Apropos de corvete… o propunere stealth a celor de la Saab, ca si urmas al clasei Visby, pentru darea la apa incepand cu 2025:
La un deplasament de doar 2400 de tone si o lungime de 100 de metri, corveta celor de la Saab va fi relativ compacta avand un echipaj de doar 80 de militari, dar producatorul o lauda ca fiind multirol, putand indeplini urmatoarele misiuni:
- Anti-Air Warfare (AAW)
- Anti-Surface Warfare (ASuW)
- Anti-Submarine Warfare (ASW)
- Land Attack
- Mine Laying
- Protect Sea Lines of Communication (SLOC)
- Intelligence gathering
- International operations
- National Support
Nava atinge viteza maxima de 26 de noduri iar autonomia urca la 5000 de mile nautice cu o viteza medie de 15 noduri. Coca navei este confectionata din otel de rezistenta inalta la tensionare iar suprastuctura din plastic ranforsat cu fibra de carbon (Carbon Fibre Reinforced Plastics /CFRP).
Desi compacta, dispune de cateva elemente care ii garanteaza flexibilitatea multi-misiune:
- Punte cu suprafata mare in coca de la pupa vasului, care permite: sistem de lansare mine, vehicule telecomandate (USV), mai multe barci pneumatice (RHIB), module de misiune containerizate.
- Rampa de lansare-recuperare la pupa pentru 2 interceptori RHIB sau USV de pana la 11m lungime.
- Punte si hangar pentru elicopter de 12 tone si/sau 2 UAV-uri cu decolare/aterizare verticala.
- Module de misiune.
Producatorul mai promite si armament antiaerian cu lansare din celule verticale.
Alte date de pe pagina producatorului: Main specifications (appr.)
Ca tot avem in curs o procedura de achizitie pentru corvete noi, putem macar sa aruncam cu privirea la marii producatori, sa vedem ce mai exista sau urmeaza sa apara pe piata in afara de ceea ce ni s-a ofertat deja. Cine stie… poate iar se amana achizitia sau cineva se trezeste sa ceara peste cativa ani alte corvete alaturi de nou anuntatele fregate.
Marius Zgureanu
Salut. Interesanta corveta, pacat ca sa nascut cam tarziu pentru noi.
In imaginea cu detaliile tehnice spune ca si coca navei este facuta tot din structura usoara, tip sandwich, din fibra de carbon.
In asta, nu?
https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2018/11/FlexPatrol98_Kockums.jpg
pe pagina constructorului:
https://saab.com/naval/submarines-and-surface-ships/surface-ships/nextgenerationcorvette/
„The hybrid design with a reinforced steel hull, combined with a lightweight composite superstructure, enhances performance and reduces life-cycle cost. ”
„Hull – High tensile steel
Superstructure – Carbon-fibre”
Da. Ala era desenul. Oricum, schita cu VLS-ul in hangar ne ofera si noua o solutie pentru 22-uri care au si ele hangar pentru 2 elicoptere.
Se poate monta VLS-ul pe mijlocul navei iar elicopterul sa intre in hangar in babord.
Arata bine, bine…
La 60% din deplasament, are capacitati superioare LCS-urilor americane. Cu exceptia top-speed. E mai stealth si pariu ca iese sensibil mai ieftina. Diferenta ar fi ca asta este o macheta iar alea sunt pe apa (sau prin porturi la reparatii)
Multe, multe suspine probabil se aud prin birourile US navy…
🙂 Cam orice nava are capacitati superioare LCSurilor…
Toate mai putin fregatele noastre 🙂
Haha, ce-ati mai sarit la gatul ranitilor!
Dar ce zici daca din pix, Independence Class devine o nava de operatiuni „light amphibious” ? Parca brusc ar deveni capabila si potrivita? are helipad cat casa, hangar, spatiu la greu pentru module de misiuni.
N-au nevoie sa deplaseze mereu ditamai San Antonio (by the way: cu 2 tunuri de 30mm si 2 RAM) pentru o gramada de operatiuni costale.
Freedom insa pare hopeless, doar sa faca cu ea ce zice Eroul mai jos.
Independence, sau cel putin o parte din ele, vor deveni nave MCM – vanatoare de mine, dragaj etc
That was mean.
In alt ordine de idei, daca le-ar da LCS-urile israelienilor, astia ar pune pe ele 80-90 de VLS, 24 rachete antinava, 4-5 helicoptere, 2 F35, UAV, USV, UUV (cate 2 de fiecare), barocamera, echipament ptr. MCM. Si, in colt, 8-16 rachete balistice.
@ Eroul Bula ????? ..Dar numai in șantierul lui Bosânceanum ot Monaco
Of , iarasi Saab ?! Pe astia nu-I mai satura D-zeu de noutati ?! Parca mai deunazi defilau cu Boeing la T-x-uri , acu se pun pe corvette …
Vezi, poate le dai idei celor de la MApN să anuleze licitatia, că să poata participa și SAAB-ul la tara urmatoare.
Serios am dubii privind utilizarea de structuri compozite la niste sărăntoci ca noi. Foarte eficiente dpv stealrh dar cu durata limitata de viață. Asta înseamnă că degeaba o tii doar in port și o vopsesti anual, de crapa plasticul… Pa pa, ramai in c*** gol. Nu uitati noi avem un serviciu nave de 40-50 de ani iar media de vârstă este pe la 30. Tarantulele, pe care eu le consider cele mai capabile nave aflate în serviciu făcură 27 28 de ani. In schimb o nava „de plastic” nu știu dacă rezista fizic dincolo de 20-25 de ani.
Bun ! Corvetele-nimic ! Piranha – nimic ! Fifor a demisionat sa ajute partidul pe „aceasta” linie ? Cred ca se pot lua bani de la MApN si fara sa afle presa, imediat.
Anul acesta am platit 4 sisteme Patriot si 140miloane la piranha(deci pentru 35).Cred ca plata mare la Patriot a dat celelalte programe peste cap(am platit in vara un sistem de 700milione pentru anul trecut si nu stiu de ce urgent a mai trebuit sa platim 3 si nu 1.?…corvete nu cred ca mai facea nimeni de sarbatori.
Cateva observatii legate de FlexPatrol 98:
1) Se intorc la carena din otel si pastreaza suprastructurile din compozite. Sper doar ca au facut mai multe teste despre cum se comporta o suprastructura din compozite la impact, fragmentare, incendiu etc Stiu ca nu este acelasi lucru, dar asa ard compozitele: https://www.youtube.com/watch?v=UpgLDHhsh50
Si inca una: https://www.youtube.com/watch?v=Fn5ujDD9P7U
La ultima merita urmarit cum o sting, zic si eu…
2) Pastreaza un raport lungime/latime undeva pe la 6,5 preferand navele mai late
3) Si-au dat seama ca-i cam greu cu vanatoarea ASW fara elicopter organic
4) Nu renunta la water-jets, nu e bine cand faci vanatoare ASW, acolo-s mai bune elicele cu pas mare pentru viteze mici
5) Au renuntat la turbina pe gaz dar nu au adoptat propulsie hibrida diesel-electrica…
6) In sfarsit, AA mai serios pe navele alea
Am observat ca folosesc DNV Naval Rules.
P.S. Doamne ce mi-ar placea sa inlocuim NPR-urile cu Visby
La al doilea videoclip, aia de pe nava de pompieri zici ca sunt platiti cu ora 😉
@#1 – tocmai ce am citit astazi despre tehnica ruseasca de stingere a incendiilor in regim de maxima urgenta (ma refer la cea aplicata spre exemplu in cazul Ekaterinburg); pare foarte eficace. In plus, daca ne uitam la raportul costului nava propriu-zisa vs echipare, nici costurile nu mai par asa de mari. Totusi este nevoie de investitii supimentare, dar oricum Iulian avansase deja ideea cuplarii cate unui system de stingere PD-50 (produs tot de suedezi btw) cu fiecare nava scandinava.
In prima faza, echipate NPR-urile cu ESSM (Mk56) si RAM, plus modernizare senzori si trecerea la 8 rachete antinava.
Redusa suprastructura de la pupa si lasat loc mai mult pentru lansare de UAV.
10-15 ani faci treaba cu ele.
Apoi inlocuite cu Skjold dar cu un Mk56 ingropat in locul turelei de la prova si un RAM in spatele comenzii, oarecum intre trapele de lansare pentru rachetele antinava.
MK-56 VLS pe NPR-uri (Tarantul)? nu e putin cam mult?
Poate in MK-29 sau din asta oblic?
https://www.baesystems.com/en-us/product/adaptable-deck-launcher
Ar fi fost ceva sa le poata pune pe Tetal-uri…
As da jos turela 76mm de la prova si as inlocui-o cu un RAM.
In spatele ei, pe suprastructura aia mica, o teleoperabila cal 27-30mm ( nu ca n-as pune Millenium).
Inlocuite Styxurile cu 8 x ceva modern.
La pupa, demontata toata suprastructura aia, cu tot cu AK630, si inlocuita cu Mk56 (12 celule) amplasat pe punte, imediat in spatele cosului.
Pe puntea extinsa de la pupa, un helipad pentru un elicopter drona.
Si deja asa ai ajuns la 3/4 din costul unei nave noi….cred ca vrei schimbari prea radicale la Tarantule. Ar trebui sa te uiti la Haminna class intai si apoi sa iei ce se poate pe Tarantule
cam asa zic si eu…
Si un Mk 41 pe o barja tractata 🙂 . Scuze Cristi dar nu m-am putut abtine. Aia e o nava amplificatoare de forte, un lansator mobil (cum zice chiar MApNul) si cam atat tot.
NPR-urile sunt „consumabile”, cam la fel cu submarinele lansatoare de ICBM, lanseaza si apoi nu mai intereseaza pe nimeni ce se intampla cu ele…
Ei nu e chiar asa, dar trebuie sa intelegem ca rasboiul e joc de echipa mai ales pe mare. Tarantulele trebuie protejate de alte nave mai potente antiaerian, si de aviatie dar na, trebuie sa o ai intai.
Succes! 🙂 Eu nu ma bag la discutia asta…
“It’s very hard for a submarine to detect a waterjet vessel. It has a very different signature from a propeller-driven craft as it fades into the background. They’re also very good for making tight turns and fast stops, so they give a lot more manoeuvrability.”
Asa zice un suedez care se ocupa de subiectul in cauza.
https://www.naval-technology.com/features/feature49549/
Visby e o nava stealth adevarata, atat ca semnatura radar, dar si IR.
Si au reusit acest lucru folosind materiale composite.
Vezi si ZUMWALT (suprastructura).
MAPN sa ia ce-o vrea, numai sa ia.
Satelit. Pentru lovituri orbitale.
Tot ce am observat este ca navele dedicate ASW au ramas la elice si propulsie hibrida, nu sunt specialist cu patalama.
Altfel da, Visby a fost gandita sa fie stealth de la bun inceput. Compozitele par sa fie solutia, daca vrei stealth.
Si pentru ca veni vorba de Zumwalt, un articol care explica putin cum sunt facute suprastructurile la distrugatorul american: https://www.compositesworld.com/articles/ddg-1000-zumwalt-stealth-warship
Nave din plastic?
Vreau o flota de petroliere.
Ramming speed!!!
https://www.youtube.com/watch?v=WXh1tW16V-8
Ce vor sau pot sa puna pe ea? Nu vad sa aiba VLS, nu vad rachete anti-ship, nu vad CIWS.
Sunt curios cum se compara navele astea stealth. Cat de stealth sunt in practica. Si cum se compara astea composite vs otzel.
Cred ca sunt mai multe variante. oricum la cea care se vede in sectiune VLS-urile sunt langa elicopter, in hangar practic, iar rachetele snti ship se vad undeva mai in fata de botul elicopterului, cele 4 tuburi inclinate.
Visby, semnatura IR, la min 1:50
https://www.youtube.com/watch?v=ZK30zsBsD-Q
Cum se spune, o imagine valoreaza cat o mie de cuvinte 🙂
interesant si filmul care vine dupa de la Real Engineering – despre cum submarinul Gotland class a invins flota de protectie a portavionului Ronald Reagan si l-a „scufundat” in war games.
https://youtu.be/saCdvAp5cow
Uimitor. Daca si la radar stealth e tot asa, ai un as in maneca poti sa te apropii foarte mult nesimtit.
Asa mi-as dori sa vad culorile de camuflaj pe covertele noastre.