Contracte aeronautice… electrice

Chiar daca pare neverosimil iar orizontul realizarii pare departe la prima vedere, lucrurile se misca tot mai accelerat in directia zborului propulsat electric.

 

Cei de la Hyundai Urban Air Mobility au semnat un acord cu start-up-ul britanic Urban-Air Port pentru constructia impreuna a 65 de platforme de aterizare (vertiporturi) pentru eVTOL, UAV si alte vehicule electrice aeriene in SUA, Europa si Asia.

Respectivele platforme sunt dimensionate pentru a avea putin peste jumatate din amprenta uzuala a heliporturilor. Designul propus este forma de trunchi de con acoperit de celule fotovoltaice, cu platforma de aterizare deasupra, locuri pentru pasageri si servicii dedesubt si cai de acces pentru transport rutier si pietonal in jur:

Firma Urban-Air Port prevede a construi 200 de platforme – hub-uri modulare fata redusa – de acest gen la nivel global, in urmatorii 5 ani. In respectiva incinta sa vor asigura incarcarea si intretinerea aeronavelor UAV/eVTOL si a vehiculelor rutiere (autobuze, masini, vehicule pe 2 roti) . Se are in vedere nu doar amplasarea in zone urbane, ci zone rurale mai greu accesibile, veri-porturile putand ajuta si in operatiuni de salvare, situatii de criza sau dezastre.

Deja pentru 2022 este programata deschiderea unei prime astfel de platforme in asociere cu Hyundai, sub denumirea Air-One, locatia fiind Coventry, Marea Britanie.

Locatia face parte dintr-un proiect de cercetare si dezvoltare pentru mobilitatea aeriana urbana, avand alocati de catre guvernul britanic 1,6 milioane USD prin programul FutureFlight Challenge.

Se vor efectua teste operaionale pentru diferite tipuri de vehicule, in program fiind implicat si furnizorul de celule de combustibil cu hidrogen – AFC Energy.

Intre timp, Hyundai lucreaza si la dezvoltarea propriului avion eVTOL pentru uz comercial, asteptat pentru 2028.

 

Si pentru ca am mentionat eVTOL, GKN Aerospace au fost contractati pentru a proiecta si fabrica aripi și sisteme de conectare electrică (EWIS) pentru aeronava VA-X4 eVTOL conceputa de Vertical Aerospace. Acestia vor contribui alaturi de Rolls-Royce (furnizori ai sistemului de propulsie electrica), Honeywell (pentru control de zbor și avionica), Solvay (asigura producia de structuri compozite) si Microsoft (IT), la proiectul respectiv, care cauta firme cu experienta pentru a reduce riscul tehnologic.

Cei de la GKN Aerospace produc deja aripi, ampenaje de coada si cabluri pentru Eviation Alice, tot o aeronava complet electrica, si mai pregatesc un concept eVTOL de dimensiuni mai mari – Skybus. Firma detine 41 de fabrici in 13 tari.

Primul prototip la scara naturala VA-X4, cu o capacitate de 4 locuri, va avea probabil primele teste de zbor anul acesta. asteapta. Este posibil, ca desi avionica Honeywell sa fie gata la timp, sa existe intarzieri cu sistemul de propulsie, aflat inca in dezvoltare la Rolls-Royce.

Daca totul se desfasoara conform planului, certificarea aeronavei VA-X4 este asteptata pentru 2024. In uz comercial, caietul de sarcini prevede o raza de actiune de 150km si o viteza de peste 320 km/h.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34683

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=34684

 

12 comentarii:

  1. Acuma când vàd poza asta, îmi dau seama ce sunt farfuriile zburàtoare : vertiporturi aeriene.

    5
  2. La cât de împrăștiați si lasa-mă să te las sunt pământenii din rândul cărora facem și noi românii parte, aș vedea peste vreo 20 de ani acest tip de transport urban cam ca și în Fifth Element?

    2
  3. altair e o firma care cindva m-a entuziasmat. Mi s-a parut o gaselnita geniala asa numita optimizare topologica. Mi s-a parut o metoda care ar revolutiona proiectarea, mai ales in combinatie cu 2D printing. Am si aplicat-o, cu mare succes. https://en.wikipedia.org/wiki/Topology_optimization

    Ca acum se prostitueaza incercind sa prinda o bucata de cascaval din isteria cu incalzirea globala, ca ce alt sens ar avea o aviatie electrica?, ma dezamageste un pic.

    P:S Aviatia electrica va avea sanse de abia atunci cind va exista un acumulator cu raport energie/greutate corespunzator. Restul e ca si cum am construi grajduri pt dinozauri, sau zepelin.

    8
    • sau poate ca nu acumulatorii sunt solutia

      2
      • Nu prea, ca trebuie sa zboare și măgăoaia de baterie care i foarte grea. Soluția e trimiterea prin fascicule laser a energiei plus un mic acumulator care asigura o perioada rezonabila de zbor.

      • Toyota Prius a demonstrat de mult care e soluția cea mai bună până s-or inventa și baterii cu capacități de stocare măcar un ordin de magnitudine peste janghinele cu care ne descurcăm azi. Hybrid bate full electric la dos din toate punctele de vedere, chiar și ăla ecologist. Că doar n-o polua niște benzină sau motorină mai mult decât cianurile cu care scoatem litiu și altele care trebuie la electrice.

        4
    • Cred că au să se scoatā multe proiecte de la naftalină.
      Era un General ce spunea:Un congresist American spunea despre política SUA:Se face cu vedere la 100 de ani.
      Dar,In ultimul timp au apārut mulți pretendenți in cucerirea spațiului si,cu diferență la anii 60-70 acum existā mai multā tehnologie si studii.
      Americanii au făcut o navā ce are sā ajungă pe Marte cu un motor cu propulsión eléctrico ce are să fie alimentación de imense brațe de paneles fotovoltaice.
      Era o echipā de români ce fācuseră un OZN Electric experimental ce se mişcs destul de zglobiu…
      Tehnomogiile su sā ne ducā foarte repede spre expluatsrea spațiului…iar,energía eléctrica se poate dobândi foarte ieftin.
      Hrana alternativa,Globalizarea ,Schimbarea Climatică,Cucerirea Spațiului masca si supraviețuirea in spații inchise …au un numitor comun-explustarea de noi resurse!

    • Si mie mi se par proiectele de „aviatie electrica” un fel de „intrecere socialista”. Totusi o bazdaganie de-asta ar putea fi o solutie pt. zboruri scurte pt. conectarea zgarie-norilor din centrele financiare cu aeroporturile, pt. cei foarte bogati si foarte grabiti.
      Raman o sumedenie de probleme tehnice de rezolvat, navigatie, stabilitate, rezolvarea cazurilor speciale (ce face un gandac de-asta in caz ca-i cedeaza un motor? mai e controlabil?), samd.

      1
    • Altair ăștia sînt o agenție poloneză de presă de aviație.
      Altair ăilalți au făcut Optistruct dar nu-s ei nici singurii, nici inventatorii, chiar dacă s-au poziționat devreme pe nișa asta.

  4. Zici ca i monitorul Novgorod :))). Dacă o sa aibă același succes nu e bine.

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *