De ce ar fi interesată Federaţia Rusă de Gurile Dunării?

Un articol din Adevărul care susține ceea ce am susținut și noi pe RoMilitary mai tot timpul: Gurile Dunării au o importanță cu adevărat strategică!

646x404

Răspunsul, cu ale sale argumente istorice şi dezvoltări contemporane, este extrem de complex dar, în acelaşi timp, se centrează pe o evidenţă absolută: Gurile Dunării reprezintă o valoare strategică extrem de importantă, de controlul şi securizarea căreia sunt interesaţi ambii actori majori ai situţiei conflictuale grave din acest moment: NATO şi UE, pe de o parte, Federaţia Rusă, de cealaltă parte.

Cine deţine controlul Gurilor Dunării (fireşte, ne referim acum la un control efectuat în regim de mare putere, singura în stare să folosească pe lungime atuurile excepţionale pentru care de atâtea ori s-au declanşat războaie în zonă) şi care să poată stăpâni simultan şi folosi cel puţin patru deschideri strategice: una pe Marea Neagră, alta, pe drum terestru, final sau început de cale de transport spre nord, prin Ucraina, sau spre est înspre Rusia, alta fluvială spre inima continentului european şi apoi înspre mările reci, în fine apoi, deschidere terestră imediată spre toată zona Balcanilor. Dar, atenţie, acces, în termenii gândirii militare, înseamnă totodată şi posibilitatea interzicerii accesului, redesenând obligatoriu rute, silind adversarul la restricţionări de operaţiuni comerciale şi rute de transport ale bunurilor (civile şi militare). Redefinind zone de influenţă.
627x0Căci Europa de acum, cea a celor două alianţe majore din care facem parte, are toate motivele să considere cu extraordinară atenţie marele proiect al axei strategice vitale care merge de la Marea Nordului până în Marea Negră pe Canalul Rin-Main-Dunăre – cu tot ceea ce îneamnă drumuri pe mai departe înspre fluviile ucrainene, Crimeea, Caucaz, podişul anatolian şi Marea Caspică, fiecare dintre acestea, la rândul lor, mize colosal de importante într-un joc de şah centrat pe asigurarea controlului transportului resurselor şi a securizării rezervelor.

Nu e nimic nou în apariţia acestei viziuni asupra unei Europe unificate în jurul unui obiectiv strategic economic cu valenţe la fel de evidente pe plan militar, afirma din 1923 politologul Artur Dix (într-o carte vizionară intitulată Politische Geographie.Weltpolitisches Handbuch) care sublinia că proiectul fusese întrezărit de Charlemagne şi începea de atunci să devină actual, în marasmul politic şi economic de după Primul Război Mondial.

De atunci a început o discuţie pe două paliere concordante: pe de o parte, s-a încercat refirmularea, consolidarea şi apoi, după caderea Cortinei de Fier, extinderea zonei Europei de Mijloc, Mitteleuropa, care să redevină o arie de difuzare strategică de putere, influenţă şi proiecte către estul său proxim sau mai îndepărat cât şi înspre Balcani, mai ales înspre ţările din Balcanii occidentali, în principal foste republici iugoslavie plus Albania. Al doilea palier al discuţiei, atunci începută, acum pusă în proiect european, este regândirea potenţialului economic şi strategic al Dunării, în sine calea navigabilă cu cea mai mare lungime din Europa, dar şi al valorizării subsecvente al reţelelor de transport secundare ale continentului legate de Dunăre – discuţie care a generat deja una dintre cele mai interesante şcoli strategice specializate a cărei doctrină este că, în momentul când acest potenţial va fi cu adevărat pus în valoare, urmează să scadă în consecinţă importanţa Mediteranei ca zonă de supravieţuire strategică europeană.

Legătura Rotterdam-Constanţa devenie astfel coloana vertebrală a unei reţele de transport europene de tip nou, urgentată de suprastaurarea căilor de transport terestre, scumpe şi dificil de întreţinut în condiţii meteo din ce în ce mai adverse şi rapid schimbătoare.

Dar discuţia, ca şi proiectul, posedă un punct nevralgic, anume controlul Gurilor Dunării, în condiţiile în care nave militare inamice pot bloca extrem de uşor ieşirea la mare din Canalul Dunăre-Marea Neagră sau/şi activitatea specifică de încărcare/descărcare din porturi sau să interzică tranzitul mai departe înspre Strâmtori sau spre est….
627x0 (1)Din 2011, Uniunea Europeană are o strategie proprie pentru regiunea Dunării, există bani pentru proiecte, s-au organizat nenumărate conferinţe de prezentare de oarece gândiri coerente şi pentru România dar odată va trebui pusă întrebarea, cu seriozitate şi cu responsabilitate, pe ce s-au dus banii din programele europene destinaţi remodelării oraşelor-porturi din partea românească a Dunării, legării lor la sisteme de comunicaţii performante, organizarea de infrastructură specifică de descărcare/încărcare de mărfuri, realizarea de utilităţi portuare moderne, legarea de sistemul naţional de transport (cel care, în continuare, este, şi acum în 2015, la limita decenţei şi, în orice caz, foarte puţin compatibil cu criteriile europene de performanţă).

Sigur, acum nu facem o analiză a ruşinii naţionale pe care o reprezintă absorbţia de fonduri europene – inclusiv în acest domeniu – grav penalizată acum, dar mai ales în viitorul imediat, de penalizările ce se vor impune României noastre, afectate de scandaluri fără precedent ca intensitate şi amploare, tocmai în acest domeniu.

Numai că, din punctul de vedere al securităţii naţionale, faptul că porturile dunărene sunt în starea în care se vede uşor cu ochiul liber, pune o problemă de credibilitate în ce priveşte capacitatea noastră de a susţine şi apăra corespunzător zona noastră dunăreană şi, mai ales, de a asigura baze reale de tranzit pentru flote militare fluviale ce ar fi deplasate în caz de conflict. În caz de apariţie a unei probleme în zona maritimă şi a Gurilor Dunării, poate este util să studiem câteva clipe această prezentare a dotărilor Marinei Militare Române, doar că nu avem ce să studiem (nota RoMilitary, în articolul integral autorul prezintă și o listă cu navele Marinei Militare).

Mult, puţin, asta avem, cu asta (mai ales!) defilăm la ocazii solemne unde se reunesc politicienii pentru fotografii şi vine Zeul Neptun cu fecioarele din dotare pentru poze cu turişti entuziaşti. În consecinţă, e firesc ca speranţa să ni se îndrepte, în totalitate, spre ce pot să facă navele străine venite pentru exerciţiile NATO de 21 de zile, atât cât le este permis să stea în Marea Neagră. De partea cealaltă având flota rusă a Mării Negre […] şi care este sustinuta de un sprijin aerian masiv, inclusiv la nivel de război electronic.

Experţii presupun că posibile acţiuni ostile în zona Gurilor Dunării şi ariei maritime proxime pot fi unele de interzicere a circulaţiei maritime şi pe canale în condiţiile lansării unei operaţiuni de desant pe două sau trei aliniamente. Aceasta în paralel cu încercarea de a scoate din funcţiune radarul militar FPS 117 de la Ovidiu, în apropiere de Constanţa, cel care supraveghează punctul strategic care marchează exit-ul maritim al Canalului, radar produs de firma Lockheed-Martin, unităţi similare existând la Muntele Mare, Craiova şi Giarmata).

Gurile Dunării, aşa cum spuneam, sunt locaţia strategică ce poate permite (sau interzice) controlul circulaţiei înspre sud, înspre Strâmtori, deci, în viziunea rusă, ar putea constiui o prelungire cel puţin interesantă strategic pentru mişcarea începută prin anexarea Crimeii, acum cu o posibilă şansă de a asigura un coridor maritim şi terestru în proximitatea imediată a zonei de apărare NATO. Pentru Alianţa Atlanticului de Nord, importanţa este egal de mare, căci este vorba despre menţinerea unei superiorităţi operative în Marea Neagră dar şi conservarea porturilor Constanţa şi Mangalia, cu capacităţile lor specifice, vitale pentru menţinerea unui flux constant de aprovizionare şi constituind o bază de reparaţii în regim de urgenţă.

Cat de puternica este Flota Romaneasca de Razboi?!

„Acestea fiind zise, bine că suntem în NATO, bine că suntem în UE căci altfel, Doamne fereşte şi apără, tot la Remorcherul de salvare VITEAZUL ne e nădeajdea cea adevărată căci, uite, intrat în funcţiune în 1954, merge şi acum şi apără patria….oare când ne vom face bine şi vom avea politicieni care să ia în serios lumea în care trăim?”

Autor: Cristian Unteanu

Sursa: Adevarul.ro

 

 

70 de comentarii:

  1. Voi relua aici, in mare, ce am comentat si in articolul original de pe site-ul Adevarul:
    Chiar daca pare paradoxal, sosirea Rusiei la Gurile Dunarii nu are legatura cu traficul pe Dunare.
    Sa presupunem ca Rusia ajunge la Gurile Dunarii si incepe sa blocheze traficul. Asa, si? Noi avem 1000km de Dunare pe care-i putem bloca in orice punct fara macar sa avem nevoie de flota militara.
    Inspectii la navele fluviale si convoaiele de barje care intra in zona noastra de fluviu si, daca sunt nave rusesti sau echipaje rusesti sau opereaza pentru beneficiari rusi, au punctul de plecare / sosire in porturi rusesti, nava se trage la mal, se debarca echipajul si pa.
    Traficul Europei se va desfasura pe Dunare, cale ferata, sosea pana la Constanta si apoi se imbarca pe nave maritime. Daca la Sulina rusii pot face probleme, pe motiv de delimitare a frontierei, blocada la Constanta inseamna act de razboi impotriva NATO.
    Singurele care ar avea de suferit ar fi porturile si santierele navale din Tulcea (cel mai mult) si Galati + Braila (mult mai putin).
    Cat de tampiti sa fie rusii sa-si faca praf caile comerciale catre vest pentru a bloca trei porturi romanesti, nu foarte importante?

    Principala miza a sosirii Rusiei la Dunare ar fi eliminarea Ucrainei de la Marea Neagra si de la resursele de hidrocarburi de aici, de care Ucraina are nevoie ca de aer. O Ucraina fara resursele de gaze din Marea Neagra, fara acces comercial spre Mediterana, redusa teritorial la partea de centru si vest, va si un stat nefunctional, un pietroi de piciorul UE.
    A doua miza a sosirii Rusiei la Dunare o constituie posibilitatea redeschiderii unui litigiu cu Romania privind delimitarea apelor teritoriale si a zonei economice exclusive. Rusia nu va recunoaste decizia de la Haga si va crea tensiune in zona pentru a impiedica marii investitori sa vina sa exploateze hidrocarburile din zona economica romaneasca.
    A treia miza (pe care am uitat s-o mentionez in articolul original) o reprezinta posibilitatea ca, prin aducerea de rachete Iskander in Bugeac, sa puna sub amenintare baza de la Deveselu. Din Transnistria sau din Crimeea Iskander nu bate pana la Deveselu.

    • Rachetele Iskander pot fi plasate foarte usor si pe Insula Serpilor. Mai rau, rachetele astea pot fi plasate si in Serbia reorientata catre Moscova , in Ungaria lui Jobbik sau in Bulgaria falimentara. Practic avem un ,,cerc de foc ” in jurul nostru .

      • hai sa fim seriosi .. or fi sarbii mai pro Rusia da totusi nu cred ca liderii lor au luat-o razna de tot incat sa accepte arme nucleare pe teritoriul lor, no sa-si transforme tara intr-o „cuba” a europei de dragul rusilor stai linistit…

        • Pai ce ar fi asa extraordinar, ar fi pentru Serbia – vorba unui mare om de la noi – atingerea „celui mai mare grad de securitate din istoria tarii”.

          Vin rusii, pun un „scut antiracheta” in ograda lor si gata. Atata trebuie doar, ca acel „scut” sa fie sub comandament rusesc, si sarbii sa nu intrebe ce fel de „interceptoare” se aduc in baza aia militara.

          Reteta e deja patentata de niste vecini de-ai lor de la nord.

        • Corect! Plus ca amintirea bombardamentelor dure ale NATO au ecus si astazi!

      • Bre, insula aia are doar 17 ha, unde dreac sa incapa alea?

      • Daca instaleaza o musca pe Insula Serpilor se va vedea imediat din satelit.
        Duci un LAROM, cu bacul, la Sulina si faci insula varza.

    • Afecteaza si traficul la Dunare si la Marea Neagra, pentru ca multe nave nu folosesc canalul Dunare-Marea Neagra ci bratul Sulina. Iar daca rusii se pun si continua canalul Bastroe, sunt sanse ca nivelul apei sa scada pe canalul Sulina si sa apara colmatari mai dese…
      Deci, daca se poate, mai bine sa nu-i lasam pe rusi sa ajunga la Dunare, ca nici cu ucrainenii nu ne-a fost chiar bine.

      • Navele care coboara pe Dunare si nu folosesc canalul au destinatia in porturile fluviale din Bugeac (Reni, Ismail, Chilia, Valkov) pentru ca nu ies in mare si, chiar daca ar putea iesi, ar avea destinatia in porturile ucrainene si rusesti din Marea Neagra. Daca ei ne blocheaza iesirea in mare la Sulina, le blocam tot comertul pe Dunare.
        Detaliind pierderile noastre:
        Tulcea ar fi cel mai afectat, port si santiere navale, pentru ca nu ar putea misca decat nave maritime mai mici, pe bratul Sfantu Gheorghe, cu conditia sa nu fie blocat si acesta de rusi.
        Porturile din Galati si Braila ar fi si ele afectate pentru ca nu ar mai putea folosi nave maritime ci doar convoaie de barje care sa urce pe Dunare si sa mearga pe canal la Constanta pentru transbordare pe nave maritime. Sau, mai grav, se renunta la barje si se face transport pe CF si sosea pana la Constanta.
        In privinta santierelor navale de la Galati si Braila, principala problema o constituie sectorul fluvial dintre Braila si ecluzele Cernavoda pentru ca are adancimi mici. In acest caz santierele ar trebuis a se axeze pe nave mai mici sau sa lanseze corpuri de nava mai mari dar neechipate pe care sa le poata transfera pe sectorul fluvial pana la Cernavoda si apoi, pe canal, la Constanta unde sa incheie echiparea lor (masini, castel, echipamente etc). Ecluzele sunt mari (cca 300 x 19 m), la fel si canalul asa ca n-ar fi probleme de aici mai departe.
        Pe scurt, blocada ne-ar face probleme doar noua dar aceste probleme ar fi infinit mai mici decat cele pe care le-am produce noi rusilor si partenerilor comerciali ai acestora.

      • Pai daca scazi taxele de tranzit pe canal, ia sa vezi ce populat devine…Canalul nu este folosit pen’ca au niste taxe astia de la administratia canalelor navigabile de iti vine sa intrebi daca stiu pe ce planeta traiesc. dar deh, mertanele din ce bani sa se cumpere :).

    • De acord cu tine. „Gurile Dunarii” reprezinta o noua mostra de gandire de secol XIX – unora se pare ca le e mai greu sa tina pasul cu vremurile, asa ca recurg la clisee de-acum 200 de ani. Daca ajung la „Gurile Dunarii”, cred ca rusii stationati in Bugeac vor putea sa-si vada de plaja prin limane pe-acolo…raul va fi fost deja facut si el consta, cum bine spui, in „dinamitarea” zonei care contine resurse energetice si care apartine Ucrainei si respectiv Romaniei.

      Ca daca incepem sa ne inchipuim ca vom vedea nave rusesti asaltand porturile Calarasi, Oltenita, Turnu Magurele si Corabia, inseamna ca la ora aia vom avea deja tancuri rusesti la Iasi, Targu Mures si Buzau.

  2. E cam sf ce spun dar putin era total schimbat la fata in ultimele aparitii. De atunci a anulat niste intalniri plus ca nu a mai iesit pe post direct (5 martie)
    http://rt.com/politics/239137-putin-ngo-agents-list-removal/
    A murit??

  3. Nu,n-a murit,posibil sa fie bolnav de cancer conform speculatiilor. N-are importanta,oricum vine altul ce o sa continue linia agresiva,traditionala,a Rusiei.

    • eu cred ca a fost asasinat cu radiatiastfel incat sa se inbolnaveasca de cancer de catre cei la care lea distrus afacerile prin declansarea acestui razboi putin dormea cu pistolul sub perina dar niciodata nu va fi asasinat prin arme de foc si prin metode mai discrete

  4. Ceva se leaga. Este asasinat seful opozitiei ,dupa care putin dispare iar dolarul o ia razna in sus. Cred ca putin era rational in comparatie cu ala care a pus totul la cale si va veni la putere. Dau sanse de 90% la WW3 in Europa in urmatoarele 3 luni.

    • Dolarul n-a luat-o in sus din cauza evenimentelor din Rusia.
      Aici e doar un joc romanesc.
      In momentul cand Banca Centrala Europeana incepe sa tipareasca Euro, acest surplus (ca la orice marfa) duce la ieftinirea euro in comparatie cu celelalte valute. Adica e normal sa scada euro in comparatie cu dolarul.
      Intrebarea este de ce nu cade si in comparatie cu leul. Rapsunsul il gasesti la BNR si e foarte simplu: prabusirea cursului euro ar baga in faliment exportatorii romani asa ca BNR (banuiesc) a intrat pe piata si cumpara euro la greu pentru a mentine echilibrul EURO-LEU.
      Partea proasta este ca daca dolarul creste fata de euro iar leul sta la acelasi nivel cu euro rezultatul este cresterea dolarului si fata de leu.
      Pentru BNR optiunea e limpede: ori ingroapa exportatorii ori ii ingroapa pe cei cu credite in dolari si lasa sa se scumpeasca importurile in dolari.
      Se pare ca au optat pentru protejarea exporturilor. Probabil si eu as face la fel.

      • Dolarul creste in primul rand datorita scaderii pretului la titei, intre cele doua existand o relatie (in principiu) invers proportionala.

        • Raportat la Dolar-Euro
          Titeiul a scazut de la 115 la sub 50 iar dolarul n-a sarit asa violent dar a sarit tocmai acum cand titeiul a inceput sa urce usor spre 60 dolari.
          Motivul principal il constituie anuntatul surplus de euro pe piata (a inceput tiparirea). Surplus de euro insemna scaderea valorii de cumparare (e normal). In plus, sunt sigur ca exista si speculatori care pariaza acum pe devalorizarea euro, accentuand efectele.
          Ca o paranteza, decizia de a tipari euro nu are doar scopurile enuntate de BCE ci si pozitionarea mai buna a europenilor, prin scaderea cursului de schimb, in asteptarea viitoarei liberalizari a schimburilor cu SUA.

          In privinta cursului dolar-leu.
          Dolarul n-ar avea niciun motiv sa creasca tocmai acum cand am iesit din iarna, scad importurile de gaze si, pe cale de consecinta, scade necesarul de dolari pentru plata importurilor de gaze.
          Imi mentin opinia ca BNR a intervenit pentru a mentine sus cursul Euro-leu, pentru a nu tranti exportatorii.

    • Nici chiar mujici nu sunt atat de spalati pe creier sa porneasca al 3 razbel mondial , nu de alta dar nu vor castiga in nici un caz , nici daca vin martieni sa-i ajute pe mujici nu sunt siguri ca vor castiga razbelul , asa ca fac si ei galagie pe la margini ameninta si fac spume la gura mai injura mai bat pe unul mic ceva de gen , nu au cum sa porneasca razboiul doar daca nu vor o rarire spectaculoasa a populatiei , poate nu mai au bani de salarii si de papica , 🙂

    • capatu` satului

      mda razboiu` peste 3 luni;
      pai atuncea`i bai mare;
      refuz sa cred ca rusii pot incepe razboiu` peste 3 luni: pai au zis si partidele si nou` presedinte al republicii ca razboiu` incepe numa` dupa 2018, ca sa avem timp in 2017 sa ne inzestram;
      pai sa puna mana pe telefon csatu` si sa ii spuna la tavarasici soigu sa devanseze atacu` 2018;
      Romania lucrului bine facut incorporeaza doar pe cei nascuti dupa 2017, cati vor mai fi…;
      polonezii, tarile baltice, croatia si tot globu` pamantesc s`or fi tampit la cap de tot o dau cu inarmarea si frica de rusi; noi n`avem nici o temere, daca scade populatia in razboii vor fi mai putine pensii si salarii de platit din bujet si vor fi mai multi bani pt. plimbari prin emirate, etc….
      noi avem tratate, uitand ca tot prin tratate ni s-au furat cele mai mari bucati de teritoriu;
      mai usor cu pianu` pe scari ca am putea sa ne inchipuim ca pt. neinarmare si nr. mare de morti, previzibil la gradu` modern de inzestrare, ar fi vinovati primu` minister al tarii impreuna cu palavrament, servicii, csat si presedintele republicii; toti stim ca ei au calculat, au calculit, au calculot si le`a iesit x, y, z, …dupa 2017 – io zik ca sigur este vinovat basescu si basisti.

  5. Mda, nenea asta a scris si un editorial pe fake-ul ala de stire potrivit careia rusii vor avea baze aeriene in Cipru :))
    Ok, back in business.

    1. Sicanand sau blocand prin diverse modalitati circulatia pe Dunare, in primul rand maica Rusia ar lovi 2 tari tare dragi ei: Serbia & Ungaria.

    2. Ideea ca Romania este o poarta de intrare inlauntrul coanei Ioropa este o idee absolut tembela. Pentru comertul / marfurile asiatice, Mediterana reprezinta cea mai facila cale de acces catre inima Europei.
    Spre ex: esti mic, galben, papi mult orez si produci masinutze, mii si mii??? Nimic mai simplu!!! Incarci baporu` cu Toyote in dana la Yokohama s-apoi il trimiti la Trieste. De la Trieste la Viena sunt 470 de km de autostrada, adica vreo 6 ore cu trailerul. Pt ce mama zmeilor lu` Harap Alb iti mai treba Galatiu`si Sulina???
    Sau, esti la fel de mic si de galben, si papi la fel de mult orez insa` bagi matanii in fata tabloului lu` Mao?! Si-n tot timpul asta mai produci smartfoane sub licenta americaniza, pe care vrei sa le exporti in Ioropa??? Pfff, la fel de simplu!!! Incarci baporu` cu smartfoane si laptoape in dana din Shanghai iar apoi il expediezi peste mari si tari la Marsilia, Genova, Barcelona, adica direct la consumatori….

    3. Se-mpute treaba pe bratele Dunarii?! Nimic mai simplu!!! Exista un canal: Dunare-Marea Neagra…..

    4. „Gurile Dunării, aşa cum spuneam, sunt locaţia strategică ce poate permite (sau interzice) controlul circulaţiei înspre sud, înspre Strâmtori”

    Pai bre nea Unteanu, cui dreacu sa mai interzica circulatia??? Navelor din Ucraina deja ocupata? :))))) Sau vin vikinjii cu drakkerele lor, pe Nistru-n jos / pe un drum frumos / inspre `stambul citire / ca sa haleasca si gura lor o…..saorma in nestire? :))))

    • Fake ne-fake rusii si cipriotii au semnat un acord care permite navelor ruesti accesul in porturile cipriote. Adevarat ca pana la baze permamente e cale lunga dar nu chiar atat de lunga.

      • @George GMT

        Coane George, omu’ a pus botu’ la o vrajala 🙂 Asta ii rste valoarea…Diferenta dintre aveon si bapor ie cam aceeasi cu diferenta dintre un jurnalist si un stirist… 😉

    • Parerea mea e ca gurile Dunarii nu au mare importanta. Ce are mare importanta e Dobrogea intreaga pentru ca daca Rusia pune mana pe Dobrogea, practic detine controlul aproape absolut al Marii Negre.
      O reorientare a Turciei sau un razboi care ar scoate turcia din joc, ar face din Rusia tara care controleaza absolut toate intrarile in Marea Neagra, ceea ce ar pune capat definitiv, „exercitiilor multianuale” NATO sau „rotatiilor” pur intamplatoare si „demult palnificate” de nave americane in Marea Neagra. Asta e miza, crearea unei zone-tampon serioase intre Rusia si vest, formata din Grecia, Bulgaria, Marea Neagra, Ucraina, Belarus, Marea Baltica si Finlanda.
      E cu bataie foarte lunga miscarea, dar nu imposibil de realizat.
      Si la cum s-a schimbat vantul prin zona si am ramas cam singura tara care mai pupa in dos americanii pe aici, mi se pare chiar si probabila.

      1
  6. Doamne fereastra si-o juma de usa albastra!!!!!

    I) regândirea potenţialului economic şi strategic al Dunării, în sine calea navigabilă cu cea mai mare lungime din Europa, dar şi al valorizării subsecvente al reţelelor de transport secundare ale continentului legate de Dunăre – discuţie care a generat deja una dintre cele mai interesante şcoli strategice specializate a cărei doctrină este că, în momentul când acest potenţial va fi cu adevărat pus în valoare, urmează să scadă în consecinţă importanţa Mediteranei ca zonă de supravieţuire strategică europeană
    Mamaaa!!! Adica Dunarea noastra va lua locul Mediteranei si se va extinde pana la .. Suez ? Vor tranzita hidrocarburile Libiei pe la Oltenita?
    Sau cumva vara cursul Dunarii nu va scadea (uneori ingrijorator) ci va seca Mediterana?! Cumva vom vedea cum acosteaza un portavion la Giurgiu ?!

    II) Legătura Rotterdam-Constanţa devine astfel coloana vertebrală a unei reţele de transport europene de tip nou, urgentată de suprastaurarea căilor de transport terestre, scumpe şi dificil de întreţinut în condiţii meteo din ce în ce mai adverse şi rapid schimbătoare. V mai sus. Mai ales vara … pe seceta .
    Insa ce e aia de tip nou?! Ca era si inainte de caile ferate. Insa ciudat caill;e ferate au redus importanat iar boii aia de la Renault si Ford tipa dupa autostrazi… Sau poa nu sunt boi da stiu ei ceva?!
    Apropos cum mai stam cu canalele interne din sFrentia? Ca la 1800 era bine dotata .. apoape ca puteai face turul Frantei pe canale (cine doreste sa ma ia la misti ptr aceasta afirmatie s afaca bine sa caute si ca citeasca „Ces messieurs de Saint-Malo” si „Le Temps des Carbec” de Bernard Simiot „numai” vreo 1000 de pagini mari si care abunda in cuvinte care au cam iesit din uz odata cu caderea Bastiliei. A da Bernard Simiot a mai scris „Suez 40 de secole de istorie”)
    Oare de ce occidentalii aia nu se grabesc sa faca „partea lor” de canale ?! Nu cumva ptr ca o salanda se msica ca ochii lu mortu pe cand autotrenu pe autostrada poa peste 100 km?!

    Ma rog viziunea are intereseul si farmecu ei. Poa ar trebui ca undeva o sa vedem o statuie a lu Pingelica vizonarul care .. da pana atunci ciocu’ mic …

    III)Cine deţine controlul Gurilor Dunării …… cel puţin patru deschideri strategice:
    1) una pe Marea Neagră, alta, pe drum terestru, final sau început de cale de transport spre nord, prin Ucraina, sau spre est înspre Rusia, care din pacate mai are alternative – Cetatea Alba – Tiraspol – Kiev samd. Sau si mai bine Odesa (port mare .. nu ca Limanul) Alternative de dinainte de Riurik varegul din Kiev .. Si ceva mai bune decat Reni sau Cahul piedute intre stuf, canale , balti si teren cam mlastinos

    2) alta fluvială spre inima continentului european şi apoi înspre mările reci, Deci dintai te duci pana la Viena apoi iei trenul catre Gdansk sau Hamburg. Nu ar fi mai iute s aiei trenul diorect de la Constanta? Sau cumva se mege cu cargobotu de 20.000 tone pana la parcarea Audi de la Ingolstadt ?!

    3) sau spre est înspre Rusia Da domle .. deci iei de la Audi din Ingolstadt 40 de A8 si S8 plus 20 de cabriolete A7 si 12 TT ruri coupe si apoi le urci pe barja ca sa le duci la Maskva si Piter ..La Constanta la urci pe un bampor care le duce pana la Tanagarog sau Azov (oasrul de la Marea Azov) unde le urci pe o nava fluviala si aici la Mocova si Piter .. Sau la galati pui Audiurile alea in tren si .. Dar nu ar fi mai bine ca direct de la Inglostadt sa le urci in tren si de aici direct la Moscova?!

    4) în fine apoi, deschidere terestră imediată spre toată zona Balcanilor. Ramne cum am zis – Gurile Dunari inseamna DELTA. Stuf, canale , balti , teren cam „moale”. De la Sulina e cam greu sa ajungi cu camionu sau cu tancu la Vidin. E mai indicata o amfibie

    In fine Dar, atenţie, acces, în termenii gândirii militare, înseamnă totodată şi posibilitatea interzicerii accesului Ci Crimeea ce cusur are? Sevastipol c aport militar e mai bun ca Sulina.. Ete plasat „central” in Marea Neagra .. de aici poti controla pana al S de Varna da tu-i norocu ei de viata la S de Varna nu mai exista nici un port serios ..

    Ca cam asa stam…
    Insa am si o nelamurire : voi sunteti societate de caritate? Preluati traznaile tuturor inclusiv din foaia vitelor de pripas?!

    Si mai am o observatie acida si acra : este uosr sa fi teleptula in Romania. trebuie decat sa ignori geografia, istoria si ce te mai deranjeaza.. totu este s aai „idei” ca publicu nu-i asa trebe sa fie amabil si sa se faca ca nu stie

    Nota Bizonica Faptul ca azi gurike Dunarii nu mai au emportanta de la 1854 nu inseamna ca daca suntem neatenti muscalii nu se vor impotmoli in ele .. din neatentie. Ca asa is ei saracii mai „impiedicati” si pun picioru de se mira si ei unde . Plus le plac cestiile intregi. Adica chiar daca coridoru terestru ar trece cam pe la Galati (vedeti harta si baltile) e mai bine sa ai si Delta. Arata mai bine in poza .. si oricum merg la „pachet” .. Adica daca se impeticesc pe la Ismail insemana ca la Galtai vior ajunge mai iute decat imi ia sa termin o sticla de votca fie ea si Polar de 0,5 (deh ,, varsta bolile samd azi imi ia cam 24 de ore) Pe pariu ca militarii rusi is mai rapizi decat mine ..

    • „interesantnai” remarci, Bizoane… doar ca astazi nu se mai zice ca moscalii sunt impiedicati ci ca au avut eroare de Glonass 🙂
      cat despre canalele Frantei sunt tot acolo, dar se face mai mult turism pe ele decat transport de marfa, pentru ca si la ei o parte din industria extractiva si cea grea, care era deservita de canalele alea, a disparut. Si oricum au suficiente autostrazi, cai ferate (si curent ieftin) si aeroporturi pentru ca o parte din trafic sa mearga pe acolo.

    • „Insa am si o nelamurire : voi sunteti societate de caritate? Preluati traznaile tuturor inclusiv din foaia vitelor de pripas?!”

      🙂 Si care e problema? Ca e Unteanu anti-pontist?
      Si dumneata esti anti-basist; asta nu ne-a impiedicat sa-ti publicam articolele…

      • Deci daca este antipontist nu are emportanta nici ca Dunarea maritima ajunge doar pana la Galati (azi nu stiu insa acu 30 de ani pescaj maxim 7,5 metri) , nciic da Delta este un amestec de canale , plauri , balti si teren moale, nici ca drumul cel mai scurt dintre 2 pcte este linia dreapta – astea sunt fleacuri!!!
        Si Adevrul este un ziar a-ntaia care bubuie de ziaristi de calitate asa ca nu imteleg de ce aceiasi fituica a vitelro de pripas a modificat datele dintr-un articol numa ptr ca i-a fost atrasa atentia ca Tiberiu Imperator a domnit DUPA nasterea lui Cristos….. Mai bine modificam manualele si cartile de istorie

    • cum nene Bizonu`??
      Mai jos de portul Varna e prefrumosul si incintatorul port Constantin – o – pole.
      In rest subscriu la tot ce ati zis.

      • Ma refeferam la porturi din M Neagra nu la Tarigrad …
        Ma rog Tarigradu ar fi perla coroanei ca deh e si Stamtoarea Boului (Bosfor) si deschide catre Marmara dar asta impune di Dardanelele . Da ca sa ajunga acolo ar fi bine sa aiba un coridor terestru .Noroc -sau naspa depanda din ce parte privesti – ca Delta e cam impraticabila si ptr cai (in timpu tarilor) si ptr camioane (din sec XX)

        Da cum zic tarigradu este capitil separat si .. titlul cartii !!

  7. Ar fi neplacut sa ajunga aurolacii la gurile Dunarii, dar nu cred ca ukrainienii vor mai sta capra ca in Crimeea, daca le ocupa maidanezii tot litoralul sunt mancati si ei stiu asta si probabil vor lupta cum mai mult spor pt al tarii viitor…
    Si nici rusii nu au asa logistica, si vor avea pierderi mai mari ca in estul rusofil.

    Iar de blocat gurile si ocupat Delta si ce se mai discuta pe aici, mai greu…
    Nu cred ca stau astia sa-i lase pe aia sa-si faca de cap, vine un Ticonderoga si se deblocheaza rapid 🙂

  8. Canalul Bastroe poate fi blocat foarte usor cu o singura nava kamikaze incarcata cu ciment. De fapt , nici nu ar fi nevoie de un echipaj pentru asa ceva la tehnica de astazi! E foarte simplu, si daca ruso-ucrainienii ar reusi sa-l scoata mai aducem alta nava ca doar sunt pline porturile din India de nave vechi pentru taiere pe directia fier vechi si reciclare.

    • Kamikaze? De ce kamikaze?!
      Pia este destuil un echipaj minim care sa comita o „eroare” in locul ales. Si sa fie artisti incat s ail puna la metru. Dacva sunt bine „acoperiti” pot fi agsiti si beti crita – oficial d’iaia au esuat bamporu ca erau beti, neofiocila sarbatoreau „victoria” si oricum bautura era in dotare de la bujet …(eventual te intelegi cu ei : 2 ani ca erati beti in loc de 8 ani ptr cocaiana)

  9. Sa vedeti voi scandal mare cu bombe si rachete cand or incerca rusii asa ceva. Umilinta suprema pentru rusnaci ar fi atunci cand or intanli la randul lor ceva omuleti verzi neidentificati si nepurtatori de insemne care sa misune pe acolo si sa le tina piept! DPDV al meu de vedere, acest razboi hibrid trebuie combatut in calesai fel de catre iubitorii de rusi + alte elemente surpriza. Depinde de cat de inspirati sunt occidentalii in a gasi si derula acele elemente care sa-i surprinda pe rusi la fata locului! 🙂

  10. Nimic spectaculos: Gata si cu sanctiunile UE la adresa Rusiei ca si-au atins scopul (era de asteptat. Ce bine suna armata europeana):
    „Uniunea Europeana nu va putea prelungi sanctiunile economice si politice la adresa Rusiei, care expira in iulie acest an, pentru ca nu exista unanimitate in randul celor 28 de state membre, a declarat vineri pentru Reuters un inalt oficial european.”

    Si, i-a nu va mai plange-ti de Rusia, Germania a spus clar: trebuie sa aveti rabdare cu ea, asa este ea mai nebunatica:
    „Steinmeier for „strategic patience” with Russia”.

  11. Armchair General

    Faza cu Johannis & comunitatile de romani din Ucraina e ciudata rau…daca e adevarat ce scrie acolo.

  12. Armchair General

    Si ce treaba are Johannis cu austriecii? Nu stii ca svabii si saxonii nu prea se inghit? Cum dracu sa revendice Austria Bucovina? :)) Poate daca ar revendica si Ungaria, atunci da, ar fi de inteles. Daca ar vrea toata Bucovina ar fi mai simplu sa inglobeze restul in Romania si sa inceapa sa cumpere proprietatile prin zona, ar fi UE totusi, nu Ucraina.

  13. Cred ca „rebelii” din Donbas au terminat pregatirile si acum cauta un pretext sa reia balul:
    http://independent.md/separatistii-prorusi-inainteaza-un-ultimatum-de-24-de-ore-kievului/#.VQL4bGNt-8g
    Liderii separatiștilor din Donețk doresc ca autoritățile ucrainene să atribuie de urgență statut special zonelor din estul țării, acuzând Kievului de tergiversarea soluționării acestei probleme. Astfel, așa-zisele autorități ale autoproclamatei „republici populare” Donețk au anunțat vineri că dau termen de 24 de ore Kievului pentru a stabili lista cu localitățile care vor beneficia de statut special, relatează Interfax.

    Rada Supremă (parlamentul unicameral ucrainean) intenționează să examineze această chestiune abia săptămâna viitoare.

    „Suntem pe punctul în care procesul de la Minsk ar putea fi perturbat și setul de măsuri privind aplicarea acordurilor de la Minsk ar putea fi dezavuat”, a declarat reprezentantul special al autoproclamatei „republici populare” Donețk, Denis Pușilin, într-o intervenție avută vineri la postul de televiziune rus Rossia-24.

  14. Problema lor vesnica insa raman stramtorile care sunt la o turcie din ce in ce mai distanta de vest.

  15. Cancelarul Germaniei, Angela Merkel, a refuzat invitaţia preşedintelui rus, Vladimir Putin, de a participa la o paradă militară organizată la Moscova cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la victoria contra regimului nazist german în al II-lea Război Mondial, relatează AP.
    http://www.gandul.info/international/angela-merkel-a-primit-o-invitatie-de-la-vladimir-putin-dar-a-refuzat-o-participarea-era-inadecvata-13971703

    • Merg la Constanta (Stryker-e) … iar locuitorii exclama „Doamne Fereste” in loc de „Doamne ajuta” )

      „Convoiul a ajuns în gara din Deva în jurul orei 10:00, iar călătorii ce se aflau în acel moment în staţia CFR au rămas muţi de uimire când au văzut încărcătura trenului. „Doamne fereşte! Astea sunt pentru război!”, spunea, surprins, unul dintre pasagerii ce aşteptau pe peron sosirea unui alt tren. Cel puţin 11 tancuri de luptă şi alte maşini de război blindate se aflau încărcate pe platformele trenului format din 23 de vagoane.”

  16. Un link si de la mine. Ma rog, cica e o declaratie facuta sub protectia anonimatului, deci s-ar putea sa fie pe bune, sau nu.
    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-19628150-nu-prelungi-sanctiunile-pentru-rusia-pentru-nu-exista-unanimitate-cele-28-state.htm

  17. Pun si eu un link p’acilea, al iubitorilor de maidanezi…
    http://www.acs-rss.ro/
    Ii zicea ‘Asociatia de Cooperare România-Rusia'(http://acs-rss.ro/); de curind si-au mutat site-ul si isi zic ba ‘Asociaţia de Cooperare Strategică, Diplomatică, Economică, Culturală şi Educaţională cu Rusia şi Spaţiul Slav’, ba ‘Asociaţia de Cooperare Rusia-Romania’ si viceversa…
    Oamenii au apasari grele, isi pun problema ‘Când se va decide Rusia să ridice embargoul alimentar pentru a ușura viața Europei?’…
    Daca n-ati vazut de mult propaganda – poftiti si rideti…
    Tocmai le fac reclama, dar m-a bufnit risu’-plinsu’ doar ‘cetind’ titlurile siropos-pompoase… Nici macar putin-bot nu le pot zice…

  18. 1.intotdeauna a vrut: CRIMEEA si Gurile Dunarii…..in trecut erau niste motive mai mult comerciale si mai putin militare, acum mai mult militare….
    2.mi se pare firesc sa vrea TOATA DOBROGEA…este la fel de strategica , dupa capul meu de civil nestiiutor, ca si Crimeea…
    3. eu cred ca americanii trebuie sa puna picioarul hotarat in Basarabia, Dobrogea (vezi miscarile de tehnica spre Babadag si MK…..)…trebuie sa duca TEHNICA de toate felurile si trupe din alea de supermani pe linia Galati, Tulcea, Sulina si daca se mai aprind trebile din estul ukr spre Odessa sa puna piciorul hotarat in Sudul Basarabiei/Bugeac…lasa ca se gaseste o „forma de colaborare/ajutorare” sa fie acupata si intarita zzona cu ce trebuie ca altfel vin ailalti si-si aduc jucariile sinister pe acolo… nu cred ca doar Iskander e numele sinistru pe lista…
    daca chiar au adus Iskander in Crimeea, alte tampenii periculoase si chiar Sukhoiuri de ult tip e cam clar…treb adus ceva SIMILAR undeva in Dobrogea…

    deci e clar ce visam unii pe aici ca e posibila o omenintare/invazie dinspre M Neagra si Bugeac se pare ca Marele Licuri a gandit-o si incepe miscarile de trupe si tehnica…. pe mine ma bucura intr-un fel , ca prea ma simteam in fundul gol si cu spatele la Ivan….eu zic ca acum parca ne imbracam, ne punem o pusca pricopsita la ochi si un AG la spate…sa vina sa-i retezam nasul…

    …..
    sincer daca Putin are cancer sau ceva grav imi pare rau de sanatatea lui…cred ca dupa el nu poate veni decat un cretin, mult mai prost, mai dobitoc si mai imprevizibil ca el….
    Doamne, cu omul asta chiar nu se poate cadea la pace ??? a luat ce a luat , nu-I ajunge ???

    sincer,,, daca americanii ii inarmeaza ca lumea pe ukr, tarile baltice si mai aduc tehnica destula si la noi, nu vad ce mai poate face ….
    poate sunt eu pacalici si nepriceput…dar la cum I-am vazut eu ca lupta pe ciudatzii aia „rebeli” in ukr…… 1000-2000 de oameni hotarati, priceputzi si dotati I-ar arunca peste granitza….
    ukr a fost in degringolada etc pana acum…ccred ca acum chiar s-au suparat, prietenii lor la fel, si ii vor face arsice pe tovarasi….

    daca NATO mai adduce 5-6 nave , cateva submarine etc e cam nasol…. cateva escadrille pe la noi din care una de A-10 si macar una de F-15 variant mai noua…poate niste Apache ceva de genu prin punctele esentiale….

    americanii sa-si miste 25% din ce au in Germania in coltul nostrum de lume si e cam clara treaba….
    nu baze militare si tehnica gata de lupta plimbata, rulata in exercitii…

    raman la obsesia mea: 1 mld $ acum pompati de Nato in ind noastra de armament si ne-ar revigora sufficient……
    e greu de refacut , reproiectat tancuri si taburi…dar dotarea cu siteme de armament modern e un inceput bun…..
    chiar si hulitele IAR99 cu motoare revizuite. schimbate si noi siteme de armament si radar ar fi ceva… poate sa fie si caruta zburatoare, daca ai o racheta rapida si desteapta, cu raza macar 50-75km si deja e cam nasol…..
    fiecare sa poata purta o Anti-Nava din aia grea sa faca praf orice crucisator….
    daca se vor foi pe cer mereu 25-30 avioane dotate nu cred ca mai fac ei vreo surpriza…
    ei bine …foarte bine: aveti rachete de croaziera pe portavionul Crimeea punem si noi in Dobrogea 1000-2000bucati sa va ajunga…..
    s-au adus SMERTCH de care ni se face pielea de gaina…sa ahucem si noi LAROM cu raza extinsa la 100-150km…am inteles ca americanii au ceva de genu si israelul …
    vreo 100 de siteme Archer puse peste tot si plimbate cu sabia EXCALIBUR ….

    eu cred ca LUCRURILE INCEP SA SE MISTE…e groasa treaba si unii vor sa vada ursul ca se sperie de sulitele si prastiile lor… sa maraie cat vrea, dar la el…in cusca lui si in copacii lui…

    ei copii mosului…cred ca ar fi bine sa ne jucam iar prin Cauzaz, prin extremul orient, poate prin Siberia …sa stie ursul ca nici in barlogul lui nu e liniste…a a avut prea multa liniste sa faca ce vrea si si-a padut joc de toata fauna mica si pertrita din padure… e timpul ca cineva sa-i puna botnita si lanturi ca prea a turbat….
    am scris totul din dragoste si mare simpatie pt ursii bruni si polari… pe care ar fi bine sa-i vedem la gradina zoo sau IMPAIATZI….

    ursul nostrum turbat ce vine spre noi ar trebui sa vada ca spre el, din spate vine Tigrul Asiei …tare mi-e ca o sa-l raneasca si o sa-l manance……

  19. Eu nu cred ca gurile Dunarii ar fi tinta Rusiei. Nu vad de ce Rusia ar pierde timpul cu gurile Dunariii .. pentru ca :

    A) Actuala agresiune rusa (ca agresiune este ..) este dusa “cu frana de mana pusa”. Mai tineti minte cand incepu circu? 24 februarie 2014 este data la care s-a auzit ca in Crimmea se petrece ceva …intr-o saptamana Crimeea era luata si muscalii aminteau de Kosovo. Apoi circu se extinde iar Ucraina sta cam ca carova si nu da impresia ca ar participa in vre-un fel .. in Kiev se maidaneste in continuare in timp ce in Donbas ce-o-fi dupa model kosovar se extinde .
    Acu ziceti si voi daca asta nu merita calicativu “cu frana de mana pusa” .. ala sta cu nesimtire si adversarul joaca sarba tot pe loc tot pe loc sa rasara … ce?!
    Dupa parerea mea de atunci Vladimir cel Sobru este cam ca Napoleon la Moscova .. adica asteapta delegatia de negociatori .

    Ca el nu doreste toata Ucraina (altfel ar fi bagat viteza! “Davai si bastrei atentie la Prut ba!!! Kvosv? Harasho ! Davai!”) ci partile care lui ii sunt “utile” – Crimeea, un coridor terestru si zonele cu industrie “utila” …

    B) Si asta (v supra) inseamna ca nu va incerca sa ia juma din Ocarina si nici sa se extinda in Buceag (a da. De ce ar abandona acum Transnistria? Mai ales ca calea ferata Kiev-Odesa trece prin .. Tiraspol!!! Uite d’aia zice carovei ca nu doreste sa o beleasca!)
    Sa nu mai zic ca gurile Dunari si Buceagu ar insemna Odesa. Odesa inseamna portul prin care Ucraina “respira” .. Lipsa portului ar sufoca economic Ucraina .. ori amenntand Odesa silesti Ucraina sa nu s e mai joace de-a vaca sub taur si sa observe ca de-aspra e un urs cam imfomentat. De altfel, aici, in final s-a trezit carova : 30 de separatiști au pierit în flăcări la Casa Sindicatelor, alți opt după ce s-au aruncat pe fereastră! ( http://europeanul.org/teme-europene/razboi-in-estul-ucrainei-separatistii-au-atacat-mai-multe-sedii-ale-administratiei-dar-si-institutii-financiare-kievul-decreteaza-serviciul-militar-obligatoriu-vezi-harta-zone/ ) Era 2 mai 2014 daca mai tineti minte .
    Sa nu mai zic ca perpectiva sufocarii Ucrinei ar putea sa sucare radical si pe altii (care ar trebui sa preia Ucraina care mai ramane)

    C) In fine gurile Dunarii nu sunt scopul principal ci doar un obstacol ce trebuieste depasit.
    Tinta principala, scopul mai mult decta milenar al Rusiei de dinainte de a se numi Rusia este Tarigradu adica Istambul care era Constantinopole.
    Iar gurile Dunarii sunt doar o zona geografica cam cu prea multe balti, canale, teren moale , plauri, stuf samd (ce naiba eu sa fiu singurul soldat instruit care a trecut prin Delta ?) adica cum ziceam uinobstacol ce trebuie depasit.
    Si din ce stiu Buceagul este o zona destul de putin favorabila deplasarii trupelor (si nu numai) – ia de vezi harta neamule! – http://rumaniamilitary.files.wordpress.com/2012/03/moldova1483_png.jpg – pentru ca dupa cate stiu in zona nu a existat pasiunea ceausista “redarii agriculturii” a fundurilor de lac prin desecare.

    Deci daca doresti sa te extinzi spre Stramtori iti trebuieste sa gasesti sio ruta ocolitoare . Asta ar insemna ca la mimin sa iei Galatiul (si R Moldova) – ca sa poti traversa Prutul si sa citesti imedita catre Dobrogea . La minim. (Adica din lac in putz)

    Insa asta te pune in conflict direct cu NATO. Nashpa very muci si nasol .
    Daca o faci atunci e cazu sa o faci cu mare viteza insa .. vezi A) – nu se grabesc! Oare de ce?

    Asta nu inseamna ca nu au fost facute unele planuri .. dimpotriva!!
    Mai tineti minte Canalul Bastroe si adancirrea batului Chilia? Nu ced ca se justifica dpv economic. Porturile din zona nu prea au in spate o retea terestra de transport. De altfle, in iulie 1990, portul Cetatea Alba care ar avea legatiri mult mai bune cu Kievul si alte orase din Ucraina parea ca de luni pana vineri era sub semnul Adormirii maicii Domnului si e liniste pe dealuri/ ca-ntr-o manastire moarta .. Doua bampoare trase la cheu nu se misca nici o biga, nici o macara , nu se vedea nici un om .. si nu era duminica!!!
    Atunci ce chichirez galceava?

    Pai sa va spui …. Cica bratul Chilia trebuia amenajat sa intre pe el si navele de peste 20.000 tone.
    O nava Mistral “incarcata” are numai 22.000 tone. Voi credeti in coincidente? EU NU!!! Asa ca nu mai imi plangeti pe malorusi …

    A da. Exista un plan .. se incpuse achiztionarea mijloacelor necesare ..
    Dar planul ala se baza pe viteza. Surpindere. Fait acompli.
    Ori actuala actiune taratoare a dat – si era normal asa- prilejul ca si “aliati” din NATO sa se scarpine si dupa ceafa si mai jos de cocis. Nu mai tine!!
    Si asa de “amuzament”. O nava tip Mistral poate cara 900 de militari , 16 elicoptere grele sau 35 usoare (oare Mi 24 o fi greu sau usor? Kamovu?!) sau 40 tancuri de peste 50 tone. Sa zicem ca una din asta aparea cam din “scurt” langa Galati (plecat pe seara de la Sevastopol , intrat dupa apus in bratul Chilia .. in cat timp ajungea la Galati?!) E ca e? EE!!!

    Concluzie bizonica Putin stie ce vrea. Mai ramane ca si altii sa afle ce vor ei ca deocamdat nu prea stiu …

    PS. Gurile Dunarii erau candva importante. Candva .. inainte de constrictia portului Constanta si a podului de la Cernavoda ..
    Azo casnd mai exista si canalul … valoarea guruilro Dunarii a scazut si mai mult ..

  20. „Analistul” unteanu e la fel de senzational ca „analistul” valentin vasilescu. Si are aceeasi credibilitate :)))

  21. ” Aceasta în paralel cu încercarea de a scoate din funcţiune radarul militar FPS 117 de la Ovidiu, în apropiere de Constanţa”

    Pentru Eroul Bula:

    mai stii cand eu ziceam ca e la MK si tu ca e la Mangalia ? 🙂 Oare unde e pana la urma, Ovidiu e langa MK.

    PS: si daca e totusi la MK, oare ce e la Mangalia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *