CH-53K King Stallion, programul continua

Programul de testare si certificare al CH-53K, apartinand … tot Lockheed-Martin, continua in ritm sustinut, iar livrarile intra si ele in paine.

La prima vedere, libelula este chiar mai scumpa decat un F-35, la pretul pe bucata, fiind practic cel mai scump elicopter la ora actuala.

Cost unitar: US$87.1 million (Est. Flyaway) US$122M (LRIP 1 excl. R&D) US$131M (LRIP 1 incl. R&D costs). Programul total costa peste 25 mld.$, costurile incluzand dezvoltarea si 227 aparate livrate.

Primele doua aparate produse, din preseria “Lot 1” Low Rate Initial Production (LRIP), costa impreuna 304 mil.$.

Baza aero-navala Patuxent River primeste primul dintre cele 7 elicoptere CH-53K King Stallion, care vor sosi pana la inceputul lui 2018, inclusiv:

Costurile de operare sunt probabil la fel de piperate.

Poate unii vor incepe sa se uite dupa variantele mai vechi, care vor incepe sa fie pensionate de marina americana, insa nu cred ca stau prea bine cu resursa, fiind un adevarat cal de povara si folosit in consecinta.

Interesant este ca U.S. Naval Air Systems Command (NAVAIR) siH-53 Heavy Lift Helicopter Program Office (PMA-261) cumpara elicoptere MH-53E retrase din uz de altii, cum ar fi japonezii:

CH-53E, un elicopter intrat in productie in 1981, nu este chiar o vechitura, mai ales pentru unii obisnuiti sa viziteze stocurile aliatilor mai bine echipati… In jur de 150 de astfel de elicoptere sunt in serviciul infanteriei marine americane si alte 28 in cadrul U.S. Navy, cele ale marinei urmand a fi retrase pe masura ce CH-53K soseste in inventar.

Fiind trimotor utilizat pentru „heavy-lift” si curatare de mine, costul orei de zbor a CH-53E trece de 20.000$, fiind similara cu a unui F-16, si necesita aproximativ 44 de ore de intretinere pentru o ora de zbor.

La noi in tara, CH-53 este „celebru” pentru accidentul din 2010, aparatul apartinand fortelor israeliene.

File:Flickr - Israel Defense Forces - Search for Bodies in Romania (4).jpg

CH-53 israelian, la cautat ramasitele celui cazut

Pentru cine cauta un elicopter destinat operatiunilor speciale, exista si derivatul bimotor, MH-53 Pave Low, insa acestea au fost retrase din uz in 2008. Pacat ca nu are inca un urmas, derivat din noul CH-53K…

 

Marius Zgureanu

33 de comentarii:

  1. E omologat pentru lansat torpile AA?

  2. 25 de miliarde USD pentru 227 de aparate si R&D. Asta in conditiile in care nu se pleaca de la 0 complet… Si asta pentru un obiect militar extrem de util si cu un loc clar si bine delimitat in armata americana.
    In timp ce unii de pe aici viseaza la microfightere, IAR 95 si mai stiu eu ce alte fantasme…
    Iarta-ma Marius, dar dupa odiseea microfighterului, nu m-am putut abtine! 🙂

    • ala micu’ ar trebui sa coste cam cat IAR-99 si la costuri cam tot pe acolo… si apropos, initial era prevazut sa foloseasca si o parte din subansamblele de la IAR-99 si chiar parti din structura 🙂

      • poate sa coste si cat o magura, noi o sa fim in faliment in curand.

      • Marius, m-as bucura sa vad realizate proiecte mai putin „ambitioase”.
        M-am uitat si eu la microfighterul ala da’ n-am vazut nici urma de 99 in el… ce-i drept, poate ar trebui sa-mi schimb dioptriile… 🙂
        Hai sa facem un tab, un camion mai intai, sa crestem o industrie orizontala pentru astea si mai vorbim.
        Ca sa inchei, baietii astia de la LM sunt absolut grozavi! Cred ca ar fi in stare sa faca si cea mai tehnologizata si pe cale de consecinta scumpa ghinda din lume…

        • „Hai sa facem un tab, un camion mai intai,”
          alea vrei sa ti le faca la INCAS?

          Intre timp, pana prioritizezi, ce faci cu INCAS si avioane Craiova? Ca pe cand ai terminat TAB-ul si camionul, astea doua ar putea sa nu mai existe decat pe hartie…

          Toate programele astea trebuiesc duse in paralel… sunt atatea gauri ca nu prea mai ai ce prioritiza.
          MLU la IAR-99 ar trebui sa fie destul de ieftin, doar putin mai scump decat o revizie capitala…
          Microfighter-ul e deocamdata un concept, stai sa vedem daca e interes sau se transforma in altceva. S-ar putea sa depinda si de TD….

          • INCAS n-o duce chiar atat de rau, au proiecte de cercetare venite pe linie UE. De altfel, oamenii au facut microfighteru’ in timpul lor liber. Avioane Craiova… mda, acolo e de rau.
            Interes? 🙂 Din partea cui? 🙂

  3. Cand am vazut pretul am avut un soc! 🙂 Dar stand un pic si comparand preturile unui MH-60, UH-60, Venom incepe sa nu mai para atat de mare.
    Am citit pe wiki un pic despre acest aparat. Impresionant!

    PS:Pacat ca nu mai e Tutu, ne anunta ca vine LM cu fabrica la noi. Deja imi e dor de anunturile lui 🙁

  4. Si mie… imi insenina ziua. mare pacat:)

  5. Am primit acceptul ptr himars de la congres

  6. the mighty stallion?
    băi dar astia dela LM is bagati peste tot??!

  7. despre baietii nostri de la comunicatii si it nu scrie nimeni nimic ?avem niste specialisti acolo care macar un articol merita

  8. Chopper pilot got skills

    Posted by U.S.Military Channel on Monday, May 1, 2017

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *