Cer Senin, RoAF!

20 iulie – Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene

Cu ocazia sărbătoririi Zilei Aviaţiei Române, Zilei Forţelor Aeriene și praznicului Sfântului Mare Proroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul spiritual al temerarilor zborului, Statul Major al Forţelor Aeriene organizează vineri, 20 iulie, o serie de manifestări dedicate evenimentului și sărbătoririi Centenarului Marii Uniri.

Astfel, de la ora 10.00, la Monumentul Eroilor Aerului, din Piaţa Aviatorilor, va avea loc, în prezența secretarului de stat pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale, Mircea Dușa, și a șefului Statului major al Apărării, generalul Nicolae Ciucă, o ceremonie militară şi religioasă cu depuneri de coroane de flori, în memoria eroilor aviatori. Cu acest prilej, aeronave militare din dotarea Forțelor Aeriene Române (n.r. – cu excepția flotelor de MiG-21 LanceR și IAR-99 Șoim consemnate la sol), Ministerului Afacerilor Interne și Serviciului Român de Informaţii, precum și aeronave F-15 aparținând Statelor Unite ale Americii (care participă, în această perioadă, la exerciţiul româno-american DACIAN EAGLE 2018) vor survola monumentul.

Între orele 09.00 și 16.00, la Muzeul Naţional al Aviaţiei Române va fi organizată Ziua Porţilor Deschise în cadrul căreia va fi vizionată expoziția „Aeronautica română și Marea Unire”, ce cuprinde avioane militare, staţii de radiolocaţie, tehnică de artilerie antiaeriană şi rachete sol-aer, machete, uniforme, decoraţii şi documente de arhivă.

Activități similare vor avea loc în toate unităţile din subordinea Statului Major al Forţelor Aeriene.

Biroul presă MApN

________

În data de 1 aprilie 1913, Parlamentul României vota “Legea de Organizare a Aeronauticii Militare”, actul de înființare a Forțelor Aeriene Române. La data de 30 Aprilie, regele Carol I, ratifica această lege prin Înaltul Decret Regal nr.3199.

Imediat dupa înființare, Forțele Aeriene Române vor da primul test, participarea la al doilea război balcanic. La data de 5 Iulie 1913 România își mobilizează armata, iar în 10 Iulie 1913 declară război Bulgariei.

Operatiuni militare uitate- 13 Iulie 1913, obiectiv Sofia

Deși în acest an sărbătorirea Zilei Aviației Militare este tristă din cauza decesului Locotenentului-comandor Florin Rotaru care se afla la manșa unei aeronave MiG-21 LanceR prăbușite în apropierea Bazei 86 Aeriană Fetești  în data de 7 iulie și umbrită de prăbușirea unei aeronave IAR-99 Șoim în Lacul Galbeni, nu departe de Baza Aeriană 95 Bacău, în data de 16 iulie (ambii piloți – Comandor Marcel Breşug și Căpitan-comandor Iulian Pena – fiind catapultați în siguranță)…există totuși o veste care poate fi considerată bună.

Ministerul Apărării din Portugalia a confirmat joi – 19 iulie – pentru LUSA (Agência de Notícias de Portugal, SA), că va vinde României 5 aeronave F-16 din ”inventarul național”, acestea urmând să fie înlocuite cu altele 5 aduse din SUA și modernizate – Mid-Life Upgrade – la OGMA și Baza Aeriană 5 Monte Real (unde încă se află cele 3 aeronave în curs de modernizare pentru înlocuirea primei duzine intrată în dotarea RoAF, numărul minim necesar de aeronave pentru Forțele Aeriene Portugheze fiind de 30).

Mulțumim prietenilor de la Pássaro de Ferro care, în urma pontului primit de la noi, au publicat rapid știrea, forțând MApN-ul lusitan să reacționeze imediat.

Cer Senin și Doamne-ajută!

97 de comentarii:

  1. Herr Von Renn Weg

    Multa putere, curaj si dragoste de tara le doresc baetilor si fetelor noastre! Fie piloti, mecanici, personal de planificare al misiunilor sau personal administrativ, la fel si tuturor carora isi fac rolul lor cu profesionalism! Va multumim pentru daruire! Nu uitam nici pe cei cazuti! Odihneasca-se in pace! Nu in ultimul rand, multumim NATO pt sprijinul pe atat de multe nivele, ca este sub forma desfasurarii fortelor de aparare pe teritoriul nostru, sau impartasirea unor bune practici de operatiuni… suntem recunoscatori!

  2. Salut. Cer Senin si La Multi Ani dragi aviatori.

  3. Cer senin, la multi ani, respect Zburatorilor nostrii, respect tuturor celor care poarta uniforma albastra! Fie ca Romania sa aiba intotdeauna doar Cer Albastru, si pentru asta voua va multumim. Eroilor Aerului, de la inceputuri pana-n ziua de azi, Zbor Lin printre stele si vesnica recunostinta!

  4. sănătate și dotare!!

  5. Cer senin !

  6. Cer senin.

    P.S. Indraznesc cu o idee pentru un articol – aviatia romana in primul razboi mondial, un subiect mai putin cunoscut comparativ cu aviatia romana in WW2.

  7. La mulți ani! Toate gândurile bune pentru piloții, mecanicii și în general pentru toți aceia care fac posibil zborul.
    PS: sper sa zboare astăzi, abia aștept sa-i văd.

  8. Cer senin, bafta, dotare si onoare!

  9. Tara lui Andrei

    Care e motivul pentru care noi luam de la portughezi apoi portughezii primesc la randul lor de la americani 5 avioane ?

    Pentru noi probabil ca ar fi fost mai simplu si mai bine sa luam direct de la americani dar, de ce combinatia asta ciudata ? Teoretic ale portughezilor ar fi zburate mai mult decat ale americanilor (acum depinde si ce primesc de la americani dar imi imaginez ca n-o sa le dea niste harburi)

    Sa intelegem ca alte state mai democratice au mai multa intaietate la americani ? (oarecum pare normal dar, data fiind situatia geo-politica de la noi si faptul ca noi nu le-am creat probleme si le mai dam si o gramada de miliarde pe armament, mi s-ar fi parut la fel de in regula sa luam noi direct de la ei si apoi sa le revitalizam la portughezi)

    • S-ar putea ca alea portugheze sa fie disponibile imediat si la standard MLU.
      Cele americane nu.

      • Tara lui Andrei

        Asta are sens insa presupun ca tot ar trebui sa fie pregatite un pic pe ici pe colo pentru a putea fi operationalizate in ROAF.

        Era frumos pe astea 5 sa le faca ai nostri aici, daca n-ar fi nevoie de operatiuni prea complicate.

  10. Cer senin si indeplinirea misiunilor si aterizare in siguranta de fiecare data.
    RESPECT

  11. Cer senin și la multî ani Zburatorilor! Onoare și respect!

  12. Cer senin!
    Respect si onoare!

  13. La multi ani RoAF. Ce nu inteleg eu, de ce noi luam avioane din inventarul Portugaliei, iar Portugalia la randul ei isi completeaza acest inventar cu avioane din SUA?. De ce nu am luat noi direct avioanele din SUA?

    • Pentru ca n-are cine sa le faca MLU

      • Pentru ca ne arde buza sa completam escadrila si alea din stocul lor sunt deja MLU-izate iar ei nu au vecini votkari care le testeaza granitele in fiecare zi asa ca isi permit sa ia altele pe care sa le MLU-izeze.

    • Elicopeterele alea AH-1Z arata bine in camumflajul romanesc. Sa fie oare un semn?

      • Doamne ajuta de 20 ani se screm ai nostri cu achizitia Cobra…..sa fie intr un ceas bun grafica aia in camuflaj romanesc…?

      • Poza aia este de cind se discuta despre AH-1RO Dracula. 😉
        Parerea mea, hic…

        • Sharky,
          Daca te uiti atent la numarul de pale. Nu e. Parerea mea, fara hac. 🙂

          • Numarul de pale era tot 4 , cel propus ptr varianta noastra , dracula
            Electronoopticul din bot e diferit intre dracula si asta

                • Apoi, in poza apare si un AH-1Y. E, in mod clar, alta poza decat cea a AH1Ro.

                  • Da , iti raspund aici
                    Si linkul ala pus de tine ce trebuie sa imi spuna???
                    Apar n’spe mii articole cu poze nereale etc…randari aiurea
                    In top gun era un articol detaliat cu cele 96 pe ce se bazau , poze cu interfata om-masina , layoutul celor 2 cabine ..ce nu corespundea cu nici o varianta din seria cobra
                    Motoarele , nr de pale , etc
                    Am mentionat de modelism , tocmai ptr ca in revista modelism , a fost o serie dedicata seriei cobra
                    Daca stii , modelism oferea schite ale structurii , informatii detaliate ,erau articole tehnice foarte complete si competente , partea de istoric operational era mai …”pe deasupra” , fara a intra in detalii
                    De cand a fost toata chestia ..greu sa gasesti pe net informatie , respectiv poze valabile
                    O randare poate sa faca orice initiat o posteaza pe undeva si gata…hai o luam de buna si tinem cu dintii de ea
                    Ah 1 ro dracula a fost propus bimotor cu 4 pale .
                    Seria cobra cu 2 pale suferea din cauza temperaturilor , a fost probabil cerinta expresa alor nostri

            • si tunul trebuia sa fie GIAT/20mm, ca si cel de pe SOCAT… probabil ca si rachetele – Spike.

          • Nu mai am revista Top Gun in care a aparut articolul, atunci cind s-a lansat prima data discutia despre AH-1 RO, da’ camuflajul era acelasi, si varianta propusa, dupa cum a subliniat si Niko, era cu 4 pale, nu cu 2. Era poza doar cu AH1 RO, fara Venom, pe fundal de padure. O poza asemanatoare, sau aceeasi, a aparut acum 2 ani, deci nu e special pentru aniversarea de azi. 😉
            Parerea mea, si cu hic…
            P.S.
            http://www.aviatiamagazin.com/headline/ah-1z-in-romania-posibil-dar-nu-prea/

            • Discutia s-a lansat prin 1996. Prima data s-a discutat despre AH-1F, ala cu cabina unghiulara si monomotor, apoi s-a discutat despre AH-1W Supercobra, bimotor. Toate variantele, cu exceptia AH-1Z, au doua pale. Pozele cu AH-1Ro, varianta derivata din W, cu insemne RoAF, erau cu doua pale. Am dat link mai sus.

              • Varianta propusa noua a fost cu 4 pale
                Exact inainte de a fi selectionat ptr marines
                Numai ca avea sistemul electronooptic clasic de pe cobra cu doua deschideri rectangulare

                • Da si tu un link. Altfel ramane doar o simpla afirmatie.

                  • Cum spune si @sharky eu stiu din top gun
                    Istorialul aparatelor romanesti ..sau proiectelor , din top gun si modelism (deja disparea in epoca , dar cred cea mai buna revista de profil )
                    Daca tot vrei cu un click pe net gasesti suficienta informatie ca varianta ro se baza pe ah 1 w care era cu patru pale si 2 motoare , sau care varianta a aparut ca si consecinta sau legat de varianta dracula
                    In epoca nu se lua in calcul continuarea seriei cobra..pe motive ca armata de uscat sua prefera apache etc ..exista proiectul comanche ..in final abandonat etc
                    Dupa a venit ..un fel de reevaluare
                    Ca de altfel si cu f16 samd
                    Dar din cate stiu ah 1 ro dracula era cu patru pale…un link credibil nu gasesc

                    • Niko. Discutia a inceput cu faptul ca sharky a spus, asa cumva mai smechereshte, ca aia de la Bell su pus o poza veche, din vremea cand inca se mai discuta despre AH1Ro, adica din preistorie, fapt total neadevarat. Poza cu Ah1Ro, ai vazuto si tu mai sus, avea 2 pale. Asta ultima acea 4. Io nu stiu sa fi vazut vreodata vreo poza cu AH1Ro cu 4 pale. Daca voi vreti sa tot o dati dupa cires, e treaba voastra. Pana nu imi dai link la o poza cu AH-1Ro cu 4 pale, poti sa spui tot ce vrei. Eu ti-am dat link la o poza cu AH-1Ro cu 2 pale. Simplu. Sharky putea sa spuna, ba, am gresit. M-am uitat la padure da n-am cazut palele, n-am vazut AH-1Y, da-i mai greu sa recunosti.. In fine, nu conteaza.

                    • Vazut-o. Typing. Ma ”corecteaza” telefonul.

                  • https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id
                    Tedy, poate reusesti sa ajungi sa citesti paragraful 4, penultima fraza. Si apoi paragraful 7. 😉
                    varianta propusa noua era bazata pe AH1W, dar cu oaresce imbunatatiri, si cu electrocasnice de la Elbit. 😉
                    Parerea mea, hic…

                    • Nu reusesc sharky. Arata-mi tu exact.

                    • Vorbesti tot pe langa si nu dovedesti ceea ce spui.

                    • Pai sa-ti explic cum a cazut, Tedy, ca vad ca tot continui sa te bagi ca un mare scafandru de apa adinca. Hoodie a intrebat daca poza cu camuflajul romanesc e vreun semn, eu am raspuns ca poza cu AH1 varianta xyz in camuflaj romanesc exista de cind se vorbea despre AH1 RO, nu este recenta, fapt demonstrat prin linkul catre aviatiamagazin, unde e postata de mai bine de 2 ani. Dupa care ai luat-o tu, jmekerejte ajea, cu o coaja de saminta ramasa pe buza 😉 , si o tii asa, ca vad ca iti place, ca nu e cu 4 pale. Niko si cu mine iti explicam ca atunci cind a fost discutia despre AH1Ro, se discuta in reviste, Top Gun, cazul de fata, pentru ca site-urile romanesti de profil erau sublime, dar lipseau cu desavirsire, la care tu ceri link. Ti-am pus si link-uri, in care se spune clar ca a existat si AH1W cu 4 pale, si ca AH1Ro e „derivat”, tu tot smechereste o tii cu poza cu 4 pale. o sa fac o poza cu 4 pale si o sa o postez, poate asa o sa fii multumit. Si cu asta am terminat discutia!
                      Parerea mea, hic…

                    • „Aspects of the AH-1Z date back to the Bell 249 in 1979, which was basically an AH-1S equipped with the four-blade main rotor system from the Bell 412. This helicopter demonstrated Bell’s Cobra II design at the Farnborough Airshow in 1980. The Cobra II was to be equipped with Hellfire missiles, a new targeting system and improved engines. Later came the Cobra 2000 proposal which included General Electric T700 engines and a four-blade rotor. This design drew interest from the US Marine Corps, but funding was not available. In 1993, Bell proposed an AH-1W-based version for the UK’s new attack helicopter program. The derivative design, named CobraVenom, featured a modern digital cockpit and could carry TOWs, Hellfire or Brimstone missiles. The CobraVenom design was altered in 1995 by changing to a four-blade rotor system. The design lost to the AH-64D later that year however.”
                      https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1Z_Viper

                    • Sharky. Daca intre noi doi, cineva are o atitudine smechereasca, acela nu sunt eu.
                      Sunt la volan si nu pot scrie mai mult. Si asa am tras pe dreapta pt replyul asta.
                      Ti-am zis. Poza reprezinta un AH-1Z, chiar daca este de vreo doi ani, cand a reinceput campania de promovare a Bell pt AH-1 in Ro. Sa spui, smechereste, ca e poza cu un AH-1Ro, reincalzit, e neadevarat.
                      Atata tot. O zi faina.

                    • Imi pare rau sa te dezamagesc, dar n-am mancat seminte in viata mea. E adevarat ca nu sunt militar de cariera, dar in urma cu vreo 20 de ani am avut onoarea sa fiu avansat la gradul de sergent tr, la propunerea comandantului compartimentului unde mi-am desfasurat activitatea, fiind artilerist AA. Sunt f mandru de acest grad si de petlita neagra aferenta lui. Intelegi ce vreau sa spun. Respectele mele.

                    • Ok, nu stiu ce elicopter este in foto-shopul ala, dar stiu sigur ca AH-1Dracula era un „W”, i-am intrebat personal pe cei de Bell la BSDA 2018. Iar poza asta este intr-adevar veche.
                      Gestul Bell dpmdv a fost ca au urat „La Multi Ani” aviatiei, in niciun caz nu m-am referit la poza aia. De fapt nici n-am bagat-o in seama…

                  • https://www.flightglobal.com/news/articles/romania-offers-to-revive-dracula-32097/
                    ” The helicopter is derived from the Bell AH-1W Super Cobra, powered by two GE T700-GE-401 turboshafts. Prime subcontractor for the Dracula’s weapons and avionics is Elbit of Israel.”
                    Elicopterul era DERIVAT din… E o mica-mare diferenta, Tedy, nu crezi???
                    Parerea mea, hic…

                    • Poza. Sharky. Era AH-1Zulu. Nu era AH-1Ro. Fii cavaler. 🙂

                    • Nu vad ca ar zice de pale. ”Derivat” nu inseamna 4 pale. Nu stiu de ce e atat de greu sa admiti ca te-ai grabit? Serios vorbind. Nu iti pica pana.

                    • Gaseste tu, Tedy, poza din perioada aia. Cind 2 oameni iti spun ca au citit articolul intr-o revista, tu ceri link. Cind iti pun link in care se spune ca a existat si varianta de W cu 4 pale, si ca Ro era DERIVAT din W, nu copie fidela, o sucesti ca la Ploiesti si ceri poza. Succes in intrecerea socialista. Ai reusit sa-l detronezi pe Papă!
                      Parerea mea, hic…

                    • Sharky. Las-o mai bine cum a cazut.

        • „Poza aia este de cind se discuta despre AH-1RO Dracula.”
          Nu

          Dar in privinta lui AH-1RO Dracula cu 4 pale la rotorul principal, am o vaga amintire (si accentuez „vaga”) ca s-ar putea sa ai dreptate, era tocmai in perioada cand americanii propusesera W-ul cu 4 pale, deci totul e posibil.

          Un alt proiect cu 4 pale e lebada aia alba fantomatica de IAR-318, varianta de atac derivata din Puma (tot cu motoarele in fata rotorului, dar cu inca doua admisii de turbine aer rece pe laterale pentru mascarea IR):

          • La Surionul sud-coreean se observa aceeasi idee de mascare a gazelor, fara a muta motoarele pe lateral:

          • De asta tot spun ca derivatele lui Puma au acest design invechit, care nu permite si o varianta de atac decat daca se fac modificari serioase la tot angrenajul motor-reductor-rotor, altfel iti iese un fel de „Hind”.

            Singurii care au incercat au fost sudafricanii cu Rooivalk, insa rezultatul e atat de diferit de Atlas Oryx-ul de transport incat mai degraba poti obtine „commonality” in stilul lui AH-1Z/UH-1Y daca pornesti invers! De la…Rooivalk catre unul nou de transport.

            Cutaway pentru Denel Rooivalk, s-ar putea oare muta rezervoarele si avionica pentru o varianta de transport mediu?

            https://i.imgur.com/M6YQgCE.jpg

          • Nu tin minte vreo varianta cu 4 pale, desi am urmarit cu atentie, la acea vreme, subiectul, dar la cat s-a tot discutat si paradiscutat, incepand cu 1996/1998 si pana prin 2008, nu este exclus sa se fi avut in vedere toate variantele posibile si impodibile, probabile sau improbabile. In fine.
            Singura imagine cu un potential Dracula, varianta bazată pe W e asta:
            https://www.mycity-military.com/Helikopteri/Bell-AH-1-Cobra_4.html
            Io alta nu am gasit, desi am cautat, mergand pe ideea ca si sharky ar putea avea dreptate.

    • Sa lase uratul si sa vina odata cu helicopterele alea! ? ????

    • Georgica, mamaaa ce frumuseti, pupale-ar tata pe pale!?Multumim Bell, v-asteptam cu drag la noi, haideti mai repede cu Vipere si Venoame, avem mare nevoie!

  14. Cer senin si la multi ani!! …ani mai buni…

  15. Cer senin si fara „dujmani”! ?

  16. Care a reusit sa vada numerele de bord de la cele doua hercules va rog ? care mai zboara ?
    si cine stie ce s-a intamplat cu celelalte – unul a fost „indoit” beyond repair si canibalizat – dar restul ?

    La multi ani „aerienilor”, scule noi la toate armele, bani de petrol si piese si 180 de ore zburate pe an pe capatzana de pilot 🙂

  17. It can also withstand extremely high temperatures, its surface reaching, but not being affected by, up to 2,000 degrees Celsius in flight.

    si cum de au amanat seria de la suhoiul ala nou ca nu le iese nicicum motorul ala de generatie noua cu care se tot lauda,
    o fi avand scuturi ablative ca la vostok

    nu are ce cauta asta aici, e ziua aviatiei romane, La multi ani! si echipamente noi si la avioane si la elicoptere si la rachete AA
    si multe ore de zbor la echipaje

  18. And with us ,changes and changes … it looks like it will be „lobster a la Romanian” ;))
    http://www.mon.gov.pl/aktualnosci/artykul/najnowsze/zmiana-formuly-i-przyspieszenie-programu-homar-x2018-07-20/

  19. mai mult comemorare decât sărbătoare dacă e după mine.

  20. Pai nu au zburat nici F16 ???
    Alea nu pot sa faca nici o trecere macar….am inteles ca nu s deplini operationale dar totusi….?

  21. Au ridicat interdictia la Lancer – a vazut cineva raportul preliminar de ancheta ? Au facut vreo recomandare ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *