Challenger vs Leclerc (II)

AMX-56  Leclerc

Video Leclerc:

https://www.youtube.com/watch?v=uGdmPSbG3Ck

https://www.youtube.com/watch?v=9UqtcRWp2Wc

https://www.youtube.com/watch?v=rGLGcFTk8AE

Documentar Leclerc (in limba franceza : contine imagini din timpul dezvoltarii, cu prototipurile si testele):

https://www.youtube.com/watch?v=aRrD5JtZKuE

 

Comparatie, cam naiva si inexacta (viteza, blindaj), Leclerc-Armata (rusul ar mai avea cate ceva de invatat de la frantuz la unele capitole):

https://www.youtube.com/watch?v=C0BLJzOAf8U

 

Si iata ca am ajuns si la AMX-56  Leclerc, care implineste 25 de ani de exploatare (inceput in serviciu 1993, cu 5 ani inaintea Challenger 2) si care se asteapta a ramane in serviciu pana cel putin in 2040:

https://www.youtube.com/watch?v=eMXuzI1VNtQ

 

Desi este mai batran cu 5 ani decat Challenger II cu care are in comun doar suspensia oleopneumatica (un amestec de ulei si azot), Leclerc-ul conceput diametral opus fata de primul, se misca inca bine pentru varsta lui.

 

Puncte forte Leclerc:

Conceput pentru a o masa de doar 55 de tone (57,7 tone complet echipat), Leclerc-ul este propulsat de un motor finlandez (SACM /Wärtsilä) V8-16litri/1500CP Hyperbar (presiune interna 32,1 bari), supra-alimentat de o turbina Turbomeca TM 307B, care injecteaza de 7,5 ori cantitatea/vol de aer comparativ cu un motor atmosferic, turbina functionand si ca si generator auxiliar in stationare (APU).  Exista si varianta echiparii cu motor german –  EuroPowerPack in 12 cilindri de tip MTU MT 883 Ka 500, varianta livrata catre Emirate, pentru care sasiul a fost modificat.

Leclerc cu husa de camuflaj

Transmisia hidromecanica de tip Renk Automatic SESM ESM 500 favorizeaza acceleratii si franari rapide, si ajuta si ea la obtinerea unei viteze maxime sustinute de 72 km/h, acesta fiind unul dintre punctele forte ale Leclerc si anume ca datorita masei mai mici si transmisiei poate sustine viteze ridicate perioade lungi de timp, putandu-se deplasa rapid si pe distante mari pe propriile senile (o varianta compacta a transmisiei, ESM-350M a fost propusa pentru echiparea T-72/PT-91 poloneze, alaturi de un agregat Wola de 1000CP). Leclerc este unul dintre tancurile occidentale cu cel mai mare raport putere/tona, de 27CP/tona, rivalizand la acest aspect cu cele de provenienta sovietica.

Aranjament intern Leclerc

            Spre deosebire de britanici, francezii au mers pe ideea de profil/amprenta reduse (« furtivité »), mobilitate si viteza, autoloader (deci doar 3 membri ai echipajului) masa mai redusa si deci un blindaj de baza probabil ceva mai «subtire » decat Challenger, insa modular si cu o rezerva de masa confortabila (probabil pana la 10 tone, fara a penaliza performantele) pentru a creste protectia, avand o masa complet echipat de doar 57,7 tone, avand o crestere de masa de 3 tone fata de seria 1. Datorita autoloaderului, profilul frontal al turelei a fost redus la 1,6m², cu 0,5m² fata de Leopard 2.

Structura blindajului turelei Leclerc cu cutiile de depozitare

Carcasa de baza a sasiului si turelei este din placi sudate de otel peste care se adauga apoi blindajul compozit, in diferite straturi, care incepand cu lotul 3 contine si insertii de titan, tungsten, dar si blocuri reactive ERA pe lateralele turelei.

Blindajul compozit este asezat in mai multe straturi, unele cu rol de spatiere, cu dispunerea urmatoare: blindaj suplimentar/aer/compozit/aer/blindaj principal. Obiectivul acestui blindaj este sa ofere o protectie cel putin dubla fata de cea existenta in anii ’70-‘80 contra penetratoarelor cinetice, dar si cumulative, la clasa de 50 de tone, adica 2x 400mm echivalent RHA. Rezervoarele cu capacitate interna de 1300 litri, asezate in fata-stanga, sunt auto-obturabile in caz de penetrare.

Compartimentare Leclerc

Tancul este echipat cu unul dintre cele mai sofisticate, rapide (12 lovituri/minut) si fiabile autoloadere (masa 500kg), fiind practic proiectat in jurul acestuia, cu magazie selectiva pentru 6 tipuri de munitie, avand 22 de proiectile in carusel (incarcabile prin trapa externa in spatele turelei sau din interior, prin trapa in spatele locului tragatorului) si alte 18 stocate in magazie interna, dispusa la dreapta soferului, langa rezervor. Dezavantajul autoloaderului este ca odata un proiectil incarcat pe teava, acesta nu mai poate fi retras si inlocuit cu un altul, recomandarea fiind ca echipajul sa incarce tunul numai dupa ce tinta a fost identificata si trebuie angajata.

Tunul, de tip GIAT (Nexter) CN120-26 cu o lungime de 52 de calibre, echipat cu camasa termica si evacuare de fum cu aer comprimat (spre deosebire de standardul cu recuperator pe teava), era superior celor existente la momentul intrarii in dotare, fiind depasit astazi doar de RH-120/L55 ca si performante. Tunul foloseste munitii standard NATO, printre care si penetratorul sageata LKE1/DM43 care atinge 1790m/s la gura tevii, sau penetratorul cu uraniu saracit OFL 120 F2 120 mm APFSDS, iar din 2011 o gama extinsa de obuze explozive programabile (EXPL, OEFC, HE M3M programabil). Se sustine ca tancul poate lovi din mers, la viteza de 50km/h tinte aflate la 4km, datorita suspensiei oleopneumatice si stabilizatorului turelei.

O alta particularitate este ca mitraliera coaxiala interna este calibrul 12,7mm (doar Merkava 4 mai foloseste o mitraliera cal. 12,7 coaxiala, dar externa), regula fiind o mitraliera cal. 7,62mm.

Turela cu mitraliera coaxiala si blindajul periscopului tragatorului

Un mare avantaj al Leclerc este ca turela si sistemele aferente au fost astfel proiectate si dimensionate pentru a putea acomoda la nevoie un tun de calibru superior, 140mm. Varianta s-a numit Leclerc 140 T4, turela fiind alungita pentru a acomoda 31 de obuze din doua bucati si tunul construit de Nexter-Centre de Bourges, masa tancului urcand la 60 de tone

Leclerc are o autonomie de 470km (cu un consum mediu de 147 litri/ora), autonomia putand fi extinsa la 615km cu ajutorul a doua canistre de 200 litri fiecare, atasabile in partea din spate a sasiului, dar care trebuie demontate inainte de intrarea in lupta, blocand altfel anumite miscari ale turelei.

Estimare blindaj Leclerc XXI

Electronica ambarcata era foarte avansata pentru inceputul anilor ’90, incluzand 14 procesoare si  150 de captori interconectate prin digi-bus. Tancul este dotat cu sistem de management al luptei produs de Nexter si denumit FINDERS (fast information, navigation, decision and reporting system).

Tancurile au fost produse in mai multe serii, eliminand pe parcurs anumite defecte ale primelor loturi si adaugand imbunatatiri. S-a ajuns in 2005 la iteratia 10 (batch 10), urmat de 11- echivalent serie XXI, care includea si sistem de management al luptei si un nou pachet de blindaj, in timp ce seria 8 a primit electronica noua iar seria 9 (2004) a primit un vizor termic Iris Sagem cu rezolutie imbunatatita.

 

Au fost produse in total 862 de exemplare incepand cu 1990, ultimul fiind produs in 2007 dupa care linia a fost inchisa si pusa in conservare temporar, cu posibilitate de repornire la nevoie. Daca in 2007 francezii aveau operationale 355 de tancuri Leclerc (4 regimente a 80 de tancuri + scoala), in 2010 aveau operationale doar 60 de tancuri/ regiment si 100 in rezerva. Problema majora o reprezinta gradul de disponibilitate in cadrul armatei franceze, aceasta nedepasind 65%.

Evacuarea gazelor motorului se face printr-un sistem de racire, care amesteca gazele cu aer pentru a reduce semnatura termica.

Senilele V2 si galetii din aluminiu cu invelis de cauciuc au permis reducerea masei cu 800kg, insa au uzura rapida, fiind inlocuite la ultimele variante (transa 11) cu senile V5 din otel.

De retinut este ca tancul poate traversa fara pregatire apa de 1,1m adancime, iar cu snorkel, pana la 4m adancime.

Un alt avantaj este existenta unui kit de lupta urbana, AZUR, care poate fi instalat la cerere.

 

Dezavantaje Leclerc:

Blindajul este unul decent dar nu exceptional si cu kit-uri suplimentare se apropie in zona frontala de peste 800mm RHA echivalent.

Estimare blindaj frontal de baza Leclerc

Zona monturii tunului in turela este slab protejata si a fost dotata in versiunea XXI cu blindaj suplimentar.

Puncte slabe frontale

La fel, zona periscopului tragatorului, care are o insertie similara cu cea a turelei de Leopard 2.

Partea frontala a turelei nude de Leclerc – se observa golul monturii tunului

Pretul unui Leclerc era piperat in 2011 fiind evaluat la 9,3 mil.$, insa dupa 2104 pretul pare sa fi coborat rapid (KE Black Panther devenind cel mai scump tanc) iar anul trecut au aparut zvonuri ca francezii ar oferi la doar 4 mil.$, posibil dintre cele stocate.

Costurile de operare ale unui Leclerc, par sa se situeze la 250.000 euro/an (20.000 euro/luna), conform unor informatii recente, ceea ce inseamna ca operarea parcului francez de 241 exemplare, in vrasta medie de 15 ani, ar costa anual 60 mil. euro.

Disponibilitatea parcului de tancuri Leclerc in inventarul francez pentru anul 2016 este evaluata la 61%, ceea ce inseamna putin sub 150 de vehicule din 241.

Leclerc renove la Eurosatory 2016

Ultima varianta de modernizare a Leclerc (renove) comandata de armata franceza pentru 200 de tancuri din inventar, a fost prezentata la Satory 2016 si contine:

  • un sistem de management al luptei SCORPION ;
  • turela teleoperata cal. 7,62mm pentru comandant;
  • radio modern, inclsiv pentru comunicarea cu infanteria;
  • electronica noua in sistemul de tragere pentru munitia cu explozie aeriana (airburst);
  • Module noi de blindaj, atat frontal, la turela cat si pe lateral:

Seria XXI, produsa in 96 de bucati pana in 2008, includea, alaturi de blindajul cu insertii tungsten-titan, si o actionare electrica imbunatatita a turelei si tunului, care permitea rotatia completa a turelei la 360° in doar 9 secunde fata de cele 12 initiale. De asemenea introducea un vizor HL130 pentru tragator si unul panoramic HL120 cu rezolutie crescuta si telemetru LASER dar si camera cu termoviziune Iris pentru comandant.

Puncte slabe in zona frontala diferite tipuri de tancuri

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.thinkdefence.co.uk/2012/11/the-tank-is-dead-long-live-the-tank-part-4-sdsr-army-2020-and-the-challenger-lep/

https://aw.my.com/en/forum/showthread.php?18070-Challenger2-Taking-a-kicking/page7

Leclerc MBTs

http://below-the-turret-ring.blogspot.fr/2015/06/cold-war-mbt-turret-designs.html

http://below-the-turret-ring.blogspot.fr/2016/06/team-challenger-2s-upgrade-suggestion.html

http://defenceforumindia.com/forum/threads/main-battle-tanks-and-armour-technology.208/page-123

http://www.army-technology.com/projects/leclerc/

https://aw.my.com/en/forum/showthread.php?54847-Explain-the-Leclerc/page2

http://www.steelbeasts.com/topic/8266-leclerc-armour-discussion/?page=2

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/amx-4856-leclerc-un-francez-100

http://www.rumaniamilitary.ro/botezul-focului-pentru-amx-56-leclerc

http://www.rumaniamilitary.ro/leclerc-la-modernizare

http://www.rumaniamilitary.ro/despre-armata-franceza-martie-2015

http://www.rumaniamilitary.ro/tancul-care-era-sa-fie-strv-2000

http://www.rumaniamilitary.ro/tanc-contra-tanc-optiunea-romaneasca-i
http://www.rumaniamilitary.ro/tanc-contra-tanc-optiunea-romaneasca-ii-merkava

87 de comentarii:

  1. …iar anul trecut au aparut zvonuri ca francezii ar oferi la doar 4 mil.$, posibil dintre cele stocate.

    Sună bine…

  2. 4 mil? Fara upgrade banuiesc.
    Hmmph….daca upgrade-ul costa 2 mil per tanc, nu e rau.

  3. pai ca si protectie frontala tot abramsul american pare mai bine gandit.
    toti producatorii incearca initial sa ofere cel mai bun compromis mobilitate-protectie-putere de foc insa clientul recte armata are ultimul cuvant putand creste pe una in defavovarea alteia..risc calculat si asumat in functie de doctrina fiecaruia.
    ma uit la rata mica de disponibilitate a tancurilor in europa occidentala,astia ar fi inchis toata industria de resort dupa 1991 daca era dupa ei…make love not war european style?
    la export se vand tancuri noi sau din stocul existent?

  4. off@cu ocazia sfintelor sarbatori pascale va doresc un craciun fericit!?
    bai frate nu pot sa plec la munca,afara ninge si am gume de vara.
    ❄️☃️ma duc sa impodobesc bradul ,pe seara merg cu colindul…nu pot rata oportunitatea asta financiara.

  5. capatu satului

    u se spune nimik despre protectie activa arena, shtora, trophy, afganit…
    pai atuncea atat chalangeru cat si leclercu nu sunt decat o gramada de fiare rujinite,

    orice racheta cat de cat mai performanta scoate din lupta cele doua tancuri,
    iar la rachetele aeroputate, avand in vedere slaba protectie pe care o au ambele tancuri la turela, sansele de supravietuire a tanchistilor sunt, la mintea mea, vorba lui Dem Radulescu, crema puca,

    blindaju singur nu mai este de mult timp singuru mijloc de protectie,
    fara o protectie activa tancu dispare,

    iar armatele evropene au rachete serioase nu ce vezi pe la arabetzi,
    inclusiv studii legate de rachete mari, cu raza mare de actiune, dotate cu submunitii

  6. din aceasta competitie intre francez si englez ies invingatori amricanii si nemtii.

  7. neata nu muta francezi linia de montaj la noi cred ca ne permitem vro 400 bucati daca mai taiem de la milogi

  8. In 2001 gdls oferea upgrade-UL m60-2000/120s.pe un sasiu de m60 au montat un motor de 1200cp(cel de PE merkava 3) SI o turela de m1 Abrams cu tunul de 120mm.a iesit un Abrams Mai scurt, Mai economic(motor diesel) SI la 1/2 din pret.eu cred ca AR FI o varianta bet on ptr. Romania.viteza e cam mica(are 52km/h) desi are 21,5cp/t(tr85 are 17,2).

    • totusi la M60 ramaneai cu protectia de baza a sasiului, inferioara fata de Abrams, posibil la un pret apropiat de Abrams readus la zero km. Upgrade de M60 merita probabil doar pentru cei care au deja carcasele.
      Cea mai interesanta varianta de modernizare M60 ramane israeliana Sabra…

      • Ai dreptate Dar varianta asta are in plus Fata de Abrams motorul economic(care la o armata cu buget MIC conteaza mult) SI greutatea cu 20% Mai mica(SI asta conteaza la podurile SI drumurile din Tara).si Sabra nu are turela de Abrams care,parerea mea, face toti banii.

  9. Sincer ,nu ma asteptam sa fie zone asa mari vulnerabile in zona frontala nici la Challenger nici la Leclerc .
    Dar pretul incepe sa sune convenabil …

  10. tovarasi iar stau rau cand vad asemenea stiri cica egiptul a primit primul din cele 4 submarine germane va dati seama ca ai nostri sefi nu au realizat ca noi avem ursul la usa ei inca dorm

  11. ce-i cu motorul asta finlandez???

    DOAR 16 LITRI pentru 55-57 tone??? hmmm sunteti siguri informatia este corecta?
    de obicei tancurile folosesc motoare cuprinse intre 24 litri – 38 litri. cu cat cilindreea motorului este mai mica cu atat are un cuplu motor mai mic dar si materialul (metalul) din care e confectionat motorul este supus unor forte mult mai mari.

    UN motor de 16 litri se potriveste unui tanc de 35-40 tone maxim.

    • Da, este aproape corect, are 16470 cm3. Ce legătură este între mărimea motorului şi greutatea tancului?

    • nu inteleg care e problema, motorul supra-alimentat al Leclerc are un exces de putere confortabil fata de celelalte tancuri existente.

      • Marimea fizica a motorului este direct proportionala cu greutatea tancului.

        Explic acum:
        turbina poate dezvolta o putere sau un cuplu foarte mare dar asta nu garanteaza rezistenta si fiabilitatea motorului in timp.

        e bine sa ai pe un tanc, un motor cu cilindreea mare pentru ca motorul sa fie fiabil.
        deci nu e suficient numai puterea motorului si cuplul. e nevoie ca acel motor sa fie construit din materiale rezistente la forfecare, rupere, uzura.

        de exemplu motoarele din Formula 1 dezvolta peste 1000 CP si CUPLU de mii de Newtoni Metru.
        Dar nu vor putea propulsa un tanc pentru ca constructiv sunt SUBDIMENSIONATE FIZIC.

        Adica se va rupe arborele cotit, pistoanele, supapele… dupa cateva accelerari. motoarele nu sunt folosite nici macar pe camioane. aceeasi problema (se vor sfarma)

        concluzia este ca orice vehicul trebuiesa fie dimensionat de un motor proportional cu greutatea lui… ca sa aiba fiabilitate.

        • e bine sa ai cilindree mare, insa pe un tanc sunt si constrangeri de masa si volum ocupat (vezi ce probleme au fost la TR-85).
          Daca imi amintesc corect, Leclerc chiar a avut ceva probleme la inceputuri, insa ele au fost corectate.

        • Daca MOTORUL FINLANDEZ asta are 16470 cm3, vrea sa va zic ca-l pot monta pe TR 85M1 FARA PROBLEME, fara sa aduc modificari la sasiu, decat sistemul de prindere, motorul intrand in locasul sau.

          pe TR-85M1 avem motor de vreo 34 000 sau 36 000 cm3.

          Dar cred ca cu putina munca, motorul poate sa incapa chiar in sasiul de T-55, de o sa ai un MLI/T55 cu cel mai bun raport din lume… T-55 avea motor de 38 000Cm3

          ba chiar iti permiti sa folosesti T-55-ul cu placa frontala de blindaj suplimentar 100mm si tot ai demaraj

        • Nu există o corelare directă între puterea specifică a unui motor şi fiabilitatea sa. Drept dovadă motoarele moderne au puteri specifice duble, dar fiabilitatea este mai bună în comparaţie cu motoarele mai vechi. Motorul de F1 nu este proiectat să reziste prea mult, n-are nevoie, dar nu se va rupe nimic la prima pornire, nici la urmatoarele mii de porniri. Ca exemplu în WW2 multe tancuri foloseau motoare de avion.

          • @piriu,

            cand e vorba de motoare, dimensiunea conteaza.

            In INGINERIE este un termen care se numeste FORFECAREA MATERIALULUI. ai auzit de el? in cazul in care alegi um motor care nu are o marime proportionala cu greutatea masinii (in cazul nostru tanc), apare riscul acestui fenomen al forfecarii, in cadrul unor componente din interiorul motorului. printre aceste componente se numara si ARBORELE COTIT.

            ca sa traduc. aceasta piesa, daca nu este suficient de groasa, se va rupe.

            • @chipp, daca ai fi proiectat un motor ai fi stiut ca solicitarea la forfecare este redusa in cazul arborilor cotiti. Poate te gandeai la incovoiere. Pentru ultima oara, motorul este cel ce produce energie, asa ca sigur va rezista solicitarilor pentru care a fost proiectat sa reziste.

        • Uiți de transmisie. Aia de fapt duce greul.

      • VAD ca piata e plina de motoare de tanc performante, care incap fara probleme in locasurile lui TR-85M1 si chiar in locasul lui T-55 dar Romania nu misca NIMIC-NIMIC-NIMIC

        asta ma face sa cred ca toti cei ce conduc MApN-ul sunt TRADATORI!

        apropo… cum poti sa te uiti dupa un tonc din accident cand ai in curte 1000 tancuri ce pe poti aduce la aproape de nivelul mediu al tancurilor de pe piata, iar piata de componente este plina de oferte generoase.

        Culmea generalii imbecili din romania nu vad nimic.

    • Comparatie dintre Cluj si Bucuresti nu este corecta atat timp cat Bucurestiul s-a extins neoficial si in Ilfov, multi bucurestenii si-au mutat domiciliul in zona rezidentiala din afara orasului.

    • Ca sa facem o gluma a la timesnewroman,clujul inca nu are cele doua milioane de moldoveni si teleolteni sau zecile de magazine mega image :))

    • Am citit si nu sunt total de acord. In coditiile in care populatia Romaniei o sa ajunga la 16 milioane in curand, nu se poate ca si Clujul sa nu inregistreze o scadere a populatiei. Va ramane o atractie, oamenii vor vrea sa locuiasca in Cluj dar pana la urma tot va stagna si populatia va scadea. Solutia ar fi sa aducem refugiati si sa profitam de situatia internationala. Nu neaparat sa ii stabilim in Cluj ci in orasele mai mici urmand ca dupa obtinerea cetateniei romane sa fie lasati sa se mute unde vor.

  12. 40000 de militari la vara in Romania

  13. Mi-a atras atentia in articol, „frantuzul” era operational in 2007 in numar de 355 iar in 2010, in numar de 160 ( 60 + rezerva ), restul de 195 ce au patit, consumabile?…sau alte defecte de alta natura? Intred de curiozitate, mi se pare ingrijorator ( daca sunt probleme de natura tehnica…sisteme etc)asta in conditiile in care probabil au fost folosite doar la aplicatii. Pentru ca daca este ceva normal…. si in cazul in care am cumpara sau dezvolta ( candva… etc…) un numar de tancuri de generatie noua, noi nu am putea sa le intretinem din ce inteleg, daca si francezii au probleme. ( nu ca ei nu ar avea bani), probabil ca si la germani au o doza de dezinteres – liniste, ca ei sunt cumva mai departe de un posibil pericol.

    • au avut si francezii taieri de buget! Am dat in 2016 documentarul acela despre armata franceza, in care sustineau ca dintr-un batalion operau efectiv cam 6 Leclerc, restul de 54 pastrandu-le in conservare.
      http://www.rumaniamilitary.ro/despre-armata-franceza-martie-2015

      Am adaugat in articolul de astazi:
      „Costurile de operare ale unui Leclerc, par sa se situeze la 250.000 euro/an (20.000 euro/luna), conform unor informatii recente, ceea ce inseamna ca operarea parcului francez de 241 exemplare, in vrasta medie de 15 ani, ar costa anual 60 mil. euro.

      Disponibilitatea parcului de tancuri Leclerc in inventarul francez pentru anul 2016 este evaluata la 61%, ceea ce inseamna putin sub 150 de vehicule din 241.”

      • Multumesc pentru informatie, din ciferele perzentate reiese un efort financiar pe care nu stiu ce guvern al Romaniei ar fi dispusa sa le suporte in fata altor tentatii mai profitabile ca imagine in tara…

      • Acum cativa ani, intr-un documentar americanii sustineau ca-i costa un F-16 25 mil$, iar un Abrams 5 mil$ anual.
        Banii respecivi erau pentru combustibili, piese de schimb, salariile echipajelor, munitia trasa, etc.

  14. Mda , toti ne spun ca suntem calare pe o martoaga slaba si batrana sa ne luam un cal mai tanar si mai in putere noi nu si nu . Pana si generalu asta ne sfatuieste sa mai modernizam , sa mai cumparam cate ceva . Se pare ca pentru noi vechiturile sovietice au valoare sentimentala si nu vrem sa scapam de ele in ruptu capului .
    Acu ca domnu general este american si ar vrea sa cumparam din ograda unchiului Sam nu am nicio indoiala .

  15. Ciuca a anuntat ca Romabia cumpara Patriot.
    Ce, cum, cate, pret? Nu se stie nimic..
    A aruncat bomba la Smardan la exercitiile comune romano-americane.
    Stire postata acum vreo j7na’ de ora pe digi 24 si preluata rapid de majoritatea site.urilor.
    Astept si aici o i formare corecta si ceva mai amanuntita…
    Nu de alta, dar imi pare o veste minunata. Stam rau cam la toate… la AA sub orice critica…

    • Vestea este buna. Sa anunți așa fără alte detalii mi se pare cam neprofesionist.
      Oricum mai rău de PAC-2 sh nu se poate 🙂
      Sa speram ca se și materializează anuntul

      • orice este posibil la conducerea care o avem,
        probabil vom lua pac 1 cu banii si comisonu de rigoare….in avans,
        nu degeaba au fost discutii intense, prelungite,

        la mintea mea, dupa pac 1, rushii nu se supara si sustin in continuare nou avant democratic rezultat din ultimele alegeri de la noi,
        iar strumf de la casa alba ne va spune, cum a facut-o recent fata de erdogan, ca saluta adoptarea ordonantei 13 de palavrament,

        iubesc tradarea, dar urasc pe tradator

    • Probabil fiind intr-un poligon s-a gandit sa dea si el cu o bomba . La noi de la a zice la a face e cale lunga si intortochiata ….

  16. avand in vedere ca down size-ul este noul trend la producatorii auto europeni ne putem astepta si la motoare de tancuri cu cilindrei ridicole si supra-ultra alimentate cu „n” turbine…daca se poate pe fiecare cilindru.

  17. Se doreste a se lua pe perioada 2025 _ 2035 ,asa le a placut si Patria ,dar nimic concret ,doar niste pareri !

  18. hahaha?nu vreau sa aud despre investitii la aparare decat de la ministrul de resort….nu de subalterni,zice gretosul asta de grindeanu.
    apropo parca e alfa si omega competentei,comunica asta cu poporul…nieca nimeni ajuns jupan efemer.
    bai mucea lasa greturile pentru timpuri mai bune si in interiorul biroului pesede,guvernul nu e proprietate privata.

    • vezi ca MCV nu e doar modelul de dacie cu radar.

      • Daaaa s-a oripilat ala dat cu gel ca nu a facut el anuntu’ sau ministru . Cred ca deseara o sa apara Dragnea la latrina 3 si o sa-i mustruluiasca el pe amandoi . Anuntul trebuia facut de EL , sefu de partid ce puii mei .

  19. http://adevarul.ro/international/rusia/vladimir-putin-decretat-mobilizarea-rezervistilor-1_58f897865ab6550cb869088f/index.html

    Intre timp Rusia mobilizeaza rezervistii iar noi ne pregatim de exercitii cu 40.000 de militari la Maea Neagra.

    http://adevarul.ro/news/eveniment/Seful-statului-major-romania-cumpara-rachete-americane-patriot-1_58f883a55ab6550cb868966e/index.html#photo-head

    România va cumpăra rachete americane Patriot, iar în vară participăm la exerciţii militare cu 40.000 militari din peste 20 de ţări, în regiunea Mării Negre

    Interesanta vara o sa avem….

  20. Sa scapat Ciuca la Smardan.
    Luam patriot ! Nu avem destui din astia?

  21. standardul pe are il vor achizitiona din sistemul patriot este PAC MAN.

  22. Scump , raza mica , offset?! , spaga inclusa , e perfect !

  23. Deci nu sint bani pentru alte 12 F 16 second hand . Nu sint bani nici pentru 36 torpile , 4 corvete . De 20 de ani nu gasesc o baterie de schimb pentru un submarin. Acum au gasit miliardele necesare pentru Patriot . Sa ridem.

  24. Se vehiculeaza mult ideea pe forumuri de a achizitiona tehnica … sa zicem mai ieftina … automat si de calitate mai ieftina.

    Si neaparat orice luam trebuie sa fie second si fara upgrade la zi cu ultmele tehnologii. Musai gol, asa cum l-a adus pe lume mama lui. Eventual un sort la brau.

    Personal consider ca daca iei astfel de tehnica, poti face fata intr-un razboi doar daca ai in asa fel incat sa lupti la suprasaturatie. Cu miile. La avioane cu sutele. Bine, inteleg ideea ca fiind second, permanent aduci mici imbunatatiri si reparatii si asta inseamna contracte noi, anexe la contracte (asta este o moda) si …. banuim cu totii ce inseamna un contract nou pentru unii.

    Pentru o tara mica cu armata putina, singura sansa de rezistenta, pana se gandesc „fratii” sa sara sa ne ajute (daca se gandesc – daca nu mai bine fugim toti in munti) este sa beneficiezi de tehnica de ultima generatie, chiar si in cantitate mica. Tehnica care face fata unui numar mare de atacuri prin sistemele de ultima generatie. Si musai achizitiile gandite in totalitate pe toate armele.

    Cred ca un contract tratat de la stat la stat cu Germania sau cu Franta priind achizitia de tehnica noua si cu ultimele modernizari ar fi singura solutie pentru Romania. Pe multe arme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *