In programul de constructia a celor patru corvete multifunctionale avem cinci companii ofertante: ThyssenKrupp Marine Systems din Germania (K 130?), Naval Group (Gowind), Damen (SIGMA 10514), italienii de la Fincantieri si turcii de la STM.
In faza urmatoare se vor califica doar patru oferte, iar mai apoi vor ramane doar doua companii pentru discutiile finale.
1,6 miliarde de euro (cu tot cu TVA) pentru cele patru corvete noi si modernizarea celor doua fregate Type 22.
Deocamdata nimic altceva de comentat.
GeorgeGMT
ThyssenKrupp Marine Systems ? Haha. Ce gluma buna. Ca si modelul ala de corveta cheala al lor cu design vechi de mai bine de zece ani.
Turcii de la STM??? 😀 AAAAAAHAHAHAHAHAHA!
Turcii va dati seama ca incearca peste tot.. De reusit in schimb… e altceva.
Sper ca nu Turcia!
Au fost scosi din licitatii viitoare de catre statul german , decand au Da5 chix cu fregata f 125:-)….sper da fie o bataie intre cei 3 , fara germani si despre turci ce da mai zic…….. Totusi daca la bucuresti au reusit sa ia cei de la otokar cu un pret mai mare decat mercedes…imi e cam teama de turci …..
La noi au succes enorm turcii…autobuze , bilndate etc…cunosc cheia succesului in colaborare cu PSD.
Nemtii vin cu modelul ala inclinat? 😉
Și olandezii cu pagoda aia?
Aia-i fregate mai nene 🙂 .
Din 2020 dacă se vor apuca de treaba, prin 2024 prima nava gata echipata
Aha,poate prin 2124.
PissenTurupp Matinen Systems. Probabil ca le fac înclinate, ca privite prin periscop sa para eșuate și sa nu mai fie considerate Ținte.
Sper sa ramana Damen si Naval Group
Probabil în finala se vor califica Sigma și Gowind.
?
Acum observ că am postat aproape același lucru exact în același timp ???
Gand la gand cu bucurie!
Păi, din moment ce Sigma și Gowind sunt in acest moment cele mai moderne corvete din lume, chiar nu aș avea preferințe între astea două dacă rămân în finala. Câștigă doar Romania și RoNavy ?
Correct !
Păi era vorba că Lockheed Martin Canada este concurentul cel mai bine plasat pentru castigarea contractului de modernizare a fregatelor britanice Type 22.
Iar ca o readucere aminte, în 2017 se scria că fregatelor T22 Batch 2 le-au instalat cate patru turbine, doua pentru mars, de tip RollsRoyce Tyne si doua pentru sprint, RR Olympus intr-o configuratie COGOG, şi nu numai pe fregatele T22 cât si pe distrugatoarele T42 ale RoyalNavy si pe fregatele Kortenaer si Jacob van Heemskerck olandeze si pe distrugatoarele japoneze Hatsuyuki.
Cine mai înţelege ceva din toate astea?
Salut. EU sper sa castige italieni corveta lor e peste concurenta.
4 Gowind 2500 !
Cica ultima etapa va fi in Octombrie……pfiouu cam mult pana acolo !
dada,si anul trecut la fel,si acu doi ani prin Nov,dar apoi au anulat tradiceanu si mragnea,si acu trei ani au castigat turcii ceva,da de fapt nu..Si tot asa pana-n doomiiosuta si cevaaaa,aa
banii mei sunt pe sigma 10514
Tot Sigma cred si eu cu offset aderarea la Schengen…??
Tu crezi in Mos Craciun?? Schengen e mort pentru Ro !Fi serios,si nu sunt olandezii nebuni !
TeleoRmania in Schengen LOL
Ma asteptam si stiam de Fincantieri, Naval Group si Damen.
TKMS sunt o surpriza, totusi cred ca nici ei nu sunt prea siguri de sansele lor ca vad ca n-au incheiat niciun acord cu niciun santier romanesc… Mai e SN Midia liber…
Dar STM, wtf? 🙂 Astia n-au citit HG-ul ala? 🙂 Ca, daca nu m-am rablagit cu totul, zice NATO si UE nu NATO sau UE. Io inteleg ca-cumulativ, nu ori asa, ori asa…
eu interpretez ca „NATO si UE” inseamna ca sunt acceptati atat ofertanti din tarile NATO cat si ofertanti din tarile UE, sintagma NATO si UE nu inseamna neaparat sa fie membra in ambele, cumulativ.
nu ar avea niciun sens ca Romania sa tina licitatii de produse militare din care sa excluda firmele americane, norvegiene sau canadiene, pe motiv ca nu sunt in UE sau Suedia pe partea celalalta. Cu turcii mai inteleg, ca sunt cam neclari in care barca mai se afla, variaza de la zi la zi.
oricum, dureaza cateva zile sa inregistrezi o firma subsidiara in Romania (5 zile mi-a luat mie) prin care sa ofertezi corvete asa ca nu era un mare obstacol problema NATO si UE.
Chestia cu preselectia este o chestie de doi lei pana la urma si nu conteaza pentru prea mult. Aici pur si simplu „you’re splitting the wheat from the chaff” si atata tot. Problema vine la dialogul competitiv unde cerintele Romaniei sunt exprimate in foarte larg si lasa de interpretat ce vrea de fapt Romania, In esenta acest dialog nu este nimic mai mult decat „a race to the bottom” in termeni de pret. Romania nu si-a exprimat direct cerintele despre ce anume doreste de la sistemele care vor fi eventual incorporate si integrate in carene. Deci in esenta ai o competitie de genul LPTA – Lowest Price Technically Acceptable. Acest fel de competitie in esenta ii lasa pe licitatori sa determine cerintele Romaniei bazate pe incadrarea lor intr-o anumita suma pe care Romania este dispusa sa o plateasca. Asta se numeste lipsa de experienta in a determina cerintele si posibil incompetenta,
I see what you did there..splitting the wheat from the chaff..nice ☝️
Gowind combat corvette – Multi-Mission Combatant
Are tot ce trebuie. Si face ASW din nastere 🙂
conform HG, vor fi calificate primele 4 firme in ordinea cifrei de afaceri si a experientei similare.
apoi va fi dialog competitiv cu criteriul pretului cel mai mic. Aici cel mai bine sta Damen, care poate construi corvetele in Romania fara mari probleme, pe cand ceilalti au mari probleme in a face un plan fezabil de constructie locala, cu santiere pe care nu le cunosc, cu capabilitati slabe si fara oameni – lucru care se va reflecta in pret.
Fincantieri are un doua atuuri poate la fel de importante ca cele ale lui Damen: Vard Braila si Vard Tulcea. Sunt de luat in considerare. Sincer Damen si Fincantieri mi se par finalistii, daca ne luam dupa infrastructura din tara.
da, si italienii au ceva – desi santierele alea nu sunt cine stie ce, nu fac produse integrate, macar au ceva specialisti care ar putea fi detasati la Constanta.
insa Damen a cam inchis competitia cand a luat Mangalia – acum statul roman o sa faca corveta Sigma acolo si o va face intr-un santier romanesc, avand 51% din actiuni.
dupa parerea mea corvetele se vor face la Mangalia iar Constanta poate eventual sa primeasca modernizarea T-22, dar sub management de program olandez -pentru ca nu e un santier capabil care sa poate conduce un program complex. Asa ca mai vine cate o nava la reparatii si mai sudeaza o tabla e una, modernizarea unei fregate e complet altceva ca complexitate, nu mai vorbesc de constructia de nave noi, cu sisteme electrice si armament si toata treaba.
Cine ti-a zis ca nu fac produse integrate la Vard Tulcea? Au facut tot felul de nave, cap-coada.
Problema este ca sunt acoperiti cu comenzi pentur urmatorii ani si nu stiu unde ar avea loc sa lucreze, in paralel, si la productia corvetelor si la modernizarea 22-urilor.
Sau ar putea sa faca corvetele intr-un santier si modernizarea 22 urilor in celalalt dar e putin probabil.
pana se hotaraste Marina sa carpeasca 22-urile or sa prinda alea ditamai coaja de gainat.
Daca vor fi modernizate in acelasi timp cu construirea corvetelor e OK. Daca o sa astepte sa le termine p-alea 4 si abia pe urma o sa le ferchezuiasca atunci asa e… vor fi niste epave si le imbunatatim degeaba.
Braunschweig in varianta Saar6, cu ceva mai putine rachete antinava dar cu towed array sonar si elicopter antisubmarin la bord ar arata bine de tot. Fac abstractie de pretul foarte mare al Saar6 (430 mil Euro) si de faptul ca nemtii nu-mi inspira incredere.
ELM2248, Barak8 si C-DOME sunt scule adevarate dar banuiesc ca se va merge pe armament MBDA sau americanesc.
N-as arunca la gunoi nici o dotare cu 12-16 NSM pe nave, ca sunt mai mici.
sper ca finalistii sa fie olandezii , franceaii si ilalienii . Sa vedem ce ofera firmele respective ….
Turcii dau spaga buna asa ca au sanse foarte mari sa castige contractul.Nici italienii nu sunt usa de biserica, si ei sunt spagari, asa ca si lor le dau o sansa.
Din punctul vostru de vedere, tehnic vorbind, care ar fi cea mai buna varianta pentru noi?
Corveta clasa Ada nu-i chiar rea doar ca altele sunt mai bune. Prefer Gowind sau Sigma.
Intrebare
De ce achizitile militare se calculeaza cu TVA in Romania ?
1- Ce iese de la ministerul apararii ca TVA se intoarce la alt minister.(de finante) Deci contabil efectul e zero pentru bugetul de stat.
2- Din noiembrie 2015 statele UE nu mai aplica TVA la achizitile militare. E o directiva a Agentiei Europene de Aparare . Cu exceptia Danemarca , fac parte toate celelalte tari UE. Deci si Romania.
3- tineti cont ca la ( sa zicem ) 1 miliard lei achizitii militare, TVA e un plus de 190 milioane lei ( 19 % ). Care conform deciziei UE ar putea fi folositi la alte achizitii militare si NU la umflat artificial ( prin mutare de bani ) incasarile din TVA.
PS. Din ianuarie 2016 , Italia a eliminat TVA la achizitile militate ( sint membri UE dar si NATO)
Multumesc anticipat la cine gaseste un raspuns. Credibil.
Achizitiilor militare li se aplicà TVA nu numai în România. În Franta de exemplu.
Exonerarea propusà de agentia europeanà se limiteazà la « proiectele comune capacitare ».
Cât despre aplicarea TVA, este mai mai complicat, fiindcà se implicà furnizori stràini. Chiar dacà se exportà într-o tarà UE, mecanismul fiscal este cel al locului de import, inclusiv auto-taxarea bunurilor din provenientà UE..
Ca sà nu fie o nelàmurire ce ar fi „proiect comun capacitar”, agentia mai precizeazà cà acest proiect exonerat de TVA trebuie sà fie desfàsurat „în sânul ei”, ceea ce nu e sigur cazul corvetelor românesti.
Si noi ne intrebam acelasi lucru de cativa ani:
https://www.rumaniamilitary.ro/de-unde-bani-pentru-armata
Si pe la italieni au fost unii care au propus scutirea de TVA pentru achizitiile militare.
Ministerul apararii italian e scutit de plata TVA pentru achizitii de arme si munitie.
Suplimentar si cumpararea de mancare , combustibil pentru maria militara e scutita de TVA.
Nu a deschis nimeni procedura de infringement la UE pentru asta. Deci e legal dpdv a UE.
Subscriu ideii ca TVA nu ar trebui sa existe cand vine vorba de achizitiile militare de orice natura sau cele pentru institutiile de ordine publica , securitate nationala, justitie sau alte institutii de stat.
daca MApN ar fi scutit de TVA atunci cei care ii vand corvetele ar avea o mare problema – ei cum isi mai recupereaza TVA platit catre furnizori?
Practic ar umfla factura ca sa isi acopere TVA platit si nerecuperat.
in concluzie, e mult mai avantajos pentru statul roman ca MApN sa plateasca TVA vanzatorului iar acesta sa isi poata deduce TVA.
TVAul încasat la factura nu se întoarce 100% la stat fiindcă producatorul își deduce TVAul deja plătit pe facturile interne (achiziții de bunuri și servicii de la furnizori din România).
Tot TVA-ul facturat ajunge la stat pentru ca, la randul lor, furnizorii isi deconteaza si ei TVA-ul pe tot lantul. Ideea este ca Ministerul Apararii pierde banii aia pe care statul si-i muta dintr-un buzunar in celalalt.
Bărci gonflabile cu câte 4 sisteme kashtan și 6 motoare Yamaha de câte 250 de cai bucata, în linie
Da,probabil ca vom avea o flota militara de hidrobiciclete.
Gowind sa fie , pare ceva mai capabila decat celelate. Desi nu-mi da pace ideea lui Mihaeanu cu Formidable .Nava respectiva este chiar formidabila. Are spatiu VLS pt long range/short range SAM (2×8 celule pt fiecare) plus spatiu pt nu stiu cate zeci de Harpoane, punte si hangar pt elicopter, stie si antisubmarin.
Si Gowind 2500 poate 2×8 Aster 15 sau ESSM, la alegere… 🙂
Godwind sa fie dar sa le vad amarate la cuibul Reginei?
Îmi place Gowind dar la Formidable mai ai in plus 2×8 Aster 30.
Știe careva ce propune Fincantieri? Ca eu îi suspectez ca vor propune LCS- Freedom
Au un proiect numit Multirole Corvette.
Stiu, ma uitam pe site-ul lor si am vazul ca au doua produse care teoretic s-ar preta la licitatia noastra:
– Multirole Corvette
– LCS
asta dupa tonaj. ABU DHABI CLASS si COMANDANTE CIGALA FULGOSI CLASS sunt cam mici
Problema cu Multirole Corvette este ca nu a fost construita inca, si parca este o conditie la licitatia noastra.
Turcii s-ar putea sa joace la offsaid.
Expresia NATO si UE este pentru ei subiect de contestare in instanta si eventual circ diplomatic.
De fapt aceasta expresie NATO si UE pare a fi fost introdusa special pentru turci, ca doar nu-i vizam pe SUA. 🙂
In rest… sa castige cel mai bun. Si sa speram ca nu ramane doar cu OPV-uri ca Regele Ferdinand si Regina Maria.
https://www.wearethemighty.com/spanish-ship-next-navy-frigate?utm_campaign=evergreen&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_content=spanish-warship
Ce ar fi o surpriza adevarata sa dea Fincantieri o spagutza ceva si in afara de corvette sa construiasca la Mangalia in colaborare cu statu sau ma rog o nava clasa Trieste ….
Si 8 F35 B
2 Sea Hawk
….
Ce reactie ar avea Sevastopol…atac cerebral
Serios vb 1.2 mld € “Trieste”
1.2mld F35
300 mil € Sea Hawk echipata antisubmarin
Nu stiu running cost/year e mai greu estimat …poate d-l Nicolae…?
Si inainte de a zice unii nu ne am permite lasa ca asa nu ti permiti niciodata nimic…oricum nava dureaza 5-6 ani s o construiesti platesti in transe
Avioanele Si elicopterele tot in transe ca nu se livreaza next day ca nu I Amazon Prime …?
Transele sint strins legate de furnizarea produsului.
Exact ca la contractul Patriot.
Dai un avans si platesti fiecare noua baterie primita anual. Cum prima baterie vine anul acesta prin toamna (daca nu ma insel ) vom plati alte rate anticipat pina la numarul de 7 din contract . Adica cu ultima rata inainte sa vina ultima baterie.
Nu vinde nimeni arme cu plata in rate ( transe ) DUPA ce ai primit produsul. 🙂
Ca nu sint masini de spalat sau auto sa le ai acum acasa si platesti in urmatorii 5 ani.
Armele sint ca drogurile si prostituatele. Plata in avans. Pentru fiecare doza sau prestatie. 🙂
Prima baterie Patriot in 2019.
Avem puțin timp pt înzestrare. Că tot am lălăito.
Dăi dracului de bani. Cine știe ce valoare vor mai avea banii în 4-5 ani.
Luăm tot ce găsim bun. Da rapid. 5-6 ani e mult.
Ar fi bine maxim 3 ani pt corvetă.
CSAT lunar făcut de Domnul Presedinte JohaniSS pe tema înzestrării. Cu Prim Ministru, miniștri apărării, economiei, finanselor etc. Rapoarte lunare.
Cine nu face față schimbat, înlocuit cu altul. Da rapid. Control la sânge, permanent cum merge înzestrarea armatei.
Nu avem mult timp.
Altfel rămânem cu asta.
https://youtu.be/Us4p9APPWfI?list=RDEMZyiNOb3JQtZbgu6YMLsWuQ
Da,Asa e insa vreau sa zic de la prima tabla taiata pana la intrare in serviciu dureaza 7-8 ani,2.7 mld € pe 7 ani e 350mil pe an sau pe acolo
Corvetele vor fi toate construite in 7 ani de la incheierea contractului. Tot potrivit contractului prima trebuie sa fie gata in 3 ani sau 4. Nu mai tin minte exact.
Eu ziceam de portavionul Trieste
Marea Neagra este prea mica ca sa ai nevoie de un portavion.In cateva minute, un F16 sau SU 27, SU35, o parcurge dintr-o parte in alta.
Concept blue water navy….regional power
Nici de masini care ating 250 km/h nu avem nevoie dar sunt destule pe strazi….just in case….
@Sorine, corect, dar un amfibian gen corveta mare-fregata mica amfibie cum au polonezii sau ucrainienii cu al lor https://en.wikipedia.org/wiki/Ropucha-class_landing_ship tot ne trebuie in caz de boom cu cineva, nu zicem cu cine.
De fapt Damen au ceva misto se cheama Crossover si se preteaza perfect la noi, un adevarat multirol pe apa, amfibiu, litoral protector, ajutor ONU, transport, nava baza, etc.: http://products.damen.com/en/ranges/crossover
Total de acord e ceva de perspectiva
Fara CATOBAR,aviz Mircea,ca noi nu suntem Franta,dar oricum pt Marea Neagra si Mediterana
Portavion nou cu armament 1.3 mld € facut in Italia in Romania unde mana de lucru e mai ieftina…
Ce facem cu el?
Un portavion ( oricare ) nu e facut sa actioneze in o mare mica ca Marea Neagra.
Sevastopol – Constanta = 391 km.
Ce sa faca un portavion cind e in raza de actiune a rachetelor ruse din Crimea ? Ca si Constanta cu aeroportul Kogalniceanu e in bataia armelor ruse de pe uscat. Si inca nu avem nici macar 1 Patriot ca protectie.
si nici n-o sa avem.
Da italienii ce fac cu el au 2 deja….aim high my friend…?
Fac exact ce fac portelicopterele din USMarine Corps.
Sprijin aerian ( cu foc , logistica ) fortelor debarcate.
Noi nu avem unde sa debarcam in Marea Neagra.
Nici macar cu ce sa debarcam.
Nu avem nevoie de astfel de nave.
Ne trebuie corvete multirol , submarine si avioane de patrulare cu capacitati ASW.
Am mai scris ” avem de controlat si aparat zona economica exclusiva din MN”.
Astazi nu avem cu ce. Nici de pe apa , nici din aer si nici sub apa. Zero barat.
Subscriu. portavioanele sunt pentru proiectia unei forte la distanta. nu avem nici ce si nici unde sa proiectam.
In plus, presupunand ca vrem sa mergem in Georgia sau Turcia sau nu stiu unde cu ele pentru suportul altei tari, portavioanele trebuie sa stea la o distanta la care sa nu poata fi atacate de rachete de la sol – in MN nu ai avea unde sa le pui, dat fiind ca suntem aproape de Crimeea.
Ca prima prioritate, Romania trebuie sa se inarmeze pana in dinti insa nu cu portavioane si alte chestii pa care nu si le permite, ci cu sisteme defensive greu de anihilat.
– aparare antiaeriana (pentru limitarea pagubelor)
– aparare de coasta cu raza cat mai mare si cat mai multe rachete
– sisteme anti-tanc
– submarine (pentru extinderea duratei de rezistenta si pentru posibilitatile multiple de aparare si de contra-atac pe care le aduce aceasta arma)
– artilerie solida
nu in ultimul rand arme bune si armura pentru infanterist
Pe prioritatea 2, de protectie a zonei economice exclusive si ceva proiectie, ne trebuie
– sisteme, inclusiv avioane de supraveghere (in primul rand trebuie sa afli ce vine spre tine) si sa ai poza clara a situatiei
– avioane de lupta si elicoptere operationale
– corvete – fortele NATO e posibil sa nu poata intra deloc in MN pentru suport daca turcii schimba echipa, deci va conta sa avem si noi ceva vase de lupta
3. cel mai important – training bine pus la punct, fara de care nu avem nicio sansa.
Alex 3 pai gandindu ne la ce rachete Onyx,Brahmos samd sunt in Sevastopol Eu zic sa luam niste Zodiacuri ca s “stealth “Pune m cativa lipoveni pe ele si ia de aici flota….of mentalitatea noastra,mama ei…vb aia “nu trageti domn Semaca…sa stitti ca nu v am tradat “
As prefera sa fim ca Miclovan …”ehh..un fleac m au ciuruit “
Fereasca ne Dumnezeu de razboi cu rusii ca dezertori cred ca vor fi ca in SAA la inceputul crizei….
Mai omule, devii foarte enervant cand nu reusesti sa postezi decat un singur gand scurt pe comentariu si apoi tot iti mai aduci aminte si de cutare si de cutare si de cutare…
Mai compact si…
PS – baga-ti portavionul ala undeva!
Mai compact da,ai dreptate poate a fost exacerbat un pic…insa cu portavionul nu e Nimitz class este ceva mic nu 5000 oameni still american carrier group,si *editat. De acum inainte esti la spam „simplu”, comentariile tale vor astepta modererarea
Sa vad cum vb dupa aia cu ciovlecii si nazistii aia de peste Nistru…?
S a vazut si cu rusii astia ce mare putere sunt acu cateva zile….totusi armamentul de pe un portavion ca Trieste plus F35 si Sea Hawk plus o escadrila la M K plus Harpoon sau Exocet ca baterii de coasta si fregatele F22 inarmate plus corvete noi si 3 submarine cred ca nu mai ies din rada rusii…
Cum sunt de parere ca e dificil ptr orice forta navala sa „dea la fund” un portavion american …unul romanesc la marea neagra ar avea soarta lui general belgrano in secunda doi de conflict
Da si cele 3 submarine si 4 corvette ASW ce ar face ar da la stiuca….plus Belgrano era epava din WW2 pacat de amaratii aia care s au prapadit odata cu el….
Si oricum nu ziceau o gramada ca Marea Neagra nu e adanca ca 20metri ca nu stiu mai ce il tinem pe postament…ca HMS Belfast in Londra……vindem bilete la turisti chinezi…ocazional mai facem si zile speciale,ba cazinou,ba o nunta (Pt Dragnea) ba o conferinta PSD…uite aici solutie finantare…?
Nu am zis ca il dau ca si pe belgrano cu submarinele neaparat
Nici nu ai corvetele si nici submarinele de moment
Englezii i-au atacat cand erau in afara zonei de excluziune
Rusii ar face cum au facut arabetii de yom kipuur …o sa il atace cand se ciocnesc ouale
Alea a lu Nastase ca el o arde pe la Moscova mai nou…
Da Niko stiu ca nu avem mai nimic acum,Eu spuneam ca ,cu un pic de efort si bunavointa nu ar fi atat de imposibil precum pare,trebuie sa credem in noi,asta e una din marile probleme ale neamului nostru,ne subestimam si ne subminam singuri de multe ori,astia in…sunt….dar noi nu….este o mentalitate de loseri de 1 an si ceva am intampinat probil mai multe probleme decat in toata viata la un loc dar trag in continuare intr un fel o scot la capat intotdeauna am iesit la liman asa…nu vreau sa l citez pe Obama dar …
Yes we can…
Nu zic ca nu
Suntem intr-o alianta si putem pune „in valoare” anumite chestii
Noi , de unii singuri, nu am face mare lucru cu un portavion/portelicopter
Din simplul motiv ca o tara cu mai multa putere , atat diplomatica cat si militara …nu ar folosi tactici de duel mentionate atat de des pe aici
Ci ar monitoriza prin diverse mijloace „platformele de valoare strategica” si ar incerca scoaterea lor din lupta prin mijloace neconventionale , mergand si pe modelul israelului cu lovituri preventive
Multi cred ca tehnica e precum pe hartie operationala 24 din 24 fara a tine cont de limitarile echipajelor , faptului ca suita de senzori sunt de obicei aparate duse spre extrem cu viata utila destul de limitata etc
Sa pui in valoare platforme de tipul asta , o sa le spun cu valoare ofensiva ridicata , trebuie sa ai o baza solida de suport in spate
Cum am spus suntem , avem intelegeri , aliante …si contrar a ce sustin altii …unele evenimente pot provoca atat ruperea aliantelor cat si crearea lor , sau intarirea celor existente
Ptr multi altii ce sustin unele , trebuie sa tina cont ca noi in nato avem acces la chestii ce nu ar fi la indemana noastra
Nu e ca numai dam fara sa primim cum sustin unii
@Niko – nu iti construiesti apararea pe ideea ca ai intelegeri si aliati – credeam ca lectia asta a fost deja invatata din 1940 pana acum.
aliatii si intelegerile sunt un bonus, o asigurare suplimentara, nu fundamentul. E ca si cum as zice ca mi-am luat CASCO si nu mai trebuie sa am frane functionale, air bags, etc.
chiar daca decid sa vina aliatii – si nu e o certitudine, vezi cine e presedinte pe la americani si prin alte tari gen turcia, dureaza vreo luna mobilizarea, trebuie sa mai fim pe aici sa ii primim.
mai exista si optiunile diplomatice, negocieri, etc. – dar daca chiar trebuie si chiar vrea sa se apere (ca e posibil sa se decida ca e mai bine sa ne predam repede, precum Danemarca in fata lui Hitler) – Romania ca tara de granita trebuie sa aiba o aparare proprie credibila si sa se faca greu de invins, suficient de greu cat sa nu merite efortul.
multe tari au reusit sa se pastreze intacte pe aceasta cale – razboiul e costisitor si potentialii atacatori au invatat si ei asta din istorie. Englezii au pierdut America din cauza ca ii costa prea mult sa puna trupe suficiente, si mai aveau de furca si cu francezii si spaniolii, americanii la fel in Coreea si Vietnam, au fost invinsi de costuri ca nu si-au permis sa duca acolo intreaga armata si sa o sustina logistic, rusii s-au retras din Afganistan vai de capul lor, etc.
rusii nu s-ar lega la cap cu noi daca am avea o aparare credibila. Mai ales ca au o cale mai lejera prin Ungaria sau Bulgaria. cam asta e ce se poate spera.
Nu sustin ca suntem in alianta ..suntem la adapost , hai sa lasam inzestrarea
In nato avem acces la cercetare aeriana in timp real , atat prin intermediul dronelor tip hale , cat si awacs
S-au facut exercitii in sensul asta
Ucrainienii au primit ajutor neletal , sultanul pana sa o ia razna avea suportul ue ( spania trimisese o baterie patriot, parca si germania)
Ceea ce ma face sa cred ca am avea suport si in cazuri mai speciale , chiar de nu direct
Un portelicopter nu e numai o nava de suport sau debarcare , sunt platforme ce pot fi folosite foarte eficient in lupta antisubmarin, inteleg argumentarile unora in sensul asta
Numai ca suntem foarte aproape de crimeea si suntem in raza de a fi loviti din aer, de la mal , de pe mare , de sub mare prin surprindere
Cat esti in cadrul unei aliante tip nato , rusii nu s-ar hazarda sa te atace „substantial” direct …ptr a nu isi pune in cap alianta
In afara aliantei ar face ce stie ..si o platforma de tipul unui portelicopter ar fi printre primele luate „la ochi” …si nici nu te-ar soma ca sa stii
Cand au lovit flota georgiana i-au luat pe toti prin surprindere? Nu? Dar nu era de asteptat sa ii anunte ca au de gand sa atace pe doua fronturi
Cu oricare vor avea grija sa fie originali
In mare cam asta sustineam
Eu sunt de parere ca trebuie sa impingi unde „vei juca” in cazul ca vei juca ..daca nu vrei sa termini cu „sufrageria” facuta vraiste
Adica duci conflictul in proximitati si „exporti” securitate
Planurile de aparare se bazeaza exact pe Alianta, este valabil si pt Romania si pt SUA.
da, orice plan de aparare se bazeaza pe scenariul politico-diplomatic actual si cel prevazut sub diverse scenarii – ideea cu alianta e ca ajuta la descurajare, nu ca te-ai baza pe ea cu adevarat in caz de ceva – e pentru extra cover, nu pentru esential.
in rest trebuie sa luam dintre scenariile probabile pe cel mai rau si sa ne pregatim pentru el – adica sa avem o aparare proprie, si una credibila si descurajanta – nu una subtire bazata pe ideea ca oricum vin americanii (unii s-au dus la canal cu convingerea asta). si conteaza si cand vin, ca nu vrem sa ne bombardeze ambele parti, daca ajung de abia cand suntem deja integrati in rss moldoveneasca 2.0
iar americanii nu au un track record bun in razboaiele duse la distanta, din pacate pentru ei si pentru noi, suntem mult mai aproape de rusi, e mult mai simplu pentru ei sa ajunga la noi decat pentru ceilalti. Noroc ca nici rusii nu sunt prea capabili, cel putin pe plan conventional, precum se vede in Ucraina.
in lumea reala fiecare stat e cu propriile interese, sistemul international e o jungla reglementata, dar tot jungla ramane. daca vrem sa supravietuim in coabitarea cu animalele de prada din vecinatate, trebuie sa ne facem arici.
insa se pare ca nici rusii nu isi mai propun sa controleze Europa cu trupe – sau nu ar fi prima optiune, in orice caz. oamenii sunt acum mult mai subtiri, acum lucreaza pe FB, intervin in campanii, influenteaza curente, dau spagi prin interpusi ca sa obtina ce vor ei. si le merge din plin.
a propos, una din apararile noastre care pare ca se pune la punct acum e coruptia politica – care aduce niste optiuni noi – unii care vor sa ne cucereasca sau vor ceva de la noi, decat sa vina cu trupe mai bine dau o spaga bine plasata si gata, politicienii nostri ies si din UE si din NATO sau ne fac de kko sa ne dea aia afara sau sa se bucure cand scapa de noi…
Bravo superb comentariu ?
Draga Ross, presupunand ca am avea forta financiara sa achizitionam un portavion (mai mare sau mai mic) sa achizitionam si „zburatoarele aferente”, sa formam atat echipajul navei cat si pilotii (care trebuiesc instruiti suplimentar pentru a putea opera de pe un portavion), sunt curios, cum vezi tu utilizarea lui de catre o tara cu pozitia noastra geografica (iesire la o mare relativ redusa ca dimensiuni, a carei singura iesire e controlata de un alt stat, si dominata de peninsula Crimeea aflata sub controlul rusilor si militarizata puternic de acestia)? De ce nu mai multe avioane de exemplu, operabile de pe Kogalniceanu, si eventual o noua baza aeriana, mai spre Mangalia?
Asta cu portavionul este o prostie, haideti sa incetam cu ea.
2 escadrile de F18 Super Hornet pe M K si una pe Tuzla 36 F18 noi in Dobrogea ar fi extraordinar…dar slabe sanse daca nu I imping americanii de la spate…
Pana la urma ne luam ca Polonia rachete croaziera JASSM si aia e acum Rusia si in caz de conflict nu pot disloca tot ce au vs noastra ,sa fim seriosi
In pretul de 1.6 miliarde de Euro pentru 4 corvete sunt incluse si sitemele de armament, inclusiv radarele, sau in functie de dotari pretul poate sa urce?
Da si vor si modernizarea fregatelor F22 in offset…este posibil insa nu ar fi surprinzator sa mai adauge ceva la suma aia
Eu cred ca „licitatia” o sa se desfasoare in felul urmator:
In prima etapa o sa iasa turcii din ecuatie.
In a doua etapa o sa iasa nemtii si italienii.
La final lupta o sa se dea intre Sigma si Gowind insa o sa castige Sigma pentru ca francezii in general sunt scumpi si ce vor oferi ei fie va necesita fonduri suplimentare pe care ai nostri nu-i au fie nu va fi suficient, iar, din cauza banilor.
Mai mult de atat francezii nu au santierele lor asa cum au olandezii.
Cine stie ce ofera turcii STM ?
Bun sau prost, n-are importanta.
Poate va aduceti aminte ca asocierea Fi-rea-PSD-turci a batut si Mercedes-ul din Germania(nu facut aiurea) desi merge „drept” si e pe piata de ani buni !
Unde’s santierele STM ? S-ar fi bagat la modernizare Agosta din Pakistan ?!
Si in a treia etapa se va organiza o noua licitatie.
Am o intrebare de necunoscator: ce anume s-a schimbat in procedura de atribuire a contractului fata de cel anterior? Inafara de modernizarea Type 22 ca si offset. Lucru care restrange si mai mult din performantele dotarilor corvetelor daca ne gandim ca suma pusa la bataie e aceeasi ca si data trecuta. Nu vreau sa fiu pesimist dar nu e o probabilitate destul de mare ca si castigatorul sa fie acelasi?
Pai de data asta firma turceasca nu mai este asociata cu firma lui Bogdan Chirieac 🙂 .
Ba da,insa s ar putea sa fie political point scoring…sa arate Dragnea ca vezi Doamne el urmareste procedurile legale a la carte…
Italienii par mai ok. Daca facem o paralela cu ce au ei prin „curte”.
Offf
De ce nu 2-3 submarine ..
Gotland i si face treaba binisor si nu i scump
Cheltuieli de intretinere mai mici …personal putin asta era economie nu gluma .
Si chiar puteau pune probleme serioase
A26 colegu,Gotland e yesterday’s news..?
https://www.jurnalistii.ro/parteneriat-romano-francez-pentru-constructia-corvetelor-multirol/
corveta 32oo multirol -FINCANTIERI
corveta 10514 -sigma-DAMEN
si ultima daca nu mai este nimeni -gowind 2500 -naval grup desi acestia produc scump si nu au santier inca. pana se va transfera ceva de 2 lei la bosanceanu la constanta este cale lunga.
SANTIERELE TULCEA SI BRAILA -FINCANTIERI
SI GALATI SI MANGALIA -DAMEN
NUMAI ACESTEA 2 POT INCEPE DE INDATA CONSTRUCTIA DE NAVE SERIOASE ,NU PAPUCI GEN NAVA FRANCEZA BUNA DE REGIUNEA AFRICA SI SCUMPA.