Ce-ar fi fost daca…

Episodul 3 – Cuirasate pentru Marina Militara Romana ?

 

Evident, este vorba despre perioada interbelica.

 

Asa cum spuneam in Episodul 2 – Programul naval interbelic al Romaniei, Ministerul Apararii s-a gandit in repetate randuri ca ar fi bine sa achizitionam cateva nave mai mari, macar crucisatoare, desi nu stim exact cam la ce dotari si performante s-au gandit.

Astfel, in 1924 se gandeau la 3 crucisatoare usoare, in 1929 se gandeau doar la 2 iar programul naval din 1937 prevedea doar un crucisator, fara a spune daca se gandeau la unul usor sau la unul greu. A mai urmat un program fantasmagoric cu 180 de nave dar n-am gasit date privind componenta “pachetului”.

Totusi, atat Wikipedia cat si alte forumuri de discutii pe teme navale citeaza cartea Black Sea Fleets: War on the Black Sea 1939-1945, aparuta in 2008 sub semnatura lui Mike Bennighoff si care mentioneaza discutiile purtate de autoritatile romane cu firme italiene pentru achizitionarea unor cuirasate de buzunar si/sau crucisatoare.

 

Textul preluat din carte, pe unul din forumuri, suna cam asa:

“Ajutate de subsidii generoase din partea statului, santierele navale italiene ofereau cele mai bune targuri/oferte pentru puterile de rang 2 si 3 in cautare de noi nave. Consortiul Ansaldo a prezentat o serie de schite de crucisatoare. Multe erau variante ale crucisatorului “Duca degli Abruzzi”, aflat in constructie pentru marina italiana.

Inspirat de “cuirasatele de buzunar” germane, Proiectul UP90 instala 6 tunuri de 10in (254mm), intr-o pereche de turele triple, pe coca unui crucisator usor de 8000 to. Avea un puternic armament antiaerian pentru o nava de marimea ei, cu o duzina de tunuri de 4in (102mm), 8 de 40mm si 16 de 20mm. Niciunele dintre arme nu erau dupa standardele italiene; cele mai multe dintre ele ar fi fost modele suedeze Bofors, in linia distrugatoarelor romanesti construite in santierele italiene. Nava ar fi dispus de 3 hidroavioane si de sase tuburi lanstorpila.

Nava era proiectata pentru o viteza de 30 noduri, cu turbine furnizand 60.000 CP (comparativ cu 100.000 CP si 34 noduri pentru Abruzzi). Ar fi avut o centura blindata de 4in (102mm) si o protectie la punte de 2.5in (cca 63.5mm) – fata de 100+30mm la centura si 40+10/15mm la punte, la Abruzzi. De asemeni, era o schema de blindaj considerabil mai buna decat a modelului german.

Instalarea tuturor acestora pe 8000to ar fi fost o realizare enorma si este extrem de improbabil ca ar fi indeplinit aceste cerinte. „Deutschland”, modelul lor german, atingea 11.700 tone cu blindaj mai subtire, masini putin mai slabe si o coca cu doar 5m mai lunga. UP90 probabil ar fi avut un deplasament similar…

Ansaldo a oferit proiectul si statului Chile si amandoi prezumtivii clienti au manifestat dubii privind abilitatea firmei de a o livra la un deplasament atat de mic. Sperand sa salveze proiectul, proiectantii au remodelat-o ca un crucisator usor conventional. Armamentul principal a devenit 9 x 6in (152.4mm) in trei turele triple de tipul celor instalate pe cuirasatele clasei Littorio si, in speranta vanzarii navei catre marina italiana drept noul crucisator al programului 1939, tunurile au revenit la modelele italiene standard.

Marina italiana a preferat o nava mai mare in timp ce Romania si Chile s-au dovedit sovaielnice in a renunta la tunurile calibru mare. Romanii au cerut un nou design cu tunuri de 11in (283mm) precum cuirasatele de buzunar germane iar Ansaldo a prezentat Proiectul 102. Aceasta nava avea un deplasament rezonabil – 10.500to, cu o coca mai lunga decat Proiect 90 pentru a realiza 31 noduri pe baza a 75.000CP. Dar acesta era un proiect scump, ca si Proiect 90, iar romanii au ezitat.

Sesizand oportunitatea, firma rivala OTO a prezentat un crucisator mult mai mic, in gama de pret ceruta de Romania. Pastrand practica italiana, acesta ar fi fost un “model de export” al classei Abruzzi, cu cca jumatate din deplasamentul acesteia si cu 6 tunuri de 6in montate la prova in doua turele triple, identice cu cele ale clasei Littorio. Puntea pupa a fost rezervata pentru o catapulta si un sistem de gestionare a hidroavioanelor, facand din nava o versiune minuscula a clasei japoneze Oyodo. Acesta acoperea necesitatile Romaniei pentru cercetare indepartata si se incadra in bugetul sau dar, desigur, nu furniza prestigiul unui cuirasat de buzunar iar aceasta a dezamagit unii amirali.

Micul crucisator purtator de hidroavioane ar fi fost alegerea cea mai probabila dar izbucnirea razboiului in 1939 a schimbat prioritatile Romaniei. Achizitiile din strainatate ale Romaniei s-au indreptat catre tancuri, avioane si artilerie care puteau fi livrate imediat, spre deosebire de nave care ar fi petrecut cativa ani pe calele de montaj ale unui santier strain.”

Site-ul care a preluat textul vorbeste chiar despre 2 cuirasate de buzunar, „Mihai Viteazul” si „Stefan cel Mare”, precum si despre 2 crucisatoare-cercetas, „Calugareni” si „Selimbar”. Un alt site pomeneste de trei cuirasate de buzunar.

Pentru a intelege de la ce s-a pornit, sa aruncam o privire pe caracteristicile clasei Duca degli Abruzzi (Garibaldi, dupa alte surse). Clasa Duca degli Abruzzi a fost a 5a si cea mai puternica subclasa a seriei de crucisatoare usoare Condottieri si cuprindea 2 nave: Duca degli Abruzzi si Giuseppe Garibaldi.

Clasa Duca degli Abruzzi / Garibaldi

 

Caracteristici:

Deplasament: 9.440to standard, 11.575to full (Garibaldi avea cca 400to mai putin);

Dimensiuni: 187 x 18.9 x 6.9m;

Propulsie: pacura 1700t, 8 boilere Yarrow, turbine Parsons, 100.000CP, 2 elici;

Performante: 34 noduri, autonomie cca 4200 NM / 17 noduri;

Blindaj (mm): centura: 100+30, punti: 40+10/15, barbete: 100-30, turele 135, comanda 140-30;

Armament: 10x6in/55 Ansaldo 1934,  8×100/47 OTO 1928, 8×37/54 Breda 1932, 8×13.2/76,

6x533TT, 2 lansatoare grenade AS (12buc), 80-108 mine (Bollo / Elia / P200);

Aviatie: 2 catapulte, 4 hidroavioane ( Cant.25 / Ro.43 / Ro.44);

Echipaj: 640-692.

 

Sa vedem variantele propuse Romaniei:

Proiect UP90 P102 (initial) P102 (modificat)
Deplasament standard (to) 8.000 10.500 10.500
Dimensiuni (m) 176 x 19 x 5.6 187.5 x 21 x 5.8 187.5 x 21 x 5.8(?)
Propulsie (CP) 60.000 75.000 75.000
Viteza (noduri) 30 31 31
Blindaj centura/punte (mm) 100/63 100/63 100/63
Artilerie principala 2x3x254mm 2x3x283mm 2x3x283mm
Artilerie secundara 6x2x120mm DP 4x2x150mm
Artilerie AA grea 6x2x102mm 6x2x102mm
Artilerie AA medie 4x2x40mm 8x2x40mm
Artilerie AA usoara 8 x 2 x20mm 8x2x20mm 20x1x20mm
Torpile 2x3x533mm 2x3x533mm 2x3x533mm
Catapulta 1 1 1
Hidroavioane 3 2 3

 

Singurul desen din care ne-am putea face o idee despre proiectul P102 (varianta propusa de italieni) nu este foarte clar dar ne arata influentele claselor Condottieri si Deutschland, diferentele fata de proiectul german (pe langa artileria secundara si AA) fiind schimbul de locuri dintre catapulta si lanstorpile, la P102 pupa fiind destinata catapultei in timp ce lanstorpilele sunt amplasate putin dupa castelul prova, in fiecare bord.

Proiectul 102, prima varianta

Dupa parerea mea, combinatia propusa de italieni, ca protectie antiaeriana, mi se pare mai buna, dorinta alor nostri de a avea o artilerie secundara de 150mm facandu-i sa renunte la tunurile Bofors de 40mm, extrem de utile impotriva avioanelor de atac in picaj, asa cum aveau s-o dovedeasca in campaniile din Pacific si nu numai.

 

Sa ne uitam la armamentul de la bord si la posibilii furnizori pentru acesta.

Ne vom uita intai la suedezi, preferatii romanilor, apoi vom cauta si alte optiuni.

 

Tunurile calibrul 283mm

Suedia

Tunul tip 28.3cm/45 model 1912 a dotat cuirasatele costiere clasa Sverige.

Intrat in serviciu in 1917, s-a dovedit foarte performant pentru vremea lui, cu o cadenta de tragere de 3-4 lov./ minut si o precizie foarte buna.

Tragea lovituri AP de 305kg cu 870m/s.

Bataia maxima era de 19.600m, la o elevatie de 18 grade. Introducerea modelului de proiectil Arrow Nose, in 1930, a crescut bataia maxima la 30.000m la o elevatie de 25 grade.

Penetra bordaj de 350mm la 6.000m si 155mm la 18.000m. Tot la 18.000m perfora punti de 87mm.

Instalat in turele duble cu masa de 400to. Elevatia era limitata de modelul constructiv al navei si de conceptia de utilizare. Viteza de rotatie a turelelor era de 4 grade/s.

Unghi de incarcare: 0 grade.

Germania

Nemtii au produs tunuri de 283mm inca din 1890, imbunatatindu-le constant, crescandu-le cadenta de tragere si bataia maxima.

Printre ele si tunurile 28cm/45 SK L/45 care au servit in primul razboi mondial pe cuirasatele clasei Nassau si pe crucisatorul de batalie Von der Tann iar in cel de-al doilea razboi mondial au ajuns tocmai pe malul Marii Negre, in dotarea bateriilor Tirpitz si Lange Bruno.

Cu o cadenta de 3 lovituri/ minut, trimiteau proiectile de 284kg la 36.900m.

Ma voi opri la modelele produse in perioada interbelica si care au intrat in dotarea navelor de lupta germane in WWII.

Tunul tip 28cm/52 SK C/28, intrat in serviciu in 1930, a dotat cele 3 cuirasate de buzunar ale clasei Deutschland.

Cu o cadenta de 2.5 lov./minut, tragea proiectile APC si HE de 300kg cu o viteza initiala de 910m/s.

Bataia maxima era de 36.475m la o elevatie de 40 grade.

Perfora bordaj de 340mm la cca 8000m si 160mm la 20.000m

Instalat in turele triple de 600to, cu viteza de rotatie de 6-7.2 grade/s.

Unghi de incarcare: +2 grade.

Tunul tip 28cm/54.5 SK C/34, intrat in serviciu in 1938, a dotat cele doua cuirasate ale clasei Scharnhorst iar dupa planificata trecere a acestora la tunuri de 380mm ar fi urmat sa doteze crucisatoarele clasei P, proiect abandonat.

Cu o cadenta de 3.5 lov./minut, tragea proiectile APC de 330kg cu o viteza initiala de 890m/s

Bataia maxima era de 40.930m la o elevatie de 40 grade.

Tunul a inregistrat una dintre cele mai lungi lovituri la tinta din timpul razboiului, Scharnhorst lovind portavionul britanic HMS Glorious de la 24.200m.

Proiectilul perfora 460mm bordaj la 7.900m si 291mm la 18.300m, distanta la care penetra 48mm blindaj punte.

Era instalat in turele triple de 750to, cu viteza de rotatie de 7.2 grade/s.

Unghi de incarcare: +2 grade.

 

Candidatul optim ar fi fost suedezul 28.3cm/45 Model 1912, datorita cadentei ridicate si preciziei dar cu conditia sa produca si o turela tripla.

A doua optiune ar fi fost neamtul SK C/28 in turelele triple ale clasei Deutschland, poate un pic upgradate ca blindaj. Dupa cum s-au derulat operatiunile navei Admiral Graf Spee in Atlanticul de Sud, inclusiv in batalia de la River Plate, tunurile meritau banii cu prisosinta.

SK C/34 intra in serviciu abia in 1838 si era putin probabil sa ni-l livreze noua, fara a mai spune ca in perioada discutiilor pe proiect, Romania era in tot felul de Antante menite sa ne apere de tendintele expansioniste ale germanilor si prietenilor acestora.

 

Tunurile calibrul 150mm Aici intra cele de 150mm si cele de 6in (152.4mm)

Suedia

15.2cm/50 Model 1912, intrat in serviciu in 1917, a dotat navele clasei Sverige.

Cu o cadenta de 3-4 lovituri/minut, tragea proiectile AP de 46kg cu 850m/s.

Bataia maxima era de 13.700m la o elevatie de 30 grade.

Instalat in turele duble cu masa de 80-90to sau in turele simple.

15.2cm/55 Model 1930, intrat in serviciu in 1934, a dotat crucisatorul purtator de hidroavioane Gotland.

Cu o cadenta de 5 lovituri/minut, tragea proiectile AP de 46kg cu 900m/s.

Bataia maxima era de 24.400m la o elevatie de 45 grade.

Instalat in turele duble cu masa de 71 to sau in cazemate.

Germania

Germanii au produs tunuri cal 150mm inca din 1895 dar ma voi referi doar la tunurile care intrasera in serviciu in perioada proiectului si au operat pe nave de lupta in al doilea razboi mondial.

15 cm/45 (5.9″) SK L/45, intrat in serviciu in 1908, in WWI a servit ca artilerie secundara pe navele capitale germane si ca artilerie principala pe numeroase clase de crucisatoare. In WWII a echipat crucisatoarele auxiliare (raider) care au operat in Atlantic si Oc.Indian.

Cu o cadenta de tragere de 5-7 lovituri/minut, tragea lovituri AP, HE de 45.3kg cu 835m/s.

In WWII, bataia maxima a fost de 19.400m la o elevatie de 30 grade.

Durata de viata a tevii era de 1400 lovituri.

Instalat pe piedestale simple, pe punte sau in cazemate.

15 cm/60 (5.9″) SK C/25, intrat in serviciu in 1929, a echipat crucisatoarele Nurnberg, Leipzig si cele 3 nave ale clasei Konigsberg.

Cu o cadenta de 6-8 lov/minut (Konigsberg si Lepizig) si 10-12 lov/minut (Nurnberg), tragea lovituri APC si HE de 45,5kg cu 960m/s.

Capacitatea de penetrare era de 60mm bordaj la 3.200m si 20mm la 11.200m.

Bataia maxima era de 25.700m la o elevatie de 40 grade.

Durata de viata a tevii era de 500 lovituri.

Instalat in turele triple cu masa de 137-147to si viteza de rotatie de 6-8 grade/s.

Unghi de incarcare +3 grade.

15 cm/55 (5.9″) SK C/28, intrat in serviciu in 1934, a echipat navele claselor Deutschland, Scharnhorst si Bismark, ca artilerie secundara.

Cu o cadenta de tragere de 6-8 lov/minut, tragea lovituri APC si HE de 45.3kg cu 875m/s.

Bataia maxima era de 23.000m la o elevatie de 40 grade.

Durata de viata a tevii era de 1100 lovituri.

Era instalat pe piedestaluri simple sau in turele duble cu masa de 110-120to si viteza de rotatie de 9 grade/s.

Unghi de incarcare +3 grade.

Marea Britanie

Britanicii au produs si mai multe tipuri de tunuri de 6in, fata de nemti, dar ma voi opri la cele mai moderne aflate in serviciu in momentul proiectului si care au operat pe nave de lupta in WWII.

6″/50 (15.2 cm) BL Mark XXII , intrat in serviciu in 1921, a servit ca artilerie secundara pe cuirasatele clasei Nelson.

Cu o cadenta de 5 lov./minut, tragea lovituri CPBC si HE de 45.3kg cu 898m/s.

Bataia maxima era de 23.590m la o elevatie de 45 grade.

Durata de viata a tevii era de 600 lovituri.

Era instalat in turele duble, cu masa de 76.2to si viteza de rotatie de 5 grade/s.

Unghi de incarcare: +5 grade.

6″/50 (15.2 cm) BL Mark XXIII, intrat in serviciu in 1933, a echipat ca artilerie principala crucisatoarele claselor Leander, Perth, Arethusa, Southampton, Edinburgh, Fiji, Ceylon, Swiftsure.

Cu o candenta de 6-8 lov./minut, tragea lovituri CPBC si HE de 50.8kg cu 841m/s.

Bataia maxima era de 23.300m la o elevatie de 45 grade.

Capacitatea de penetrare era de 76mm bordaj la 11.430m si 51mm punte la 20.120m.

Durata de viata a tevii era de 1100 lovituri.

Instalat in turele duble (92to), triple si cuadruple, cu o viteza de rotatie de 5-7 grade/s.

Unghi de incarcare:  de la -5 la + 12.5 grade.

Franta

152 mm/55 (6″) Model 1930, intrat in serviciu in 1935, a servit ca artilerie pricipala pe crucisatoarele claselor Emile Bertin, La Galissonniere si De Grasse iar ca artilerie secundara, DP, pe cuirasatele clasei Richelieu.

Cu o cadenta de 5-9 lov/minut, tragea lovituri SAP si HE (55-56kg) cu 870m/s

Bataia maxima era de 25.474m cu elevatie de 45 grade.

Capacitatea de penetrare era de 122mm bordaj la 9.970m.

Durata de viata a tevii era de 300-350 lovituri.

Instalat in turele triple, SP (172to) la crucisatoare si DP (228t) la cuirasate, cu o viteza de rotatie de 12 grade/s.

Unghi de incarcare de la -5 la +12 grade la turelele SP si oricare la cele DP.

Italia

152 mm/53 (6″) Models 1926 / 1929, intrat in serviciu in 1929/1930, a dotat crucisatoarele familiei Condottieri, mai putin ultimele 2 (Duca degli Abruzzi si Garibaldi).

Cu o cadenta de 5-8 lov./minut (M1929), tragea proiectile AP de 47.5kg cu 850m/s si HE de 44.3kg cu 950m/s. Modelul 1926 tragea lovituri AP de 50kg cu 1000m/s, cu 4lov/minut.

Bataia maxima era de 22.600m cu AP47.5kg, 24.600m cu HE44.3kg si 28.400m cu AP50kg.

Instalat in turele duble de 85to-M1926, cu o viteza de rotatie de 6 grade/s.

Unghiul de incarcare era de +20 grade pentru M1926 si oricare pentru M1929.

 

Aceasta era oferta momentului pentru calibrul 150-152mm, in caz ca nu vroiam sa luam de la rusi.

Cel mai probabil, alegerea s-ar fi facut intre neamtul 15 cm/55 (5.9″) SK C/28, britanicul 6″/50 (15.2 cm) BL Mark XXIII si italianul 152 mm/53 (6″) Model  / 1929. Alte variante ieseau din calcul din cauza razei reduse de lovire / cadentei scazute / duratei reduse de viata a tevii.

 

Tunurile calibrul 120mm DP

Chiar daca mai multe tari produceau tunuri de 120mm DP, favoritul clar, daca se decidea dotarea navelor cu calibrul acesta, ar fi fost 12 cm/50 (4.7″) Skoda-Bofors Mk4.

Tunul echipa deja, in turele simple, distrugatoarele clasei Regele Ferdinand.

In 1929 tunul a echipat monitorul Ardeal iar intre 1936-1939 monitoarele clasei Bratianu, toate cu turele simple.

Mai tarziu, in 1942-1943, monitorul Basarabia avea sa fie dotat cu doua turele duble 120mm/50, DP, cu elevatie de 70 grade, exact tipul propus de italieni pentru P102.

Caracteristici:

Intrat in serviciu in 1928, a echipat distrugatoare suedeze si olandeze.

Cu o cadenta de 10 lov./minut, tragea lovituri HE de 24kg cu 900m/s.

Bataia maxima era de 19.500m cu elevatie de 45 grade, plafonul maxim fiind de cca 11.000m.

Instalat in turele simple de 10to si duble de cca 20to.

 

Tunurile antiaeriene calibrul 100mm

La fel, chiar daca multe tari produceau calibrele 100, 102, 105, favoritul ramane 102mm/45 care avea sa fie instalat pe puitorul Amiral Murgescu.

Unele surse il indica de tip Bofors, dar nu am gasit date care sa confirme.

Foarte posibil sa fi fost cumparate din Marea Britanie, vorbind despre modelul 4″/45 (10.2 cm) QF Mark XVI sau XVII .

Intrat in serviciu in 1936, tunul a fost produs in cantitati mari si a dotat de la cuirasate si portavioane pana la distrugatoare, fregate, sloop-uri, puitoare de mine, transportoare de trupe si alte nave auxiliare, fiind utilizat si de canadieni si australieni.

Cum Romania avea o relatie buna cu britanicii de la care importam deja tunuri antiaeriene de 75mm Vickers, foarte probabil sa fi cumparat si tunurile pentru Murgescu.

Pozele initiale cu Amiral Murgescu arata tunurile dotate cu scuturi, montaj tipic Mark XX intalnit pe distrugatoarele si fregatele australiene.

Amiral Murgescu, la inceput de cariera, cu scuturi

 

Cu o cadenta de 15-20 lov/minut, tunul tragea lovituri SAP (17.35.kg) si HE (15.88kg) cu 811m/s.

Bataia maxima era de 18.150m cu elevatie de 45 grade si plafonul maxim era de 11.890m.

Instalat in turele simple si duble, cu actionare manuala, cele duble avand variante actionate electric, in WWII.

Tunul a fost foarte eficient, Murgescu doborand 12 avioane sovietice.

 

Tunurile antiaeriene cal. 40mm

Aici, fara urma de indoiala, este Bofors, Romania achizitionand tunuri antiaeriene Bofors 40mm/60 Model 1936, pentru trupele terestre.

Trebuie precizat ca modelul este cel original, suedez, inainte ca britanicii si americanii sa-l reproiecteze si sa-l produca la scara industriala, cu performante imbunatatite.

Pana la razboi, suedezii au produs 182 tunuri, varianta terestra, pentru uz propriu si 295 pentru export (inclusiv in Romania) si 11 tunuri navale pentru uz propriu si 61 sisteme pentru export. Au produs atat modele racite cu aer cat si cu apa, cu cca 15 modele de afet, cu una si doua tevi si pentru submarine. Variantele duble cu racire cu apa erau integrate cu telemetre Hazemeyer de 1.5 sau 2m.

Caracteristici:

Camp vertical de tragere: -5/+90;

Viteza initiala a loviturii: 850m/s;

Masa proiectilului: 0.95 kg;

Cadenta ciclica: 120 lov./minut;

Alimentare: 2 clipuri x 4 lovituri;

Raza maxima: 12.000m @45grade;

Plafon maxim eficace: 3800m;

 

Alte optiuni:

Germania

3.7 cm/L83 (1.5″) SK C/30, intrat in serviciu in 1934, a dotat aproape toate navele Kriegsmarine, cel putin pana in 1944, precum si navele aliatilor europeni din Axa.

Era un tun cu incarcare individuala, tragand lovitura cu lovitura, la o cadenta practica de 30-40 lov/minut.

Este foarte ciudat ca, desi germanii scot tunuri automate cal.37mm inca din 1935, acestea vor fi utilizate pentru trupele de uscat, marina aratandu-se interesata abia in 1943 sa se doteze cu un tun automat.

Caracteristici:

Tunul tragea proiectile HE-T si AP-T de 0.742kg cu 1000m/s

Bataia maxima era de 8.500m iar plafonul eficace de 4200-4.800m.

Instalat pe afeturi simple si in turele duble, deschise.

Italia

37 mm/54 (1.5″) Models 1932, 1938, 1939, intrat in serviciu in 1934, a echipat toate cuirasatele si crucisatoarele flotei italiene.

Cu o cadenta ciclica reglabila la 60/90/120 lov/minut, tragea proiectile HE de 0.823kg cu 800m/s.

Bataia maxima era de 7.800m iar plafonul eficace era de 5.000m

Instalat pe afeturi duble, cu racire cu apa (M1932), cu aer (M1938 sau pe afeturi simple, pliabile (M1939).

 

Tunurile antiaeriene calibrul 20mm

Oerlikon 20mm/70, intrat in serviciu in 1939, a echipat puitorul Amiral Murgescu.

Cu o cadenta ciclica de 450 lov/minut, tragea lovituri HE, HE-I, HE-T, SAP, AP-T de 0.123kg, cu 835m/s

Bataia maxima era de cca 4400m, cea eficace de cca 1000m iar plafonul maxim era de cca 3000m

Era alimentat de un incarcator cu 60 lovituri.

A fost intens produs de aliati, in variante simple si duble, varianta simpla fiind cea preconizata si pentru Mihai Viteazul. L-au utilizat si nemtii, mai restrans, sub denumirea 20/70 Flak28, 29.

2cm/65 C/30, C38. Primul intra in serviciu in 1934, al doilea in 1940, dotand aproape toate navele Kriegsmarine si ale aliatilor din Axa.

Cu o cadenta ciclica de 280 lov/minut (C/30) si 480 lov/minut (C/38), trageau lovituri HEI de 0.134kg cu 835m/s si APT de 0.148kg cu 800m/s.

C/30 folosea un incarcator de 20 lovituri iar C/38 unul de 40 lovituri.

Bataia maxima era de 4.900m iar plafonul maxim de 3.700m.

Instalate pe afeturi simple, C/38 avand o varianta quadrupla, Vierling L/38, si doua variante, una simpla si una dubla, pentru submarine.

 

Probabil, optiunea initiala ar fi fost 20mm/70 dar in mod sigur ar fi urmat trecerea la C/38, eventual si varianta quadrupla.

 

Torpilele cal. 533mm

Aici optiunea se indrepta clar spre torpilele italiene, utilizate deja pe distrugatoarele clasei Regele Ferdinand si pe submarinul Delfinul.

53.3 cm (21″) Si 270/533.4 x 7.2 „M”, model Silurifico Italiano, a echipat crucisatoarele si distrugatoarele flotei italiene.

Masa 1.700kg, lungime 7.2m, incarcatura de lupta 270 kg.

Raza de actiune: 4.000m la 46noduri, 8.000m la 35noduri si 12.000m la 29noduri.

 

Observatii privind proiectul P102:

  1. Mi se pare prea mic pescajul de doar 5.8m. Clasa Deutschland, cu blindaj mai subtire, mai putina artilerie antiaeriana si masini mai slabe, calca 7.25m. Probabil ca pe acolo ar fi ajuns si „Mihai Viteazul”.
  2. Nu cred ca deplasamentul preconizat pentru Proiect 102, de 10.500tone, ar fi fost cel real. Mai degraba un 12.000to standard si 14.000to full.
  3. Cresterea de deplasament ar fi avut ca efect si o scadere de viteza, probabil la 28-29 noduri;
  4. In privinta echipajului, daca clasa Deutschland avea echipaj de 619 oameni, „Mihai Viteazul”, cu surplusul de artilerie antiaeriana, ar fi trebui sa se apropie de 670-680 oameni.
  5. Nava fusese proiectata pe modelul de raider, avand catapulta si avioane, lucru nenecesar intr-o mare inchisa unde poti asigura cercetarea si acoperirea cu avioane de la coasta. Chiar si sovieticii si-au debarcat catapultele si avioanele de pe nave, la inceputul WWII.
  6. Spatiul eliberat la pupa l-as fi folosit pentru instalarea a 1-2 lansatoare triple de torpile si/sau pentru sine de lansare a minelor si grenadelor de adancime.

 

Acum, ca am trecut in revista detaliile tehnice, sa incercam sa ne gandim cat de utile ar fi fost navele cu pricina.

 

Sa vedem care era mediul in Marea Neagra.

Mediul era naspa rau: ditamai flota sovietica, aviatie multa in Crimeea, o caruta de submarine.

Submarinele sovietice

Nu stiu cate submarine aveau rusii in Marea Neagra, in 1937, dar la 22 iunie 1941 aveau 44 active, alte 9 in probe de mare si 4 in constructie.

Toate foloseau torpile de 533mm, cu incarcatura de lupta de 300kg (400kg mai tarziu).

Cum principala baza navala a Romaniei era Constanta, rusilor nu le ramanea decat sa urmareasca culoarele de iesire din barajele de mine si sa astepte nava sa intre/iasa.

Evident ca se executa o schema de protectie antisubmarin, la intrarea/iesirea navelor, dar era suficient un submarin costier, greu de observat, sa-l nimereasca cu una din cele doua torpile.

Schema de blindaj a navei nu era stralucita, probabil mai slaba decat a clasei Duca degli Abruzzi, asa ca o torpila l-ar fi scos din functiune cateva luni in timp ce 2 sau 3 torpile l-ar fi dat cu rotile in sus. Pe langa pierderile de vieti, va dati seama cum ar fi exploatat mediatic sovieticii un astfel de succes.

Tot schema de blindaj o facea vulnerabila la minele antinava.

Schema de blindaj Duca degli Abruzzi

La fel, trimiterea navei in misiuni de escorta a convoaielor spre Bosfor o expunea atacurilor submarinelor, luand in calcul viteza mica de deplasare a convoaielor (9-12noduri).

 

Aviatia sovietica a Flotei Marii Negre

Aceasta era mai mare decat toata aviatia noastra militara, numarand cca 200 bombardiere si cca 200 vanatori, alaturi de avioane de recunoastere si de transport.

In situatia asta, executarea de actiuni de recunoastere cu nave de suprafata sau de atac pe timp de zi iesea din discutie, navele neavand posibilitatea sa se apropie de obiective fara a fi depistate si atacate de aviatia si flota adversa.

 

Flota sovietica de suprafata

  1. Parijskaya Komuna:

– deplasament 23.300/26.900to initial, 27.060/30.395to in 1941 (adaos blistere antitorpila);

– lungime: 181.2m initial, 184.9m in 1941;

– latime: 26.9m initial, 32.5m in 1942 (blistere);

– putere instalata: 42.000 CP (carbuni) initial, 60.600 CP (pacura) 1941;

– viteza maxima: 23 noduri initial, 22.5 noduri 1941;

– blindaj centura: 225mm initial, 275mm 1941 (blistere);

– blindaj punti: 38+25+12mm;

– blindaj frontal si lateral turele: 205mm;

– blindaj plafon turele: 76mm initial, 152mm 1941;

– artilerie principala: 4x3x305mm/52;

– cadenta: 2.2 lov/minut;

– elevatie: 25 grade initial, 40 grade 1941;

– bataie maxima: 24.600m initial, cca 35.000m 1941;

– penetrare blindaj vertical: 352mm/9140m, 207mm/18.300m, 127mm/27.430m;

– penetrare punti: 60mm/18.300m, 140mm/27.430m;

– artilerie secundara: 16x120mm/50;

– cadenta: 7 lov/minut;

– elevatie maxima: 20 grade;

– bataie maxima: 13.700m;

Pe scurt, cuirasatul nu era o nava cu care sa vrei sa te intalnesti. Daca-ti propuneai sa ataci un convoi sau un port advers, trebuia sa fii sigur ca nu e si dihania prin zona.

Mai degraba il lasai in seama minelor, submarinelor si avioanelor.

Chiar si dupa modernizare, blindajul ii permitea sa reziste la o torpila cu cap exploziv de 170kg, fata de 270kg cat carau torpilele noastre. In plus, la punti era o paine de mancat pentru bombardiere si Stukas-uri.

 

O confruntare cu oarece sanse ar fi fost sa-i apari prin surprindere sub 7000m, preferabil noaptea, ca tunurile tale de 283mm sa-i penetreze centura blindata si turelele principale, eventual sa-l si torpilezi. Cadenta dubla a tunurilor si viteza de rotatie dubla a turelelor tale ti-ar fi dat o sansa buna sa-l gauresti iar daca-l prindeai si cu turelele intoarse in alta directie, apucai sa-i bagi 2-3 salve inainte sa raspunda. In plus, artileria ta secundara (4x150mm si 6-8x102mm) ii surclasa cele 8x120mm si le-ar fi scos din lupta, devastand si suprastructura. Oricum, era o lupta din care aveai mai mult de 50% sanse sa nu mai ajungi acasa, chiar daca-l scufundai.

O alta varianta ar fi fost sa stai dincolo de 30.000m, cat mai invizibil posibil, si de acolo sa incerci sa-i nimeresti puntea, slab blindata, incercand sa profiti de viteza si manevrabilitatea lui reduse. Dar asta depinde de avioane de recunoastere, de timpul in care te descopera, de ce nave il insotesc. Cel mai sigur, tragi cateva salve si te indepartezi inainte sa te descopere.

A treia varianta ar fi fost sa te afli langa coasta ta, protejat de campurile de mine si mascat de coasta si, cu sprijinul artileriei de la uscat, sa incerci sa-i plasezi lovituri pe puntea slab blindata.

 

  1. Crucisatoarele Voroshilov si Molotov

Aparent similare, navele sunt proiecte diferite, Molotov dispunand de blindaj de 70mm la centura, punte, barbete fata de 50mm la Voroshilov. Ca urmare, si deplasamentul era cu cca 1500 to mai mare.

In rest, navele erau identice:

  • dimensiuni: 191.4 x 17.7 x 6.4m;
  • putere instalata: 110.000 CP;
  • viteza maxima 36.3 noduri;
  • artilerie principala: 3x3x180mm/56;
  • cadenta: 2 lov/minut;
  • bataie maxima: 37.100-38.500m;
  • artilerie secundara: 6x 100mm DP;
  • cadenta: 10-12 lov/minut;
  • bataie maxima: 22.241m;
  • torpile: 2x3x533mm;

Navele se remarcau prin viteza foarte mare si raza foarte mare de lovire a tunurilor (principale si secundare).

Punctele slabe erau blindajul subtire, dispersia mare a loviturilor tunurilor de 180mm (asezate prea aproape unele de celelalte, in turele triple, pe model italian) si cadenta mica de tragere a acestora (5.5lov/minut la teste, 2 lov/minut in lupta).

Un alt dezavantaj il reprezenta durata redusa de viata (70 lovituri) a tevilor tunurilor de 180mm, datorata presiunii foarte mari. Practic, dupa un angajament intens de 30 minute, trebuia s-o intinda acasa sa schimbe tevile.

Navele erau foarte utile pentru raiduri impotriva unor obiective de pe coasta, asupra carora sa execute un atac rapid dupa care sa se retraga, bazandu-se pe viteza foarte mare. Doua exemple imi vin in minte: incursiunea din gura canalului Sulina, 1940, si atacul asupra Constantei, 1941.

In schimb, ca escorta a unor convoaie sau in alte situatii care presupuneau un angajament mai lung, daca nu rezolvau problema in prima jumatate de ora, riscau sa intre in belea.

 

In privinta unor confruntari cu ele, angajamentul optim ar fi fost in marja 9.000-18.000m unde diferenta de putere de foc era covarsitoare: 6300kg/minut – proiectile de 283mm si cca 2200kg/minut – lovituri de 150 si 102mm versus cca 2300kg/minut – proiectile de 180 si 100mm.

Sub 9.000m, proiectilele de 180mm rusesti puteau penetra centura blindata a navei iar, daca distanta scadea, puteau trece la atac cu torpile.

Peste 18.000m, tunurile de 150mm nu mai penetrau centura lui Molotov iar viteza si manevrabilitatea le permiteau sa ingreuneze tirul tunurilor de 283mm.

Pe scurt, dat buzna peste ele si foc de nimicire din toate gurile, cu cadenta maxima, ca sa nu se apropie si nici sa nu apuce sa fuga.

 

  1. Crucisatorul Krasny Kavkaz

Construit initial pe proiectul Admiral Nakhimov, s-a renuntat la tunurile de 203mm si a fost echipat cu 4 tunuri de 180mm/57. Dupa modificari repetate, avea sa ramana cu cele 4 tunuri x 180mm la care se adaugau 4x2x100mm DP si 4x3x533mm lanstorpile.

Centura blindata masura 75mm, dublata de un bulkhead de 50mm, puntile masurau 25+20mm. La o putere instalata de 55.000 CP, viteza maxima era de 29 noduri.

 

Diferenta de putere de foc este evidenta, angajamentul optim realizandu-se tot intre 9.000-18.000m, cu mare grija la distante pentru ca dispunea de 12 lanstorpile. Nefiind asa rapida, nava putea fi si urmarita, ca exercitiu de tir pentru turela prova 283mm.

 

  1. Crucisatorul Chervona Ukraina

Dezvoltat tot pe un proiect Admiral Nakhimov. Nava dispunea de 15 tunuri de 130mm/53 asezate in turele simple si in cazemate, numarul maxim de piese care trageau intr-un bord fiind 8x130mm si 4x100mm.

Viteza 29 noduri.

Tunurile 130mm erau puternice, cu o cadenta de 10-12 lov/minut, o bataie maxima de 25.500m si o capacitate de penetrare de cca 90mm la 15.000m.

Lor li se adaugau 3x2x100mm DP si 4x3x450mm torpile.

Centura blindata masura 75mm, dublata de un bulkhead de 50mm, iar puntile masurau 20+20mm.

O astfel de nava o rezolvai de la 15.000m, ca sa nu-ti produca pagube. O salva bine tintita, cu 6x283mm si 4x150mm o trimitea in lumea dreptilor. Sau o puteai urmari, sa te distrezi.

 

  1. Crucisatorul Krasny Krym

Clasa Svetlana, centura 75mm, dublata de un bulkhead de 50mm, punti 20+20mm.

15 tunuri x 130mm/53, in turele simple si in cazemate, si 9x76mm AA. 2x3x450mm torpile.

Viteza 29.5 noduri.

Solutia de la punctul 4.

 

  1. Crucisatorul Komintern

Transformat in puitor de mine, 12 noduri, 8 x130mm/53.

Nimic de comentat.

 

  1. Leaderele Moskva, Harkhov, Tashkent

Opere de arta:

40 noduri, 5x130mm/53 si 2x4x533mm torpile (primele doua);

43.5 noduri, 2x2x130mm/53 si 3x3x533mm torpile (ultimul);

Daca aveai sansa sa le prinzi, foc de nimicire pentru altfel o intind sau, mai rau, vin si te torpileaza.

 

  1. Distrugatoarele claselor Soobrazitelny (4 nave) si Gnevny (6 nave)

1612-1727 to, 39-40 noduri, 4x130mm/53, 2x3x533mm torpile.

La fel ca la punctul 7.

 

Nu mai discut despre distrugatoarele mai vechi si alte nave.

Luate individual, se puteau gasi solutii pentru combaterea navelor sovietice dar tabloul general arata ca URSS detinea suprematia in submarine si domina spatiul aerian iar o actiune de zi, cu cuirasatele de buzunar, prezenta riscuri prea mari pentru a fi luata in calcul.

 

Si atunci, care erau alternativele?

 

O optiune cu sanse mai mari de izbanda erau raidurile de noapte asupra porturilor si pozitiilor trupelor sovietice de pe coasta, cu deplasare rapida, bombardament si intoarcerea la Constanta, la viteza maxima, pentru a ingreuna interceptarea de catre submarine.

Pe modelul raidului asupra Constantei, se executa atacul incepand cu 2-3 dimineata, avand avantajul ca navele ramaneau in intuneric, venind dinspre vest, si nu se profilau pe cerul diminetii, cum s-a intamplat cu navele sovietice la Constanta.

Asta ar fi presupus o formatie cuprinzand cel putin un cuirasat de buzunar si doua distrugatoare gen Regele Ferdinand. Dupa atac, distrugatoarele puteau lansa si mine pentru a ingreuna o eventuala urmarire.

Pentru aceasta situatie intrebarea este: nu era mai ieftin ca de banii astia sa cumperi  submarine care sa mineze intrarile in bazele inamice, culoarele convoaielor si sa execute vanatoare libera pe caile de comunicatii sovietice? Evident, da.

 

O alta optiune ar fi fost ca navele sa actioneze ca nave de aparare a coastei, sub protectia barajelor de mine si artileriei de coasta, mascandu-se sub mal si primind informatii de la avioanele de recunoastere care sa le corecteze si tirul. Cu antiaeriana puternica de la bord ar fi intarit si apararea bazei si orasului.

Si pentru aceasta situatie exista o intrebare: daca vrei sa-l folosesti pentru protectia coastei, de ce sa cumperi o nava noua, slab blindata, care fuge cu 31 noduri, cand ea va trebui sa se miste de colo-colo, la viteza redusa, in preajma unor obiective strategice?

 

La intrebarile acestea se mai adauga o problema: cat ar fi durat constructia navelor si cam cand ar fi intrat in dotare, luand in calcul peripetiile Delfinului: semnat contractul in 1926, inceput contructia in 1927, terminat in 1930, refuzata receptia datorita neconcordantelor fata de proiect, livrat in 1936. Daca asta s-a intamplat cu un submarin, nu e greu de imaginat ce putea sa se intample cu o nava complexa de 10-11.000to.

 

 

Pentru cazul in care se decidea achizitionarea unei nave grele pentru protectia litoralului, prima solutie ar fi fost comandarea ei in Suedia, care avea experienta cu nave de acest gen si era un furnizor serios. Singura problema era ca navele erau destul de scumpe iar constructia lor putea dura 5-6 ani. Daca incepeam discutiile in 1930, cu putin noroc, am fi avut livrate 2 nave la inceputul razboiului.

Se pare ca romanii ar fi purtat discutii si cu britanici pentru achizitonarea unor monitoare maritime clasa Gorgon (5746to, 94.5×22.4x5m, 12noduri, tunuri 2x254mm+secundare, centura 178mm, punte 64mm) dar nu s-a concretizat nimic.

Sverige

 O alta solutie, mai accesibila dar care presupunea viziune, ar fi fost achizitionarea, la sfarsitul primului razboi mondial, a 2-3 cuirasate, modele mai vechi, pe care oricum marile puteri le-ar fi taiat (au si taiat un numar mare de cuirasate in baza Tratatului de la Washington, din 1922).

Am spus viziune pentru ca achizitia trebuia incheiata in perioada 1919-1921 deoarece Tratatul din 1922 interzicea expres transferul catre alte tari, sub orice forma, de cuirasate care ar fi putut fi reutilizate ca nave de lupta.

Cum alternativa era vanzarea la fier vechi, o oferta venita la timp si care sa propuna un pret ceva mai mare decat cel obtinut de la cimitirele de nave, ne-ar fi pus in posesia a 2-3 nave pe care puteam sa le modernizam treptat, pe masura ce faceam rost de bani.

 

Intervalul 1919-1921 a fost o fereastra foarte favorabila, in care Romania conta militar si politic si sprijinea activ interventia aliatilor in Razboiul Civil din Rusia.

 

In privinta modernizarilor:

– navele puteau sa ramana cu propulsie pe carbuni pentru ca nu aveau nevoie de viteza si raza de actiune crescute;

– ar fi trebuit instalate blistere anti-torpile (asa cum au facut si rusii cu Parijskaya Komuna);

– ar fi fost nevoie de cresterea blindajului puntii undeva la 152-155mm pentru a face fata tirului de la mare distanta al tunurilor de 305mm de pe cuirasatul sovietic dar si bombelor de aviatie;

– armamentul principal si secundar trebuiau debarcate si utilizate pentru artileria de coasta (tunurile peste 75mm calibru) sau pe nave auxiliare (tunurile calibru mic);

– trebuia instalat armament nou , de preferinta, cel inclus in specificatiile pentru Mihai Viteazul;

– sisteme de ochire si de comunicatii performante;

– sistem de dirijare a tirului din avion si de la observatoarele de pe coasta.

Dupa cum se vede, operatiunile puteau fi programate pe durata mai multor ani, pentru a nu incarca bugetul. Pana in 1930-1935, navele puteau fi bune de treaba.

Ca mod de operare, ar fi evoluat la viteza mica, aproape de coasta, in interiorul barajelor de mine, eventual protejate si cu plase antitorpila, si ar fi respins atacurile navelor si avioanelor adverse asupra Constantei.

 

Pentru a va face o idee, voi trece in revista, foarte rapid, navele taiate dupa WWI si care ar fi putut fi achizitonate:

 

Royal Navy

Pre-dreadnoughts

Clasa Majestic:

– livrate 1895-1898, 8 nave taiate in 1920-1921;

– 16.000to, 128x23x8.2m, 16 noduri;

– 2x2x305mm/35, 12x152mm, 16x76mm, 12x47mm, 5x450mm torpile;

– centura: 230mm, punte 64-114mm, barbete: 360mm, blindaj Harvey.

Clasa Canopus:

– livrate 1899-1902, 4 nave taiate in 1919-1921;

– 13.150to, 130x23x7.9m, 18 noduri;

– 2x2x305mm/35, 12x152mm, 10x76mm, 6x47mm, 4x450mm torpile;

– centura: 152mm, bulkheads 150-250mm, barbete 305mm, punte 25-51mm, blindaj Krupp.

Clasa Formidable:

– livrate 1901-1904, 5 nave taiate in 1920-1921;

– 14.500to, 131.4×22.9×7.92m, 18 noduri;

– 2x2x305mm/40, 12x152mm, 16x76mm, 6x47mm, 4x450mm torpile;

– centura: 229mm, bulkheads 229-305mm, barbete 305mm, punte 25-76mm, blindaj Krupp.

Clasa Duncan:

– livrate: 1903-1904, 3 nave taiate in 1919-1920;

– 13.270to, 132×23.1×7.85m, 19noduri;

– 2x2x305mm/40, 12x152mm, 10x76mm, 6x47mm, 4x450mm torpile;

– centura: 178mm, bulkheads 178-279mm, barbete 279mm, punte 25-51mm, blindaj Krupp.

Clasa King Edward VII:

– livrate 1905-1907, 6 nave taiate in 1920-1921;

– 350to, 138.23×23.8×8.15m, 18.5noduri;

– 2x2x305mm/40(45), 4x234mm, 10x152mm, 14x76mm, 14x47mm, 5x450mm torpile;

– centura: 229mm, bulkheads 203-305mm, barbete 305mm, punte 25-63.5mm, blindaj Krupp.

Clasa Swiftsure:

– livrate 1904, 1 nava taiata 1920;

– 12.175to, 144.9×21.7×8.3m, 19noduri;

– 2x2x254mm, 14x191mm, 14x76mm, 4x57mm, 2x450mm torpile;

– centura: 178mm, bulkheads 51-152mm, barbete 254mm, punte 25-76mm, blindaj Krupp.

Clasa Lord Nelson:

– livrate 1908, 1 nava taiata 1920;

– 15.358to, 135.18×24.23x8m, 18noduri;

– 2x2x305mm/45, 9x234mm, 24x76mm, 2x57mm, 5x450mm torpile;

– centura: 305mm, bulkheads 203mm, barbete 305mm, punte 25-102mm, blindaj Krupp.

Schema blindaj, clasa Nelson

 

Dreadnoughts

HMS Dreagnought

HMS Dreadnought

– livrat 1906, taiat 1921;

– 18.400to, 160.6x25x9m, 21noduri;

– 5x2x305mm/45, 27x76mm, 5x450mm torpile;

– centura: 279mm, bulkheads 203mm, barbete 279mm, punte 19-76mm, blindaj KC.

HMS Dreadnought – schema de blindaj

Clasa Bellerophon

– livrate 1909-1910, 3 nave taiate in 1921-1923;

– 18.900to, 160.3×25.1×8.2m, 21noduri;

– 5x2x305mm/45, 16x102mm, 3x450mm torpile;

– centura: 254mm, bulkheads 203mm, barbete 254mm, punte 19-102mm, blindaj KC.

Clasa St.Vincent

– livrate 1910, 2 nave taiate 1921-1922;

– 20.000to, 163.4×25.7×8.5m, 21noduri;

– 5x2x305mm/50, 20x102mm, 3x450mm torpile;

– centura: 203mm, bulkheads 203mm, barbete 254mm, punte 19-76mm, blindaj KC.

HMS Neptune

– livrata 1911, taiata 1922;

– 20.000to, 166.4×25.9×8.7m, 21noduri;

– 5x2x305mm/50, 16x102mm, 3x450mm torpile;

– centura: 254mm, bulkheads 203mm, barbete 254mm, punte 32-76mm, blindaj KC.

Clasa Colossus

– livrate 1911, 1 nava taiata 1921;

– 20.350to, 166.3×26.4×8.2m, 21noduri;

– 5x2x305mm/50, 16x102mm, 3x533mm torpile;

– centura: 279mm, bulkheads 203mm, barbete 279mm, punte 38-102mm, blindaj KC.

Clasa Orion

– livrate 1912, 2 nave taiate 1922;

– 22.274to, 177.1x27x9.5m, 21noduri;

– 5x2x343mm/45, 16x102mm, 3x533mm torpile;

– centura: 305mm, bulkheads 254mm, barbete 254mm, punte 25-102mm, blindaj KC.

HMS Agincourt

– livrata 1914, taiata 1922;

– 28.300to, 204.7×27.1×9.1m, 22 noduri;

– 7x2x305mm/45, 20x152mm, 10x76mm, 3x533mm torpile;

– centura: 229mm, bulkheads 152mm, barbete 229mm, punte 25-64mm, blindaj KC.

HMS Erin

– livrata 1914, taiata 1922;

– 27.940to, 170.54x 27.7×8.5m, 21noduri;

– 5x2x343mm/45, 16x152mm, 6x57mm, 3x533mm torpile;

– centura: 305mm, blindaj KC.

In total, britanicii au taiat 28 pre-dradnoughts si 12 dreadnoughts, in perioada 1919-1922.

Tot in aceeasi perioada au mai taiat:

Francezii: 5 pre-dreadnoughts si 1 dreadnought;

Italienii: 2 pre-dreadnoughts;

US Navy a retras din serviciu in perioada 1919-1922 5 pre-dreadnoughts si 1 dreadnought.

Germanii au taiat 12 pre-dreadnoughts si 5 dreadnoughts. In cazul lor trebuie spus ca inca 10 dreadnoughts s-au sabordat la Scapa Flow, dupa incheierea razboiului.

Austro-Ungaria a predat si ea, la sfarsitul razboiului, 8 pre-dreadnoughts si 2 dreadnoughts.

 

Daca adunam, ies cca 60 pre-dreadnoughts si 21 dreadnoughts scoase din serviciu si taiate inainte ca Tratatul de la Washington sa interzica transferul unor astfel de nave catre terti.

O piata foarte mare de pe care, daca ne miscam inteligent, puteam sa ne alegem, la bani putini, cu 2-3 nave bune ca blindaj si pe care, esalonat, le-am fi modernizat pentru nevoile noastre.

La o adica, pentru a usura tranzactia si a mai scadea pretul, puteam sa le luam si fara armament pentru ca oricum trebuia sa-l inlocuim.

 

 

Pana la urma, din marile noastre programe navale s-a ales praful, nefiind capabili sa cumparam decat 2 distrugatoare si trei vedete torpiloare, sa producem un puitor si o nava-baza si sa mai terminam 2 submarine spre sfarsitul razboiului.

 

Eroul Bula

82 de comentarii:

  1. nu de Crucisatoare avea nevoie Romania.

    decat sa cumpere crucisatoare, cred ca mai bine se orientau la SUBMARINE.

    Daca in 1941 Romania dispunea de minim 3-4 submarine active si ar fi mai avut inca 4-6 mini-submarine de buzunar (clasa CB – tot italiene) situatia in MN ar fi stat altfel.

    acum… e adevarat ca in MN situatia arata rau tare. Pentru ca Rusia avea ditamai flota… totusi, nu au reusit sa-si fructifice eficient suprematia navala, la inceputul razboiului.

    Se pare ca rusii au subestimat capacitatile Romaniei, Bulgariei si Germaniei (cu bateria de coasta) asa au pierdut Distrugatorul Moskva. Dar cred ca cel mai tare i-a speriat pe rusi, barajul de mine pus de romani si bulgari pe toata coasta.
    Un lucru foarte inteligent. Pentru ca navele se puteau deplasa sub barajul de mine, fara nici oamenintare, intre Burgas – Varna – Constanta – Odessa (mai tarziu)

    oricand putea nimeri ditamai crucisatorul rusesc intr-o mina… si… PAAAA se alatura lui MOSKVA.

  2. Dap, citisem si eu cate ceva pe acest subiect, dar o luasem la nivel de zvon. 🙂 Ma bucur ca ai gasit ceva mai concret! 🙂
    Impresia mea este ca toata treaba asta cu crucisatorul greu/cuirasatul usor a fost ca si azi, mai mult la nivel de intentie, de pdf ca sa zic asa. Sau cum zice Alex chestia cu chilotii… 🙂
    Distrugatoarele au fost calul de bataie in WWII, navele grele fiind utilizate preponderent cu ocazia debarcarilor. Nemtii le-au utilizat ca raideri cu rezultate mediocre comparativ cu submarinele si chiar cu raiderele comerciale utilizate in acest scop.
    Ma bucur ca nu ne-am infundat banii in 2 nave care s-ar fi dovedit complet inutile si mari consumatoare de resurse cand noi de fapt am fi putut marsa pe inca 2 distrugatoare de clasa „R”.
    Iar propunerea ta sa fi luat niste vechituri pre-dreadnought, nave complet depasite la data aparitiei HMS Dreadnought mi se pare una nu foarte inteleapta. Nici chiar dreadnought-urile nu mi se par o idee buna.
    Rusii au avut distrugatoare decente dar nu stralucite. Kommuna aia era o vechitura inutila, in schimb Vorosilov si Molotov erau nave bune. (dupa stiinta mea)
    Cu stiinta de acum, as fi marsat pe mai multe distrugatoare, corvete, vedete torpiloare si submarine. Navele de suprafata impanate cu artilerie antiaeriana. Sprijinite de aviatie.
    Frumos efort Eroule, dar cand ai inceput sa enumeri ce tunuri puteam cumpara m-ai pierdut! 🙂

    • Solutia cu achizitionarea unor nave vechi, (pre)dreadnought, se referea strict la cazul cand s-ar fi decis sa luam nave mai mari pentru protectia coastei.
      Schimbai armamentul, upgradai blindajul la punte si adaugai blistere si era buna de treaba, in interiorul barajului de mine.
      Ca navele erau vechi nu era o crima.
      Scandinavii au folosit in WWII nave construite la inceputul secolului si chiar marile puteri au folosit intensiv cuirasate construite inaintea si in timpul WWI, cu upgradarile de rigoare.
      Renuntarea la nave mari nu s-a produs pentru ca amiralilor nostri le-ar fi dat Dzeu gandul cel bun ci pentru ca au venit evenimentele peste noi.
      Solutia logica era: 2-3 submarine, inca 2 distrugatoare, 10-12 vedete torpiloare la inceputul razboiului.

      • Secolul XIX si inceputul secolului XX sunt foarte dinamice dpdv arhitectura navala, secolul XIX exceland chiar: incepe cu velierele de linie si se termina cu pre-dreadnought-uri.
        Diferentele dintre pre-dreadnought si dreadnought sunt de asemenea enorme. Daca tot infundai banii intr-o astfel de magaoaie mai bine luai un dreadnought.
        S-au pastrat doar cele mai avansate proiecte concepute in WWI. Cum ar fi clasa Renown, ca un exemplu rapid.
        Daca tot vroiau sa faca o treaba mai bine se bagau la 2 din astea: https://en.wikipedia.org/wiki/Giussano-class_cruiser
        Nu aveai nevoie de mai mult de 152 mm la tunuri, fara radare de artilerie. Se tragea cu observare din avion daca n-aveai radar, ce-i drept.

        • Japonezii au operat cu cuirasate construite inainte de WWI.
          Evident ca majoriatea au pastrat modelele cele mai avansate dar, pentru protectia coastelor au folosit si modele vechi de cuirasate, crucisatoare blindate si monitoare.
          Cum noi ne-am fi propus doar protectia litoralului.
          O magaoaie veche, cu blindaj de neam prost si cu artilerie modernizata, era mai mult decat suficient.
          In privinta crucisatorului propus de tine …… era foaie de hartie, cele mai multe nave le-au si pierdut in lupta.
          Intalnirea cu Molotov sau Voroshilov ori cu unul din leaderele sovietice s-ar fi incheiat tragic.

          • Pentru protectia litoralului aveam baterii de coasta. Eu nu asta aveam in vedere cu aceste crucisatoare usoare. Mi se pare inutil sa iei astfel de nave ca sa le tii pe post de baterii mobile de coasta…
            Ideea era sa le folosesti in operatiunile de convoiere. Erau rapide si bine inarmate, in special pe partea antiaeriana si aici ar fi facut diferenta fata de distrugatoarele M sau R. E adevarat ca in prima parte n-am avut prea multe probleme cu aviatia sovietica pentru ca fusesera impinsi foarte departe. Dar cu prilejul evacuarii din Crimeea ar fi fost mai mult decat binevenite.
            Noi nu am fi angajat niciodata direct marina sovietica pe model Jutlanda, raportul de forte ne era net defavorabil. Intr-adevar, cu Vorosilov sau Molotov n-ar fi avut prima sansa, dar leaderele sovietice… nu stiu ce sa zic, cred ca le supraestimezi.

            • In cazul actual, ideea de crucisator usor pentru protectie AA ar fi de explorat in cazul in care nu reusesc sa echipeze corect fregatele, cu ceva mai mult decat VL-MICA, sa adauge o fregata specializata la cele doua… Apropos, Marasesti nu era crucisator initial? 🙂

              • „Crucisator usor portelicopter”, am vazut la telejurnal inaugurarea pe vremuri, filmata din niste unghiuri in care se vedea doar Ceausescu.
                Muntenia ii spunea.

              • Saraca nava! A retrogradat mai ceva ca Rapidul! 🙂
                Nu mai exista crucisatoare usoare astazi iar distrugatoarele nu sunt de nasul nostru…
                Cred ca se impune un articol s-o lamurim p-asta cu nava dedicata AA precum si cu capabilitatile rachetelor antiaeriene. 🙂

                • Programul de dezvoltare a Marinei Militare din vremea aia a fost unul coerent, din pacate posibilitatile pe partea de rachete AA (mai ales) si AN au fost reduse.
                  Muntenia nici n-a avut rachete initial.
                  Foarte interesante au fost si escortoarele, o specie de nave disparuta azi.
                  Cred ca totusi domeniul in care Marina Militara s-a remarcat si e de nivel mondial e cel al monitoarelor/vedetelor blindate, a facut mare senzatie nava „Grivita” cand a fost prezentata atasatilor militari intr-o aplicatie.

                  • Rusii ne-au dat toate vechiturile, si alea cu zgarcenie. Niste povesti de cancan zic ca turelele de 76 de pe crucisatorul usor retrogradat la distrugator si mai tarziu la fregata au fost luate de la programul Tetalurilor.
                    In opinia mea misiunile escortoarelor au fost preluate azi de corvete/fregate.
                    Grivita m-a fascinat de cand am vazut-o prima data. Pacat ca a fost data la taiat… merita mai mult!

                    • Nu inteleg de ce au dat-o la taiat, mie (si nu numai) mi s-a parut o nava revolutionara.
                      Pacat ca nu exista foarte multe detalii despre ea, nici marinarii cunoscatori nu stiu foarte multe detalii.
                      Probabil doar echipajul din vremea aia si inca 10-15.

                    • Am o revista Modelism cu ea. 🙂 Din ce imi amintesc, principala diferenta fata de cele active astazi este lipsa comenzii suprainaltate la Grivita.

                    • Revista Modelism era singura publicatie in care mai apareau fise tehnice cu tehnica de lupta straina, am studiat si eu mare parte din serie. Tin minte ca au scos si un supliment despre submarinele Marinei Regale.

            • Tocmai intr-o actiune de convoiere, o nava rapida (si mare, si slab blindata) este mai vulnerabila. Degeaba alergi cu 37 noduri daca convoiul se misca la 9-12 noduri. Nu vei fi decat inca o tinta, foarte gustoasa, pentru submarinele adverse.
              Nu e ca-n Atlantic sa alegi nu stiu ce rute de evitare a submarinelor cand ai cateva puncte obligatorii unde sa ajungi: Constanta, Varna, Burgas, Sulina, Bosfor si, mai tarziu, Odesa si Sevastopol.
              Protectia unui convoi in Marea neagra chiar nu o vad facuta cu crucisatorul.
              Supraveghere aeriana de pe coasta si bombardiere pregatite pentru interventie in caz ca apar nave inamice.
              In rest, nave agile si cu capacitati antisubmarin si antiaerian.Distrugatoare, torpiloare, vedete, Rboot etc
              SI, evident, submarine de-ale tale pe caile adverse.

              • Si de ce crezi ca un astfel de crucisator usor n-ar putea fi o nava agila? Nu e vorba de viteza convoiului, e vorba de manevra. Plus ca luptau combinat cu celelalte nave.
                Dar da, mai multe distrugatoare ar fi fost ideale.
                Fiecare cu parerea lui! 🙂

                • Tu te gandesti la momentele de dupa declansarea luptei.
                  Numai ca pana atunci navele de escorta se deplaseaza cu viteza convoiului iar un crucisator de 180-190m care merge cu 9-12 noduri este, pentru submarine, o prada de neiertat.

  3. Ai omis cele 6 vedete torpiloare de tip Power.

    • Cele 6 (stiam de 7) Power au fost o gaselnita, dupa ce au capturat nemtii mai multe corpuri de vedete de la olandezi. Pe scurt au fost niste junghiuri, cu probleme mari pe partea de propulsie. Chiar si sovieticii, dupa ce le-au confiscat in 1944, ni le-au trimis pachet inapoi.
      De asta nu le-am luat in calcul pentru ca nu au fost ceva programat.

      • Nu au fost chiar junghiuri. Problemele erau la cuplajele dintre motoarea și elicii. Și parcă rezolvaseră cumva problema la Galați. Nu am cum să dezvolt acum discuția dar o să caut cum ajung acasă care a fost treaba cu vedetele Power.

  4. Excelent articol, multumesc pentru efortul de documentare…

    Eu am o singura concluzie citind acest aericol, ce ne-ar trebui acum ar fi submarine, eventual cu rachete de croaziera

    • pentru MArea Neagra, nu ai nevoie neaparata de rachete de croaziera pe submarine, ca le poti lansa si din Dobrogea si au raza suficienta… doar daca nu vrei cumva sa ameninti Moscova 🙂

      • Mentionam ca eventual ar trebui si cu rachete de croaziera pentru ca in lipsa unor nave de suprafata ar fi bine ca submarinele sa aiba posibilitati de lovire extinse. Ce-ar fi rau sa poata ameninta si Moscova asa un pic?

        Eu ma gandeam insa ca ar fi suficient sa aiba in raza de actiune Crimeea si zona limitrofa fara sa fie nevoie sa se apropie prea mult ceea ce i-ar da mari dureri de cap unui inamic prezumtiv…

        Daca am renunta la fregate (RM, RF si Marasesti), la Tarantule si celelalte si am ramane cu 6 corvete , specializate, (2/2/2) si 4-5 submarine moderne nu cred ca ar fi rau deloc.

      • Mai nea Marius.. daca adversarul are rachete de croaziera.. ideal ar fi sa ai si tu..

  5. Felicitari Eroule! Excelent documentat articolul!

    Se pot face multe paralele cu situatia actuala. Si acum sunt diferite pareri in legatura cu ce ar trebui dotata marina militara, dar ca si atunci statul roman ne „impaca” pe toti….. nu se cumpara nimic, sau aproape nimic. Poate la anu’… :((((

  6. Cat despre crucisator, ce buna ar fi in zilele noastre Insula Serpilor – un crucisator de nescufundat 🙂

    Personal, nu sunt adeptul unor nave mari in M. Neagra, ci unora mici si rapide + aviatie + artilerie de coasta si lansatoare de rachete tactice si de croaziera pe roti.

  7. Nu ca ar fi fost ai nostrii mai „destepti” dar adevarul este ca in Marea Neagra nu prea a fost loc de nave mari …. vulnerabilitatea in fata aviatiei le face cvasiinutilizabile

    Hans Ulrich Rudel are la activ 2 nave scufundate cu Stuka …
    Italieni cei rebeli si-au pierdut nava „amiral” https://en.wikipedia.org/wiki/Italian_battleship_Roma_(1940)#Loss tot ca urmare a unui atac aerian (bomba „tv” ghidata)

  8. Imi aduci aminte de o caricatura de prin 68-70. Langa o macheta de Concorde un contribuabil englez (melon, umbrela) isis scutura buzunarel.e de la pnataloni (trase afara ..) „|Nu prea concorda!”

    In 1920-24 situatie economica a Romaniei era , scuze de rahat!!!
    Da. Romania castugase .. da, Romania isi dubl.ase teritoriul si pop[ulatiue.. da DAR:
    – Oltenia, Muntenia erau cam vraiste -zona de ocuopatie samd.
    – tezaurul la bosevici
    -Basarabia cam vraiste (trupoa rusa debandata in retragere)
    – lipsa barfbati apti de munca (mortii aia fara numar)
    – lispa material rulant CFR (rechiuzittiile germane)
    – lipsa animale de tractiune (rechiztii si cazan)
    – prblema ca in 1919-1920, poa inca 1921 in Romania circulau de fpat cel putin 2 monezi :cea romaneasca si fots moneda kakaneasca (mise pare ca la rubla s-a renuntat mai usor .. din cauza kerenskelor) ,Agrabata ca mai era si prblema leilor de ocupatie (moneda cicva romana , zisa leu, emisa cu lacgete de puterea ocupanta). Toate acxeste mionezi au trebuit sa fie .. sa ddie cobertite . Efrot financiar serios (si peilej de manarii groase.. )
    – productia agricola dezorganizata, dezorganizte si circuitele comerciala tradiytionale. In 1919 si 1920 s-au mancat si conserve americane si pane din grau american! NU GLUMESC!
    -deja erau mari credite de razboi .. plus se cerau lat4e credite … naspa veri rau nashpa.

    in aceste conditii Romania n u prea isi permitea sa cumpere unu sau doua nave grele (vechi cuirasate sau crucisatoare blondate) .. care mai ridicau o problema . Adica data find marimea lor unde dracu le acostai?!Adica tebuia sa se faca urgenmt un prt care sa primeasca bastimente de 20.000 tone! Din c bani?!

    Si sa nu uitam caera sic eva agitaie in tara…

  9. Andrei Cristinel Negru

    Ar fi fost o risipa de bani . Marina militară si atunci si acum are un singur rol : sa împiedice o invazie .

    • Fara suparare, daca urmam aceasta logica sunt suficiente bateriile mobile de coasta.
      Cat despre rolul marinei in WWII, iti pot recomanda niste carti, a fost mai mult decat sa impiedice o invazie…
      Rolul marinei nu s-a schimbat intre timp.

    • Nu are doar rol de impiedicare a invaziei. Trebuie sa-ti protejezi si transporturile srpe/dinspre stramtori.
      In plus, impiedicarea invaziei o poti face si minand porturile adversarului si torpilandu-i navele care intra/ies din porturi.

      • Andrei Cristinel Negru

        Din punct de vedere al transportului maritim România se poate lipsi . Ce transport maritim am avut noi in ww2 ? Sau daca in ww1 nu am fi avut Dobrogea ocupată ce transport maritim am fi avut ? Astăzi transportul maritim poate fi cu ușurintă blocat si atunci apare o întrebare fireasca : pentru ce sa investesc o căruță de bani in ceva care in caz de conflict nu îmi aduce nici un beneficiu ?

        • Cauta cartea „Glorie si drama. Marina Militara Romana in al Doilea Razboi Mondia”
          Sunt date detaliat toate transporturile. Au fost multe.

          • Hai ca am scos-o din biblioteca.
            Actiuni de escorta pe drumul Odessei (noiembrie-decembrie 1942 si iulie-septembrie 1943) – 26 convoaie;
            Actiuni de escorta pe drumul Crimeii (noiembrie 42 – septembrie 43) -59 convoaie;
            Actiuni de escorta pe drumul Bosforului (mai 42 – august 43) – 35 convoaie.
            Dupa cum se vede, sunt doar cateva intervale de timp prinse in enumerare.
            -lipsesc actiunile din 1941;
            -lipsesc actiunile din 1944, in special operatiunile de evacuare a Crimeii;
            -lipsesc transporturile intre porturile romanesti si bulgaresti, din perioada 41-44 si care au necesitat si ele escorte.

            • Andrei Cristinel Negru

              Am inteles te referi la transporturile efectuate pentru a evacua sau aproviziona trupele din Rusia . Totuși daca in perioada interbelica am fi facut eforturi in dotarea si pregătirea armatei si a aviației nu am fi avut nevoie de marină militară . Valabil si in cazul de astăzi când avem nevoie de superioritate aeriana si nave anti-submarin . Orice altceva mi se pare complet inutil .

      • Bineinteles ca o sa se supere marinarii, totusi Fortele Terestre au Dealul Tiganca, Odesa, Oarba de Mures, Sevastopolul, Budapesta, Tatra etc, Fortele Aeriene au Ploiestiul samd.
        Fortele Navale…? Scufundarea distrugatorului Moscova (sau nava-lider, nu mai retin), ok, sa zicem. Altceva?

  10. @ Nicolae hai cu postarea despre Mistralul francez, ca ne ameninti cu ea de vreo luna.

  11. * OFFTOPIC A fost deja postat la sectiunea „Permiteti sa raportez”

  12. felicitari ptr articol si la cat mai multe!

  13. Din punctul meu de vedere, era grozav daca in vara anului 1940 Romania ar fi avut suficiente baterii de coasta, foarte bine protejate, inclusiv AA, care sa poata scufunda orice cuirasat aflat in Marea Neagra, 15-20 de submarine pentru a da de lucru si genera mai batai de cap si pierderi , marinei sovietice, iar pentru actiunile ofensive impotriva flotei sovietice m-as fi bazat pe aviatia militara pe care as fi dezvoltat-o in asa masura incat sa fie cel putin egala cu cea sovietica din zona Marii Negre.
    Datorita specificului Marii Negre, daca am fi avut 2-3 cuirasate, acestea ar fi fost tintele ideale pentru aviatia militara si submarinele sovietice.Posibil chiar pentru trupele speciale sovietice atunci cand navele s-ar fi aflat in port.

    • 15 – 20 de submarine???
      Nici nu stiu ce sa zic… am fost foarte aproape sa nu îl avem nici pe Delfinul, care la 1940 era deja o nava veche. Mai era unul pe aici ce isi dorea 24 de F15, hai totuși să fim realisti, 5-6 distrugătoare, 3-4 submarine, vedete, puitoare de mine, hidroavioane, asta ar folosi un target rezonabil pentru 1940.

  14. Multa lume se intreaba ce ne trebuie nave militare , cu ce au contribuit Navele Majestatii Sale in razboiul impotriva bolseviciilor .
    Sunt putin cunoscute si mai putin intelese episoadele in care navele au contribuit la istoria acestui popor . Acum pot sa enumar in graba , episodul 1877 vedetea cu scondru Randunica . A scufundat in dreptul localitatii Macin monitorul turcesc Duba Seifi . Rezultaul , flota turca nu mai urca pe Dunare si astfel operatiunile romano ruse de debarcare si terestre se desfasoara in siguranta .
    Razboiul impotriva bolsevicilor , simpla existenta a submarinului Delfinu a fost o provocare pentru Marina rusa . odata cu venirea si a submarinelor germane flota rusa a fost consemnata in porturi din ordinul direct a lui stalin , cei drept si Stuka a facut ravagii in „moderna” flota rusa .
    Cu toata superioritatea pe care o aveau in proportie >10 la toate capitolele flota rusa nu a angajat navele capitale romane , singurul angajament sa terminat dezastros in prima zi a razboiului , Moskva – kaput . Parerile sunt impartite cine a scufundato , bateria Tirpitz , Distrugatoarele din sud – nu mai stiu care erau -, un R si un M care au sarjat distrugatoarele ruse , sau barajul de mine in care se pare ca sau invartit rusii . Cel de al doilea distrugator , grav avariat la masini . Romanii nu au urmarit gruparea rusa dintrun motiv evident , fortele ce putea fi in spatele celor 2 ar fi coplesit navelle romane . Ceea ce romanii stiau deja din raportarea submarinului Delfinu efectuata cu ~ 2 ore mai devreme despre gruparea in care se afla toata flotila de la M Neagra in frunte cu batranul cuirasat . De aici si vesnica mea intrebare , bombardarea Constantei cu doar 2 distrugatoare la orele diminetii , nu sa vrut o cursa intinsa Marinei Romane ? Chiar atat de retarzi ne credeau rusii sau chiar sunt idiotii ? Scopul fiind atragerea in larg a micii flote romane . Din fericire episodul sa incheiat bine pentru noi .
    Ulterior in fata Litoralului romanesc nu sau mai angajat decat submarine din care au pierdut fara numar , nici ei nu stiu daca pierdute in fata navelor romane sau ramase fara vodca .
    Si ultimul dar nu cel din urma Operatiunea 60000 . In opinia mea , unul din momentele de glorie ale ostirii noastre . Nu intru in amanunte le puteti gasi cu usurinta acum , pana in 1989 , nu am stiut de existenta acestui episod . Ideea , in acest moment cand Romania trimite catre Sevastopol tot ceea ce plutea inclusiv barci , barje fluviale , TOT . Flota Marii Negre a USSR nu face nici o miscare in afara porturilor , romanii nu mai aveau nici acoperirea aeriana se pierdusera aerodromurile din peninsula , imbarcarea sa facut in fata trupelor sovietice sub foc de acoperire a Distrugatoarelor noastre , unul din R sa intors in Constanta ciuruit si cu rezervoarele goale dupa ce nava a fost facuta sita de tirul inamic , din cate retin a intrat in port remorcat .
    Trebuie retinut ca a fost un moment de glorie , si una din putinele dar cele mai mari operatiuni amfibii din Europa .
    Iar in final trebuie retinut , Marina Romana , e singura din cele implicate in WWII care nu a pierdut nici una din navele ei capitale . Deci nici chiar rusii la care pierderile umane erau o chestiune de statistica , nu au putut sa foloseasca puterea de foc evident coplesitoare . In aceasii situatie sunt si in prezent . Cheltuie ca niste dobitoci ce sunt , isi rup de la gura ca sa ce ? sa aiba x sugimarine in baltoaca asta . nu mai continui ca poate ii luminez .

    • Da, in cea mai mare parte corect.
      Dar hai sa recunoastem ca Flota nu are la activ vreo batalie navala.
      A aplicat in mod inteligent tactici asimetrice, la capitolul asta am excelat. Totusi, cred ca submarinele puteau face mai mult, nu era cazul de „ship in being”.
      Salupa Randunica e o poveste romantica, are importanta pentru noi, dar daca ii povestesti despre asta unui englez, neam sau francez o sa rada, ei au alte repere, Iutlanda etc. Nu mai vorbesc de americani.

      • Hai sa nu ne comparam cu stapanii marilor totusi… 🙂
        Mie imi place un exemplu din trecut: este cert dpdv istoric ca Moldova perioadei lui Stefan cel Mare avea flota si 2 iesiri la Marea Neagra: Cetatea Alba si Chilia, surse foarte importante de venit pentru Stefan.
        Navele moldovenesti sunt mentionate in cronici turcesti (cred) ca navigand in Mediterana.
        Pierderea cetatilor de la mare a condus la un declin accentuat al fondurilor din vistierie. Pe cale de consecinta, nici navele nu au mai avut la fel de multa importanta…
        Toate armele sunt importante in egala masura iar marina isi are locul si rolul ei chiar si astazi.

    • Cate submarine au pierdut rusii inn Marea Neagra in WW2?

      • Dupa unele surse in al doilea razboi mondial sovieticii au pierdut 27 de submarine in Marea Neagra, majoritatea in barajele de mine romanesti dar si distruse de vanatorii nostri de submarine, episodul Naluca fiind cel mai cunoscut.

  15. Hai sa ne aducem aminte ca totusi .., totusi in 1940 nu flota soviuetica dion Marea Neagra a contat .. ci fortele terestre …

  16. FF interesant articolul, poate sa intre in categoria surse documentare.
    Pt cei interesati de artileria ante WW 2, pot intra pe : Pieces lourdes : 240 et plus

    • Foarte interesant dar reda performantele initiale, fara a le trece pe cele obtinute dupa modernizari (ex: clasa Gangut). Nu prinde tunurile de 283mm Bofors ale clasei Sverige.

  17. Salutare. Imi face placere sa vad poza pusa de mine pe Wiki in acest articol, ma refer la Murgescu. Am inceput editatul pe Wikipedia de 2 ani, dar cont mi-am facut numai in August, ca sa pot crea articole, si sa dau marinei noastre ceea ce merita. Nu exista niciun dubiu in mintea mea ca marina noastra a fost cea mai eficienta din WW2, si sunt pornit cu toata energia sa indrept nedreptatea crasa pricinuita marinei noastre, lasata cu raceala uitarii. Singura marina din WW2 care a luptat atat de mult fara sa piarda o nava din forta sa principala , in cazul nostru submarine si distrugatoare (inclusiv Murgescu, da, era si ea un tip de distrugator, „destroyer escort”, cu tunuri AA din belsug, armament principal versatil si dotari anti-submarine). In acelasi timp, marina noastra a provocat scufundarea a in jur de 15 submarine si 1 distrugator mare (Moskva). Fara sa exagerez, am transformat istoriografia navala romaneasca pe English Wiki din Slatina, in Cluj-Napoca, sa fac asa o comparatie. Ba chiar am aranjat sa fie traduse macar parte din articolele mele si pe Wikipedia japoneza, cele 5 distrugatoare si Marsuinul avand deja articole acolo, doar doar ni le baga in vreun anime sau ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *