Cei de la profit.ro au intrebat la DpA ce-i cu modernizarea fregatelor, in ce stadiu se afla atribuirea contractului? Raspunsul este macar nelamuritor sa nu spunem altfel, citam:
„Operatorii economici selectați au fost invitați să participe cu oferte la etapa a doua a procedurii de atribuire, iar termenul limită de depunere a ofertelor a fost 18.07.2016. Procedura de atribuire a contractului de furnizare a produsului «Fregată multifuncțională, modernizare etapa a II-a»se află acum în etapa a II-a. Evaluarea ofertelor depuse de candidații selectați”.
Ce intelegem noi citind comunicatul DpAului?! Pai intelegem ca in faza a doua a selectiei s-au calificat patru ofertanti (lucru deja arhi-cunoscut): consorțiul turco-român format din STM Teknolojileri Muhendislik, Haveslan Hava Teknolojileri Sanay, ASELSAN Electronic Sanayi și Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații precum și Lockheed Martin Canada Inc (Canada), Finmeccanica SPA (Italia) și DCNS Rcs (Franța).
Pana aici nimic nou, nici o informatie relevanta.
Mergem mai departe…
Termenul limita pentru depunerea ofertelor angajante a fost 18 iulie 2016, insa DpAul nu ne spune cine a depus oferte sau macar cate oferte au fost primite, nu spune decat ca s-au calificat patru companii si data limita de depunere a ofertelor…
Acum mergem spre Havelsan. Comunicatul acestora a fost publicat pe 25 iulie, la sapte zile de la data limita de depunere a ofertelor, si ne anunta ca turcii (consortiul format de ei) ar fi castigat competitia. Turcii nu spun cum au castigat, insa zvonurile din piata sutin ca doar ei ar fi depus oferta, iar pe 25 iulie turcii ar stiut deja cate oferte sunt depuse, iar de la data comunicatul lor nu se mai puteau depune altele. Aici facem precizare ca otomanii sunt deja cam prea optimisti, asa cum am scris si noi, chiar daca ei ar fi singuri ofertanti, acest lucru nu le garanteaza si primirea contractului. Amanunte AICI.
Deocamdata nu avem nici o informatie care sa-i contrazica, comunicatul DpA este evaziv, nu spune nimic nou, asadar, deocamdata cel putin, nu avem nici un motiv de optimism fata de depunerea de oferte si de catre ceilalti trei participanti.
Ar fi frumos sa existe oferte, dar, repet, comunicatul celor de la DpA nu spune absolut nimic despre cine a depus sau cine n-a depus, de aici si reactia mea de ieri, la semnalarea stirii; care stire?! De unde pana unde au ajuns cei de la profit.ro la concluzia ca ar mai fi inca trei oferte?! Din comunicat nu reiese asa ceva, au alta sursa?!
Comunicatul Havelsan AICI
Comunicatul DpA via profit.ro AICI
Acum citit si voi, poate gasiti sensuri ascunse care mie mi-au scapat.
GeorgeGMT
Probabil s-a intamplat ce banuiam si noi.
DPA-ul a anuntat un buget care ajunge doar pentru modernizarea unei nave dar spunand ca vrea sa modernizeze ambele nave de banii aia.
Firmele s-au bagat la licitatie, sperand ca, pe parcurs, ii vor convinge ca nu poti moderniza credibil de banii aia doua nave.
Ai nostri au tinut-o langa cu modernizarea a doua nave cu bani de o nava.
La sfarsit, s-au bagat doar turcii pentru ca ei stiu cum merg lucrurile astea prin Balcani: mai dai un comision, il mai operezi pe Ponta la genunchi si se mai suplimenteaza bugetul.
Din nefericire, a aparut brambureala cu lovitura de stat a lui Erdogan (cea de dupa tentativa) iar acum nu prea iti convine sa lansezi un program de modernizare cu unii care par sa sara in patul lui Putin.
Sa vedem ce solutie se va adopta.
Cele doua fregate le lasam asa si incepem un program pe 10 ani cumparam fregate, corvete su alte noi . Nu mai bagam bani in ligheane vechi de 40 ani
@Ioan. Nici eu nu sunt incantat de Type 22R, dar deocamdata asta avem, platformele sunt inca viabile si modernizate cu cap le putem folosi multi ani de acum incolo. O fregata noua sare lejer de 7-800 milioane de euro, iar noi avem si alte prioritati, asa ca deocamdata sunt ok.
Zac vreo doua prin port la Prtsmounth ,le am vazut chele ,stepta fraieri sa le cumpere la pret de noi .
Da asa este .platim 800 mil.euro -350 mil. =450 mil raman si ne alegem cu ofsset de 800 mil euro cu o firma serioasa si cateva mii de locuri de munca
Oare nu erau mai bune Karel Doorman? Da-i mai buna spaga BAE decat interesul national. Si daca modernizeaza numai una ce fac cu ailalta? O vand la alti fraieri?
Legal vorbind ai nevoie de trei oferte, iar pe acest principiu s-ar putea realua procesul, sau se va merge inainte cu turcii, sau exista si alte oferte desi nu prea cred. Logica anuntului Havelsan este tocmai aceea ca la expirarea datei pt depunere doar ei au venit cu oferta.
Unii ar putea cadea in capcana limbajului de lemn folosit in astfel de comunicate (limbaj de lemn folosit corect intr-o astfel de situatie), atunci cand DpA a raspuns folosind sintagma „Evaluarea ofertelor depuse de candidații selectați”.
Aici pluralul poate dezorienta, dar a fost folosit corect chiar daca exista o singura oferta, ir genul acesta de exprimare este banal pt cei care participa la astfel de contracte.
Daca DpAul spunea „contract” se termina jocul.
O modernizare cat de cat costa cel putin 200 mil.euro plus tva plus alti bani la structura si motoare se ajunge la 300 mil euro plus tva la o nava de cel putin 40 ani
@Ioan. Da de unde cunosti tu asa de bine preturile?! Danemarca a dat 325 milioane de euro/ bucata de Iver Hitfeldt (fregata) nave noi. La banii nostri vom putea achizitiona sistemele si poate cumpram munitia cu alti bani.
https://en.wikipedia.org/wiki/Iver_Huitfeldt-class_frigate
300 de milioane de euro per nava este o suma aberanta de mare, nu stiu de unde ai scos-o.
300 mil cu reparati mitor si structura plus sist de radare . Rachete antiaeriene . Antinava .altilerie su nymitie de rezerva zi mersi. O rachera antinava min.1,5 mil $
baieti destepti nordicii astia. si ce frumoase sunt fregatele astea…brava la ei. noi cu martoage si fara oameni cu niscaiva ‘antreprenoriat in sange’ prin posturile cheie. altfel construiam si noi neste nave dastea p’acilea. ca nu or fi santierele navale daneze cu mult peste cele ale noastre…
Unde scrie de 3 oferte? Are DpA-ul proceduri speciale de atribuire a contractelor? Ca daca se merge pe legislatia civila e de ajuns o oferta conforma.
citez
„George GMT
20 august 2016 at 10:33”
„Legal vorbind ai nevoie de trei oferte”
@Cristi, eu stiam – fara sa fiu specilizat in asa ceva – ca ai nevoie de trei oferte conforme.
ii zice competitie..
Sub rezerva ca nu am mai avut de lucru cu legislatia noua – Legea 98/2016 (dar nu cred ca s-a modificat la partea asta) intr-o licitatie deschisa e de ajuns o oferta, daca licitatia e restransa e nevoie de minim 5. Mai este si aspectul ca achizitiile din domeniul apararii nu se supun toate legislatiei civile (de asta am intrebat de alea 3 oferte).
in toate programele de achizitii se merge cu frana de mana trasa.dincolo de problema financiara(falsa,resurse financiare se gasesc) eu zic si ca avem si probleme cu pregatirea oamenilor implicati.
Nu este vointa
uncle sam nu cred ca ne mai lasa sa reparam jucariile la turci.. deci nah..
uncle sam aparent este in stand by,sper sa aiba ceva serios pe teava pentru zona asta.
Uncle sam se arata pe fata casustine turcia ,joe biden si etc dar uite un lucru fara precedent uncle sam sustine fortele kurde pentru a nu fi lovite de aviatia siriana sau rusa .
Bre, decat doua fregate facute de mantuiala cu turcii, mai bine una si buna facuta cu Lockheed Martin. Doar zic.
Adica oricum avem echipaj doar cat pentru o singura fregata 🙂
mie imi place gandul tau?
Subscriu daca ofsset
100%
Gata cu oale vechi de 40 ani. Le tinem in linia a doua. Daca gandim cu cap pe 10 -20 ani formam cu saab o alianta 100% ei sant dispusi ori alta companie seriasa. Nu o mau dam langa, danga, ca salcia dupa cum bate vantul ,numai ne trebuie oameni cu coloana adevarati patrioti nu papusi marionete ascultam dupa est dupa vest .la multi nu le convine nu cumva sa suparam pe cineva ca trebuue sa fim mai catolici decat papa. Nu putem spune ajunge
Uitativa in europa sant destui care produc ceva fregate si corvette de top .lasati nemti si americani ca ne iau si pielea daca pot
eu cred ca sangele de pe pamantul gliei stramosesc nu e destul ca sa ne trezim?
bine, unii dintre romani art vrea sa consolideze tara „multidimensional”, dar de masonii si tradatorii astia din guvern nu stiu cum ne’om scapa..
Achizitia fregatelor a fost probabil o preconditie la aderarea noastra la NATO. Atunci, le-am luat chele ca situatia nu era ca acum. Acum, la fel ca in 1914, ne straduim sa ne facem armata.
In situatia de facto de acum, cand bulgarii saliveaza la Turkish stream, cand erdogan e prieten cu putin, cand „flota NATO” a Marii Negre, e doar un marasm, nu cred ca are rost sa investim aproape jumatate de miliard de euro in 2 nave.
Cred ca in situatia actuala, o investitie decenta in aceste nave ar trebui sa acopere capabilitatea exclusiva de aparare a spatiului maritim Romanesc. Daca americanilor/canadienilor/britanicilor li se face mila de noi, pot pune cateva distrugatoare de tip Truxton sub pavilion Romanesc, cu plata in 25 de ani in bonduri de trezorerie sau aur din Londra, ca tot e acolo.
Putin a depasit deja Marea Neagra. Are capete de pod in Siria si Iran. E prieten cu turcu, are control la hub-ul energetic.
EU, poate marsa prin noi si Azeri/Georgieni pe TAP. Nu cred ca se vor apuca sa ne scufunde navele.
Pe termen scurt, rusii vor o legatura intre ei si crimeea. Podul ala peste kerchi e un bluff.
Pe termen mediu, rusii vor destabilizarea economica si politica a ukr. Ori sa puna un mapet la Kiev, ori sa faca Novarassia.
Daca reusesc sa destabilizeze ukr, vor ajunge la gurile Dunarii. Asta probabil in 7-10 ani. Avem timp pana atunci sa ne facem o armata competitiva.
Daca burtosii din MAPN se gandesc doar la venitul propriu, vom face ce-am facut si in WWI. Sper ca sa se investeasca in AA, baterii de coasta, aviatie, divizii foarte mobile de infanterie mecanizata.
George GMT – am vazut un comentariu al tau pe alt blog, referitor la un contract pe cale a fi semnat cu un furnizor de AMV-uri, ce urmeaza a fi fabricate/asamblate la Moreni. Poti sa dezvolti ceva aici? Multumesc anticipat.
dap,bechtelu’ si fregatele…i don’t think so.
meai degraba nepricepere autohtona ca sa nu spun altfel.
Sa nu uitam Sagetile Albastre…numai motoare diesel cand aveam retea electrificata intinsa, dar trebuiau si nemtii unşi…
Siemens Desiro are si versiuni diesel, si versiuni electrice, cum e cea folosita in Slovenia. Nu e nici o conspiratie aici, au livrat versiunea pe care au cerut-o romanii. Problema e ca de obicei la noi…
Nu conteaza pe cine vor destabiliza rusii, atat timp cat Romania este sigura pe ea, ivanii vor ramane cu dorinta, Romania este cheia Balcanilor, restul pur si simplu nu conteaza.
Referitor la TBT nu pot comenta mai mult.
Ai dreptate am cuparat fiare la 230 mil lire sterline buna afacere
Nici chiar 230 milioane dar oricum mare caz de coruptie. Ambele fregate au costat 116 milioane lire, 58 milioane bucata. Chile a cumparat 1 bucata Batch 2 (la fel ca a noastra) cu 27 milioane lire.
Am mai spus 10 ani apoi dam nas in nas cu ursul
Hai ca le-au facut varza . Din comunicatu asta se intelege ca inca nu s-a ales contractoru . Mai asteptam , sa vedem cine va fi castigatoru final . Se pare ca totu e cam in ceata acum .
Nu cred ca trebuie sa bagam multi bani in frecatele astea doar atat cat sa ne facem treburile mai mult pe timp de pace,peste vreo 20 ani putem lua sau fabrica corvete noi vedete rapide noi AA de toate tipurile!mastodontii de 6000 de tone sunt prea mari si greoi pt noi!
adevarat e ca doua nave blue water pentru misiuni NATO ar fi nevoie dar cum ai zis si tu ne trebuie ceva corvete ,
apropo ..
la asta ii aplaud pe americani
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Fighter_(FSF-1)
off… ma uitam la poze cu saur 2 pe net, si ma gandeam daca erau baieti cu OO la aparare si faceau ceva presing, aveam si noi un reinceput de industrie macar la fortele terestre..si as vrea inlocuit TABC 79 cu ceva gen Ratel 90
http://www.gaso-line.eu/produits/gas50000/gas50026ng.jpg
p.s. admini. stiu ca e offtopic da m’am incins..
relax,daca nu ai fost ban-at macar odata ai trait degeaba.incearca?
Observ ca in comunicat se vorbeste despre „Evaluarea ofertelor depuse de candidații selectați”, adica la PLURAL.
Probabil ca turcaletii au incercat, prin comunicatul cu pricina, sa influenteze, in stilul balcanic, decizia finala.
Sictir, bre, le-as spune lor 🙂
Mai aduc aminte, inca o data, ca fregata Iver Huitfeldt costa $325 milioane.
Si ei o fregata de nota 10.
Pentru fugaritul submarinelor rusesti e nevoie de ceva mai „special”.
Un FREMM-ER trece de $700 milioane, dar rusii vor avea zile negre 🙂
Un submarin A26 … dar deja se aud vociferari. N-AVEM BANI !
Sunt bani in economia neagra la greu 🙂
Fregata I. H chela fara armament si rachete
Poate vroiai si o savarina bonus 🙂
Salutare…eu sustin in continuare faptul ca ar trebui sa aleaga cei de la MAPN sa lucreze cu LM …cat despre tbt probabil ceva cu Iveco sau cu germanii….parerea mea..posibil sa avem chiar ceva gen Stryker la tbt
si eu as fi de acord cu Stryker, daca tot ne antrenam cu ei macar sa avem platforme comune ?nu?
Stryker nu e amfibiu.
a..da.corect
Avand in vedere marea la care avem noi deschidere cel mai bine ar fi fost sa scapam de fregate si sa luam ~6 bucati corvete bine inarmate sau fast attack craft gen roussen, hamina, etc + baterii costale si noroc bun.
Navele astea sunt bune pentru participare la misiuni NATO. Cred ca din cauza asta au fost cumparate in primul rand. Dupa ce le vor inarma o sa le vedem din ce in ce mai des in astfel de misiuni, intr-un task force ca nave de escorta.
Ar trebui sa ne vedem interesul nostru in primul rand. Se descurca ei cu task force-urile lor. Oricum, pentru patrule prin Mediterana sunt bune si corvete.
Noi trebuie sa fim aliati activi in NATO daca vrem sa ne bazam pe americani la nevoie. Nu suntem Ungaria sau Bulgaria.
Dintre vechile generatii de fregate, pana sa apara cele cu elemente stealth cum este clasa La Fayette, navele Type 22 (in special Batch 2 si 3) mi se par cele mai frumoase fregate.
da-le dracu de fregate …dispar in secunda 2 in caz de plesneala…la taiat …cu banii de modernizare mai bine fac una noua in santierele de la noi si apoi le armezi in functie de ce treb sa faca nava..macar sa o vezi plutind si apoi comanzi armamentul..asa mai strangi bani in timpul asta …
pacat de saur 2 si 3 …ar fi mers manusa dotate cum trebuie…scuteam si bani si aveam si de lucru …pacat ..
apropo…domn.george, roguva un articol amplu despre saur 1-2-3-etc cu versiuni si de echipare si de constructie se poate? se simte nevoia de ai injura copios pe retarzii ce ne conduc … (dar sa am material ce si cum) multumesc
baterii costale ne trebuie ca aerul si multe si pe mai multe cercuri de aparare …
Havelsan nu a actionat deloc profi cu publicarea comunicatului. Nu o faci nicaieri in lume atata timp cat oferta nu ti-a fost desemnata castigatoare. Cu atat mai putin in Romania, unde poceduri s-au anulat in faza de negociere a contractului sau banii aferenti proiectului retrasi si alocati altor capitole. Lasa ca nu au exportat pana acum, dar nici pe la public procurements nu prea au mai participat…?!
Hmmm…3 corvete Tarantul, 2 Tetal, si 3 fregate? Atata vreme cat nu avem de gand sa operam pe ocean, e foarte „top-heavy” (scz domnu’ Ghita) aceasta organizare. Modernizarea flotei trebuie pornita de la clasele cele mai importante/numeroase pe care le ai. La noi, ar fi corvetele. Le inlocuiesti cu o nava similara, in aceeasi categorie de greutate : Sigma/Sa’ar/Visby. Sigma are avantajul ca poate fi construita la noi in ograda; Sa’ar 6 e construita pe platforma Brauschweig, cu costurile de cercetare/proiectare bine cunoscute, inlocuitor a Sa’ar 5 (care probabil poate fi cumparat SH 🙂 , dar posibil dificil de modernizat). Visby….e costisitoare, mediu inarmata, dar cu cel mai bun sensor suite. In total, iti iei intre 6 (minim) si 9 (optim) din clasa asta.
Apoi te uiti la submarine: Clasa Ula e pe cale sa fie scoasa din uz, si poate merita investigata ca SH. Altminteri, te uti la A26, sa vezi ce gatesc suedezii. Si, in final poti arunca o privire pe Type 214 daca optiunile de mai sus nu iti convin.
Abia apoi, dupa ce ti-ai facut corpul flotei si doctrina de operare, te poti uita la complimentarea cu nave de 3000-4000 tone.
Banuiala mea este ca turcii erau favorizati pt ca aveau experienta in modernizarea unor fregate de tonaj similar (au transformat OHP-ul intr-o nava formidabila). Nu sunt convins ca era o idee optima, dat fiind ca ale lor erau nave de lupta generala, iar Type 22 e anti-submarin. Trebuie sa surubaresti mult ca sa schimbi rolul de baza al unei nave (si apoi sa o mai si modernizezi).
Oricum, a venit apoi lovitura de stat, si totul s/a dus naibii…cred ca aia au anuntat ca au castigat contractul la intelegere cu ai nostrii, insa ai nostrii au tacut malc cand a venit vremea sa anunte, fiindca dadea prost in acel moment (lovituri, sultani, terori, etc).
Unde mai pui ca poti discuta cu polonezii sa luam impreuna A 26. 2 noi, 2 ei, dar negociem impreuna sa fie OK pt toti.
Dar 2 submarine moderne in Flota Romaniei e deja SF. Desi la un moment dat aveam 3, din care 2 la nivel absolut decent in MN.
E logic ca nu are sens sa ne modernizam navele blue waters cand noi avem de aparat platformele de foraj si caile maritime de transport in MN, bineinteles sold la sold (vorba lui Bush Jr) cu NATO.
In rest … baterii de coasta si umbrela AA pentru Dobrogea si apele noastre. Si F 16 le sa traga si rachete antinava.
Ce gatesc suedezii nu va fi ieftin daca ne inhaitam numai noi cu ei. Trebe mai multa lume, poate-i convingem si pe polonezi sa se bage. Iar de type 214 am auzit nasoale in privinta detectabilitatii.
Despre cum se foloseste responsabil si corect banul public in partea a 2a a articolului:
http://www.tehnomil.net/2016/07/31/la-altii-se-poate-episodul-24/
Daca tot ne place sa luam numai sh de ce nu luam atunci nave din clasele La Fayette sau Brandenburg ca au deja armament pe ele(cei drept cele franceze ar mai avea nevoie de rachete AA mai bune gen Mica sau Aster 30)si ar fi rezonabili si ca pret(cred).Mai luam de la prietenii nostrii americani Stryker Abrams si Patriot si Stinger si rezolvam o parte di necesitatile de inzestrare…asta asa ca o idee…
@GEORGE RO
Noi putem sa ne dorim multe, dar deocamdata la nivel oficial avem urmatoarele pe lista:
Proiecte concrete:
– a doua escadrila F-16 care sigur va fi second-hand;
– TBT-ul 8×8: aici sunt sigur ca va iesi bine pentru noi cu un produs fabricat sau chiar dezvoltat de la zero in Romania;
– achizitia a 4 corvete: se va face in anii urmatori, deci putem spera ca vor fi corvete noi. In acest caz pun pariu ca cel putin 2 corvete, daca nu toate cele patru vor fi construite in santierele romanesti. Cel mai probabil se va merge pe un proiect de corveta deja existent.
– probabil si transportoare 4×4;
RFI-uri:
– RFI pentru sistem AA cu raza lunga. Asta ar fi trebuit sa fie prioritatea. Date fiind costurile uriase, aici cred ca ne putem multumi cu ceva second-hand, probabil Patriot.
– RFI pentru tancuri: achizita e luata in calcul dupa 2025, putem spera la un proiect romanesc cu o companie straina, dupa modelul TBT;
– RFI pentru artilerie autopropulsata pe senile: aici nu mai stiu daca s-a inaintat si o data pentru o eventuala achizitie.
Deci cam astea ar fi intentiile de achizitie la nivel oficial.
Avioane, transportoare blindate si corvete vom avea sigur. Din RFI-uri putem deduce ca urmoatoarele programe vor fi apararea antiaerina, artilerie autopropulsata, tancuri dupa 2025.
Alte fregate in nici un caz. Se va merge inainte cu Type 22. Le vom avea in dotare ani buni de acum incolo.
Guvernele se schimba, asa ca putem spera la mai bine, sau la mai rau 🙂
Cert este ca nu avem o flota militara credibila.
@ Rocco
LA nivel oficial, stii de cind se tot fac proiectele, proiectiile, RFI&etc. ? De prin 2000, daca nu mai dinainte.
Pina nu vedem contractele bine definite si parafate, eu unul nu mai cred nimic.
Parerea mea, hic…
Romania are iesire la mare, deci trebuie sa aiba o marina militara puternica.
Sa lasam deoparte izmeneala cu banii si sa facem ce trebuie.
pentru inceput bine ar fi sa luam 3- 4 minisubmarine… cat de cat capabile si forta buna pana ne inzestram cum trebuie si suficient macar…
Care sunt alea ?
Mie-mi plac foarte mult type-206. Dac’or mai fi disponibile. Vechiute dar bine gandite la proiectare. Daca ar mai fi vreunul la vanzare ar trebui sa fie ieftin.
Polonezii inca folosesc Kobben care e sub type 206 cam in toate privintele
https://www.google.ro/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fa57.foxnews.com%2Fimages.foxnews.com%2Fcontent%2Ffox-news%2Ftech%2F2015%2F07%2F11%2Frussia-bringing-back-cold-war-mini-subs-report-says%2F_jcr_content%2Fpar%2Ffeatured-media%2Fmedia-1.img.jpg%2F876%2F493%2F1437774144832.jpg%3Fve%3D1%26tl%3D1&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.foxnews.com%2Ftech%2F2015%2F07%2F11%2Frussia-bringing-back-cold-war-mini-subs-report-says.html&docid=olqL_krCIYlD7M&tbnid=dv5RbQ5hbFJEoM%3A&w=876&h=493&bih=954&biw=1280&ved=0ahUKEwjpnoqa8c_OAhWBXRQKHTsaC8IQMwgqKA4wDg&iact=mrc&uact=8
https://www.google.ro/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Flaststandonzombieisland.files.wordpress.com%2F2015%2F07%2Fnewsub.jpg%3Fw%3D479&imgrefurl=https%3A%2F%2Flaststandonzombieisland.com%2Fcategory%2Fmilitary-history%2Fpage%2F47%2F&docid=a1rQI2JICjbSBM&tbnid=IP_ppA3EdeCwfM%3A&w=479&h=284&bih=954&biw=1280&ved=0ahUKEwjpnoqa8c_OAhWBXRQKHTsaC8IQMwhNKCcwJw&iact=mrc&uact=8
http://i.imgur.com/ccn9969.jpg
Si mai ieftin drone de atac si cercetare (evident nu se poate doar cu ele dar iti mai taie din necesitati).
Luam la pilit (dezvoltam) facem si o veriune de atac:
http://www.romanialibera.ro/stiinta-tehnologie/stiinta/armata-a-lansat-prima-drona-subacvatica-de-constructie-romaneasca-388796
Si per ansablu o sa iesim mult mai ieftin decat cu nave conventionale la aceleasi capabilitati de a proteja.
UITE CEVA INTERESANT LA SPANIOLI
https://www.youtube.com/watch?v=L7Q_ldEUlzw
noi de ce nu am avea asa ceva (un fel de mbt mai rapid)..
E un MLI . Sunt curis la ce calibru rezista *(noi avem un MLO 84 Jder care rezista doar la 12,7)
La 30 mm frontal, cu ERA.
Ai dreptate RoccoSuasito in legatura cu fregatele,eu intrebam doar daca nu ar fi fost mai convenabil sa luam fregate care sunt cu armament pe ele decat sa le modernizam pe cele T22 ale noastre…ma refer la costuri…altfel cred ca toti am dori pt marina noastra FREMM sau alte bunatati
cand aud chestii gen „bunatati” …sau exprimari de genul despre tehnica militara …nu stiu ..dar cred ca mi se imiedica neuronul in cap
nu stiu daca multi o fac sa para mai interesanti …ca si multi altii care in loc sa comenteze enormitati(intentionat sau nu) , mai bine s-ar documenta nitel in liniste …ptr ca acumularea de cunostinte e ca si acumularea de bani in economie …adica serveste la ceva
adica ce bunatate poate fi o „haraglaie” care unicul scop e de a provoca distrugeri
recunosc sunt pasionat de tehnica militara si ce reprezinta fenomenul legat de aceasta si istorie ..dar nu din prisma de a le numi …bunatati
oamenii ce gandesc asa ar trebui trimisi sa faca un instructaj ..cum se facea pe vremuri la sidex unde se prezentau diapozitive cu accidente de munca ptr constientizare
asa ar trebui trimisi sa contempleze o coloana ucraineana distrusa cu grad…ca sa inteleaga ce „produc” bunatatile astea si ca unicul scop e sa le ai in cantitate si calitate suficienta ptr a descuraja un posibil adversar sa te atace
nu sa le admir ca pe acadele
„ca unicul scop e sa le ai in cantitate si calitate suficienta ptr a descuraja un posibil adversar sa te atace
nu sa le admir ca pe acadele”
Bravo, toata stima.
Asa-i Niko da mai bine sa le uite lumea rostul acestor „bunatati” si sa se uite la ele ca la acadele decat sa le cunoasca adevarata fata hada…
Exact asta faceam eu. In liceu, din cand in cand, dupa ore, cu vreo doi colegi ne serveam kebab-ul pe digul de la dana zero, holbandu-ne la navele militare. Mie imi sunt dragi fregatele astea englezesti, desi sunt hulite de multi.
dau bine ca natura moarta.
stiu chestia cu libera exprimare etc …totusi e un site cu info despre chestii legate cu „militaria”
de multe ori nu urmaresc disutiile tocmai din cauza chestiilor …astea
nu am nimic de spus ,aportat ceva ..dar …
si nu trebuie uitat niciodata scopul „bunatatilor”…sunt adeptul de a nu cheltui nici un „sfant” mai mult decat e necesar pe chestii inutile
chestia e ca aici e o linie destul de difuminata ..neclara ,niciodata nu vei sti necesarul necesar decat in momentul unui conflict
puterea economica ..industriala si dominarea liniilor de comunicatii e vitala in orice conflict
nemtii in ww 2 nu au pierdut ptr ca aia aveau arme mai bune…aveau ce e mai bun aproape in orice domeniu de importanta
numai ca nu mai putea pune la loc cat adversarul si nu mai dominau liniile de comunicatii
japonezii au pierdut ptr ca prin 1942 cum spunea cineva ..aveau in constructie 4 portavioane si americanii vreo 12
noi in ziua de azi cand multi …bat campii „cu ne luptam singuri” in afara aliantei …cate din chestiile astea stapanim
poate pare exprimarea putin „mai incisiva” nu e neaparat intentia…timpul face sa scurtezi ideile
de la atat ti-a sarit tandara?!
asa sunt baietii cu „jucariile” lor…oups,am comis-o din nou.
nu mi-a sarit tandara
doar ca mi se pare o exprimare…prea acorde cu tema
nu prea am vrut sa spun
Apropo..legat de tbt ..nimic oficial inca…se va decide ceva anul acesta?Sper ca da
La anu frate . Se reia toata licitatia
Din ce a declarat George GMT zilele astea, si anume ca se negociaza contractul si ca a fost si o vizita a unor reprezentanti ai unei mari companii EUROPENE! la Moreni si au fost multumiti de ce au gasit (il citez pe George GMT) se pare ca treaba e avansata si urmeaza probabil cat de curand sa se semneze si un contract. Banuiesc ca George stie deja cu ce companie straina se va face partereriatul, dar nu are voie sa ciripeasca. Trebuie sa asteptam vestea oficiala din partea ministrului economiei/apararii.
Nu cred. E vorba de o licitatie si nu de o incredintare directa.
Sunt niste reguli pe care nu le poti incalca.
Cooperarea pentru realizarea unui blindat este o ciorba iar achizitionarea unui blindat de catre armata este alta ciorba.
Evident, se pot lega cele doua ciorbe atat timp cat pentru achizitii in domeniul apararii, procedurile de achizitii nu sunt atat de stricte, in sensul ca nu sunt achizitii de cartofi ci exista o componenta politica accentuata in deciziile privind securitatea nationala.
In ambele cazuri este vorba de securitatea nationala.
Iar asta implica, in mod evident, componenta politica.
Deci mai scrie inca o data ca sa inteleg care-i parte cu cartofii, ca sa nu creada lumea ca vorbesti de pepeni.
@Gabriel. In cazul TBT nu este vorba de o licitatie ci de negociere directa.
Uite ca n-am observat ca la articolul despre fregate, se vorbea despre TBT.
Greseala mea, o sa fiu mai atent.
Inzestrarile cu tehnica militara fac exceptie de la unele reguli UE. Deci negocierile si contractele guvern-guvern sunt acceptate.
Se asteapta închiderea fabricii si eventual tăierea la fier vechi
Toți de la conducere numa unu si unu…
ce nevoie avem de flota ,ca oricum rusii ,daca ataca,vor ataca pe uscat(prin Ucraina).???
Pentru ca avem platforme de extractie si interese la marea neagra si ca dorim sa f i m putere rgionala si pentru ca rusii au flota puternica la marea neagra.
PT CA ACOLO SA GASIT O BRESA PT ALOCAREA..NU..NU RESURSELOR..CI A SPAGII..
Oarece de ce statele normale care au iesire la mare zu si flota militara ?
Mc pt raspuns….eu sunt totusi optimist ..poate se misca ceva anul acesta
Am vazut acum vreo saptamana un material pro-patria realizat pe vremea lui Dusa despre Delfinul. Un material bun, spre foarte bun, in titaka contradictie cu ce ne obisnuise pro patria.
Ce se mai aude de revitalizarea Delfinului? Acolo ziceau ceva de 35mil euro. Vreo 20 bateriiile si inca 15 ca sa fie apt 100%.
Raman la parerea ca pentru Marea Neagra este primordial repunerea lui in functiune, cateva puitoare de mine, ceva corvete rapide si baterie de coasta decenta. Daca intru in domeniul SF as mai adauga inca un submarin gen clasa Kilo (nu de la rusi, normal… dar ceva asemanator… sa se descurce bine in Marea Neagra), 1-2 distrugatoare sub pavilion romanesc :)), o escadrila de f16 cu dedicata apararii litoralului …. si nah… chiar i tram in domeniul sf-ului cu visele astea :))))))))
Din ce am inteles, dupa avaria suferita in doc, il peticesc cu scotch.
Pentru ca vad ca se tot repeta ideea cu puitoarele de mine:
– orice nava de lupta, de la corveta in sus, ar trebui sa aiba capacitate de lansare de mine. In definitiv, e vorba de instalarea unor sine la pupa iar pentru lansare e nevoie de niste planuri inclinate (un schelet metalic ca la Brutari sau un pic mai mare) demontabile, pe care sa le instalezi la pupa cand ai misiune de minare. Nemtii au prevazute corvetele clasa Braunschweig cu asa ceva.
– in privinta navelor specializare pentru mine warfare, cred ca ar trebui pornit de la strucutra unor dragoare care sa fie prevazute si cu capabilitati pentru vanatoare de mine, nu doar dragaj. Adica, capacitati de imbarcare si operare ROV-uri, facilitati pentru scafandrii deminori (barocamera etc). In plus, sine de lansare mine, la pupa.
– aditional, si pentru ca tot le avem in conservare, ar trebui convertite navele tip Osa si Epitrop in puitoare rapide, pentru a efectua minari ofensive, pe comunicatiile adversarului. Finlandezii au convertit vedete Osa in puitoare rapide. In cazul Epitrop, daca achizitionam ceva gen CAPTOR, le-am putea folosi cu lanstorpilele actuale. Oricum, ambele clase ar necesita modernizarea motoarelork, a sistemelor de senzori si a protectiei antiaeriene, inclusiv cu ceva reduceri de suprastructura.
Tarziu Eroule :
http://s1219.photobucket.com/user/topolnita/media/DSCF3908.jpg.html
http://s1219.photobucket.com/user/topolnita/media/DSCF3907.jpg.html
http://s1219.photobucket.com/user/topolnita/media/DSCF5666.jpg.html
Ai nostrii politruci nu au in agenda inzestrarea armatei,vin alegeri asa ca…dar lasa ca mai ridicam ceva biserici si suntem salvati,ca se gasesc destui bani pentru asa ceva.
@ GMG Pai trebuie sa ne faca slujbe ca ai nostri conducatori ne-au inmormantat deja. Citeamn recent ca Alro Slatina a fost dat la rusi (pe nimic bine inteles) si a primit apoi repede un contract de la Airbus ca produce cel mai bun aluminiu din lume cu 90+% calitate.
Ne batem in piept sa ca suntem NATO, dar ne dam resursele economice la rusi.
O sa fie gang bang cu noi in versiunea in care Germania si Franta se apropie si mai tare de Rusia.
In concluzie: ori murim in lagare prin Siberia (caz in care poate se fac slujbe pe-acolo), ori murim ca de obicei aici caz in care… avem ce ne trebuie.
http://www.stiripesurse.ro/germania-ocheaza-europa-i-trece-de-partea-rusiei-decizia-luata-de-berlin_1147160.html
https://ro.wikipedia.org/wiki/Pactul_Ribbentrop-Molotov
Scuze de off-topic, dar totusi se incadreaza la dezinformare prin omisiune, desi nu de la turcaleti 😀
poi faceti va si voi un calcul..totul se bazeaza pe calcule..politicul face biserici..afla tot orasul..tara..deh..se stie peste tot ce bun e el..ce darnic..bla bla..bani pt armata+inzestrare afla doar cei din armata..poate nu toti..si cativa pasionati…da cu minus frate..asa ca ..daa..sa strigat bingoo..bagati fratilor banii in biserici si pomeni..
E teapa.
Nu se va face nimik.
Din moment ce CSR este una din firme, toate discutiile sunt in van.
Pentru asa ceva trebuia sa vina BAE sau Suedezii. Orice altceva nu va merge.
NU IESE NIMIK. Deja e pa proiectul. Stati calmi
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-21240824-modernizarea-fregatelor-regina-maria-regele-ferdinand-firma-din-turcia-sustine-castigat-licitatia-ministerul-apararii-infirma-licitatia-este-faza-evaluare-ofertelor.htm
„MApN: Licitatia este in etapa de eveluare a ofertelor”
Turkey exports high-tech engineering services to Romania and Pakistan
http://www.dailysabah.com/money/2016/08/22/turkey-exports-high-tech-engineering-services-to-romania-and-pakistan
„Romania’s British-made submarines” – uau, nu stiam ca avem asa ceva.. in articol mai scrie de Pakistan ca au fost „presurizati” 🙂