Cel de-al cincilea submarin Taigei

Cea de-a cincea nava din clasa a fost lansata la apa de Mitsubishi Heavy Industries pe patru octombrie. Nava a fost botezata  „Chogei” -SS 517 si se va alatura flotei in martie 2026.

Navele clasei Taigei sunt o modernizare a mult mai cunoscutelor submarine din clasa “Soryu”, sunt ceva mai grele – 3000 de tone vs 2950 tone Soryu. Pretul navei insa este de doar 443 milioane de dolari.

Insa Tigei este o nava revolutionara, sa spunem, mai ales daca ne referim la tehnologia incorporata. Nava in sine, desi provine din Soryu-class, este atat de deosebita incat japonezii au simtit nevoia ca prima nava din clasa – SS 513 Taigei sa fie convertita de fapt in nava de teste.

Surpriza vine nu de la tehnologia de constructie a navei in sine, sau de la electronica disponibila, desi aici japonezii sunt undeva in varful fruntii constructorilor de submarine, ci de la faptul ca in cazul navelor din aceasta clasa s-a renuntat la un sistem de propulsie anaerob (de tip AIP) care era in standard in cazul submarinelor Soryu si s-a mers pe inlocuirea sistemului AIP cu un numar foarte mare de baterii Li-ion.

Aceste baterii genereaza probleme, mai ales prin emiterea de hidrogen si de pericolul spra-incalzirii lor, lucru care, stim cu totii, duce la explozii.

Intr-un fel sau altul, japonezii au reusit sa rezolve aceste probleme si sa foloseasca bateriile la bordul submarinelor, Japonia fiind dapdv, lider mondial. De curand, si italienii au anuntat ca noile lor submarine din clasa U 212NFS vor utiliza baterii Li-ion printr-o tehnologie dezvoltata in mod special, dar Italienii vor folosi si un sistem AIP de la Siemens bazat pe celule de combustie cu hidrogen.

Japonezii, in schimb, au renuntat la orice sistem AIP si vor folosi doar motoare diesel cuplate la un sistem foarte cunoscut in cel de-al doilea razboi mondial – snorkelul, adica un tub de aer care poate fi folosit pentru alimentarea motoarele diesel cu aer prin tub atunci cand submarinul navigheaza la adancimea periscopului pentru incarcarea bateriilor.

Datorita faptului ca navele clasei “Taigei” ar opera in submersie doar pe baterii acest lucru le-ar face extrem de silentioase si ar facilita atingerea unei viteze maxime de 20Nd sub apa, de asemenea ar oferi posibilitatea “sprinturilor”, adica nava si-ar permite sa cresaca brusc viteza si mai ales s-o mentina. S-ar putea ca prin eliminarea sistemului AIP spatiul si masa ramase disponibile sa fie mai bine folosite prin cresterea numarului de baterii si sa ofere astfel o anduranta macar similara.

Este de presupus ca bateriile sunt reincarcabile rapid. Insa inainte de a proiecta un submarin dotat doar cu baterii Li-ion, japonezii au testat solutiile gasite la bordul ultimelor doua nave din clasa “Soryu”. Astfel, “Oryu” si “Toryu” au fost dotate cu sistemul de baterii Li-ion iar lucrurile au mers foarte bine.

Nu stim ce aduranta au submarinele “Taigei” cu bateriile incarcate complet, dar este de presupus ca aceasta este mare atat timp cat s-a renuntat la sistemul AIP.

In rest, noile submarine au carma in forma de “X” si folosesc un sistem de propulsie de tip “jet”.

In acest moment marina japoneza este singura care foloseste baterii Li-ion pe post de AIP si se aude ca sud-coreenii ar fi si ei pe punctul de a dota viitoarea generatie de submarine cu acest tip de baterii.

La nivel de armament, submarinul este dotat cu sase tuburi lans-torpila de 533mm prin care poate lansa torpile japoneze Type 18 (un model foarte nou) sau rachete anti-nava Harpoon, iar in viitor rachete de croaziera care pot lovi atat tine navale cat si tinte de pe uscat – Type 12.

Pana acum exista o comanda ferma pentru noua submarine Taigei dar este posibil ca numarul lor sa fie mai mare.

Este probabil, nimeni nu poate sti exact, ca de fapt japonezii sa fie lideri incontestabili in productia submarinelor clasice, atat dpdv al constructiei in sine cat si al sistemelor electronice dezvoltate local.

Oricum, Japonia isi onoreaza traditia de mare putere maritima si va deveni in anii ce vin o forta navala de care China va trebui sa tina seama.

De remarcat ca japonezii nu numai ca nu au exportat pana acum submarine dar nici macar nu au ofertat pe cineva, cu exceptia Australiei, cu Soryu-class. Adica ce fac fac pentru ei si numai pentru ei, iar in prezent Japonia opereaza o flota formata din 22 de submarine active: 9x Oyashio class, 12x Soryu si 3x Taigei (din cinci lansate la apa).

GeorgeGMT

 

8 comentarii:

  1. Articol interesant. Ar fi mai interesant sa stiu cu cat se face mai silentios submarinul datorita
    „narei” in care sta elicea si ce fel de
    pale are.🙂
    Nu mai putin interesant ar fi cu cat timp se prelungeste starea in imersiune fara ajutorul snorkelului la o viteza data fata de un submarin
    cu baterii de plumb cu aceleasi specificatii.
    🙂 Bineinteles ca n o sa stiim niciodata datele de mai sus, dar sunt sigur ca japonezii au calculat
    lucrurile astea in mod meticulos
    la fel cum ei sunt caracterizati.
    Good job George😉

    2
    • Daca pretul real ar fi de 443 milioane de dolari…… ar trebui sa luam 3 buc , fara sa mai cerem constructie in tara, doar mentenanta si in 3-5 ani am avea 3 submarine foarte bune.. Nu ne mai incurcam cu productia, ca nu avem traditie si experienta pe linia asta, nu o sa facem noi suburi sa vindem la altii, iesim si mai ieftin. Nu dam aproape 1miliard pe bucata ca la ofertele europene…

      1
  2. Care-i treaba de nu cumparam tehnologie militara din Japonia?

    • De prosti ! Nu de destepti , ca avem relatii bune cu japonezii, plus ca sunt cu SUA, adica de ai nostri, ei fac sub licenta Patriot si alte chestii….. Deci putem lua si de la ei cate ceva…

      • Au avut niste limitari ei Japonezi in vanzarea de armament si alte chestii, unele chiar stipulate in constitutie, dar acum au revenit cu picioarele pe pamant din cauza Chinei, Coreei de Nord si a Rusiei.. Practic cine semneaza cu ei acum e castigat, ca sunt la inceput de drum cu exporturile si sunt dispusi la investiti si colaborari sa castige o cota din piata ! Adica, c am ce fac coreenii acum, dar astia deja se aglomereaza cu comenzi..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *