DAMEN preia Șantierul Naval Daewoo Mangalia. Statul Român renunță la dreptul de preemțiune

Ministerul Economiei a finalizat, după mai multe negocieri cu Damen Shipyards Group, acordul prin care constructorul naval olandez preia Șantierul Naval Daewoo Mangalia. S-a convenit ca statul român să nu își mai exercite dreptul de preempțiune, Damen acceptând, însă, să cesioneze 2% din acțiuni, statului român, cu titlul gratuit astfel încât rămâne cu 49%, iar Șantierul Naval 2 Mai Mangalia, cu 51%.

Aproape 400 de membri ai sindicatului Navalistul din Șantierul Naval Daewoo Mangalia vor protesta, mâine, de la ora 12:30, în fața ministerului Economiei, cerând clarificarea situației celor aproape 2500 de muncitori care de câteva luni nu mai au de lucru. Liderul Sindicatului Navalistul, Laurențiu Gobeajă, a declarat, pentru EVZ, că a fost sunat de la ministerul Economiei, fiind sfătuit să nu mai vină la protest pentru că s-ar fi căzut la pace cu Damen Group. Surse din rândul negociatorilor au confirmat, de altfel, pentru EVZ, că, în această seară, ministerul Economiei a finalizat acordul cu Damen Group.

În urma negocierilor, s-a convenit că statul român nu iși mai exercită dreptul de preempțiune, iar Damen cesionează 2% din pachetul lor de acțiuni, cu titlu gratuit, statului român astfel încât structura finală acționariatului companiei să fie 51% Șanțierul Naval 2 Mai Mangalia și 49% Damen. Conform calendarului stabilit, Damen va trimite, joi, oferta fermă, scrisă, autentificată la notariat, la Șantierul Naval 2 Mai Mangalia. În data de 29 martie, în ședința de guvern, va fi aprobat memorandumul de preluare a șantierului Mangalia de către Damen. În data de 30 martie are loc ședința AGA la Mangalia în care se aprobă negocierea și contractul, urmând să se elaboreze statutul societății mixte româno-olandeze.

Articolul integral: Evenimentul Zilei – Feri Predescu

 

126 de comentarii:

  1. intram pe tema asta in Schengen ?
    sau trebuie dat si Constanta ?

    • Io stiu… acum sa nu se supere Italia in schimb… stii cum e… nu mi-ai cumparat/vandut mie… du-te naibii! 😛

    • cat timp pe la vamile din nordul tarii se face trafic la greu cu tigari si droguri nu pupam schengen?Sincer nu meritam sa intram in schengen!! grantita noastra de nord e praf

      • EXact, de aceea nu intram in Schenghen, nu ca nu vor olandezii. E ciudat cum inca mai cerem asa ceva cand prin vamile romanesti poti sa treci cu orice, spaga sa dai…
        Ca la ridicarea MCVului.

        Oricum bine ca le-a venit mintea la cap si n-am pierdut si santierul asta.

        • George, atata timp cat unii ca waffen_ss se coboara la nivelul de trambita eclectica si repeta si imprastie minciuni fara dovezi, minciuni create de politicieni analfabeti, lacomi si fara scrupule, pentru a-si musamaliza esecul, sa nu ne miram…
          Si nu e prima oara ca o face.

        • Herr Von Renn Weg

          Ok, dar fiind o ipotetica frontiere schengen, UE nu ar putea sa infiinteze un corp multi-national de graniceri sa intareasca disciplina personalului? S-ar complica mult jocurile de putere si cred eu ca ar fi diminuata coruptia asa…

          • Au fost propuneri, inclusiv firmele producatoare de tigari din Romania au propus ca angajatii vamilor sa fie platite de ele plus ca aduceau echipamente de supraveghere performante. Toate au fost respinse de minister..

      • Si migranti musulmani si africani.Zilnic trec din Romania in Ungaria, cu complicitatea unor functionari corupti, de la vama si politia de frontiera care castiga bani frumosi din aceste combinatii murdare, zeci de persoane avand ca destinatie finala tari din vestul Europei printre care Germania si Suedia.
        Doar din cauza coruptiei generalizate nu adera Romania la Schengen.

      • Subscriu.Cred ca la fel este la toate granitele.

  2. Deci vom avea foarte probabil 4 x Sigma 10514

    • Eu mai degraba as prefera sa invatam noi insine sa ne proiectam si sa ne construim propriile submarine, cu ajutor olandez, conform propriilor nevoi si specificul litoralului nostru… decat sa importam la cheie! 🙂

      • Tara lui Andrei

        Peste vreo 5-10 ani o sa putem sa facem asta… Dar chiar si atunci desi am avea experienta si tehnologia/logistica necesara n-o sa avem experienta altora care fac asta de zeci sau sute de ani. Deci practic am cam ajunge in aceeasi situatie.

        Noi am mai construit cate ceva, am luat o pauza (lunga) apoi iar am mai construit ceva, iar pauza.

        La fregate, corvete si submarine nu m-as baga de unul singur deocamdata dar Romania in cativa ani ar putea sa-si faca singura nave mai mici. De lupta pe mare sau fluviale, de suport/logistica, cercetare, salvare, etc…

      • Fata de epoca de aur in care ne proiectam si construiam propria flota, inclusiv militara-partial, acum nu mai poate fi vorba de asa ceva:
        1. Tehnologiile au evoluat enorm. Noi inca suntem departe, cu toate investitiile straine din ultimii ani.
        2. Proiectarea este in mana strainilor. Un proiect militar are nevoie de securitate foarte stricta. In plus, unica platforma de teste navale de la Galati (pe care s-au proiectat navele din flota romaneasca, disparuta) a fost lasata sa se distruga. Refacerea ei, presupune construirea de la zero iar costurile sunt uriase.
        3. In domeniul militar, nu exista standarde navale publice, cum se intampla in domeniul civil. Fiecare produce dupa propriile standarde, care sunt strict secrete. Sa ajungem noi sa producem propriile standarde e mult prea complicat si scump, in acelasi timp.

      • Herr Von Renn Weg

        Mie mi-ar placea mai de graba Gotland construit si intretinut la noi,, daca ar fi mai ieftin din pricina ca nu se mai produce, sau eventual a-26 ca e varianta mai noua… la cum i-au deprimat pe americani in exercitii, mai bine nu umblam dupa cioara din par sau tehnologii low cost sau foarte limitate, ne bagam mintile in cap si construim ceva dovedit, in colaborare cu cineva care si-a demonstrat competentele! Pt ca, in parerea personala, aici sta Romania cel mai rau, nevoia de profesionisti!

        • E un „du-te vino” pe aici cu tot felul de idei… prea mic nu e bun, prea mare nu e bine… cercetarea si dezvoltarea nu este de nasul nostru… A26 este cel mai ideal… ba pe-a masii ca germanii cu U212 sau U214, sunt cei mai zdraveni! Ti se face capul 360 grade la 300km/h… 🙂
          Parca vad ca in final cumparam Walrus vechi din Olanda sau Collins vechi din Australia si am incheiat-o… 😛

  3. Tara lui Andrei

    Deci Sigma ramane… Am ars-o aiurea vreo 2 ani…

    Din curiozitate, preluarea de catre Damen e cea mai buna varianta sau Fincantieri erau mai buni pentru ca ar fi existat ceva concurenta si o diversificare a optiunilor ?

    Fincantieri totusi parca sunt peste Damen ca portofoliu si posibilitati/comenzi..

    • He he… Italieni care sa fie peste Olandezi, ca seriozitate si know-how tehnic… nu prea am auzit! 🙂

      • Tara lui Andrei

        Eu ma refer strict la companiile/grupurile astea.

        Fincantieri parca erau numarul 2 in lume si Damen la cateva locuri sub ei…

        Ma refer la faptul ca poate Fincantieri ar fi adus si mai mult de lucru la Mangalia. Poate. Astept o opinie mai informata. 🙂

        • Eu m-am referit in mod general, la ordine, disciplina, curatenie, seriozitate si calitate in productie, cu termen de livrare la timp, pe salarii decente platite muncitorilor si inginerilor! 🙂 Lucruri care nu prea ai sa le gasesti la italieni!

          • Tara lui Andrei

            Asta asa e. Italienii sunt niste romani care au avut mai mult noroc in viata sa n-aiba niste gunoaie pe post de vecini. Ca si restul tarilor din Europa de Vest.

            • Fincantieri este intradevar mai mare ca Damen dar si olandezii stau foarte bine la capitolul comenzi, Mangalia va avea de lucru atat cat va putea duce.

            • Au avut noroc că au fost de partea cealaltă a Cortinei de Fier. In perioada interbelica se dădeau jos, vai de mama lor în gara din Timișoara să aibă unde munci. 50 de ani de comunism ne-au dat înapoi minim 200 ani. Vezi după 89 că revenim la fanariotism și ciordeles clientelar pentru câțiva.

  4. Si Macron sa-si vada de MDMA (sa faca niste Exocet si Astra 30 la Ploiesti si de H215 la Ghimbav

  5. Italienii la Tulcea in SN platesc salarii de lumea a 3 la ei acasa ai lor nici nu intrau pe poarta la santier daca si bateau joc in halul asta am vazut Eu niste proteste in portul Venetia

  6. Reiterez ideea cu 3 fregate Type 22 si 6 corvete SIGMA, la care se adauga 3 submarine, pe sistemul de 3 battlegroups: o treime gata in orice moment, a doua de rezerva, a treia la mentenanta. Disponibilitate cel putin 66,6%…

    Sa se duca-n puii mei in Chile sa-i intrebe daca ne vand Almirante Williams, iar SIGMA facem 1-2 in Olanda si 4-5 in Romania, ne tin cel putin 30 de ani. Peste 7-10 ani cel mult putem ne apucam sa construim alte 3 fregate noi.

  7. Cine sunt actionarii la „Șanțierul Naval 2 Mai Mangalia” ? Cei care detin 51% din acestà entitate ?

  8. @Razvan Mihaeanu 3 grupuri (poti include si Marasesti care se poate moderniza) ar fi ideal si le ar da de gandit Rusilor si Turcii ne ar respecta mai mult….

  9. Plus 3 divizioane baterii de coasta la nord si sud de port Constanta ar fi o aparare credibila

  10. Asta ca sa nu spun ca Damen a produs chiar la Galati Landing Ships moderne numa bune pt infanteria marina de la Babadag

  11. Oare care a fost smecheria cu Tudose si vrajeala asta cu santierul? Adica stiu ca pentru el smecheria era o spaga, dar care a fost contextul? Cine era interesat? De ce? Sau doar voiau sa falimenteze santierul si sa-si scoata banii de pe fier vechi?

  12. La ce am văzut prin presă, dacă se mai lălăia câteva luni, șantierul ar fi intrat în colaps.
    Oamenii aia au nevoie de comenzi și de salarii.
    Dacă Damen face la Mangalia ce a făcut și la Galați va fi foarte bine.
    Sa fie într-un ceas bun!

  13. Saluti.In sfarsit sa ajuns la un final fericit.Tudose è un escroc avea nevoie de o spaga.Va dati seama S-au pierdut 2ani pe vrajala cand acum puteam avea deja prima corvete aproape gata

    • S-au pierdut doi ani din cauza lui tradiceanu si dracnea . Daca nu opreau mersul lucrurilor atunci da am fi avut prima corveta aproape gata . Pe de alta parte nu se stie daca vor iesi castigatorii contractului olandezii . Mai este mult pana departe . Cred ca abia spre sfarsitul anului vom sti cu adevarat cine , cum si unde va construii navele. Asa ca mai avem de asteptat . Pana in final singura veste buna este ca nu am pierdut SNM . Sa vedem si cum va ramane cu datoriile acumulate de santier , care nu sunt mici .

  14. Liber catre SIGMA?????

  15. Veste buna ca s-au inteles cu Damen. Cred ca mutarea asta salveaza santierul. Nu stiu daca asta ne aduce automat SIGMA, dar e bine sa ai in „casa” un producator ca Damen care acopera cu produse toata gama de care are nevoie RoNavy.

  16. Sincer, nimic din portofoliul Damen, nu imi pare atractiv, asta daca nu dezvolta ceva special pt noi.
    Sigma e prea anorexica, Die Zeven Provinciën e prea mare si scumpa pt. noi.
    Crossoverele din linkul lui @Razvan, sunt pozitionate intre cele doua, dar totusi 5600 tone?
    Cele doua Type 22, cumparate de la britanici, au 4800 tone.
    https://army.ca/forums/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.yuku.com%2Fimage%2Fjpeg%2F1fb35aad96a3f678ac434558afdd74a2cd91d1f.jpg&hash=dee13d2313708f6a3c14a3c0a6b92a9d
    https://army.ca/forums/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimages.yuku.com%2Fimage%2Fjpeg%2F98235d8c954ff2d3ac344fcca0e3150c328cf7a.jpg&hash=4d20ea7071c1899dec545fee3cb5ce71

  17. Am trecut vineri pe la Mangalia si batea vantul prin curte pe la DMHI. Asa ca, in acest context, nu pot decat sa salut ceea ce se intampla…
    Pentru Damen este o extindere fantastica a capabilitatilor insa ceea ce ma ingrijoreaza sunt cei 51% ai statului roman… E ca si cum ti-ai baga mortul in casa…
    Insa cei 51% pot insemna ca DMHI va deveni viitorul centru de mentenanta al Marinei Militare Romane si ca tot ce se va construi si repara, se va construi si repara acolo…
    Asta nu inseamna automat ca a castigat Damen proiectul corvetelor insa eu, in locul celorlalti competitori, m-as ingrijora.
    E de vazut cine si cati administratori va avea in noua entitate ce va rezulta dupa ce Damen cumpara actiunile, aici imi e nitel frica…
    In rest, vad ca domnul Mihaeanu mai vrea o Type 22 Batch 2… 🙂 Bre, nu te-ai saturat de sh-uri? Hai sa casam Marasestiul ca saracu’ si-a facut treaba, si-a mancat malaiul, sa asteptam sa iasa cele patru corvete si dupa, sa-i urmarim (ca presedintele) cu atentie pe cei de la Naval Group – FTI, BAE Systems – Type 31e s.a.m.d.

    • Depinde acum daca Damen cesioneaza doar dreptul la propietate si isi pastreaza, printr-o clauza, dreptul de decizie, atunci totul poate fi ok.

      • Da, e foarte important ca Damen sa poata conduce firma fara ingerintele politicului dambovitean.

      • are 49 % din actiuni este actionar minoritar, clar acest lucru , dar managementul santierului poate fi dat catre Damen , totusi o eventuala schimbare politica poate duce oricand la o conducere romaneasca , acest lucru nu ar fi de dorit …

        o conditionare ar trebui pusa in privinta : politicilor de angajare , numar de muncitori si salarizare
        dar si o conditionare in privinta datoriilor pe care le inregistreaza santierul naval mangalia …..cred ca va fi interesant de urmarit macar aceste aspecte ……

    • Am specificat ca o modalitate ar fi ca spre sfarsitul programului corvetelor deja sa ne apucam de cel putin o fregata noua.

    • 2 „fregate” de Zeven Provincien nu mi se par nici scumpe nici prea mari după ce Type 22 vor intra la pensie.
      Sigma are avantajul că putem să o echipăm cam cu ce vrem noi, lucru care nu prea se aplică la Gowind.

      • Pai toata lumea striga in gura mare pana acum, ca ce ii trebuiesc Romaniei nave de 5000 tone la MN??? De Zeven Provincien are mai bine de 6000 tone… 😀

        • în primul rând, nu vorbesc de programul aprobat acum dacă ne referim la ”fregatele” olandeze. Nu mi se par prea mari, au o capabilitate AA de-ți stă mintea în loc, în plus, am cam rămas singuri la MN. Mai vrem și 3 submarine. Oricine câștigă la corvete, și vor echipa/moderniza Type 22 va ști că flota de suprafață e slăbănoagă și incapabilă să susțină cele 3 submarine.
          N-am văzut ca toată lumea să strige legat de tonaj. Unii voiau Arleigh Buke care e distrugător.
          Dar un De Zeven Provincien va schimba echilibrul la MN. 2 îl vor schimba și mai mult. Asta în condițiile în care rușii au 6 submarine Kilo modernizate + unul mai vechi funcțional, 6 corvete noi, cu o turcie axată pe otomanism, ukrainieni și georgieni în genunchi și niște bulgari care în loc să privească evidența, vor doar să vadă iole la MN.

        • Nu a zis nimeni un numar. AB si Tico au 9800 tone. Chiar le compari cu DZP de 6000? Ala-i distrugator de buzunar, diferenta de tonaj e mai bine de 50 la suta.

      • Serios? Mai cauta.

      • @Florin A
        Cred ca Anla’shok se referea la faptul ca si Gowind poate fi echipata cu orice vrem noi. Ba mai mult decat atat, stim ca Gowind va primi ESSM in combinatie cu Mk41 & Tacticos in programul UAE-ului…

    • Eu nu as vrea sa vad Marasestiul casat dupa scoaterea din serviciu. Nu stiu daca ar fi fezabil, dar ar fi frumos sa ramana undeva trasa la mal, ca nava muzeu sau ceva de genul.

    • Cum spune cineva mai jos , eu as transforma Marasestiul in muzeu , odata cu iesirea la pensie
      Scos tot echipamentul de pe el ..ar fi un punct de atractie
      Imi aduc aminte de Libertatea la galati ..faleza nu mai e la fel dupa ce au vandut-o ..nu mai e locul de intalnire ce era
      Plus reperele astea istorice au ceva in subconstientul oamenilor ..la fel cum era gara din galati , dar in fine, e bine sa si construiesti de la ce este , chiar de sunt chestii simbolice ..ele leaga
      Legat de preluarea santierului e o chestie buna , indiferent daca vor face sau nu corvetele etc , eu sper sa le faca ptr ca detin ce trebuie
      Am fost pe ambele santiere si la galati , unde chiar au investit , au construit hale noi de montat echipamente etc si galatiul e un santier mic , nu e ideal pozitionat nu ai loc ptr extindere etc si in conditiile astea muncesc bine
      La mangalia e „altceva” , santierul e mare , bine structurat , pozitionat, coreenii acolo cu toate ca au adus ordinea si disciplina nu investisera mare lucru
      Chestii aduse de pe santierele lor , folosite , nu vedeai cam nimic nou , nu stiu daca hala de vopsire sau taiere tabla ce era la intrare era nou construita sau renovata
      Daca damen e dispusa sa investeasca ..pot creste la mangalia
      E santierul natural al marinei militare , la doi pasi de principala baza etc , deci logic ar fi cam tot ce se face sa se faca acolo(nu ma refer sa li se incredinteze direct lor totul..ci ca vor avea avantaj cam in orice licitatie in comparatie cu restul)
      Sper sa mearga totul bine ..ar fi o veste buna, cred si ptr combinatul de la galati
      Sa fie intr-un ceas bun

  18. Vestea mi-a facut dimineata mai frumoasa. Ce e drept, in Iasi e chiar frumos afara. Cineva din ministerul de resort chiar isi face treaba (n-o fi pesedist?!). Chiar daca nu vor face ei ” barcute cu rachetute”, niste oameni vor avea ce pune pe masa. Asta e cel mai important.

  19. bai nene! ce tot batem apa in piua? statul suntem noi care platim naibii impozite. prin min economiei si cel al apararii daca se hotaraste ( desi ar trebui) se va face. ce tot o zguduim cu cine, cand, de ce? sa se faca, sau sa plece draq la puscarie cine saboteaza interesele nationale. Nu s ca cei care vor spitale si nu nave militare. ca vad ca Firea si Gubernu zic ca vor face spital in 20 de ani!!! Deci, ce s o face sa se faca cu cine vrea ca in tara asta spagara nu multi se vor baga. Vedeti exemplul cu constructorii seriosi de autostrazi care nu vin in Romania din cauza prostiei celor de la CNAIR care habar n au cum sa predea un santier si sa faca expropropieri. Nu ma pricep la nave dar, daca se vor face, vom avea un cuvant de spus pe aici. M am suit pe navele de acum ( sunt din Constanta) . E ca si cum m am dus in Jurassic Park. Concluzie: orice, dar absolut orice nou si urgent facut e bun. C oricine, numai sa fie!

    • @psdraq
      Si de ce nu s-ar face si spitale, si nave militare?
      Si autostrazi, si scoli, si orase moderne?
      Unele nu le exclud pe celelalte!

  20. Eu Marasestiul l-as mai tine cativa ani cu ceva upgrade-uri. Ca nava de escorta in zona Somaliei ar fi bun zic eu. Nu e chiar scump in exploatare si impotriva piratilor nu-ti trebuie armamant sofisticat. Si cu ocazia asta ar produce si ceva bani ca din cate stiu se plateste escorta. Dar e doar parerea mea de amator.

  21. Ups! Ii asteptam la Mangalia pentru reparatii: https://youtu.be/CvFNGfpJCNo

  22. O prezentare buna pantru cei pasionati de „fregatute” noi gen „De Zeven Provinciën-class frigate”.
    https://thaimilitaryandasianregion.wordpress.com/2016/01/02/de-zeven-provincien-class-frigate-netherlands/

  23. România a primit ordin de la UE de a renunța la dreptul de preempțiune și s-a executat.

    • Altul cu un neuron (obosit și ăla).

      • Și încă ceva, conspirationistule constipat, dacă te visezi mare patron de șantier naval, eu zic sa iei tu pe persoană fizică un șantier cu un milion de euro datorii. Și să-i plătești din buzunarul propriu pe cei 1500 de muncitori care s-au trezit aproape fără obiectul muncii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *