Corveta – Flexpatrol 98 Stealth NG

Apropos de corvete… o propunere stealth a celor de la Saab, ca si urmas al clasei Visby, pentru darea la apa incepand cu 2025:

La un deplasament de doar 2400 de tone si o lungime de 100 de metri, corveta celor de la Saab va fi relativ compacta avand un echipaj de doar 80 de militari, dar producatorul o lauda ca fiind multirol, putand indeplini urmatoarele misiuni:

  • Anti-Air Warfare (AAW)
  • Anti-Surface Warfare (ASuW)
  • Anti-Submarine Warfare (ASW)
  • Land Attack
  • Mine Laying
  • Protect Sea Lines of Communication (SLOC)
  • Intelligence gathering
  • International operations
  • National Support

Nava atinge viteza maxima de 26 de noduri iar autonomia urca la 5000 de mile nautice cu o viteza medie de 15 noduri. Coca navei este confectionata din otel de rezistenta inalta la tensionare iar suprastuctura din plastic ranforsat cu fibra de carbon (Carbon Fibre Reinforced Plastics /CFRP).

Desi compacta, dispune de cateva elemente care ii garanteaza flexibilitatea multi-misiune:

  • Punte cu suprafata mare in coca de la pupa vasului, care permite: sistem de lansare mine, vehicule telecomandate (USV), mai multe barci pneumatice (RHIB), module de misiune containerizate.
  • Rampa de lansare-recuperare la pupa pentru 2 interceptori RHIB sau USV de pana la 11m lungime.
  • Punte si hangar pentru elicopter de 12 tone si/sau 2 UAV-uri cu decolare/aterizare verticala.
  • Module de misiune.

Producatorul mai promite si armament antiaerian cu lansare din celule verticale.

Derivatii familiei Visby

Alte date de pe pagina producatorului: Main specifications (appr.)

Ca tot avem in curs o procedura de achizitie pentru corvete noi, putem macar sa aruncam cu privirea la marii producatori, sa vedem ce mai exista sau urmeaza sa apara pe piata in afara de ceea ce ni s-a ofertat deja. Cine stie… poate iar se amana achizitia sau cineva se trezeste sa ceara peste cativa ani alte corvete alaturi de nou anuntatele fregate.

 

Marius Zgureanu

Share

38 de comentarii:

  1. Salut. Interesanta corveta, pacat ca sa nascut cam tarziu pentru noi.

  2. In imaginea cu detaliile tehnice spune ca si coca navei este facuta tot din structura usoara, tip sandwich, din fibra de carbon.

  3. La 60% din deplasament, are capacitati superioare LCS-urilor americane. Cu exceptia top-speed. E mai stealth si pariu ca iese sensibil mai ieftina. Diferenta ar fi ca asta este o macheta iar alea sunt pe apa (sau prin porturi la reparatii)
    Multe, multe suspine probabil se aud prin birourile US navy…

    • 🙂 Cam orice nava are capacitati superioare LCSurilor…

      • Toate mai putin fregatele noastre 🙂

        • Haha, ce-ati mai sarit la gatul ranitilor!
          Dar ce zici daca din pix, Independence Class devine o nava de operatiuni „light amphibious” ? Parca brusc ar deveni capabila si potrivita? are helipad cat casa, hangar, spatiu la greu pentru module de misiuni.
          N-au nevoie sa deplaseze mereu ditamai San Antonio (by the way: cu 2 tunuri de 30mm si 2 RAM) pentru o gramada de operatiuni costale.
          Freedom insa pare hopeless, doar sa faca cu ea ce zice Eroul mai jos.

      • That was mean.
        In alt ordine de idei, daca le-ar da LCS-urile israelienilor, astia ar pune pe ele 80-90 de VLS, 24 rachete antinava, 4-5 helicoptere, 2 F35, UAV, USV, UUV (cate 2 de fiecare), barocamera, echipament ptr. MCM. Si, in colt, 8-16 rachete balistice.

  4. Of , iarasi Saab ?! Pe astia nu-I mai satura D-zeu de noutati ?! Parca mai deunazi defilau cu Boeing la T-x-uri , acu se pun pe corvette …

  5. Vezi, poate le dai idei celor de la MApN să anuleze licitatia, că să poata participa și SAAB-ul la tara urmatoare.
    Serios am dubii privind utilizarea de structuri compozite la niste sărăntoci ca noi. Foarte eficiente dpv stealrh dar cu durata limitata de viață. Asta înseamnă că degeaba o tii doar in port și o vopsesti anual, de crapa plasticul… Pa pa, ramai in c*** gol. Nu uitati noi avem un serviciu nave de 40-50 de ani iar media de vârstă este pe la 30. Tarantulele, pe care eu le consider cele mai capabile nave aflate în serviciu făcură 27 28 de ani. In schimb o nava „de plastic” nu știu dacă rezista fizic dincolo de 20-25 de ani.

  6. Bun ! Corvetele-nimic ! Piranha – nimic ! Fifor a demisionat sa ajute partidul pe „aceasta” linie ? Cred ca se pot lua bani de la MApN si fara sa afle presa, imediat.

    • Anul acesta am platit 4 sisteme Patriot si 140miloane la piranha(deci pentru 35).Cred ca plata mare la Patriot a dat celelalte programe peste cap(am platit in vara un sistem de 700milione pentru anul trecut si nu stiu de ce urgent a mai trebuit sa platim 3 si nu 1.?…corvete nu cred ca mai facea nimeni de sarbatori.

  7. Cateva observatii legate de FlexPatrol 98:

    1) Se intorc la carena din otel si pastreaza suprastructurile din compozite. Sper doar ca au facut mai multe teste despre cum se comporta o suprastructura din compozite la impact, fragmentare, incendiu etc Stiu ca nu este acelasi lucru, dar asa ard compozitele: https://www.youtube.com/watch?v=UpgLDHhsh50
    Si inca una: https://www.youtube.com/watch?v=Fn5ujDD9P7U
    La ultima merita urmarit cum o sting, zic si eu…

    2) Pastreaza un raport lungime/latime undeva pe la 6,5 preferand navele mai late

    3) Si-au dat seama ca-i cam greu cu vanatoarea ASW fara elicopter organic

    4) Nu renunta la water-jets, nu e bine cand faci vanatoare ASW, acolo-s mai bune elicele cu pas mare pentru viteze mici

    5) Au renuntat la turbina pe gaz dar nu au adoptat propulsie hibrida diesel-electrica…

    6) In sfarsit, AA mai serios pe navele alea

    Am observat ca folosesc DNV Naval Rules.

    P.S. Doamne ce mi-ar placea sa inlocuim NPR-urile cu Visby

    • La al doilea videoclip, aia de pe nava de pompieri zici ca sunt platiti cu ora 😉

    • @#1 – tocmai ce am citit astazi despre tehnica ruseasca de stingere a incendiilor in regim de maxima urgenta (ma refer la cea aplicata spre exemplu in cazul Ekaterinburg); pare foarte eficace. In plus, daca ne uitam la raportul costului nava propriu-zisa vs echipare, nici costurile nu mai par asa de mari. Totusi este nevoie de investitii supimentare, dar oricum Iulian avansase deja ideea cuplarii cate unui system de stingere PD-50 (produs tot de suedezi btw) cu fiecare nava scandinava.

    • In prima faza, echipate NPR-urile cu ESSM (Mk56) si RAM, plus modernizare senzori si trecerea la 8 rachete antinava.
      Redusa suprastructura de la pupa si lasat loc mai mult pentru lansare de UAV.
      10-15 ani faci treaba cu ele.
      Apoi inlocuite cu Skjold dar cu un Mk56 ingropat in locul turelei de la prova si un RAM in spatele comenzii, oarecum intre trapele de lansare pentru rachetele antinava.

  8. “It’s very hard for a submarine to detect a waterjet vessel. It has a very different signature from a propeller-driven craft as it fades into the background. They’re also very good for making tight turns and fast stops, so they give a lot more manoeuvrability.”
    Asa zice un suedez care se ocupa de subiectul in cauza.
    https://www.naval-technology.com/features/feature49549/
    Visby e o nava stealth adevarata, atat ca semnatura radar, dar si IR.
    Si au reusit acest lucru folosind materiale composite.
    Vezi si ZUMWALT (suprastructura).
    MAPN sa ia ce-o vrea, numai sa ia.

  9. Nave din plastic?
    Vreau o flota de petroliere.

  10. Ce vor sau pot sa puna pe ea? Nu vad sa aiba VLS, nu vad rachete anti-ship, nu vad CIWS.

    Sunt curios cum se compara navele astea stealth. Cat de stealth sunt in practica. Si cum se compara astea composite vs otzel.

    • Cred ca sunt mai multe variante. oricum la cea care se vede in sectiune VLS-urile sunt langa elicopter, in hangar practic, iar rachetele snti ship se vad undeva mai in fata de botul elicopterului, cele 4 tuburi inclinate.

  11. Visby, semnatura IR, la min 1:50
    https://www.youtube.com/watch?v=ZK30zsBsD-Q
    Cum se spune, o imagine valoreaza cat o mie de cuvinte 🙂

  12. Asa mi-as dori sa vad culorile de camuflaj pe covertele noastre.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *