Ambele avioane, J-20 si J-31, isi continua dezvoltarea si deocamdata nu se poate spune daca cele doua programe sunt in competitie sau complementare. Astfel nu exista suficiente date in prezent pentru a putea sti daca unul dintre cele doua este doar un dezvoltator de tehnologie sau chiar se inceraca ca ambele avioane sa intre in productia de serie.
Ultimul venit, cu primul zbor in octombrie 2012, J-31 pare ceva mai evolut si mai multirol decat J-20 si ar putea fi raspunsul Chinei in fata F-35 american, cu atat mai mult cu cat zvonurile de pe internetul chinezesc dau ca sigura capacitatea J-31 de a opera de la bordul portavioanelor. Deocmdata se pare ca sunt cel putin doua prototipuri ale avionului disponibile pentru teste.
J-20 pe de alta parte, este veteranul progrmului chinezesc de dezvoltare a tehnologiei stealth, zburand pentru prima oara in anul 2011 si existand cel putin trei prototipuri apte de zbor, ultimul aparut evidentiindu-se printr-o serie de modificari.
Desi multa lumea vede programul J-20 ca un raspuns direct in fata Raptorului american, in realitate dimensiunile si performantele aparente il recomanda mai mult ca pe un oponent al lui F-15C. Caracteristicile fizice il aduc mai mult spre „batranul” F-15C, iar motorizare este cu 65% mai slaba decat cea de pe F-22. Ultimul prototip insa se pare ca a fost dotat cu motoare care-i permit sa zboare in regim de supercroaziera, precum avioanele de generatie noua americane si europene.
Si asa cum aratam la inceputul articolului sunt sanse reale ca J-20, care pare totusi mai primitiv decat J-31, sa nu fie nimic altceva decat o platforma pe baza careia se fac cercetari si se dezvolta tehnologii, iar aparatul, cel putin in forma si cu performantele actuale, sa nu intre niciodata in productia de serie.
Insa deocamdata cel putin, ambele avioane sunt dezvoltate in paralel si nu se poate sti care sunt planurile chinezilor, nu se poate banui daca J-31 si J-20 sunt proiecte concurente sau dimpotriva unul este o platforma tehnologica pentru dezvoltarea celuilalt.
GeorgeGMT
este foarte posibil sa mearga cu ambele inainte mai ales ca sunt in clase de marime/greutate diferite. J20 e semnificativ mai mare si greu de cat J31 un fel de F15 vs F16. Nu are sens sa fie unul sau altul deoarece nu pot face ambele alesasi lucru. J20 va avea in mod sigur range superior si va putea cara mai multe arme in timp ce J31 va fi mai ieftin si construit in nr mai mare si de asemenea multirol (inclusiv pt navy). J20 pare un interceptor sau stryke antinava in timp ce J31 figher multirol. Cat de capabile vor fi in cele din urma cele 2….time will tel.
Probabil ca vor merge in paralel daca se dovedesc viabile.
George GMT, caracteristicile dinamice si de aspect cred ca-l situeaza pe J-20 mai degraba in zona aparatelor de genul strike si „long range fighter”. Ma gandesc aici aparate cum ar fi ori MiG-31 (long range heavy fighter) ori F-14 (long range fleet defenter/fighter) sau mult mai probabil dupa parerea mea un avion de atac antinaval: ne putem gandi aici la aparate precum batranul Buccaneer sau Su-32FN. Parerea mea e ca inclusiv chinezii incearca o dezinformare prezentandu-l ca multirol. Aparatul e in mod clar proiectat sa aibe RCS minim frontal in detrimentul celorlalte prezentari. Din lateral arata ca o scandura iar in spate masurile antiradar par subtiri. De asemeni dimensiunile mici ale ampenajelor si raportul tractiune/greutate sugereaza manevrabilitate mediocra pt. standardele gen. 5 sau chiar 4.
J31 pe de alta parte pare un multirol. Dimensiuni intre F-16 si F-15 (sau intreMiG-29 si Su-27 daca vreti) dictate pe deoparte de compromisul intre un aparat manevrabil si relativ ieftin si limitarile dimensionale impuse de caracteristici stealth cum ar fi calele interne de armament.
Tinand cont ca cel de-al treilea avion este destul de diferit de primele doua, s-ar putea ca forma finala si deci scopul, sa fie inca in ceata. J-20 este primul dezvoltator tehnologic stealth chinezesc, un fel de F-117 al americanilor, care stim bine au vrut ceva si a iesit altceva, astfel ca deocamdata modul cum aeronava va fi folosita, daca va fi vreodata operativa este cam in ceata.
Este posibil ca J-31 sa beneficieze de experienta acumulata pe J-20.
Mie mi se pare un articol slab. Nu vreau sa se simta cineva jignit dar nu inteleg anumite afirmatii de genul :
„Desi multa lumea vede programul J-20 ca un raspuns direct in fata Raptorului american, in realitate dimensiunile si performantele aparente il recomanda mai mult ca pe un oponent al lui F-15C. Caracteristicile fizice il aduc mai mult spre “batranul” F-15C”
Cum adica? Cum vine asta? Pai care sunt similitudinile intre cele doua? Sau hai s-o luam altfel, ce este F-22 daca nu un F-15 modernizat cu capacitati stealth(urmasul acestuia). F-15, F-22 si J-20 sunt toate din aceeasi categorie si sunt facute a fi avioane de superioritate aeriana. De ce J-20 este un oponent pentru F-15 si nu F-22? J-20 are un tablou de bord foarte modern similar cu cel de pe F-22, capabilitati stealth similar cu F-22, unde este deci comparatia, care sunt adversarii cui?
Iar legat de J-31 este mai mult decat evident ca este raspunsul chinezesc la F-35.
Pai… suntem amandoi de acord ca J-20 n-are treaba cu felia lui F-35, dar in acelasi timp este un avion de vanatoare, stealth, greu de cursa lunga si dominatie aeriana, cu posibilitatea de sta mult in aer si de trasporta o cantitate respectabila de armament.
Fiind stealth omologul sau american ar fi Raptorul, dar ca posibilitati/performante aduce mai mult spre un F-15C un pic tunat pe la partea de vizibilitate radar, mai ales daca tinem cont de forta motorului.
Similitudinile sunt la nivel de conceptie si mod de folosire, daca va intra vreodata in productia de serie, adica un avion greu de suprematie aeriana, in timp ce J-31 ar fi sa fie un avion de marime medie, pe calapodul lui F-354 dpdv al flexibilitati.
Mai clar, sa nu mai fie neintelegeri, J-20 ar trebui sa fie omologul Raptorului american, dar deocamdata se ridica cu greu catre F-15C…
In privinta similaritatii stealth dintre cele doua, da-mi voie sa nu inteleg eu ce vrei sa spui.
Pisica si rasul sunt ambele feline, dar…