Danezii au probleme mari cu fregatele lor “Iver Huitfeldt”

In poze pare fioroasa, in realitate nu prea este…

Asa cum am scris cu putin timp in urma navele acestei clase nu sunt de facto apte de razboi si una dintre ele, “Iver Huitfeldt” a trebuit retrasa din Marea Rosie (la inceputul primaverii), in cadrul operatiunii „Guardian of Prosperity” pentru ca atunci cand a trebuit sa lupte n-a avut cu ce: rachetele RIM-162 ESSM nu au plecat datorita unei probleme de comunicatii intre radarul APAR si sistemul de comanda si control C-FLEX, iar proiectilele tunului de 76mm s-au dovedit intr-un procent ingrijorator, defecte.

La putin timp dupa patania lui Iver Huitfeldt in Marea Rosie, nava-sora – “Niels Juel” a avut o problema la unul din lansatoarele verticale de rachete ale navei. Dar faptele sunt deja istorie si, din pacate, desi problemele erau cunoscute, nu s-a facut mai nimic si intr-un final a iesit scandal, Seful Statului Major al fortelor armate ale Danemarcei fiind dat afara pe motiv ca a pus batista pe tambal.

Dar de atunci au trecut cateva luni bune dar situatia este similara.

Astfel, intre 11 iulie si 5 noiembrie, Marina Daneza trebuie sa furnizeze NATO Standing Maritime Group 1 [SNMG1] o nava-amiral. Acest grup are sarcina de a patrula prin Atlanticul de Nord.

Initial, cele doua fregate buclucase – “Iver Huitfeldt” si “Niels Juel” – ar fi trebuit sa execute rolul de nava de comanda al grupului NATO prin rotatie dar planurile au trebuit sa fie modificate pentru ca cele doua nave nu si-au rezolvat problemele tehnice aparute nici pana acum si nu se pune problema ca ele sa iasa in larg incapacitate.

Pe 27 iunie, ministrul apararii danez – Troels Lund Poulsen – a incercat sa faca un pas inapoi: „We had to change the Danish contribution to NATO’s standing naval force in the second half of 2024. The problems encountered by the crew of the Iver Huitfeldt during the Red Sea mission have still not been resolved.”

A uitat domnia-sa sa mentioneze si fregata “Niels Juel” datorita careia spatiul aerian si maritim din jurul navei a fost inchis cand a avut probleme.

Doar ca NATO – n-a avut ce sa puna in loc, asa ca s-a gasit o solutie, astfel, fregata daneza “Iver Huitfeldt” va fi gata, cu echipajul complet la bord, senzorii pregatiti dar isi va executa misiunea de la cheu, legata bine cu parame. Tot asa va actiona si fregata-sora “Niels Juel” daca nu va fi gasita o solutie pana cand ii va veni ei randul sa fie nava-amiral. Gata de orice, am adauga noi, mai putin de lupta…

„We propose to take over the command of NATO’s naval force from Danish naval bases. It is a necessary decision. Once the problem is resolved, the ships will be ready to go back to sea,” declara ministrul danez.

Daca ne referim la “questions related to equipment and armament” danezii ne spun ca problema n-a fost inca „definitively settled”.

Despre cea de-a treia fregata daneza din clasa – HDMS Peter Willemoes, nu stim mare lucru. Ea exista, pluteste dar nu pare disponibila din motive, probabil, obiective.

Ciudat ca de la inceputul lunii martie pana acum lucrurile nu au fost rezolvate.

GeorgeGMT

15 comentarii:

  1. Buna dimineata
    Concluzia e ca chiar daca are un vas o carena cum trebuie si chiar sistemul de propulsie e in regula este nevoie sa cercetezi in mod foarte meticulos sistemele de lupta la bord chiar din primul moment dupa lansarea acestui vas.
    Nu i voie de oprit acest proces care doreste multe ore sizifice de examinare pe tarm precum si pe mare in timp de parcurs. Sistemele mecanice, cele electrice impreuna cu cele electronice sunt nevoite sa mearga intrun tandem de orchestra. In masura daca nu merg in acest fel, acest vas nu e apt pt misiuni marine. Vedeti grecii cu misiunea catre cornul Africii si uitati va la propria flota si acum incercati sa pricepeti complicatia lucrurilor care in primul rand depind de instrucia echipajelor, lucru care insasi doreste foarte multe ore scumpe de voiaj si exercitii.
    Am zis fregatele ? ……😊

    13
    • Inca ceva:
      Dupa cum vad , vasele din clasa sunt aproape de jumate de viata,
      lucru care pune un mare semn de intrebare de rentabilitatea lor in general si apropierea lor de cosul de gunoi. Oare au dormit danezii?

      5
  2. Cam ca ale noastre de la britanici. Bune sa pluteasca si sa dupa oamenii din punctul A in punctul B.

    9
  3. La norvegieni au fost iarasi probleme mari. Nici britanicii nu stau prea bine cu noile portavioane, submarine si numarul redus de Type 26&31. Oare ne sovietizam?

    4
  4. Măcar au la ce să aibă probleme!

    7
  5. ….asta inseamna evropa cu litere mici, ajutoare sociale si…in loc de fabrici si uzine cu industrie orizontala, doar ansamblam si …”integram”… daca ai o belea ca nu „comunica” deviceurile ce tocmai le-ai integrat nu mai faci nimic, astepti sa-ti „vina” americanu’…sa te apere.
    …un inginer in ziua de azi, care tocmai a „integrat” ce au fabricat altii, nu stie nimic si nici nu se baga, doar software-ul ( update) in rest, …varza cu cartofi.
    Economia evropei astazi sunt automobilele ( vedem indata ) ce mai ramane din ea, logistica ( autostrazi si porturi) …si piata de desfacere ( vanzare-comert), nu avem deloc industrie de tranzistoare ( ASML) doar poate olandezii cu fost Phillips mixroelectronics si cam atat…tot, absolut tot se fabrica pe salarii mici in America de Sud, Vietnam, Kuoreea, Taiwan si atat.

    4
    • Aici pana la un punct iti dau mare dreptate, avem tot felul de utopii in UE si programe sociale, mai putine programe insa despre cum sa meninem o industrie orizontala completa aici in Europa. Sa nu uitam ca majoritatea se proiecteaza in UE dar noi avem o problema de fabricatie si mai nou toti vor sa fie doar integratori de sisteme, nimeni nu vrea sa preia si chestiile de baza ca nu vor sa se murdareasca cu lucruri simple.
      Acest lucru s-a vazut si in automotive – exemplu clasic la rulmentul de presiune la motoarele VW de 1.4 TSI unde au pus plastic in loc de carcasa metalica si la 60K-70K te lasa ambreiajul dintr-o data, il scoteai bucati si bilutze acel rulment, inovatie ce sa mai spun.
      La fabiracrea procesoareolor si microconductorilor aici nu stam asa de rau dar trebuie sa investim la fel cum face USA care doreste sa is aduca industria acasa, Taiwan-ul fiind o veritabila vulnerabilitate pentru UE dar si pentru USA in momentul de fata.

      6
  6. Chiar si noi avem probleme.
    De cand am cumparat fregatele F22, nu s-a realizat nicio lansare reusita de rachete nava-nava sau nava-aer.

    13
  7. Engineers at the israeli NAVY have been integrated and testing the systems of SA`AR-6 within three years. Оn the shore, in two huge hangars, with EMI protection…

    3
  8. Vasile Băcăuanul

    Am și eu o întrebare: dacă vesticii au vase de luptă care nu prea pot să lupte, dacă rușii au vase scufundate de bărcuțe de placaj, americanii le construiesc dar cea mai bună e următoarea, atunci noi cu cine să colaborăm? Cu chinezii? Sau cu extratereștrii?

    4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *