Chinezii tot inovatori cum ii stim

J-18 strike fighter_1

J 18 concept artistic

Zvonuri din presa sustin ca Poporul Marelui Zid s-ar ocupa cu dezvoltarea unui avion de vanatoare-bombardament greu, pe model Suhoi 34, inca din 2010, iar in octombrie 2015 aparatul (J 18) ar fi efectuat primul zbor.

J 18 ar avea tot un cockpit cu doua locuri alaturate (la fel precum Su 34), fiind in linii mari un conglumerat de copy-paste-uri din tehnologia zburatoare a ivanilor.

Deocamdata nu se stie nimic despre J 18, nici macar nu suntem siguri ca exista cu adevarat, dar ar putea fi real.

O fotografie interesanta a aparut recent in media chineza, desi nu se poate spune daca e reala sau, prezentand un posibil J 18, in designul caruia se pot observa anumite „particularitati”:

j-18 posibility

O alta supozitie ar tinde mai degraba catre informatia ca J 18 sa nu fie un derivat al lui Su 34 ci al lui Su 27KUB/Su 33UB! Adica un fel de J 11 ambarcat (J 15 ?) si cu pilotii alaturati in carlinga.

su33aa

Su 33 UB

Si cum – deocamdata cel putin – chinezii tot cu copy-pasteul, nu vad de ce americanii i-ar lua foarte in serios in Pacific, cu toata puzderia de radare, avioane, rachete balistice anti-toate-alea, etc, etc. Atata timp cat chinezii copieaza cu zel tehnologia ruseasca, si rar se intampla sa la si iasa ceva de calitate, yankeii nu au de ce sa-si faca griji, atat timp cat nici ivanii nu sunt tocmai „fruncea”, si ei sunt ramasi in urma, si rusii se dau de ceasul mortii sa le iasa si lor un amarat de avion de genweratia a V-a, in timp ce „imperialistii” s-au apucat deja de cel de-al cincilea avion stealth, etc.

Adica daca ivanii sunt ramasi in urma, cum sunt de fapt chinezii, care deocamdata abia copiaza tehnologia militara sovietica din anii „70-„80?!

Razvan Mihaeanu

24 de comentarii:

  1. Problema nu o reprezinta China de astazi, ci China de peste 20-30-40 de ani. La fel a fost si cu rusii acum 70 de ani.

    • deja China de azi, raza de actiune a navelor de coasta reprezinta o problema majora pentru orice inamic care incearca sa se apropie,ddg1000 Zumwalt de ex nu mai poate face o intrarea fara sa primeasca bine, ( o problema majora pentru el, si sa terminat programul la doua nave ) , nemaivorind de un grup portavion, deoarece avioanele de pe portavion au raza prea mica si nu pot apara efectiv acest grup, iar Chinezii deja construiesc portavione, si avioanele de pe ele vor avea aproape aceiasi raza de actiune ca si cele de uscat, deci cum numai ieste un grup portavion chinezesc in larg o sa fie jale mare pentru vecinii chinei
      acum o poza la ce zic mai sus (1mi = 1,8km): http://ipic.su/juaZ.jpg

  2. nationalistu_de_serviciu

    Se pare ca chinezii nu au facut copy-paste doar dupa rusi Theft of F-35 design data
    Chinese man charged with hacking

    • gogu de la pascani

      au furat designul de la F-35 si oricum au incercat sa-l monteze tot Suhoi le-a iesit 🙂

      • hai sa-i zicem YAK141 🙂

        • gogu de la pascani

          @lucian, faci mici confuzii:
          1. Nu te referi probabil la F-35 ci doar la F-35B
          2. si nu la tot avionul si nici la tot motorul ci doar la ajutajul principal, in rest F-35 cu Yak-141 n-au o treaba unul cu altul
          3. cel mai important, americanii n-au furat ci au cumparat. Ma rog, unii nu sesizeaza diferenta… La inceputul anilor ’90 cand rusii erau in faliment si vindeau orice pe orice iar inginerii aerospace ex-sovietici emigrau pe rupte sau traiau din taximetrie, Lockheed a avut un parteneriat de cativa ani cu Yakovlev: au finantat dezvoltarea lui Yak-141 timp de cativa ani, l-au prezentat pe la airshow-uri, samd. Una peste alta au cheltuit cu rusii vreo juma’ de miliard de para. La banii de atunci. Apoi nici ajutajul ala nu l-au lasat cum l-au gasit, au mai pus si ei niste nimicuri de la ei: l-au facut de cateva zeci de ori mai fiabil, l-au facut „stealth”, samd.
          Ma rog, rusii „uita” mereu cand primesc cate ceva la schimb, nici programul „lend-lease” n-a existat, s-au batut singuri singurei saracutii cu „fashistii”.

          • Daca ar fi primit nemtii jumate din cat au primit rusii probabil ca macar un armistitiu sau o pace onorabila ar fi obtinut, daca nu cumva i ar fi aruncat pe sovietici peste Urali. Te doare creierul cand vezi cate mii si mii de tancuri, avioane, tunuri au primit rusiii plus zeci de mii de camioane, masini, milioane de bocanci si de tone de hrana, materii prime, utilaje, etc.

            China nu cred ca va deveni agresiva pe bune pentru ca nu are nici un interes: unde sa exporte tot ce produce, daca nu in lumea vestica ?

          • Lockheed nu a cumparat nimic de la Yakovlev si nu au avut nici un fel de parteneriat cu Yakovlev in anii 1990. Asta este o simpla legenda urbana care tot persista, care a fost infirmata de Lockheed. Se fac tot felul de insinuari despre sistemul de propulsie al F-35B ca ar fi bazat pe cel de la Yak-141. Nimic mai departe de adevar. Sistemul a fost conceput (cel putin partea de lift fan) de Paul Bivalaqua un inginer al Lockheed Martin care nici nu este un specialiast in sisteme de propulsie.

  3. Se pare ca Rusia& China s au hotarat sa dezvolte impreuna un elicopter de transport greu .http://www.chinadaily.com.cn/china/2015-09/10/content_21836363.htm
    Cat despre clonele chinezilor, oare cate avioane J10B pot chinezii scoate pe luna si cate typhoon sau rafale ar reusii europenii!

  4. De precizat ca ciorna articolului fusese inceputa de George, dar l-am hackuit si „denaturat” eu cu alea ultime doua poze si cele cateva doua-trei fraze pe langa ele…
    🙂

  5. rusii scot originalele ceva mai bune dar nu reusesc sa construiasca prea multe, scot si aia 12 bucati si gata, au lesinat

    problema cu chinezii e ca vor fabrica sute de copy-paste d’astea, si chiar daca’s un pic mai naive decat ale rusilor pot sa creeze probleme serioase prin numar

    au jdemii de vectori: MRLS cu bataie lunga, rachete de croaziera, antinava, bapoare, sujimarine, havioani cat cuprinde

    isi amplifica reteaua de comunicatii, sateliti, radare, senzori, ecm, awacs, alimentare etc

    isi fac portavioane

    si acuma, daca se nepustesc toate odata, flota americana n’are cum sa nu iasa un pic sifonata, ideea e ca tot cresc si trebuie luati in considerare

    in 20 de ani daca nu se prabusesc economic si isi mentin cresterea militara actuala n’o sa mai aiba nimeni chef sa se mai bata cu ei, ca iese macel generalizat si nu prea mai are lumea occidentala chef de asa ceva

  6. China este un urias cu picioare de lut , nu se va ajunge la razbel ii loveste saracia si pe astia ca si pe Rusi , chinezii au de dat 6 miliarde de boluri de orez pe zii , China daca face prea mult scandal va fi potolita economic iar dupa cum stim Chinezii chiar nu sunt prosti sa-si dea foc singuri la valiza ca ivan

  7. Da te naibi ila care a scris articolul se vede ca esti un roman care crede ca rusia este o tra vai de mamaiei , asa a spus si hitler si napoleon

    • Cu napoleon, din anumite puncte de vedere, poate ai dreptate, dar legat de hitler, vreau sa iti spun ca in timp ce luptau cu darzenie, rusii mancau conserve americane aduse prin trasee nordice,iar munitia, ce sa vezi, tot productie made in SUA. Doar un semianalfabet istoric ar putea spune ce ai spus.

      • Interesant: in timpul interventiei militare in Cehoslovacia 21.aug.1968 , trupele sovietice erau hranite preponderent cu, conserve americane si occidentale.

    • Uite un om sincer ! 😉

  8. avionu` chinezesc are anumite modificari fata de SU 32/34 si probabil o mai mare manevrabilitate avand o alta dispunere a aripioarelor canard fata de aparatu` rusesc – intr`un fel asemanatoare cu dispunerea de la Pakfa
    in rest sunt asemanari mari, sigur rusii nu vor face scandal pt. plagiat, se stie ca industria rusa traieste bine de pe urma comertului de arme cu chinezii,
    comert care naste la randul lui cereri si pt. indieni care nu vor sa raman mai prejos decat chinezii,

    toata lumea copiaza de la toata lumea,
    numa` noi nu mai copiem decat….teze de doctorat,

  9. nationalistu_de_serviciu

    Uite ca au si altii aceiasi parere ca si mine, nici nu-i de mirare, ala a fost teatru de prost gust, de eficacitate nu stiu, intrebatii pe americani.
    Putin and the „secret” material that got televised

  10. Lucrul la realizarea avionului Su 34 a început în anul 1980 iar primele schițe ale aparatului au fost terminate în anul 1987. Primul zbor al prototipului a avut loc în anul 1990, iar în anul 1993 a apărut primul avion de serie. Su 34 este un avion relativ nou, nu aparține neapărat anilor 70-80. Chinezii au făcut un avion asemănător, ceea ce nu e chiar surprinzător. S-au folosit de tehnologia pe care o aveau la dispoziție. România a proiectat în timpul lui Ceaușescu trei avioane IAR 93, IAR 85 și IAR 99 și a realizat două dintre ele, IAR 93 și IAR 99. Este o dovadă de voință politică și un merit extraordinar al inginerilor și tehnicienilor care au lucrat în tăcere pentru țară. În ultimii 25 de ani ce realizări interne am mai avut în domeniu ? Pe vremuri în București erau vreo trei întreprinderi de profil. Ne mai mirăm de chinezi ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *