Pentru ca este aproape sigura transformarea programului national TBT 8×8 intr-o achizitie de import, dupa ce UM Bucuresti si Automecanica Moreni vor fi «eliminate » din peisaj, ne propunem sa vedem costurile unui program de inzestrare cu transportoare blindate, luand cateva exemple din ceea ce fac altii. Vom da preturile estimative ale unora dintre vehiculele care ar putea intra in competitie pentru achizitia MApN.
Polonezii care capitalizeaza pe productia Rosomak 8×8 sub licenta AMV Patria, au semnat in 2012 un contract de 630 mil. euro pentru 200 de exemplare, ceea ce ar insemna un pret de 3,15 mil.$ per exemplar, fiind vorba in principal de o versiune de lupta a infanteriei si nu transport (APC). Au trecut insa 4 ani de atunci si preturile au mai crescut putin… contractul pentru Arabia Saudita urcand pretul/vehicul la 6 mil.$, evident in alta configuratie.
Danezii au semnat in decembrie 2015 un contract in valoare de 662 mil.$ cu General Dynamics pentru achizitia a 309 transportoare blindate (APC) Piranha 5. Asta inseamna aproximativ 2,2 mil.$ per exemplar, un pret relativ redus (vorbim de o versiune echipata pentru transportul trupei) si cel mai probabil reprezinta pretul vehiculului la poarta fabricii.
Un alt caz interesant de urmarit este competitia pentru achizitia lituanienilor a unor vehicule 8×8 in versiune MLI (IFV), echipate cu tun cal. 30mm si rachete ghidate antitanc, dar si cu protectie superioara. Boxerul german dar si Stryker-ul celor de la GDLS ajungeau in aceasta varianta la un pret de 4,8 mil.$ / masinarie echipata (pret in varianta destinata US Army). Au fost vizate 84 de vehicule in cadrul unui contract ce totaliza impreuna cu echipamente aferente 599 mil.$.
Spania a relansat in 2015 un RFI care prevede productia a 400 de transportoare blindate 8×8 in configuratie MLI (IFV), totul la un pret estimat de 1,67 mld. $ (1,5 mld. euro), contractul de 99 mil.$ pentru dezvoltarea unui prototip fiind acordat celor de la GDELS – Santa Bárbara Sistemas. Asta ca sa se stie si cat costa dezvoltarea unui prototip de transportor 8×8, nu suma de rasul curcilor cheltuita pana acum pentru TBT 8×8, pe care unii aveau si tupeul sa-l numeasca program de dezvoltare (sau sumele cheltuite pentru SAUR1 si SAUR2)!
Si, ATENTIE, cercetarea-dezvoltare este platita de statul spaniol, clientul, si nu de fabricant!
Si ca sa ajungem la celebrii parteneri impusi in programul TBT 8×8 alaturi de UTI, Iveco-Oto Melara (Finmeccanica), acestia vor livra catre fortele terestre italiene un nou lot de 381 de vehicule Freccia 8×8 multirol, pentru suma de 2,9 mld. $ si livrari intinzandu-se pana in 2024. Vehiculele, destinate a echipa o brigada, ar putea fi echipate si cu noul motor dezvoltat pentru Centauro, iar interiorul este digitizat, variantele de configurare fiind: lupta/sprijin cu foc, antitanc, mortier, punct de comanda si recunoastere. Acesta reprezinta un al doilea lot, primul lot de 249 de vehicule fiind finantat de Min. Industriei.
Ajungem in fine si la una dintre cele mai interesante competitii, si anume “Australia’s Project Land 400”, evaluata la un total de 7 mld.$. In “Phase 2” se are in vedere echiparea australienilor cu 225 de vehicule configurate majoritar pentru recunoastere prin lupta: reconnaissance and counter-reconnaissance (129), command and control (26), joint fires (8), surveillance (17), ambulance (15), repair (20) and recovery (10). Un exemplu de competitor, alaturi de Boxer, este versiunea Patria/ BAE Systems Hagglunds AMV35, echipata cu o turela E35 cu tun automat si alimentare duala cal.35mm. Competitorii vor furniza fiecare cate 2 prototipuri pentru evaluare, in valoare de 7 mil.$ fiecare.
In faza 3, australienii vor achizitia a 450 de vehicule senilate de lupta a infanteriei, care sa inlocuiasca actualele M113AS4.
Pretul total al achizitiei (225 de transportoare pe roti si 450 de MLI-uri) se ridica la 7,1 miliarde de dolari !!! Adica un pret mediu per vehicul de 10.5 milioane de dolari.
Pretul sperie, fiind insa vorba si de echipamente aferente dar si de formare, asimilare in productie si mentenanta locala dar si de costurile de exploatare pe intreaga durata de viata a lotului de vehicule. Mentenanta pentru 20-30 de ani poate depasi dublul costului de achizitie al unui vehicul militar nou, fiind chiar mai importanta decat costul de achizitie initial.
Si in final, ca sa ajungem si la un vehicul blindat 4×4, potential inlocuitor al TAB-C79, sa aruncam o privire la contractul canadian pentru livrarea a 500 de vehicule blindate 4×4 Commando Elite TAPV (Tactical Armoured Patrol Vehicle) de catre Textron. Contractul ar putea fi suplimentat cu inca 100 de vehicule, care ar costa 534 mil.$, mentenanta aferenta pentru primii 5 ani fiind evaluata la alti 105 mil. $.
Le urez mult succes celor (din MApN si nu numai) care isi inchipuie ca inlocuirea a 800 de transportoare blindate 8×8 ale fortelor terestre, cifra revizuita ulterior spre 600, va fi un fleac, mai ales daca macar o parte din productie si mentenanta nu vor fi integrate in tara! La fel pentru inlocuirea lui TAB-C79, ca sa nu mai vorbim de ceea ce inseamna finantarea corecta a unui program national de dezvoltare a unor sisteme de arme!
PS „Clinciul”, intr-un astfel de program, nu este neaparat achizitia in sine si banii aferenti acesteia ci – mult mai important – contractul de mentenanta al flotei. In cazul majoritatii tehnicii de lupta moderne intretinerea pe durata prognozata de explotare costa de 2-3 ori mai mult decat achizitia si din experienta noastra trecuta cunoastem preferinta MApN pentru intretinerea in afara Romaniei (Gepard, trimis cu trenul in Germania, TPS 79R (cica fabricat in Romania ) , trimis cu vaporul in SUA, etc).
Astfel o achizitie facuta fara minte, sau dimpotriva cu prea multa …minte, de catre baieti prea destepti pentru binele nostru, ar putea face ca in perioada de dupa intrarea in exploatare sa ne trezim cu o parte din parc tras pe dreapta datorita costurile prohibitive cu intretinerea.
Marius Zgureanu
Surse:
http://www.army-guide.com/eng/product1296.html
http://snafu-solomon.blogspot.fr/2015/12/denmark-has-placed-order-for-309.html
Citeste si:
Coruptia si birocratia a pus pe butuci inclusiv industria noastra de aparare si in curand ii va da si lovitura de gratie, dupa cum se misca lucrurile in tara asta.
TBTul o sa se faca la noi. In ultimul interviu au zis ca o sa il scoata pe piata in 2018, ceea ce pare un plan realist.
Oricum nu avem bani sa cumparam tot ce ne trebuie, deci trebuie sa le facem aici..
Ai un link?
Apropo, nu stiu daca imi aduc bine aminte sau poate doar am visat, dar parca citisem ca Saur 2 era undeva la 600.000 de coco europeni.
Am pus eu mai jos link-ul cu interviul de la ProPatria. El a zis ca pana la sfarsitul lui 2018 va iesi pe poarta unei fabrici din Romania, nu neaparat Moreniul(sper sa da), primul model de TBT 8×8 perfect functional, iar apoi 4×4. Sper sa iasa bine de data asta, iar partea ‘luminata’ a armatei romane sa triumfe in fata celei ‘intunecate’ (a se intelege spagari). 🙂
Unul dintre consilieri lui Basescu declara acum cateva zile la Digi 24 ca romanii nu sunt prosti de fel, dar mult prea hoti si tradatori! Are perfecta dreptate!!! 🙂
Si cum ar putea sa fie fabricat un TBT local, daca Moreni/UMB nu sunt implicate? Vine un mare producator si face o investitie greenfield pentru o uzina?
Ca hala aia pe care o pregateau cei de la UTI era probabil pentru strans cateva suruburi si sters praful…
Nu stiu ce sa zic. E posibil sa fie implicati mai multi parteneri romani in proiect. Traim si vedem, insa de preferat este ca integratorul sa fie Moreniul.
PS Iti aduci aminte de Basescu cand insista pe Mizil si Renault? Poate asta e sparla! 🙂
Ca si integrator cu experienta, exista si Aerostar Bacau, specializati pe LAROM si alte nebunii. Pentru integrat vehiculul si echipamentele/senzorii intr-un „core” digitizat, cred ca bacauanii au cea mai multa experienta.
Moreni/UMB ar trebui sa fie cu asamblarea finala si anumite componente/echipamente, alaturi de sasiu. Nu cred ca exista optiune cu mai multa experienta si competente, cu exceptia unui centru construit de la zero de un producator de talie internationala, care sa deschida o filiala locala. Dar atunci ar trebui cheltuite cateva mld. de euro, pe modelul prezentat in cazul australian, spre exemplu.
Ramane problema cercetarii, care la noi cam scartaie… Solutia pe termen scurt ar fi crearea unui centru de excelenta in cercetare pe nisa vehiculelor, aducand la un loc Academia Tehnica Militara, universitati civile, ACTTM, firme private (posibil Dacia, Ford sau entitati mici specializate) si poate niste birouri ale unor firme din cadrul Romarm.
Si eu cred ca un joint venture intre potentiali parteneri romani, publici si privati + o colaborare cu un mare partener strain, poate duce la crearea unui TBT excelent, creand astfel poteca(oportunitatea) unor alte eventuale proiecte militare si civile, ca de exemplul mult trambitatul si doritul tanc romanesc si nu numai! 🙂
priviti ce zice SECRETARUL DE STAT al MAPN-ului despre ACHIZITII:
„Departamentul de achizitii al MApN- isi doreste o colaborare cat mai buna cu industria nationala de aparare” (min. 6,20 – din link)
https://www.facebook.com/hashtag/%C3%AEnzestrare?source=feed_text&story_id=560298507467497
TIPU ASTA… SECRETARU DE STAT… declara ca transportorul 8×8 va iesi de pe portile unei fabrici din Romania ( min 7,50)
Om trai si om vedea, deocamdata nu s-a transpus nimic in practica. Uzinele someaza, neprimind nici macar vehicule in revizie, iar in unele cazuri nu s-au primit salariile de luni bune.
In plus, cei de la MApN incearca sa-si extinda propriile ateliere ca sa nu mai trebuiasca sa trimita tehnica la revizie in uzina, cel putin pentru primele niveluri de mentenanta. Ceea ce nu e chiar un lucru rau, insa asta elimina tot mai mult contributia uzinei la ciclul de mentenanta.
iar filmul asta ESTE CU IAR-93:
ORAO vs POSOHE vs YAMAHA
https://www.youtube.com/watch?v=YL7xT1edcls
2004
NU MAI VREM TBTuri 8×8 DE CATEGORIA PANĂ!!!(@20t) SĂ FIE TREBURI SERIOASE DOMLE”… MĂCAR 25 TONE GREUTATE!!!
„Afacerea australiana” mi se pare cea mai buna.
La senilate, Puma pare a fi castigator sigur.
Cred cs şi ăstora din armată tot afacerea australiana li se pare cea mai interesantă, la 7 milioane de parai maşina.
nici aia australiana nu cred sa ajunga chiar la 7 mil./bucata, fiind vorba de pretul de constructie a prototipului, insa pana facem noi achizitia, s-ar putea sa mai urce 🙂
Apropo de posibilitatea de a experimenta @Marius …
Iata o „jucarie” din Noul URSS care la nivel declarativ vizeaza piata civila. Asa si trebuie la nivel declarativ !
(Asta nu invatam noi romanii ! O industrie care poate dota armata nu este o industrie EXCLUSIV militara ci o industrie civila cu capacitati de productie CONVERTIBILE si DE CONVERSIE a productiei INCLUSIV in scopuri militare ! Nu de alta, dar nu o poti mentine rentabila intr-o civilizatie a cererei si ofertei.)
Revenind insa la „obiectul” pe care vreau sa-l supun atentiei, cred ca „Atelierul lui Bula” si nu numai, ar putea broda o „jucarica” si mai „ghidusa” ca in fond „Sherp”-asul sovietic nu detine vreo noutate absoluta ci doar e produsul unei imaginatii cu „piesele de pe piata” …
http://www.gizmag.com/sherp-atv/41755/
http://sherp.ru/en/sherp/
Pariu, ca ,nici in 5 ani, nu vom avea transportoare.Vor cadea guverne, ministrii ai apararii, proiecte si multe vorbe nu fapte.
Daca ati fi citit interviul secretarului de stat ,insarcinat cu inzestrarea din min.ap.,ati fi aflat ca programul transportorul blindat va fi finantat si,se asteapta ca primele prototipuri pregatite sa intre in productie deserie[4 ori 4,si 8ori8] in anul 2018.[ultimul nr. din obs.militar,si in emisiunea PRO PATRIA].
Materialul a fost scris inaintea interviului, iar interviul reprezinta doar o declaratie de intentie, similara cu alte cateva zeci de declaratii facute din 2009 incoace… program TBT, produs strategic national, etc.
Pana la urma, singurele achizitii palpabile sunt Piranha IIIC si Panhard PVP, urmand sa mai cumpere un lot de Piranha specializate anul acesta.
Vom vedea ce va fi pana la urma…
Pt ca TBTul sa existe in 2018 ar trebui inceput acum, ori deocamdata nu s-a miscat absolut nimic, de bla-blauri sunt satul…
Pai cine a zis ceva de TBT? 🙁 A zis omu’ ca o sa fie un 8×8 si la cum s-a exprimat clar nu pare a fi Moreniul, probabil aleg un model deja existent si fac un simulacru de asamblare in RO ca sa zicem ca producem in continuare transportoare … macar de ar merge pe modelul polonez …
O sa cumparam piranha
Cobe care esti! 🙂
Indiferent ce variantă va fi… fie că producem local de capul nostru… fie că producem în colaborare cu un partener străin… fie că cumpărăm gata la cheie Piranha 4… să fie de data asta un TBT de măcar 25-26 tone greutate(dacă se mai vrea neapărat și amfibiu), ceva mai serios așa… să nu fie iar de categoria pană ca Saur 2, Stryker sau Piranha III C…. :/
Ce faci, domne? Vrei să le strici comisioanele? Păi e frumos?
Nu am sunt jurist, dar in tara asta nu sunt legi care sa apere interesele statului roman in astfel de „afaceri”? Prin stat inteleg „prostii” astia care mai traiesc muncind si platind impozite, nu din comisioane .
Poate daca nu baga bani si nu vor face comenzi in industria de aparare locala de voie ,o pot face de nevoie.
Legi care suna cam asa: subminarea economiei nationale, cerrea si obtinerea de foloase necuvenite, etc.
@dan faptul ca prin stat intelegi ( ca si mine) „prostii” astia care mai traiesc pe aici, nu inseamna ca si califica intelegerea la realitate… cai mai exista unii care prin stat inteleg posibilitatea jafului nelimitat si prostituarea fara limite morale…
stateam si ma gandeam ( acuma cu taraboiul cu senatul si cu antenele si cu mutu’) ca romanii acu 2000 de ani erau mai avansati in sensul in care erau tribunii plebei care aveau drept de veto in senat la vreo lege asa mai ghidusha, si daca nu era respectat veto-ul respectiv se lasa cu mardeales la adresa senatorilor in cauza :)) poate ar fi bine sa reinviem vechile obiceiuri……. in alta ordine de idei, daca s-a ajuns ca pana si dom’ pres’ sa ziCA CA o decizie judecatoreasca definitiva e o chestiune administrativa banala ( mai ales fiind vba de recuperarea unei sume MARI de bani) la ce sa ne asteptam la chestiuni de bun simt gen industria romaneasca de aparare samd… produs local, offset, mentenanta si service local samd… ar trebui pusa problema invers: daca vreti sa anticipati cam ce o fi, luati si voi si calcul si cele mai proaste, ilogice si paguboase variante… veti avea surpriza sa constatati ca una din ele aia va fi
Si eu ma gandeam ca faza cu “antenele“ e prea
banalizata de unii gen presedentia, si prezentata
drept catastrofa de altii, adica gasca de…., numita
parlament.
Ar trebui tratata simplu, ca punerea in aplicare a unei hotarari judecatoresti definitive si atat.
imperiul roman a fost o super putere mai ales administrativa…la ei taxele se luau cu sabia daca nu plateai. iti luau casa, iti luau pamantul, te vindeau in sclavie si cumva tot iti plateai datoria la stat…si la noi se boceste la tv si cu circ in parlament….se roteste traian in mormant
Si garda pretoriana mai impartea unori pedepsele decretate de noi aranjamente politice 🙂
ca cetatean al Republicii ( ca la acvea perioada ma refeream) f.f. rar existau derapaje dinastea… daca nu iti plateai taxele erai decazut din drepturi. dar nu erai vandut ca sclav sau condamnat FARA PROCES cu jurati etx, proces in forum adica PUBLIC. iar aia cu garda pretoriana era mai tarziu, vina mea ca nu am scris perioada 🙂
oricum sa-i ia dracu pe toti nenorocitii astia si sa-i mance frantzu 🙂
D’aia a si desfintat constantin garda pretoriana dar asta era deja spre final
Bre… vaz ca vreti sa scoateti TABC-u’… Bun! Cu cine trebuie sa vorbesc sa parcheze la mine si la varu’ Bula cate unul in curte? Doar carcasa si motoru’ , nu avem nevoie de cai, pistoale si femei goale… Cu expertiza lu’ Bula in materie de flex / blindaje/ motoare si umilele mele cunostinte de electronica / soft va garantez ca scoatem o drona terestra de mor americancii si rusnacii de ciuda… Doar cu ce este pe piata civila in materie de soft / electronica, nu trebuie mai mult….
Din harbu’ ala putem scoate foarte usor o superbomba ghidata fibra optica / radio, la fel de bine un „magarush” care sa transporte in locuri sensibile munitie / armament / hrana, la fel de bine un cercetas care sa patrunda unde pifanteru’ considera ca nu prea il lasa pipota, chiar si cu mitralierele din dotare poate fi un sprijin pentru pifanteri….
Bingo 🙂
Si din TABC si din sasiul de MLVM, cu motorizari mai bune, se pot obtine drone-magarusi pentru transportul munitiei sau evacuarea de raniti.
Pentru transport de munitie trebuie prevzute cu un sistem semiautonom de navigatie, mai precis, sa aiba incarcate in memorie coordonatele punctelor de incarcare a munitiei si ale amplasamentelor de artilerie (cea tractata).
Dronele trebuie sa urmeze automat sistemele de artilerie autopropulsata (inclusiv MLRS) de la o distanta de siguranta dar fara a le scapa din ochi (sisteme de observatie CCD/IIR plus sistem de recunoastere a vehiculelor), cu capabilitati de a se masca in teren.
Chemarea pentru alimentarea sistemului de artilerie s-ar face prin radio sau semnale optice, in rest functionand radio silence intre piesele de artilerie si magarusi.
Dupa livrarea intregii cantitati de munitie de la bord, dronele-magarusi se vor indrepta singure spre punctele de realimentare, avute in memorie.
Pentru protectie, pe langa sisteme de mascare clasice (vopsea,plase de camuflaj) magarusii vor trebui dotati si cu lansatoare de chafs&flares, plus o teleoperabila mica, cu 7.62 si 1-2 rachete antitanc actionata automat.
Nea @Bula …
Trage mata cu ochiul la „magarusul” asta din Noul URSS :
http://www.gizmag.com/sherp-atv/41755/
http://sherp.ru/en/sherp/
asta e vehicul specializat, n-o sa-l comande nimeni in loturi mari, cred eu… cam ca si vehiculul de interventie al celor de la Ghe-O.
Luat ca atare da !
Totusi … Este vorba de conceptul in sine care poate fi adaptat. Ganditi-va ca aveti un sasiu la care se poate adauga o alta caroserie.
Conceptul este intalnit la buldo-escavatoarele frontale tip „BOBCAT” care sunt niste „jucarioare” cu roti de doar 500 – 600 mm in diametru (Rotile de la Sherp au 1600 mm in diametru.) si construit pentru cu totul alte „misiuni”.
In afara de conceptul transmisie-directie ce altceva are in comun un „Bobcat” si „Sherp” ?
Nimic !!!
Ganditi-va la concept ca o bucata de plastilina pe care o adaptati si la care adaptati „alte bucati de plastilina” !
Deplasarea pe teren accidentat si moale este specifica atat vehiculelor tip „Sherp” sau „Ghe-O”, buldo-escavatoarelor frontale tip „Bobcat” si vehiculelor de tip militar de tip APC. Deci … ???
@Marius Zgureanu poti spune ca orice vehicul blindat (si in speta tancurile) nu au provin si nu au nimic in comun cu tractoarele pe senile si tractoarele universale pe roti ?
eu am spus exact ce am scris, nimic mai mult…
Deci Sherp nu este un demonstrator tehnologic care poate fi adaptat la misiuni militare chiar daca in varianta actuala pare o simpla jucarie facuta de fanii off-road ?
Deja vrei sa-i pui pe astia sa scoata bani de la catedrala…. ori cu asta nu faci nimic, astia nutzica dau bani nici de inmormantare dar sa faci tu drone cu tot ce zici tu…
Eu ziceam de o customizare minima pe post de drona… cu costuri cat mai mici… adica exact cu ce are ca armament din fabrica + ce gasim in comert in materie de teleoperare cu schimbari de frecvente si alte alea…Nu ai sa vezi bani nici pentru ceva nou de la astia, dar sa ferchezuiesti un harb ca TABC-u’….
Eu as merge pe ideea cate un TABC-drona din asta la fiecare pluton de infanterie… pe post de sprijin cu foc, transport pe distante scurte armament / munitie / hrana, cercetas in zone in care nu prea iti vine sa intri, si cel mai bun pe post de bomba ghidata… Iti dai seama cam ce inseamna sa patrunda unul din asta cu macar 500 kile de exploziv in dispozitivul inamic ? Exact ca in Iraq sau Afganistan… Macar 100 din astea detonate in primele 2 zile de razboi si le scoti din cap la ivani ideea de „galop de sanatate” pana la Bucale…
Dany, pentru distrugerea tancurilor si altor vehicule nu folosesti un TABC, chiar si modificat, cu lucruri mai subtile: https://www.youtube.com/watch?v=O7I6bnOFsZ4
Imagineaza-ti scula asta cu un skeet in mijloc, orientat sa traga un EFP in sus, cu senzori CCD/IIR si biblioteca de tinte.
Apoi imagineaza-ti un roi de asemenea jucarii asteptand mascate prin vegetatie sau printre raramaturi sau pe sub masinile parcate prin zona, asteptand sa se apropie coloane sau vehicule izolate ale adversarului.
Care crezi ca ar fi rata de supravietuire a unui vehicul, chiar si tanc, cu 1-2 EFP-uri trase de jos in burta? Cate ar reusi sa distruga inainte de a ajunge sub vehiculele lor.
Evident, masinutele vor trebui sa lucreze autonom, avand capacitate de recunoastere a vehiculelor. In felul asta anihilezi bruiajul advers pe comunicatiile tale.
Stii foarte bine ca sunt ahtiat dupa tehnologie… la o tara normala sunt de acord 200% cu tine…dar la un pseudo stat ca cel romanesc nu ai ce sa ceri cand este vorba de bani… Astia viseaza doar catedrale sa le cante popa la ureche si daca nu sunt antenele, apoi nimic nu ie* … Noi trebuie sa luam in calcul intotdeauna varianta in cazul in care astia nu dau niciun ban si doar pun betze in roate… De aia zic in primele 2-3 zile de razboi sa-i tai pofta de razboi lui ivan cu cateva jucarii din astea ghidate incarcate cu minim 500 kg de exploziv… Da’ nici nu trebuie sa distruga vreun tanc, cand vor vedea ciolovecii ca din prima zi au parte de bombe pe roti cu putere dubla sau tripla fata de ce ofera ciuhabii , io* zic ca le trece pofta de razboi…. De felul meu sunt un om practic, rar imi scoate cineva cativa pomneti din buzunar…, cat draqu’ o sa coste un kit de ghidare din ala comercial si smekerit dupa… armata asistatilor sociali sigur gaseste prin depozite macar cateva zeci de tone de exploziv ca sa doteze dronele astea….
ideea de plecare e asta, pentru ce zici tu:
https://www.youtube.com/watch?v=wVSxUshlSzM
Da, ei au folosit prima data asa ceva.
Dar pentru distrugerea de tancuri acum poti folosi vehicule mai mici, cu am postat mai sus, care pot rezolva problema mai usor, cu un simplu skeet.
asta e o noua abordare, nu chiar asa noua, pentru sprijin al infanteriei cu vehicule remote-controlled/autonome:
http://www.altair.com.pl/news/view?news_id=18714
Cred ca nemtii au inventat doar o modalitate mai eleganta de a face ceea ce rusii faceau cu cainii.
Apropo de roboti, drone, high-end s**t. 🙂
Daca schimbi motorul la TABC di MLVM… cu un deutz de 270 hp sau ceva de 300-320hp…. obtii un tab de cercetare fff interesant.
Suplimentezi blindajul…. ca sa reziste la 12,70mm (valabil si la MLVM) chiar daca pierzi calacitatea de traversare a raurilor…
La MLVM un motor de 300ho e obligatoriu in zona montana ptr o mobilitate mare
http://www.tvrplus.ro/editie-pro-patria-415988
Pai omul asta zice altceva, ca il fac in Romania si e gata pana la sfarsitul lui 2018. Adum Dumnezeu stie ce si cum! 🙂
De sunat suna frumos: 8×8 si 4×4 autohton in 2-3 ani, corvete multi-rol, inca un batalion de Jderi… Mhmhmh, incep sa ma-nbujorez. ☺ 😉 Acum eu zic sa nu ne tinem respiratia, ca pana acum doar de minciuni am avut parte.
In orice caz, de observat ca a evitat sa confirme planuri de achizitie pentru o naua escadrila.
Dupa parerea mea ar trebui facut tot ce se poate ca un asemena vehicul sa poata sa fie dezvoltat in tara in parteneriat cu alte firme de profil din afara.
In paralel nu ar fi rau, cum s-a mai zis pe acest site, sa se faca o lista ( cum iar am mai vazut aici) cu ce vehicule sunt in parcul armatei si sunt trase pe dreapta sau clar depasite…si in ce mod pot sa fie ele upgradate sau transformate in vehicule ( chiar si de alt tip) care sa fie utile armatei. La cum decurg lucrurile pe langa noi nu cred ca ne mai putem permite sa visam la achizitii de tehnica de lupta care sa astupe necesitatile in orizonturi de timp medii sau mari. Cred ca asa sta treaba si cu tancurile TR 85 si cu avioanele IAR 99…, ar trebui sa se scoata maximul posibil de la ele. Nu are rost sa ne amagim ca in 10 ..15 ..20 de ani, o sa achizitinam, Leopard sau F35 ..etc…, necesitatile pe teren pot sa apara in doi trei ani .. Ideal ar fi ca tot ce se are in vedere la achizitii in viitorul ceva mai indeparat sa fie dublat pentru viitorul apropiat de asemena programe de reabilitare a tehnici de lupta. Acum stiu, usor de zis, probabil greu de facut…bugetul pare sa scartaie doar la auzul unor asemenea propuneri:).
Mihai Eminescu
Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie
Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?
Braţele nervoase, arma de tărie,
La trecutu-ţi mare, mare viitor!
Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul,
Dacă fiii-ţi mândri aste le nutresc;
Căci rămâne stânca, deşi moare valul,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Vis de răzbunare negru ca mormântul
Spada ta de sânge duşman fumegând,
Şi deasupra idrei fluture cu vântul
Visul tău de glorii falnic triumfând,
Spună lumii large steaguri tricoloare,
Spună ce-i poporul mare, românesc,
Când s-aprinde sacru candida-i vâlvoare,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Îngerul iubirii, îngerul de pace,
Pe altarul Vestei tainic surâzând,
Ce pe Marte-n glorii să orbească-l face,
Când cu lampa-i zboară lumea luminând,
El pe sânu-ţi vergin încă să coboare,
Guste fericirea raiului ceresc,
Tu îl strânge-n braţe, tu îi fă altare,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Tânără mireasă, mamă cu amor!
Fiii tăi trăiască numai în frăţie
Ca a nopţii stele, ca a zilei zori,
Viaţa în vecie, glorii, bucurie,
Arme cu tărie, suflet românesc,
Vis de vitejie, fală şi mândrie,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc!
O sa luam niste jafuri chele pe care le vom scoate la parada sau mai rau second-handuri
Bre, sa o dea in mama ei de treaba, daca au sute de milioane de euro de bagat intr-un an in frecatele alea, e chiar nesimtire sa spui ca nu ai 100 de milioane pentru TBT.
Offtopic: NATO Warns Turkey; No Support if You Start a War With Russia https://www.superstation95.com/index.php/world/912
cum au inceput sirienii din SAA ,sa orbeasca rachetele TOW,cu colivia de pasari. http://www.liveleak.com/view?i=dce_1455832557
cateva ganduri …..
* tunul rheinmetall aa 37 mm s-a fabricat din 1939 pina in 1979 …..scos din serviciu in 1992 …
(vezi filmul portile albastre ale orasului …) cam asa si cu elicopterele puma 40 de ani de serviciu …
https://ro.wikipedia.org/wiki/Tun_antiaerian_Rheinmetall_calibru_37_mm_model_1939
** daca tot avem licenta de DAC bine ar fi sa facem niste MRAP pe sasiu de DAC , intr-un razboi viitor consumul de blindate va fi urias …
https://en.wikipedia.org/wiki/Kamaz_Typhoon#4x4_Family.5B7.5D
*** in cazul unui razboi daca nu fabricam TAB/TBT in tara vom pati ca iranieini …
https://en.wikipedia.org/wiki/BTR-90
sa auzim de bine !
Ionica da de unde rheinmetall pana in 79
Uzina Astra unde s-a facut tunul a fost printre primele care au fost demontate si duse in urss, si pana atunci fabrica a fost bombardata la greu cred ca din 43 incolo
Din 1938, tunul vickers/resita de 75 s-a facut tot la Astra Brasov nu stiu de ce il stim noi ca „resita”
Dupa 23 august, liniile alea au fost printre primele care „au plecat” spre est
In 45 cand a repornit fabrica, au schimbat profilul fabricii, intai au inceput cu material rulant, scule, apoi din ea s-au desprins steagul rosu si rulmentul
Tunurile – bateria de la Baneasa care ai vazut-o in film, nici nu cred ca avea toate tunurile astra ci si originale
In anii 80 au incercat sa faca alte tevi ca si cele facute in 1940, teava avea ghintuirea si cu pas si cu inclinarea variabila, varful loviturii descria suprafata unui con cand se misca in interiorul tevii, erau cele mai precise de departe din ce am vazut eu
Numai ca nu au reusit sa le faca, nu au reusit sa faca nici macar piese mici gen penele de la inchizator cu industria din anii 1980 – ba se rupeau ba nu erau suficient de elastice si se bloca incarcatorul in manson, sau tineau cateva rame si gata – nici macar o pana de cativa cm lungime nu am mai fost in stare sa facem daramite un tun intreg
Nu am avut nici atunci cine stie ce industrie din pacate
Acuma si aia cata a fost, au dat-o pe nimic la diversi care au furat cat au putut si apoi le-au dat la „fer” si le-au vandut apoi terenurile
http://anticariatbazar.ro/titluri/Eficacitatea_sistemelor_de_artilerie_antiaeriana_de_calibru_mic/Octavian_Ureche/
din cartea de mai sus reiese INDIRECT ca pe linga faptul ca s-au facut targeri comparative Rheinmetall 37 mm versus NN-30 mm urss s-a ajuns la concluzia ca intra mai putina manoper la NN-30 , eu asa tin minte , si m-am gandit ca s-au mai construit pe sest …
http://www.roaf.ro/ro/cer_senin/arhiva/2011/cer%20senin%204/files/search/searchtext.xml
54 cer senin nr. 4 (117) 2011 w w w . r o a f . r o artilerie {i rachete a.a. – prezent cu o încadrare de 11 ofiţeri, 2 maiştri militari, 2 subofiţeri,1 angajat civil şi 91 de militari în termen, la data de 24 noiembrie 1969, prin ordinul marelui stat major nr. pr 0672, se înfiinţează divizionul 46 artilerie antiaeriană mixt, având în dotare 8 tunuri a.a. ks 19 de calibrul 100 mm şi 12 tunuri a.a. rheinmettal de calibrul 37 mm. anul 1970 marchează intrarea în operativitate şi prima aplicaţie cu trageri de luptă în poligonul capu midia, iar anul 1978, ca urmare a rezultatelor obţinute în pregătirea pentru luptă, marchează primirea titlului de “divizion de frunte”. în anul 1989 intră în înzestrarea divizionului un număr de 12 mitraliere a.a. mr-4, calibru 14,5 mm. la data de 17 decembrie 1989 divizionul intra în alarmă de luptă parţială urmând ca pe parcursul evenimentelor ce au urmat, acesta să participe la acţiunile de apărare a aerodromului borcea
Da erau in dotare la greu pe vremea aceea, divizioanele astea erau pe aeroporturi in general, eu am vazut la capu midia un divizion de asta venit la tragere cu o baterie de 6 ks19 si cred ca 30 de 37mm rheinmetall, pe placutele tunurilor unele erau astra unele erau rheinmetall, acolo am vazut si 37-le rusesc tot asa venit la tragere
91 de militari in termen la un divizion – nici vorba, erau 6 la norma si incadrati cu cel putin 5 -, la cel de suta erau cel putin 6 – daca erau doar 6 ultimul avea o viata tare grea , plus ca suta avea grup generator, complex de tragere etc – oho
Noi am facut mitralierele AA cu 2 si 4 tevi la cugir
si 2×30 md 1980 resita
si inainte de 1945, sub licenta, 37mm german si vickersul
2×30 mm 1980 Resita este copie dupa NN-30 …
http://spioenkop.blogspot.ro/2015/02/the-libyan-national-army-going-diy-ak.html
http://rogueadventurer.com/2012/01/05/a-libyan-conflict-oddity-romanian-model-80-30mm-aa-gun/
am bagat ceva care s-ar putea sa va intereseze, http://la-neamtu-tiganu.blogspot.de/2016/02/strategia-militara-fortelor-aeriene.html daca vreti il puteti prelua.
Multumim mult !
si la 70 tone
http://www.gizmag.com/bae-gcv-hybrid-tank/25113/?li_source=LI&li_medium=default-widget
Si cine a spus ca ii intereseaza altceva decat o dezarmare camuflata prin „inarmare” (12 din fiecare care, nu este asa, fac cu 500 din ce putem produce noi)?.
Episodul din 91 nu trebuie sa se mai fie posibil, in rest mergem inainte cu Declaratia de la Budapesta.
Transportoarele trebuie produse in tara atat din punct de vedere economic cat si militar dar cand „ciurelii” ne explica ca nu se poate…
Poate acum sa fie o sansa dar in cazul partidelor „clasice” sunt prea rusificate si germanificate pt. a fi intresati sa produca in tara. Spaga, comisionul si importul sa traiasca (interesant ce o sa fie cu numirile la DNA).
Off topic, polonezii tot cu germanii vor face prototipul Leo2 PL, dar se pare ca au obtinut conditii mai bune.
http://www.defensenews.com/story/defense/land/vehicles/2016/02/19/rheinmetall-bumar-labedy-leopard-polish-tank/80615350/
Dati pe „translate”:
http://www.defence24.pl/311838,program-leopard-2pl-zaprezentowany-pakiet-modernizacyjny-polskich-czolgow
N-ar fi rau nici un Iveco Super AV daca s-ar face in cea mai mare parte in tara. E o masina capabila, nu degeaba e in competitia pentru Marines.