În ultima şedinţă de Plen a Consiliului Superior al Magistraturii s-a decis că este oportună desfiinţarea instanţelor militare (n.r. – Curtea de Apel Militară Bucureşti, Tribunalul Militar Iaşi, Tribunalul Militar Cluj-Napoca, Tribunalul Militar Timişoara şi Tribunalul Militar Bucureşti).
Anunţul a fost făcut de judecătorul Horaţius Dumbravă, membru CSM, pe contul său de Facebook. El spune că cel puţin două raţiuni au prevalat:
– Judecătorii militari, aşa cum e construit sistemul judiciar românesc, nu îndeplinesc garanţiile de independenţă şi imparţialitate.Cariera militară, ca şi bugetul instanţelor militare, aparţin sistemului militar şi nu sistemului de justiţie. De altfel, şi practica Curţii europene a drepturilor omului a ridicat semne de întrebare cu privire la independenţa judecătorilor militari acolo unde există astfel de instanţe. Nu în ultimul rând, în Uniunea Europeană multe state membre nu au justiţie militară, ci completuri specializate în instanţele ordinare care judecă astfel de cauze;
– Activitatea foarte redusă a instanţelor militare: spre exemplu, munca pentru un judecător la instanţele ordinare a fost în perioada 2012 – 2015 de peste 15 ori mai mare decât pentru un judecător la instanţele militare. Dacă un judecător de la un tribunal ordinar în 2014 a avut de soluţionat ca medie 918 dosare pe an, la tribunalele militare, judecătorii militari au avut de soluţionat 46 de dosare ca şi medie pe an; la curţile de apel, tot în 2014, un judecător a avut de soluţionat în medie 945 de dosare, pentru ca la curtea militară de apel un judecător militar să aibă spre soluţionare un număr de 70 de dosare;
Astfel, activitatea redusă a instanţelor militare implică resurse bugetare inutile, atât resursele financiare, cât şi resursele umane putând fi utilizate în instanţele ordinare care sunt foarte încărcate pentru o mai bună administrare a justiţiei.
“Sper ca Parlamentul României, şi Guvernul României, să ia în calcul vocea sistemului de justiţie şi să păşească la luarea unei decizii în interesul cetăţeanului: de a eficientiza justiţia şi de a folosi just banul public”, scrie Dumbravă în încheierea postării.
fara reforma in parchetele militare,in servicul de informatii militare si in invatamantul militar lucrurile vor fi intodeauna pe jumatate facute.
eu v-am mai zis…..
Astia de la CSM se ocupa de orice, mai putin de intarirea integritatii magistratilor.
Ba ca de ce presedintele si ministrul de justitie sunt implicati in procesul de numire a procurorilor sefi de la DNA, DIICOT si PG si a presedintelui ICCJ, ba ca n-ai voie sa zici nimic despre judecatori.
Acum le-au rezolvat pe toate si le-a casunat pe instantele militare.
Facand abstractie de „imensa credibilitate” a CSM si revenind la subiectul tribunalelor militare:
1. Daca incarcarea medie cu cazuri pe judecator militar este ceas mentionata de CSM, se poate merge pe o reformare a sistemului tribunalelor militare in stilul Tribunal Militar la Bucuresti cu cate o sectie corespunzand ca arondare fiecarei divizii.
2. Judecarea in prima instanta sa se faca la sectia teritoriala iar apelul sa se judece la Tribunalul Militar, la Bucuresti, intr-un complet mai mare. Ceva in genul ICCJ, cu complet de 3 si complet de 5 judecatori.
In felul asta s-ar reduce structurile stufoase de conducere si s-ar economisi bani care sa fie folositi pentru inzestrarea armatei.
3. Tribunalul militar ar trebui sa ramana sa judece abaterile si litigiile din interiorul aparatului militar.
4. In cazul in care o actiune a unui militar sau a unei institutii militare are efecte asupra unei entitati civile, persoana fizica sau juridica, partea vatamata trebuie sa aiba dreptul de a alege intre a merge intr-o instanta civila sau in una militara (vezi cazul Teo Peter).
Daca au un difernd comercila cu o unitate militara – de ex i-ai furnizat sa zicem maturi sau au intrat cu caminu in in gardul tau – te judeci la tribunalul civil.
Daca ins ai comis o cestie penala impreuna cu niste militari (sa zicem tu si 3 leti ati violat pe una , ai ajutat s un pontoner de companie sa fure) .. ai imbulifrinat=o ai parte de tribunalul militar
A da. Inca o cestie mai putin cunoscuta. Batalionul disciplinar >Nashpa loc.. insa era o pedeapsa disciplinara .. adica era intre tine si armata .. si pentru justitiei erai curat , fara antecedente penale (ha! „Norocu” a 2 tocmai lasatai la vatra. S-ua imbatat .. au facut scdnadal i-a salta patrula … Au ajuns la aresty in haina civila .. au stat destul. Dar au iesit „curati” fara cazier )
Titlul XI cod penal-Infracțiuni contra capacității de luptă ale forțelor armate…art.409-436.
instantele militare romanesti sunt doar consumatoare de resursa si paravan pentru penalii in uniforma.
Corect
1000% adevarat. Si o stiu din proprie experienta.
Solutia, din punctul meu de vedere, este demilitarizarea instantelor, nu desfiintarea lor.
Procurori militari, dar nu si ofiteri, ar necesita o perioada de specialiazare, in timpul facultatii sau dupa, din punctul meu de vedere, dupa.
Intr-o anumita masura ar rezolva problema independentei procurorilor militari si problema specificitatii domeniului penal militar.
Daca cineva viseaza solutii perfecte din categoria: ” când se potcovea puricele la un picior cu nouăzeci și nouă de oca de fier și s-arunca în slava cerului”, think again.
Dar cel mai probabil CSM-ul se plictiseste.
Dupa ce Parchetul Militar si-a batut joc de dosarul Revolutiei era normal sa se propuna desfiintarea instantelor militare.
suntem aproape de razboi cum plm sa desfinteze instantele militare?In ce directie merge tara asta????Acelasi judecator care judeca divorturi accidente auto si furturi din buzunare, ce competente are sa judece un spion de exemplu.¿??????Suntem o tara de handicapati mintali!!!!!!
pana la spionaj ar trebui sa investigheze fraudarea acestui minister.
Nedumeriri:
1. cate instante militare, cati judecatori si cati procurori militari exista?
2. faptul ca un judecator civil solutioneaza aprox. 3 dosare/zi e de bine? Chiar are timp sa se documenteze, sa citeasca si sa dea o solutie justa?
3 dosare pe zi? Dar 50 – 60?! 😀 Sau tu te referi la media dosarelor in care se da o decizie dupa ramanerea in pronuntare?
evident ca nu :). dar pot sa le aloce si lor cateva dosare civile pe an. sa zicem o norma sa ajute pe fratii lor.
Normal ca cere… Tradatorii din SIE si SRI vreau sa scapa nepedepsiti pentru contributia lor la punerea pe butuci a Romaniei din ultima perioada.
Ai dreptate ca SIE si SRI au tradatori care au contribuit la distrugerea tarii, dar acestia au scapat TOCMAI pentru nimeni nu-i putea atinge decat instantele militare. Armata este stat in stat. Cu justitie proprie, politie proprie, cu contabilitate proprie, cu audit propriu.
Nu exista nici cea mai mica posibilitate ca judecatorul militar sa fie independent atata timp cat poarta uniforma. Armata si libertatea decizionala bazata pe constiinta sunt ca uleiul si apa.
Adica medicii sa aiba ,magistratii normal, popii la fel…
Si militarii sa ajunga la mana pupincuristilor civili…
Mai sa fie !
Am trait sa aud si asta!
Nu cred sa mai existe asa cretivism in alta tara!
cretinismul asta e boala sovietica aplicata la habaucia pseudocapitalista. vorba ceea, cum e mutul mai voinic, asa si la noi. la asta suntem talentati, sa dam cu voinicie cu bota in balta, apoi sa ne mai si laudam.
oricum nici organili de control al celorlalte meserii nu is mai grozave, macar ca se poate face curatenie si se poate porni odata intr-o directie normala. dar dracusorii isi baga coada, ca asta le e meseria si se pare ca o fac bine. pardon, nu dracusorii, prion alte parti le zice omuletii verzi. ma rog la noi sunt gri. dar tot verzi sunt. nu stiu zau de ce nu-i baga pe toti in camioane. dinalea etanse…
pupincuristi civili…adica cum?!
nu de alta dar sunt civil si nu practic obiceiul asta.
Dumneata n-ai auzit niciodata expresia „ala e un cacat de civil”?
probabil raspunsul la „uite-i si pe astia, s-au luptat mai mult cu castronanele prin popota decat prin aplicatii”
Atita timp cit specializat pe… , nu inseamna ceva de genul: intr-o sedinta urgenta consiliul judetean … a hotarit ca 3 consilieri vor forma un grup specialiazat pe fizica gaurilor negre….. ci sa fie o masura bine gindita, nu vad vreo problema, pe timp de pace bineinteles, ca razboiul ii alta mincare de peste. O instanta civila, chiar si cu pregatire in domeniu, presupune o delimitare extrem de clara intre ce ramane intre individ si superiorii sai si restul