Doamnelor şi domnilor,
Ne-am propus să prezentăm câteva aspecte mai puţin cunoscute despre colaborarea dintre România şi Polonia în perioada 1963-1981 şi anumite probleme care au apărut, la un moment dat, în relaţiile dintre cele două state.
Politica externă românească din perioada naţional-comunistă poate fi explicată cu ajutorul unei glume care circula atunci în România. Nixon, Brejnev şi Ceauşescu se deplasau pe o şosea, fiecare cu maşina sa. La o intersecţie, Nixon semnalizează la dreapta şi virează la dreapta. Brejnev semnalizează la stânga şi virează la stânga. Ceauşescu semnalizează la dreapta şi virează la … stânga.
Pentru a înţelege sensul acelei glume, ne vom referi la avionul de vânătoare-bombardament IAR-93. Acesta a fost fabricat în cooperare, în România şi Iugoslavia şi a fost echipat cu două motoare „Rolls Royce Viper”. Pare surprinzător faptul că România, stat membru al Organizaţiei Tratatului de la Varşovia, a cumpărat la începutul anilor ’70 licenţa de fabricaţie a acelui motor din Marea Britanie, stat membru al NATO.
Articolul domnului Petre Opriș poate fi citit integral pe Contributors.
Interesant articol, nu stiam ca am exportat locomotive la polonezi si ca am avut licenta de la elvetieni eu stiam decat de la suedezi….
Licenta elvetiana BBC.
Adica Brown Boveri.
Printre altele , TOTALITATEA aparatelor electromecanice ( contactoare , relee , intrerupatoare) care au fost baza automatizarii masinilor unelte ( oricare ) din RSR au fost licente BBC cu constructie in tara in firma mixta.
Aceiasi BBC a asigurat licenta locomotivelor diesel electrice.
Iar prima masina de spalat automata romaneasca a fost licenta SanGiorgio de la italieni.
Salut. Cata fratie si tovarasie exista intre tovarasi sa cazi pe spate, cat priveste folosirea detergentilor nu ma e nimic de comentat, asta era nivelul de educatie si civilizatie la nivelu-l cel mai inalt in conducerea statului, adevarati romani,patrioti care se spalau cu lesie.
Dumnezeule ce calamități de personaje au putut conduce țară asta și pe ăștia încă îi mai plâng mulți.
Stenogramele astea ar trebui sa fie materie de studiu la liceu, in clasele terminale. Ca sa aiba viitorul tanr votant cu ce sa compare, ce sa ii spuna lui ma-sa, tac-su si bunic-su cand incep aia ca ce bine era pe vremea lui Ceasca. Stiam ca Ceausestii erau limitati, dar nu in halul asta de prostie cumplita.
Mie mi se pare ca ne-am luat teapa destul de rau cand nu am vrut sa facem Su-25 la licenta.
Gandesc bine, sau imi scapa mie ceva?
https://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_119
Astea se faceau la noi, am fost cu una de la Dresda la Berlin, cred ca a bagt in medie 180 la ora
Ale noastre erau si sunt licenta elvetiana sau suedeza, am facut si ceva cu sarbii
tot trăiesc cu impresia ca am avut si o licență nord americană la locomotive diesel….?
Nu stiu daca mai are CFR locomotive diesel -electrice.
Oricum , cine a prins vremea lor si a privit atent , era o placa pe locomotiva. Cu numarul de serie, anul fabricatiei si fabrica.( electroputere).
Dedesupt era scris ” licenta Brown Boveri”.
Nu cunosc decat tangential subiectul, posibil sa fie cele diesel-hidraulice care erau la trenuri personale.
Motoare americane s-au importat in mod sigur, cele de la GE cred ca mergeau doar la locomotivele pt export.
S-au tinut multa vreme in depouri si locomotive cu abur, special pentru armata in caz de mobilizare, cum s-a exprimat cineva ”alea functioneaza si cu mobila”
A existat brigada CF si-n MApN, dar se ocupa cu altceva, n-avea trenuri. Cred ca ei au adaptat un autocamion sa mearga pe sine
Dumnezeule mare ce ghiolbani nespalati au condus tara asta!!! Nu-ti vine sa crezi, efectiv, ce nivel de gandire aveau oamenii astia. Ce e trist e ca pentru unii tineri care n-au trait mizeria anilor 80, perioada comunista are un fel de aura de glorie, adica o denaturare totala a realității de atunci.
Poate ar fi un exercitiu interesant ca tinerii români de acum, care cred ca era mare smecherie pe vremea aia, sa poarte un dialog nu cu noi, ci cu polonezii care atunci, in anii 80, veneau in Romania si cumparau tot!!! wc-uri, benzină, chiloti, electrocasnice… TOT!!! Tin minte si acum prima mea excursie in clasa a 2-a cand s-a oprit autocarul nostru linga 2-3 masini cu polonezi, si toti copiii si-au luat de la ei acadele cu 3 lei bucata, iar a doua zi, cand am ajuns la Iasi i-am vazut pe aceiasi polonezi la magazinul SANITAS cumparand efectiv tot… chiuvete de portelan, de fonta, vase wc, baterii , rezervoare de-alea cu montaj la inaltime… au lasat curat in magazin dupa ei. A fost o mizerie crunta si la polonezi.
Istoria cu motorul turbojet Rolls-Royce Viper pe care l-a cumparat Romania este mult mai complexa decat o chestie surprinzatoare. Ceausescu a vrut ca in Romania sa se fabrice avioane supersonice de lupta-vanatoare-bombardament. In acest scop ducand, dupa 1968 cand relatiile cu sovieticii s-au racit datorita pozitiei Romaniei inceea ce a fost Primavara de la Praga, negocieri cu francezii pt Dassault Mirage 3 si cu britanicii pt English Electric Lightining pt ca Romania sa achizitioneze aceste avioane si ca sa le produca sub licenta. Problema a fost ca Romania ca tara membra a Tratatului de la Varsovia era sub embargou si nu putea importe din west un motor pt avioane militare cu tractiunea mai mare de 20 kN dry. Si asa s-a cumparat si produs in Romania RR-Viper care a dotat IAR-93 Vultur conceput si produs in cooperare cu RSF Yugoslavia.
Din pacate IAR-95 supersonicul nu a putut fi produs din cauza lipsei unui motor adecavat pe care nici macar rusii si chinezii nu au vrut sa-l vanda Romaniei ca sa fie produs sub licenta. Detalii mai pe larg aveti in linh-ul urmator.
http://www.estica.eu/article/repere-pentru-o-istorie-supersonicului-romanesc-iar-95/?fbclid=IwAR3-KAMqelhShcgicri0iJdoSdSv7_HIWXXNB4J5V5jqVKSQMICv64OuThw