ghidata dar fara riscul de a pierde niste zeci de milioane$ si, cel mai important, niste piloti extrem de valorosi si greu de inlocuit. In plus, de avioane dedicate CAS(su25, a10) te poti apara cu manpads sau sisteme shorad relativ ieftine. Ptr TBMuri trebuie musai patriot, thaad, s400/350, aster30 care sunt al dracu de scumpe, cu raza de acoperire ATBM mica, pe care nu poti sa le distribui pe tot frontul. Cred ca rusii au mirosit pericolul si ptr asa ceva au conceput s350(un s400 mai ieftin si mai mobil cu capacitati ATBM) si buk-m3 care sa insoteasca diviziile de blindate oferind protectie impotriva atacms urilor(sau ce le vor inlocui).

        2
      • Fix in situatia noastra discutia e naspa cu CAS, pt. ca inamicul nostru cel mai probabil/periculos la momentul asta ar fi armata Fed. Ruse sau proxy ale ei, care au una din cele mai dure aparari A-A:
        – Vehicule si munitie au literalmente in prostie, pot sa dea cu ele si dupa caini. Capacitati de fabricatie la fel.
        – Stratificata este
        – Redundanta este (au sisteme alternative pt acelasi rol)
        Faptul ca niste Pantsir sau OSA si-au mai luat-o pe coaja prin Siria sau Karabah nu e foarte relevant.
        Deci pe scurt, cred ca CAS din partea noastra asigurata cu aviatie pilotata iese din discutie cata vreme au o aparare A-A functionala. Mai degraba actiuni de SEAD si de descurajare executate in mod „creativ” adica artilerie de precizie cu timp de reactie ultrarrapid in baza unor platforme de recunoastere beton. Adica daca un BUK sau TOR deschide radarul, poate sa se astepte in 5 min la un proiectil.
        Alte variante nu vad pt. ca: Tunguska, Shilka, Tor, Strela, Osa, Pantsir, Kub, Buk
        ba chiar S-300 la la high end (rezervate in mod normal aeronavelor mai valoroase si nu celor CAS) si variante de Kornet la low-end (utilizabile si contra elicopterelor desi sunt in mod normal antitanc).

        11
        • 5 min e mult….

          4
        • de acord, aici ar trebui lucrat, la artilerie de precizie, radare de artilerie, ceva mijloace aeroporurtate de SEAD (avioane, drone), in special descoperire a tintelor si pac cateva obuze sau rachete bine tintite…

          4
        • @ Stelian – foarte interesanta analiza – si eu m-am gandit la aspectul acesta si ca elicopterel de atac nu prea au viitor in acest mediu dar nu stiu daca este chiar asa.
          poate atacurile surpriza la joasa inalitme cu o pregatire a misiunii minutioasa s-ar putea sa fie inca posibile, evident nu cu IAR 99 Soim care nu este protejat si nu poti zbura la fel de jos ca si un elicopter de atac sau Super Tucano.
          In orice caz – nu merge clar sa faci CAS cu bombe chioare si PRND-uri, iti trebuie Brimstone, Hellfire, Spike ER sau ceva similar + APKWS si tunurile de bord si mitralierele sunt doar pentru autoaparare in caz ca esti surprins sa iesi repede din zona.

          3
          • Elicopterul de atac va avea inca nisa lui, ca se poate fofila zburand foarte jos, asteptand in dosul unor obstacole sau prin rape, realimentand si reinarmandu-se aproape oriunde in teren. In plus, prin datalink va putea conclucra si cu alte platforme, inclusiv UAV/UAS, ca sa se poata feri de zonele prea fierbinti, la risc.

            Exact o bazdaganie din asta mai incet zburatoare si care sa patruleze timp mai indelungat poate fi antidotul infiltrarilor de drone si elicoptere sau ale unor unitati inamice de inalta mobilitate. Ideea e sa se tina la distanta sigura macar fata de SHORAD si sa poata contribui alaturi de alte mijloace la reducerea riscului unor astfel de amenintari.

            5
        • Chiar si cu aviatie nepilotata, contra rusilor nu va fi un joc usor, pentru ca au stratificare inclusiv la sisteme de bruiaj.
          Genul asta de patrulare AA + CAS cu turboprop sau turbofan e de facut in spatiul tau aerian, nu sa te duci dincolo de linia frontului tau peste inamic. E clar ca trebuie sa te tii la distanta sigura, de unde nevoie de arme de precizie cu o oarecare alonja…
          Macar SDB si poate Spike NLOS contra terestrelor + ceva rachetute ghidate SAL si IR contra unor zburatoare (UAV/elicoptere/avioane de asalt) sau unor tinte terestre slab protejate. Cam ce am scris mai sus, in articol.

          3
    • @strumpf, viata pilotilor o risti cu A-10 sau F-16. Cu IAR-99 in CAS ii trimiti la moarte aproape sigura.

      12
      • Da, cand le ai in numar suficient…
        Stii cum e aia, la razboi lupti cu ce ai nu cu dotarea ideala, pe hartie.
        IAR-99 nu va excela niciodata in asa ceva, insa e o capacitate secundara binevenita, alaturi de antrenamentul de baza si cel avansat, inclusiv cel cu folosire de munitie adevarata, nu doar lupta simulata.
        Doar sa nu investesti mai multi bani decat e nevoie pentru o chestie pe care nu o va face niciodata bine.
        Cat despre A-10, eu tot sper ca la un moment dat sa fie disponibil si pentru parliti ca noi, ca nu e un pasaroi scump de operat. Doar ca nici ala nu se va mai baga in mijlocul apararii AA inamice, trebuind sa dea de la distanta cat mai mare cu chestii ghidate, otelul prost fiind ultimul recurs, cand situatia o cere si nu mai sunt alte alternative.

        4
    • asta este un produs low cost adaptat pentru anumite zone. Asa ceva in Africa centrala este state of the art, dar la noi este junk, este ca si cum am refolosi un ME 109 cu update de armament. Dupa mine solutia pe care trebuie pariata o investitie sunt dronele, chiar daca au o vulnerabilitate legata de datalink si inca nu ajuns la un nivel de autonomie acceptabil sa se si poata adapta la schimbarilor de context, au avantajul semnaturii radar si IR foarte mici si se pot infiltra. Ce fac acum turcii cu ele este o hartuire a adversarului, stau aia ingropati ca nu stiu de unde apar, deci se expun pentru celelalte mijloace conventionale. Pot fi conduse de 2 pusti care la 2g adorm si cu un training de cateva luni pot fi inlocuiti.
      Sunt varianta cost/beneficiu ideala, daca sunt completate si cu miloace clasice gen o artilerie long range.
      Dronele vor evolua repede, Google a produs de 2 ani experimental un procesor cuantic de 72qubiti, dar este inca instabil ca marja de eroare si functioneaza in medii speciale, dar tehnica evolueaza. Se vehiculeaza ca la 100 qubiti va putea rezolva probleme imposibile azi unui procesor cu tranzistori. Daca se finalizeaza cercetarile pentru stocarea bitilor la nivel atomic ce comprima de 1000 fata de prezent, restul este AI-ul care acum are nevoie de cloud pentru procesare. Mai pui si criparea cuantica care deja exista si ai in fata o drona complet autonoma ce vs lucra network cu altele. Tehnica asta va fi disponibila inainte de a sterge acestea articole de pe server, probabil ca pana in 2030. Dar sa speram ca nu se va adeveri si temerea lui Elon Musk legata de AI…..

      1
      • Nope! Junk va fi drona la care pierzi complet controlul. Tucano e cel mai bun raspuns, si ca drona, si antidrona, si suport la sol cand putina aviatie de vanatoare pe care o ai e complet imbarligata in nori. Poate suplimenta cu succes tancurile de la sol si poate interveni si in apararea apelor teritoriale. De asemenea, poate supraveghea granitele din spatele conflictului, ca sa preintampine surprize neplacute. Poate fi peste tot, mai putin acolo unde pot ajunge doar avioanele de vanatoare.

        E o arma cu multe utilizari, o aditie excelenta necesarului nostru. Nu este varf de lance dar poate fi grosul. Pacat ca doar putini vad asta.

        Se fabrica mai rapid ca un tanc si mult mai rapid ca un jet. E mai usor de inlocuit daca avem ceva asemanator construit de noi. Si il putem fabrica pe banda rulanta.

  6. Subscriu.
    Pentru antrenamentul pilotilor as cumpăra de la Airbus, licența de producție sau direct, avioanele necesare, dacă nu este rentabil, financiar, sa produc pentru mine, doar atât cât am nevoie.
    Pentru misiuni de atac la sol, as prefera drone de ultima generație, inclusiv în defavoarea elicopterelor dedicate atacului la sol, pentru a evita pierderile de vieți omenești.Ieși mai ieftin cu o dronă decât antrenând și plătind pilotii pentru misiunile de lupta. Războiul are și o componenta financiara care nu trebuie neglijata.
    Datorita ipoteticilor inamici ai României, Super Tucano nu are ce cauta la noi în dotare. Și nici Iar 99 ca avion destinat misiunilor CAS.

    3
    • Erata:În cazul Airbus ma refer la noul avion de antrenament proiectat de acest consorțiu, oferit spre cumpărare Spaniei.

      • @ Sorin – tu ai nevoie acum de ceva nou daca vrei sa il folosesti la mai mult decat antenamentul pilotilor si aici nu ai acum decat 2 posibilitati M 346 si T 50 pana va fi gata proiectul Airbus in Spania mai trec 5 ani si tu tragi in continuare de IAR 99 pentru misiuni pentru care nu a fost gandit.

        3
  7. Tucano ala cu arme multe e ptr gherilă si indulgență lationoamericana.

    Poa si prin Africa ca o solutie ieftina a Jaguarilor

    Da ce
    Sa faci in Europa cu el?

    5
  8. De folosit la patrulă antisubmarin, de fugărit drone cu fifty cal. și la „ample miscari sociale”

    1
  9. Initial am respins si eu ideea: prea ca in WW II. Aparent totusi, oamni cu studii militare (din cate stiu in Filipine sunt si niste consilieri americani) considera la modul serios aceasta solutie, deci poate ideea nue asa stupida dupa cum pare la prima vedere. Posibile roluri:
    – in conflicte „bananiere” cum zice colegul Strumof mai sus (cand ala nu are nimic si tu ai ceva, deja esti in avantaj): un exemplu ar fi ce se intampla zilele astea in NK, unde armenii sufera serios la capitolul aviatie si AA). Tot la categoria asta ar intra si lupta anti-insurgenta (din cate stiu Filipinele aveau ceva probleme cu musulmanii radicali in unele insule) si poate si lupta impotriva cartelurilor de droguri din America de sud. In toate aceste genuri de conflicte, Tucano ar avea multe de spus, neexistand practic mai nimic care sa il contracareze: ar putea ataca nestingherit pozitii si linii de comunicatii, ar putea juca rol de observare / cercetare avansata, sprijin pentru trupele de atac de la sol).
    – in conflicte cu inamici de forte comparabile, fara forte aeriene seminficative (aici ar intra fara indoiala si Romania, dar si mai toate tarile din partea asta de lume, si probabil mare parte din statele sarace de aiurea). In astfel de tari, fortele aeriene sunt mai mult cu numele, numarul de avioane de vanatoare relativ moderene si care sa mai fie si operationale se pot numara pe degetele de la maini. In cazul asta Tucano (sau ceva echivalent) nu ar mai avea aceeasi libertate de miscare, dar ar putea totusi sa desfasoare misiuni de protejare a pozitiilor proprii (macar impotriva dronelor, a elicopterelor de atac) si poate chiar momeala pentru aviatia de vanatoare inamica.
    – in conflicate cu inamici care au aviatie militara si sisteme AA moderne: trainer, patrulare frontiere pe timp de pace si cam atat.

    As mai adauga ca, de banii menitionati se poate achiziona un sistem de drone de atac decent, care au o semnatura radar si un profil infrarosu mult mai reduse, si care in plus nu implica si riscarea vietii pilotului.

    5
  10. Impresionanta lungirea posteriorului, respectiv marirea considerabila a volumului de ampenaj. Nu stiu daca nu ar fi fost mai ieftin introducerea unui mic FbW!

    Ma gindesc daca nu ar fi posibila si instalarea unui mic radar, poate atasat, in container!?

    1
    • Cu radar & FBW Super Tucano nu se duce spre pretul unui jet?
      Sa spunem insa ca un turboprop ar avea de partea lui anduranta. Cu un mic radar ar fi intr-adevar util pt. a curata cerul de drone din categoria Bayraktar. Cu 8 ore autonomie si aproape 600 km/h VMax si plafon de aprox.10.000m ar putea asigura cvasipermanenta pe raioanele cu risc si agilitate suficienta pt a asigura paza pe o raza de 100-150km.
      Ar putea fi util ca aeronava anti-drona MALE:
      – se invarte in zona de interes (sa zicem ca face naveta intre Braila si Calarasi la o altitudine medie) si cand primeste alerta de la un radar terestru se deplaseaza in zona tintei dirijat de la sol
      – la 15-25km incadreaza tinta cu radarul propriu, in 2-3 minute realizeaza interceptia si daca este cazul o doboara cu mitralierele de bord. Ieftin si probabil destul de eficient.

      4
      • O solutie foarte interesanta. Probabil un astfel de avion ar fi destul de scump, dar te-ar scapa de o mare problema. Tot imi vin in minte soldatii armeni care habar nu au ca cineva de la un pupitru se uita la ei si in cateva secunde….

        2
      • Sau un IRST in loc de radar? Ceva poate acrosat si posibil sa il montezi in functie de misiune?
        Pentru asta iti ami trebuie si Mistral / stinger ca sa nu devii victima in caz de UCAV.

        1
      • re deja IRST daca data link-ul este bun nu mai ai nevoie sa pui radar propriu insa iti trebuie mai multe chestii ca sa nu te dea jos drona. Mistral 3?

        • pai da, si chiar rachete AA cu bataie putin mai lunga (Sidewinder/Iris-T sau mai vechile rachete integrate pe Lancer), ca si dronele MALE au mai nou acces la alde Stinger/Mistral specificat in articol.
          Pentru drone mai slab inarmate sau neinarmate, poti si cu STAR-80L/APKWS, si mai ieftine decat Mistral/Stinger

      • Plus ca poate sta sub prelata in zapada. 😛

        1
  11. Prefer asta, mai ales ca nu suntem novici pe familia asta de zburatoare:
    https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259

    1
  12. Vad ca toata lumea se refera la rusi ca principalul adversar, foarte adevarat de altfel.
    Totusi, in cazul in care o sa avem si noi Karabachul nostru, nu ne-ar prinde bine un turboprop care poate sa stea mult in aer si sa care mult? Insurgentii ar avea cel mult MANPADS, nici vorba de apararea stratificata de tip rusesc.
    Si apropo, rusii au cu nemiluita la ei acasa, ca sa ajunga la noi trebuie sa ocupe intai Ucraina si sa treaca si prin Moldova, pt ca pe mare deocamdata nu au cu ce sa care decat cantitati mici. my 2 cents

    1
    • Nu, nu avem niciun NK. Este exemplul Cataloniei în Europa. Iar Spania este un stat federal. Și guvernul spaniol a târât bătut, amendat, desființat tot ce a vrut în limitele legii. România trebuie doar să nu facă greșeli tâmpite, gen regimul Dragnea. Un stat echilibrat, democratic, fără școli doctorale la Școala de poluție, va beneficia de sprijin de la Bruxelles în caz că vreun idiot de instigator va încerca ceva prin Transilvania. Dar pentru asta, trebuie ca romanii să pună accent exact pe ce nu prea le place. Educație

      3
  13. Noi avem BASARABIA si un pic de Transnistrie peste Nistru.

    • Care noi? Ca noi am semnat nu demult niste tratate prin care am spus exact cotrariul a ce zici tu…

      1
    • Noi, adică România, nu are nimic peste Prut. Cât timp nu se implică militar peste granițe, România are umbrelă NATO, indiferent ce vor face rușii în Republica Moldova . Vrea altceva? Înarmate, scos trădătorii din armată, politică, infrastructura, educație, sănătate. Astfel devine mai atractivă ca Rusia. Altfel, primul soldat român care trece peste Prut va fi ucis exact de unu care vorbește românește.

      1
      • România are OAMENI peste Prut, unii cetățeni cu acte in regulă, altii inca nu.
        Dacă Armata indeplini vreodata misiuni peste Prut, nu va întâlni nicio rezistență, niciun general moldovean nu va da ordin sa se tragă sau daca unul va da, ofițerii si soldații nu il vor îndeplini.

        1
  14. „Sa ne reamintim ca Piper PA-48 Enforcer, derivat al P-51 Mustang conceput pentru sprijinul la sol si nu pentru antrenament, era echipat cu un motor turbopropulsor Lycoming YT55-L-9 de 2445CP, atingea o viteza maxima de 555km/h, un plafon de 20km (?!)”

    Este o gresealà în Wikipedia versiunea englezà. Plafonul operational era de 20.000 ft, nu metri, deci 6.096 m.

  15. La cât stă în aer și cât de ieftina e ora de zbor, eu l-aș vedea perfect pentru patrulare maritimă cu acea electronică șmecheră de la Elbit.

    Posibil ca fix pentru acest rol să îl dorească și filipinezii, că au multe insule și insulițe și ceva diferenduri cu chinezii.

    1
    • @stark…in ultima instanta. De obicei pt patrulare maritima misiunile sunt f. lungi iar lucrurile sunt de multe ori neclare, situatii de lupta amestecate cu simple incalcari ale legislatiei, uneori misiuni umanitare, samd. si ai nevoie de un avion spatios, cu locuri pt operatori, poate chiar mici spatii de odihna, samd. Super Tucano ar putea face doar in ultima instanta asa ceva. De obicei sunt avioane de pasageri modificate, cea mai mica celula pt asa ceva mi-as imagina-o pe cea de BN-2. Va mai aduceti aminte de o nebunie de articol despre IAR-93 in rol de patrulare maritima?

      • @stelian,

        Am fost prea laconic (și e vina mea) și ai completat bine.

        Nu mă refer la „patrulare” gen P3 Orion, pe distante lungi și vreme lunga.

        Mă refer la patrulare și rezolvări situații punctuale in ZEE (gen survolarea unor nave care se apropie agresiv de ZEE sau platforme maritime). Un fel de „poliție maritimă”, daca vrei.

        Sta 8 ore in aer, cara mult, poți pune gen doua NSM sub aripi / torpile ASW etc.

        IAR-93 …da și nu… Stătea mult prea puțin în aer pentru așa ceva. Un 8h, cat sta Tucano, cred că ar fi un minim.

        Deci, da, ai dreptate … În ultimă instanță.

        1
  16. Eu as achita vreo 15, 20 bucati si as da in dotarea Garzii Nationale Romane ( care nu exista inca), pilotii rezervisti au posibilitatea ieftina sa isi mentina orele de zbor, iar in caz de razboi pot indeplini misiuni anti drone, sau sa atace un convoi logistic, puncte de control, sau in apararea unui oras ca suport la lupte de strazi, etc.
    – partea cea mai pozitiva ( dupa info producatorului).,Tucano dotat usor ii trebuie doar 390 m sa parcurga pana ce se ridica, iar la greutatea maxima doar 510 m , pana ce decoleaza. .

    2
  17. Parerea mea este ca daca vrei sa ai avioane de scoala, atunci mergi pe supersonice – gen soim. Nimeni nu te impiedica sa iei citeva motoare noi si puternice si sa lucrezi cu Elbit pentru niste radare si avionica de carlinga cit mai apropiate de avioanele de vinatoare pe care le ai sau pe care intentionezi sa le ai in viitor.
    Nu are sens sa faci scoala pe turbo-prop si apoi sa faci trecerea pe jet, e pierdere de timp si de bani.

    Rezervisti ? Really ? Cind tu nu ai bani sa zbori cu ce ai, cit mai mult ?

    In alta ordine de idei, vrei sa ai o forta zburabila cit mai mare si mai buna, raportata la pret/performanta ? Nu iei F35, sa plingi linga el si sa stea la sol, iei Grippen E/F sau F18, pararea mea. F16 ? Da, doar daca ai super deal pentru el. Altfel, tot asa, o sa stai sa plingi linga el ca nu-ti permiti ora de zbor, sau ca e zapada si nu merg utilajele de dezapezit. Noi nu sintem in stare sa instruim pilotii aici, trebuie trimisi cu anii in strainatate si apoi ii pui sa zboare din an in paste ….

    Nimeni nu gindeste pe termen lung, nimeni nu se gindeste ca daca firmele mici mor, bani la buget yok, bine ca se vor scoate tichetele de vacanta la bugetari, o cheltuiala inutila si deloc bine-venita, pentru oameni care nu-si fac treaba pentru care sint platiti si care cred ca li se cuvine salariu mare pe munca putina sau deloc.

    Daca omori firmele care produc si aduc bani la buget, de unde sa ai sa platesti avioane si tancuri si altele ?
    Plus pensiile nesimtite si nemeritate ….si tot felul de privilegii.

    Asta-i statul roman, plin de capusati si profitori, complet nesimtiti in consumarea banului public.

    Pina nu se schimba ceva fundamental in conducerea si viziunea liderilor nostrii, nu o sa o ducem bine si vom fi mereu o tara de mina a 14-pea, buna doar de muls si sa faca cumparaturi mici, pe credit, cu buletinul,

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *