Si nu de ieri de azi ci de ani de zile. Aceste probleme erau cunoscute dar nu s-a facut nimic pentru a le remedia sau, mai rau de atat, remedierea lor este foarte dificila.
Astfel, doua fregate daneze din clasa “Iver Huitfeldt” au intampinat dificultati.
Pe data de 9 martie chiar nava care a dat numele clasei – “Iver Huitfeldt” a avut probleme tehnice care nu i-au permis sa lanseze rachete ESSM. Important de mentionat ca fregata se afla in Marea Rosie (la lupta impotriva rebelilor islamisti Houthi) nu in vreun exercitiu relaxat, iar problemele tehnice au survenit in timp ce nava era angajata in respingerea unui atac cu mai multe drone asupra unei nave comerciale.
Echipajul a fost pus in fata unor probleme serioase pe trei paliere: radarul de ghidare al focului (un radar 3D Thales de tip APAR – Active Phased Array Radar), adica exact radarul de care are nevoie in lupta, sistemul de management al luptei – C-Flex, dezvoltat de compania daneza Terma A/S (fara de care mai bine nu ridici ancora, nava fiind oarba, muta si surda) si munitia antiaeriana pentru tunurile de 76mm, care s-a dovedit a fi defecta intr-un procent destul de important.
In esenta, in timpul unui atac desfasurat de 19 drone Houthi, fregata daneza nu si-a putut lansa rachetele ESSM timp de o jumatate de ora, in timp ce munitia antiaeriana a tunului de 76mm (cam jumatate din proiectile trase) a explodat prematur, destul de aproape de nava. Cu toate acestea, in timpul angajamentului – care a durat aproximativ o ora, au fost lansate trei rachete (dupa resetarea sistemului) si in jur de 100 de proiectile de tun, ceea ce a dus la distrugerea a patru drone.
In cazul proiectilelor nu stim daca acestea in sine au prezentat defectiuni tehnice sau de vina este tunul prin mecanismul automat de programare a distantei de angajare a tintei, distanta care se programeaza in momentul in care proiectilul este tras.
Pe 4 aprilie, nava – sora, “Niels Juel”, a suferit o defectiune la un lansator de rachete in timpul unui exercitiu acasa, in apele teritoriale ale Danemarcei. Defectiunea a fost una severa si a dus la inchiderea imediata a spatiului aerian si a liniilor de navigatie maritime din jurul navei pentru mai multe ore, acest lucru indicand, cel mai probabil, ca racheta era armata si ar fi putut sa se auto-lanseze, fara ca membrii echipajului sa poata face ceva.
Daca ne aducem aminte, aceasta clasa de nave este una considerata a fi de exceptie: bine proiectata, bine inarmata si construita la pret redus folosindu-se tehnologie specifică navelor civile.
Ministerul danez al apararii a anuntat o ancheta pentru a elucida aceste incidente, asteptam si noi rezultatul cu mare interes.
Revenind la problema cu radarul de control al focului, Thales APAR, ar mai fi de mentionat ca si germanii au avut probleme cu el, fregatele clasei F 124 „Sachsen” fiind dotate cu acest model. Ei bine, in februarie, fregata germana “Hessen” a intampinat necazuri cu respectivul radar.
Cei de la Thales sustin ca, in urma verificarilor, totul este bine, radarul functionand perfect, lucru care ar putea fi adevarat – Thales nu este chiar orisicine in lumea radarelor – si atunci problema ar putea fi la sistemul integrat de management al luptei de la Terma, in cazul danezilor, pentru ca germanii folosesc pe navele F 124 sistemul TACTICOS de la Thales.
Si, la sfarsit, un lucru ciudat: inainte de dislocarea fregatei in Marea Rosie, aceasta a „imprumutat” piese si echipamente de pe alte nave de lupta daneze, inclusiv cele doua tunuri de 76mm (?!?). Iar inainte ca nava sa plece spre zona de lupta toate sistemele de la bord au fost testate si nimic gresit nu a fost gasit, cu exceptia unor „probleme banale la sofware”.
Cu aceasta ocazie, seful fortelor armate daneze a fost concediat.
Ar mai fi de precizat ca fregatele clasei “Iver Huitfeldt” sunt nave dedicate luptei antiaeriene si trei unitati au fost construite pentru marina daneza. Pe hartie navele par a fi fortoase bine, dispunand de o aparare antiaeriana formidabila: 32 RIM-66 (SM-2) si 24 RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile [ESSM]. La capitolul artilerie AA exista la bord doua tunuri super-rapide OTO Melara de 76mm si un sistem CIWS Oerlikon de 35mm.
GeorgeGMT
Hi, articol interesant dar fireste are lipsa de date mai amanuntite.
La cam 12 ani de la lansare aceste
vase au ajuns la maturitate cu toate
ca n am informatiile de:
1. Cate ore pe an au exersat.
2. Interschimbarea de echipamente,
modul de schimbare si nivelul
exersat.
3. Nivelul tehnic al personalului la
bord.
4. Felul de munitii si experienta cu
ele.
5. Suportul logistic si tehnic
acordat acestui vas fiind departe
de casa.
SAMD
Lectia asta trebuie invatata de MR
in legatura cu misiuni indepartate
de casa si avand in vedere varsta
vaselor implicate in asa fel de misiuni. Cat mai batrane, cat mai problematice chiar si in legatura cu
masinariile… .
Noi avem metralere pe frecate. Marasesti e in doc.Houthi n-au curaj sa vina sa atace la marea Neagra.De submarine n-avem nevoie-Ciolacu dixit.Psd a scufundAT corvetele si merita titlul de Erou al Federatiei Ruse ptr. asta. Marinica romana e admirabila, sublima ,gratie politicienilor votati de poporul roman care trebuie aparat de MR in caz de razboi cu aia care vor Ierusalimul oras rusesc.
Adevarat precum Christos a inviat. 🙂
Chestia e ca de multe ori aici unii
au zis ca MR are obligatii la NATO,
si acesta doreste si prezenta la Houthii
sau la orice porcarie care se petrece
mai departe de lighian.🙂
Houthy Who? noi stim doar de Augh, Augh, Augh, Cainii Rosii 🙂
Dinamo ,al carui fan sunt de la meciul ala cu FC Arges,stiti voi care… e numai unu.Poate invie si Dinamo !
Anyway cum ar zice The Great Licurich,trebuie un Nato global.in care Israelul va fi unul din piloni. Free World Defense Alliance.
Păi, da….. Pretenții de la români cât China sunt, că deh, trebuie să ne apere NATO, că d’aia am intrat noi în NATO, ca alții să vină să-și verse sângele și banii pentru noi! Dar, când e vorba să participăm și noi la apărarea celorlalți, stai să vezi, că ticălosul de NATO de obligă! Ce să căutăm noi în Africa, Mediterana sau prin Oceanu’ Indian, noi trebuie să stăm cu capu’ la cutie lângă litoralul ligheanului!
Idem, negri sau musulmanii din SUA, din Franța sau din Marea Britanie sunt buni să vină să ne apere de ruși, eventual să-și mai lase și oasele pe aici, la o adică, dar când e vorba de altceva, țipăm că ne obligă UE, NATO, Oculta Mondială, etc….
Pai vedeti voi, din cauza asta mergem noi pe Vintage! De ce sa riscam sa patim ceva cu fregatele T22 folosind armament pe ele?
Bine, insa si acolo unde ne-am riscat am mers la sigur! Marasestiul are cel mai ‘experimentat’ armament, nu suntem noi cobai pentru nemernicii aia de produc arme din astea ‘riscante’. Experiente de viata, atat, nu altceva. Styx rules, baby! 🙂
Asta se întâmplă când dezvolți soft cu cei mai tari ITisti din lume, localizați în Chennai. „Gypsy style, dansul. Romanes balansul. Mor de ei…”
De fapt, nava in sine nu are probleme…ca nu a trebuit tractata sau ca a ramas nemanevrabila…Deci constructia e buna, dotarea e deficitara, sau mai bine zis non-reliable – nu te-ai putut baza pe ea cind aveai nevoie.
Problemele sint pe partea de conducere a focului, de lansare, etc – deci pot di HW si/sau SW.
Neffind la bord, sa stii exact ce s-a intimplat, nu putem decit sa speculam, pe marginea rezultatelor.
Partea cu tunul si cu munitia, e alta problema. Banuiesc ca tunul nu are radar independent, ci depinde de sistemul de conducere a focului si de achizitie tinte, acelasi care a dat rateuri si la lansarea ESSM. Posibil si munitia sa fie cu ceva probleme, or fi iesit din durata normala de viata – garantie, de aia e bine sa faci trageri cu munitie live, sa consumi munitia care a stat stocata mult timp si nefolosita, ca e posibil sa ai probleme daca o folosesti dupa durata de viata normala, sa faca plici…
Ma gindesc ca si la noi, ce e stocat ca si munitie, s-a cam dus draq pulberea aia … mai bine o folosesti la antrenamente, fac baietii fabrica noua de prafuri, sa fie bine.
Pe de alta parte, mai bine iei sistemul complet, de la un singur producator, decit sa le faci mix-uri, ca iese o varza – fara jumari.
Iei de la Thales, sau de Rayethon, si raderele si conducerea focului, sa se inteleaga intre ele, ca altfel te uiti cum zboara rachetele sau dronele spre tine si te rogi sa-ti mearga CIWS-ul, in ultima instanta, ca macar ala are radar si sistem de achizitie a tintei propriu, independent de radarele sistemului central.
Cel putin asa gindesc eu.
O sa vedem ce concluzii o sa fie si a cui a fost vina pentru nefunctionarea sistemelor cind trebuia – asta in cazul in care defectiunea se va remedia, altfel cauza va ramine „ingropata”, sa nu se profite de ea ca viitoare vulnerabilitate.
Asta-i problema cand nu faci teste la echipamente. Simularile nu-s teste reale.
Recent am citit un articol de ce marina germana nu face teste, pentru ca-i prea scump.
Nu numai ca trebuie sa tragi cu tot ce ai, in toate conditiile meteo posibile, pe zi si noapte, dar trebuie sa ai si dupa ce sa tragi si trebuie sa inchizi spatiul maritim si aerian pe distante mari in timp ce faci tragerile – care implica alte costuri.
Cu toate reducerile de costuri, nu ma mira ca o tara asa mica precum Danemarca face si ea economii din astea.
Acum britanicii „testeaza” arme nucleare fara sa le detoneze, deci tot simulari.
Si vrei cumva sa o detoneze in mod real? Vreau sa cred ca exprimarea dvs este …nefericita si ca nu exprima o dorinta!
” De fapt, nava in sine nu are probleme…ca nu a trebuit tractata sau ca a ramas nemanevrabila…” – asta am vrut si eu sa punctez.
De unde ai ajuns la precizarea asta?
😋
Motoarele MTU din experienta mea
si in special acele 20V sunt foarte
fragile. Acestea in combinatia CODAD care vasazica 2 motoare legate de o singura cutie de transmisie la fiecare ax nu este simpla de loc si are „bubele” ele…..
https://www.linquip.com/device/79066/mtu-20v-8000-m71l-marine-diesel-engine
https://pdf.nauticexpo.com/pdf/mtu/mtu-diesel-engines-20v-8000-m71r-71-71l-vessels-high-load-factors-1b/31379-19456.html
Nu va mai plângeți, ca și noi avem trei fregate ca și danezii.
..si fara problemele lor,avantaj noi.
Danezii au 5, cele doua Absalon sunt considerate si ele un fel de fregate… 🙂
Nici vikingii astia nu mai sunt ce au fost…😊😁
Eu daca as fi in locul marinelor europene (evident, cele care au cu ce) as roti cat mai multe nave/echipaje in zona aia… Experienta dobandita de echipaj & echipamente in conditii reale de lupta bate orice potential inconvenient (costurile dislocarii, chiar si posibilitatea de a incasa vreo racheta). Prea multi ani de pace pentru marinele militare europene au dus la anchilozare, delasare, echipamente testate insuficient, trageri reale cu munitie de lupta insuficiente, rahatul bagat sub pres ca sa iasa de la bine-n sus la calificative etc samd…
Macar danezii nu s-au implantat singuri in primul petrolier care le-a iesit in cale ca norvegienii… tot e ceva.
Nu i precis si nu i exact:
Adevarul e ca cativa ani in urma coalitia NATO s a ocupat de piratii din Somalia cu acelasi modus operandi, asa ca lucrul a fost bine stiut. In acest timp eu personal am trecut prin regiune de 3 ori. Chiar
o data cu un yacht al unui oligarch
de valoare de peste 100 mil $
din Seichells prin Suez la Marseilles. Am vazut piratii de departe si avand un Gurianov cu munitii la bord am comandat echipajul sa traga cateva salve in directia lor, s au invartit si ne au lasat, si poate ca am ridicat viteza la 32kn. Mitraliera a fost aruncata
in mare inainte de trecerea canalului de Suez. Those were the
days….🙂
Pai comparam piratii somalezi inarmati cu AK-47 si, poate, RPG-uri cu rebelii houthi care trag cu drone kamikaze, rachete de croaziera anti-nava si rachete balistice anti-nava in navele care trec prin zona? 🙂
Daca imi aduc bine aminte, am avut si noi o fregata dislocata impotriva piratilor somalezi.
Nu comparam. Locul e acelasi, coninentul
e altu, Africa, marea e aceeasi Rosie,
pifatii somalezi luau vasele si echipajele
ostateci pentru gramezi de bani.
Si capitanii vaselor, acelasi soi din care
unu a scris o carte
https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Phillips_(merchant_mariner)
Si Tom Hanks a jucat in filmul dupa carte
https://ro.wikipedia.org/wiki/C%C4%83pitanul_Phillips_(film)
Film bun, sa l vedeti
Nici un vas militar romanesc n a trecut
prin canalul de suez niciodata. Au
trecut Atlanticul cu Mircea la festivitatile cele de 200 de ani ale US (unde au fugit
3 din echipaj) si capitanul a avut cu Securitatea, au exersat in Atlantic si Mediterana cu fregate dar atata
tot.
Si asta ce e? 🙂
https://www.mediafax.ro/social/fregata-regele-ferdinand-va-participa-intr-o-misiune-contra-piraterie-in-oceanul-indian-sub-comanda-fortelor-navale-ue-10150925
Sa fi mers pe la Capul Bunei Sperante?… 🙂
Eu m am bazat pe
https://ro.wikipedia.org/wiki/Fregata_Regele_Ferdinand
Acolo nu scrie asa adevarul nu l
stiim…..
Da, acum vad ca au participat dar
misiunea nu era la Capul Bunei Sperante
ci mai la nord pana la Madagascar
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Atalanta
Era sarcastic, nu a zis ca a fost misiunea acolo, se intreba retoric pe unde sa fi ajuns langa Somalia daca nu pe canalul Suez
https://cairo.mae.ro/local-news/949
citii undeva ca au umblat la softul radarului ca sa vada si obiecte care plutesc, nu numai ce zboara. mesteresti la cod=problems in real life
si ca munitia ar fi fost veche
Și belgienii au probleme cu rachetele Sea Sparrow
https://x.com/NavyLookout/status/1779504014524080436
Belgian frigate BNS Louise Marie planned deployment to the Red Sea has been postponed due to missile failure during test firing in the Mediterranean.
RIM-7 Sea Sparrow failed to launch and became stuck in the launch tube.
Deja devine ceva normal la navele militare europene