Elbit Systems Ltd. (Elbit Systems) și CN ROMARM S.A, prin subsidiara sa Uzina Automecanica Moreni S.A.(UAM), anunță încheierea unui acord de cooperare între cele două companii, în domeniul producției de artilerie.
Prin această colaborare, părțile vor înființa Centrul Român de Artilerie, deschis la participare și companiilor locale pentru a spori baza industriei interne, pentru a genera noi locuri de muncă și pentru a stabili o bază solidă pentru producția internă de artilerie din România.
Acordul de cooperare include producția de obuziere mobile avansate Elbit Systems de 155 mm ATMOS, inclusiv transferul de know-how pentru fabricare, producție și integrare cu obuzierele ATMOS. ROMARM și UAM vor avea rolul de integratori de sistem pentru mai mult de 50% din totalul lucrărilor. Uzina de la Moreni va servi, de asemenea, ca furnizor local pe termen lung pentru suportul și întreținerea obuzierelor ATMOS.
Partenerii iau în considerare implicarea altor companii românești potențiale în centrul de excelență, inclusiv: ELMET International SRL, Bacău, un producător de cabluri electronice și subsisteme mecanice; Compania de optică IOR București, producător de optice militare și civile; Simultec SRL, furnizor de simulatoare și antrenori operaționali și tactici pentru apărare; Systematic, pentru furnizarea și suportul Rețelei de Comunicații Tactice, software de Suport de Foc și aplicații C4I.
Succesul acestui parteneriat va genera noi oportunități de angajare în România, susținute de cererea în creștere pentru obuzierele de 155 mm ce vin din partea Armatei Române și a altor țări NATO și UE.
Udi Vered, General Manager, Elbit Systems Land: „Elbit Systems, lider mondial în sisteme de tunuri de artilerie și turele grele, și-a dovedit modelul de afaceri prin implicarea de peste 25 de ani pe piața românească. Soluția noastră de luptă poate fi dezvoltată în continuare de ROMARM prin capacitățile de producție ale UAM și poate transforma România în centru de producție de artilerie pentru întreaga regiune. Prin colaborarea cu ROMARM, ne dorim să ne întărim poziția de furnizor strategic nu numai pentru Forțele Terestre Române, ci și pentru întreaga piață europeană.”
Corneliu Vişoianu, General Manager, Uzina Automecanica Moreni S.A.(UAM): „UAM este o companie specializată în proiectarea, fabricarea și întreținerea vehiculelor blindate ce activează din 1958, cu peste 15.000 de vehicule livrate Ministerului Apărării din România, nordului sau sud-estului Africii. Prin Centrul Național de Întreținere, UAM își propune să-și extindă lista de produse și noile tehnologii pentru a răspunde noilor provocări cu care se confruntă regiunea. În acest sens, producția de obuziere mobile avansate ATMOS împreună cu Sistemele ELBIT reprezintă o mare oportunitate.”
Elbit Systems este o companie de apărare high-tech, specializată printre altetel și în sisteme terestre și de armament, inclusiv proiectarea, dezvoltarea, fabricarea și integrarea Sistemelor de Tunuri de Artilerie Howitzer, Sisteme Mortar, Sisteme de Mortiere Controlate la Distanță (RCWS), turele cu echipaj și fără echipaj, modernizarea și upgradeul tancurilor și al vehiculelor de luptă, precum și o gamă cuprinzătoare și performantă de muniții de precizie, soluții de rachete și sisteme de mobilitate, supraviețuire și protecție în luptă.
Elbit Systems activează în România de peste 27 de ani, deținând două companii locale – ELMET, cel mai mare exportator de apărare din România, și Simultec, Compania de Antrenament și Simulatoare.
Acordul asta echivaleaza cu semnatura sau poate fi iar vorbaraie? Cand ii vedeam la masa semnand tot ce aveam in minte erau memorandumurile semnate fix la fel si apoi ducand la nimic concret.
Israelul este mult mai apropiat de noi intradevar si deja avem business cu ei dar totusi stie cineva daca acordul de colaborare este ceva serios? sau mai urmeaza 10 semnaturi pana sa fim siguri?
Buna dimineata, eu cred ca e vorba de Sigma, Roem la noi. Atmos nu avea incarcator automat.
Pe care sasiu, nu prea conteaza…
https://www.militarytoday.com/artillery/sigma.htm
Si Atrom, produs in Romania
https://www.militarytoday.com/artillery/atrom.htm
As vrea sa aflu de ce nu a intrat in productie. Pun pariu ca motivul e ceva specific mioritic. Pff
Am văzut pe YouTube niște trageri cu ATROM. Cred că nu reușeau să îl stabilizeze, aproape se răsturna. Dacă are cineva clipul…
Ok, deci sa intelegem ca indiferent de rezultatul licitatiei pentru obuziere senilate care e acum in desfasurare o sa fie data o comanda si pentru ATMOS?
Sasiul nu conteaza pt obuzier, numai pt
client. Vezi linkul meu mai sus.
Ideea este ca exista si alte obuziere pe roti de la alte companii, iar teoria lui Daniel este ca, daca acest memorandum va trece dincolo de faza de hartogarii, Elbit va fi avantajat fata de alte companii prin centrul lui peste.
Da….asa zice generalul Teodor Incicas : https://m.defenseromania.ro/ce-programe-de-inzestrare-va-demara-anul-acesta-romania-urmeaza-o-sedinta-csat-unde-inzestrarea-armatei-va-fi-pe-ordinea-de-zi_625013.html ce va fi vom vedea.
Mai e mult pana departe ! Vezi Fagarasul si pulberile !
Importante’s pensiile speciale !
S a aprobat de către parlament și Iohanis , noua lege a pensiilor , la anu au gaura de 50 de miliarde pt acele măriri, asta însemna 10 miliarde de euro , deci de unde naiba or mai plăti și aceste achiziții nu știu, deși creditul mei ipotecar cred ca o ia în sus rău de tot !
S… le incluzi și pe cele militare?
Trebuie dublata miscarea cu linie/fabrica productie munitie 155 altfel e degeaba.
Arata bine pe hartie…dar…sincer, mai crede cineva in zana maseluta? Cand o iesi primul tun pe poarta Moreniului, nu prototip, ci livrare catre client, promit sa ma imbat. Desi sincer cred ca de imbatat…o sa raman treaz si eu, si nepotii mei.
S-a umplut tara cu centre de excelenta….adevarul e ca lipseau, ce ne-am face fara excelenta…nu tu pregatire, nu instruire, nu cercetare, noi sarim direct la excelenta 🙂 IS ca „academiile” alea unde se invata ce se facea inainte la postliceala
stelian exact – si nu-sh ce visam noi, semifabricatele pentru tevi de tun erau facute pe forjele radiale sxp16, sxp26, sxp55 de la fostul COS Targoviste, fost Mechel, toate liniile austriece au ajuns la rusi, vezi doamne din 2000 nu au mai fost comenzi pentru industria militara, le-au „ievaluat” si au ajuns in rusia prin 2008
aici o linie radiala de forjare austriaca sxp55 cum era si la targoviste, sufiecient de importanta la vremea respectiva ca sa o bage cia in seama
– https://www.cia.gov/readingroom/docs/DOC_0000496800.pdf
da acuma aveam excelente cu pdf-uri
daca vine cineva cu otelarie si linie de forja radiala si ce mai trebuie sa poti fabrica tuburi de artilerie e o treaba altfel fix nimic pdf-uri si conferinte
Forja radiala GFM mai exista si la SMR Bals SA care face boghiuri pentru trenuri. E cam intr-o situatie naspa si societatea aia. Dar daca lucreaza numai batrani pentru ca tinerii nu sunt stimulati cu salarii decente….n-au decat sa traga obloanele.
vax albina
https://www.bursa.ro/memorandum-intre-romarm-si-compania-hanwha-obuziere-autopropulsate-coreene-pentru-armata-romana-68189848
Vechi, inca un Damen project ? Elbit ?
..sau Agilis…
Fara a face un proces de intentie firmei din Israel, obuzierele mobile avansate Elbit Systems de 155 mm ATMOS sunt echipamente invechite, valabile acum aprox 25 de ani in urma. Armata romana are nevoie de alte echipamente cu tehnologii de vraf. Nu avem nimic impotriva chiar felicitam fabrica romana dar nu este nimic valabil pentru armata romana ce tine de Atoms.
Nu poti pune niciodata egal intre Atoms evreiesc si K 9 thunder din Coreea de Sud ca sa nu mai vorbim de K 10 thunder care va fi la superlativ in cativa ani. Sa se fabrice in Romania Atoms chiar le uram succes dar pentru altii. Noi suntem prea saraci pentru a cumpara echipamente ieftine si mai ales vechi. Dar si performanta si fiabilitatea lui Atoms este discutabila fata de K 9. Cunosc bine performantele si tehnologia celor doua echipamente dar si modul de operare, de aceea imi permit sa-mi exprim profundul dezacord in cazul ca oameni neprofesionisti, cu imense lipsuri privind patriotismul dar si cu interese meschine din echipa care se ocupa cu inzestrarea armatei vor aduce in armata romana stifturile evreilor in loc de echipamente moderne,superioare care se bat de la egal cu cei mai buni din lume. Va fi un scandal urias nu numai in tara mea si tara noastra dar in intreaga lume, daca are loc o asa miselie. Sa auzim numai de bine.
k10 este remorca lui k9, superlativa.
https://en.wikipedia.org/wiki/K10_Ammunition_Resupply_Vehicle
ATMOS nu Atoms, vine de la Autonomous Truck Mounted howitzer System.
„Cunosc bine performantele si tehnologia celor doua echipamente dar si modul de operare”
Poate oferi si niste argumente despre ce susti.
Asta i ca scrii ce vrei , dar nu citesti posturile dinainte. Nu cred ca cunosti
Sigma al lui Elbit asa ca nu cred ca cunosti nimic, numai bombanesti adica
te afli in treaba
Cred ca faci confuzii. De ce sunt invechite Atmos? De ce le cumpara danezii atunci?
De ce il compare cu k9? Au sisteme diferite de incarcare.
Poate ai vrea sa compari Sigma cu k9 si Atmos cu Caesar?
Danezii le cumpara ca Caesar ale lor au fost
predate la Uk si au avut nevoie urgenta de
substitutie. Pur si simplu nu cred ca Elbit
v a produce Atmos in Romania. Toate sansele
sunt ca au sa produca Atmos cu incarcator
automat, adica Sigma.
Ce castig are Atmos fara incarcator si inca
citind undeva ca incarcatorul a fost initiat
in Romania? Ceva nu merge aici….
Nu a fost cerut. De fapt atata timp cat nu va fi lansata licitatia ca sa vedem cerintele doar ne dam cu parerea.
Am spus eu, ca va fi preferata o varianta cu autoloader, era o parere personala. E logic, avand ambele variante disponibile sa alegi Sigma si nu ATMOS. Nu mai ai de a face nici cu niste saraci pe jos dand la manivela complet neprotejati si cu munitia sub c*r.
Sigma e mai elegant. Tragi incarcatorul si ai plecat instant.
Dar acordul de cooperare e pt ATMOS. Doar daca nu aveti probleme cu productia pt comenzile in curs .Asa poate ca ar avea sens.
Deocamdata seamana a gargara marca Moreni. Sunt o gramada de oameni prin conducere si care cumva trebuie sa se faca ca muncesc. Desi intre noi fie vorba nici nu stiu cum arata o zi de munca la Moreni avand in vedere cate comenzi au avut in ultimii 20 de ani. Adica ajungi la munca si ce faci ? Dai cu matura, stai la cafele ? Chiar nu pot sa-mi imaginez ce fac acolo 300 de oameni, ca pe poarta nu prea iese nimic.
Nu cred ca e vorba fara incarcator din
simplul motiv ca fara incarcator cere 6
membrii de echipaj fata de 3 cu incarcator.
Cand de pensii si lefuri e vorba, gandeste
cata economie de bani se produce.
De curiozitate, teava de pe ATMOS e compatibila cu incarcatorul Sigma fara modificari majore ? Adica, daca esti capabil sa produci ATMOS poti integra mai tarziu si loaderul ? Chestia cu mentionarea ATMOS in comunicat m-a bagat si pe mine in ceata. Sigur se refera la ATMOS si nu la Sigma.
Poate si limbajul lasa putin de dorit.
Uite aici explica
https://www.armyrecognition.com/israel_israeli_army_artillery_vehicles_systems_uk/atmos_2000_155mm_6x6_8x8_wheeled_self-propelled_howitzer_data_fact_sheet.html
Dupa cat stiu teava Sigma e produsa dupa
Rheinmetall asa ca nu cred ca i la fel. A lui Atmos e
chiar mai scurta mi se pare.
Totusi vad ca e vorba de Atmos
https://www.armyrecognition.com/defense_news_november_2023_global_security_army_industry/elbit_systems_from_israel_partners_with_romania_to_produce_atmos_155mm_wheeled_howitzers.html
Dupa cate vad sunt multe fabrici la productie
dar ansmblarea se face la Moreni. Saracii de
ei, au sa fie nevoiti sa lucreze, la 60 de ani?
Autoloaderul e proiectat de ingineri romani si produs de romani in Romania. Fabrica e a israelienilor de la Elbit. Si la ELMET vine un coleg de-al meu sa faca programele pentru cnc-urile cu comanda numerica MAZATROL.Nu suntem chiar asa prosti cum ne credeti multi.
Atoms?….
Păi țara ta nu e și țara noastră?
Scandal în întreaga lume pt cv care nici nu știi dacă e o afacere bună sau nu din România? De când suntem noi așa importanți cât să interesăm lumea?
Foarte corect. Și ce ar face totuși Moreni în povestea asta? Camionul? Pe bune? Avem și IVECO la Petresti si Automecanica Mediaș. Obuzierul de 155 mm? I am not amused.
Um mic sumar, puternic si indiscutabil argument a ceea ce s-ar putea vorbii pe pagini intregi. Intr-un ipotetic conflict al tarii noastre cu oricine din lumea aceasta, orice lipsa de tehnologie de varf bine gandita si unde este necesar sa fie pusa la lucru, se va platii cu un urias numar de luptatori si pretioase veieti omenesti dar poate fi pusa in pericol si integritatea teritoriala si nationala a tarii noastre. Cei care nu sunt capabili pentru gandi in perspectiva pentru tara si nu sunt gata sa-si sacrifice ieri,astazi si maine, viata pentru Dumnezeu, tara si familie trebuie sa paraseasca urgent lucul unde isi desfasoara activitatea, pentru ca altminteri vor raspunde pentru sabotaj si tradare de tara si crima cu premeditare impotriva natiunii romane Sa auzim numai de bine.
Cabluri electronice la Bacau! Cum or fi alea? Digitale sau analogice? Mai face cineva?
Ce legatura are cu articolul de aici?
Tu ai citit articolul? Daca il citeai vedeai legatura…. o legatura puternica, prinsa cu suruburi mecanice….dah
Degeaba va chinuiti sa stangulati gatul cocosului , zorile tot vor veni…
Spune un intelept proverb Asiatic.
Pt 36 buc nu se pune problema de productie, cel mult asamblare…
Productia de munitie si consumabile mi se pare mai importanta…
Eu incerc sa vad partea plina a paharului…chiar daca trebuie sa depun ceva efort sa o gasesc 😉
Sunt putin incurcat in „termeni”…pentru ca in cazul in care „acordul de cooperare” este unul si acelasi lucru cu „memorandum”…adica hartie igenica cu mai multe straturi…degeaba caut partea plina a paharului…pentru ca ea este atat de mica incat este aproape imposibil de gasit !
Daca nu ma inseala memoria licitatia este pentru autopropulsate pe senile…iar acest lucru, in mod normal si logic nu ar trebui sa excuda si varianta autopropulsata pe roti..
ATMOS „a fost rostogolit” ceva timp prin presa si site-uri de specialitate pe la noi..prezentat intr-o lumina buna, nu sunt specialist, cu atat mai putin „tevi lungi si groase” dar acum daca s-ar bate palma cu Elbit iar UAM S.A si nu numai ei ar trebui sa puna osul la treaba ar fi un lucru bun, demn de toata lauda.
In mod normal si natural intr-o astfel d situatie MApN ar trebui sa inainteze si o comanda…in cazul in care capetele patrate de acolo inteleg ca nu rotile, sau doar rotile mai multe fac diferenta intre un tun (in cazul de fata obuzier) autopropulsat si unul tractat..ca d’alea din cate stiu avem suficiente !!!
va imbatati cu apa rece. Spuneti 3 componente din echipamentul asta care se pot produce in UM Moreni fara o investitie anterioara. Nu vorbim de o preluare sau macar de o fuziune, adica… israelienii nu baga un dolar aici, asta ar fi treaba actionarului roman, adica Statul. Eu zic ca ne vedem pe data viitoare!
Legat de UM Moreni, pun pariu ca juma’ din cei care scriu despre el nu au trecut in viata lor prin acest orasel, cred ca unii habar nu au pe unde este.
Este un orasel din categoria Victoria, Zarnesti, Sacele… fara sa jignesc, mai mult sat decat oras. Are 12000 locuitori pe acte, din care real or fi 8000 rezidenti, iar astia sunt in mare parte la pensie sau lucratori la stat. Ce a ramas fac zilnic naveta la Targoviste, Floresti, Ploiesti.
Ca sa faci din nou productie acolo, asa cum e dotata o fabrica „comunista” ca organizare si echipamente, ai nevoie de foarte mult personal (pe vremuri in uzina aia lucrau mii de oameni), sa spunem aprox 1000 (acum sunt 230 cu totii). Ei nu pot creste nici macar acest numar pentru ca efectiv nu mai gasesc oameni la banii oferiti si cu skill-urile necesare (strungari, frezori, sudori de categorie mare etc), multi din angajatii de acum sunt in prag de pensionare.
Deci ar fi solutia 2, sa investesti in masini numerice de productivitate si linii robotizate (mai ales la debitare si sudura). Pai iar dai de aceeasi problema, oamenii de azi nu se vor adapta decat in mic % la aceste noi echipamente, ai nevoie de alt tip de personal si in al doilea rand mai ai nevoie de ingineri si tehnicieni specializati in mentenanta si configurare echipamente robotizate/automatizate. Pai de unde gasesti tu asemenea oameni in Moreni cand abia daca gasesti in Bucuresti?
Deci ca si concluzie, fabricile astea comuniste infintate in principal sa dea de munca oraselor nu prea mai au cum functiona din lipsa de personal.
Ca sa faci productie adevarata si performanta, mai ales in domenii de mare complexitate tehnologica vei depinde de componenta IT/Automatizare, din cauza asta ai nevoie de fabrici pe langa centre industriale si universitare mari.
Orasele ca Moreni vor ramane cu obiective de nivel 2 (montaj/mentenanta/semifabricate brute) pentru care poti utiliza si personal cu o calificare mai slaba.
Sunteti cativa aici care aduc teoria amaratilor. Asteptati pe D zeu sa va cada banii din cer.
De masini CNC ai auzit , roboti de asamblare si sudura ?
Crezi ca la Dacia se mai lucreaza manual?
Poate la Moreni au sa aduca si romani
calificati care au sa ridica nivelul de trai?
Cata fiere rea poate un om sa imprastie?
@Dov
Și ADR ce a spus în commentul său?
Părerea mea, hâc…
M am referat la acela de mai sus care
a aruncat noroi prea mult, asa un completamat.
Completamant
Băi marinare, ai gură mare, dar ești plecat de zeci de ani de aici, și nu mai știi cum gândesc românii. Cine lasă Bucureștiul sau Ploieștiul ca să meargă în Moreni, Mizil sau alte comune din astea cu categorisire de oraș!? Sunt niște fundături, pline de bețivi, țigani străzi sparte blocuri împuțite și părăsite pe jumătate. Nu ai spital cu medici, nu ai școală cu profesori. Deci, pentru câteva sute de lei în plus la salariu, nu își ia nimeni familia să meargă în cotețele astea. Vor ăștia cu adevărat să dezvolte Moreni, păi atunci faci parc industrial integrat : hala la stânga, casa la dreapta, școală la doi pași, spital militar în apropiere, autostradă până în primul municipiu reședință de județ, măcar.
Asa se face progresul in toata lumea,
nu se stagneaza. Nu trebuie sa stiu capul
romanilor, romanii au nevoie sa invete capul
progresului modern in loc sa fuga din tara.
Daca fugi dupa lucru, cel putin fugi in tara,
nu in strainatate.
Tu nu ai emigrat?….
Sa pui tu la un CNC un strungar de 60 de ani ce a lucrat pe un SN 320 manual si pe urma sa vezi ce-ti iese. Dar asta o vei rezolva cumva pentru un % si dupa un timp, sa vezi ce tare e sa faca mentenanta, reglaje la linii de productie sau echipamente robotizate cu un nea Titel fost electrician prin hala.
Este true life, nu povesti de adormit. Am vazut oameni calificati pe meserii mai vechi care nu au fost in stare sa foloseasca o tableta nenorocita ca sa puna clientii sa semneze la o revizie de gaze.
Legat de mutarea in orase mici, tu daca ai lucra in un oras mare unde sa-ti duci copii la o scoala buna, un spital bun in apropiere si multe alte avantaje, te-ai muta in un oras in care intoarce trenu’, pe juma de salariu si daca patesti ceva sa te rogi sa ajunga salvarea in timp la primul spital cat de cat aflat la 30 km?
Daca nu stii cum arata Romania in orasele astea nu te mai baga, ce spun eu e pragmatism.
PS. Dacia are in spate o super industrie, cercetare si testare, dar sa o mai stii si pe asta, zilnic pleaca din uzina convoaie de autobuze pentru a aduce muncitori si din C-Lung de la 60 km.
In Bucuresti unde au centrul tehnologic au intership (studenti) la greu, incearca sa-i fidelizeze de mici. Daca te duci dimineata catre Titu vei vedea autobuzele ce cara oameni din Bucuresti catre centru tehnologic de testare.
Makita, Arctic si multe alte fabrici organizeaza zilnic convoaie de autobuze sa aduca muncitori de la zeci de km. Asta e adevarul pur, sunt rari oamenii care vor sa sa munceasca si extrem de rari cei pregatiti in domeniu speciale.
Pana la patriotism te uiti in ochii copiilor si vezi ca ai alte prioritati in viata.
Ca veni vorba, tu daca esti asa de patriot, de ce nu vii in Ro la Moreni sa te angajezi?
Unde are Makita fabrica in Ro?
Lângă București
Branesti
La Branesti.
cred ca e de vreo 20 de ani sau mai mult fara sa ma uit pe goagal
E la Branesti/ Ilfov si au curse de autobuze platite de ei pana la Urziceni, Slobozia si Calarasi. Cern sat cu sat si cu toate astea abia gasesc oameni….
Vorbim despre super seriozitate japoneza, nu de niste cocalari cu o spalatorie ce platesc la negru.
Asta e crunta realitate a lucratorului roman de la tara, decat sa se duca la munca si sa aibe asigurare sociala, mai bine freca tiparu’ pe ajutoare sociale si pomeni de la primarie iar cand mai prinde ocazia baga putina munca la negru pe camp.
Fabrica a fost in top 10 investitii, si este o adevarata bijuterie.
La Branesti e o mica autogara cu microbuze, se vede din DN3 in parcarea fabricii, ca sa aduca oameni la lucru din comunele dimprejur – unii vin si de la 60 de km. Problema cu oamenii si transportul – pana si MegaImage din Bucuresti asa face – au contracte cu firme de microbuze, desi e plin de pierde vara pe aici
@ADR
Toate-s vechi și noua-s toate….
înainte de ’90 știu cel puțin 1 combinat socialist cu autobază proprie ce transporta navetiști din tot județul.
Eu pun alternativa care inlocuieste fuga
inspre strainatate. Poate nu prea cunosc situatia din Romania in intregime, dar cunosc aceea a lui Elbit.
Elbit nu se lasa la fraieri, nici o grija, adica daca partenerul e Roman, o sa mearga dupa Elbit, nu invers.
La ei se plateste bine, se dau conditii de trai bune, dar au dorinte …..
mesajul era pentru @Dov
Ce iese draga daca pui un strungar de Sn320( ala mic) pe un CNC?
Sincer, n-ai vazut in viata lu matale un CNC, de lucrat sau inteles nici atat….
Clasa muncitoare (chiar și din Moreni) merge in paradis.
https://www.economist.com/finance-and-economics/2023/11/28/welcome-to-a-golden-age-for-workers
Nu va mai agitați atâta. Camionul vine de la producător. Teava tunului vine de unde vine, ca în România nu se poate fabrica. Rămân oricum firimituri.
Marele inventator. De ce nu l faci ??
A, scuze proiectarea e în 8srael. Noi, firimituri. Și nu era o critica la adresa evreilor ci la adresa romanilor.
Autoloaderul Sigma a fost proiectat in Romania si este produs in Romania, asta asa, ca tot o dai cu nu se poate…..
Adică alde idiotische Kameraden din meapeneu’ închid cercul de prin 2012 și ajung tot la Atrom.
Atmos, dacă vreți…
De atunci până acum, dacă făceau bricolaj prin Romarm, și tot înlocuiau toate piesele tractate de 152mm din inventar.
La demararea asamblării de Atmos pt armata României, dacă se va întâmpla asta, io propun pt meapeneu’, Romarm, min. Economie, următorul motto:
„Dacă ești prost de mic, când ești mare, doar te joci !”
Ca un profan ce sunt, pe mine tot ma bântuie o întrebare de când cu războiul din Ucraina. Teoretic, nu ar fi mai bine ca batalioane de artilerie tractata/divizioanele sa fie dotate cu artilerie gen Atmos/Caesar? Știu ca sunt mai scumpe, dar mobilitatea contează destul de mult. Cred ca (și aici recunosc ca am cautat pe net, dar nu m-am lamurit) nu sunt mai mult de 6-8 batalioane de artilerie (excluzând cele de artilerie reactiva) deci cam 108-144 de bucăți. O investiție de maxim 700-800 mil euro.
Ceva care nu i inteles, aceste tunuri
dar din model automat au o rata de foc
de 8 lovituri pe minut fata de 2 lovituri pe minut la orice howitzer manual.
Si in plus, ce am scris inainte, echipaj de 3 in loc de 6.
Si sa nu mai amintesc de radarul control de foc si calculatorul, asa ca toate impreuna fac ca un obuzier automat trage cat o baterie intreaga, si numai unu…..
@Dov
– https://youtu.be/dVZix9g_2Sg?si=_PyE2S8P4Z8t1hKF
Ia numără servanții care se agită pe lângă el, și vezi câți ies la socoteală?
Și pune degetul și pe radarul ăla, să-l vedem și noi, că suntem mai necalificați, și nu ne dăm seama.
Părerea mea, hâc…
Îi număr eu pentru Dov, sunt șase(6) servanți pentru fiecare SPH, dar radarul nu l-am văzut, doar calculatorul și joystick-ul 🙂
Dacs sunt 6 servanti, nu i automat.
Nefiind automat, ce rost mai are revolutia
asta? Cumparati remorcate, ca s mai ieftine.
Sharky, eu totusi nu prea cred ca merg
la Atmos. Eu asi considera asta o mare
tampenie. Daca pe sasiu, numai automat.
Asa castigi din toate partile: 3 oameni cu
lefuri, rata de foc ×4 si ca rezultat treptata
micsorare in numar ale a obuzierelor.
@Dov
Nici eu nu sunt impresionat de ATMOS, mi se pare o ciorbă reîncălzită.
Având în vedere clubul „select” al utilizatorilor de ATMOS, și numărul de piese vândute(în afară de danezi, care l-au cumpărat disperați fiind să înlocuiască rapid CAESAR-urile donate Ucrainei), nu m-aș agita așa tare.
Aș alege SIGMA, fără să stau pe gânduri.
Părerea mea, hâc…
@VS
Fă o socoteală, câte sisteme autopropulsate șenilate, și câte pe roți, se vor cumpăra, și o să vezi că-ți ies batalioanele de artilerie de la brigăzile mecanizate și de infanterie ușoară.
Necunoscute sunt, deocamdată, ce va urma la regimentele de artilerie și la batalioanele de artilerie v.m., dar am o presimțire că vom.primi ceva vești și de acolo, anul viitor.
Părerea mea, hâc…
Mulțumesc Sharky!
Care sunt brigăzile de infanterie ușoară? Luându-mă după ORBAT-ul de pe Wikipedia aș spune că Brigada 81 și… Brigada Multinațională???
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Romanian_Land_Forces_organization_2023.png
@Mow_Dog
Ți-ai răspuns singur.
Părerea mea, hâc…
Mersi de confirmare.
Deci iecsista 2 ipoteze de lucru , un furnizor pt primele 2 achizitii care sa compenseze cu producerea munitiei si sasiului pe roti in Romania si alt furnizor pt bg de artilerie sau 1 furnizor pt senilate si alt furnizor pt roti si bg de art care sa faca inclusiv munitia aici si cat mai mult din utilaje aici
La VM zic ca va fi ceva pe 105 mm iar la reg de artilerie va fi artilerie reactiva, LAROM (daca reduc bat la 12 unitati au destule) sau LAROM si inca ceva…
ce inca ceva larom tre doar sa ceara Aerostar sa produca, desigur pe bani cum au cerut si Tohan sa faca 122 cu raza extinsa
https://en.wikipedia.org/wiki/Structure_of_the_Romanian_Land_Forces
Au actualizat din nou: la Reg de la Barlad apar acum MLRS, probabil cele 2 bat de LAROM care au fost inlocuite de HIMARS…
@Anonimus
Și, cel mai probabil, ultimul batalion de LAROM, care va fi în locuit anul viitor, va merge la regimentul Diviziei a-4-a, și astefel ambele regimente vor avea câte 2 batalioane de LAROM. E bine și așa rău!
Pentru cei care plângeați până acum că nu vă convin denumirile batalioanelor, vedeți că la linkul ăla e toată structura SMFT, cu denumirile oficiale ale unităților, și subordonările conexe și multinaționale.
Mai puțin Batalionul 341 Infanterie, care se numește „CONSTANȚA”, dar acolo nu e trecut.
Părerea mea, hâc…
Părerea mea, hâc…
E destul de bine…ce sunt curios e cu ce vor dota bat de artilerie de la Slobozia al brigazii de manevra de la Bucuresti (asta daca va ramane in organigrama brigazii) ? poate tot ceva usor / 105mm sau chiar mortiere de 120mm ?
In acelasi timp am prins recent un fragment de discutie la TV in care Neamtu zicea ca vor discuta in CSAT daca actuala structura a armatei mai e de actualitate si daca mai trebuie ajustata (cred ca s-a referit la crestere) in contextul actual…
@Anonimus
Nu cred ca cu aruncătoare de 120mm.Alea fac parte din organica batalionului de infanterie, batalionul de artilerie trebuie sa aiba ceva mai greu.
Părerea mea, hâc…
Pai ne-a spus domnul Incicas: Romania are o brigada de infanterie grea (probabil cea care a fi echipata cu ABRAMS) si 2 brigazi de infanterie medie ( ce naiba o fi asta). Astea trei trebuie echipate cu obuziere senilate. Romania mai are brigazi de infanterie usoara si brigazi de vanatori de munte. Astea vor fi echipate cu obuziere autopropulsate pe roti.
Deci senilatele si cele pe roti nu se exclud unele pe altele.
brigazi blindate sunt peste tot ,la nemti alea grele au 2 bat de tancuri ,2 bat de ifv senilate si restu pionieri cercetare si artilerie
alea usoare au pionieri cercetare artilerie si 3 -4 bat de infanterie in vehicule pe roti si alea asa zis medii sunt medii ca au doar 1 bat de tancuri 1-2 bat ifv senilate si 1-2 bat pe roti si obligatoriu ca alealate pionieri cercetare artilerie deci cum poate fi la noi o brigada cu un bat de tancuri grea si alea cu 2 bat de tancuri brigada medie sau usoara,ca ma pufneste rasu
Eu zic ca-i o veste foarte buna , asa ceva trebuia infiintat acu vreo 10 ani . Se poate observa ca de departe artileria poate avea un rol hotarator in razboaiele moderne si bine ar prinde sa putem sa ne producem propriile sisteme si eventual munitii aici in tara .
Se vede ce disperati sunt si Ucrainenii si rusii dupa munitii de artilerie , cine are castiga razboiul
In sfarsit o veste buna ! Ar trebui sa strangem legaturile cat mai mult cu Israelul tinand seama ca avem si o conexiune puternica cu ei si ca multi au locuit si in Romania ei sau parintii lor candva.
Dar mai exista management in compania de stat sa faca asta?
Adica cine face organizarea, cine recrutari samd. Pot companiile de stat sa duca asa ceva?
Adica sefi care sa semneze acorduri si sa spuna: ,,de aici fac subalternii tot, inclusiv organizare si management – care e fix treaba sefilor” gasesti. Doar ca aici iti trebuie un lant de oameni care sa miste lucruri.
Imi permit si eu o opinie civila, ca daca face „bang” nu pot sa ma prefac surd.
In principiu e super ok ca Romania atrage interesul unor tari ne-ostile. Daca problemele politice, economice, sociale si culturale nu ne permit sa ne imprietenim mai degraba cu industria militara a reperelor noastre de civilizatie, merge si-asa, cum a mers de la Iliescu incoace. E evident – asta e nivelul de credibilitate al tarii, in ciuda tuturor generatiilor de sacrificiu care s-au succedat de la Revolutie.
Mai bine se poate in sensul in care odata cu ivestitiile de bani sau de incredere in industria de aparare tara trebuie sa fie deschisa la valorile investitorilor. Personal, intre escrocheriile lui Steinmetz sau Sor si seringile din Bundestag sau lipsa de autoritate a lui Macron nu am nici un dubiu care e „mai putin pisata”. Astea insa nu se suprapun neaparat cu performantele tehnice ale tunurilor, ca inginerii buni sunt deasupra jegului din politica.
Legat de partea tehnica nu pot decat sa speculez ca achizitiile militare tin cont de toate aspectele operarii echipamentelor – probabil unul din motivele pentru luarea deciziilot dureaza atat de mult (lol).
In afara de costurile de operare si de protectia personalului, sper ca orice achizitie are in vedere posibilitatea producerii pieselor de schimb si mentenanta tunurilor in tara, nu doar asamblarea componentelor importate, pentru maximizarea disponibilitatii in cele mai pesimiste scenarii. Evident ca asta poate presupune remodelarea unor orase intregi, in care industria a fost sufocata de incompetenta administratiilor locale. Dar daca Romania cu bugetul pe care il are in ziua de azi nu poate face asa ceva, cum naiba or fi reusit inainte cei care produceau armament greu de exportau in toata lumea?
Daca statul creaza un program de dezvoltare a zonelor urbane aferente centrelor de productie de armament asta ar putea starni interesul multor investitori, chiar si din cei necompromisi ca au semnat contracte cu securistii lui Iliescu. E evident ca asemenea decizii afecteaza echilibrul intre zonele de dezvoltare ale tarii si nu pot fi luate decat in cele mai rarefiate straturi ale gandirii politice romanesti.
Cred ca daca se da drumul la asamblare de tunuri cu materiale de import, Romania va ramane aceeasi proptea de securitate si furnizor de stabilitate pentru urmatoarele trei generatii, timp in care ar trebui sa se cam amortizeze eventualele investitii in masini-unelte. Sigur… daca vor fi de acord si rusii cu chestia asta.
Resursa umana nu va fi o problema daca ii platesti ca in vest sau macar 70% din salariul din vest.
Cat costa un obuz de 155 – mai mult decat un salariu din vest
Cat costa o fieratanie din asta ….. cati muncitori sunt necesari pt fabricare in RO a un numar n de unitati? S-ar putea sa realizam ca de fapt nu se pot da salarii mari la stat …. Atunci contract cu privati care vor sa si plateasca oamenii …
Va mirati de ce UMB performeaza? Un ingredient – oamenii platiti f bine.
https://proinfrastructura.ro/luari-de-pozitie/umb-prea-putina-marmelada-la-atata-paine/
Vor recupera. Sunt loturi aproape de finalizare si se vor reloca resursele.
Ideea era ca platesc foarte bune oamenii ceea ce poate fi facut in industria strategica … cat nu e prea tarziu.
Chestia asta era acum vreo 10 ani o strategie standard la firmele de constructii cu contracte la noi – inchiriau utilaje si semnau contracte fictive pentru preluare de personal de pe la unii care altfel nu se calificau la licitatii, iar cand nu respectau termenele gaseau motive ba ca meteo, ba ca autorizatiile, ba ca exproprierile, ba ca vama, ba ca intarzie transele din plata esalonata, chichite juridice etc. La final doar fraierii nu ieseau cu profit
E ca in bancul ala cu „de ce pute asa a rahat aici?” – pai nu-i clar? bate iar vantul dinspre PSD!
Pai sa vina la noi la Oradea ca le facem obuze de 155. Producem pentru Caterpillar,Mahle si mai nou VOITH (mansoane pentru cuple de tren tip SCHAKU din otel special care se testeaza si la -50 de grade Celsius), cat dracu’ Doamne iarta-ma de greu sa fie sa producem un obuz? M-am uitat la un video de la Forges des Tarbes din Franta, aia au CNC-uri mai naspa ca ale noastre, noi avem OKUMA Multus de 400k euro https://youtu.be/4volOvm-r6c?t=32.Ne-ar mai trebui doar o presa hidraulica speciala pentru a putea forja obuzul(noi avem Maxipresa) (e un video de la YUGOIMPORT unde se vede ce tip de presa ne trebuie https://youtu.be/akAQ5s4-Tp0?t=138). In rest avem inductoare, ferastraie de debitat, CNC-uri, masini de masurat in coordonate etc.
Ah, Automecanica a trecut de la tunat și fulgerat împotriva GDELS și UMB, la capitolul semnat hârtii fără valoare…
Dar cat va deranjeaza orice face Automecanica!
Mai bine sa dispara, nu?
1. Ce capacitate și experiență în materie de artilerie are Automcanica? Niciuna. Singurele firme din RO cu așa ceva se numără se degetele de la o mână, iar una e Elbit, iar cealaltă e Reșița, care e închisă.
2. De ce Automecanica lansează atacuri împotriva unor firme internaționale și românești, în mod constant?
3. De ce a refuzat la un moment dat să colaboreze cu o firmă românească privată la un proiect de transportor blindat?
4. De ce șeful ăla al lor de sindicat lansează în mod constant dezinformări privind înzestrarea armatei?
Acuma în apărarea lor, sunt într-o poziție foarte precară și au nevoie de niște investiții serioase dacă chiar vrem să mai producă și ei ceva, cu fonduri care nu este posibil să și-i facă singuri, și nu cred că ar fi chiar benefic să pierdem o capacitate industrială, mică cum este ea, precum Moreniul. După cum le tot place să reamnitească lumii, au fost, la un moment dat, o capacitate industrială impresionantă, pe vremuri.
On the other hand, e posibil ca Moreniul să fie pur și simplu atât de epuizat fizic și moral, incât e mai rentabil să faci o investiție greenfield pentru o uzină complet nouă. Dacă UMB fix lângă capitală abia își găsesc forță de lucru, ce-or face micuții Moreni într-un sătuc?. @ADR probabil poate spune mai multe.
În orice caz, este nevoie de bani.
Ferească sfântul să le spui ăstora din industria de apărare de stat de investiții greenfield străine! În cel mai bun caz o să zică că iar s-a făcut contract fără offset (vezi cazul Iveco). Nu numai că Iveco a făcut aici facilitate de asamblareș și producție, dar a dat și celor del a Mârșa de „mâncare” integrând acolo producția de remorci la actualul contract de camioane. Dar repede, au sărit băieții de la Moreni, că uite că iar a făcut MApN contract fără offset.
Să luăm altfel. Ucrainenii insistă să producem armament împreună. De ce Moreni nu se bagă să producă subansamble sau ceva mai mult pentru ucraineni. Să integreze parțial producția de BTR-4?
Nu spun ca sindicatele merg in aceeasi directie cu interesul national, dar daca offsetul e validat ca e directia justa si sustenabila de urmat, de ce nu au facut scandal inaintea sindicatelor altii mai patrioti si care cunosc detaliile afacerii ?
De ce dupa atatia ani de achizitii obscure, nici ordonatorul de credite si nici eventualii whistle-bloweri nu reusesc sa ajunga in presa si sa curetze toate tiganiile care se publica pentru orice pretext, prin adevaruri probate ?
Eu sunt pe lângă cu armata. Dar tot de terestru și aer aud. Da pe mare și în mare ce punem? Sau rămânem la mila aliaților?
Nu am pretenția la Blue Water Navy dar totuși destul cat sa poată apăra 4.400km² de ape teritoriale maritime și a viitoarelor afaceri din cei 10.000km de zona economică exclusivă de mare. Său gata băgăm „bizonul” la apa daca cineva ataca sau piraterie off-shore hmm. Că buni is vecinii Ruși de Finlanda închide punctele de trecere. Turcia ne e prietena dar stai doar in baza asta? Poată să închidă un ochi daca Brusselul ii supără și tari din orient via Turcia sa înceapă piraterie in zona exclusivă. Să nu punem Flotă cu pavilion românesc pe zonele de coastă africana renumite in piraterie, sau nu poți oferi suport concetățenilor in apele internaționale?
Hmm cred că trebuie mărit bugetul la mai mult de cat e acum aproape de cel al Poloniei.
News, SIGMA… https://www.youtube.com/watch?v=XA-BKkaO94k&t=2s
Tot o chestie la care participa Elbit e integrarea L52-ului de la Rhinemetall.
https://www.thedefensepost.com/2023/05/17/rheinmetall-elbit-howitzer-demonstration/
„Through the partnership, Elbit’s fully-robotic artillery turret was integrated with Rheinmetall’s 155mm L52 gun and electronic components for the fire control unit and sensor suite. The weapon was then mounted onto a Rheinmetall HX 10×10 tactical military truck.”
Presupun ca e vb inclusiv autoloader-ul de conceptie romaneasca al Elbit-ului.
Specificatiile sunt peste Sigma, ca pe masura armatei unguresti spre ex 😉
https://www.rheinmetall.com/en/products/tactical-wheeled-vehicles/wheeled-armoured-vehicles/wheeled-self-propelled-howitzer#anchor-key-capabilities
” Swift come into/out of action and move out of firing position
Fully automated and unmanned Artillery Turret
Proven and in service, electrified and automated 155/L52 elevating mass, NATO JBMoU compliant
40 ready-to-fire rounds in two magazines
Arc of Fire 360°
8 rounds in 60 seconds, MRSI capability
Direct firing capability via electro-optical sensors
Load-through capability (firing from pile/stack)
40km with BB, 60km with V-LAP and Rheinmetall
Extended Range Charge (range-enhanced propellant charge)
Needed crew of 2 personnel
Crew protected in cabin, full mission execution under protection
Highest off-road and on-road mobility due to the fully militarised tactical HX3 truck
Low Life Cycle Costs due to commonality with logistic HX truck fleets and low wear and tear
Growth potential of 5,000kg free payload
Growth potential and range increase due to optional integration of 155mm/L52A1 or 155mm/L60 elevating mass for ranges over 80km
Standardised modern digital system architecture allows integration into command and control systems (networked battlefield)”
Mai erau alea pe sasiu de Puma, care trag din miscare…
Tot ce mai lipseset acum e transparenta criteriilor de achizitie si eventual, o clarificare legata de cum pot ajunge proiecte romanesti de armament sa echipeze armata Ungariei. Eu sper doar ca ne asteapta infratirea cu camarazii de peste Tisa la nivelul relatiilor cu Moldova =))