Daca la noi achizitia de 4×4 e inca in asteptare…
Slovenii tocmai au implementat procedura de achizitie pentru un lot 38 de vehicule 4×4 Oshkosh JLTV pentru a inlocui parcul invechit de Humvee AM General, al caror cost de intretinere a urcat foarte mult. Noile vehicule vor intra in uz intre 2021-2023, sub denumirea LKOV 4×4.
Ca sa ramanem la JLTV, U.S. Army tocmai a plasat o comanda in valoare de 1,69 mld. $ pentru 6107 vehicule catre Oshkosh, pentru a accelera inlocuirea parcului de Humvee.
La lituanieni se pare ca SISU GTP 4×4 a castigat competitia de inzestrare in valoare de 200 mil. euro contra lui AM General Humvee, Otokar Cobra si a Marauder LAV. SISU GTP este o platforma moderna, prezentata anul acesta, cu compartimentul echipajului si trupei separat de structura de rezistenta a cocii. GTP, cantarind 14 tone si avand o sarcina utila de pana la 4,5tone (/ echipaj 2+ grupa de 8) este destinata a inlocui Patria/SISU PASI, o platforma 6×6 cu masa totala de pana la 23 de tone.
Este putin neclar cum Humvee, o platforma sub 4 tone, a putut concura in aceeasi competitie contra unui vehicul de 14 tone (mai degraba inlocuitor pentru TAB-C79 in inventarul nostru), insa decizia lituanienilor este similara cu a americanilor sau slovenilor, care inlocuiesc parcul de Humvee cu o platforma mult mai grea, superioara ca si protectie. Personal, cred ca platforma Humvee are inca multe de oferit si poate evolua ca si protectie si performante (vezi si derivatul Otokar Cobra), si poate fi pastrata inca in uz cu modernizarile de rigoare pentru o multime de roluri, in timp ce performerii 4×4 nou aparuti cu masa cel putin dubla, daca nu tripla fata de Humvee, sunt pentru misiunile mai dificile, roluri de contact, de patrulare, lupta sau recunoastere.
Ultima veste este legata de IMI, cei cu „Combat Guard 4×4„, care au fost cumparati de la statul israelian de catre… Elbit, pentru 495 mil.$ plus o rezerva de alte 27 milioane in cazul unor succese ulterioare.
Vine la un moment dat si achizitia de 4×4… speram cat mai repede, deoarece astfel de vehicule impreuna cu camioanele sunt baza mobilitatii armatei, putand transporta in conditii usor inferioare de protectie fata de un TBT 8×8, o sarcina utila sau efective numerice superioare.
Marius Zgureanu
Citeste si:
Programul “rabla” si relansarea industriei autohtone
Grifon si Jaguar in programul de dotare al armatei franceze
https://www.rumaniamilitary.ro/panhard-vbr
https://www.rumaniamilitary.ro/mapn-se-intereseaza-de-vehicule-4×4-pentru-achizitie-multianuala
http://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol
http://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01
http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr
http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
https://www.rumaniamilitary.ro/caiman-4×4-intra-in-dotarea-belarus
http://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
https://www.rumaniamilitary.ro/iveco-4×4-lmv-m65-pentru-ucraina
https://www.rumaniamilitary.ro/carmor-mantis-video
https://www.rumaniamilitary.ro/combat-guard-4×4-al-imi
https://www.rumaniamilitary.ro/mrap-ul-amfibiu-pmpv-6×6-misu
https://www.rumaniamilitary.ro/hmmwv-red-t
https://www.rumaniamilitary.ro/hellhound
https://www.rumaniamilitary.ro/tap-v-scos-la-pascut
https://www.rumaniamilitary.ro/bov-m16-milos
https://www.rumaniamilitary.ro/lazar-3-si-lakota
http://www.rumaniamilitary.ro/tbt-ul-ucrainean
https://www.rumaniamilitary.ro/rheinmetall-modernizeaza-fuchs-pentru-bundeswehr
https://www.rumaniamilitary.ro/noutati-columbiene
.
nu’s ce sa zic de SISU, intr-adevar pare ca n-are niciun sens competitia 1 la 1 dar in cazul JLTV de la Oshkosh, lucrurile par destul de clare si se pare ca diferenta de greutate de la simplu la aproape dublu face toti banii:
https://tacticalgear.com/oshkosh-jltv-vs-am-general-humvee
La SISU GTP 4×4 astia de la Armyrecognition zic in fisa ca protectia incepe de la STANAG niv I:
https://armyrecognition.com/finland_finnish_army_wheeled_armoured_vehicle_uk/gtp_4x4_sisu_4x4_wheeled_armored_vehicle_data_pictures_video.html
„The SISU Crew Body provides standard ballistic and mine blast protection Level 1 STANAG 4569, firing of small arms 7.62mm caliber and artillery shell splinters. The SISU 4×4 GTP can be protected according to operation specific requirements. Due to the modular structure, armor level can be increased with and additional add-on armor kit or replacement components offering protection against RPG (Rocket-Propelled Grenade) threats.”
Cu eterna mea obsesie de integrare in economia locala. Cu 4×4 nu putems a batem palma cu careva?
teoretic era prevazut in programul Agilis… ca si intentie ulterioara, dupa 8×8, de a refolosi platforma.
citisem ceva de o varianta 4×4 de la RM. Dar curios doar, de ce nu ne intelegem cu URO. Cred ca-i optim. Humvee-ul ii si aia o optiune ok, doar ca, eu unul am vazut si atat: v8 6.5 ii cam mare. Zic doar.
URO/Humvee merg in clasa pana la 4 tone…
Astealalte is la peste 7 tone respectiv la +10 tone.
Probabil te referi la noul Humvee NXT-360 (motor multifuel, inclusiv motorina/jp8), cu 7 tone „payload” (adica e capacitate suspensii):
http://www.amgeneral.com/news-events/news/am-general-debuts-new-light-tactical-vehicle-at-eurosatory-2018/
https://www.themanual.com/auto/am-general-debuts-new-humvee/
” In the case of the NXT360, AM General uses a 6.5-liter turbodiesel V8 good for 250 horsepower and 460 pounds-feet of torque. This enhanced engine and a revised suspension bumps the NXT360’s payload rating to 15,500 pounds (up from just 2,500 pounds on the previous Humvee). „
Dada, categoric ma refer la inlocuitoare pt ARO-ul cel batran, nu la TAB-uri. Daca la TAB-uri vad cateva solutii razlete, aici deja sunt ca magarul in ceata. De asta intreb, poate aveti voi vreo idee.
Dar ca paranteza, daca tot amestec tocana aici, citisem de o varianta blindata destul de greoaie de la URO, dar nu stu ce s-a mai ales de ea. Caut un link si il pun imediat. Tot asa citisem si de un 4×4 usor <4T de la Jeep pe care vroiau sa-l ofere ca solutie cu integrare in economia local.
Pe 7+ optiunea mea ar fi un MRAP in functie da varianta sau RM-ul daca ne hotaram si noi…
+7 tone MRAP… nu chiar, alea-s la peste 14 tone 🙂
https://www.rumaniamilitary.ro/moreni-si-vehiculul-4×4-multirol
La + 7 tone am mai scris pe vremuri:
https://www.rumaniamilitary.ro/iveco-4×4-lmv-m65-pentru-ucraina
https://www.rumaniamilitary.ro/panhard-vbr
https://www.rumaniamilitary.ro/caiman-brdm2-reloaded
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-rabla-si-relansarea-industriei-autohtone
La + 10 tone, am inceput cu
https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
https://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice
si am ajuns la:
https://www.rumaniamilitary.ro/textron-land-systems-tapv-si-variante-pentru-romania-2
Parca tot ceva inchis, gen TAB-79C si complet amfibiu ar fi mai bun pentru cercetare, nu camioane blindate…
pai camionu JLTV si Sisu sunt pe hartie superioare TAB79C,
URO/Humwee sunt la fel depasite,
dar foarte bune la noi daca le comparam cu minumea de la primaria capitalei care au introdus in circulatie autobuze turcesti bune de pus in rama,
https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/soferii-stb-nemultumiti-de-autobuzele-turcesti-reactia-firmei-otokar-dupa-avalansa-de-probleme-tehnice-1041612
la Cluj, mai nepriceputi si din provincie, am inteles ca au luat autobuze Mercedes,
fara suparare, opinia că designului URO/Humwee este buna este gresita,
masinile astea Humwee nu au fost inlocuite ca sa dea de lucru americanii la industrie,
au existat strategi, oameni cu creioane si nopti nedormite care au calculat ca Humwee astea nu mai sunt bune,
asa ca si noi ar trebui sa le inlocuim,
binenteles dupa ce reusim sa ne inzestrăm suficient pe partea de aviatie reactivă, unde am inteles din nou, ca iarna nu-i ca vara pt F16,
demersul autorului articolului este corect si noi ar trebui sa ne punem intai intrebari daca masinile noastre mai corespund, eventual sa facem o analiza corecta si o decizie de a purcede la o noua inzestrare cu alte masini de lupta 4×4,
totusi, strategia militara, impune ca intai sa terminam sau sa operaționalizam cateva excadrile de avioane militare cu reactie – in stare sa faca fata deselor incercari rusesti de intrare in spatiul nostru aerian,
pt cine a uitat actiunile rusilor finalizate prin cedarea Basarabiei in 40 au inceput cu survolarea Chisinaului de catre avioane soviectice cu cateva zile inainte de ultimatum,
tu ai habar despre ce scrii acolo?!
măcar știi ce rol îndeplinește TAB 79 (îndeplinea) pe hârtie? cum poți să compari una cu alta, când au roluri diferite și performațe la fel din start!?
Io nu știu totu, ca nu am cum
Fac și io, ca tot omu, greșeli de apreciere
Performanțele TAB 79 sunt foarte proaste
Sub articol sunt mai multe linkuri la articolele apărute aici legate de acest produs și versiunile sale
De ex
https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
Se vorbește despre instalarea de blindaj ca produsu sa reziste la 7,62 – înseamnă ca versiunea originala nu rezista nici la 7,62
De aceea s-a renunțat la utilizarea lui
La mintea mea, n-ar fi rea o modernizare, cum au făcut bielorușii cu caymanu,
Plecând de la actuali produs și creat ceva care sa nu aiba alta legătura decât proiectul de la care s-a plecat
Dar modernizarea asta nu se poate face fără o implicare a conducerii
Ori astăzi dezideratul este pensii și salarii mărite
Ar trebui rezolvata situatia juridica si reactivata prin investitii Uzinele ARO de la Campulung-Muscel Arges si cu experienta acumulata acolo sa se produca si sa se repare acolo sub licenta si cu transfer de tehnologie west noul vehicul de lupta modular gen JLTV 4×4 al ArmRo cat si reprarea de MRAP.
Personal mi-a placut vehicolul propus de Lockheed Martin pt programul JLTV.
Fainut Sisu asta …vreo 15 bucati ar putea sa ia si ” ai nosti ”
https://www.comedymall.ro/tetelejurnal/defilare-cu-tractoare-in-loc-de-tancuri-la-iasi-tab-urile-armatei-au-ramas-in-pana-prostilor-de-la-guvernare-17734820
4X4 autentic romanesc!
Nu cred asa ceva! Nu se poate!
Seriosss ca e comedy mall si luati pe bune o satira proasta??? 😀 😀 😀
@Cezare…e prelucrata poza…lol
https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/video-parada-de-1-decembrie-cu-masini-de-gunoi-1041891
imi pare rau, dar aceasta este cea mai mare tampenie posibila ….sa defilezi cu masina de gunoi …in ce tara traim domne ?????
Pai mai stie careva Caterpillar 777 din filmul „Soldier”? Tot ca o masina de gunoi blindata arata 🙂
https://www.imcdb.org/i380698.jpg
Pana si Tatrapan ZASA 6×6 e mai dragut 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Tatrapan
Stie cineva ce a fost asta la origine, prin Siria? BRDM-2?
https://i.imgur.com/Q6RmQoi.jpg
https://i.imgur.com/4SoDCIl.jpg
hai da o incolo de treaba, mai trebuia pus un chit de blindaj suplimentar, o turela si aveam domne transport ;)) incapeau si vreo 20 30 de soldati in ea …e penibil sincer ….
„Lift that big ass for Sasha”!
Nu prea arata a BRDM-2, nici V-150. Era ceva similar pe la iranieni, nu mai stiu cum ii spune
Ce trompi e asta? 🙂
Pare un up-armored BRDM-2.
BRDM parca are spatiu mai mare intre trenul fata si cel spate… poate e unul bine traforat 🙂
La iranieni:
https://www.armyrecognition.com/iran_iranian_army_wheeled_armoured_vehicles_uk/talaeiyeh_sarir_armoured_vehicle_personnel_carrier_technical_data_sheet_specifications_pictures_uk.html
https://www.armyrecognition.com/february_2014_global_defense_security_news_uk/iran_to_manufacture_advanced_weapons_and_military_equipment_for_local_and_foreign_markets_0202142.html
asta israelian era fainut… la doar 3,6 tone 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/RBY_MK_1
inlocuit de RAM la 6,5 tone:
https://en.wikipedia.org/wiki/RAM_MK3
M-am gandit si eu la Sarir,nu e nici ala, nici VAB
E ceva obscur, nu-mi dau seama ce
Vlad, ar putea fi traforat de ei intr-un atelier mecanic plecind de la un model existent (BRDM-2).
Daca daesh (daca imi amintesc bine) facusera teste cu rachete AA care erau ghidate de un telefon, nu e atit de complicat sa puna la un loc contraptia asta.
Da, normal.
Cred ca totusi au pornit de la ceva capturat pe teren sau primit cu all inclusive, e totusi vorba de kurzi
Ce imi sare cel mai mult in ochi si ma face sa ma gindesc la o contraptie sint trei lucruri:
– cauciucurile/rotile
– filtrul de aer de deasupra caroseriei ma duce cu gindul la un tractor
– lonjeroanele, asa cum se vad in spate
Corect
Rotile sunt „foarte” BRDM
poate n-au plecat de la un blindat 🙂
https://i.imgur.com/aV892Yi.png
poate fi si un V-150, dar si ala are rotile mai departate:
https://www.armyrecognition.com/weapons_defence_industry_military_technology_uk/hmv-150_4x4_apc_based_on_us_v-150_thailand_navy_panus_assembly_10807171.html
Sau un BOV sarbesc:
https://hr.wikipedia.org/wiki/BOV_(Jugoslavija)
Turela cred ca e de la Nurol
mai sapă….
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BRDM-2_-_ETIF-2010_(2).jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BRDM-2_-_ETIF-2010_(3).jpg
?
http://spioenkop.blogspot.com/2018/09/hide-and-peek-syrias-brdm-2s.html?m=1
Posibil ceva modificat in Siria?
https://www.rumaniamilitary.ro/tancul-romanesc-tr-2013
Interesant concept demn sa fie bibilit de trusa mea de scule si de flexu lui Nea Erou …
https://www.gdels.com/eagle.php
Ca tot veni vorba !
Ce părere aveți ? Ca tot facem P5 la UMB, poate continuam cu EAGLE, îmi plac amândouă 4×4 și 6×6 !
daca tot vom lua in viitor si masini /transportoare 4×4, cand va fi mai vedem , nu ar fi util sa le luam echipate si cu acele turele low recul de 30 mm, care se pot incastra deasupra
imi plac JLTV echipate in aceasta forma
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=tLbiKIe3Dlc
e un 30mm cu recul redus (Orbital ATK M230LF cal. 30x113mm ), derivat din cel de pe Apache, care e mult sub forta de penetrare a unui 30 mm de pe IFV-uri (ex. 30x173mm Bushmaster / Oerlikon 30 x 173mm/ Rheinmetall 30 mm MK 30-2/ABM), dar e util pentru capacitatea exploziva.
https://www.rumaniamilitary.ro/tun-cal-20mm-suficient-pe-elicopterele-de-atac
https://www.rumaniamilitary.ro/turele-multirol-riwp
https://www.rumaniamilitary.ro/hellhound
https://www.rumaniamilitary.ro/mapn-se-intereseaza-de-vehicule-4×4-pentru-achizitie-multianuala
https://www.rumaniamilitary.ro/este-modernizarea-abc-79m-o-solutie-de-avarie
Slovenii sau slovacii? Parca si Jane’s i-a confundat
eu raman la sloveni… daca tot e mentionata Ljubliana:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/197900/slovenian-army-to-acquire-38-oshkosh-jltvs.html
slovacii cred ca se uita la Gaz Tigr, daca tot il coproduc..
Citisem ceva pe Tehnomil.
Slovacii stiu ca aveau Iveco LMV.