Surse suedeze scriu despre intentia Columbiei de a cumpara, intr-un final, Gripen E/F. Nici columbienii si nici cei de la Saab nu au confirmat deocamdata stirea, ambele parti implicate declarand doar ca sunt in discutii.
Intentia Bogotei de a cumpara avioane multirol moderne vine inca din 2019 atunci cand au fost alocate si fondurile necesare, dar prin alocare trebuie sa intelegem ca politicul a fost de acord cu un milliard de dolari fara insa a avea si bani pusi deoparte. Era vorba mai mult de o chestie teoretica.
Si drept dovada, nu s-a intamplat mare lucru de atunci si pana acum. Intre timp flota columbiana de Kfir isi da obstescul sfarsit, aeronavele cumparate din Israel sunt astazi subiectul restrictiilor de zbor datorate unor accidente si defectiuni. Asadar urgenta unei achizitii de avioane supersonice de lupta este clara.
Cu toate acestea, in 2022, odata cu inaugurarea noului presedinte – Gustavo Petro, acesta a declarat ca tara sa are destule altele pe cap iar avioanele multirol nu sunt o prioritate, numai ca in decembrie, acelasi an, presedentia si-a schimbat opinia si a anuntat ca Rafale F3 ar fi avionul ideal. Bucurie mare la Paris…
„The Rafale aircraft proposal is the best option for the country in terms of price, efficiency and operability. An hour of Rafale flight costs about 30% less than an hour of flight of Kfir,” sustineau sud-americanii.
Francezii au fost de acord cu columbienii si chiar au inaintat o oferta financiara foarte avantajoasa, prin care Columbia primea 16 aparate Rafale F3 iar platile ar fi debutat la cinci ani de la semnarea contractului. Totul parea aranjat si batut in cuie.
Dar cand s-au asezat la masa pentru a negocia lucrurile n-au mai mers la fel de lin si asta din cauza faptului ca sud-americanii n-au prea fost de acord sa semneze pentru 16 aparate ci doreau ca initial sa discute despre 3 maximum 5 aeronave si lucrurile s-au impotmolit din nou.
In acest context apare stirea cum ca de fapt Columbia s-ar fi decis sa cumpere Gripen E/F. Radioul suedez de stat – SR Ekot – este cel care a dat in fapt afacerea si deocamdata, cum scriam mai sus, lucrurile nu au fost confirmate. Dar speranta palpaie in sufletul suedezilor…
De mentionat ca flota operationala columbiana de Kfir tot imbatraneste si unele avioane sunt retrase de la zbor pentru a asigura piese de schimb celor ramase active intr-un proces ireversibil de canibalizare a flotei.
Nu se stie cate avioane vor sa cumpere pana la urma sud-americanii, ce mi s-a parut interesant este faptul ca presedintele de la Bogota se plangea de ora de zbor scumpa pe Kfir – 25 de mii de dolari. Ok, atat o fi, stie omul ce vorbeste, dar cat crede domnia-sa ca costa ora de zbor pe Gripen E/F sau Rafale?!? Pentru ca nu cred ca cineva chiar ia in serios faptul ca ora de zbor pe Gripen este sub zece mii de dolari.
Si nu cred asta pentru ca ceva ani in urma, nu mai tin minte exact, Cehia s-a oferit sa faca serviciul de politie aeriana pentru Slovacia contra-cost, cu Gripen C/D. Suma ceruta de cehi? 50 de mii de euro per ora de zbor. Sigur ca ne putem gandi la faptul ca cehii si-au pus si un sanatos adaos comercial dar totusi lucrurile trebuiesc vazute dincolo de marketingul mai destept sau mai putin destept facut de fiecare companie in parte atunci cand isi promoveaza produsul.
Revenind la columbieni si viitorul lor avion supersonic de lupta zvonurile sunt zvonuri si pana cand nu va fi facut un anunt oficial ramanem sa comentam de pe margine. Uimitor, pana la urma, cum Bogota nu s-a orientat spre F-16 cu atat mai mult cu cat relatiile dintre americani si localnici sunt suficient de bune pentru o astfel de varianta, dar pare ca europenii sunt favoriti, fie ei din Hexagon (Parisul nu a renuntat inca la ideea de vinde Rafale in America de Sud) fie din Peninsula Scandinava via Copacabana.
GeorgeGMT
Lumea e imbibata cu prosti 😃
Si au ratat cu propria mana forta aeriana. 🤣
https://colombiaone.com/2024/10/11/colombia-options-new-fighter-jet/
https://en.wikipedia.org/wiki/IAI_Kfir
Cu avant comunist spun si eu, daca confisca banii traficantilor de droguri isi pemit si F22.
Acum serios vorbind astia ce dusman traditional au?
Tampenia lor e singurul dusman🤣
au dispute actuale cu Venezuela, de frontiera in special
e totusi o tara cat Ucraina cu mai mult de 50 de milioane de oameni
Alti tampiti😄
😂😂😂😂 Multimea ii face mai destepti?
Militiile FARC sprijinite de rusi.
Colombienii ar putea lua in leasing 2 Grippen că și brazilienii au sau poate le subinchireaza de la cocoșii de pustă, un Su 30 dat de indieni gratis să aibă la parade, vreo doua J-uri de la ceainizi( aici strumpfica se pricepe), un Rafale sh dar zburat doar duminica de o babă și ținut în garaj ca să fie și Mircea multumit. Aaa, plus un Kaan de la sultan. Nu știu venezuelenii ce zboară, ar putea cumpăra și vreun Phantom de la vreun circ ambulant sau poate le pune Dov o vorbă bună la vreun muzeu din Israel.😊
Mai au grecii cateva Phantom, tocmai ce le-au retras…
Nu vor si niste MIG 21 LanceR?
Phantom e mai vechi decat Kfir
care au ei.😋
Venezuela are SU 30 destul de noi si F16 din anii 80, din care nu am idee cate mai zboara. Columbia a avut probleme cu venezuela, asa ca nu poate renunta la o forta aeriana decenta. Vor lua sau vor primi ceva
From AEL Sistemas SA, (Brazil) a subsidiary of Elbit, they won’t get anything for Grippen…
Columbieni nu sunt proștii așa cum cred unii !
Francezii le-a pus poate niște condiții de de întreținere care erau mai scumpe de cât avionu ?
Afaceri de stăpân cu sclavii
România a cumpărat de la o țară prietenă și cu relație „strategică avioane de la fer vechi iar prietenul strategic te pune să plătești sau să vină el fabricantul să-ți schimbe cauciucul sau un bec sau un tranzistor”.
Afaceri facute de generalii .
mig21 tovarasu?
care e parteneru cu fer vechi
https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/ciolacu-la-semnarea-acordului-pentru-f-35-facem-2403197.html
Romania a semnat pentru F 35.