Contract semnat pentru noi fregate de război anti-submarin

Ministerul olandez al Apărării, Damen și Thales au semnat contractul pentru proiectarea, construcția și livrarea a patru fregate de război anti-submarin (ASW); două pentru Olanda și două pentru Belgia. Acordul a fost semnat pe HNLMS Karel Doorman de secretarul de stat al Apărării Christophe van der Maat, CEO-ul grupului Damen Shipyards, Arnout Damen, directorul general Damen Naval, Roland Briene, și CEO-ul Thales Olanda, Gerben Edelijn, în timpul primei zile a festivalului maritim Sail Den Helder.

Fregatele ASW sunt înlocuitoarele actualelor fregate multifuncționale clasa Karel Doorman. Ele pot fi utilizate pentru mai multe sarcini, însă accentul va fi pus pe războiul anti-submarin. Navele vor avea propulsie hibridă diesel-electrică și vor fi proiectate să navigheze cât mai silențios, pentru a evita pe cât mai mult posibil detectarea lor de către submarine. La bord va fi o suită cuprinzătoare de senzori pentru a detecta submarinele.

Secretarul de stat olandez Christophe van der Maat: „Achiziția fregatelor ASW are loc în felul în care îl prefer: printr-o cooperare intensă, între țări, forțe armate și industrie. În timp, rezultatul va fi un sistem de arme inovator și puternic. Acest lucru va fi în beneficiul nostru, ca utilizatori direcți, dar și al Europei și al NATO”.

„Acesta este un proiect minunat și un nou capitol special pentru divizia noastră navală Damen”, a declarat directorul general al grupului Damen Shipyards, Arnout Damen. „Suntem mândri să construim aceste fregate frumoase și așteptăm cu nerăbdare să lucrăm cu mulți parteneri și furnizori, în mare parte olandezi, la acest proiect. Cu aceste proiecte de lansare ale clienților, păstrăm cunoștințele vitale în propria țară și astfel și locul nostru între principalii constructori de nave complexe din lume. Mai important, echipajele marinelor olandeze și belgiene primesc fregate de ultimă generație pentru a-și îndeplini sarcinile vitale”.

„Suntem încântați că Thales a fost din nou selectat să furnizeze senzori și sisteme de control al incendiului pentru o nouă clasă de nave pentru Marina Regală a Țărilor de Jos”, a declarat Gerben Edelijn, CEO Thales Olanda. „Echipajul fregatelor ASW se va putea baza pe sistemul nostru ultramodern de război de suprafață (Above Water Warfare), care oferă o apărare eficientă împotriva amenințărilor actuale și viitoare. Împreună cu navele germane F126, fregatele belgiene și olandeze ASW vor folosi tehnologie avansată identică pentru apărarea și protejarea obiectelor de mare valoare”.

Fregatele vor avea o lungime de 145 de metri, cu o lățime maximă de 18 metri și un pescaj de 5,5 metri la un deplasament de 6.400 de tone. La bord, va exista loc pentru un echipaj de 117 oameni și capacitate pentru personal suplimentar care să navigheze cu ei. Printre altele, fregatele ASW vor fi echipate cu o suită de război subacvatic (Under Water Warfare Suite – UWWS), un sistem de război de suprafață (Above Water Warfare System – AWWS) și momeli subacvatice. Navele vor fi înarmate cu un tun de 76 mm, torpile MK54, rachete Rolling Airframe Missile (RAM) și Naval Strike Missile (NSM). Fregata poate găzdui și alte arme, cum ar fi rachete mai puternice și arme laser de înaltă putere. Există, de asemenea, ambarcațiuni și avioane fără pilot la bord pentru utilizare pe/sub apă, precum și aerian.

Întregul proiect este o operațiune comună cu Ministerul Olandez al Apărării, o parte din lucrări urmând a fi efectuate chiar de către Minister. Arnout Damen a adăugat: „Avem aproape 150 de ani de cunoștințe, abilități și tehnologie pentru a coordona și executa proiectarea și construcția navelor maritime complexe. Acest lucru se face nu numai în Țările de Jos, ci și la șantierul nostru din România, unde vor fi parțial construite corpurile navelor”. Aceste corpuri vor ajunge apoi la Vlissingen pentru finalizarea lor ulterioară, instalarea și integrarea sistemelor de arme și, în cele din urmă, punerea în funcțiune a fregatelor pentru a fi livrate marinelor belgiene și olandeze.

Actualele fregate multifuncționale ale clasei Karel Doorman au fost construite începând cu anul 1985 de către Damen Naval (la acea vreme Koninklijke Maatschappij de Schelde). Între 1991 și 1995, au fost livrate opt fregate clasa M, dintre care șase au fost vândute în cele din urmă altor țări, inclusiv două către Belgia. Odată cu sfârșitul duratei de viață a acestor nave, Țările de Jos și Belgia au decis în comun să își înlocuiască navele cu aceste fregate ASW. Prima navă este preconizată să fie livrată în 2029.

Damen Shipyards

42 de comentarii:

  1. Salut. Si noi?. Nica.

    5
  2. De asta faceau angajari…bine ca este de lucru…pacat ca nu e comanda noastra…

    8
  3. Partea buna este ca cele doua santiere o sa aiba de lucru. Parca pe aici era o postare cum ca Damen ar angaja inca 200 de muncitori . Cat despre noi mi-am pierdut orice speranta ca am mai putea comanda ceva . Este peste puterea mea de intelegere de ce se tergiverseaza programul corvetelor cand totul este foarte clar , dincolo de intelegeri economice , politice , strategice …Un competitor a castigat o licitatie , nu poate sau nu vrea sa-si onoreze intelegerea , contractul merge la urmatorul competitor de pe lista . Ce pacat . Daca am fi mers pe contractul atribuit direct de guvernul Ciolos acum cred ca am fi avut toate cele 4 corvete gata , eram cu ele in faza de a fi operationale…Pe ai nostrii decidenti politici ii doare fix undeva de nevoile Armatei Romane !!!

    18
  4. Când am citit titlul, am crezut că s a semnat contractul pentru fregatele românești!

    5
  5. ieri citeam un articol si mi-a atras atentia declaratia lui Ben Hodges

    https://www.defenseromania.ro/nato-raspunde-amenintarii-rusiei-si-anunta-cele-trei-planuri-militare-regionale_623406.html

    Așa cum remarca și gen. Hodges, ”Turcia nu are încredere în Vest, Bulgaria nu are capabilități, iar România se teme să acționeze singură”.

    La nivel diplomatic, cooperarea statelor din zona Mării Negre este deficitară, fiecare stat din regiune având agenda sa proprie, mai spune generalul american. ”România și Bulgaria cooperează insuficient, Turcia vrea să aibă inițiativa în Marea Neagră și nu face pași în direcția cooperării, iar Georgia merge în direcția greșită (…) ”

    in contextul asta noi ne cacaim cu cele 4 corvete de vreo 7 ani deja, ctr de care depinde si inarmarea fregatelor in timp ce Damen construieste pentru altii.

    Solutia ar trebui sa fie evidenta, acordarea ctr carte Damen si vedem ce mai luam de la francezi, eventual submarine ca tot le doreste NATO

    Insa ar trebui sa vina si o redimensionare a flotei; din pct meu de vedere e inutil sa mai tii Marasestiul si Tarantulele dupa ce vin corvetele; raman 2 fregate (urmand ca sa nu le inlocuim cu alte fregate ci mai degraba corvete), 4 corvete, 2 submarine si pentru coasta luam ceva gen Visby (sau le facem cu Damen ca tot au preocupari in directia asta).

    In rest elicoptere, drone (ca tot a pus Marius Z poza cu Sea Guardian) si un regiment bine dotat de marines.

    17
  6. M-am ” speriat ” ca era vorba despre noi.Cica comanda mixta, olandeza – belgiana. Si cand te gandesti la istoria lor comuna… Uite ca se poate. Oare noi cand o sa facem la fel cu ukrainenii/bulgarii/ungurii. La noi mai bine nu ar cumpara, decat la comun. Dar oricum nu cumpara!

    3
  7. https://www.mediafax.ro/social/santierul-damen-mangalia-cauta-227-de-sudori-lacatusi-mecanici-tubulatori-si-alti-specialisti-21974762

    Am intuit corect ca Damen isi creste capacitatea de productie pentru o comanda noua dar m-am inselat crezand ca beneficiarul este contractul nostru pentru corvete.
    Curajul lui Tilvar cu ultimatumul pentru Naval Group a durat doar cateva zile iar dupa vizita din Franta a disparut dovedind ca nici asta nu are nimic in pantaloni.

    8
  8. Nu inteleg , daca tot nu se face nimic in directia corvetelor de ce nu se inarmeaza cele doua fregate ..nu comandam nave noi macar inarmam cele doua fregate ..pe banii nostri ..asa macar ai doua nave inarmate gata de lupta …

    4
  9. Va dati seama cand or iesi alea din santier una cate una si se vor duce spre olanda si belgia sa le echipeze acolo cu senzori si armament cu ce jind o sa se uite marinarii nostri din copăile alea denumite fregate.Oare niste galere sau corabii vikinge insotite de 2 – 3 dragoni nu s-ar putea fabrica pentru FNRo?! N-ar costa mult, e lemn berechet inca.

    4
  10. Citesc. Ma bucur. Vad ca este vorba despre Olanda nu despre Romania…pun bani de o parte sa repar ceea ce am spart la nervi.

    8
  11. Ce paradox…..Roamnia are santiere navale ale unor giganti in constructii navale militare ( Damen , Ficantieri ) dar nu comanda nimic pentru propriile forte navale in schimb construieste pentru diferite forte navale din lume…

    10
  12. ne mai dădeau rușii câte un rapăn de vedetă, T55, MIG29, etc. când eram comuiști, dar rapandulele astea de …UEiști îs doar la furat
    și mai au meschinăria să țipe că parpanghelii noștri le fură portofelele și telefoanele
    țeapa de la franția cu corvetele nici rușii nu aveau tupeul să ne-o dea, dar au luat ăștia taxă de protecție de la down under, miliarde pe submarine desenate, cine suntem noi să avem pretenții?

    stai să vezi că acum vin cu euro7, să salveze planeta, care planetă o doare-n cancioc de normele europene

    rău e când n-ai alianța ta….

    6
  13. doar mie mi se pare ciudat ca au doar RAM pe fregate?

  14. Allies demonstrate unrivaled defensive capability during Formidable Shield 2023

    https://www.dvidshub.net/news/445340/allies-demonstrate-unrivaled-defensive-capability-during-formidable-shield-2023

    Genul asta de exercitiu cam decide ce fel de nave ce fel de roluri ce fel de dotari vor fi in viitor.

    p.s. Two days later, on May 19, the crew of Italian Navy Carlo Bergamini-class FREMM frigate ITS Carlo Margottini (F 592) had their turn to “splash” a simulated missile threat, engaging a supersonic GQM-163A target with an Aster-30 missile.

    Not to be outdone, Dutch, French, and Spanish surface units, including Tromp; French FREMM Bretagne; and exercise flagship Blas De Lezo; all took their cracks at another supersonic GQM-163A launched from the Hebrides. Allied tracking and engagements, which included ESSM, SM-2 and Aster-30 missiles, were deemed successful, capping a banner day at the range.

    Cat despre fregata asta pare sa fie o nava de linia 2 care sa stea in spate sa patruleze rute comerciale, escorta pe navele auxiliare. Pericolul pentru astea din spate de obicei este submarinul.
    Cam asta o sa faca si Constellation doar ca aia se poate si apara singura cu mai mult succes, e mai multirol dar tot nu e de linia 1 precum a.b.

    4
  15. Daaa… e bine pentru altii, si pentru muncitorii nostrii de la Damen.
    Cele 4 o sa aiba si NSM si alte bunatati.

    Ale noastre, mai la anu’
    Eu personal nu as mai lua nici un submarin, as merge cu Damen pe cele 4 corvete si as mai comanda 2 corvete ASW plus redirectiona banii de la sub-uri catre alte dotari mai urgente.

    Am inteles ca pe undeva pe linga Timisoara se fac niste sub-uri mai mici, potrivite litoralului si baltii noastre. Poate ma insel, o sa caut ceva mai multe info, sa vad ce gasesc.
    Oricum, nu as mai merge cu francezii pentru nimic… pierdere de timp, bani si fanfaronada cit cuprinde.

    Bravo strainilor ca produc la noi, asa vin niste bani in tara si dai de lucru romanilor de la Galati si Mangalia.
    Ca noi nu sintem in stare… nu iese spaga.

    Poate vorbim cu Damne sa le faca zburatoare … ASW + AA + AN … (gluma amara).

    1
    • Sunt inconstienti.
      Uita-te la o achizitie simpla gen bayraktar. Vine mapn si spune in august anul trecut ca vrea dronele, parlamentul ii da aprobarea in octombrie. Apoi trec 6 luni ca mapn sa semneze un amarat de contract cu incredintare directa. Cea mai simpla varianta posibila si le-a trebuit 6 luni.
      Cu NG probabil, era un ciolan de mancat, s-au schimbat persoanele la care trebuia sa ajunga spaga si probabil ca cei noi sunt mai lacomi. Vor sa manance prea mult din marja NG. Altfel nu vad nici o explicatie plauzibila de ce se intampla circul asta.

      5
      • Aici e marea problema, licitații vs încredințarea directă. Cu încredințare directă se mișcă lucrurile mult mai repede, nu sunt contestații. Însă depinde de furnizor daca poate livra in timp, la fel și transferul de tehnologie și integrarea industriei locale în colaborare.

    • Тheir sonars: „Black Fish” – DSIT Solution Ltd/ Rafael The group is contracted to design, build, and maintain. https://dsit.co.il/wp-content/uploads/2018/03/Blackfish-Brochure-v.1.04B.pdf

      1
  16. Exact asta cred și eu! A dat Tâlhar, pardon Tâlvăr, semnalul cu ultimatumul, cum că s-a schimbat stăpânul și a crescut inflația, deci alte sume. Altfel nu-mi explic!

    1
  17. păi dacă mai fac angajări se cam duce dracului de tot varianta franceză, pentru că bănuiesc că deja sau cam terminat muncitorii specializați în țară, asta în ideea că chiar se va mai face ceva cu ăia

    1
  18. Dear all, I have a question for the community:- what’s wrong with four of 1000 tons and not two of 2500 tons displacement? For the same money, at your shipyard… (marineschepen.nl, google) „Perhaps a good time to think about purchasing corvettes ala the predator class. Small, fast, manoeuvrable ships that can be sent to sea with a small crew for these kinds of tasks. There is bound to be something for sale in the Damen brochure. In addition, you can attract crew who want to join the Navy but don’t feel like being away from home for months on a mission in the Pacific.
    Three corvettes with a crew of 35- 50 men would be a good start.” Or so:- https://www.navalnews.com/naval-news/2023/07/israeli-navy-reveals-reshef-corvette-plans/ Regards…

    2
    • Talking pros and cons is an academic exercise at this point. The reason we don’t have modern ships of any size is simply that the politicians don’t want it. A billion spent on the navy brings way less votes than a billion targeted to people likely to vote you. You can always claim to be busy by starting a new „defence project” and claim to negotiate purchases, as long as you don’t go through with it. In a couple of years scratch everything and issue new requirements and because the technology evolved… and so on.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *