Chinezii se apropie de americani…

…vertiginos, ar spune unii, rachete de toate neamurile, avioane stealth (chiar doua modele), submarine, portavioane…

Portavioane?! Ce portavioane?! Pai au aproape doua, unul – ala ex-sovietic – resapat si revopsit, botezat „Liaoning” si scos pe apa inca din 2012, mai mult in scop de scolarizare a echipajelor si pilotilor, sustin ceainizii, iar din 2019 vor avea inca unul, copie imbunatatita dupa primul, in timp ce al treilea, mai avansat si mai clasic, se afla in constructie, fiind asteptat sa se alature flotei prin 2023.

Asadar aproape doua portavioane, in curand trei! China deja arata a mare putere maritima. Sau inca nu?!

Fara sa ne mai aplecam asupra tehnologiei folosite, aflam ca in sfarsit chinezii au un pilot (unul singur deocamdata) care a reusit sa efectueze o decolare/aterizare de pe un portavion aflat in mars pe timp de noapte.

Adevarat ca o astfel de realizare este mama tuturor manevrelor pe care un pilot de portavion le poate face, necesita timp indelungat de pregatire, calitati speciale si, bineinteles, nervi tari plus putin noroc.

Pana aici toata lauda programului chinezesc pentru dezvoltarea unei flote de portavioane, doar ca ramane de remarcat cat de greu este sa ai asa ceva, nemai-vorbind aici de cat costa.

Ei bine, proprietarii Marelui Zid au inceput sa-si scoleasca pilotii pentru portavioane inca din 2007, in 2011 prima promotie a fost livrata flotei, in prezent marina chineza dispunand de 40 de piloti de supersonic certificati pentru operatiuni de zi la bordul portavionului.

Dar nu aveau nici macar unul calificat sa zboare noaptea.

Cand s-au apucat sa surubareasca la „Liaoning” si sa-l faca din epava portavion operational, ivanii i-au avertizat ca vor avea nevoie de cel putin zece ani pana cand vor avea un portavion gata de lupta, incluzand aici un numar de piloti calificati. Acum, noi nu stim care este standardul in China, dar americanii au cam 1,5 piloti per avion pe portavioanele lor si putem presupune ca si chinezii vor avea cam tot atat.

„Liaoning” ar trebui sa opereze cam 24 de supersonice (J 15) si cum numarul de piloti operationali pe timp de zi este de 40, rezulta ca exista un mic excedent necesar insa pentru cel de-al doilea portavion.

La orizontul anului 2023, cand cel de-al treilea portavion – presupunem de tip CATOBAR – va fi lansat la apa, chinezii planuiesc sa aiba 200 de piloti certificati pentru zborul de zi/nopate.

Planurile Beijingului sunt sa detina cinci portavioane, nu este insa clar cam cand spera sa le aiba pe toate la dispozitie gata de lupta.

Asadar, pana la o confruntare – macar din priviri – cu US Navy va mai curge multa apa pe fluviul Galben, dar chinezii merg inainte si merg bine. Sunt oameni seriosi.

Adaug un mic update, cu permisiunea lui George, un clip „promotional”, foarte profi, foarte „emotionant” si „motivational”:

GeorgeGMT

57 de comentarii:

  1. China încearcă să treacă la următorul stadiu , cel de putere militară globală, de faptul că deja este putere economică globală nu cred că se mai îndoiește nimeni, probabil nu va mai dura mult și va ajunge și la stadiul de putere politică globală…..consecințele trecerii Chinei de la putere regională dpdv politic la putere planetară cred că vor fi grave atât pt.europeni cât și pt americani.

    Pe de altă parte e de remarcat ambibitia, tenacitatea și perseverenta Chinei în a-și atinge scopurile, nu-i poți condamnă pt aceste lucruri, problema ar fi că ceilalți parca nu gândesc deloc în viitor.

  2. Salut. Serios? atat de mult dureaza pregatirea unui pilot de portavion, pai la cate portavioane au americanii putem sa ne imaginam cat trebuie sa scoata din buzunar numai cu antrenamentul pilotilor.

  3. Da, se pare că acest site chiar nu reprezintă un loc unde să-ți poți exprima opiniile, așa cum a spus și Ross ieri, unii mai egali că alții……..

    Va doresc mult bine tuturor domnilor!

    *editat Du-te, daca n-ai chef sa astepti nici macar 10-15 minute ca postarea sa-ti fie scoasa de la moderare.

  4. pe 3 iulie au lansat simultan doua cruisere type 55(ei ii zic distrugator dar la 10-13000 tone nu prea cred).asta dupa ce au mai lansat doua intr-un an(28.06.2017 si 28.04.2018) si mai au doua in constructie.in ritmul asta in 2019 le au gata pe cele 8 planificate.doar americanii mai pot asa ceva.

  5. doar jocul de alianțe al americanilor poate ține china pe un parcurs rezonabil si predictibil.
    china a crescut și crește pe naivitatea occidentalilor,americani in inclusiv.

  6. Să-mi fie iertat atunci,…..

    Voi incerca sa postez doar pe chestiuni unde părerea la cat mai mulți chiar contează, in rest va voi urmări cu interes așa cum am făcut-o și până acum……

    Doamne ajută la toată lumea!

    • Cred cà si eu voi fi mai mult spectator.

      Sà và fie de bine…

      • Comisaru' Moldovan

        Eu am intrat încă de acum doi ani la moderare pentru simplul fapt că am susținut lipsa patriotismului la românii de azi. Veșnica tactică românească a capului în pământ ca struțul să nu vedem realitatea. Mie nu-mi apar simple întrebări pe aici legate de tehnică sau comparații ori chestii legate de istorie în timp ce tot felul de postaci zburdă într-o veselie.
        Și ferească D-zeu să zici ceva de partenerul strategic că ăla ești. Minim 5 apar să te întrebe cate ruble iei, de parcă s-au născut acolo și nu aici. Altă meteahnă mioritică, aia a xenofiliei exacerbate.
        Mă mulțumesc să citesc articolele foarte bune (90% cel puțin)

      • @MirceaS
        Eu cred ca e ceva automat, declansam din cand in cand un fel de filtru. Si eu am patit de multe ori si nu m-am suparat.
        Nu cred ca m-a pus si m-a scos de zeci de ori cineva pe o lista de moderare. Nu are nimeni nimic cu tine. Valabil probabil si pt Serghey

    • Nu mă luați și pe mine? Îmi vine foarte greu să comentez buruienos atunci când mi-am impus niște standarde de comunicare.

  7. E teribil de dificil să construiești un portavion complet echipat. Trebuie să ai acces la un complex industrial atât calitativ, cât și cantitativ. Sunt câteva super-state care pot face acest lucru, restul joc de glezne.

    • Constructia fierului nu este chiar asa mare filozofie odata ce ai la dispozie industrie navala. Ce este extrem de greu de gasit este – experienta . Experienta care a dus la creeare de procedure, procese si manuale. Americanii au aprope 100 ani de experienta in utilizarea , constructia si design de portavioane.

  8. Citisem undeva că au scos un avion de generația 6 fără pilot. Poate îl vor pune pe ăla pe portavion.

  9. China este un dragon de hartie, mare „putere” economica (in fapt doar un manufacturier) ce produce extrem de ieftin si prost (moneda nationala devalorizata si „sclavi” ). Au peste 700 de milioane de oameni ce traiesc in saracie (crunta) si cand va fi cazul (adica daca ridica prea mault capul si maraie) vor fi ajutati sa treaca la democratie capitalista. Armata chineza este slab instruita si dotata la nivelul anilor 80 impresioneaza doar prin cantitate. Cat timp USA va avea avantajul inovatiei, al pumnului mai puternic si moneda mondiala China va ramane unde este. Se tot spune ca avantajul lor este timpul, copiatul si tactica pasilor marunti, insa nu se tine cont ca le este (partidului) din ce in ce mai greu ss isi fereasca cetatenii de infestarea traiului democratic/capitalist. Daca vezi China doar din marile orase sau numai din perspectiva turistica ori din articole de pe net esti pacalit de propaganda partidului. Au nevoie de bani ca de aer, sunt constienti ca daca nu cresc si nivelul de trai se vor prabusi din interior, din cauza asta colonizeaza Siberia economic si vor si ei mai multi banuti din traficul maritim din Sud.

    • Când ai fost ultima oară în China? Eu am fost în 2016. O luna am stat acolo. Știi câți kilometri de cale ferată de mare viteză aveau atunci? Peste 20000. Acum mai pune vreo 5000. Am mers peste 5000 de km cu trenul cu viteza medie de 300 km/ ora. Câți km de cale ferată de mare viteză are SUA? China recuperează foarte repede și arde și etape. Apropos am asistat la niște antrenamente cu avioane demne de piloți kamikaze. Preturile acolo sunt similare cu cele de la noi. La case, în orașele mari sunt duble triple sau cvadruple funcție de zona. De acord partial cu sărăcia, însă există un ritm foarte accelerat de reducere a acesteia.

      • Au facut (nu am zis ca nu) si cu tot efortul lor la nivel de infrastructura pe tara tot praf sunt, momentan. Inca o data 700 milioane de saraci, dar saraci nu gluma, au mult pana sa ajunga la un nivel acceptabil.

        • China rurală e săracă. La nivel de infrastructură, trenurile lor vechi pe șine vechi, k denumite, merg cu 140 de km/oră. Iar săracii de la țară, din ce în ce mai mulți, merg la oraș și câștigă 7-800 de dolari pe lună. tot ceea ce spui tu mai sus e un mit. La intrarea în Shanghai, am trecut pe autostradă cu 6 benzi peste alte 3 autostrade. Shanghai are o populație de 19 milioane de locuitori similară cu a României. Am ajuns de la intrarea în oraș până în buricul târgului unde stăteam în 35 de minute la ora 20. Sunt extraordinar de bine organizați. Fă asta în Paris, Berlin, whatever….
          Sincer, îmi doresc ca Amsterdamul în Europa să aibă infrastructura Shanghaiului.

          • Le raman banii aiape an, nu pe luna. Eu sincer nu, nu imi plac orasele mai mari de 1 milion de locuitori, nu stiu ce e de placut (de la etajul 27 al hotelului se auzea vacarmul din strada incepand cu ora 5). Daca compari, compara China cu SUA sau cu UE, nu cu o tara cat un oras. Cam de 40 de ani tot ameninta ca depasesc tot, ok au facut pasi mari dar mai e pana departe. Ma repet, spatiul „vital” si accesibil este la votcari si banutii taxabili la Sud, jocul lor este zonal nu intercontinental. Au ajuns dupa resurse si in Africa, insa nu e rentabil, asa ca viziunea lor este Sibeeia cu resursele si spatiul ei (oricum locuita din antichitate tot de rase galbene, nu ar avea probleme de adaptare) si o reeditare a drumului comercial via Pakistan (au cam vazut si aia ca banii chinezilor vin cu conditii drastice) si fostele republici sovietice catre Europa, stiu si ei ca naval nu pot domina concurenta.

            • Nu te supăra, mă chinui să văd ceea ce ai scris, și ceea ce ai vrut să scrii. Nu mi-ai răspuns la niște întrebări cheie. Am comparat China cu SUA la infrastructură.. Am fost într-un oraș foarte fumos și plin de smog. Zibo, se pronunță Zîbo. Are 6 milioane de oameni. Acolo am reușit să găsesc un urs panda pentru fiicamea, pe care am dat 99 de yuani. un dolar=6.5 yuani. În rest vorbești din filme. Rogu-te, vorbește coerent.

              • Alo moderarea, am pierdut un raspuns, sau e de la mine ? @ Florin A, daca nu incerci sa intelegi degeaba vezi. Esti chiar penibil sa mai astepti raspuns cand iti dai singurel raspunsurile la intrebari. Ai comaparat, doar ca aia din State au terminat cand isi propuneau chinezii sa se apuce. Ma impresioneaza pronuntia ta (poate daca o dadeai in cel putin 8 dialecte eram mai atent) tot cat ma impresioneaza si numarul de oameni din orasul ala. Prefer Londra are un smog mai cool. Eu am reusit acelasi lucru la chinezii din Bucuresti, big deal. Eu zic sa lasi aroganta asta fudula si sa vezi ce dracu debitezi, mai ai pana la coerenta si logica.Nu de alta, dar chiar nu era cazul sa imi spui fantezia cu ursul ieftin din orasul inbacsit ,locuit de 6 milioane de galbejiti obsedati de pronuntie, prea suna a film prost si cam da de banuit insistenta prin care incerci sa iti confirmi vizita.

                • Ni haa. Ești obtuz, foarte obtuz și nu reușești deloc să vezi absolut nimic dincolo de obtuzitatea ta. Dragule, te vei trezi cu chinezii în casă, fiind convins că ești dintr-o nație superioră. Te asigur că nu e cazul. Niciodată în viața ta să nu mai emiți judecăți de valoare despre o nație despre care nu ai habar. Știi câte feluri de mancare fac chinezii la masă? Câți oameni sunt la masă+1.
                  Știi care a fost atuul nostru până acum cu ei? Vezi a câta nație am fost care i-a recunoscut la ONU în 1949. În rest penibilitatea ți-o oferi singur.
                  Probabil că la anul voi merge iar acolo. Serviciu. Și vor fi mult mai sus decât i-am văzut ultima oară.
                  Sunt extrem de perseverenți și extrem de persuasivi când vor ceva. Și crede-mă eu am stat cu destui chinezi de vorbă față în față. tu nu.

                  • Nu inteleg de ce te crezi inferior, bine nici nu vreau sa aflu de ce te crezi inferior si sufli in fundul chinezilor. Inteleg ca esti impresionat de trenul chinezesc (si eu am fost impresionat de cel francez in 98) dar pe bune prea mare extazul. Nu esti in postura sa imi spui ce judecati sa emit sau nu ori in postura sa imi spui ce cunosc despre ei sau aiurea. Esti doar un parlit ce crede ca a facut afacerea vietii, inca unul fraierit de ospitalitatea, linguseala si cadourile primite si sedus de maretia epocala a civilizatiei chineze. Stai calm pufi daca nu semnau cu voi dadeau faliment din cauza asta va pupa in fund si simti tu nevoia sa faci pe avocatul. Ai femonstrat iarasi ca esti doar un fudul arogant.Sper sa ne faci o favoare, noua astora din tara asta inapoiata, si sa te stabilesti acolo.

                    • Nu mă cred inferior. Toate afirmațiile tale inițiale erau valabile acum 20 de ani. Acum, pur și simplu, nu mai sunt. Oi fi un pârlit, dar să știi un singur lucru: că îi admir pentru progresele pe care le-au făcut și am capabilitatea să compar. Noi am regresat, sau am progresat mai încet și mai puțin.Și mai este un lucru sau două: Învață să-ți respecți un potențial rival (dușman), să-i înțelegi filozofia de viață și posibilitățile.
                      În 1968 când 40 de divizii Rusești, Poloneze, Maghiare și Bulgare erau dislocate să măcelărească România, la o recepție la Ambasada României de la Beijing premierul Chinei Zhou Enlai a zis „România poate conta, în apărarea independenţei sale, pe sprijinul poporului chinez”. Și atunci s-a oprit tot. De aia îi respect pe chinezi. Altfel în măcelul care ar fi urmat, poate nu mai era niciun Florin A sau RTI care să comenteze pe aici.

                      Nu am făcut nici afacerea vieții și nu am primit niciun cadou. China e o țară a contrastelor. Au investit imens în educație. Și-au trimis copii buni să învețe la cele mai bune universități din lume, după care, după ce s-au întrors acasă, pentru că aveau un contract semnat, i-au pus CEO la companii. Și asta se vede.
                      Și nu mă mut în China.
                      Mai bine un fudul arogant decât un ignorant.

                    • Nu numai ca ne au salvat pielea atunci dar si ca importuri alimentare imi aduc aminte la casa de comenzi daca prindeai ciocolata sau jucarii chinezesti era ceva….altfel glucoza jegoasa si jucarii de lemn de la Cluj facute sa si sparga copii mici capul cu ele….si atunci erau mai evoluati ca noi….sansa noastra de a intra in randurile “lumii bune “ s a dus in anii’90 cand puteam face privatizari de succes cu modernizare industriala adevarata…insa FSN si CDR au ales vanzarea la fier vechi a majoritatii industriei pt niste spagute….care nici macar n au fost mare lucru insa ei fiind niste centuriste obosite cu mentalitatea porcului flamand s au complacut in cocina lor….asa ca RTI pana sa criticam China ??….si ai ce critica la ei ….insa daca te uiti la noi te ia depresia si Cade pianu peste tine pe scari…??

                    • Ah sa-ți răspund la o întrebare pe care ai ignorat-o. România a fost a treia țară care a recunoscut China la ONU în 1949.

                    • Boss Romania a recunoscut la ONU in 1949 Republica Chineza, as se citi Taiwan. Republica Populara Chineza nu a fost primita in ONU decat in 1971. Nu incurca borcanele.

                    • Florin. E treaba ta ca ii admiri insa comparatia China vs Romania este total idioata. Ok, au progresat foarte mult dar chinezul de rand inca traieste mai rau ca romanul. Asa ca cu tot progresul lor mai au mult pana departe.Noi nu avem cum sa fim rivali, nici macar economici.Noi nu avem populatia, teritoriul, resursele, sistemul lor de conducere, etc. Nu cred ca sintem pe un trend descendent, economia noastra (desi ar putea si mai bine) produce mai multi bani de dupa 90 invoace si desi sunt multe de inbunatatit este clar ca traim mai bine. Faza asta cu chinezii care ne-au salvat este pe linia laserului lui Coanda, nu am fost atacati deoarece noi eram pregatiti (nu ca cehii) si dupa acel episod (deja erau tensiuni in Tratat) ni isi permiteu un razboi pe care sa nu il castige in maxim o saptamana. Normal ca nu te muti, cunosti prea bine ca sunt oameni ce osi risca viata sa figa de „binele” ce se gaseste acolo sau isi cumpara libertatea (am avut un patron de fabrica ce acum 3 ani a dat 10 milioane de solari statului chinez sa poata emigra legal in State, om ce devenise milionar in China). La final ai mai comis o ineptie ilogica. Mai bine fudul arogant (cum recunosti chiar tu) adica un naiv mandru si nu ignorant ? Asta e de cascadorii rasului. @ Ross, nu mai semnaliza tovarase, discutia avea alt subiect.

                    • Romania a intrat in ONU in 1955…

                    • RTI ….tu facusi SNSPA ul …..ce I cu aroganta asta tata…te strange corsetu ‘ de te umfli asa….a nu stiu cata oara…..nu stiu care dintre noi semnaliza…..dar te las in ale tale ……ia zi ca tot e smecherie asa in Romania de ce pleaca zeci,cateodata sure de mii,in anii anteriori,in Occident…de bine ce e….la Tulcea nu pot trata bolnavii de cancer trenul Bucuresti Constanta facea pana de curand pana in 6 ore….cat sunt cu trenul 200 km?
                      Folosind o aplicatie GPS instalata pe telefonul mobil, putem afla cu ce viteza ruleaza trenul. Rezultatul – 158 kmh – este intradevar o premiera pentru un tren romanesc de calatori.

                      Chiar si asa, trenul s-a dovedit lent pentru unii soferi care s-au luat la intrecere. Bineinteles, fara sa mai tina cont de viteza legala impusa de autostrada.

                      Calator: „Fac din Bucuresti la Constanta 2 ore, e un miracol. Am facut si 6.”
                      Sursa:Stirile Pro TV
                      Vrei sa ti postez articole despre” autostrazi “?
                      Despre starea educatiei in Romania?
                      Ce dracu semnalizez ca PSD transforma tara intr un fel de stat gen Africa de Sud unde ANC conduce ca un Boier pe mosie tara….probabil ca esti un pui de sefut si tu pe la Politie,SRI….sau ceva de genul…..si tre sa aperi tara de tradatorii diasporei?

                    • Am zis sa nu ma mai bag in politice partizane si totusi doar de data asta. Este aproape delicios sa va citesc cand va ciorovaiti si desi sunteti din aceeasi bransa politica cand vi se intalnesc orgoliile si autosuficienta va acuzati de „psd-ism” . Nu era comic daca mai era vreun psd-ist pe aici care sa se puna voi dar astia is rara avis pe aici.

                    • Pentru mine China nu are cum sa fie un model demn de urmat, dupa un secol de comunism si zeci de milioane de morti si toate nenorocirile petrecute in acest timp, China nu este nici pe departe unde potential ar putea sa fie sau un model de laudat. Sa lauzi o tara pentru „maretele realizari” (de admirat in sine) dar nu prea diferite, daca pastram proportia, cu cele de la noi din „epoca de aur” si costurile aferente lor (prin redirectionarea fondurilor) in planul social imi pare stupid. O tara din care cetatenii fug fie cumparand libertatea fie riscand viata, in care exista doar libertatea ingaduita de Partidul Stat arata nivelul real. La fel de aiurea cum imi pare sa compari dezvoltarea planificata din China cu lipsa dezvoltarii de dupa 1990 din Romanaia. Daca noi ne aflam la 30 de ani dupa Ceasca numai la acest nivel (desi potential puteam mai mult) este doar vina noastra si a nepasarii fata de clasa politica, insa asta este o alta discutie si nu are nici o relevanta fata de China si ce realizeaza ei. Pretul platit pentru „arderea etapelor” este asuprirea si lipsa bunastarii sociale (tipica regimurilor totalitsare). Cum am mai spus daca statul chinez nu ar mentine un curs depreciat artificial pentru yuan si conditii de „sclavie” pentru mana de lucru, ca sa produca ieftin, China nu ar mai fi „manufacturier” global. Desi au companii in top100 mondial pe diverse sectoare economice (dupa cifra de afaceri) la o comparatie reala respectand aceleasi conditii (etica muncii, costuri salariale, listare la burse, libertate monetara) nu cred sa mai fie asa valoroase. In plus capitalul Chinei se exprima in dolari, iar asta este moneda concurentei si cu asta am spus tot. Se forteaza pana si comparatia cu SUA, dupa mine aiurea, pentru ca sunt 2 sisteme total opuse cu interese divergente (din care SUA chiar este un exponent si model de urmat de peste 2 secole pentru toate tarile). Revenind la subiectul initial, domeniul militar, mai precis naval, China a reusit sa revitalizeze o magaoaie sovietica (a durat ceva) sa lucreze la unul bazat (nu cu prea multe modificari) tot pe fieratania respectiva si acum proiecteaza unul „nou” comparatia se poate face cu India dar nu cu SUA, care este la ani lumina distanta prin experienta si tehnologie. Ma repet, China isi doreste o portie mai generoasa din banii tranzitati in Sud ( Coreea de Sud, Japonia (cu noile „distrigatoare” si chiar Australia, impreuna cu suportul USA) detin suprematia naval si ei stiu bine, din cauza asta isi fac „potavioane” sin insule artificiale. Vor Siberia, pentru resurse si DACA o vor lua o vor face fara razboi ci prin economie (pana si rusii sunt peste ei, atat la nivel de rachete balistice cat si AA ori aviatie sa nu uitam ca tot ce au sunt modele rusesti copiate). Am spus care este parerea mea despre armata lor, un colos echipat ca in 1980 motivat cat se poate motiva un om in comunism. Sa nu uitam ca nici istoric China nu a fost mare scofala din punct de vedere militar (exceptand razboaiele din interior) au luat bataie cam de la toti, incepand cu mongolii si terminand cu japonezii, iar vestitul ganditor, pe care il cunoasteti si voi, a elaborat o doctrina mai degraba pentru ce astazi se cheama servicii si nu neaparat armata, o gandire ce penalizeaza in conflict direct si necamuflat. Nicicand in istoria sa milenara China nu a fost un actor global real, cum a fost Anglia, SUA sau altii inainte si nici nu o sa fie, alte mentalitati si alte planuri si scopuri. Apocalismele de genul rasa galbena ce va domina mapamodul (alta discutie, cum au aparut si propagat) sunt sterile si nefondate. In 100 de ani au arata ca tactica „pasilor marunti” te ridica dar nu te face No.1 si ca sistemul comunist , fie si relaxat in economie (practic un melanj comunist-capitalist) au scapat China de soarta URSS (prin mentinerea unui flux de capital ce sustine proiectele demarate) insa chiar si asa tot ramane un obstacol decisiv, dupa mine, libertatea. Ori cu toate restrictile impuse, de la controlul informatie si altele, chinezii simt ca exista si solutii mai bune fata de cele oferite de Paridul Stat asa ca provocarea lor, sa nu se parbuseasca din interior, este asta si nu sa ia locul SUA. Sa nu uitam ca acum 30 de ani daca SUA insista ii baga in haos si doar conjunctura mondiala, instabilitatea creata de dezmembrarea comunismului in Europa si lipsa unui om ca Reagan a facut sa scape. Asa ca dragi „tovarasi” nubimivaprecde bun augur adulatia voastra.

          • balint stefan

            Pe sinele vechi merg cu 140 km/ora..
            trenurile noastre internationale, merg pe sinele noi sau modernizate cu 80 km/ora.
            dar noi sintem in UE…

    • Chinezii urmează un plan foarte ambițios. și până acum, nu le dă deloc cu virgulă.

    • @RTI …Ai dreptate plus este de mentionat ca au in est 3 provinci cu problema destabilizarii cat si ptr indepedenta ( cred ca cea mai mica e cat Romania).

  10. Chinezii gandesc pe termene indelungare……

    A.,.. Ca nu au decat 2 – este optiunea lor! Nu vor sa risipeasca banii pe „produse intermediare”. Ca nu au piloti? Inca! Insa cate tari au piloti si scoala? Si mai ales cate au chef sa ii ajute pe chibezi? ZERO!

    • Ghita Bizonu'

      Continui

      Din 1980 ,incoace China a avut un parcrs exceptional. Are inca de recuperat si o stiu.
      Problema cu China nu este ce este azi China, ci ce va fi peste cativa ani.

      Se mai adauga ca zona pacifica a devenit cea mai importanta zona economica.

      Ar mai fi problema sesizata de Trump – slabirea SUA devenita tot mai mult importator de tproduse industriale. Cestie debilitanta ..,.

      Jocurile se fac azi, insa rezultatele se vor culege peste decenii. Si armele sunt doar o parte a ecuatiei. La fel de impoetanta, chiar mai importanta este dimensiunea economica.,…

      De aici importanta portavioanelor : controlul cailor maritime si deci marimea comertului asiatic la care cele 2 state participa. Adica cat vor smantani .
      Destule portavioane chineze vor insemna o impartire „echitabila” a comrtului derulat prin porturile indochinei si in Oceanul Indian plus Indonezia si acces la Filipine.

      Reversul? O portie mai mare ptr SUA.

      Insa cea mai mare amenintare ptr ambele parti o reprezinta incalzirea globala. Adica daca va fi posibila navigarea nestingherita in Oceanul Artic. Porturile sunt rusesti …,

  11. Chinezii au o vorba: si drumul cel mai lung incepe cu primul pas.

  12. balint Stefan

    Chinezii se apropie tiptil de americani.
    Doua distrugatoare lansate in aceeasi zi…
    Hmm. Vrem detalii.

  13. Nici macar nu se aproprie, de ce, simplu, nu au si nici nu o sa aiba echipament ambarcat cu raza lunga cum au amerikansky, in primul rand le trebuie catapulta ca sa lanseze avioane grele care au raza lunga, nu degeaba fac americani asa si nu altfel de portavion in sine nici nu mai zic, ce cara un Nimitz ala vechi si ce duc ceainizii resp.ceolovecii.
    Raza asa zisei „sforta maritima” ceainezeasca e mica rau, nu cred ca po reprezinta o forta pe apa cum au aistalalti, nu am date dar nu bate un Super Hornet la nimic.
    Sac.
    P.S. laudabil este ca fac ceva, dar le lipseste muult sa ..prinda pe americani.

  14. Cainii ceainizi latra…dar caravana NATO, pardon americaneasca trece…ihi.
    Scuze chino-fililor….
    China e ca mother Rusia, mare la exterior, putreda pe interior…

  15. Istoria relatiilor Romaniei cu China:
    https://adevarul.ro/international/asia/cele-doua-chine-ii-diplomatia-1_520f6de9c7b855ff56e7671e/index.html
    Putina atentie la fraza asta:
    „In timpul perioadei zgomotoase a rupturii sino-sovietice, reflectată şi în presa din cele două ţări, la vârful conducerii Partidului Comunist Chinez se afirma în mod curent că Basarabia este teritoriu românesc, şi că URSS a avut un comportament „nefrăţesc” faţă de România şi Polonia după al doilea război mondial. Fapt apreciat de Dej, care punea din când în când problema tezaurului şi a pactului Ribbentrop-Molotov pentru a îi „înţepa” pe ruşi. Chinezii erau însă mult mai vocali. Partea română a afirmat şi ea în discuţiile cu diplomaţii chinezi apartenenţa Taiwanului la China şi existenţa unei singure Chine, cea condusă de Beijing. De aici a apărut treptat o prietenie geopolitică, pe care evenimentele dintre 1964 şi 1971 au scos-o din cadrul strict ideologic sau al avantajelor economice.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *