Poze recente, aparute pe net, arata o sectiune a unei nave care pare a fi primul portavion chinezesc construit local. Dupa aparente sectiunea seamana izbitor de mult cu un Nimitz class, desi dupa poza unei singure sectiuni este foarte dificil sa-ti dai seama de marimea navei in ansamblul ei. Ce este destul de cert este faptul ca acest portavion va fi mai mare decat ex-sovieticul Liaoning, operationalizat partial anul trecut.
In conditile in care Liaoning are 65000 de tone si 305 metri lungime, noul “carrier” chinezesc pare mai degraba un fel de USS Entreprise, primul portavion nuclear american si nava care a fost folosita de catre constructorii americani pentru lansarea clasei Nimitz. Deocamdata nu se poate spune cu certitudine daca chinezii s-au inspirat de la americanul USS Enterprise sau dimpotriva de la proiectul sovietic al unui portavion similar Nimitz class si anume Ulanovsk class.
Ulanovsk Class ar fi trebuit sa fie un portavion similar cu cele americane, nuclear, folosind catapulte cu aburi si care in linii mari ar fi fost cam de aceeasi categorie cu Nimitz-ul american, la cele 90000 de tone ale sale. Insa din cauza costurilor si mai ales a lipsei de know how, sovieticii au ales un desing mai ieftin si mai usor de construit, rezultand astfel crucisatoarele purtatoare de aviatie din clasa Kuznetov, in fapt niste portavioane medii cu propulsie clasica.
Insa nu trebui crezut ca Kuznetov class este o nava vai mama ei, ci dimpotriva, incarcata la maximum, portavionul poate opera la bord pana la 33 de avioane Su-33 si 15 elicoptere, are capacitatea de incarca 2500 de tone de combustibil de aviatie, cantitate care ar permite grupului sau de aviatie intre 500 si 1000 de misiuni. Nava, desi mai mica, decat suratele sale americane, este redutabila si pana la lansarea portavionelor britanice din clasa Queen Elizabeth, este cel mai mare portavion ne-american in viata.
Astfel, asa cum scriam intr-un articol mai vechi, chinezii chiar s-au apucat de constructia unei noi clase de portavioane, cel mai probabil nucleare, nave care sa permita Dragonului sa-si proiecteze forta militara si politica la distante strategice de tarmurile sale. Bineinteles ca pentru a detine si opera, probabil de trei, portavioane grele ai nevoie pe langa sume enorme de bani si de foarte multa experienta si echipaje super-pregatite. Aceste ultime doua deziderate chinezii spera sa si le apropie prin utilizarea actualului portavion mediu, nava pe care chiar ei o considera ca fiind nava scoala, atat pentru echipajul de punte, cat si pentru grupul aerian.
GeorgeGMT
Stirea asta ar merge pusa impreuna cu alta, aparent fara legatura.
China a luat decizia de a renunta la politica unicului copil. Ce inseamna asta? Pe langa faptul ca trebuie sa creasca o generatie mai numeroasa care sa inlocuiasca in economie pe parintii care vor iesi la pensie, mai inseamna si cresterea fortei combative (resursa umana) a armatei chineze.
In 20 de ani va fi gata o noua generatie, mult mai numeroasa, de soldati pentru realizarea planurilor de expansiune.
Cei 20 de ani ar fi suficienti pentru dotarea cu portavioane, sa zicem inca vreo 5 pe langa ce au si ce construiesc acum, si pentru capatarea unei experiente solide in utilizarea grupurilor aeronavale.